Isnin, 11 Mac 2013

Haniza Talha - Landscaping New Politics

Haniza Talha - Landscaping New Politics


Forum Manifesto Rakyat, Pakatan Harapan Rakyat

Posted: 11 Mar 2013 01:15 AM PDT

Forum Manifesto Rakyat, Pakatan Harapan Rakyat

Semua dijemput hadir ke Forum Manifesto Rakyat. Sebarkan


SELAMAT MENYAMBUT HARI WANITA : WANITA BERDAYA NEGARA SEJAHTERA

Posted: 11 Mar 2013 12:27 AM PDT

Hari Wanita Sedunia disambut seluruh dunia setiap 8 Mac bagi meraikan pencapaian ekonomi, politik dan sosial wanita. Tema Hari Wanita oleh Perubuhan Bangsa –Bangsa Bersatu pada tahun ini adalah "A Promise is A Promise: Time For Action To End Violence Against Women".

Di Malaysia, hampir 50% komposisi penduduk berjumlah 28 juta orang adalah terdiri daripada wanita. Pun begitu, wanita masih dianggap dan dilayan seperti warganegara kelas kedua. Diskriminasi dalam pekerjaan, tangga gaji, politik dan sosial masih berlaku di Negara yang Perdana Menteri merangkap Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Najib Tun Razak berkata tidak perlunya gerakan wanita bagi menuntut hak wanita di Malaysia. Hakikatnya, kedudukan Malaysia dalam The Global Gender Index Gap 2011, Malaysia jatuh di kedudukan ke – 97 daripada 135 negara berbanding negara Asia Tenggara lain Filipina ke – 8, Singapura ke – 57, Thailand ke – 60 dan Brunei ke – 76.

Pakatan Rakyat yang menyedari bahawa peranan wanita itu amat penting dalam mencorakkan masa depan Negara, lahir dengan Agenda Wanita Malaysia. Falsafah Hormat Wanita akan menjadi tunjang kepada perlaksanaan Agenda Wanita Malaysia yang yang akan mengangkat martabat wanita sesuai dengan dasar – dasar yang mesra wanita bagi mengiktiraf peranan wanita dalam membentuk asas jati diri masyarakat Malaysia.

Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Wanita 2013 buat seluruh wanita Malaysia. Saya menyeru agar wanita dapat bertindak bijak memilih sebuah Kerajaan yang mempunyai kemahuan politik untuk menghapus diskriminasi terhadap wanita, iaitu sebuah Kerajaan Pakatan Rakyat yang berwibawa dan adil terhadap seluruh rakyat.

 

Wanita Berdaya Negara Sejahtera.

 

ZURAIDA KAMARUDDIN

KETUA WANITA KEADILAN


Tiada ulasan: