Pengikut

Nuffnang

Jumaat, 31 Disember 2010

Zulkifli Noordin

0 ulasan
sumber :-

Zulkifli Noordin


SENAMROBEK: DAP YANG CELAKA!

Posted: 30 Dec 2010 11:25 PM PST

(Pak Jangoat pun tumpang semangkuk jugak!!)

Salam 2 all.

Kelakuan biadap dan melampau pemimpin-pemimpin DAP akhir-akhir ini semakin menjadi-jadi. Terbaru perbuatan biadap dan kurang ajar Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching yang secara terang-terang menghina kesucian institusi masjid. Ini bukan kali pertama Teo berkelakuan biadap. Bulan Ogos lepas, Teo memasuki kawasan solat utama Surau Al Huda, Taman Kajang Sentral tanpa menutup aurat, malahan memakai pakaian yang langsung tidak sesuai dengan kesucian tempat solat. Kebiadapan Teo ditegur oleh Sultan Selangor dan Baginda menitahkan dengan amaran supaya perkara ini tidak berulang lagi.

Namun kebiadapan kepemimpinan DAP tidak mengenal batasan. Sekali lagi Teo mencabar kesucian institusi masjid apabila melakukan acara senamrobik (ke senamrobek? senamjoget?) dengan berpakaian ketat diperkarangan Surau Taman Maju Ceras, Balakaong dalam acara Karnival Ma'al Hijrah yang diadakan. Bukan sahaja pakaian yang ketat dan menampakkan tubuh, tetapi juga acara senamrobik yang bercampur lelaki dan wanita diperkarangan sebuah masjid!

Isunya bukan soal membawa kafir kedalam masjid atau perkarangan masjid. Kerana ada pak jangoat yang dah melampau tahap kebingungannya mempertahankan tindakan biadap pemimpin DAP ini dengan berlandaskan kepada sunnah Rasulullah. Memang benar Rasulullah membawa kafir kedalam masjid. Malahan masjid menjadi markas utama Rasulullah. Tetapi Rasulullah membawa kafir kedalam masjid untuk berdakwah, bukan untuk berjoget apatah lagi berpakaian menjolok mata! Apakah para pak jangoat dah begitu buta sehingga tidak tahu lagi nak membezakan yang mana hak dan yang mana batil, yang mana Islam yang mana tidak!

Alangkan Queen Elizabeth, Raja England terpaksa bertudung menutup aurat semasa dibawa melawat Masjid Sheikh Zayed di Abu Dhabi baru-baru ini, dan itupun tidak sampai keruang solat utama dimana umat Islam sujud dan ruku'. Begitu juga Michelle Obama, Wanita Pertama Amerika yang memasuki kawasan Masjid Istiqlal di Jakarta semasa lawatan Presiden Obama ke Indonesia baru-baru ini, beliau lengkap bertudung dan berpakaian sopan.

Teman melihat akhir-akhir ini keghairahan kepimpinan DAP keluar masuk masjid surau menyamai modus operandi mentor mereka Lee Kuan Yew pada tahun 50an dan 60an. Dalam cubaan mendapat sokongan Melayu kepada kepimpinan Kuan dan PAP, Kuan Yew menjadi lebih Melayu daripada Melayu. Suaru masjid dan rumah tangga orang Melayu habis diredahnya. Akhirnya ada Melayu yang terpukau dan tertipu memberi sokongan kepada Kuan Yew dan PAP. Padahnya akhirnya Melayu hilang sebuah pulau!

Ada juga Melayu yang buta sejarah mendabik dada menyokong Kuan Yew dan PAP secara membabi buta, konon cerita Lee Kuan Yew & PAP bina banyak masjid dan surau sekarang. Yang Melayu bodoh ni pun satu, dok seronok dapat surau dan masjid, tetapi dia lupa yang Melayu dah hilang satu negeri! Begitulah mudahnya bangsa Melayu diperbodoh dan dikalkatukan. Bagi sebijik dua masjid, hang nak ambik negeri lantaklah.

Macam kita tengok di Selangor, Melayu dok seronok dapat masjid surau, dapat pegang jawatan nazir dan jawatankuasa, boleh panjat tangga mimbar yang tak pernah dirasa sebelum ini, punya seronok apa nak jadi dengan negeri kome punya pasal lah yop. Sampai nak haramkan arak kat kedai serbanika pun tak mampu. Dulu sampai rimbok meja patah kerusi nak tutup kilang arak, jangan ada sebijik botol arak pun kat rak kedai kalau dapat kuasa-begitu ikrar dan janji sebelum berkuasa! Sekarang, dah dapat jadi nazir masjid pun cukuplah. Tu pun tak terjaga, sampai kafir harbi la'natullah boleh sampai memijak tempat dia sujud ruku' dek kerana nak sedikit habuan! Sampai kafir harbi boleh senam joget dan merobek kesucian masjid hanya untuk tujuan politik.

Teman tengok takde pulak si Teo atau mana-mana pemimpin DAP makin dekat dengan Islam sejak berkawan dengan Pak Jangoat ni. Sebaliknya Pak Jangoat pulak yang makin lama makin lupa diri meninggalkan perjuangan Islam! Dakwah jauh sekali. Ramai yang lebih sibuk berebut jawatan nak jadi pengerusi dan ahli lembaga pengarah syarikat, sampai main tarik-tarik serban. Yang dulu haram sekarang semua halal. Hasil arak dah boleh pakai, talaq tiga bini jadi gadaian politik, nama ALLAH pun dah halal kafir pakai?!

Teman tidak persalahkan Teo 100%, kerana dia seorang kafir harbi. Memang ALLAH dah sebut mereka tidak akan redho dengan Islam. Pada teman, kejadian yang berlaku adalah bukti betapa keangkuhan dan kebiadapan kepimpinan DAP terhadap umat Islam dan institusi Islam sekarang. Walaupun sudah ditegur, walaupun sudah diberi amaran, tetapi keangkuhan dan kebiadapan kepimpinan DAP terhadap Islam dan institusi Islam kian melampau. Pada teman, dan teman ulang balik gesaan lalu, DAP ni adalah parti cauvinis dan rasis yang wajib diharamkan! Tiada dolak-dalik lagi, tetapi itulah hakikatnya. Selagi dibiar DAP ini bermaharajalela, selagi itulah sentimen anti Islam dan anti Melayu akan terus dieprmainkan.

Dan yang paling malang, ada segelintir dikalangan pak jangoat yang sanggup menjadi barua dan balaci mereka. Golongan yang memperhambakan diri kepada habuan dunia. Kemaruk untuk berkuasa dan memegang jawatan menyebabkan mereka menjadi kelakatu yang lupa cahaya gemerlapan kuasa itu adalah punca kehancuran mereka. Teman tahu ramai dikalangan ulama', kepimpinan dan ahli akar umbi PAS yang tidak senang melihat gelagat segelintir Pak Jangoat yang merosakkan parti.

Kepada silent majority ulama', kepimpinan dan ahli akar umbi PAS ini, nasihat teman ialah kembalilah kepada perjuangan Islam, bersihkanlah PAS daripada anasir-anasir dan makhluk perosak yang sedang menjahanamkan PAS. Para pak jangoat ini adalah penyembah Anwar, pemimpin yang ditabal oleh bininya sebagai anugerah tuhan. Ketaksuban mereka kepada pemimpin anugerah tuhan ini sehingga memperlekehkan ulama' dan kepimpinan PAS sendiri. Janganlah kerana nila setitik, habis susu sebelanga. Bangkitlah, dan kembalikan martabat perjuangan Islam. Jangan dipersia-siakan keringat, airmata dan darah pejuang dahulu. Jika tidak malu kepada ALLAH dan Rasul pun, sekurang-kurangnya malulah kepada para syuhada dan pejuang terdahulu.

Ingatlah, DAP ni memang parti yang celaka! Kepimpinan DAP adalah kepimpinan yang celaka! Cuba tengok cara Karpal Singh memperkudakan isu Anwar homoseks & meliwat. Dia yang dedahkan kegiatan homoseks dan liwat Anwar di Parlimen pada 22.10.1997, dia yang dedahkan bukti Anwar peliwat & homoseks semasa berucap di Federal Hotel, dia yang desak Anwar bertaubat dan undur diri selepas pembohongan 16 Sept terbongkar; tahu-tahu dia yang jadi loyer Anwar dalam kes liwat terhadap Saiful. Apa bukti lagi yang mahu ALLAH tunjukkan. Nak tunggu bala ALLAH turun atas kepala baru nak insaf dan menyesal!? Kembalilah kepada Al Quran & Sunnah, kembalilah kepada Islam. Masih belum terlambat untuk memperbaiki hablumminallah, dan jika itu dijaga, ALLAH akan pastikan hablumminannas insyallah. Yakin dan percayalah. Intan surullah hayan surkum, wayubbit aqdaa makuum -bantulah agama ALLAH, pasti ALLAH akan membantu kamu!

Wallahua'lam & wassalam.


Zulkifli Bin Noordin
Jumaat
22 Muharram 1432
31 Januari 2010

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Program di Istanbul

Posted: 31 Dec 2010 07:11 PM PST

Sidang Bank Islam Al Barak berakhir petang semalam. Ahli-ahli Lembaga diberi taklimat khusus mengenai peningkatan mendadak kegiatan bank di Turki.

Semalam juga hari terakhir saya di Istanbul, justeru mengambil peluang ke masjid Fateh Sultan. Sempat juga menziarahi masjid dan maqam Sultan Selim. Saya terharu tatkala menerima undangan alim-ulama besar Turki, Sheikh Emin Sarac dan berpeluang solat di tempat khas bersama beliau dan teman-teman lain termasuk bekas mufti besar Lutfi Dorgan dan Prof. Osman Catag.

Shiekh Emin mendoakan kesejahteraan bersama dan juga mendoakan berlaku pembaharuan di Malaysia.

Kemudian syarikat pembinaan Yilmaz yang sedang menyelenggara projek pemulihan Kompleks Masjid Fateh Sultan memberikan taklimat khas kepada saya. Semua kontraktor besar yang terlibat dengan projek pemerintah ditugaskan memulihara warisan : samada masjid ataupun muzium.

Pimpinan AKP, parti pemerintah di bawah pimpinan Reccep Tayib Erdogan, Perdana Menteri Turki mengundangkan ke sesi khas di pejabat mereka di Istanbul. AKP dikagumi sebagai parti yang tuntas pegangan mempertahan demokrasi dan prinsip negara hukum, tegas mempertahan kepentingan negara Turki di samping menyuarakan hak rakyat Palestin.

Sebelum kembali ke Malaysia, saya sempat mengunjungi Pusat Penyelidikan Islam Darul Hikmah.

ANWAR IBRAHIM

Mengorak Langkah Masa Depan, Politik Berlandaskan Nilai

Posted: 31 Dec 2010 12:20 AM PST

Kenyataan Media
Naib Presiden KEADILAN, Fuziah Salleh

Saya mengharapkan agar 2011 akan menjadi tahun perubahan, tahun yang akan dianugerahi keselamatan dan keadilan untuk rakyat Malaysia di seluruh dunia.

Saya percaya, rakyat Malaysia akan bersama-sama menjadikan perubahan dalam sistem pentadbiran negara suatu realiti menerusi Pilihanraya Umum ke-13 nanti. Perubahan sedemikian akan berupaya melahirkan kestabilan demokrasi, memastikan tadbirurus baik negara dan merealisasikan Buku Jingga Pakatan Rakyat.

Pemilihan saya sebagai Naib Presiden Parti Keadilan baru-baru ini telah menggerakkan fokus saya terhadap The Way Forward, Mengorak Langkah Masa Depan demi memastikan parti ini kekal berpegang pada nilai-nilai yang akan sentiasa berkembang, menjadikan ia sebuah parti yang berintegriti, adil dan saksama terhadap anggotanya dan rakyat Malaysia keseluruhannya. Saya percaya, ini adalah tanggungjawab politik saya agar kita bersama-sama istiqamah dalam melakukan perubahan, terus membangunkan KEADILAN dan juga negara yang  kita warisi, bersama-sama rakan seperjuangan kita dalam Pakatan Rakyat, PAS dan DAP. Melaksanakan apa yang wajar dan memastikan bahawa pengorbanan anggota parti dan juga rakyat sekaliannya tidak dipersia-siakan.   Untuk sentiasa mendahulukan kepentingan bersama dengan mendokong  prinsip dan nilai yang kita yakini bersama.

Untuk melangkah ke hadapan, pencapaian sehingga kini, dan pengajaran daripada masa lalu perlu dinilai semula, seterusnya membentuk masa hadapan yang berpandukan realiti politik semasa, di mana rakyat kini semakin celik dan  jelas tentang hak dan tanggungjawab mereka dalam menegakkan sebuah kerajaan yang bersih, telus dan adil. Sebagai sebuah parti politik yang ingin menjadi harapan baru rakyat, sewajarnyalah KEADILAN juga jelas tentang perjuangan dan halatujunya, bukan semata-mata jelas mengenai lawan dan persaingan terhadapnya.

Langkah masa depan bagi KEADILAN adalah dengan memenuhi harapan untuk menyerlah sebagai tautan terkukuh dalam komponen parti Pakatan Rakyat, agar kepercayaan rakyat tetap utuh terhadapnya, dengan itu rakyat akan rela memberi mandat kepada KEADILAN, menerusi Pakatan Rakyat bersama rakan-rakan PAS dan DAP, untuk mentadbir Putrajaya dalam usaha memenuhi tuntutan Agenda Reformasi, yang merupakan tujuan asli perjuangan KEADILAN. Agenda Reformasi mendokong prinsip-prinsip pencerahan politik, ketuanan dan pemberdayaan rakyat serta kewujudan sebuah masyarakat dan negara madani di Malaysia. Sebagai Naib Presiden KEADILAN, saya akan memberi sepenuh komitmen untuk membina portfolio yang berkaitan dengan pembangunan politik berasaskan nilai ini. Adalah diharapkan politik berasaskan nilai ini akan menjadi dasar kepada sistem, kepolitikan dan gerakan politik dalam KEADILAN.

Justru, marilah kita menyambut tahun baru ini dengan penuh optimis dan keyakinan diri, berlandaskan kepada apa yang telah dicapai dan akan kita capai bersama.

Fuziah Salleh
Naib Presiden
Parti Keadilan Rakyat

Program Dato Seri Anwar Ibrahim Tawan DUN Tenang, Johor

Posted: 30 Dec 2010 09:54 PM PST

3 Januari 2011 (Isnin)

Masa – 8.30 – 12.00 Malam

Lokasi 1 – Pejabat JDM PAS
Pekan Air Panas, Labis

Lokasi 2 – Bilik Gerakan UPU
Felda Cemplak, Labis

Penceramah-

1) YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
2) YB Salehuddin Ayub
3) YB Boo Cheng Hau
4) YB Tien Chua
5) YBhg Dato Seri Chua Jui Meng
6) YBhg Dato' Dr Mahfodz Muhammad
7) YBhg Sdr. Mazlan Aliman
8) YBhg Sdr. Shamsul Iskandar Mohd Akin

Selangor Mohon Keadilan, Kuasa Lantik SUK

Posted: 30 Dec 2010 09:48 PM PST

Dari Malaysiakini

Kerajaan Selangor kini menyerahkan kepada Ilahi untuk “mencari keadilan dan kebenaran” dalam kemelut yang timbul rentetan dalam pelantikan setiausaha kerajaan negeri (SUK) baru negeri itu.

Usaha itu dilakukan melalui satu majlis solat hajat yang dihadiri kira-kira 100 orang di kediaman rasmi menteri besar di Shah Alam malam semalam setelah cubaan mengadakan perbincangan dengan Sultan Selangor sebelum ini menemui jalan buntu.

Bercakap dalam majlis ringkas itu, menteri besarnya Tan Sri Khalid Ibrahim berkata solat hajat berkenaan bertujuan untuk mengembalikan kuasa pemilihan SUK kepada kerajaan negeri.

“Kita mahu kuasa diberikan kepada kerajaan negeri (dan kita juga mahu) perubahan supaya Selangor telus dalam usaha mentadbir rakyat di negeri ini,” katanya ketika berucap di hadapan hadirin dalam majlis berkenaan.

Tambahnya, kerajaan Selangor telah membuat persediaan untuk memastikan pemilihan pegawai SUK itu akan dapat bersama-sama memperjuangkan hasrat pentadbiran negeri tersebut.

“Calon itu mesti mengikut tatacara dan enakmen kerajaan negeri dan saya telah meminta pegawai kerajaan negeri memberi nama calon.

“Akhirnya saya telah menerima lapan nama yang layak untuk proses pemilihan jawatan itu,” katanya.
‘Tak tahu kena bersaing hantar nama’

Khalid berkata panel jawatankuasa temuduga itu antaranya terdiri daripada exco kerajaan Selangor Dr Hassan Ali dan Dr Xavier Jayakumar yang telah mengemukakan tiga nama kepada Sultan Selangor.

“Yang kita pilih adalah mereka yang berpengalaman dan kepakaran khususnya bidang ekonomi serta menyesuaikan diri dengan jawatan dilantik.

“Saya tak diberitahu kena bersaing untuk hantar nama,” katanya yang mengulas satu kenyataan daripada Istana Selangor sebelum ini yang mengakui menerima tiga nama calon untuk mengisi kekosongan itu tetapi “sudah terlewat.”

Kenyataan daripada setiausaha sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani itu juga menyebut, Sultan Sharafuddin Idris Shah telahpun memperkenan pelantikan Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai SUK yang baru, seperti dilaporkan.

Turut hadir dalam program solat hajat itu ialah ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad, exco kebajikan dan hal ehwal wanita Selangor Rodziah Ismail, ADUN Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad dan pengarah komunikasi pejabat menteri besar Selangor Badrul Amin Baharom.

Pemborosan RM12 Juta Dan Keselamatan Bumi 1Malaysia

Posted: 30 Dec 2010 09:41 PM PST

Dari Merdeka Review
Oleh Ooi Heng

Bahawasanya negara yang kini di bawah pentadbiran Perdana Menteri yang dikaitkan dengan kes Altantuya oleh Wikileaks telah menyaksikan pertumbuhan pembandaran yang ketara semenjak 1990-an; bahawa penduduk di kawasan bandar telah bertambah pada kadar purata 4.6% setahun sepanjang tempoh 1990 hingga 2000 tetapi peningkatan tersebut menurun kepada 2.2% sepanjang tempoh 2000 hingga 2009, maka si Perdana Menteri terpaksa menunjukkan teladan dengan menerbangkan diri sebanyak 274 hari semenjak mengambil alih tampuk pentadbiran pada April 2009 dan membelanjakan hampir RM9 juta untuk menggalakkan penghijrahan besar-besaran penduduk desa ke bandar dan mempamerkan gaya perbelanjaan pemimpin 1Malaysia kepada penduduk bandar.

Aku percaya penduduk desa yang rata-rata melayari laman sesawang tercari-cari bahan bacaan atau bahan berita dalam bentuk penulisan Bahasa Melayu, apabila terbaca pendedahan yang dibuat oleh Senator Syed Husin Ali (gambar kiri) mengenai gaya perbelanjaan Perdana Menteri yang berperut buncit, tidak kurang terperanjatnya berbanding dengan otak durianaku semasa meneliti butiran berkaitan!

42 urusan rasmi menelan hampir RM9 juta

Butiran lanjut yang didedahkan oleh Senator di Dewan Negara menunjukkan dengan jelas sekali bahawa Perdana Menteri berperut buncit telah membelanjakan sebanyak RM8,724,894.91 wang rakyat untuk urusan rasmi 42 kali sebanyak 274 hari di luar negara. Maksudnya sehari sebanyak RM31,840.50 telah dibelanjakan!

Sebelum penduduk desa dan kampung Cina Tenang di dalam Daerah Segamat sempat mempelajari gaya perbelanjaan Perdana Menteri berperut buncit, si “Menteri Melancong” dari planet melancong telah membuktikan bahawa Perdana Menteri berperut buncit bukan satu-satunya pemimpin Barang Naik (BN) yang mempamerkan gaya perbelanjaan yang begitu memboroskan.

Apabila diteliti jawapan yang diperolehi Ahli Parlimen Batu Tian Chua (gambar kanan) pada 19 Oktober 2010 dan dibandingkan dengan jawapan yang diperolehi Senator dua bulan selepas itu, otak durianku mendapati pola perbelanjaan yang sama dipamerkan oleh kedua-dua Perdana Menteri dan Menteri Melancong.

Jika lawatan luar negara pertama Perdana Menteri 1Malaysia ke Thailand pada 10 April 2009 – seminggu selepas beliau mengambil-alih pentadbiran – menelan belanja sebanyak RM78,507, lawatan luar negara pertama Menteri Melancong ke China pada 23 April 2009 pula menelan belanja sebanyak RM84,810.

Jika Perdana Menteri berperut buncit telah membelanjakan sebanyak RM8,724,894 wang rakyat untuk urusan rasmi di luar negara, Menteri Melancong pula membelanjakan sebanyak RM3,262,363 wang rakyat untuk urusan rasmi di luar negara. Jumlahkan kedua-dua angka di atas maka kita dapat hampir RM12 juta.

Peluang 20 ribu orang terbang KL-Phuket

Tahukah berapa ramai penduduk desa yang dapat menerbangkan diri ke luar negara selama lima hari jika wang rakyat sebanyak RM12 juta digunakan oleh Perdana Menteri berperut buncit dan Menteri Melancong untuk membiayai harga tiket penerbangan penduduk desa melalui perkhidmatan AirAsia sekitar 28 Disember 2010 hingga 3 Januari 2011?

Jawapannya: Untuk penerbangan Kuala Lumpur-Phuket, Thailand, wang rakyat sebanyak RM12 juta dapat menampung penerbangan penduduk desa sekurang-kurangnya 20 ribu orang! Atau untuk penerbangan Kuala Lumpur-Hangzhou (Shanghai), China, wang rakyat sebanyak RM12 juta dapat menampung penerbangan penduduk desa sekurang-kurangnya 17 ribu orang!

Hal ini bermaksud, jika sekiranya Perdana Menteri berperut buncit tidak mempamerkan gaya perbelanjaan yang memboroskan semenjak memulakan lawatan pertama beliau ke Thailand, Menteri Melancong juga tidak mempamerkan gaya perbelanjaan yang memboroskan semenjak memulakan lawatan pertama beliau ke China, maka beribu-ribu penduduk desa dapatlah menikmati pengalaman menerbangkan diri ke Thailand atau China.

Penerbangan ke luar negara antara kriteria kualiti hidup

Dewasa ini, penerbangan ke luar negara merupakan antara kriteria kualiti hidup dunia 1Malaysia. Menurut jawapan Perdana Menteri kepada soalan Ahli Parlimen Pulai Nur Jazlan Mohamed bertarikh 19 Mac 2009, Indeks Kualiti Hidup Malaysia (MQLI) telah menetapkan sebelas komponen yang mencorakkan kualiti hidup penduduk Malaysia merangkumi komponen-komponen berikut:

1. pendapatan dan pengagihan
2. persekitaran kerja
3. pengangkutan dan komunikasi
4. kesihatan
5. pendidikan
6. perumahan
7. alam sekitar
8. kehidupan keluarga
9. penyertaan sosial
10. keselamatan awam
11. kebudayaan dan hiburan

Sementara bumi 1Malaysia kini diselubungi suasana kematian penduduk 1Malaysia dan penduduk bukan 1Malaysia akibat kemalangan bas satu per satu, kita tidak lagi mengharapkan keselamatan awam dari segi kemalangan jalan raya dapat dijamin oleh Kerajaan 1Malaysia secara berkesan selagi Puspakom dibenarkan memiliki status monopoli dan gaji minimum yang berpatutan untuk sektor pemandu bas tidak ditetapkan tanpa dilengah-lengahkan lagi.

Kini, dalam sanubari kita, yang lebih meyakinkan bukanlah keselamatan jalan raya dunia 1Malaysia yang penuh dengan babak-babak kematian yang dahsyat tetapi keselamatan udara “above bumi 1Malaysia” yang menjadi mod pengangkutan pilihan Perdana Menteri berperut Buncit dan Menteri Melancong. Penerbangan AirAsia yang tergolong dalam komponen ketiga “pengangkutan dan komunikasi” yang mencorakkan gaya hidup berkualiti tanpa mengira perbezaan warna kulit, darah bangsa atau fahaman agama. 1Malaysia tidak memainkan peranan dalam hal ini.

Berdasarkan gaya perbelanjaan boros Perdana Menteri berperut buncit dan Menteri melancong, aku pasti pemimpin 1Malaysia setuju dengan hujah otak durianku bahawa keselamatan jalan raya tidak terjamin dalam dunia 1Malaysia. Keselamatan jalan raya terjamin hanya “above bumi 1Malaysia”.

Menurut Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK 10), “terdapat hubung kait yang rapat antara corak pembangunan dengan kemajuan ekonomi. Kemajuan ekonomi membolehkan rakyat menikmati kualiti hidup yang tinggi. Dari segi yang lain, rakyat dan aktiviti ekonomi akan tertumpu ke arah tempat yang berdaya maju, seterusnya membentuk pertumbuhan kluster yang menjana faedah melalui pengaglomeratan ekonomi, produktiviti dan inovasi. Menyedari hal ini, Kerajaan akan menyusun strategi untuk pertumbuhan tertumpu di konurbasi bandar.”

“Above bumi 1Malaysia”

1Malaysia kini dicorakkan oleh gaya perbelanjaan Menteri Melancong yang boros lagi memboroskan. Ini merugikan Perdana Menteri berperut buncit yang beria-ia mahu mempromosi strategi APCO-1Malaysia melalui penerbangan beliau sebanyak 42 kali dan sebanyak 274 hari “above bumi 1Malaysia”.

Sesungguhnya, Aku yang berperut buncit ingin menyarankan kepada Perdana Menteri berperut buncit: Jangan lupa dibuang Menteri Melancong ke planet melancong dalam rombakan kabinet akan datang dengan kadar segera dan memberikan peluang penerbangan kepada penduduk desa dan kampung Cina dari Tenang, Segamat.

Percayalah otak durianku, ini strategi jangka pendek terbaik untuk pertumbuhan tertumpu di konurbasi bandar. Penduduk desa yang berpeluang menerbangkan diri akan berhijrah ke bandar bagi menikmati kualiti hidup bandar yang above piawaian bumi 1Malaysia. Dengan berbuat begitu, aku percaya penduduk desa lambat laun akan berhijrah secara besar-besaran ke bandar dan membantu menjayakan salah satu daripada matlamat RMKe-10. Tak perlu perkhidmatan APCO-1Malaysia, semua penduduk bandar yang pernah mengalami penghijrahan tahu akan strategi ini.

Pesanan khusus otak durianku untuk penduduk desa dan kampung Cina Tenang, Segamat. Sekiranya Perdana Menteri Berperut buncit dan Menteri Melancong tidak meminta maaf atas pemborosan RM12 juta malahan terus-menerus mengamalkan gaya perbelanjaan boros menggunakan wang rakyat sebanyak RM12 juta, baik kita semua berhijrah ke bandar Singapura dan berjumpa dengan Perdana Menteri Singapura menanyakan kesahihan komen pegawai-pegawai diplomatik Singapura khususnya Bilahari Kausikan yang mengatakan bahawa: “Masalah utama Malaysia adalah tiadanya pemimpin yang berwibawa. Najib Razak (gambar kiri) perlu menang dalam pertarungan politik untuk mengelakkan didakwa”.

Yang menghairankan, Bilahari Kausikan masih mengetuai rombongan perwakilan Singapura dalam Mesyuarat Pasukan Pelaksanaan Bersama Malaysia-Singapura pada 22 Disember 2010 berhubung isu tanah Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) tanpa menghadapi bantahan sekeras-kerasnya daripada pemimpin 1Malaysia!

*Ooi Heng ialah Pengarah Eksekutif Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU)

Najib Di Selangor Dan Uniknya Tenang

Posted: 30 Dec 2010 09:35 PM PST

Dari Harakah
Oleh Ahmad Lutfi Othman

Inikah bentuk transformasi politik Najib Razak? Apa ertinya jika sekadar menggantikan tiga pengerusi perhubungan Umno negeri dengan timbalan mereka? Ekoran itu, apa sebenarnya perubahan yang bakal dinikmati rakyat? Apa kena-mengena pergolakan dalaman Umno dengan impian warga Malaysia yang mahukan kehidupan lebih makmur, adil dan Islami?

Tuntutan agar sistem politik yang lebih berintegriti, bertanggungjawab, terbuka, telus, demokratik, menggalakkan partisipasi rakyat, tidak meminggirkan suara minoriti, perubahan menyeluruh proses pilihan raya, kebebasan bersuara, dan seterusnya senarai panjang yang perlukan reformasi segera, langsung tidak disentuh Najib. Pengumuman Tengku Adnan Tengku Mansor itu hanya merupakan sebahagian persiapan Umno mempertahankan sisa-sisa kuasa, dan tiada hubungan dengan transformasi politik negara.

Di kala semua negeri-negeri lain diketuai anak tempatan, bagaimana pula dengan tindakan mengekalkan Najib di Selangor dan pelantikan Isa Abd Samad sebagai Pengerusi Felda? Awal-awal lagi Isa menjelaskan misi utamanya sarat dan tebal dengan motif politik, bagi mengekang pengaruh pembangkang. Tunggulah karenah bekas menteri yang pernah disabitkan dengan amalan rasuah politik dalam pemilihan Umno itu, yang kini mendapat kepercayaan Najib bagi mempertahan kubu terakhir Umno di kawasan Felda.

Ketiga-tiga naib presiden Umno diminta melepaskan jawatan penting di Kedah, Pulau Pinang dan Terengganu, namun Najib sebagai pengerusi Umno di Selangor masih mempertahankan kedudukannya. Apakah ia bermaksud negeri termaju itu merupakan sasaran utama Umno-BN, yang tidak dapat tidak mesti ditawan semula dalam PRU13, walau dengan apa cara sekali pun? Ataupun timbalan pengerusi, Noh Omar belum cukup bersedia memikul tanggungjawab besar, selain dibimbangi tindak-balas pengikut Dr Khir Toyo jika Najib menyerahkan posisi strategik kepada Menteri Pertanian itu?

Apa pun, keputusan mempertahankan Najib di Selangor menunjukkan dengan jelas keseriusan Umno untuk menebus semula kekalahan BN yang memalukan pada Mac 2008. Selangor adalah lubuk emas yang tidak boleh dibiarkan lama berada di bawah seteru politik BN. Laluan ke Putrajaya tambah meyakinkan jika negeri-negeri maju dan kaya seperti Selangor kekal dikuasai Pakatan Rakyat. Justeru, usah terkejut dengan “permainan paling kotor” yang bakal dipersembahkan Najib di Lembah Klang.

Kontroversi perlantikan Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri Selangor yang baru, Mohd Khusrin Munawi, membayangkan “komplot” terancang BN itu. Pandangan Menteri Besar, Abd Khalid Ibrahim langsung tidak dipedulikan, malah tidak dimaklumkan pun.

Rombakan kepemimpinan Umno di Perlis lebih melucukan, sekali gus menonjolkan pertelingkahan serius. Bekas menteri besar, Shahidan Kassim yang dilantik timbalan Dr Md Isa Sabu awal-awal lagi menegaskan: “Jika tanya pasal gandingan, bagi saya itu suatu yang mustahil terutama untuk bekerjasama dengan individu yang saya lihat sebagai ‘menyamun’ jawatan saya sebelum ini.”

Meskipun Ahmad Bashah Md Hanipah diberi kepercayaan mengetuai misi merebut Kedah daripada Pakatan Rakyat, yang jelas pengaruh bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad dalam pentadbiran Najib nampak menyerlah apabila Mukhriz Mahathir menjadi orang no. 2 di sana. Mukhriz tidak mempunyai apa-apa jawatan penting di peringkat Umno bahagian, tetapi dijangka akan ditonjolkan sebagai pesaing Menteri Besar, Ustaz Azizan Abd Razak. Serentak dengan itu, dipercayai beberapa pemimpin Umno negeri yang dikaitkan dengan Abdullah Ahmad Badawi bakal melalui laluan sukar.

Ahmad Said di Terengganu mungkin lega seketika namun pengikut Idris Jusoh dipercayai tidak semudah itu untuk menyerah kalah. Terengganu merupakan negeri yang sentiasa menyaksikan pertarungan sengit PAS-Umno sejak merdeka. Konflik dalaman mana-mana parti berkenaan boleh menjadi faktor besar dalam menentukan siapa menerajui kerajaan negeri.

II.

Sesi permukiman Harakah berjalan lancar Sabtu dan Ahad lalu. Penalis yang diundang bersikap terbuka dan terus-terang. Tanpa selindung, mereka melontarkan pandangan kritis dan teguran keras menusuk. Sememangnya harapan buat Harakah cukup tinggi terutama apabila menyedari akhbar di negara ini sentiasa dikongkong oleh akta yang menekan dan kepentingan politik elit penguasa.

Cabaran PRU13 menuntut bukan saja kesungguhan luar biasa petugas Harakah, tetapi juga kesediaan mereka untuk berubah dan memperbaiki kesilapan. Perkembangan pantas dunia maklumat akan meninggalkan mereka yang lembab, jauh di belakang. Kesempatan terbaik tidak selalu datang, dan sekiranya ia gagal dimanfaatkan dengan cepat dan cekap, Harakah akan dihukum sejarah.

Akhbar tanpa wibawa, dan yang dipertikai kredibilitinya, tentu gagal berperanan dengan berkesan, meskipun angka jualannya tinggi. Perang media kini semakin sengit dan kompleks. Usaha mempengaruhi pembaca, terutama kecenderungan mengundi, merupakan tugas cukup sukar. Sudut pandangan kita tidak mudah ditelan lagi, walaupun oleh ahli parti dan pembaca setia, sebaliknya terpaksa melalui proses saringan ketat.

Kesalahan yang dilakukan berulang-kali, termasuk dalam hal-hal yang dianggap kecil, seperti kesilapan ejaan dan susunan ayat berterabur, mempunyai pengaruh besar dalam melunturkan keghairahan pembaca. Kami amat menyedari hakikat persaingan dunia siber dan kematangan pembaca untuk memilih hanya yang terbaik.

Saya turut menerima pandangan pembaca melalui emel. Ternyata ramai yang mahukan Harakah bingkas menerajui gerakerja reformasi. Banyak kekeliruan yang gagal dijelaskan dengan baik. Isu-isu penting sering berlalu dan hilang begitu sahaja. “Kami mahukan liputan Harakah yang mudah untuk menangkis fitnah media BN, dengan dibantu fakta dan hiasan menarik,” kata seorang peminat.

“Buat jadual bagi memudahkan pemahaman pembaca. Utamakan isu rakyat, jangan sendatkan dengan aktiviti Pakatan sahaja. Gambar biar jelas dan ada hubungan dengan berita, jangan tangkap muat. Banyak tajuk Harakah lembik tak bermaya, belajar daripada media Indonesia. Akhbar perlukan perancangan teliti, usah ambik mudah,” seorang pembaca lain berkomentar panjang.

III.

Buku ‘Islam dalam Perlembagaan Malaysia’, tulisan Prof Dr Abdul Aziz Bari, cukup lama tersimpan di rak tanpa sentuhan. Karya terbitan Intel Multimedia and Publicatiion (2005) itu seperti tidak dipedulikan sehinggalah saya mengulas tentang ucapan Karpal Singh di Konvensyen Kedua Pakatan Rakyat tempoh hari. Apabila Pengerusi DAP itu menyentuh hal Negara Islam, saya segera teringatkan idea Aziz bahawa Islam masih boleh dilaksanakan di negara ini melalui kerangka Perlembagaan. Satu idea yang cukup menarik dalam konteks realiti politik Malaysia.

Buku setebal 160 halaman ini mempunyai kekuatan tersendiri untuk memaku pembacaan saya. Huraiannya terhadap beberapa peruntukan Perlembagaan mengenai Islam, seperti Perkara 3, berbeda dengan pandangan yang biasa kita dengar. Beliau turut tidak bersetuju Malaysia dilabelkan sebuah negara sekular biarpun ia belum memenuhi ciri Negara Islam.

Ungkapan “Islam ialah agama bagi Persekutuan …” seolah-olah mengisyaratkan negara ini mempunyai agama atau anutan tertentu seperti seorang manusia. Aziz turut mencatatkan: “Perlembagaan tidak menyebut bahawa undang-undang syariah tidak boleh dilaksanakan.” Ditegaskan bahawa Perlembagaan yang ada tidak perlu dibuang hanya untuk melaksankan Islam. Ini kerana perlembagaan mempunyai mekanisme penyesuaian.

Pihak berkuasa negeri, katanya, boleh melaksanakan undang-undang jenayah Islam tetapi ia memerlukan pindaan Perlembagaan bagi (a) meminda Perlembagaan dan mengecualikan jenayah di bawah undang-undang Islam daripada bidang kuasa Persekutuan dan (b) menaikkan atau mengubahsuai undang-undang yang membataskan bidang kuasa mahkamah syariah tadi. Huraian beliau seterusnya segar dan tersusun.

Di antara tajuk-tajuk dalam buku ini ialah Islam di dalam Kerangka Perlembagaan Malaysia; Peranan Islam Melalui Kerangka Perlembagaan dan Perundangan Malaysia: Potensidan Masalahnya; Halangan Pelaksanaan Hukum Jenayah Islam di dalam Perlembagaan; Murtad dalam Konteks Kebebasan Beragama di Malaysia.

Aziz juga menjelaskan bahawa hujah-hujah yang mendakwa sifat sekular Perlembagaan itu sebenarnya tidak muktamad. Banyak undang-undang yang telah diluluskan bagi pelaksanaan Islam termasuk Akta Bank Islam 1983. Perhatikan analoginya: “Kalau Perlembagaan — sebagaimana yang disebut Suruhanjaya Reid — yang hendak mendaulatkan demokrasi boleh menerima undang-undang yang antidemokrasi, mengapa Perlembagaan tidak boleh menerima Islam tidak boleh menerima Islam, yang tidak ditentangnya secara jelas?”

Buku berharga RM20 ini memang memerlukan penelitian agak serius, namun penjelasannya mudah diikuti. Ia mungkin dapat menjawab beberapa persoalan yang sering dibangkitkan dalam polemik kaedah pelaksanaan Negara Islam di Malaysia. Sama ada memang benar Perlembagaan itu menjadi halangan utama atau ia sedia diubahsuai sekiranya ada keazaman politik yang tinggi?

Seperti diakui Aziz: “Meskipun ruang yang ada agak terhad kepada pelaksanaan undang-undang Islam, ia masih belum dimanfaatkan sepenuhnya.” Tulisan pakar perlembagaan ini elok untuk dibahaskan dengan lebih lanjut.

IV.

Pilihan raya kecil Tenang mempunyai keunikan tersendiri. Ia diadakan di negeri yang dahulunya dikenali sebagai kubu terkuat Umno. Kini PAS sudah ada dua wakil dalam Dun Johor. Konstituensi campuran di kawasan desa ini bakal menyaksikan, apakah kemenangan BN di Hulu Selangor, Batu Sapi dan Galas adalah trend yang menakutkan Pakatan Rakyat atau akan terhenti di Labis?

(Peratusan komposisi pengundi di Tenang itu, jika diaplikasikan kepada situasi di Lembah Klang ataupun suasana di Perak atau Kedah, ia pasti memihak Pakatan Rakyat).

Melalui siri PRK, PAS mempertahankan Bukit Gantang, merampas Kuala Terengganu, melepaskan Galas dan kekal kalah di Bagan Pinang. Di kala setiap parti giat melakukan persiapan, Tenang bakal membawa implikasi menarik menjelang PRU13. PAS memikul amanah dan panji-panji Pakatan. Misi ke Putrajaya terbuka kepada tafsiran yang begitu luas selepas 30 Januari nanti.

Di Semenanjung, hanya Johor tetap dianggap negeri selamat buat BN. Walaupun Melaka belum mempunyai Adun pembangkang Melayu, namun sekiranya Negeri Sembilan dapat “dilanggar” Pakatan (selepas majoriti dua pertiga BN dinafikan dalam sidang Dunnya dalam PRU12), Ali Rustam mungkin terpaksa mengangkat bendera putih, apatah lagi pengaruh DAP di kalangan masyarakat Tionghua Melaka begitu kental.

Tenang juga mempunyai hubungan sentimental yang cukup signifikan dengan MCA. Bekas presidennya, Ling Liong Sik selama empat penggal menjadi Ahli Parlimen Labis. Kini Presiden MCA, Chua Soi Lek, yang terpaksa menyerahkan kerusi itu kepada anaknya pada 2008, berdepan cabaran getir. MCA yang tewas teruk dalam PRU12 sama sekali tidak boleh mengizinkan Tenang mencalarkan lagi imejnya, apatah lagi di tangan PAS.

Soi Lek pasti sudah siap dengan perencanaan rapinya dalam pertarungan paling kritikal ini. Walaupun calon BN adalah daripada Umno, tetapi yang paling terkesan dengan keputusan nanti adalah MCA.

Pengundi Melayu yang berpusat di kawasan Felda turut diuji. Percubaan pertama Isa Samad dinantikan. Beliau pasti mahu menunjukkan kejaguhannya kepada Najib. Namun, siapa menduga peneroka Felda Melayu di Johor akan membuat kejutan di Tenang? Ya, cukup banyak sudut menarik yang boleh diulas nanti. Jumlah pengundinya tidak ramai, sekitar 15,000 tetapi undian mereka boleh merubah lanskap politik negara, atau … ia sekadar rutin biasa sahaja?

Wee Choo Keong

0 ulasan
sumber :-

Wee Choo Keong


Happy New Year to all Malaysians

Posted: 31 Dec 2010 11:40 AM PST

May I take this opportunity to wish all the readers of this blog, my friends, and other Malaysians a Happy New Year and stay in good health. For those “balik kampung” folks please drive safely.  Selamat Tahun Baru kepada semua rakyat Malaysia. Makmur 2011!

HEBAT! KIBARAN HEBAT JALUR GEMILANG DI STADIUM BUNG KARNO

Posted: 30 Dec 2010 07:33 PM PST

Apa lagi yang mampu diucapkan oleh kita rakyat yang cintakan tanah air ini, apabila kita melihat anak-anak muda kita bermati-matian mempertahankan jalur gemilang dari terus dihina oleh perasaan dendam kesumat penyokong pasukan  Negara tetangga hanya semata-mata ingin melihat pasukan mereka terus  menjadi juara di Stadium Bung Karno. Terharu kita melihat jiwa bersih anak muda bernama [...]

Dari RAKYAT Kepada RAKYAT

0 ulasan
sumber :-

Dari RAKYAT Kepada RAKYAT


KEMELUT GLC KEDAH

Posted: 30 Dec 2010 05:47 PM PST

Wee Choo Keong

0 ulasan
sumber :-

Wee Choo Keong


Happy New Year to all Malaysians

Posted: 31 Dec 2010 11:40 AM PST

May I take this opportunity to wish all the readers of this blog, my friends, and other Malaysians a Happy New Year and stay in good health. For those “balik kampung” folks please drive safely.  Selamat Tahun Baru kepada semua rakyat Malaysia. Makmur 2011!

HEBAT! KIBARAN HEBAT JALUR GEMILANG DI STADIUM BUNG KARNO

Posted: 30 Dec 2010 07:33 PM PST

Apa lagi yang mampu diucapkan oleh kita rakyat yang cintakan tanah air ini, apabila kita melihat anak-anak muda kita bermati-matian mempertahankan jalur gemilang dari terus dihina oleh perasaan dendam kesumat penyokong pasukan  Negara tetangga hanya semata-mata ingin melihat pasukan mereka terus  menjadi juara di Stadium Bung Karno. Terharu kita melihat jiwa bersih anak muda bernama [...]

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN

0 ulasan
sumber :-

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN


Gobala & Badrul Akan Tinggalkan PKR?

Posted: 31 Dec 2010 01:53 AM PST

dipetik daripada msomelayu.blogspot.com

RIBUT dalam cawan PKR nampaknya belum berakhir. Bila ia akan berakhir sukar untuk diramalkan. Apakah ia akan berakhir apabila riwayat parti itu akan berakhir? Berakhirnya riwayat PKR maka berakhirlah segala ribut dalam cawan. Begitukah?

Kalau terjadi demikian alangkah malangnya nasib PKR?

Walaupun berbagai usaha untuk menstabilkan PKR tetapi tidak menjadi. Parti 'tiga kepala' ini benar-benar memusingkan kepala Penasihat Umumnya, Anwar Ibrahim. Sehebat-hebat Anwar nampaknya bukan mudah untuk beliau mententeramkan keadaan. Sebenarnya bukan saja Anwar tetapi kalau orang lain juga memiliki parti sepertinya payah untuk diatasi.

Kemampuan PKR bertahan dan muncul sebagai politik ketiga terbesar negara ini selama 10 tahun ini pun dikira satu kejayaan besar kepada Anwar dan pendokongnya. Belum tentu kalau orang lain memimpin parti berkapala tiga seperti PKR mampu mempertahankanya selama itu. Mungkin masuk tahun ke lima ia sudah memberai di tengah jalan.

Sebenarnya ketahan PKR hari ini kerana kekental Anwar Ibrahim yan tidak mudah berputus asa kandatipun berbagai cara diusahakan musuhnya untuk menghancurkan kerjayanaya dan juga PKR.

Seorang demi seorang ahli parti itu meninggalkan PKR. Kebanyakan meninggal bukan kerana perjuangan PKR atau perjuangan Anwar tetapi kerana mereka kecewa apabila mereka gagal mendapat apa yang diidamkan. Contohnya bila gagal untuk jadi pemimpin, mereka akan meninggalkan PKR sambil berjalan meninggalkan PKR mereka membuang najis di tengah jalan macam orang mabuk arak.

Kononnya mereka tinggal PKR kerana tidak percaya kepada perjuangannya itu adalah alasan semata-mata. Apa yang berlaku mereka tidak konsisten dan percaya kepada diri sendiri. Masakan mereka menyertai PKR tanpa membuat kajian dan penilaian ke atasnya. Jika ini berlaku maka jelas mereka menyertai itu hanya kerana terikut arus saja. Orang yang berjuang mengikut arus bukan pejuangan tulen, tetapi pencari makan di tepi gelanggang siasah.

Sehari dua ini saya tengok ada dua orang kuat PKR akan meninggalkan parti itu. Gelahat mereka membayangkan akan tindakan mereka itu. Mereka ialah Gobalakrishan dan Badrul Hisham Shahrin. Kedua mereka baru kalah dalam pertandingan merebut jawatan. Adalah dijangka mereka akan membuat pengumuman keluar PKR pada 19 Januari ini sempena pelancaran parti pimpinan Zaid Ibrahim. Tunggulah!

2011 : Janji PR 100 Hari Bawa Malaysia Yang Dinamik

Posted: 31 Dec 2010 01:47 AM PST


SHAH ALAM 31 DIS: Kepimpinan Pakatan Rakyat menggesa warga Malaysia memilih kerajaan lebih adil dan sentiasa menjunjung tinggi prinsip perlembagaan demokrasi bagi menawarkan kehidupan lebih produktif dan saksama.

Penguasaan kerajaan Pakatan Rakyat ke atas empat buah negeri sejak tahun 2008 membuktikan peningkatan dalam sektor ekonomi melalui pengurusan cekap dan telus seraya menawarkan rakyat lebih nilai.

Ketua Wanita Keadilan, Zurida Kamaruddin dalam kenyataan media berkata, Janji 100 hari Kerajaan Pakatan Rakyat menuju Putrajaya menjadi iltizam untuk terus menjana momentum menawarkan suatu perubahan yang pastinya terarah kepada pembentukan sebuah Malaysia baru yang dinamik.

Justeru kata beliau lagi, rakyat harus terus menolak kerajaan Umno-Barisan Nasional yang sering membebani rakyat melalui kenaikan harga barang selain memanipulasi sistem negara untuk kepentingan politik.

Tambahnnya Ahli Parlimen Ampang itu lagi, 53 tahun pemerintahan penuh konflik dan pembaziran wang rakyat oleh Umno-Barisan Nasional merupakan alasan kukuh untuk rakyat menolak kerajaan itu pada Pilihnaraya Umum Ke-13 tidak lama lagi.

Tahun 2011 yang bakal menjelma memberi inspirasi baru kepada kerajaan Pakatan Rakyat untuk terus membela masib seluruh warganegara Malaysia seterusnya memegang tonggak pemerintahan negara menerusi janji kerajaan Pakatan Rakyat kepada rakyat Malaysia.

Polis sedia hadapi pilihanraya serentak

Posted: 31 Dec 2010 01:40 AM PST

Polis Diraja Malaysia (PRDM) sentiasa berada dalam siap siaga termasuk menghadapi kemungkinan pilihan raya umum ke-13 dan pilihan raya negeri Sarawak diadakan serentak, kata Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Hussin Ismail hari ini.

Beliau berkata polis akan memastikan proses demokrasi berjalan dengan lancar dan pada masa yang sama menjaga keselamatan dan ketenteraman awam sekiranya perkara seumpama itu berlaku.

Katanya polis Sarawak telah merangka perancangan rapi bersama Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk memastikan proses pilihan raya negeri akan datang berjalan dengan lancar tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini.

Penggal sekarang bagi para anggota Parlimen akan berakhir awal 2013 manakala pilihan raya negeri Sarawak perlu diadakan sebelum Julai 2011.

ANGKATAN MUDA keADILan CABANG PARIT SULONG

0 ulasan
sumber :-

ANGKATAN MUDA keADILan CABANG PARIT SULONG


CATAT PELABURAN TERTINGGI : P. PINANG, SELANGOR DISARAN JADI CONTOH

Posted: 30 Dec 2010 03:19 AM PST

SHAH ALAM 30 DIS: Dua negeri ditadbir Pakatan Rakyat Pulau Pinang dan Selangor disaran dijadikan contoh kerana berjaya mencatat pelaburan tertinggi pada tahun 2009 yang lalu.

Laporan bebas Kajian Politik Untuk Perubahan (KPRU) 2010) itu menyebut jumlah dividen dan keuntungan mencatatkan angka tertinggi sejak tahun 2005.

Dikeluarkan semalam KPRU 2010 mengiktiraf prestasi pentadbiran Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan Selangor yang mendapat penilaian dan pengiktirafan yang baik berbanding negeri Johor, Pahang dan Melaka yang ditadbir sekian lama oleh Barisan Nasional.

KPRU yang memetik laporan Ketua Audit Negara 2009 yang menunjukkan betapa kerajaan Pulau Pinang mencatatkan keuntungan pelaburan sejumlah RM 5.09 juta dalam masa kelembapan ekonomi melanda seluruh dunia, mengatasi negeri-negeri lain.

Timbalan Ketua Menteri (2) Pulau Pinang, Prof. P. Ramasamy menjelaskan kejayaan Pulau Pinang bertitik tolak dari polisi mengelak pembaziran dan pelaksanaan pelbagai program khas untuk rakyat.

"Kita juga tahu pelaburan asing juga meningkat walaupun keadaan ekonomi global lembap akibat beberapa faktor. Jadi saya rasa kerajaan Pakatan Rakyat adalah berasaskan rakyat dan beri perkhidmatan baik kepada rakyat.

"Memang pentadbiran Pulau Pinang lebih cekap, lepas tiga tahun kita berjaya jimatkan wang, dulu saya rasa mana ada kerajaan negeri Barisan Nasional(BN) jimatkan wang. Jadi wang yang kita jimatkan kita salurkan kepada rakyat melalui program," katanya.

Kajian KPRU mendapati bahawa kedudukan kewangan Pulau Pinang secara keseluruhannya adalah baik dengan melakukan beberapa pengubahsuaian dalam aktiviti perolehan, bentuk perbelanjaan yang benar-benar berhemat tanpa menjejaskan kebajikan rakyat negeri itu.

Hasilnya, Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengakhiri tahun kewangan 2009 dengan lebihan sejumlah RM77.34 juta menjadikan lebihan dana terkumpul berjumlah RM538.95 juta, lebih baik dari negeri tadbiran kerajaan Barisan Nasional.

Dalam pada itu, laporan KPRU juga menunjukkan pengurusan kewangan Selangor yang jauh lebih kukuh berbanding Pahang dan Johor walaupun mencatat deifisit.

Gabungan hasil kedua-dua buah negeri BN itu adalah sebanyak RM1,243 juta berbanding dengan hasil Negeri Selangor sebanyak RM1,764 juta, tetapi gabungan defisit adalah sebanyak RM120.95 juta, iaitu lebih kurang satu kali ganda lebih tinggi daripada defisit Selangor yang berjumlah RM65.96 juta.

Laporan Ketua Audit Negara sebelum ini mengesyorkan supaya Selangor meneruskan perbelanjaan berhemat dan terus berusaha mengutip baki pinjaman boleh dituntut di samping usaha berterusan terhadap kutipan tunggakan bayaran pinjaman boleh dituntut, manakala Johor dan Pahang disyorkan perlu mempertingkat dan memperkukuhkan lagi prestasi kewangan (Johor), dan perlu mengamalkan perbelanjaan berhemat (Pahang).

Menurut Ramasamy, ini merupakan bonus kepada rakyat di negeri Pakatan Rakyat yang berpeluang membandingkan antara pentadbiran mereka dengan pentadbiran Barisan Nasional dahulu.Malah beliau yakin rakyat bakal terus memberikan mandat jika kerajaan negeri terus memperbaiki sistem penyampaian dan kecekapan pengurusan.

"Dulu rakyat tak boleh banding, dulu satu kerajaan sahaja, BN. Sekarang rakyat boleh banding, biar tengok kerajaan PR, boleh buat keputusan. Ini adalah satu kebaikan politik yang telah datang kepada rakyat dan saya rasa kalau kerajaan negeri PR boleh tingkatkan kecekapan dan sistem penyampaian, kita boleh dapat mandat sekali lagi," jelasnya.

Menurutnya lagi, hasrat Pakatan Rakyat tetap untuk menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum akan datang bagi meningkatkan lagi keupayaan mereka dalam membela nasib rakyat.
Kita mahu tawan Putrajaya, kita mahu juga berkuasa di Federal. Banyak kuasa terletak di tangan Persekutuan, kita tak boleh laksanakan apa yang kita ingin," katanya."

KEDAH online

0 ulasan
sumber :-

KEDAH online


SUK mula tugas angkat sumpah depan MB

Posted: 30 Dec 2010 08:07 PM PST

Khamis, 30 Disember 2010

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA

0 ulasan
sumber :-

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA


Arah buang salib, Najib digesa mohon maaf

Posted: 30 Dec 2010 12:22 AM PST

Ahli parlimen Seputeh Teresa Kok menuntut Datuk Seri Najib Razak supaya memohon maaf berhubung satu arahan daripada pejabat perdana menteri supaya membuang elemen keagamaan daripada satu majlis sambutan Krismas.

NONETeresa berkata arahan itu menetapkan supaya lambang salib disisihkan daripada satu majlis yang dihadiri Najib pada 25 Disember lalu.

Majlis berkenaan diadakan di kediaman ketua biskop gereja Katolik Kuala Lumpur.

Arahan berkenaan juga melarang berlakunya upacara sembahyang dan nyanyian lagu-lagu pemujaan di majlis anjuran Persekutuan Kristian Malaysia (CFM) itu, kata Teresa lagi.

Teresa yang juga exco kanan kerajaan Selangor menyifatkan arahan daripada pejabat perdana menteri itu merupakan satu tindakan yang "tidak menghormati" masyarakat Kristian.

"Arahan Pejabat Perdana Menteri itu adalah satu pengkhianatan terhadap (slogan) berbilang etnik, berbilang agama 1Malaysia yang dikhutbahkan dengan penuh ghairah oleh Najib," kata Kok dalam satu kenyataan hari ini.

najib pc 091210 01Tambahnya, Najib perlu memohon maaf kepada CFM kerana "menyah-Kristiankan" majlis sambutan Krismas berkenaan dan menafikan kebebasan beragama bagi rakyat Malaysia.

"Arahan seperti itu daripada Pejabat Perdana Menteri menunjukkan betapa tidak ikhlas dan tidak sopan kelakuan Najib sebagai seorang tetamu," katanya.

Teresa juga berkata, beliau meragui sekiranya Najib tidak mengetahui bahawa pejabatnya sendiri telah mengeluarkan arahan berkenaan.

Sehubungan itu juga, beliau menggesa Najib mengeluarkan permohonan maaf secara terbuka dan mengarahkan kerajaan supaya menghormati tradisi Krismas dan hak rakyat Malaysia untuk bebas beragama.

"Saya harap Najib dan pejabatnya akan sedar bahawa ada makna mendalam bagi Krismas, melebihi Santa Claus dan salju dan makna mendalam itu perlu dihormati," katanya.


Sumber: Malaysiakini

Selangor buat solat hajat, mohon selesai kemelut

Posted: 30 Dec 2010 12:20 AM PST


KUALA LUMPUR, 30 Dis: Ekoran beberapa kes yang melanda pentadbiran negeri Selangor, kerajaan negeri itu akan mengadakan solat hajat malam ini.

Majlis solat hajat berkenaan akan diadakan di Kediaman Rasmi Menteri Besar, di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7, Shah Alam.

Dimaklumkan, program tersebut akan bermula jam 6.30 petang sebelum solat maghrib.

Menurut Setiausaha Akhbar kepada Menteri Besar, Arfa'eza A. Aziz, program malam ini adalah bertujuan memohon kesejahteraan, kebenaran dan keadillan kepada kerajaan dan rakyat negeri itu.

"Solat hajat untuk kesejahteraan, kebenaran dan keadilan Selangor malam ini di kediaman rasmi menteri besar di Shah Alam," katanya melalui khidmat pesanan ringkas SMS.

Sehubungan itu, semua rakyat negeri Selangor dijemput menghadiri majlis tersebut yang turut akan diisi dengan ucapan Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim dan beberapa pemimpin pakatan rakyat yang lain.

Majlis itu dipercayaai ada kaitan dengan isu terbaru melanda kerajaan Pakatan Rakyat negeri itu berhubung perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri (Suk) yang baru iaitu Datuk Khusrin Munawi oleh pusat berkuat kuasa 1 Januari ini.

Perlantikan Khusrin itu bagaimanapun dipertikai kerajaan negeri kerana mendakwa tidak dimaklumkan kepada pihak Menteri Besar.

Isu tersebut terus menjadi polemik pada masa ini apatah lagi turut melibatkan pihak istana negeri Selangor.

Setiausaha Politik kepada Menteri Besar, Faekah Husin dalam satu kenyataan semalam tidak menolak kemungkinan ianya didalangi individu tertentu yang mahu menggunakan istana demi kepentingan politik pihak tertentu.

Kerajaan negeri juga menurut beliau memohon rakyat Selangor bertenang dan tidak mengeluarkan kenyataan provokasi yang tidak akan membantu dalam mencari penyelesaian terbaik.

Mereka turut menggalakkan persatuan dan pertubuhan masyarakat mengadakan solat hajat di seluruh negeri bagi memberi kekuatan dan kebijaksanaan kepada DYMM Sultan Selangor dan pemimpin Negeri dalam menangani salah faham ini.


Sumber: Harakah Daily

Rogol amah: Najib, Pak Lah diminta jawab

Posted: 30 Dec 2010 12:15 AM PST

KUALA LUMPUR, 30 Dis: Pendedahan WikiLeaks berhubung seorang menteri yang terlibat merogol seorang pembantu rumah Indonesianya terus mengundang perdebatan hangat di dunia maya khusunya di kalangan penulis blog politik.

Sejak tiga siri laporan berhubung isu itu disiarkan Harakahdaily, beberapa bloger dilihat cuba menjadi 'WikiLeaks Malaysia' apabila tampil dengan beberapa perincian lanjut terhadap pendedahan awal itu.

Tersebarnya dokumen salinan bertajuk 'Laporan Investigasi Robengah (BMI) yang mengalami perkosaan oleh majikannya' telah menjadi rujukan utama para bloger dalam mencari nama menteri tersebut.

Dengan klu yang dilemparkan, beberapa nama menteri sebelum ini kini tertumpu hanya kepada satu nama sahaja.

Biarpun dokumen tersebut menghitamkan nama menteri yang didakwa terlibat, namun dengan pelbagai usaha mereka kini mendakwa sudah mendapat jawapan berhubung misteri siapa disebalik status jawatan menteri itu.

"Mantan PM Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) kenapa terus zzzzz? Bangun la hari dah senja. Ini kes berat libatkan menteri, maruah negara bangsa dan agama.

"...tak kan nanti sampai orang kata kenapa simpan perogol dalam jamaah menteri Malaysia," ulas bloger Misaimerah dalam blognya.

Keghairahan dan kesungguhan mencari siapa menteri yang dimaksudkan itu terus mendapat perhatian mereka apatah lagi dalam keadaan negara dalam mood perang Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (Dun) Tenang Januari ini.

Semua kelompok bloger ini yakin isu tersebut mampu menjadi senjata ampuh khususnya kepada Pakatan Rakyat bukan sahaja berdepan PRK Tenang, malah juga untuk Pilihan Raya Umum ke-13 yang disebut-sebut akan berlangsung Mac atau April tahun hadapan.

"Dari segi politik, memang dokumen ini amat berguna sebagai senjata oleh Pakatan Rakyat dalam PRK Dun Tenang.

"Sesiapa saja yang dituduh mesti dibawa ke muka pengadilan...apatah lagi yang didakwa ini adalah seorang pemimpin yang mendapat mandat dari rakyat," tulis bloger Anak Sungai Derhaka.

Biarpun kredibiliti WikiLeaks itu dipertikai, namun tindakan Umno BN yang mengajak rakyat mempercayai pendedahan berhubung isu liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim, telah memakan diri apabila rakyat juga 'terpaksa' percaya bahawa benar seorang menteri BN telah merogol amahnya.

Jika sekalipun WikiLeaks tidak boleh dipercayai, namun pendedahan sokongan oleh pemimpin akhbar pro BN, Rocky Bru atau nama sebenarnya Ahirudin Atan, NGO Tenaganita, Migrant Care dan bloger Tukar Tiub, sudah cukup untuk rakyat mempercayaai bahawa ianya memang wujud.

Namun yang lebih wajar dipercayai adalah pendedahan sepucuk surat aduan daripada adik mangsa yang menceritakan secara jelas apa yang berlaku yang juga didedahkan dalam laporan Harakahdaily sebelum ini.

Sehingga kini juga, belum ada mana-mana pihak khususnya dari pimpinan Umno BN yang berani mengulas isu tersebut.

Penjelasan dari Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi sangat ditunggu-tunggu semua pihak.

"Tunggu dan tunggu, kita tunggu apa yang akan berlaku.

"Siapa akan kena saman?," tulis bloger Tukar Tiub merujuk laporan Harakahdaily yang turut disiar di blognya.


Sumber: Harakah Daily

Mike Bidas Fitnah Rasis Gobala

Posted: 30 Dec 2010 12:13 AM PST


SHAH ALAM 30 DIS: Ahli Parlimen Padang Serai N Gobalakrishnan dari Parti Keadilan Rakyat(PKR) semakin "liar" hari ini apabila mengadakan sidang akhbar bersama pemimpin MIC dan penyokong Barisan Nasional(BN) untuk melontar fitnah berbentuk rasis terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Gobala memperhebatkan serangannya terhadap Ketua Umum PKR itu setelah beliau tidak dilantik menjadi naib presiden PKR susulan pemilihan parti bulan lalu.

Ahli Parlimen itu mengecam keputusan PKR melantik peguam dan aktivis masyarakat N.Surendran dan sebagai naib presiden PKR.

Beliau mendakwa Surendran dilantik walaupun beliau bukan ahli PKR, malah membuat tuduhan sebelum ini bahawa peguam muda itu tidak berjasa kepada kaum India.

Hari ini Gobala sekali lagi mensasarkan Anwar pada sidang akhbar yang dihadiri bersama oleh wakil Pemuda MIC S. Subramaniam dan wakil Gerakan Anti Samy Vellu K.P. Samy di sebuah restoran di Petaling Jaya.

Kehadiran Gobala bersama penyokong-penyokong Barisan Nasional itu dilihat petanda jelas beliau mencabar PKR untuk mengenakan tindakan displin terhadap beliau.

Beliau diuar-uarkan akan menyertai parti KITA pimpinan Datuk Zaid Ibrahim pada bulan depan.

Pada sidang akhbar pagi tadi, Gobala sekali lagi menuduh Anwar sebagai anti-Hindu dan mendakwa Ketua Pembangkang itu kononnya menutup sebuah kuil Hindu di Petaling Jaya pada tahun 2008.

Dalam membuat tuduhan itu, Gobala tidak menjawab kenapa beliau membuat tuduhan itu hanya sekarang, setelah gagal dilantik menjadi Naib Presiden PKR.

Hakikat ialah Majlis Bandaraya Petaling Jaya membekukan kerja-kerja mengubah suai kuil itu setelah tapak berkenaan di landa masalah hakisan tanah dan tanah runtuh.

Ahli Parlimen Kapar S.Manikavasagam menolak tuduhan-tuduhan Gobala dan menegaskan tidak ada sebarang campurtangan politik bersabit kuil Sivan di Petaling Jaya.

"Tidak pernah Anwar tutup mana-mana kuil. Ini tidak benar dan fitnah. Bagi saya Anwar tidak pernah tutup kuil. Kuil Bukit Gasing memang ada masalah tanah runtuh. Kita khuatir jika berlaku sesuatu yang tidak diingini, mereka semua akan salahkan kerajaan Pakatan Rakyat," beliau memberitahu Tv Selangor.

Manikavasagam berkata orang ramai masih dibenar menunaikan ibadat di kuil itu cuma kerja-kerja pengubahsuaian dibekukan sehingga MBPJ mengemukakan hasil siasatanya.

"Jadi kita mahu tunggu laporan daripada Majlis, kalau tiada masalah kita buka. Kalau satu kuil ditutup, saya orang pertama yang akan bising. Tapi dalam isu ini saya tahu kenapa kuil ini ditutup kerana takut kejadian tanah runtuh. Kita selalu fikir pasal keselamatan. Dalam isu ini, Anwar tidak tutup kuil," tambah beliau.

Manikavasagam berkata Gobala tidak berpegang kepada kebenaran apabila menuduh anwar anti-Hindu.

"Siapa cakap Anwar anti-Hindu? Saya diberi bertanding di Kapar, kalau Anwar anti Hindu tidak akan beliau namakan saya calon untuk pilihanraya 2008. Sivarasa (Rasiah) bertanding juga. Kalau dia anti India, tidak ada seorang pun yang akan bertanding. Gobala pun tidak akan bertanding. Saya rasa tidak benar. Saya pun tidak tahu apa YB Gobala fikir,"kata beliau.

Manikavasagam menggesa Gobala supaya menerima keputusan parti melantik Surendran sebagai naib presiden dan memberi tumpuan kepada perjuangan parti.

"Saya pun kecewa tapi ini keputusan parti, Presiden dan Ketua Umum. Kecewa memang ada, saya setuju Gobala, Xavier, Sivarasa dan Suresh kecewa, kami semua bertanding. Tapi ini keputusan daripada parti, kita kena akur dan terima. Saya terima," kata beliau

Hakikat ialah Surendran layak untuk memegang jawatan itu kerana rekodnya sebagai seorang aktivis dan peguam yang banyak membantu masyarakat terpinggir.

"Surendren memang seorang yang rajin, selalu perihatin isu masyarakat. Dia layak. Saya yang bawa dia masuk dalam parti," tegas Manikavasagam.


Sumber: TVSNEWS

Kit Siang : Lantikan SUK Langgar Semangat Perlembagaan Selangor

Posted: 30 Dec 2010 12:07 AM PST


SHAH ALAM 30 DIS : Pelantikan Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri tanpa mengadakan perbincangan dengan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim sebenarnya telah melanggar semangat perlembagaan Selangor, dakwa Lim Kit Siang.

Lim Kit Siang berkata demikian dalam blognya hari ini.

"Walaupun tidak dinyatakan dalam Perlembagaan Tubuh Negeri Selangor di mana Menteri Besar perlu diberitahu ataupun kebenarannya diperlukan, ini merupakan hujah tipis dan tidak boleh diterima.

"Putrajaya juga sepatutnya tidak melibatkan Sultan Selangor dalam isu perlantikan SUK kerana di dalam perlembagaan tersebut, ianya juga tidak menyebut bahawa Sultan harus diberitahu pelantikan tersebut," kata beliau dalam kenyataannya hari ini.

Ujarnya, apa yang paling penting di dalam konvensyen berperlembagaan adalah perundingan antara Menteri Besar dan Sultan berhubung pelantikan pemimpin utama negeri bagi menjunjung integriti perlembagaan negeri dan memenuhi mandat yang diberikan oleh rakyat Selangor ketika mereka memilih kerajaan pada pilihanraya umum lalu.

"Walaupun perlembagaan Negeri Selangor tidak menyatakan dengan jelas peranan Menteri Besar berhubung pelantikan setiausaha negeri, ia juga turut tidak menyatakan dengan jelas peranan Sultan pada hal yang sama.

"KSN yang diberikan tugas dalam membuat pelantikan itu seharusnya sedar akan pakatan politik yang berbeza antara persekutuan dan kerajaan negeri Selangor dan yang paling penting bagi memastikan pelantikan itu menjadi jambatan penghubung atau sekurang-kurangnya tidak dilihat sebagai bertentangan antara kepentingan kerajaan negeri Selangor dan kerajaan Persekutuan," tegas beliau.

Menurutnya lagi, Perkara 55 di dalam Perlembagaan Negeri Selangor di mana "Sultan harus bertindak atas nasihat" menyatakan bahawa Sultan harus bertindak bersesuaian dengan nasihat daripada anggota Exco negeri kecuali untuk kes-kes tertentu - (dan pelantikan SUK bukan merupakan kes yang luar biasa di mana Sultan boleh bertindak dalam kebijaksanaannya).

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Ipoh Timur itu turut meminta Sidek menghentikan pelanggaran semangat dan kandungan perlembagaan negeri dalam isu perlantikan SUK Selangor dengan melakukan proses perundingan dengan Menteri Besar berhubung pelantikan tersebut bagi mengelakkan negara dan rakyat dari terjerumus dalam krisis Perlembagaan.


Sumber: TVSNEWS

1,000 Siswa Rancang Berhimpun Di PJ Pada 1 Jan

Posted: 30 Dec 2010 12:01 AM PST


PETALING JAYA 30 DIS : Kira-kira seribu mahasiswa merancang berhimpun di Dataran Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) pada 1 Januari ini bagi menunjukkan "persaudaraan bawah semangat patriotisme".

Presiden Solidariti Malaysia (SMM) Shazni Munir Mohd Ithnin berkata program itu antaranya bertujuan lebih mendekatkan diri kepada dunia aktivisme mahasiwa.

"Program ini diharap menjadi pemanas badan kepada program lain pada tahun depan," katanya sambil memberitahu ini kali pertama pihaknya menganjurkan program sebegitu.

Menurut Shazni juga, permit polis akan dipohon hari ini bagi menjalankan program yang dinamakan Himpunan Mahasiswa untuk Malaysia.

Sementara itu, dalam satu kenyataan, seorang jurucakap Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) - penganjur bersama - Ahmad Shukri Kamarudin berkata, program lima jam bermula 8.30 pagi itu juga bertujuan memberikan mesej bahawa mahasiswa bersama-sama dengan masyarakat.

Selain itu, tambahnya, ia menujukkan bahawa segala tindakan mahasiswa hendaklah dibuat berdasarkan rasa tanggungjawab terhadap negara.

Katanya, program itu akan diisi dengan acara melakar kain rentang bertemakan Jalur Gemilang, "pidato mahasiswa berantai" dan pengisytiharan deklarasi mahasiswa 1.1.11 (1 Januari 2011).


Sumber: TVSNEWS

Azizan : Pertahan Kedah Daripada Dirampas Umno-BN

Posted: 29 Dec 2010 11:58 PM PST


ALOR SETAR 30 DIS : PAS sesekali tidak akan memberi peluang kepada Umno-Barisan Nasional untuk merampas Kedah daripada Pakatan Rakyat, tegas Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Memetik laporan Harakah Daily Online, biarpun adanya perubahan pada pucuk kepimpinan Umno negeri di Kedah, ia tidak akan memberi apa-apa impak terhadap kepimpinan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat (PR) yang diterajui oleh PAS selama ini.

"Walau apa pun aspirasi mereka, PAS tidak akan sekali-kali memberi peluang kepada Umno untuk meneruskan hasrat mereka untuk mencapainya dengan jalan yang mudah. Siapa saja yang menjadi pesaing kepada parti lawan, kita akan terus berjuang tanpa menyerah kalah kepada mereka," tegasnya yang juga Pesuruhjaya PAS negeri.

Baru-baru ini, Setiausaha Agung Umno, Tengku Adnan Tengku Mansor telah mengumumkan pelantikan Datuk Ahmad Bashah yang juga merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bakar Bata menggantikan Datuk Seri Shafie Afdal sebagai Pengerusi Umno Kedah.

Rombakan yang dibuat itu juga sebagai salah satu alternatif Umno bagi menguatkan barisan kepimpinan negeri yang terdiri dari pemimpin tempatan menjelang pilihan raya umum yang dijangka akan bermula tidak lama lagi.


Sumber: TVSNEWS

Kes Aminulrasyid : Pendakwaan Tutup Kes

Posted: 29 Dec 2010 11:54 PM PST


SHAH ALAM 30 DIS : Pendakwaan semalam menutup kesnya terhadap seorang koperal polis yang didakwa menyebabkan kematian Aminulrasyid Amzah, 15,dalam satu kejadian tembakan di Seksyen 11 di sini pada 26 April lepas.

Timbalan Pendakwa Raya Mohd Dusuki Mokhtar memaklumkan perkara itu kepada Hakim Mahkamah Sesyen Latifah Mohd Tahar selepas saksi ke-39 pendakwaan Koperal Zainon Harun selesai memberi keterangan.

Latifah kemudian menetapkan 28 Januari depan untuk mendengar hujah pembelaan dan pendakwaan di akhir kes pendakwaan.

Di kandang tertuduh ialah Koperal Jenain Subi, 48, yang didakwa menyebabkan kematian Aminulrasyid antara pukul 1.10 pagi hingga 2 pagi, 26 April lepas di Jalan Tarian 11/2, Seksyen 11 di sini.

Dia didakwa mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaaan yang membawa hukuman maksimum penjara 30 tahun, dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Zainon, seorang detektif yang bertugas di Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Daerah (IPD) Shah Alam berkata, beliau diarahkan pegawal penyiasat awal kes itu, ASP Ahmad Fauzi Mohamed Zin, untuk mencari penunda bagimembawa kereta yang dipandu Aminulrasyid ke IPD berkenaan.

Bagaimanapun, beliau tidak ingat nama syarikat yang menunda kenderaan tersebut.

Mahkamah turut mendengar keterangan pegawai penyiasat kes ASP Abdul Halim Ismail yang menyambung keterangannya hari ini bahawa dari segi perundangan,tidak salah bagi anggota peronda menembak belakang kereta yang dipandu Aminulrasyid sewaktu kejadian, jika tidak ada cara lain bagi menghentikan kereta tersebut.

Beliau berkata dalam kes ini, mangsa telah melakukan banyak kesalahan, antaranya memandu secara laju serta berbahaya, dan mengikut Perintah Tetap Ketua Polis Negara D22, anggota polis trafik dibenarkan menggunakan senjata api jika keselamatan mereka terancam.

Katanya, jika kereta yang dikejar atau dipintas tidak berhenti, polis akan menganggap kenderaan itu dipandu penjenayah.

BERNAMA

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang