Jumaat, 29 Mac 2013

Haniza Talha - Landscaping New Politics

Haniza Talha - Landscaping New Politics


PENGUMUMAN PEMBERIAN PERMIT TEKSI BUKTI PROGRAM PAKATAN RAKYAT LEBIH BAIK

Posted: 29 Mar 2013 01:21 AM PDT

[Kenyataan Media - 25 Mac 2013]

Pengumuman Pemberian Permit Teksi Bukti Program Pakatan Rakyat Lebih Baik

 

Pengumuman Dato' Seri Najib Tun Razak bahawa 1,000 permit teksi akan diberikan kepada pemandu-pemandu teksi terpilih mengesahkan beberapa perkara.

Pertama, ia pengakuan terbuka Umno/Barisan Nasional bahawa dasar dan program ekonomi yang dicadangkan oleh Pakatan Rakyat (melalui Dasar Bersama, Buku Jingga dan Manifesto Rakyat) benar-benar memenuhi citarasa dan tuntutan rakyat.

Kedua, ia mengesahkan bahawa program-program ini mampu dilaksanakan dan tidak mengundang kesan kewangan yang buruk, seperti yang dituduh oleh Umno/Barisan Nasional.

Ketiga, ia membuktikan terdesaknya Dato' Seri Najib Tun Razak sehinggakan beliau tidak lagi mempunyai perasaan malu untuk menciplak idea dasar dan program yang dibawa oleh Pakatan Rakyat.

Pun begitu, saya mengkritik sekerasnya kenyataan Dato' Seri Najib Tun Razak yang cuba mengumpan pemandu teksi untuk mengundi Barisan Nasional. Ucapan beliau berbaur ugutan politik apabila beliau menyatakan bahawa pemandu teksi perlulah "bai'ah" (mengikat janji) untuk mengundi Barisan Nasional jika mahu mendapatkan lebih banyak permit persendirian di masa hadapan.

Setakat ini, Umno/Barisan Nasional terus gagal untuk mengumumkan manifesto mereka sendiri. Sebaliknya, Dato' Seri Najib Tun Razak menciplak idea dasar Pakatan Rakyat dan mengumpan rakyat dengan berjanji akan melaksanakan program-program Pakatan Rakyat itu sekiranya Barisan Nasional menang dalam Pilihanraya Umum ke-13.

Oleh sebab itu, saya tidak hairan lagi kenapa Dato' Seri Najib Tun Razak tidak berani berdebat secara terbuka dengan Dato' Seri Anwar Ibrahim mengenai dasar-dasar dan program ekonomi. Beliau nampaknya tidak mempunyai idea dan kepakaran ekonomi kerana sering terpaksa bergantung kepada idea orang lain, termasuklah idea Pakatan Rakyat sendiri.

Saya pasti pemandu-pemandu teksi yang ada di seluruh negara faham bahawa pengumuman Dato' Seri Najib Tun Razak hanyalah satu gimik politik untuk menenangkan kemarahan mereka selama ini. Penyelesaian berpanjangan isu permit teksi ini terletak di tangan Pakatan Rakyat yang mula-mula sekali memperjuangkan isu ini.

RAFIZI RAMLI

Pengarah Strategi

25 MAC 2013


Kos Program Pakatan Rakyat dalam Manifesto Rakyat

Posted: 29 Mar 2013 01:11 AM PDT

[Kenyataan Media] Kos Program Pakatan Rakyat dalam Manifesto Rakyat

Berikut adalah kira-kira kos program Pakatan Rakyat dan sumber yang akan membiayainya yang dibentangkan dalam sidang media hari ini.

Kos Manifesto Rakyat 2013

 

 

HANIZA TALHA

Ketua  Wanita Keadilan Selangor

27 Februari 2013

 


Tiada ulasan: