Pengikut

Nuffnang

Rabu, 11 April 2012

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Rafizi: Tampung Hutang PTPTN Bidang Kuasa Pusat

Posted: 11 Apr 2012 04:48 AM PDT

Malaysiakini

Pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli berkata kerajaan PKR tidak boleh menampung hutang peminjam PTPTN daripada kalangan anak Selangor kerana ia tertakluk bawah tanggungjawab dan bidang kuasa kerajaan pusat.

Katanya, pembiayaan pendidikan oleh negeri tidak boleh dibuat sewenang-wenangnya kerana ia terikat kepada akta tertentu, seperti akta pinjaman dan akta pencegahan pengubahan wang haram.

Bagaimanapun, tambahnya, jika dibincangkan daripada aspek kemampuan, ia boleh dilakukan di Selangor dengan syarat pusat membuat pengagihan peruntukan secara adil.

"Saya pasti, kalau nak, Selangor boleh biaya (pendidikan pelajarnya). Tapi pusat mesti adil dalam mengagihkan peruntukan,” katanya dalam dialog dengan sekumpulan pelajar di Shah Alam malam tadi.

"Cukai yang dikutip di Selangor menyumbang 30 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) seluruh negara, tetapi yang (dipulangkan kepada Selangor) berapa sahaja," kata bekas pegawai di Petronas itu lagi.

Mengulas lanjut isu tersebut, Rafizi berkata universiti seperti Unisel dan Kolej Universiti Insaniah (Kuin) sebenarnya merupakan sebuah institusi pendidikan tinggi swasta (IPTS) walau dikatakan sebagai "universiti negeri."

Rafizi berkata demikian apabila ditanya kenapa Selangor tidak menghapuskan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bermula di Universiti Industri Selangor (Unisel) miliknya.

Soalan itu juga menjadi cabaran yang kerap diulang-ulang oleh pemimpin dan penyokong kerajaan termasuk Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Khaled Nordin dan juga naib canselor Universiti Teknologi Mara, (UiTM), Tan Sri Ibrahim Abu Shah.

Ibrahim sebelum ini juga mendakwa, yuran di Unisel telah dinaikkan apabila Selangor berada di bawah Pakatan Rakyat, sedangkan UiTm kekal sebagai kampus yang mengenakan yuran termurah.

Dalam majlis itu juga, Rafizi turut menekankan soal keperluan memantapkan kualiti dan menambahkan bilangan universiti awam dalam tempoh sepuluh tahun akan datang di samping menggalakkan penggabungan IPTS yang tumbuh bagai cendawan.

Katanya, kekayaan negeri lebih baik dilabur kepada pelajarnya yang menuntut di pelbagai universiti berkualiti baik daripada disumbangkan untuk pembangunan sebuah ‘universiti negeri’ sahaja.

Menurutnya, beliau percaya kualiti universiti dapat dijamin apabila ia diuruskan oleh pakar dan ahli akademik dan bukannya kerajaan negeri atau pihak swasta yang bermotifkan keuntungan.

"Duit itu lebih baik guna untuk hantar pelajar ke Oxford atau Harvard. Kalau UM (Universiti Malaya) lebih baik, patut bawa dia ke UM," katanya yang juga bertugas sebagai ketua eksekutif di pejabat penasihat ekonomi Selangor.

Pidato Politik Pendidikan Percuma, Mansuh PTPTN: Adakah Satu Mimpi?

Posted: 11 Apr 2012 03:25 AM PDT

Dijemput rakan2 untuk hadir ke Pidato Politik Pendidikan Percuma, Mansuh PTPTN: Adakah Satu Mimpi?

Butiran adalah seperti berikut:

Panel : Dato Seri Anwar Ibrahim (Penasihat Ekonomi Selangor, Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia)
           Dato Ir Nizar Jamaluddin (ADUN Pasir Panjang)
           Sdr Safwan Anang (Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia
           Sdr Akram Taib Azamuddin (Presiden GAMIS)
           Sdr Syahid Zaini (Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional)

Tarikh : 11 April 2012 (Rabu)
Masa: 8.30 – 11.30 Malam
Tempat: Dewan Kiambang, Seksyen 7 Shah Alam (Belakang Kompleks Belia dan Kebudayaan Selangor)
Penganjur: Malaysia Bangkit, Solidariti Mahasiswa Malaysia

Siri Jelajah Dato’ Seri Anwar Ibrahim Ke Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

Posted: 11 Apr 2012 12:42 AM PDT

Jom Bersih 3.0

12 April 2012 (Khamis)

9.00 – 12.00 malam

Ceramah Perdana – Jom Bersih 3.0

Lokasi : Padang Bola, Jalan Rejang 6, Setapak Jaya, Kuala Lumpur

Penceramah:
i. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
ii. YB Tan Seng Giaw
iii. YB Khalid Samad
iv. Sdr Adam Adli
v. YBhg Dr Idris Ahmad

Statement from Anwar Ibrahim, Leader of Opposition on The Security Offences (Special Measures) Bill

Posted: 11 Apr 2012 12:24 AM PDT

I welcome the new law, The Security Offences (Special Measures) Bill, tabled for first reading today to replace the long-standing and repressive ISA (Internal Security Act).

The Bill intends to remove the government's right to detain persons without trial, and at the same time limiting any detention for investigations to 28 days.

We celebrate this move, to end a history of detaining people for their political beliefs. I have been, as many of my colleagues in PKR and Pakatan Rakyat, detained under the ISA. It must not be forgotten that Malaysia's civil society, led by movements like GMI (Gerakan Mansuhkan ISA – Abolish ISA Movement) and SUARAM, have long opposed the ISA.

There is nothing just in the home minister ordering individuals being incarcerated for two years without trial, especially when those jailed are his political opponents.

The end of ISA has been long overdue. The damage it has done over the decades to thousands of Malaysians and their families will remain a scar. The world should not forget the lives ISA has ruined.

While we commend Prime Minister Datuk Seri Najib Razak, we have reservations about the new Bill. We share the position of the Bar Council as stated in their Memorandum dated 19 July 2010 (Its view that there is adequate legislation to combat terrorism and, where necessary, the existing legislation could be strengthened alongside improved safeguards and oversight mechanisms. The Bar has restated their position today in lieu of the Bill tabling, and I too share their apprehension.

Further, before this Bill introduction,the opposition coalition has already pledged to abolish the ISA when its win in the impending general election.

And second, Najib and his administration have only now moved to abolish the ISA due to the insistent and persistent objections to it by the Pakatan Rakyat. Our ability to force the government's hands was reinforced by Pakatan Rakyat gains in the general election in 2008.

This is not the end, this is only the beginning.

Najib has to repeal the remaining repressive laws, and there are various. I and the opposition Pakatan Rakyat ask Najib to continue from here and repeal or amend all oppressive laws, among others governing print & publications, students participation in politics, unions, assembly and overseas voting.

I repeat, Najib must seek to end all repressive laws, and with no reservations immediately.

ANWAR IBRAHIM

Malaysia: Security Bill Threatens Basic Liberties

Posted: 11 Apr 2012 12:14 AM PDT

From Human Rights Watch

Replacement for Internal Security Act Offers Some Reform, but New Concerns

The government of Malaysia's proposed law to replace the infamous Internal Security Act (ISA) of 1960 opens the door to a range of future abuses, Human Rights Watch said today. On April 10, 2012, the government submitted the Security Offences (Special Measures) Bill 2012 to parliament, where quick ratification is expected.

The administration of Prime Minister Najib Razak touted the bill as a significant improvement over the ISA because it reduces the period of detention without judicial review from 60 to 28 days and only for an "active investigation." It also prohibits arrest solely on the basis of "political belief or political activity."

"The Malaysian government is putting to rest the long-derided ISA, but it is also setting the stage for future abuses," said Phil Robertson, deputy Asia director at Human Rights Watch. "While the new law has improvements, the authorities still hold too much power to detain people on broad grounds, for too long, and without judicial oversight."

Provisions of the Security Offences Bill will facilitate violations of fundamental human rights, Human Rights Watch said. Permitting detention for 28 days without being brought before a judge violates international standards for prompt judicial review. The bill also allows delays of 48 hours before the suspect has access to a lawyer, which encourages abusive interrogations. And the bill defines "political activity" too narrowly, leaving room for arrests for other forms of peaceful political activity.

Other provisions of the Security Offences Bill raise due process concerns for those suspected of committing security offenses, Human Rights Watch said. The proposed law would allow police to make an arrest without a warrant if the officer merely "has reason to believe" that the person may be involved in security offenses, many of which are vaguely defined. It would give the police broad powers to conduct searches and intercept communications without judicial warrant. And it would permit the police unilaterally to impose electronic monitoring devices on individuals released from detention, a serious infringement of personal liberty.

"There are not nearly enough civil liberties protections written into this law," Robertson said.

Those charged with security offenses would face serious infringements of their basic rights under the proposed law, Human Rights Watch said. The bill contains a blanket provision denying bail to people charged with security offenses. The identity of certain prosecution witnesses could be kept from defendants and their attorneys, depriving them their right to cross-examine the witnesses against them.

The law would also permit the use in court of any information obtained in raids and investigations, as well as all intercepted communications ­­– which presumably would allow the admission of evidence obtained unlawfully. Finally, the law would permit a court to order the continued detention of an acquitted defendant pending the exhaustion of all prosecution appeals, thus allowing the authorities to keep a person who has been found not guilty behind bars for years.

Human Rights Watch expressed concern that the proposed law was drafted by the government without meaningful consultation with Malaysian civil society, including the Bar Council and other groups that seek to promote respect for human rights.

"The Security Offences Bill sets the stage for trials with secret witnesses, unlawfully obtained evidence, and continued detention of those found not guilty," Robertson said. "The government should go back to the drawing board and draft a law with input from civil society that will ensure the protection of basic rights."

Wee Choo Keong

0 ulasan
sumber :-

Wee Choo Keong


“NOW EVERYONE CAN FLY MAS WITH LOW COST FARE”

Posted: 11 Apr 2012 01:41 PM PDT

The share swap deal between Malaysia Airlines (MAS) and AirAsia has been a rewarding experience to date with good progress achieved in respect of collaboration, says AirAsia Bhd Group Chief Executive Officer, Tan Sri Tony Fernandes.  “We have managed to set aside our differences and work together towards achieving the common goal of success and [...]

PKR PENGKALAN HULU

0 ulasan
sumber :-

PKR PENGKALAN HULU


KERAJAAN BENARKAN BERSIH 3.0 - JANGAN TERTIPU LAGI

Posted: 11 Apr 2012 08:38 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

KERAJAAN telah memberi kebenaran untuk Perhimpunan BERSIH 3.0 yang dijadualkan pada 28 April ini. Baca laporan di SINI. Suatu keputusan awal yang hanya boleh dipuji awal, tetapi kita jangan lupa bahawa rejim ini bukan tidak pernah menipu.

Adakah kita lupa bagaimana kita ditipu mentah-mentah semasa kita memohon untuk mengadakan Perhimpunan BERSIH 2.0 dahulu? Bukankah Najib secara terbuka menyebut Kerajaan tidak kisah BERSIH berhimpun, asalkan dibuat di dalam Stadium? Maka, BERSIH pun memilih Stadium Merdeka untuk kita berhimpun. Apa yang berlaku? Kita terpaksa berdepan dengan gerombolan topi merah ketika kita sedang menuju ke Stadium Merdeka. Ramai di antara kita tercedera, bahkan ada yang terkorban di sebalik kebenaran berhimpun yang kononnya diberikan oleh rejim penipu ini.

Kali ini menteri rejim pun berkata BERSIH 3.0 boleh berhimpun. Menteri ini sepupu kepada Najib, ertinya sedikit sebanyak perangainya ada persamaan. Namun kita harus bersedia dengan sebarang penipuan dari pemimpin dari parti yang sememangnya hidup hanya untuk menipu. Jangan mudah leka, dan jangan lalai dengan reaksi Menteri Dalam Negeri itu. Beliau berkata, berhimpun dibenarkan asalkan tidak mengganggu ketenteraman awam. Bayangkan, jika konsert di tengah-tengah bandar dengan tarian gila babi sehingga larut malam tidak dikatakan mengganggu ketenteraman awam, dengan berbagai acara larian dan berbasikal serta perarakan raksaksa diadakan tidak juga mengganggu ketenteraman awam, lojikkah perhimpunan yang dihadiri orang ramai yang hanya `Duduk dan Bantah' selama lebih kurang 2 jam boleh dikatakan menganggu ketenteraman awam?

Satu keputusan nekad dan muktamad, iaitu dibenarkan untuk berhimpun atau tidak, BERSIH 3.0 wajib diadakan kerana jelas dan nyata ianya tidak menyalahi undang-undang.

Sumber: http://wfauzdin.blogspot.com/

Anwar Ibrahim: Kali Ini Adalah Peluang Yang Baik

Posted: 11 Apr 2012 04:36 AM PDT

Anwar Ibrahim: Kalau Batalkan PTPTN, Negara Akan Bankrupt?

Posted: 11 Apr 2012 04:35 AM PDT

BULETIN RAKYAT

0 ulasan
sumber :-

BULETIN RAKYAT


daulat tuanku! daulat tuanku! daulat tuanku!

Posted: 10 Apr 2012 07:40 PM PDT

~~Kami di Blog BULETIN RAKYAT DUN BATANG KALI menjunjung kasih

dan mengucapkan setinggi-tinggi tahniah Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia

Al-Sultan Almu`tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu`adzam

Shah ibni Al-Marhum Sultan Badlishah di atas pertabalan baginda sebagai

Yang di-Pertuan Agong Malaysia ke-14 ~~

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!

0 ulasan
sumber :-

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!


Umum-umum dah...sampai malam ayor masih tak keluar dari paip !!!

Posted: 11 Apr 2012 05:59 AM PDT

Setakat ini lori-lori  masih memberi bantuan ayor !!!

Video : Penjelasan Artis Dayangku Intan Sebab Beliau Sertai PKR

Posted: 11 Apr 2012 05:23 AM PDT

Moh Ke Gerik !!!

Posted: 11 Apr 2012 03:05 AM PDT

Oleh: Pak Long Jali

Ajer yang gampang bebenor. Baru teman nak nulih dah ada member yang tuang keghoje, jadi terpaksa le teman ganti dia jaga kondo. Tu pasei teman tak nulih semalam.

Tapi seghonok juga jadi Pak Guard kondo ni. Ada macam-macam yop!!Pukui 3-4 pagi ghamei le betina-betina Indon, Vietnam yang baghu balik keghoje kat karaoke, kat kelab dangdut, dan yang "keghoje malam." Ceghiter yang ni teman simpan dulu. Nanti teman ceghiter kisah "Pak Guard Terlampau." Yang ni untuk yang dah kawin je, takut nanti yang bujang tu mencakor dinding.

Balik keghoje malam sebelum malam tadi, teman teghuih ke Gerik. Dengo ceriter kat Gerik dah jadi tempat tumpuan pelancong sejak empat lima haghi ni. Yang ni Kak Midah tak mau ceghiter, jadi teman tolong buat promosi kat Mediapeghak ni.

Kalau komer nak ke Gerik daghi Ipoh ni..boleh naik bas Perak Roadways. Tapi bas ni dah la'ih sangat. Silap-silap sampei Lenggong tersadei kat tepi jalan.

Teman pun naik bas ni. Dalam bas, kiok sana kiok sini macam katil orang dah kawin lima tahun.

Sampei di Gerik pukui 12 tengahari. Ghamei juge yang naik bas tu dan teman ingat demer nak ke Gerik, ghopernye demer nak ke Betong. Ajer yang hampeh.

Sampei Gerik..banyak kedai makan tutup. Ghopernye pekan Gerik tak ada ayor.

Daghi balai polis Gerik bawa ke bawah sampei Padang Kunyit, yang tu ada ayor. Tapi dari Balai bawak ke sampai ke Bersia tu hagham tak beghayor.

Ayor mineral memang cukup laku, tapi takkan nak basuh ayor kencin pakai ayor mineral kot?

Teman pun maggil kawan teman mintak tolong sebab nak melawat daerah Gerik ni teman tak ada moto. Kawan teman pun bagi le pinjam moto dia.

Memang ghamei pelancong kat Gerik sekaghang ni Yob! Sampei kan askar kena jaga keselamatan. Teman nengok ghamei benor askar yang jaga keselamatan. Tapi ada apa?

Ghoper-ghopernye, oghang Gerik dah nak bebunoh pasei ayor!

Pelancong-pelancong memang ghamei datang ke Gerik sekaghang ni Yop, tapi demer semua datang naik lori. Ada yang datang daghi Kedah, Daghi Pulau Pinang dan dari Selangor pun ader! Ingatkan orang ayor Selangor je yang datang, ghoper-ghopernya siap dengan polis bantuan. FRU Sungai Senam tak cukup ke?
Tapi yang lagi teman heghan, ngape le Kak Midah tak buat promosi tentang Gerik yang tak ada ayor ni?


Gerik tengah darurat Yop! Tapi Menteghi Besor buat nohen je! Perak FM buat tak tau je. ape keheinye?

Oghang Gerik dah dekat seminggu tak ada ayor. Semalam, askar-askar yang sepatutnya dihantar ke Somalia atas misi keamanan, sekaghang ni dah dihantor ke Gerik.

Tapi ada komer mace dalam Sinar? Dalam Utusan? Dalam Berita Harian? Kak Midah patut publish dalam FB Tahun Melawat Perak pasei Gerik Tanpa Ayor.


Nak dijadikan ceghiter, mola-molanye oghang Gerik sendiri tak tau masalah ayor ni. Oghang Gerik cuma diberitahu, ada paip bocor jadi demer ingat paling tinggi pun saghi due je le.

Ghoper-ghopernya loji ayor kat Bersia Lama tu dah ghuntuh Yop!

Demer ceghiter kat teman, ghamei teknesyen LAP dah lama komplen pasai loji ayor tu tapi pasei yang dapat konterk loji ayor tu dapat kat kroni, deme semua buat nohen je.

Loji ayor tu dibina atas tanah tambak. Bukan tanah asei. Bila hujan lebat, tanah tu pun bergerak dan salah satu paip yang menyambung ke loji tu pecah, tapi takat menyembor sikit-sikit le. Lame-lame, ayor yang keluor dari paip yang pecah tu mendap bawah tangki ayor tu.

Ape lagi..bila hujan lebat sikit, habih le ghuntuh semua tapak tangki ayor tu. Tapi masing-masing tak mau ceghiter kisah yang berlaku sebab sidang DUN sedang berlangsung. Demer takut Nizar bukak ceghiter tu kat sidang DUN.Jadi semuanya dirahsiakan.

Semalam, bila sidang DUN dah habih, baghu le demer kelamkabut ke Gerik. Tu pasei ghamei benor oghang kat Gerik ni.

Komer peghonah nengok askar jaga ayor? Datang le ke Gerik.


Teman nak ngucap tima kasih kat kawan teman Sham dari Bersia pasei bagi minjam moto. Gambor loji yang runtuh tu nanti teman hantor kat MSK bila jumpe dia nanti.

Sumber: http://mediaperak.com/

Pengumuman Bekalan Air Di Gerik Akan Pulih Pada Petang Ini

Posted: 11 Apr 2012 02:14 AM PDT

Bantuan Air Minum 3 botol sahaja untuk 1 Isi Rumah

Posted: 10 Apr 2012 09:30 PM PDT

Gambar ini diambil di rumah ketua kampung Felda Bersia...hanya 3 botol sahaja dibenarkan ambil untuk setiap 1 rumah



Masalah Air Di Gerik Terus Berlarutan

Posted: 10 Apr 2012 06:42 PM PDT

Semalam sampai bergaduh-gaduh kerana lori yang masuk untuk membekal air hanya masuk satu peringkat di kawasan felda bersia asyik-asyik lorong itu sahaja yang dapat air...orang lain pun nak guna air juga. Semalam beberapa orang telah menahan lori supaya masuk ke lorong lain sama...alhamdulilah semua penduduk felda dapat merasa semua bekalan air.




















MEDIA Rakyat MALAYSIA

0 ulasan
sumber :-

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang