Pengikut

Nuffnang

Rabu, 1 Oktober 2014

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang

sumber :-

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang


Kenyataan Media Isu Pengubahan RTPJ

Posted: 01 Oct 2014 06:03 AM PDT

KENYATAAN AKHBAR

Ahli majlis MBPJ adalah betul untuk menangguhkan dan mengkaji semula cadangan pindaan kepada RTPJ1 dan RTPJ2

Kami sebagai Ahli-Ahli Parlimen dan Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri di kawasan-kawasan yang berada di dalam bandaraya Petaling Jaya menyokong keputusan ahli majlis MBPJ yang diambil oleh undi majoriti di mesyuarat khas mereka semalam untuk menangguhkan cadangan pindaan kepada rancangan-rancangan tempatan RTPJ1 dan RTPJ 2 sementara menunggu kajian semula sepenuhnya oleh MBPJ.  Kajian semula ini akan dilakukan melalui perundingan dengan kerajaan negeri dan mengambil kira maklum balas yang diberikan setakat ini dalam publisiti yang diterima setakat ini di bawah seksyen 13 Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976.

Beberapa pindaan yang dicadangkan telah menjadi sangat kontroversi untuk mengatakannya yang paling kurang.

Kami terkejut melihat cadangan untuk mengeluarkan semua garis panduan terperinci yang sedia ada untuk kawalan merancang dari kedua-dua RTPJ1 dan 2. Ini adalah amat susah dipersetujui.

Syarat-syarat kawalan perancangan terperinci tersebut telah diusahakan selama bertahun-tahun dengan input terperinci daripada orang ramai dan memberikan kestabilan kepada perancangan bandar di Petaling Jaya.

Jika MBPJ berpendapat bahawa beberapa garis panduan kawalan perancangan perlu pembaikan, maka peningkatan khusus boleh dikemukakan untuk input awam, bukan penyingkiran keseluruhan seperti yang disyorkan pada masa ini.

Cadangan-cadangan untuk meningkatkan nisbah plot maksimum daripada 4 kepada 6 dalam tujuh kawasan "pembangunan berorientasikan transit" atau TOD di sekitar stesen-stesen MRT dan LRT memerluan pemikiran semula memandangkan kesan kepada keadaan trafik semasa, kemudahan awam dan kualiti hidup di PJ. Syarat-syarat sedia ada di dalam cadangan kelihatan tidak mencukupi untuk memastikan bahawa pembangunan kepadatan tinggi seperti itu akan disepadukan sepenuhnya ke dalam stesen-stesen pengangkutan awam dan tidak mewujudkan beban lanjut dan kemerosotan persekitaran kehidupan di PJ.

Cadangan untuk menjalankan lebuh raya DASH melalui kawasan-kawasan perumahan yang padat dengan penduduk dan kawasan-kawasan komersial di Mutiara Damansara dan Damansara Perdana telah menimbulkan lebih seribu bantahan bertulis. Jajaran lebuh raya yang dicadangkan ini melalui kawasan-kawasan tersebut memerlukan kajian.

Kita perhatikan bahawa keseluruhan tanah RRI di PJ yang terdiri daripada kira-kira 1600 ekar kini yang dicadangkan sebagai "pembangunan bercampur" tanpa sebarang susun atur yang terperinci. Ini tidak boleh diterima dalam mengformulasikan suatu rancangan tempatan di mana orang ramai mengharapkan untuk melihat cadangan terperinci pihak berkuasa perancangan tempatan mengenai penggunaan tanah, nisbah plot, kepadatan, kemudahan awam dan lain-lain untuk memberi pandangan mereka. Kami berpendapat bahawa keseluruhan cadangan RRI perlu dikeluarkan dan satu rancangan kawasan khas disediakan untuk tanah RRI di bawah seksyen 16B Akta tersebut yang telah dilakukan sebelum ini untuk bahagian seksyen 13 di PJ. Rancangan untuk RRI perlu proses yang berasingan dengan sendirinya memandangkan saiz tanah untuk dibangunkan adalah besar dengan kesan yang setanding.

Kita juga perhatikan bahawa terdapat cadangan untuk menukar syarat guna tanah di tapak Filem Negara di seksyen 12 (yang merupakan tanah kerajaan Persekutuan) daripada penggunaan institusi awam untuk komersial dengan kemungkinan nisbah plot enam (6). Jikapun kerajaan Persekutuan memutuskan untuk memindahkan Filem Negara ke tempat yang lain, tanah tersebut harus dikembalikan kepada kerajaan negeri atau pihak berkuasa tempatan untuk kegunaan awam yang berterusan. Kemudahan awam yang berguna boleh dibina di atas tanah tersebut daripada membangunkannya sebagai satu lagi tapak komersil kepadatan tinggi.

Oleh itu, kami bersetuju bahawa pindaan yang dicadangkan dibatalkan. Seperti yang dicadangkan oleh ahli-ahli majlis MBPJ, satu jawatankuasa khas perlu ditubuhkan untuk mengkaji semua cadangan dengan mengambil kira semua maklum balas dan mengemukakannya sekali lagi dengan mengambil kira kepentingan awam sebagai pertimbangan utama.

Hee Loy Sian  Ahli  Parlimen  Petaling Jaya Selatan
Tony Pua Ahli  Parlimen Petaling Jaya Utara
Sivarasa Rasiah Ahli  Parlimen  Subang
Wong Chen Ahli  Parlimen Kelana Jaya
Rajiv Rishyakaran Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Gasing
Haniza Talha Ahli Dewan Undangan Negeri Taman Medan
Lau Weng San Ahli Dewan Undangan Negeri  Kampung Tunku
Yeo Bee Yin Ahli Dewan Undangan Negeri  Damansara Utama
Elizabeth Wong Ahli Dewan Undangan Negeri  Bukit Lanjan
Nik Nazmi Nik Ahmad Ahli Dewan Undangan Negeri  Seri Setia

1 Oktober 2014

Untuk sebarang penjelasan, sila hubungi Peter Chong  (pembantu peribadi kepada Sivarasa Rasiah) di 012 905 9948.

Press Statement re RTPJ ammendments

Posted: 01 Oct 2014 02:08 AM PDT

PRESS STATEMENT

MBPJ councilors are correct to put on hold and review the proposed amendments to RTPJ1 and RTPJ2

We the undersigned Members of Parliament and State Assemblypersons whose constituencies include areas within the city of Petaling Jaya support and endorse the decision of councilors of MBPJ  taken by majority vote at their special meeting yesterday to put on hold  the proposed amendments to the local plans RTPJ1 and RTPJ 2 pending a full review by MBPJ. The review will be done in consultation with the state government and taking into account the feedback given so far in the publicity conducted so far under section 13 of the Town and Country Planning Act 1976.

Some of the proposed amendments have turned out to be very controversial to say the least.

We were surprised to see proposals to remove wholesale all the existing detailed guidelines for planning control from both RTPJ1 and 2.  This is wholly unacceptable. These detailed planning control conditions have been worked out over the years with detailed input from the public and are provide stability to town planning in Petaling Jaya.  If MBPJ is of the view that some of these planning control guidelines need improvement, then specific improvements can be presented for public input, not a wholesale removal as currently suggested.

The proposals to increase maximum plot ratios from 4 to 6 in seven “transit oriented development” areas around MRT and LRT stations needs rethinking given the impact on current traffic conditions, public amenities and quality of life in PJ. The current conditions in the proposals appear inadequate to ensure that such high-density developments will be fully integrated into the mass transit stations and not create further burdens and deterioration to the living environment in PJ.

The proposal to run the DASH highway through densely populated housing and commercial areas in Mutiara Damansara and Damansara Perdana  has evoked over a thousand written objections. The alignment of this proposed highway through those areas needs review.
We note that the entire RRI land in PJ consisting of about 1600 acres is now being proposed as “mixed development” with no detailed lay-outs whatsoever. This is simply not acceptable in the formulation of a local plan where the public expect to see the local planning authority’s detailed proposals on land use, plot ratios, densities, public amenities etc in order to give their views.  We are of the view that the entire RRI proposal should be removed and a special area plan prepared for the RRI land under section 16B of the Act as was done previously for the section 13 part of PJ.  The plan for RRI should be a separate process in itself considering the huge size of land to be developed with its corresponding impacts.

We note also that there is a proposal to convert the land use of the current Filem Negara site in section 12 ( which is Federal government land ) from public institutional use to commercial at a possible plot ratio of 6. Even if the Federal government decides to move Filem Negara to another site, that plot should be returned to the state government or the local authority for continued public use. Useful public amenities can be built on that land rather than develop it as another high density commercial site.

We therefore agree that the proposed amendments be revoked.  As proposed by the MBPJ councilors, a special committee should be set up to review all the proposals taking into account all the public feedback and present them again taking into account the public interest as the prime consideration.

Hee Loy Sian  Member of Parliament for Petaling Jaya Selatan
Tony PuaMember of Parliament for Petaling Jaya Utara
Sivarasa RasiahMember of Parliament for Subang
Wong ChenMember of Parliament for  Kelana Jaya
Rajiv RishyakaranState Assemblyman for DUN Bukit Gasing
Haniza TalhaState Assemblywoman for DUN Taman Medan
Lau Weng SanState Assemblyman for  DUN Kampung Tunku
Yeo Bee YinState Assembly woman for DUN Damansara Utama
Elizabeth WongState Assemblywoman for  DUN Bukit Lanjan
Nik Nazmi Nik AhmadState Assemblyman for  DUN Seri Setia

1st October 2014

For any further clarifications, please contact Peter Chong  ( pa to Sivarasa Rasiah ) at 012 905 9948.

0 ulasan:

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang