Selasa, 22 Jun 2010

Haniza Talha - Landscaping New Politics

Haniza Talha - Landscaping New Politics


Majlis Pelancaran Bantuan Untuk Warga Emas, OKU, dan Orang Miskin

Posted: 22 Jun 2010 08:46 AM PDT

Pada 12 Jun saya berpeluang merasmikan Majlis Pelancaran Bantuan Untuk Warga Emas, OKU, dan Orang Miskin. Program ini turut juga dihadiri Puan Syarifah yang juga Pengarah Perancang Bandar bagi MBPJ. Selain itu majlis ini juga dimeriahkan dengan kehadiran Ahli-ahli Majlis MBPJ Prof Madya Dr Melasutra, En Halimey, En Anthony, dan En Selva.

Sebagai langkah awal program ini akan mencari 100 orang golongan yang memerlukan bantuan di Taman Medan. MBPJ adalah agensi yang bertanggungjawap mencari orang yang memerlukan dengan bantuan dari Pejabat ADUN Taman Medan. Golongan sasar adalah warga emas yang tidak berkemampuan, OKU, dan orang miskin.

Antara kemudahan yang akan disediakan adalah van untuk OKU berkerusi roda, kemudahan klinik bergerak, dan bantuan terus ke rumah bagi mereka yang tidak berkemampuan.

Program ini berbeza dengan langkah Jabatan Kebajikan Masyarakat dalam memberi perkhidmatan. JKM memerlukan orang yang tidak berkemampuan pergi kepada mereka. Mungkin ada golongan yang malu untuk meminta bantuan, jadi ini peluang untuk penduduk Taman Medan bagi merasai sedikit nikmat dunia bersama-sama. Dalam islam juga tidak membezakan bangsa, rupa paras, agama, dan keturunan. Jadi saya menganggap setiap lapis masyarakat berhak memperolehi sedikit kemudahan bagi menjamin keterusan hidup mereka


Perasmian klinik komuniti

Bersama warga emas Taman Medan yang sama-sama dapat merasai kemudahan yang disediakan melalui program ini


Tiada ulasan: