Pengikut

Nuffnang

Selasa, 8 Mei 2012

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang

0 ulasan
sumber :-

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang


TRIBUNAL MEMECAT PENGERUSI DAN TIMBALAN PENGERUSI SPR

Posted: 08 May 2012 02:52 AM PDT

KEADILAN MULAKAN TINDAKAN MENGIKUT PERLEMBAGAAN UNTUK MEWUJUDKAN TRIBUNAL MEMECAT PENGERUSI DAN TIMBALAN PENGERUSI SPR
Pendedahan yang dibuat oleh Setiausaha Agong KEADILAN, Dato'Saifuddin Nasution Ismail bahawa Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) adalah ahli Umno mempunyai kesan yang besar di sisi Perlembagaan Persekutuan.
Bukti yang dikemukakan oleh Dato' Saifuddin Nasution Ismail mengenai keanggotaan Tan Sri Abdul Aziz Yusof di bahagian Umno Ampang sehingga kini tidak disanggah. Timbalannya Datuk Wan Ahmad Wan Omar pula mengaku secara terbuka beliau pernah menjadi ahli Umno. Sejak pendedahan dibuat dua minggu lalu, kedua-dua mereka tidak pernah menyatakan bahawa mereka telah membatalkan keanggotaan mereka.
Peruntukan Perlembagaan Persekutuan mengenai perlantikan dan keanggotaan SPR adalah jelas seperti termaktub di dalam Perkara 114, terutamanya Fasal 2 dan Fasal 4A seperti berikut:
(2) Pada melantik anggota Suruhanjaya Pilihan Raya, Yang di-Pertuan Agong hendaklah mengambil perhatian tentang peri mustahaknya suatu Suruhanjaya Pilihan Raya yang mendapat kepercayaan awam.
(4A) Sebagai tambahan kepada apa-apa kehilangan kelayakan yang diperuntukkan di bawah Fasal (4), pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya hilang kelayakan untuk memegang jawatan itu jika selepas tiga bulan pelantikannya ke jawatan itu atau pada bila-bila masa selepas itu dia ialah atau menjadi anggota mana-mana lembaga pengarah atau lembaga pengurusan, atau pegawai atau pekerja, atau melibatkan diri dalam hal ehwal atau urusan, mana mana organisasi atau badan, sama ada diperbadankan atau selainnya, atau mana-mana pengusahaan komersil, perindustrian atau pengusahaan lain, sama ada atau tidak dia menerima apa-apa saraan, hadiah, untung atau faedah daripadanya.
Dengan syarat bahawa kehilangan kelayakan itu tidaklah terpakai jika organisasi atau badan itu menjalankan apa-apa kerja kebajikan atau sukarela atau tujuan yang berfaedah kepada masyarakat atau mana-mana bahagiannya, atau apa-apa kerja atau tujuan lain yang bersifat khairat atau sosial, dan anggota itu tidak menerima apa-apa saraan, hadiah, untung atau faedah daripadanya.
Keanggotaan kedua-dua pegawai tertinggi SPR ini di dalam sebuah parti politik secara jelas melanggar Perkara 114, Fasal 2 dan Fasal 4A. Apatah lagi apabila kedua-dua mereka mengaku menjadi ahli atau tidak menafikan mereka pernah menjadi ahli.
Tuntutan yang dikenakan oleh Perkara 114 adalah jelas; iaitu dalam masa tiga bulan dilantik ke jawatan Pengerusi atau Timbalan Pengerusi SPR, mereka perlu menarik diri dari semua badan yang termaktub di bawah Fasal 4A dengan membatalkan keahlian mereka. Sebagai pegawai tertinggi SPR, kecuaian mereka tidak menyemak dan membatalkan keahlian parti politik adalah satu kesalahan besar yang melanggar peruntukan Perlembagaan.
Oleh yang demikian, KEADILAN akan memulakan tindakan bersesuaian dengan Perlembagaan untuk memecat kedua-dua mereka dari SPR. Mengikut peruntukan Perlembagaan, sebuah tribunal perlu ditubuhkan untuk membicarakan kecuaian dan pelanggaran peruntukan Perlembagaan seperti yang didakwa seterusnya mengambil tindakan memecat kedua-duanya jika didapati bersalah.
KEADILAN akan menulis secara rasmi kepada Dato' Seri Najib Tun Razak bagi menggesa penubuhan tribunal ini. Surat rasmi ini akan diserahkan secara tangan ke Pejabat Perdana Menteri Khamis 10 Mei 2012 ini.
Kebebasan pilihanraya umum akan datang bergantung kepada kredibiliti SPR. Maka, Dato' Seri Najib sewajarnya tidak melengah-lengahkan penubuhan tribunal ini.
YB SIVARASA RASIAH, AHLI PARLIMEN SUBANG
MOHD RAFIZI RAMLI, PENGARAH STRATEGI KEADILAN
8 MEI 2012

Suara Sri Andalas

0 ulasan
sumber :-

Suara Sri Andalas


Advance Voting Enhances BN’s Victory

Posted: 08 May 2012 04:00 AM PDT

The much awaited regulations that covers the procedures of advance voting was finally gazetted via the ELECTION (CONDUCT OF ELECTION) (AMENDMENT)(2) REGULATIONS  2012 which came into effect on 30 April 2012.

This is the second amendment in 2012. The first amendment was gazetted in February 2012 and effective from 13 February 2012. The first amendment was mainly in relation to a complete replacement of Regulation 19 and the introduction of a new regulation 19A due to the use of indelible ink in the normal polling procedures. EC had previously stated that indelible ink would be used on advance voters but the first amendment was entirely referring to normal voters and the second amendment though were mainly on advance voting but failed to mention a single word on the polling procedures. Hence, there is uncertainty on the use indelible ink on advance voters. The second amendment introduced 3 new regulations to cover advance voting. 27A defines the persons required to vote as advance voters; 27B covers the safe custody the advance ballot box and 27C explains the counting of votes of advance voters.

27A states that all arm forces and their spouses and so are all polices and their spouses but excluding RELA shall be required to vote as advance voters. Only a member of the arm forces and the police force who could not vote on the date fixed for advance voting can apply to vote through postal voting. The spouse of a police has finally been gazetted as an advance voter via 27A(1)(d). A point to note here is that EC had been registering the spouses of police forces as postal voters before they were legally considered as either postal or advance voters. The EC in the FAQ section of it's website has clearly indicated that the spouse of a police is a postal voter long before 30 April 2012 contravening the laws in existence then. This is yet another piece of evidence that the EC has acted beyond the power conferred upon it when it is advantages towards BN.  When an act by the EC would put BN in a disadvantage position, it will claim that it does not have the power to do so such as the removal of doubtful voters in the principal electoral roll when Regulation 25 of the Election (Registration of Electors) Regulations clearly confer upon the EC a discretionary power to remove anyone for any reason. It is believed that EC has been using Regulation 25 to remove non-BN supporters from the principal electoral all these years as there were just far too many complaints that electors' names were deleted for no reason.

27B explains the advance ballot box shall be in the safe custody of the returning officer or in accordance with the arrangement of the EC until the counting on polling day. 27C explains that all the procedures apply to the counting of normal votes shall apply to the counting of votes of advance voters.

There is no new regulation similar to 27C that says that the normal voting procedures shall also apply to the voting procedures for advance voting. Without a specific new Regulation similar to 27C on voting procedures, it is uncertain whether the EC is managing the voting procedures inside an army camp or police quarters. The existing postal voting regulations also are silent as to who should manage the voting procedures inside an army camp or police quarters. However, the practice thus far is the arm forces and polices themselves are managing everything inside the army camps and the police quarters. Hence, many candidates or their agents who do not know that they need to apply for a special entry permit for his agents from the Ministry of Defence and the Ministry of Domestic Affairs in addition to the EC's tags will not be able to enter the army camps or police quarters to monitor and observe the voting processes. Hence, many stories of votes rigging were told all these years due to no one were there in the camps or the quarters to observe and monitor the voting process. Hence, the strategies of the non-BN parties would be to reject as many ballot papers as possible during the opening of postal envelops stage. The 2010 Sibu by-election was a classic case where DAP won through the rejection of a big number of postal ballot papers in the opening of envelops stage. EC has now introduced advance voting to get rid of the use of envelops and declaration forms as required under postal voting. However, the voting procedures are left silent as in postal voting. Hence, EC is clearly assisting BN to completely remove the risk of any ballot papers being rejected before counting commences but still retaining the power to manage the advance voting procedures with the arm forces and the polices. By not clearing defining the voting procedures for advance voting in the army camps or police quarters, EC is clearly seen to have purposely designed it this way to allow votes ringing to perpetuate.

Since there is no reference in the new 27A, 27B and 27C to the revised Regulation 19 and the new Regulation 19A on the normal voting procedures, indelible ink will not be mandatory to the advance voters before the issuance of ballot papers. Hence, 100% turn-out for advance voters could be achieved through personation.

Finally, 27C explains the procedures of counting of votes by normal electors shall apply to the counting of votes by advance voters. But where the votes of advance voters will be counted and whether under the supervision of the presiding officer or the returning officer is not explicitly stated as for normal votes. In the case of normal votes, counting is in the polling station under the supervision of the presiding officer, and as for the postal votes, in the main tallying center under the supervision of the returning officer.  As the place which the votes of advance voters is to be counted is not explicitly stated, the place of custody of the advance ballot box referred to in 27B is also not explicit.

To sum it all, the above amendment regulations and the recently passed amendment bill on Election Offences Act has demonstrated that the EC has done nothing apart from allowing vote rigging to perpetuate. 
 
Steven Choong
National Deputy Sec-Gen of PKR

KEADILAN Mulakan Tindakan Mengikut Perlembagaan Untuk Mewujudkan Tribunal Memecat Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR

Posted: 08 May 2012 03:30 AM PDT

Pendedahan yang dibuat oleh Setiausaha Agong KEADILAN, Dato' Saifuddin Nasution Ismail bahawa Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) adalah ahli Umno mempunyai kesan yang besar di sisi Perlembagaan Persekutuan.

Bukti yang dikemukakan oleh Dato' Saifuddin Nasution Ismail mengenai keanggotaan Tan Sri Abdul Aziz Yusof di bahagian Umno Ampang sehingga kini tidak disanggah. Timbalannya Datuk Wan Ahmad Wan Omar pula mengaku secara terbuka beliau pernah menjadi ahli Umno. Sejak pendedahan dibuat dua minggu lalu, kedua-dua mereka tidak pernah menyatakan bahawa mereka telah membatalkan keanggotaan mereka.

Peruntukan Perlembagaan Persekutuan mengenai perlantikan dan keanggotaan SPR adalah jelas seperti termaktub di dalam Perkara 114, terutamanya Fasal 2 dan Fasal 4A seperti berikut:

(2) Pada melantik anggota Suruhanjaya Pilihan Raya, Yang di-Pertuan Agong hendaklah mengambil perhatian tentang peri mustahaknya suatu Suruhanjaya Pilihan Raya yang mendapat kepercayaan awam. 

(4A) Sebagai tambahan kepada apa-apa kehilangan kelayakan yang diperuntukkan di bawahFasal (4), pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya hilang kelayakan untuk memegang jawatan itu jika selepas tiga bulan pelantikannya ke jawatan itu atau pada bila-bila masa selepas itudia ialah atau menjadi anggota mana-mana lembaga pengarah atau lembaga pengurusan, atau pegawai atau pekerja, atau melibatkan diri dalam hal ehwal atau urusan, mana mana organisasi atau badan, sama ada diperbadankan atau selainnya, atau mana-mana  pengusahaan komersil, perindustrian atau pengusahaan lain, sama ada atau tidak dia menerima apa-apa saraan, hadiah, untung atau faedah daripadanya.

Dengan syarat bahawa kehilangan kelayakan itu tidaklah terpakai jika organisasi atau badan itu menjalankan apa-apa kerja kebajikan atau sukarela atau tujuan yang berfaedah kepada masyarakat atau mana-mana bahagiannya, atau apa-apa kerja atau tujuan lain yang bersifat  khairat atau sosial, dan anggota itu tidak menerima apa-apa saraan, hadiah, untung atau faedah daripadanya. 

Keanggotaan kedua-dua pegawai tertinggi SPR ini di dalam sebuah parti politik secara jelas melanggar Perkara 114, Fasal 2 dan Fasal 4A. Apatah lagi apabila kedua-dua mereka mengaku menjadi ahli atau tidak menafikan mereka pernah menjadi ahli.

Tuntutan yang dikenakan oleh Perkara 114 adalah jelas; iaitu dalam masa tiga bulan dilantik ke jawatan Pengerusi atau Timbalan Pengerusi SPR, mereka perlu menarik diri dari semua badan yang termaktub di bawah Fasal 4A dengan membatalkan keahlian mereka. Sebagai pegawai tertinggi SPR, kecuaian mereka tidak menyemak dan membatalkan keahlian parti politik adalah satu kesalahan besar yang melanggar peruntukan Perlembagaan.

Oleh yang demikian, KEADILAN akan memulakan tindakan bersesuaian dengan Perlembagaan untuk memecat kedua-dua mereka dari SPR. Mengikut peruntukan Perlembagaan, sebuah tribunal perlu ditubuhkan untuk membicarakan kecuaian dan pelanggaran peruntukan Perlembagaan seperti yang didakwa seterusnya mengambil tindakan memecat kedua-duanya jika didapati bersalah.

KEADILAN akan menulis secara rasmi kepada Dato' Seri Najib Tun Razak bagi menggesa penubuhan tribunal ini. Surat rasmi ini akan diserahkan secara tangan ke Pejabat Perdana Menteri Khamis 10 Mei 2012 ini.
Kebebasan pilihanraya umum akan datang bergantung kepada kredibiliti SPR. Maka, Dato' Seri Najib sewajarnya tidak melengah-lengahkan penubuhan tribunal ini.

YB SIVARASA RASIAH
AHLI PARLIMEN SUBANG

MOHD RAFIZI RAMLI
PENGARAH STRATEGI KEADILAN
8 MEI 2012

Peneroka FELDA Berhak Mendapat RM50,000 Satu Keluarga, Bukannya RM15,000

Posted: 08 May 2012 03:00 AM PDT

Pengumuman yang dibuat Dato' Seri Najib Tun Razak bahawa setiap peneroka FELDA akan mendapat ganjaran RM15,000 selepas penyenaraian FELDA membuktikan sekali lagi bahawa pentadbiran Barisan Nasional membolot kekayaan sesama mereka, sedang rakyat diberikan hampas dan imbuhan kecil sahaja.
KEADILAN telah meneliti prospektus penyenaraian Felda Global Ventures (FGV) untuk menentukan berapakah nilaian sebenar ganjaran yang sepatutnya diperolehi oleh peneroka FELDA. Proses ini turut melibatkan perbincangan dengan penganalisa pasaran untuk menentukan prestasi FGV dan harga setiap unit saham apabila disenaraikan kelak.
Berdasarkan prospektus penyenaraian, dana yang akan dikutip oleh FELDA selepas penyenaraian berjumlah RM5.6 bilion, sementara FGV pula akan mendapat suntikan dana tambahan berjumlah RM4.557 bilion.
Ini berikutan urusniaga berikut:
1.      FELDA akan menjual 59% dari pegangannya sedia ada di dalam FGV (bersamaan 1,208,890,900 saham) kepada pelabur-pelabur baru
2.      FGV akan menerbitkan saham baru berjumlah 980,000,000 yang akan dijual kepada pelabur-pelabur baru
3.      Harga penyenaraian setiap unit saham adalah RM4.65
4.      Dana tambahan yang dikutip oleh FELDA adalah RM4.65 X 1,208,890,900 = RM5.6 bilion
5.      Dana tambahan yang dikutip oleh FGV adalah RM4.65 X 980,000,000 = RM4.557 bilion
Jumlah keluarga peneroka FELDA di seluruh negara adalah 112,635 yang berhak mendapat keuntungan dari proses penyenaraian ini kerana tanah-tanah seluas 840,603 ekar yang diusahakan oleh Felda Plantatians Sdn Bhd adalah milik mereka. Tanah ini dipajakkan kepada FGV yang memberi nilaian besar kepada penyenaraian ini. Tanpa tanah yang diambil oleh FELDA atas nama peneroka ini, penyenaraian FGV akan gagal.
Oleh yang demikian, KEADILAN berpendapat Dato' Seri Najib Tun Razak harus berterus terang kepada rakyat bahawa hanya 30% (berjumlah RM15,000 setiap keluarga) dari dana yang dikutip akan diagihkan kepada peneroka. Jumlah keseluruhan agihan ini adalah RM1.689 bilion.
Bakinya yang lebih besar (iaitu 70% dari jumlah dana yang dikutip) berjumlah RM3.942 bilion akan disimpan dan digunakan oleh pentadbiran beliau.
Maka, reaksi pertama KEADILAN kepada pengumuman beliau pada hari ini adalah:
1.      Dato' Seri Najib Tun Razak wajib mengagihkan KESEMUA dana yang dikutip oleh FELDA kepada peneroka. Ini bersamaan dengan RM50,000 setiap keluarga, bukannya RM15,000 yang diumumkan. KEADILAN mencabar beliau mengumumkan agihan keseluruhan RM50,000 ini; dan
2.      Pentadbiran Barisan Nasional mestilah memperincikan bagaimanakah baki RM3.942 bilion akan dibelanjakan supaya ada ketelusan dan amanah.
Ini bukanlah kali pertama Dato' Seri Najib Tun Razak berpura-pura mendahulukan rakyat sedangkan di belakang beliau dan suku sakat mengaut keuntungan besar dengan menggunakan nama rakyat.

MOHD RAFIZI RAMLI
PENGARAH STRATEGI KEADILAN

WONG CHEN
PENGERUSI, BIRO PERDAGANGAN DAN INDUSTRI
8 MEI 2012

Demonstrasi Di Plaza Tol Batu Tiga dan Sg Rasau Pada Mei 13

Posted: 08 May 2012 01:45 AM PDT

Pemuda PKR (AMK) Negeri Selangor terkesan dengan keluhan dan permasalahan rakyat khususnya warga negeri Selangor yang saban hari dibebankan dengan kutipan tol setiap kali melalui Lebuhraya Persekutuan, iaitu laluan yang menghubungkan Klang, Shah Alam dan Kuala Lumpur dan melibatkan kutipan tol di Plaza Tol Batu Tiga dan Plaza Tol Sungai Rasau.

Lebuhraya Persekutuan yang dibuka pada tahun 1974 mulai membuka laluan bertol sepanjang 18 kilometer yang mula beroperasi pada 1992.

Kutipan tol pula mula berkuatkuasa pada 15 November 1993 iaitu melibatkan dua plaza tol; Plaza Tol Batu Tiga dan Plaza Tol Sungai Rasau dengan kutipan tol permulaan bagi kenderaan Kelas 1 seperti kereta di Plaza Tol Batu Tiga sebanyak 60 sen dan 50 sen di Plaza Tol Sungai Rasau, manakala bagi lori/treler ialah RM1.20 di Plaza Tol Batu Tiga dan RM1.00 di Plaza Tol Sungai Rasau.

Selepas hampir 20 tahun beroperasi, kadar kutipan tol di kedua-dua plaza tol ini telah mencecah hampir dua kali ganda dari kadar kutipan asal iaitu sebanyak RM1.10 bagi kenderaan Kelas 1 di Plaza Tol Batu Tiga dan RM1.00 di Plaza Tol Sungai Rasau.

Kutipan tol bagi lori/treler pula di Plaza Tol Batu Tiga adalah RM2.20 manakala RM2.00 di Plaza Tol Sungai Rasau.

Merujuk kepada Penyata Rasmi Parlimen bagi Dewan Rakyat ketika Parlimen kelapan, penggal ketiga, Jilid III, bilangan 43 bertarikh 10 November 1993 di bawah usul yang dibawa oleh ahli Parlimen Klang YB Fong Kui Lun (kini ahli Parlimen Bukit Bintang) bertajuk Kutipan Tol Di Lebuhraya Persekutuan 2 Di Antara Plaza Tol Batu Tiga dan Plaza Tol Sungai Rasau, dinyatakan bahawa kebenaran mengutip tol yang diberikan oleh Kerajaan Persekutuan kepada pihak PLUS adalah sehingga tahun 2018.

Jika merujuk kepada penyata rasmi Parlimen yang sama, ternyata, operasi kedua-dua plaza tol ini adalah bertujuan untuk memindahkan beban pembayaran kos pembinaan pembesaran Lebuhraya Persekutuan berjumlah RM357 juta kepada rakyat.

Ini seharusnya tidak terjadi memandangkan adalah menjadi tanggungjawab pihak kerajaan menyediakan semua kemudahan termasuk lebuhraya untuk manfaat semua rakyat.

Jika dihitung secara terperinci keuntungan yang diperolehi oleh pihak PLUS menerusi operasi kedua-dua plaza tol ini, ternyata kos pembinaan pembesaran lebuhraya Persekutuan sepanjang 18 kilometer berjumlah RM357 juta ini mampu selesai ditampung balik menerusi kutipan tol dalam tempoh lebih kurang tiga (3) tahun sahaja.

Merujuk kepada penyata rasmi Parlimen yang sama, kos purata untuk pembinaan lebuhraya bagi jarak satu (1) kilometer menelan belanja sebanyak RM20 juta. Sekiranya lebih 160,000 kenderaan melalui (pergi dan balik) kedua-dua plaza tol ini setiap hari, bererti sebanyak RM352,000 telah berjaya dikutip.

Dalam tempoh sebulan, sebanyak RM10.56 juta akan berjaya dikumpul dan dalam tempoh lebih kurang tiga (3) tahun, nilai modal bagi kos pembinaan pembesaran lebuhraya sebanyak RM357 juta tersebut telah berjaya ditampung kembali.

Sehubungan dengan itu, memandangkan kini telah hampir 20 tahun kedua-dua tol tersebut beroperasi, adalah mustahil sekiranya kos pembinaan pembesaran lebuhraya yang siap pada 1992 ini masih belum berjaya dilunaskan.

Ini dikuatkan lagi dengan fakta bahawa kadar kutipan tol di kedua-dua plaza tol tersebut telah meningkat sebanyak dua kali ganda dari kadar kutipan asal.

Setiap hari, ratusan ribu rakyat menggunakan laluan bertol di Lebuhraya Persekutuan ini untuk pelbagai tujuan terutamanya ke tempat kerja.

Seandainya mereka menetap di Klang dan bekerja di Kuala Lumpur, maka setiap hari mereka terpaksa membelanjakan sebanyak RM4.20 bagi menampung kos bayaran tol (pergi dan balik) dari rumah ke tempat kerja.

Kos ini tidak termasuk kos minyak petrol yang turut dijual pada harga tinggi dan membebankan.

Justeru, AMK negeri Selangor merasakan telah sampai masanya untuk pihak kerajaan memansuhkan serta menutup operasi kedua-dua plaza tol ini pada kadar segera. Rakyat tidak seharusnya dibebankan lagi dengan kutipan tol di kedua-dua plaza tol ini.

AMK negeri Selangor dengan ini mendesak pihak Kerajaan khususnya Kementerian Kerja Raya supaya memansuhkan dan menutup operasi di Plaza Tol Batu Tiga dan Plaza Tol Sungai Rasau dengan segera sebelum Pilihanraya Umum ke-13.

AMK negeri Selangor dengan kerjasama parti-parti komponen dalam Pakatan Rakyat dan badan-badan bukan kerajaan juga akan turut menggerakkan satu demonstrasi aman pada 13 Mei 2012 bagi menuntut pemansuhan dan penutupan kedua-dua tol ini.

Azmizam Zaman Huri
Naib Ketua AMK Malaysia
Ketua AMK Selangor
Ketua AMK Kota Raja

Perhimpunan 13 Mei, Warga Kerja Diseru Hadir Kemuka Masalah

Posted: 08 May 2012 01:30 AM PDT

SHAH ALAM 8 MEI : Exco Kerajaan Negeri Selangor, Dr Halimah Ali menggesa warga pekerja untuk hadir beramai-ramai di Majlis Himpunan Pekerja pada (Ahad)13 Mei ini bermula dari jam 5 petang hingga 12 tengah malam.

Majlis tersebut akan disertai pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat(PR) seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Abdul Hadi Awang serta Lim Kit Siang, selain kehadiran Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Menurut Dr Halimah, gesaan tersebut dibuat selaras dengan hasrat kerajaan negeri untuk menyampaikan dasar PR dalam memartabatkan golongan pekerja.

"Pakatan Rakyat dari dulu hingga sekarang komited untuk melaksanakan dasar-dasar bagi membela nasib pekerja kerana kita yakin apabila pendapatan rakyat meningkat, pengaliran ekonomi juga sama meningkat dan begitu juga dengan taraf hidup rakyat.

"Kita juga berharap dengan adanya program ramah mesra bersama rakyat Ahad ini, dapatlah kita mendengar luahan pekerja sambil berbincang secara lebih terbuka dasar-dasar yang boleh diketengahkan demi kepentingan warga pekerja," jelas beliau yang ditemani Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani Abdul Hamid sewaktu mengadakan Lawatan Program Ramah Mesra Bersama Warga Industri di Kilang Pokka Ace (M) Sdn. Bhd di sini pagi tadi.

Mengulas tawaran Kerajaan Pusat untuk menyelaraskan gaji minimum sebanyak RM900 bagi pekerja di Semenanjung sementara RM800 bagi Sabah dan Sarawak, Dr. Halimah menegaskan tawaran itu sama sekali tidak relevan.

"Ramai yang tidak setuju dan tidak gembira dengan pengumuman Perdana Menteri itu kerana dengan kos sara hidup yang tinggi, kos sebegitu tidak lagi sepadan untuk perbelanjaan bagi seisi rumah hari ini.

"Sebaliknya Pakatan Rakyat komited untuk menyelaraskan pendapatan minimum sebanyak RM 1,500 dan itu sesuatu yang kita mampu dan pasti lakukan jika berjaya menawan Putrajaya nanti," jelas beliau.

Selain Abdullah Sani, lawatan pagi tadi turut disertai pemimpin dan wakil dari 16 kesatuan sekerja dengan menaiki bas persiaran yang dilepaskan Menteri Besar di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (SUK) di sini pagi tadi.


Sumber: Selangorku

Kerajaan Selangor Sediakan RM100 Bantuan Taska Pada Keluarga Miskin

Posted: 07 May 2012 02:00 AM PDT

SHAH ALAM 7 MEI : Bagi berjuta-juta ibu seperti perkerja kantin Umi Kalsum Harun, tekanan kos hidup yang semakin meningkat menjadi kekuatiran yang terpaksa dihadapi setiap bulan dengan suami.

Akan tetapi beban mereka diringankan apabila mereka dipilih untuk menyertai program Skim Bantuan Asuhan Rakyat (Sikembar) Kerajaan Selangor.

Umi Kalsum, 36, adalah antara peserta pertama ke dalam program Sikembar yang memperuntukan RM100 bagi menghantar seorang anak ke Taska yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

"Suami bekerja di kilang. Kami mempunyai tiga orang anak. Gaji kami tidak banyak dan dalam masa yang sama kami sibuk bekerja jadi memang akan menghantar anak ke taska.

"Jadi bantuan ini sekurang-kurangnya meringankan beban perbelanjaan yang kami tanggung," katanya yang merupakan ibu kepada Mohd Izuan Shafiq, sembilan bulan yang menerima bantuan itu.

Setiap kanak-kanak dari keluarga yang layak akan menerima RM100 setiap bulan untuk kos menghantar anak ke Taska. Duit itu akan dibayar terus kepada Taska yang terbabit di dalam program itu di Selangor.

Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains Teknologi dan Inovasi, Rodziah Ismail berkata sebanyak RM3 juta diperuntukkan untuk bantuan itu bagi tahun ini.

Katanya, kerajaan negeri menyasarkan seramai 2,500 anak-anak akan menerima manfaat itu untuk tahun pertama.

"Kerajaan negeri dengan kerjasama JKM sedang giat mengenal pasti tempat penjagaan sama ada berbentuk di rumah atau institusi yang berdaftar.

"Kami akan mengemas kini lesen mereka bagi mengenal pasti taska yang layak menyertai program ini

"Dalam masa yang sama taska terbabit dapat menambah pendapatan mereka sekiranya ramai anak-anak yang mendapat bantuan ini untuk dihantar ke taska itu," katanya selepas Majlis Pelancaran program itu di sini semalam.

Tambah Rodziah, bantuan itu diberikan kepada tiga kategori iaitu ibubapa yang berpendapatan rendah, ibu tunggal dan bapa tunggal yang bekerja.

"Bagi pendapatan rendah, ia melibatkan RM1,500 ke bawah yang menanggung satu hingga tiga orang anak, RM2,500 ke bawah yang menanggung empat hingga lima orang anak serta RM3,000 ke bawah yang menanggung anak melebihi enam orang," katanya.

Setiap keluarga terhad kepada dua orang anak yang berumur bawah 4 tahun 11 bulan.

Setakat ini, sebanyak 25,000 keluarga dikenal pasti layak menerima skim bantuan itu.

Diharapkan program bantuan itu dapat menolong mengeluarkan keluarga dari paras kemiskinan.

seorang lagi penerima, Abadi Mohd Said, 30, berkata beliau bersyukur menjadi rakyat Selangor kerana kerajaan negeri menyediakan banyak bantuan bagi meringankan bebannya.

Walaupun anaknya, Muhammad Adam Haikal, lima bulan, merupakan anak pertama, tetapi beban kewangan yang ditanggung beliau dan isteri juga dirasai berikutan kos hidup yang semakin tinggi.

"Dengan adanya bantuan ini sedikit sebanyak membantu keluarga saya," kata pembantu tadbir itu ketika ditemui.


Sumber: Selangorku

Laluan Bas Menyeluruh Bagi Kawasan Perumahan dan Pangsapuri di Selangor

Posted: 05 May 2012 02:00 AM PDT

KLANG, 5 MEI : Kerajaan Negeri telah memulakan beberapa usaha bagi meningkatkan perkhidmatan pengangkutan awam, khususnya bas, supaya ianya lebih menyeluruh.

Ini termasuk mengadakan perbincangan dengan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) bagi merancang lebih laluan dan menawarkan subsidi kepada syaraikat bas untuk memberi perkhidmatan di kawasan yang kurang menguntungkan.

Tumpuan akan diberi kepada kawasan perumahan pangsapuri kos rendah supaya penghuni boleh mengurangkan penggunaan kereta dan menjimatkan kos perbelanjaan keluarga.

Ini memandangkan lebih 50 peratus penduduk Selangor kini tinggal di dalam pangsapuri.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata ketika ini perkhidmatan bas di Selangor tidak menyeluruh kerana syarikat bas hanya memilih laluan tertentu yang menguntungkan.

Menurutnya, Kerajaan Negeri sudah mengemukakan perkara itu kepada SPAD dan perangkaan mengenainya juga telah dihantar kepada badan itu.

Katanya, perancangan akan dijalankan SPAD dan Kerajaan Negeri akan memberi keutamaan kepada penghuni pangsapuri kos rendah terlebih dulu bagi tujuan itu.

"Saya jangka SPAD akan mula membuat beberapa "trial run". Ia sudah ada dalam perancangan SPAD," katanya dalam sidang media selepas Majlis Mesra Menteri Besar bersama Badan Pengurusan Bersama (JMB) dan Perbadanan Pengurusan (MC) di sini hari ini.

Abdul Khalid berkata, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) akan memberi cadangan mengenai laluan yang diperlukan sebelum Kerajaan Negeri membuat perjanjian dengan syarikat bas berhubung laluan itu dan membayar subsidi untuk tiket.

"Dengan ini saya meminta PBT untuk memberikan cadangan jalan. Contohnya di Klang ada kawasan Seri Perantau yang jauh dari bandar.

"Kita akan adakan satu perjanjian dengan syarikat bas untuk menentukan jalan itu dilalui dan untuk tiketnya kita akan bayar subsidinya kepada syarikat bas. Kalau berjaya kita akan gunakan kupon bagi percuma untuk penghuni pangsapuri itu pergi ke bandar dan balik," katanya.

Menerusi kaedah itu, katanya, lebih ramai orang akan menggunakan pengangkutan awam dari memandu kereta sendiri dan ini dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas serta kos perbelanjaan keluarga.

Antara kawasan tumpuan pangsapuri adalah Petaling Jaya, Ampang Jaya, Shah Alam, Selayang, Klang dan Kajang.


Sumber: Selangorku

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA

0 ulasan
sumber :-

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA


Demonstrasi Di Plaza Tol Batu Tiga dan Sg Rasau Pada Mei 13

Posted: 08 May 2012 03:00 AM PDT

Pemuda PKR (AMK) Negeri Selangor terkesan dengan keluhan dan permasalahan rakyat khususnya warga negeri Selangor yang saban hari dibebankan dengan kutipan tol setiap kali melalui Lebuhraya Persekutuan, iaitu laluan yang menghubungkan Klang, Shah Alam dan Kuala Lumpur dan melibatkan kutipan tol di Plaza Tol Batu Tiga dan Plaza Tol Sungai Rasau.

Lebuhraya Persekutuan yang dibuka pada tahun 1974 mulai membuka laluan bertol sepanjang 18 kilometer yang mula beroperasi pada 1992.

Kutipan tol pula mula berkuatkuasa pada 15 November 1993 iaitu melibatkan dua plaza tol; Plaza Tol Batu Tiga dan Plaza Tol Sungai Rasau dengan kutipan tol permulaan bagi kenderaan Kelas 1 seperti kereta di Plaza Tol Batu Tiga sebanyak 60 sen dan 50 sen di Plaza Tol Sungai Rasau, manakala bagi lori/treler ialah RM1.20 di Plaza Tol Batu Tiga dan RM1.00 di Plaza Tol Sungai Rasau.

Selepas hampir 20 tahun beroperasi, kadar kutipan tol di kedua-dua plaza tol ini telah mencecah hampir dua kali ganda dari kadar kutipan asal iaitu sebanyak RM1.10 bagi kenderaan Kelas 1 di Plaza Tol Batu Tiga dan RM1.00 di Plaza Tol Sungai Rasau.

Kutipan tol bagi lori/treler pula di Plaza Tol Batu Tiga adalah RM2.20 manakala RM2.00 di Plaza Tol Sungai Rasau.

Merujuk kepada Penyata Rasmi Parlimen bagi Dewan Rakyat ketika Parlimen kelapan, penggal ketiga, Jilid III, bilangan 43 bertarikh 10 November 1993 di bawah usul yang dibawa oleh ahli Parlimen Klang YB Fong Kui Lun (kini ahli Parlimen Bukit Bintang) bertajuk Kutipan Tol Di Lebuhraya Persekutuan 2 Di Antara Plaza Tol Batu Tiga dan Plaza Tol Sungai Rasau, dinyatakan bahawa kebenaran mengutip tol yang diberikan oleh Kerajaan Persekutuan kepada pihak PLUS adalah sehingga tahun 2018.

Jika merujuk kepada penyata rasmi Parlimen yang sama, ternyata, operasi kedua-dua plaza tol ini adalah bertujuan untuk memindahkan beban pembayaran kos pembinaan pembesaran Lebuhraya Persekutuan berjumlah RM357 juta kepada rakyat.

Ini seharusnya tidak terjadi memandangkan adalah menjadi tanggungjawab pihak kerajaan menyediakan semua kemudahan termasuk lebuhraya untuk manfaat semua rakyat.

Jika dihitung secara terperinci keuntungan yang diperolehi oleh pihak PLUS menerusi operasi kedua-dua plaza tol ini, ternyata kos pembinaan pembesaran lebuhraya Persekutuan sepanjang 18 kilometer berjumlah RM357 juta ini mampu selesai ditampung balik menerusi kutipan tol dalam tempoh lebih kurang tiga (3) tahun sahaja.

Merujuk kepada penyata rasmi Parlimen yang sama, kos purata untuk pembinaan lebuhraya bagi jarak satu (1) kilometer menelan belanja sebanyak RM20 juta. Sekiranya lebih 160,000 kenderaan melalui (pergi dan balik) kedua-dua plaza tol ini setiap hari, bererti sebanyak RM352,000 telah berjaya dikutip.

Dalam tempoh sebulan, sebanyak RM10.56 juta akan berjaya dikumpul dan dalam tempoh lebih kurang tiga (3) tahun, nilai modal bagi kos pembinaan pembesaran lebuhraya sebanyak RM357 juta tersebut telah berjaya ditampung kembali.

Sehubungan dengan itu, memandangkan kini telah hampir 20 tahun kedua-dua tol tersebut beroperasi, adalah mustahil sekiranya kos pembinaan pembesaran lebuhraya yang siap pada 1992 ini masih belum berjaya dilunaskan.

Ini dikuatkan lagi dengan fakta bahawa kadar kutipan tol di kedua-dua plaza tol tersebut telah meningkat sebanyak dua kali ganda dari kadar kutipan asal.

Setiap hari, ratusan ribu rakyat menggunakan laluan bertol di Lebuhraya Persekutuan ini untuk pelbagai tujuan terutamanya ke tempat kerja.

Seandainya mereka menetap di Klang dan bekerja di Kuala Lumpur, maka setiap hari mereka terpaksa membelanjakan sebanyak RM4.20 bagi menampung kos bayaran tol (pergi dan balik) dari rumah ke tempat kerja.

Kos ini tidak termasuk kos minyak petrol yang turut dijual pada harga tinggi dan membebankan.

Justeru, AMK negeri Selangor merasakan telah sampai masanya untuk pihak kerajaan memansuhkan serta menutup operasi kedua-dua plaza tol ini pada kadar segera. Rakyat tidak seharusnya dibebankan lagi dengan kutipan tol di kedua-dua plaza tol ini.

AMK negeri Selangor dengan ini mendesak pihak Kerajaan khususnya Kementerian Kerja Raya supaya memansuhkan dan menutup operasi di Plaza Tol Batu Tiga dan Plaza Tol Sungai Rasau dengan segera sebelum Pilihanraya Umum ke-13.

AMK negeri Selangor dengan kerjasama parti-parti komponen dalam Pakatan Rakyat dan badan-badan bukan kerajaan juga akan turut menggerakkan satu demonstrasi aman pada 13 Mei 2012 bagi menuntut pemansuhan dan penutupan kedua-dua tol ini.
Azmizam Zaman Huri
Naib Ketua AMK Malaysia
Ketua AMK Selangor
Ketua AMK Kota Raja

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Major Protest Prompts Attacks On Journalist, Censorship And Missing Media Replaced By Civil Society

Posted: 08 May 2012 07:32 PM PDT

Reporters Without Borders

Reporters Without Borders condemns the use of violence against journalists during a major civil society demonstration in Kuala Lumpur on 28 April, and the censorship of foreign TV coverage of the protest. The organization is also concerned about the scant coverage that the protest received in Malaysia's mainstream print media such as Utusan Malaysia, New Straits Times and The Star.

Called Bersih 3.0 because it was the third of its kind organized by the Coalition for Free and Fair Elections (Bersih) in protest against the lack of government transparency about the next parliamentary elections, the demonstration was attended by a Reporters Without Borders representative, who witnessed the media freedom violations.

The Centre for Independent Journalism (CIJ) said coverage of the protest highlighted the print media's lack of independence. Their inadequate and inaccurate reporting contrasts with Malaysia's rise in international media freedom rankings and the promise of more media freedom in recent amendments to the Printing Presses and Publications Act (PPPA).

The media's attitude is all the more disturbing in the run-up to such important elections, as it shows the degree to which they are still susceptible to pressure from the government and the political parties that own them.

Protest organizers and observers

The CIJ is one of the civil society organizations in the Bersih coalition, which also includes the Malaysia Youth and Students Democratic Movement and the Bar Council. The venue for its third demonstration was to have been Independence Square (Dataran Merdeka) in the centre of Kuala Lumpur. Smaller demonstrations were organized in other cities.

Bersih's leaders had wanted to stage a sit-in (Duduk Bantah) in Independence Square from 2 to 4 p.m. but, two days before the protest, the Kuala Lumpur city authorities obtained a court order banning them from the square. On the eve of the protest, the police took up position on the main streets leading to the square, and barbed wire and plastic street barriers were used block access. Wearing the yellow Bersih T-shirt was not, however, banned this time.

On the day, a large crowd assembled at a nearby location and set off towards the square at 1:40 pm, led by Bersih members, journalists and Bar Council observers. Clashes broke out as they neared the square. When some of the demonstrators pushed past the barricades, the riot police on the other side used their water cannon, hosing them with a mixture of water and chemical irritants of the kind used in tear gas.

Violence and arrests

Police violence, attacks on demonstrators and arrests ensued. The Bar Council's observers described the attitude of the police as "punitive." In a statement the next day condemning the police violence as unjustified, Bar Council vice-president Christopher Leong pointed out that the interior minister had said before the demonstration that it did not pose a security threat.

As regards violence against the media, the Bar Council statement said: "The reported attacks by the police on members of the media, both local and international, and the confiscation and/or destruction of their photographs and video recordings, speaks to police action in covering up or preventing a full and accurate record of the Bersih 3.0 rally and the responses of the police."

Al Jazeera reporter Harry Fawcett was forced to cover the protest using his iPad's Skype app after the police damaged his crew's camera. Describing the scenes of violence, he reported that the police "kicked, slapped and punched" demonstrators.

The Reporters Without Borders correspondent suffered no physical attack herself, but she was prevented from accessing an elevated position from which she could have taken photos of the crowd. Bar Council members, on the other hand, reported several cases of violence, including the clubbing of a lawyer inside a police truck after his arrest. A girl received several blows to the head before being rescued by a Bar Council member.

According to the CIJ, one journalist was badly hurt, sustaining a broken rib and possible internal injuries.

Merdeka Review reporter Chen Shaua Fui told Reporters Without Borders told Reporters Without Borders she was attacked by police when she tried to take photos of two demonstrators being beaten by police officers.

"Two men in yellow T-shirts were dining in a small restaurant on Jalan tun Perak Street," she said. "It was 7 p.m. and most of the demonstrators had already dispersed. I was on the other side of the street when I saw two policemen go up to them and begin hitting them. I pulled out my camera but I was told not to use it. When I said I was a journalist, the policemen threatened me. I entered a nearby alley and saw a similar scene. I was already holding my camera and began taking photos.

"Four policemen approached me. One insulted me. Two others tried to grab my phone and camera from me. A fourth pulled violently at my backpack. They all insulted me although, in the confusion, I don't remember what they said. I shouted several times that I was a journalist. In response, they snatched my press ID and threw it to the ground. I asked them several times if I was arrested but they did not reply to this. I think they just wanted to teach me a lesson. I finally succeeded in getting away and had the courage to pick up my press ID. I don't think I will file a complaint. That serves no purpose here."

Medical personnel reported that a total of 417 arrests were made and 117 people were taken to hospital.

Scant coverage, disinformation

On the whole, the violence was widely covered and commented in the alternative media and blogs even if they did not report all of the incidents.

But the CIJ reported in apress release on 26 April that coverage of protests in the print media had fallen dramatically compared with a similar period last year. Coverage of demonstrations was meagre in the leading Malaysian newspapers, and virtually non-existent in the newspapers that support the ruling coalition.

According to the CIJ release, there has been a 60 per cent fall in coverage by The Star and the Sun, and a 97 per cent fall in coverage by Utusan Malaysia and the New Straits Times. Such coverage as there was in these two newspapers was overwhelmingly negative, the release added.

Anticipating scant coverage by the main newspapers, the Bar Council mobilized around 80 lawyers and law students to monitor the demonstration. Many of these observers reported witnessing violence, including the use of tear-gas grenades and water cannon against demonstrators who had not provoked the police.

The lack of media coverage was compounded by government disinformation and attempts to minimize the size of the protest. It is not unusual for organizers and authorities to give different turnout figures but in this case only deliberate disinformation can explain the difference. On the one hand, the organizers estimated that 250,000 people took part and the CIJ estimated 100,000. On the other, the police put the turnout at 30,000 while a government press office went to so far as to claim that only 4,000 people participated.

BBC censored

The Sarawak Report, a news website run by investigative journalist Clare Rewcastle Brown, reported that Astro Malaysia, a satellite TV service owned MEASAT Broadcast Network Systems, censored the BBC World News' coverage of the demonstration, eliminating more than 30 seconds of footage showing police water cannon hosing protesters and participants criticizing the government and Prime Minister Najib Tun Razak.

According to the Sarawak Report, the BBC is investigating Astro's alleged censorship of its broadcast. Astro received the Cable and Satellite Broadcasting Association of Asia prize in 2009 for its contribution to pay TV in the region. The Sarawak Report said Al Jazeera's coverage may also have been the victim of similar censorship.

The ruling Barisan Nasional coalition wants to prolong its decades-old control of the government in the general elections that must be held by April 2013. Prime Minister Najib's party, the United Malays National Organization (UMNO), the coalition's dominant member, is meanwhile due to hold its annual national congress in July.

Headed by former Bar Council president Ambiga Sreenevasan, Bersih is not a political coalition. It is a campaign for electoral reform that is supported by civil society organizations and opposition parties. The authorities banned it on the eve of its first big demonstration in 2011 and its current status is unclear.

Takziah Kepada Keluarga Allahyarham Pak Anjang Osman

Posted: 08 May 2012 06:39 PM PDT

Pak anjang Osman, mantan Ketua Cabang Nibong Tebal Pulang Kerahmatullah semalam. Allahyarham adalah reformis tegar, gigih bergerak mengasaskan Keadilan dan menjadi tunggak pergerakan sekian lama. Saya sempat menziarahinya di hospital seberang jaya bukan lalu, kagum dengan semangat tinggi.

Takziah kepada mak anjang Dan keluarga, kami mendoakan semuga ruh allahyarham di semadikan bersama para solihin.

Anwar Ibrahim

Marina Mahathir: If We’re Not Egypt, Why Fear Bersih?

Posted: 08 May 2012 09:57 AM PDT

Harakah

May 8: Marina Mahathir, daughter of former prime minister Dr Mahathir Mohamad, has launched a stinging attack on UMNO leaders who accused participants of the Bersih 3.0 rally last month of wanting to topple the government through street protests.

"What is this obsession with us not being Egypt anyway? If we're not, then why worry? Besides, who needs to worry about the Arab Spring unless they identify themselves with Ben Ali, Mubarak, Gadaffi and Assad?" she wrote in a blog posting, referring to the Arab dictators.

UMNO leaders, including her father, had earlier said that Bersih protesters were imitating the people’s uprising in the Middle East, collectively known as the ‘Arab Spring’, and wanted to replace the current government through street protests and foreign interference.

Marina (pic), who also joined the Bersih 3.0 rally on April 28, defended the right to peaceful assembly and said there was nothing wrong when the Egyptian people assembled at Tahrir Square to press for democratic reforms.

"They want a greater say in the policies of the government. They want an end to corruption. They want proper elections with many candidates to choose from, not just those handpicked by the rulers. They want an end to military interference in politics," she wrote.

"Aren't these reasonable? But our government will not acknowledge that these demands are quite normal. Well maybe they're not in an undemocratic country."

Marina also took to task those who argued that Malaysians need not protest as their country was “not Egypt.

"If Malaysia is not Egypt and our leaders are not Mubarak, then why are Malaysians who went to Bersih treated like Egyptian protestors?" she asked.

"If anyone had gone down to Dataran on the Sunday after Bersih 3.0, apart from the barbed wire, everything was back to normal… Made our point, now let's go eat. This is why we are not Egypt. In this we agree with our government. We are NOT Egypt. But then why respond in such Mubarak-like fashion?"

On the recent declaration by the National Fatwa Council that demonstrating against the government was forbidden in Islam, Marina reminded of a similar ruling made by Egypt’s Al-Azhar University Fatwa Committee in the days leading to Mubarak’s resignation on February 11, 2011.

"So getting the NFC ( hmmm…dubious initials…) to issue such a fatwa seems very Mubarak-like, doesn't it?" she quipped.

BERSIH 3.0: Marina Mahathir Syor Suruhanjaya Diraja

Posted: 08 May 2012 09:36 AM PDT

Harakah

KUALA LUMPUR, 8 Mei: Aktivis sosial Marina Mahathir berpendapat kerajaan perlu menubuhkan sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berhubung insiden yang berlaku dalam perhimpunan Bersih 3.0 Duduk Bantah pada 28 April lalu.

Katanya, kerajaan perlu menubuhkan suruhanjaya itu bagi membersihkan namanya dan rakyat akan menyokong kerana mereka mempunyai kepentingan di dalamnya.

“Saya tidak fikir sesiapa yang benar-benar akan tahu lagi yang bertanggungjawab. Kita mungkin perlu sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk sampai kepada mereka bawah ini.

“Kerajaan harus merasa insentif untuk menubuhkan sebuah suruhanjaya untuk membersihkan namanya, dan semua orang patut menyokong kerana setiap orang mempunyai kepentingan di dalamnya,” katanya dipetik daripada temubual Free Malaysia Today (FMT).

Beliau yang mengikuti perhimpunan Bersih 3.0 tidak menyaksikan apa-apa provokasi dari penyokong himpunan itu.

Katanya, perhimpunan itu bertukar huru-hara apabila melihat polis menembak kanister gas pemedih mata dan meriam air ke arah orang ramai, selepas peserta himpunan merempuh penghadang di sekitar Dataran Merdeka.

“Tiada siapa yang telah menjadi provokatif. “Terdapat semangat yang tinggi, ramai orang muda dan pihak polis sangat sabar.”

“Tetapi mereka tiba-tiba membawa trak, dan orang bertopi keledar dan perisai. Kami tidak benar-benar memahami mengapa. Saya fikir ia adalah satu faktor ugutan,” katanya.

Rabu lepas, Persatuan bagi Penggalakan Hak Asasi Manusia (Proham) telah juga menggesa Putrajaya untuk melakukan perkara yang sama dalam laporan yang bercanggah mengenai keganasan antara polis dan peserta himpunan dalam Bersih 3.0.

Bagaimanapun, pihak polis telah mempertahankan tindakan mereka mengatakan bahawa keadaan akan bertambah buruk jika mereka hanya berdiri tepi.

“Perkara yang Dahsyat berlaku (pada hari itu) kerana mereka melemparkan gas pemedih mata. Tidak mahu orang memasuki Dataran Merdeka kemudian dilepaskan gas pemedih mata,” katanya.

Orang Muda Menentukan Lanskap Politik Baru Di Malaysia & Di Dunia

Posted: 08 May 2012 07:30 AM PDT


BERSIH 3.0: Kebebasan Dan Musuhnya

Posted: 08 May 2012 07:17 AM PDT

Malaysiakini
Oleh Amin Ahmad

Minggu lalu berlangsung perhimpunan menuntut pilihan raya bersih dan adil untuk kali ketiga, dikenali sebagai BERSIH 3.0. Seperti perhimpunan pertama dan kedua, ia ditandai dengan sejumlah insiden yang cukup menyedihkan dalam proses demokrasi di Malaysia.

Kita dapat lihat melalui banyak rakaman dan laporan semasa perhimpunan ini yang menunjukkan bagaimana terjadinya keganasan serta halangan kepada media. Ini adalah musuh kebebasan.

Oleh kerana berada di luar negara, saya tidak menyertai perhimpunan ini. Justeru, saya mengikuti berita serta perdebatan awam mengenainya di ruang maya, khususnya Facebook. Terlihat banyak isu asas yang perlu dijelaskan kepada orang ramai.

Hak kebebasan berhimpun

Sebenarnya hak kebebasan berhimpun sedia termaktub dalam Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Malaysia. Ia juga disebut dalam Artikel 20(1) Deklarasi Sejagat tentang Hak Asasi Manusia 1948 serta Perjanjian Antarabangsa Hak Sivil dan Politik 1966.

Perkara 10(2) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa Parlimen boleh dengan undang-undang menggunakan ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan (a) Fasal (1) apa-apa sekatan yang didapatinya perlu dan mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan.

Secara asasnya haruslah difahami di sini bahawa dalam mana-mana aspek perundangan akan sentiasa ada apa yang disebut pengecualian. Ini penting kerana manusia itu bersifat dinamik.

Justeru, secara umumnya satu ketetapan diperlukan di samping pengecualian yang boleh diambil atas faktor keadaan. Sebagai contoh, secara umumnya semua orang bebas bekerja dan melakukan pelbagai aktiviti.

Namun, Parlimen boleh membuat satu keputusan untuk tidak membenarkan sesiapa bekerja atau melakukan aktiviti lain dengan mengisytiharkan darurat atas faktor tertentu bersabit keselamatan negara misalnya ada ancaman serangan bersenjata oleh pihak tertentu.

Oleh yang demikian, peruntukan perlembagaan dalam hal ini perlu dibaca dengan jelas bahawa ketetapan umumnya ialah jaminan kebebasan sementara sekatan ke atasnya adalah berdasarkan situasi – yang dinyatakan sebagai kepentingan keselamatan Persekutuan.

Polis dan peranannya

Seksyen 27 Akta Polis 1967 juga digunakan untuk menjustifikasikan tindakan polis semasa perhimpunan berlaku. Akta ini mensyaratkan kelulusan pegawai polis daerah berkenaan jika perhimpunan mahu dibuat dan kelulusan adalah atas budi bicara pihak polis.

Ketika menjadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Rais Yatim pernah berkata Seksyen 27 Akta Polis 1967 ini tidak wajar dipakai kerana ia boleh mengelirukan undang-undang itu sendiri.

Meskipun beliau tidak menjelaskan bagaimana ia boleh mengelirukan, saya fikir ini boleh dilihat dalam konteks bagaimana polis mempunyai lebihan kuasa berbanding Parlimen dalam isu kebebasan asasi dan pengecualiannya.

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM) dalam Laporan Tahunan bagi tahun 2010 telah mencadangkan sejumlah pemansuhan sub-seksyen dalam Akta Polis tersebut dan mengesyorkan polis menggunakan cara yang sederhana dan tanpa keganasan dalam menangani perhimpunan aman.

Dalam laporan yang sama SUHAKAM turut menegaskan hak berhimpun secara aman dan menekankan bahawa polis tidak patut bertindak secara syak wasangka, spekulasi, takut atau imaginasi. Perlu ada bukti jelas bahawa ketidakteraman awam dan kecenderungan ke arah keganasan berlaku.

Dalam kata lain bersabit dua perkara di atas, meskipun kerajaan mempunyai tugas memastikan keamanan dan keselamatan, kebebasan berhimpun tidak harus disekat secara arbitrari (ditentukan sewenang-wenangnya tanpa satu piawaian dan sebab yang munasabah, misalnya berlaku tindakan luar kawal yang memaksa sesuatu tindakan diambil).

Alternatif penyelesaian

Saya juga tidak mahu meremehkan hujah kemungkinan huru-hara berlaku dan satu situasi tidak aman yang boleh menjejaskan perniagaan.

Justeru, bagaimana perhimpunan ini boleh diteruskan dan persoalan ini dapat diselesaikan?

Saya fikir beberapa langkah boleh diambil iaitu:
(1) Pihak penganjur hanya perlu memaklumkan dan bertemu dengan pihak polis untuk berbincang tentang isu kawalan keselamatan untuk mencapai kedua-dua objektif – hak berhimpun dan memastikan keamanan. Kedua-dua pihak harus memberikan kerjasama untuk membolehkan ia berjalan dengan lancar.

(2) Satu keputusan boleh diambil misalnya perhimpunan boleh dibuat di Dataran Merdeka pada satu tempoh masa sehingga empat jam termasuk pergerakan secara tertib untuk ke lokasi dan beredar daripadanya.

(3) Tidak ada alasan menghalang penggunaan Dataran Merdeka sebagai lokasi berhimpun. Semasa Bersih 2.0, penggunaan Stadium Merdeka dihalang tetapi ia ditawarkan untuk BERSIH 3.0. Ini menunjukkan sikap tidak jelas kerajaan.

(4) Tidak sepatutnya ada kekangan daripada pihak polis untuk menghalang pergerakan masuk dan keluar Dataran Merdeka. Polis hanya perlu mengawasi jika ada limpahan peserta ke jalan raya. Jika ada, pihak polis boleh menutup jalan tersebut sebagaimana dilakukan untuk program-program hiburan dan sambutan yang lain.

(5) Pihak polis tidak perlu mengadakan sekatan trafik sejauh misalnya sekitar Perhentian Serdang untuk melambatkan pergerakan trafik.

Saya percaya dengan makluman laluan perhimpunan pada tempoh tertentu; orang ramai boleh membuat perancangan sendiri tentang kegiatan mereka, sama ada bersifat perniagaan atau tidak.

(6) Tangkapan dan tindakan kasar polis kepada mereka yang dianggap menyokong perhimpunan BERSIH 3.0 adalah cukup memalukan.

Ada rakaman menunjukkan ia berlaku selepas perhimpunan telah bersurai, termasuk di kedai makan. Malah banyak kekasaran pihak polis dibuat dalam situasi peserta perhimpunan tidak melawan atau menunjukkan sebarang tindakan ganas.

(7) Jika ada kekacauan timbul, pihak polis boleh menangkap individu atau kumpulan individu yang terbabit sahaja. Ini boleh dilakukan dengan bantuan peserta perhimpunan melalui rundingan awal tadi supaya disiplin perhimpunan dapat diwar-warkan.

Selepas proses awal itu dibuat dan masih terdapat peserta yang tidak berdisiplin, jelaslah bahawa individu terbabit mungkin hadir untuk membuat sabotaj.

Sepanjang pengalaman menyertai perhimpunan, saya berani katakan bahawa peserta perhimpunan cukup berdisiplin selagi tidak ada gangguan tidak munasabah seperti pancutan air kimia atau gas pemedih mata.

Saya sangat percaya bahawa secara umumnya rakyat Malaysia sangat cintakan keamanan. Namun, itu tidak bermakna keamanan mewajarkan rasuah dan salah guna kuasa dibiarkan.

Ketidaktenteraman awam juga boleh berlaku apabila rasuah dan salah guna kuasa berlaku tetapi didiamkan, malah suara yang menentang kebobrokan ini ditindas.

Banyak negara boleh terus maju dengan jaminan hak asasi rakyat untuk berhimpun dan juga bersuara terus dipelihara. Ada juga negara yang berdepan dengan tuntutan asasi untuk berhimpun dan juga bersuara kerana mereka kemunduran dan ketidaktentuan ekonomi dan politik di sana berlaku akibat rasuah dan salah guna kuasa.

Sebagaimana ungkapan Karl Popper: “Kita mesti merancang untuk kebebasan, bukan hanya untuk keselamatan, kerana hanya dengan kebebasan maka keselamatan menjadi lebih terjamin.”

AMIN AHMAD, 30, Felo Penyelidik di IDEAS.

Najib, Selamat Datang Ke Perancis

Posted: 07 May 2012 09:01 PM PDT


Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang