Jumaat, 16 Julai 2010

PARTI KEADILAN RAKYAT Cabang Bera, Pahang DM

PARTI KEADILAN RAKYAT Cabang Bera, Pahang DM


KENAPA TIDAK DIBAHAS DI PARLIMEN? - KEADILAN BERA

Posted: 15 Jul 2010 11:11 PM PDT

BANDAR BERA / 16 JULAI 2010:

Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) Cabang Bera melahirkan rasa kesal kerana pengumuman kenaikan harga minyak, gula dan gas cecair (LPG) dibuat selepas sahaja persidangan Parlimen berakhir semalam.

Seharusnya pihak kerajaan lebih 'bijaksana' memikirkan cara didalam usaha untuk menaikkan harga barangan ini dengan membahaskan dulu kewajarannya di Dewan Rakyat dengan memberi peluang kepada semua ahli-ahli dewan berbahas dan tidak melakukannya secara tergesa-gesa seperti semalam.

Walaupun harga yang dinaikkan itu tidaklah kelihatan seperti 'membebankan' rakyat tetapi kesan kepada semua sektor perkhidmatan selepas ini pasti akan turut terlibat sama dan sudah pasti yang menjadi mangsa akhirnya adalah rakyat bawahan juga.

ANWAR ARAH JENTERA PILIHANRAYA SIAP SIAGA HADAPI P/RAYA SARAWAK

Posted: 15 Jul 2010 10:46 PM PDT

KUALA LUMPUR 16 Julai 2010:

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta pengarah pilihan raya bagi parti dalam Pakatan Rakyat pada setiap peringkat untuk membuat persiapan bagi menghadapi pilihan raya negeri Sarawak yang dijangkakan dalam masa yang terdekat.

"Walaupun Majlis Pakatan Rakyat Sarawak telah dilancarkan sebelum ini, namun secara rasmi, pembentukannya akan dilancarkannya pada 18 Julai depan," kata Anwar dalam sidang media di pejabat Ketua Pembangkang di Parlimen, Rabu lalu.

Beliau sebelum itu mempengerusikan mesyuarat pimpinan Pakatan Rakyat yang dihadiri TimbalanPresiden KEADILAN, Senator Dr Syed Husin Ali, Setiausaha Agung KEADILAN, Saifuddin Nasution Ismail, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa, Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang serta pimpanan kanan Pakatan Rakyat.

Anwar juga memaklumkan Konvensyen Pakatan Rakyat Kedua akan diadakan pada hujung tahun ini. Konvensyen Pakatan Rakyat julung kali diadakan pada 19 Disember 2009 di Shah Alam.

Pada konvensyen tersebut Pakatan Rakyat mencapai persetujuan bersama dalam perkara asas perjuangan menuntut keadilan, ketelusan dan kesaksamaan di samping melakar strategi menawan Putrajaya pada pilihan raya umum ke-13 kelak.


* Sumber http://Suara-Keadilan.com

UMNO-BN KABURI KENAIKAN HARGA PETROL & BARANGAN DENGAN ISU CURI PASIR

Posted: 15 Jul 2010 10:12 PM PDT

SHAH ALAM:

Rakyat hari ini dikejutkan dengan kenaikkan harga petrol sebanyak 5 sen bagi petrol dan diesel yang akan berkuatkuasa tengah malam ini.

Keputusan yang dibuat secara drastik ini menunjukkan kerajaan Umno-Barisan Nasional seolah-olah cuba menutup isu kenaikkan bahan bakar itu dengan memperbesar-besarkan isu penyelewengan pasir di Selangor.

Timbalan Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri, Syed Shahir Syed Mohamud yang dihubungi Suara Keadilan berkata tindakan Umno-BN yang memperbesarkan isu curi pasir dengan cara yang cukup licik untuk menutup kelemahan dalam isu berkaitan kepentingan rakyat.

"Tindakan menaikkan harga petrol ini sebenarnya akan menyebabkan kesan dan impak negatif kepada rakyat bawahan.

"Pakatan Rakyat memandang serius perkara ini memandangkan rakyat di bawah semakin tidak selesa dengan tindakan itu yang akan menyebabkan kos barangan lain meningkat," ujar beliau.

Kenaikan itu katanya akan menimbulkan kemarahan rakyat bawahan terhadap kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang sebelum ini mewar-warkan gagasan 1Malaysia yang kononnya mendahulukan rakyat.

Mengenai isu penyelewengan pasir di Selangor, Syed Shahir berkata prinsip Pakatan Rakyat sememangnya menentang segala bentuk penyelewengan.

"Isu penyelewengan pasir ini bukan isu semalam tetapi telah berlaku hampir 30 hingga 40 tahun lepas semasa zaman Umno-BN menjadi kerajaan di Selangor

"Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Khir Toyo nampaknya ingin menjadi juara dalam hal ini sedangkan semasa beliau menjadi Menteri Besar tidak ada sebarang usaha yang dibuat dalam memerangi isu penyelewengan dan kecurian pasir di negeri ini.

"Kita tidak mahu menutup isu ini bahkan kita menentang kerana ia bukan sahaja memberi kesan kepada orang ramai tetapi juga kepada alam semulajadi," tegas beliau.

Beliau juga mneyeru pihak berkuasa seperti polis, Jabatan Alam Sekitar dan kerajaan negeri khususnya agar mengambil tindakan yang tegas terhadap pihak yang terbabit dalam kegiatan mencuri pasir.


* Sumber http://Suara-Keadilan.com

Tiada ulasan: