Pengikut

Nuffnang

Sabtu, 14 Julai 2012

Suara Sri Andalas

0 ulasan
sumber :-

Suara Sri Andalas


The Langat 2 project and the Selangor Water crisis : A response to SYABAS intention to ration water

Posted: 14 Jul 2012 08:16 AM PDT

statement carried by Malaysiakini http://www.malaysiakini.com/news/203665


The Langat 2 project has got nothing to do with the "water crisis" being played up in the media in Selangor, this treatment plant has been planned to be operational only in 2014.

So if SYABAS now says there is a water crisis in Selangor, all fingers are pointed at them. SYABAS is the sole water distributor in Selangor.

This is a clear example of the extent to what a private company will do to the rakyat, when they have the absolute MONOPOLY to distribute and supply water. The cronyism at play here is quite clear. It is highly irresponsible of the Minister for Energy, Green Technology and Water, Dato' Sri Peter Chin Fah Kui and Minister of Agriculture & Agro-Based Industry, Datuk Noh Omar to suggest that the State allow Langat 2 to be built first and discuss water tariff hikes later! We as the state government owe a duty to the rakyat of Selangor. Why waste RM 8.65 billion of public funds, and allow a potential water tariff hike of up to 70% when the water level in the 7 dams in Selangor are full to the brim and overflowing.

The real issues that is being ignored are :
(i) almost 30% of all treated water is going to WASTE (this is known as Non-Revenue-Water);
(ii) the refusal of SYABAS and Puncak Niaga to transfer all water assets to the state government (in Janbuary 2012 Selangor offered for the 3rd time more than RM 10 billion) ;
(iii) the refusal of  Dato' Sri Peter Chin to use his ministerial powers under Section 114(1) of the Water Services Industry Act (WSIA)
      (which allows the minister to assume complete or partial control of water assets and business "for national interests" and "shall not be challenged, appealed against, reviewed,
        quashed or questioned in any court")

Referring to the statement today made by Syabas Chief Executive Officer Datuk Ruslan Hassan on the possibility of water rationing during the month of Ramadhan. I call on SYABAS has to be responsible and directly inform the state as to the actual situation on the ground. The state will then implement a response team comprising of all the relevant agencies to immediately tackle the situation. Meanwhile we ask the all parties to act professionally in dealing with the present situation.

Dr A. Xavier Jayakumar
Selangor State Executive Councillor (EXCO)
14 July 2012 @ 1600

Saranan Menteri Pusat Tidak Adil Bagi Rakyat Negeri Selangor

Posted: 13 Jul 2012 11:30 PM PDT

Saya selaku ahli EXCO Negeri Selangor yang bertanggungjawap terhadap isu air negeri Selangor ingin memberikan kenyataan berhubung kenyataan Datuk Seri Peter Chin Fah Kui, Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air dan Datuk Seri Noh Omar, Menteri Pertanian Asas Tani merangkap Timbalan Pengerusi UMNO Selangor yang mahukan "Bina Loji Langat 2 dahulu dan bincang kadar tarif air kemudian" yang disiarkan oleh beberapa akhbar media utama semalam.

1) Saya berpendapat kenyataan kedua-dua Menteri Pusat tersebut adalah kenyataan yang tidak bertanggungjawap. Kenyataan mereka dilihat "bercakap" bagi pihak pembekal air Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas)  sebuah  syarikat 'profit making' kerana selepas Loji Langat 2 yang bernilai RM8.65 bilion ini siap kelak, Syabas akan mengenakan tarif air yang tinggi (kenaikan dijangkakan sehingga 70%) kepada pengguna (rakyat Selangor) bagi membayar balik  kos projek RM8.65 bilion tersebut.

2) Kerajaan Persekutuan sepatutnya menghormati Akta Perkhidmatan Industri Air  2006 (WSIA 2006) yang diluluskan oleh Parlimen. Dalam Akta tersebut semua urus selia air hendaklah di"kembali" kan  kepada urus tadbir Kerajaan Negeri.

3) Datuk Peter Chin,  Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air seharusnya menggunakan kuasanya untuk menguatkuasa akta tersebut lantaran semua 'cakap-cakap' berkaitan krisis air akan segera selesai.      
  
4) Kita ingin tegaskan bahawa 7 buah empangan sediada membekalkan air mentah melempah-lempah dan kita tidak nampak rasionalnya untuk 'impot' air dari Pahang. Harus diingat Kerajaan Negeri  terpaksa membayar 'royalti' air kira-kira RM60 juta setiap tahun kepada Pahang sedangkan kita mempunyai air mentah yang banyak.

5)  Kita faham bahawa pihak Pemberi Pinjaman dari Jepun iatu Japan International Cooperative Agency (JICA) hebat menekan dan mendesak  Kerajaan Pusat untuk menyiapkan projek tersebut kerana sebahagian dana pinjaman kos projek bernilai RM8.65 bilion itu telah digunakan tetapi Kerajaan Negeri berpendapat tiada sebab ianya harus di "bulldozer"  tanpa mengambil kira ianya akan membebankan rakyat Selangor         

6)  Rakyat Selangor adalah kalangan yang cerdik pandai, mereka sedia maklum  bahawa dalam satu sistem monopoli , pemilik konsesi (dalam kes ini Syabas) akan menentukan kenaikan kadar tarif dan rakyat tidak mempunyai kuasa untuk menghalangnya. Dalam kes ini "bina dulu, bincang kemudian"  akan hanya "menguntungkan Syabas dahulu dan akan merugikan rakyat Selangor kemudian "   

7)  Rakyat Selangor akan melakukan 'referendum' samada mahukan projek Langat 2  atau tidak dalam PRU 13 akan datang.  Kita minta Menteri-menteri Pusat yang 'beriya-riya' mendesak mahukan Loji Langat 2 itu disegerakan agar belajar bersabar.

YB Dr. Xavier Jayakumar
EXCO Kerajaan Negeri Selangor

 Tarikh : Sabtu 14 Julai, 2012

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

0 ulasan
sumber :-

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Aina dengan motorcarnya dan Annuar dengan motosikalnya

Posted: 14 Jul 2012 10:37 PM PDT







Ah..ah, dah ada sorang satu, Annuar dengan motosikalnya Aina dengan keretanya, dua-dua tu pakai bateri, kena charge 3 jam untuk bermain antara 3 jam hingga 4 jam.  Mula-mula tu boleh bertukar-tukar, lepas tu, dah berebut jugak rupanya.  Itulah keseronokannya bermain dengan cucu.

Posted: 14 Jul 2012 10:21 PM PDT

HIMPUNAN OREN BANTAH PENYENARAIAN FGVHB

Ribuan Peneroka dan Generasi Baru Felda berhimpun di Masjid Wilayah Persekutuan sebaik sahaja selesai Solat Jumaat disempurnakan pada 14hb Julai 2012.

Perarakan dari Masjid W.P. menuju ke Istana Negara di mulakan lebih kurang jam 3.00 petang.  Seramai lebih 10,000 peneroka/generasi baru Felda turun di jalan raya untuk bersama-sama pimpinan mereka menuju ke Istana Negara untuk menyampaikan Memorandum Bantahan terhadap penyenaraian FGVHB yang secara objektifnya merugikan peneroka-peneroka dan generasi baru Felda.

 Sdr Shamsul Iskandar hadir dan berucap di Himpunan itu

Che'GuBard SAMM juga hadir dan berucap

Seramai 8 orang delegasi telah disenaraikan untuk menyerahkan Memorandum kepada Yang Di Pertuan Agong diketuai oleh Sdr Mohd Sabu.  Siti Khalijah Mohamad, Pengerusi Wanita Biro Masyarakat Peneroka Felda PKR Pusat turut dimasukkan kedalam senarai delegasi itu.

 Saya juga turut memberi ucapan di Himpunan itu
Semasa pemergian delegasi ini ke Istana Negara, pimpinan Peneroka Felda diberikan peluang seorang demi seorang untuk berucap sehinggalah 8 orang delegasi itu kembali semula dan membuat laporan kepada Himpunan.

Mohd Sabu melaporkan bahawa delegasi telah diterima sangat baik oleh Pegawai Istana yang menerima Memorandum itu dan menyampaikan salam Yang Di Pertuan Agong kepada para peserta Himpunan.

 YB Dr Hatta Ramli
 Berjumpa sesama Kuala Krau

YB Salahudin Ayob


Himpunan berakhir dengan ucapan dan taklimat dari Mazlan Aliman selaku Presiden ANAK yang menjadi penganjur utama kepada Himpunan hari ini.

Diperturunkan semua foto yang saya ambil untuk tatapan pembaca













Kedahkini: Mimpi ngeri Najib kian Parah!! PENDEDAHAN Datuk Fa...

Posted: 14 Jul 2012 09:02 PM PDT

Kedahkini: Mimpi ngeri Najib kian Parah!! PENDEDAHAN Datuk Fa...: Bekas Pengarah Penyiasat Jenayah bukit aman, Datuk Fauzi Shaari meragui kenapa Razak Baginda boleh terlepas. Walaupun Dato Fauzi Shaari t...

Kedahkini: Panas!!! Pertemuan sulit dengan Hafiz Nordin kejut...

Posted: 14 Jul 2012 08:58 PM PDT

Kedahkini: Panas!!! Pertemuan sulit dengan Hafiz Nordin kejut...: Hafiz Nordin sepentas dengan Hasan Ali JATI SiRi-SiRi pertemuan sulit beberapa pemimpin pemuda PAS Pulau Pinang dengan Mohd. Hafiz Mohd. N...

Kedahkini: Kantoi!!! Mat Rempit Yang Buat Kacau Ceramah Merde...

Posted: 14 Jul 2012 08:55 PM PDT

Kedahkini: Kantoi!!! Mat Rempit Yang Buat Kacau Ceramah Merde...: Ceramah Merdeka Rakyat bersama DS Anwar Ibrahim di Kuah Langkawi malam tadi berjaya menarik lebih 3,000 hadiran. Penganjur ceramah PKR ...

Kedahkini: AWAS!!! blog menyamar penyokong PAS dan Pakatan R...

Posted: 14 Jul 2012 08:54 PM PDT

Kedahkini: AWAS!!! blog menyamar penyokong PAS dan Pakatan R...: Awas blog menyamar penyokong PAS dan Pakatan Rakyat -BLOG PROPAGANDA AMNO/APCO MOHON SEBARAN Penjelasan, pengumuman, Pemberitahuan kali ...

Kedahkini: Kantoi !!! Skandal LRT Ampang : Pengalihan ISU Na...

Posted: 14 Jul 2012 08:53 PM PDT

Kedahkini: Kantoi !!! Skandal LRT Ampang : Pengalihan ISU Na...: PKR Nasihat Pengarah Prasarana Jangan Jadi Jurucakap PM PETALING JAYA : Pengarah Urusan Kumpulan Prasarana, Datuk Shahril Mokhtar disaran...

Perlembagaan Parti dan Aturan dan Peraturan

Posted: 14 Jul 2012 07:08 PM PDT

Ramai yang menyertai sesebuah parti politik dengan tidak pernah membaca Perlembagaan parti itu.  Dan mereka akan terikut-ikut dengan ucapan-ucapan ceramah dari pemimpin-pemimpin sehinggakan mereka tidak tahu kalau-kalau pemimpin itu berucap melanggar dasar parti.

Ahli-ahli yang tidak faham dasar parti boleh terbawa-bawa dengan emosi.  PKR, umpamanya mempunyai 17 perkara yang termakktub didalam Perlembagaannya sebagai dasar, dan dasar itu dipersetujukan oleh Pimpinan Parti Keadilan Nasional dengan Pimpinan Parti Rakyat Malaysia sebagai syarat pergabungan kedua-dua parti itu
dan dengan pergabungan itu nama parti berubah kepada Parti Keadilan Rakyat dengan perubahan kepada bendera dan lambang.

PKR adalah parti multi-rasial.  Maka jika seseorang itu bercakap berapi-api memperjuangkan secara emosi sesuatu kaum, itu sudah melanggar dasar parti, dan didalam penglibatan saya dengan parti ini, saya telah bertemu dengan seorang yang dilantik menjadi pemimpin yang bercakap seperti ini: "Kita gabungkan UMNO, PAS dan Melayu PKR supaya kekuatan Melayu dapat ditegakkan di Negara ini. Kita tolak Cina dan India."

Saya dan seorang lagi anggota PKR bangun dan tegah orang itu dari berucap kerana bukan saja dia sudah melanggar dasar parti bahkan kehadirannya akan memecahbelahkan keanggotaan parti.  Tetapi pengerusi Majlis mempertahankan sikap penceramah itu.  Ini bererti penceramah itu bukan saja sengaja melanggar dasar parti, tetapi sudah berjaya memikat sebahagian daripada anggota parti yang hadir.

Kejadian ini telah kami lapurkan kepada PKR Pusat, kawan saya telah keluar PKR kerana sikap sebahagian anggota di Cabang itu yang nampak sudah dirasuk oleh golongan perkauman melampau.

Parti juga mengambil perjuangan secara berperlembagaan dan menolak lain-lain jenis perjuangan dan perlembagaan PKR menegakkan perjuangan demokrasi sebagai usaha dan cara mendapatkan kuasa.

Tetapi apabila ada golongan yang mendampingi kita dengan membawakan cara lain untuk merampas kuasa, maka golongan itu boleh dilihat dari dua sudut.

Satu, golongan itu adalah mereka yang betul-betul tidak faham dengan dasar parti, dan dua, golongan itu adalah agen probokatur.

Mana kita nak faham samada golongan itu tidak faham dasar parti atau mereka itu agen probokatur kalau kita tidak memahami dasar parti kita.

Golongan agen probokatur itu mahu menyimpangkan kefahaman perjuangan, dan mereka akan usik sedikit-sedikit tentang kewibawaan pimpinan kita mengatakan bahawa si A itu bagus tetapi...yang tetapi itu mereka akan bawakan untuk menghilangkan kepercayaan kita kepada pimpinan kita.

Kalau mereka itu golongan yang betul kenapa tidak mereka mendaftarkan sebuah parti mereka sendiri dan perjuangkan dasar yang mereka sukai, tetapi tidak, mereka tetap mahu kekal didalam parti kita, mereka tidak mengkritik tetapi mereka menyatakan bahawa pemimpin-pemimpin tertentu ini tidak betul dan wajar digantikan, sedangkan pemimpin-pemimpin berkenaan itu adalah terdiri daripada mereka yang sehingga kini menyuburkan parti.

Mereka yang menyuburkan parti ini menjadi target/sasaran kerana kehadiran mereka didalam parti menggerunkan pihak parti lawan.  Maka golongan agen probokatur ini cuba menyemaikan perasaan benci kepada pemimpin-pemimpin itu supaya sokongan kepada pemimpin-pemimpin itu terhakis dan justeru merosakkan perjalanan parti.

Mereka yang tidak faham dasar parti adalah mudah diperbaiki, tetapi agen probokatur ini sangatlah bahaya kerana mereka menyelewengkan dasar parti, dan kalau mereka berjaya menawan sebahagian daripada pimpinan menengahan parti, kedudukan parti akan terancam.

Kepada anggota-anggota parti yang bersetia dengan parti, sertailah parti ini dengan memahami dasar parti, Perlembagaannya dan ucapan-ucapan pimpinan utamanya yang sentiasa menterjemahkan dasar parti didalam ucapan-ucapan mereka.

Kefahaman mendalam ini akan menyatu-padukan parti, mengukuhkan kekuatan parti, dan berpadu membawa parti kearah perjuangan yang betul demi kejayaan, demi rakyat!

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Utusan Ajar Putar Fakta

Posted: 14 Jul 2012 06:58 AM PDT

Malaysiakini

Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Malaysia, Datuk Mohd Zaini Hassan berkata pengamal media dibolehkan “memutar” fakta untuk membentuk gambaran yang diingini kepada khalayak.

Menurutnya, langkah itu adalah “serangan berhemah” kepada pembangkang yang kini menguasai persepsi umum sehingga menyebabkan kerajaan BN “dibicarakan” dalam ruang politik negara.

“Dalam bentuk penulisan kita ada; satu fakta, satu spin (putar fakta), satu lagi blatant lie (pembohongan terang-terangan).

“Dari segi perang psikologi kita jangan ikutlah blatant lie, kita jangan tulis pembohongan.

“Kita boleh spin, macam mana kita nak spin sesuatu fakta tersebut memihak kepada kita, itu OK,” kata Zaini.

Beliau turut mengakui kelebihan kini berpihak kepada pembangkang dalam perang psikologi politik menerusi media sosial.

“Kalau kita lihat sebelah sana, media (mereka) tidak tengok duit.

“Di sana mereka kerja dengan hati, perasaan, dan fisabilillah (di jalan Allah).

“Tetapi kita di sini, minta maaf kalau saya cakap, tidak ada duit tak jalan (jentera),” kata Zaini sewaktu bercakap pada forum Media Sosial: Mengurus Isu, Menangani Persepsi dan Emosi Rakyat di Kuala
Lumpur.

Zaini yang popular dengan kolum Cuit dalam akhbar Utusan Malaysia turut mengakui bahawa media kini memainkan peranan yang jauh lebih penting berbanding faktor wang dan jentera dalam memenangi pilihan raya.

“Dalam konteks Malaysia, media dah jadi tempat pertama (dalam memenangi pilihan raya),” kata Zaini.

Ketua Sekretariat Himpunan Ulama Muda Umno, Fathul Bahari Mat Jahaya yang turut menjadi panelis forum pula menggesa pengamal media sosial agar memeriksa fakta di sebalik sebarang dakwaan yang bersifat politik.

“Islam dan agama lain ajar kita kalau ada tohmahan, kita kena ada
bukti sama ada ia benar atau tidak benar,” katanya.

Pada masa yang sama, beliau juga menggesa pengamal media sosial pro-BN supaya mengamalkan “muslihat” dalam perang psikologi terhadap pembangkang.

Menurutnya, Nabi Muhammad turut mengamalkan muslihat dalam peperangan dengan menghitamkan rambut tentera Islam yang berusia agar kelihatan muda dan gagah pada mata musuh.

Gwo-Burne for Kelana Jaya

0 ulasan
sumber :-

Gwo-Burne for Kelana Jaya


PEMANDU’S CLAIMS THAT CRIME INDEX HAS DROPPED IS UNCONVINCING

Posted: 12 Jul 2012 11:56 AM PDT

PRESS STATEMENT PEMANDU'S CLAIMS THAT CRIME INDEX HAS DROPPED IS UNCONVINCING To begin with Pemandu's statement regarding crime is unconvincing and inconsistent. Pemandu quotes figures by Taylor Nelson Sofres TNS survey, which supposedly proves an improvement in public perception, claiming public fear of crime has dropped 3.9% since 2009. While at the same time admits that there [...]

keADILan Kuala Pilah

0 ulasan
sumber :-

keADILan Kuala Pilah


Posted: 13 Jul 2012 10:08 PM PDT

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!

0 ulasan
sumber :-

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!


Himpunan oren selamatkan FELDA...di istana negara....14-07-12

Posted: 14 Jul 2012 05:21 AM PDT

Kantoi!!! Mat Rempit Yang Buat Kacau Ceramah MR ditangkap

Posted: 14 Jul 2012 04:31 AM PDT

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang