Pengikut

Nuffnang

Sabtu, 11 Januari 2014

Suara Sri Andalas

0 ulasan
sumber :-

Suara Sri Andalas


Rakyat Selangor Terkejut Dengan Keputusan Kerajaan Negeri Serah Pengambilalihan Industri Air Kepada Kerajaan Pusat

Posted: 11 Jan 2014 05:33 AM PST

Kenyataan Media
YB Dr. Xavier Jayakumar
11 Januari 2014

Rakyat Selangor Terkejut Dengan Keputusan Kerajaan Negeri Serah Pengambilalihan Industri Air Kepada Kerajaan Pusat


Setelah lebih lima tahun rakyat negeri Selangor membantah pengurusan lemah dan tidak bertanggungjawab pembekalan air terawat di Selangor oleh pemegang konsesi dan rancangan pelaksanaan loji Langat 2, Kerajaan Negeri Selangor telah mengumumkan berita yang mengejutkan Rabu lepas.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Besar Selangor, Kerajaan Negeri menyerahkan pengambilalihan industri air Selangor kepada Kerajaan Pusat berikutan penguatkuasaan Seksyen 114 Akta Perkhidmatan Industri Air (WSIA 2006) ekoran kegagalan Kerajaan Negeri memuktamadkan rundingan dengan 4 syarikat konsesi air yang berakhir pada 31 Disember 2013 lalu.

Kerajaan Negeri seharusnya tidak begitu mudah patuh "memberi kerjasama penuh kepada Kerajaan Pusat" dengan memberi kelulusan pelaksanaan loji Langat 2 dengan alasan penguatkuasaan Seksyen 114.

Ringkasnya Seksyen 114 memberi kuasa kepada Menteri Tenaga, Air dan Teknoloji Hijau (Kerajaan Pusat) untuk mengambil alih hak kawalan, pengurusan, harta dan aset serta lesen perniagaan PEMEGANG LESEN PERNIAGAAN AIR demi kepentingan negara. Dalam kes Negeri Selangor, PEMEGANG LESEN PERNIAGAAN AIR tersebut adalah 4 syarikat konsesi iaitu Puncak Niaga, Syabas, Splash dan Konsortium Abbas.

Selepas diambil alih, Kerajaan Pusat akan menyerah hak urus selia kepada Suruhanjaya Pengurusan Air Negara (SPAN). Disebutkan juga oleh seksyen tersebut bahawa pemegang lesen tadi akan dibayar pampasan ekoran pengambilalihan tersebut dan jumlahnya (quantum) ditetapkan oleh Kerajaan Pusat.

Persoalannya, mengapakah Kerajaan Negeri Selangor harus patuh kepada Seksyen 114? Apakah kaitan Seksyen 114 tadi dengan Kerajaan Negeri dan adakah Kerajaan Negeri terikat dengan Seksyen 114 ini?

Secara jelas Kerajaan Negeri TIDAK TERIKAT untuk patuh kepada seksyen ini kerana Kerajaan Negeri BUKAN PEMEGANG LESEN PERNIAGAAN AIR. Di Selangor dan W.P. Kuala Lumpur dan Putrajaya, Syabas adalah pemegang lesen dan pembekal air hinggakan bil air itu sendiri dibayar kepada Syabas dan bukan kepada Kerajaan Negeri.

Ramai yang tidak mengetahui bahawa Kerajaan Negeri adalah pemilik kepada 33 dari 38 buah loji rawatan dan 8 buah empangan besar seluruh negeri Selangor. Jelas disini KERAJAAN NEGERI ADALAH PEMILIK ASET AIR dan BUKAN PEMEGANG LESEN PERNIAGAAN AIR lantaran itu, tidak sama sekali terikat langsung dengan seksyen ini.

Oleh itu, adalah mengelirukan bagaimana Kerajaan Negeri tidak memahami seksyen tersebut sebaliknya mengambil keputusan untuk "memberikan kerjasama penuh kepada Kerajaan Pusat" untuk meberikan kelulusan pembinaan Loji Langat 2.


Pendirian rakyat dan kepimpinan Pakatan Rakyat di Selangor ialah projek Langat 2 adalah projek 'pelengkap' kepada satu rangkaian projek 'mega' oleh pemimpin-pemimpin Kerajaan Pusat yang sebenarnya tidak perlu.

Dianggarkan kos keseluruhan projek ini mencecah RM16 Bilion dan menganggap projek ini merupakan satu pembaziran wang rakyat untuk 'mengkayakan' kroni-kroni dan pemimpin-pemimpin berkepentingan.

Ramai yang tidak mengetahui bahawa bagi menyudahkan projek Langat 2 ini, Kerajaan Pusat harus melaksanakan 3 lagi projek besar di Negeri Pahang iaitu :

a) Empangan Kelau di sempadan Raub / Bentong

b) Pembinaan Rumah Pam dan Muka Sauk di Sungai Semantan

c) membina terowong sepanjang 44km di bawah banjaran Titiwangsa dari Karak, Pahang  ke Hulu Langat, Selangor untuk menyalur air mentah dari Sungai Semangan tadi.

Dan akhirnya, pembinaan Loji Langat 2 itu sendiri.

Persoalannya; apa keperluan meng'impot' air mentah dari Sungai Semangan itu sedangkan sumber air adalah mencukupi dan boleh dipertingkatkan penggunaannya dengan kaedah menaiktaraf dan membesarkan infrastruktur loji-loji air yang sedia ada.

Isun yang sering diperkatakan sebelum ini adalah; kita bukan tidak mempunyai simpanan air bersih yang mencukupi tetapi sebaliknya disebabkan kegagalan syarikat pembekal air iaitu Syabas untuk menurunkan 30% (NRW) Air Yang Tidak Berhasil.

Tidak ada maknanya jika kita berjaya memperolehi 2,260 Juta Liter Sehari (JLH) kononnya dari Loji Langat 2 setelah siap dibina kelak, tetapi kehilangan 30% (NRW) disebabkan kebocoran paip dan sebagainya seperti yang dialami sekarang.

Rakyat juga harus diberitahu bahawa apabila Langat 2 ini siap, Kerajaan Negeri terpaksa membayar RM80 juta setahun kepada Kerajaan Pahang sebagai royalti pengambilan 'air mentah' dari Sungai Semantan tadi dan lebih menekan lagi ianya dinaikkan setiap 5 tahun sekali.

Pendirian yang hendak ditekankan adalah mudah; bahawa hak dan kuasa terhadap tanah adalah dibawah bidang kuasa Kerajaan Negeri seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan perkara ini tiada kaitan langsung dengan Seksyen 114 tersebut.

Maka, tiada fakta kukuh meluluskan projek Langat 2 dengan mengaitkannya dengan Seksyen 114. Ini adalah dua perkara berbeza yang tiada kaitan antara satu sama lain.

Keputusan meletakkan 'dua wakil Kerajaan Negeri' kononnya sebagai 'pentadbir' di dalam SPAN juga bukanlah pendekatan terbaik untuk menjaga kepentingan 6 juta rakyat Selangor.

Sebaliknya akan menjadi bahan ketawa (laughing stalk) kepada orang ramai. Seksyen tersebut memperjelaskan bahawa mereka yang dilantik oleh Kerajaan Pusat untuk menganggotai SPAN adalah atas budi bicara Kerajaan Pusat dan 'bukannya' hak Kerajaan Negeri untuk menentukannya. Tambahan pula, apa gunanya meletakkan 2 orang wakil Kerajaan Negeri yang kemudiannya akan 'dikeronyok' dan dipinggirkan oleh majoriti anggota yang memihak kepada Kerajaan Pusat di dalam SPAN itu.

Perkara penting yang ingin diketahui rakyat adalah samada Kerajaan Negeri ada meletakkan syarat agar tarif air tidak dinaikkan dalam satu tempoh yang panjang ekoran pengambilalihan industri air di Selangor oleh SPAN nanti.

Secara peribadi, saya berani mengatakan bahawa rakyat Selangor, W.P. Kuala Lumpur dan Putrajaya akan terpaksa membayar harga air yang naik secara mendadak dalam masa terdekat. Ini disebabkan Kerajaan Pusat harus mengutip balik hasil pelaburan mereka dari kos keseluruhan projek yang bernilai RM16 bilion tersebut.

YB Dr. Xavier Jayakumar
Ahli Dewan Negeri Selangor
Seri Andalas

11 Januari 2014

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Syed Husin: We are through with ISA

Posted: 10 Jan 2014 10:51 PM PST

Malaysiakini

The menace of regression is in the air and Dr Syed Husin Ali is not amused one bit.

As the author of a recent work entitled 'Malay Rulers: Reform or Regression', the second term Pakatan Rakyat senator from Selangor is decidedly uneasy about bringing back a law that was a part of the country’s retrogressive past.

The repealed Internal Security Act (ISA), a draconian holdover from the country’s colonial past that was retired from the statue books just over a year ago, is being talked into revival.

This talk makes the flesh of Syed Husin, 77, an ISA detainee for six years – from December 1974 to late 1980 – creep horribly.

“Right now, we could take no more regressive measure than to bring back that abomination,” opined the veteran politician and former Universiti Malaya professor.

Former Prime Minister Dr Mahathir Mohamad, who began his premiership in 1981 by releasing ISA detainees and dipped it in infamy by incarcerating his deputy under the Act in 1998, has spoken upfor its return.

“He forgets just a few years back he said that the ISA arrests in 1987 when he was both the home minister and prime minister were not done of his own volition but on police insistence,” recalled Syed Husin.

“That meant he shirked his responsibility as the minister empowered under the law to determine whether the ISA arrests should be made, thus submitting to what was effectively a police state at that point in time,” recapped Syed Husin, alluding to what he feels is apt to result when people of authoritarian bent are given untrammeled powers that come with laws like the ISA.

Inspector-general of police Khalid Abu Bakar has also talked upthe need to add detention without trial, which was what the repealed ISA provided for, to the police arsenal in dealing with rising tensions in the country over issues such as the ‘Allah’ controversy.

“He forgets what a High Court judge said about his responsibility for the custodial death of A Kugan and now he wants more power for the police to deal with recalcitrant civil society types,” said Syed Husin.

A manufactured crisis 

This member of the Senate rejected the argument that tensions are rising in the country because of the controversy over the Allah issue.

“This is a manufactured crisis to divert the attention of the people from the rising cost of living. The voices of the few protesting the use of this and that word are being played up to seem like things are getting out of control but the crowds that actually turn up for the protests are small,” said Syed Husin.

“People are more concerned with what is happening to their purchasing power,” he added.

“Given firm and rational statements from the powers-that-be and all that manufactured gas would go out of the bags,” quipped Syed Husin.

“But no, it’s not in their interests to stop this thing. They allow matters to build up so that their aim of diverting the people’s attention from more pressing issues is achieved,” he said.

The senator said the public are not that gullible these days which is why, he said, religious and racial charlatans are not getting the crowds they once could summon.

“Inciters are not getting the crowds they hope for. This is an effect of the debate that is taking place in the media, both mainstream and alternative.

“So long as the debaters are not inflammatory, they should be allowed to air their views. There is no justification for the return of the ISA," said Syed Husin.

"Abominable injustices were committed under the ISA. We must not allow a repeat of those injustices."

Suara Sri Andalas

0 ulasan
sumber :-

Suara Sri Andalas


Penghakiman BERSIH 3.0 Berteras Semangat Perlembagaan, Jamin Hak Rakyat Untuk Berhimpun

Posted: 10 Jan 2014 03:55 AM PST

KENYATAAN MEDIA YB AMIRUDIN SHARI

10 Januari 2014

Penghakiman BERSIH 3.0 berteras semangat Perlembagaan, jamin hak rakyat untuk berhimpun

Saya mengalu-alukan keputusan Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini yang melepaskan Dato' Seri Anwar Ibrahim, saudara Azmin Ali dan empat yang lain daripada tuduhan mengambil bahagian dalam perhimpunan BERSIH 3.0.

Susulan penghakiman Mahkamah Rayuan minggu lalu bahawa perintah majistret melarang perhimpunan tersebut adalah tidak sah, maka Hakim Ahmad Bache di dalam penghakiman beliau pada hari ini turut memutuskan bahawa pertuduhan terhadap Dato' Seri Anwar dan saudara Azmin serta empat yang lain adalah tidak berasas.

Melihat kepada keputusan ini yang bersifat precedent bagi kes-kes susulan yang berkaitan, jelas sekali bahawa pihak mahkamah bertindak berasaskan tuntutan Perlembagaan yang memaktubkan hak untuk berhimpun sebagai hak asasi rakyat di negara ini.

Justeru, penghakiman pada hari ini merupakan satu isyarat yang baik buat rakyat dan secara tidak langsung membuktikan bahawa peruntukan yang termaktub di dalam Akta Perhimpunan Aman 2011 ini bersifat otokratik dan bertentangan dengan semangat Perlembagaan yang menjamin kebebasan berhimpun.

Sehubungan dengan itu, rakyat seharusnya tidak perlu lagi gentar dan gerun dengan momokan pemerintah yang sering menggunakan akta tersebut untuk menakut-nakut dan menafikan hak kebebasan berhimpun yang sememangnya telah termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan.

AMIRUDIN SHARI
Ahli Dewan Negeri Selangor
kawasan Batu Caves

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang