Pengikut

Nuffnang

Ahad, 4 Mac 2012

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Removing Doubts About Anwar’s Islamic Image

Posted: 04 Mar 2012 06:44 PM PST

Malaysia Chronicle

As I write this, Anwar Ibrahim was meeting two prominent and controversial figures in Islamic movements, Yusuf al-Qardawi and Khalid Mish’al in Doha, Qatar.

Qardawi is an Islamic scholar and prominent figure in Islamic Brotherhood or Ikhwanul Muslimin, while Khalid Mish’al is the leader of Hamas, an organization that is labeled as ‘terrorist’ by USA and Israel.

Prior to this meeting, Anwar met many Islamic leaders and scholars from various organizations, as well as world leaders, such as Turkish prime minister Recep Tayyip Erdogan and his cabinet members, Dr Ahmad Muhammad Ali, Islamic Development Bank Chief, Sheikh Abdul Qadir, a Saudi and Palestine supporter, Sheikh Kabbali, Imam of the Holy Mosque in Mecca, Ekmeleddin ?hsano?lu, Secretary General of the OIC, and many others.

What do these meetings tell us? One, this can refute the Malaysian government’s accusation that Anwar is a friend and ally of Israel. Two, these meetings are telling Malaysian people that Anwar is still an Islamic leader committed to the Palestinian cause and other Islamic movements throughout the worlds. With the Arab Spring success in Tunisia, Egypt, Yemen and also Islamic movements’ successes in Turkey, Morocco and Jordan, one can conclude that even though Anwar is a ‘liberal’ and leader of a party not considered as an Islamic party, to Muslims, Anwar can be relied on as their leader to reach their aspiration: a country governed with at least Islamic values and principles such as rule of law, justice, transparency and accountability.

Malaysian people also should not be worried as these values are global values that all communities throughout the worlds are fighting for. They transcend races, ethnic background and gender. And for Malaysian Muslims who have doubts about Anwar, they should be reminded that this is the trend of the Islamic movements throughout the worlds nowadays – promotion of human rights and justice. They should not bogged down with the erroneous view that Islam is Malay and Malay is Islam.

Amalkan Politik Islam Bukan Injak Lawan Untuk Menang, Kata Mufti Selangor

Posted: 04 Mar 2012 04:07 AM PST

The Malaysian Insider

Menyokong gesaan agar gejala keganasan politik dihentikan, Mufti Selangor Datuk Tamyes Abd Wahid menegaskan insiden itu boleh diatasi sekiranya parti politik ikhlas dalam perjuangan selain berpegang kepada prinsip Islam.

Kelmarin Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) menggesa semua pihak termasuk parti politik agar menghentikan gejala keganasan politik menambah insiden itu boleh diatasi sekiranya rakyat berpegang kepada prinsip "negara barakah".

Menurut Presiden ABIM Amidi Abd Manan, prinsip negara barakah mengangkat tinggi prinsip, nilai akhlak, etika dan moral.

Jelas Tamyes, politik jika diamalkan dengan tertib dan teratur segala insiden tidak baik termasuk keganasan politik tidak akan berlaku.

Beliau menambah walaupun ada yang beranggapan politik bukan sesuatu yang sihat namun ia turut diamalkan Islam.

“Gejala keganasan politik tidak sepatutnya berlaku, politik perkara yang baik jika dilakukan dengan tertib dan teratur… Walaupun ada yang beranggapan politik itu kotor tapi politik itu perlu dan ia diamalkan dalam Islam.

“Sebab itu politik perlu dilakukan secara berdisiplin, maknanya istilah keganasan politik adalah penipuan dalam politik seperti rasuah dan sebagainya,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Tamyes berkata semua parti politik di Malaysia sepatutnya mengamalkan prinsip politik yang sihat selain menjaga kebajikan rakyat.

“Itu (keganasan politik) politik yang tidak sihat, kita perlu politik yang sihat…menuju untuk membangunkan negara dan biarlah politk ini menuju ke kerehdaan dan keberkatan Allah.

“Kita mahukan negara yang baik dan menjaga kebajikan rakyat. Masing-masing bercita-cita untuk kemukakan sesuatu yang terbaik ke arah kebajikan rakyat yang boleh memberikan mereka bahagia, harmoni dan tidak ketegangan,” katanya.

Sebaliknya jelas beliau, semakin banyak insiden keganasan politik berlaku sejak kebelakangan ini yang boleh memberikan tanggapan negatif masyarakat luar.

“Politik digalakkan, kalau nak kata semua pandangan orang ini sama susah, dalam sebuah keluarga ibu dengan bapa pun ada berbeza pendapat. Masing-masing berbeza pandangan.

“Kalau politik untuk membangunkan negara ia mesti dilakukan dengan lebih harmoni, bukan menginjak-injak lawan dan akhirnya jadi orang yang dikecam…berpegang kepada prinsip Islam, amalkan politik secara harmoni dan tidak mengeluarkan kata-kata kesat atau cacian,” katanya.

Gangguan dan provokasi kerap berlaku semasa program ceramah diadakan terutamanya dalam persiapan menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Terbaru ceramah Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim diganggu.

Negara Muflis Kerana Boros, Bukan Gaji Minimum

Posted: 04 Mar 2012 01:55 AM PST

Harakah

Malaysia akan menghadapi kesukaran kewangan yang serius atau menjadi muflis kerana perbelanjaan yang terlalu boros bukannya pelaksanaan dasar gaji minimum sebagaimana yang didakwa oleh Tun Mahathir Mohamad.

Pakar ekonomi Dr Rosli Yaakob berkata, perbelanjaan boros kerajaan antara faktor yang meyakinkan negara ini bakal menjadi muflis seperti yang berlaku di Greece.

Jelasnya, kerajaan hari ini berbelanja terlalu boros sehingga terpaksa berhutang malah hutang itu meningkat tiap-tiap tahun.

“Ini mungkin berlaku kepada kerajaan Malaysia kerana lebih 10 tahun perbelanjaan kerajaan terus defisit. Defisit berterusan inilah yang boleh membankrupkan negara,” katanya kepada Harakahdaily.

Kenyataan Dr Rosli itu sekali gus menyangkal dakwaan Tun Mahathir yang membayangkan negara akan munflis ekoran pelaksanaan dasar gaji minima bagi pekerja di sektor swasta di seluruh negara.

Sebelum ini, Pakatan Rakyat mengetengahkan dasar gaji minimum di dalam bajet alternatifnya, usaha ini mendapat sambutan baik rakyat akhirnya kerajaan terpanggil untuk melaksanakan dasar itu.

Kira-kira 30 peratus daripada tenaga kerja di negara ini yang kini berpendapatan di bawah RM900 menikmati kenaikkan gaji minimum yang belum ditetapkan lagi itu.

Menurut Dr Rosli, sebarang kenaikkan gaji melebihi kadar produktiviti pekerja adalah tidak wajar berlaku kerana ia akan merugikan majikan.

Bagaimanapun, katanya, jika kadar gaji selaras dengan produktiviti pekerja atau lebih rendah daripada kadar produktiviti maka keadaan ini tidak akan merugikan majikan.

Apa yang berlaku hari ini, jelasnya kenaikan produktiviti yang membawa pertambahan keuntungan kepada majikan dibolot semua oleh majikan tanpa dikongsi dengan pekerja.

Oleh yang demikian, katanya, polisi gaji minima yang mengambil kira pertumbuhan produktiviti adalah jalan terbaik bagi memulihkan pekerja dan majikan, sama-sama berkongsi dari hasil pertumbuhan produktiviti.

Justeru, katanya, kenyataan Tun Mahathir adalah satu kenyataan am seolah-olah penentuan gaji minima akan lebih tinggi daipada produktiviti pekerja.

“Ini tidak mungkin berlaku biasanya kadar gaji minima yang ditentukan oleh majikan adalah lebih rendah daripada nilai produktiviti pekerja. Mungkin gaji minima yang ditetapkan berdasarkan produktiviti inilah boleh bankrupkan negara,”katanya.

PKR PENGKALAN HULU

0 ulasan
sumber :-

PKR PENGKALAN HULU


MSK : Perhatian kepada calon2 PRU13

Posted: 04 Mar 2012 03:26 AM PST

Oleh: MSK


Tahun 2008 dulu…ramai orang tak mau jadi calon. Akhirnya, ramai la calon-calon yang yang tak ada standard pun menang.

Dalam PRU 13 ini..terlalu ramai pulak yang nak jadi calon. Ada yang sampai bergaduh tumbuk meja. Ada yang menggunakan taktik kotor asalkan dapat jadi calon. Ada yang menjanjikan macam-macam kalau dia dapat jadi calon.

Ada sorang tu yang teringin sangat nak jadi calon. Dia mai kat aku minta aku tolong dia." Hang jangan risau Mat. Aku menang nanti..aku rekomen hang jadi ahli Majlis." Pirrah!!. Bila aku tengok dia..aku sendiri rasa aku lebih layak dari dia untuk jadi calon ADUN dan dia cuma layak jadi Ketua Kampung.

Bukan dalam parti saja yang sedang berebut nak jadi calon ni…diluar parti pun ramai juga. Jangan ingat bila parti dah setuju hangpa jadi calon..orang diluar parti juga setuju! Kalau orang diluar parti tengok calon Pakatan lebih teruk dari depa..depa juga akan letak calon depa. Aku tak akan terkejut kalau ramai calon bebas kali ini..sebab masing-masing rasa calon yang bertanding itu lebih teruk dari depa dan depa yakin boleh mennag kalau depa bertanding.

Pasai apa kali ini ramai sangat yang nak jadi calon? Bukan setakat jadi calon ADUN atau ahli Parlimen. Yang dah berangan-angan nak jadi Ahli Majlis dan Ketua Kampung pun ramai.

Aku cuba mencari jawapan dengan bertanya kepada mereka-mereka yang teringin sangat nak jadi calon ADUN, AP, Ahli Majlis dan Ketua Kampung ini.

Macam-macam la alasan yang diberikan mengapa depa teringin sangat nak jadi calon. tapi semuanya menjuruskan kepada satu alasan.

" Depa merasakan depa lebih layak dari orang lain yang nak jadi calon itu. Depa merasakan kalau depa bertanding..boleh menang. Kalau orang lain bertanding..kalah."

Sapa yang nak bertanding…bertanding la.Tapi macam mana nak menang?

Aku bukan nak bagi tau macam mana nak mennag. Kalau aku tau macam mana nak menang dan gerenti boleh menang…lebih baik aku sendiri yang bertanding. Tapi aku cuma nak bagi tau, apa yang aku mau tengok dan apa orang-orang yang sewaktu dengan aku mau dari hangpa.

Orang macam aku tak peduli hang dari parti mana. Pas ka..PKR ka..DAP ka..PSM ka..mampuih pi la. Asalkan Bukan Umno.

Orang macam aku tak mau dengar cerita-cerita tentang keburukan Umno. Yang tu kami tau dah. Silap-silap kami lebih tau dari hangpa. Banyak berita-berita dan pendedahan tentang keburukan Umno tu mai dari kami jugak. Hangpa dok baca Utusan dan Harakah saja..mana hangpa tau!

Hangpa tak payah cerita kat aku calon Umno kaki Danok…sebab aku juga tau sapa calon PKR yang kaki Betong.

Hangpa tak payah cerita kat aku calon Umno sapu balak…sebab aku jugak tau sapa calon Pas yang sapu balak.

Lebih banyak keburukan orang lain yang hangpa cerita..lebih banyak keburukan hangpa yang orang lain akan korek.

Pilihanraya bukanlah tempat untuk bercerita tentang calon mana yang baguih atau parti mana yang maksum. Election is about voters..not candidate or party.

Pas boleh kata dia akan melaksanakan hukum Islam kalau diberi peluang memerintah. So what? Aku peduli apa? Bagi aku itu tak penting..yang penting bagi aku ialah orang tak curi ayam atau kambing aku. Orang tak sapu getah beku aku kat kebun.

Kalau DAP kata sapa yang dah beruban dapat RM200.00 sebulan…yang tu aku sokong. Sapa yang ada janggut sejengkal..dapat elaun RM100.00 sebulan..lagi la aku sokong.Kalau DAP kata dia akan melaksanakan sistem sosialis kalau memerintah..yang tu.. mampuih pi la. Sosialis ka..komunis ka..atheis ka..yang tu tak penting bagi aku.

PKR mungkin akan kata dia akan melaksanakan sistem demokrasi tulin. Kerajaan yang adil dan demokratik. Hangpa ingat aku nak ambik pot ka?

Hangpa cakap la apa pun..aku tak peduli. Apa yang aku peduli ialah apa yang hangpa buat.

Ok..ini piawaian aku mengikut apa jawatan yang hangpa nak bertanding. Mula-mula Wakil Rakyat. Tak kira la kalau nak jadi Ahli Parlimen atau ADUN.

Nak jadi wakil rakyat…hangpa kena bodek rakyat dulu. Bukan bodek Anwar atau Nik Aziz. Kalau hangpa nak jadi Pengerusi MPN atau Pesutuhjaya Pas negeri..yang tu hangpa boleh bodek Anwar atau Nik Aziz.

Contohnya..kalau hangpa nak bertanding di Padang Rengas..hangpa kena bodek pengundi Padang Rengas. Jangan tunggu bila hari nak umum calon baru tunjuk muka. Tak payah panggil Anwar untuk umumkan nama calon.."Ini lah calon tuan-tuan..berilah kepercayaan kepada calon kita sebab saya mempunyai sepenuh kepercayaan kepada nya."

Sori la. Calon wahyu tak main dah. yang pilih Zahrain..Zulkifli Nordin..Gobala..Mohsein…bukan aku. Yang tu Anwar yang pilih. Kalau orang yang Anwar pilih pun belot..macam mana aku nak percaya kat Anwar lagi?

Sapa yang nak jadi wakil rakyat Padang Rengas..kena tau geografi dan demografi Padang Rengas. Berapa ramai yang duduk kat Bendang Bugis..berapa ramai yang duduk kat Kg. Kelaong..yang tu hangpa kena tau. Kalau yang tu pun hangpa tak tau..nak jadi wakil rakyat macam mana?

Aku tau..bila daha jadi ahli Parlimen nanti hangpa akan sibuk. Masa tu kalau telefon pun hangpa tang angkat dah. Dan aku pun setuju bukan itu kerja hangpa nak selesaikan masalah jalan dan titi. Tapi sekurang-kurangnya..aku nak tau kat sapa aku nak cari bila aku memerlukan pertolongan. Sekurang-kurangnya…aku boleh cari ADUN.

Peerrghh!! ADUN pun sibuk jugak!! Kena pulak dia jadi EXCO..lagi la susah nak jumpa. Habih…aku nak jumpa sapa?

Ahli Majlis? Sekarang ni..hangpa tau sapa ahli Majlis hangpa?

So..dalam ketiadaan Ahli Parlimen dan ADUN..maka orang yang paling aku harapkan ialah Ahli Majlis. Jadi ahli Majlis bukan setakat pi mesyuarat dan kutip elaun. Ahli Majlis adalah orang harapan Wakil Rakyat. Tapi sapa pilih Ahli Majlis?

Sebelum aku percaya kat wakil Rakyat..aku kena tengok sapa Ahli Majlis dulu. Kalau ahli Majlis pun tak boleh harap..sori la…sebab aku pun bukan boleh harap wakil rakyat. So..sapa bakal Ahli Majlis tu penting bagi aku sebab orang itu la yang aku akan berurusan.

Tapi tugas Ahli Majlis setakat jalan, rumput, parit dan longkang. Hal Ehwal Kawin, Beranak, Sakit dan Mati tugas siapa?

Kalau hangpa kata.."Hang duduk kampung..tak kan tak kenai sapa Ketua Kampung?" jangan harap aku nak undi hangpa. Kalau aku tak kenai sapa Ketua Kampung..yang bermasalah ialah Ketua Kampung itu. Bukan masalah aku.

Kalau Ketua Kampung pun tak mau tegur aku bila berjumpa..tak pernah ambik tau tentang penduduk kampung sebelum ini…sori la.


Akhirnya..Aku tak undi Calon yang bertanding bukan kerana aku tak suka dia. Aku mungkin suka kat Calon yang bertanding..tapi pasai aku tak suka Ketua Kampung..aku tak undi calon tu.

Moral of the story?

Sapa nak jadi calon wakil rakyat…jangan ingat nak lepas tengkuk hangpa saja. Sapa nak jadi ahli Majlis..jangan ingat nak bodek Ketua Cabang saja. Sapa nak jadi Ketua Kampung..jangan ingat dah jadi Ketua Cawangan..hangpa dah layak jadi Ketua Kampung.

Fuh!!Kena buat kursus Ketua Kampung pulak la lepas ni.

Sumber: http://jantantuya.blogspot.com/

Anak Muda Kampung Nak Senang

0 ulasan
sumber :-

Anak Muda Kampung Nak Senang


SEMBANG ANAK MUDA

Posted: 04 Mar 2012 02:24 AM PST


SEMBANG ANAK MUDA

Tarikh : 9 Mac 2012, Jumaat

Masa : 9 mlm

Tempat : Pejabat ADUN Sikamat, Taman Sikamat Jaya (Megaway), Seremban

Bersama :

YB Nik Nazmi Nik Ahmad , Pengarah Komunikasi

Siti Aishah Sheikh Ismail , Ketua Srikandi

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!

0 ulasan
sumber :-

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!


PENGERUSI FELDA BANYAK BERBELANJA

Posted: 04 Mar 2012 08:33 AM PST

Durian runtuh: Warga Felda buat laporan polis

Posted: 04 Mar 2012 03:10 AM PST


Khairil Abdul Rahim



TEMERLOH: Lapan orang warga Felda sekitar Jengka hari ini membuat laporan polis di ibu pejabat polis daerah (IPD) di sini berikutan tindakan pengurusan Felda yang menghantar surat pekeliling meminta peneroka menyerahkan dokumen penting.

Laporan tersebut menamakan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan, Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad dan pengurus-pengurus Felda yang mengeluarkan pekeliling berkenaan untuk disiasat.

Antara lain pekeliling tersebut meminta peneroka menyerahkan salinan kad pengenalan berwarna, geran ladang dan rumah, maklumat pentadbir tanah, maklumat anak-anak, status bank, salinan akaun Maybank dan nombor keahlian Koperasi Permodalan Felda (KPF).

Serentak dengan kekeliruan dihadapi peneroka berikutan pekeliling yang mula diedarkan sejak dua minggu lalu itu, mereka mendesak pihak polis menyiasat tujuan dokumen tersebut diperlukan.

Polis juga didesak menyiasat sejauh mana benarnya pekeliling berkenaan kononnya peneroka dijanjikan dengan durian runtuh (hasil penyenaraian saham) sedangkan mesyuarat (EGM) KPF telah dibatalkan.

Polis juga diminta menyiasat kebimbangan dan kemungkinan geran hak milik peneroka akan dicagar untuk tujuan tertentu di sebalik penubuhan Syarikat Tujuan Khas (SPV) seperti diumumkan Isa Samad.
Jurucakap warga Felda yang membuat laporan polis berkenaan, Aris Fezul Ismail berkata, mereka amat dukacita disogokkan dengan gambaran akan mendapat durian runtuh dalam bentuk saham dan wang tunai melalui pekeliling berkenaan.

"Peneroka terpedaya dengan menuruti semua kehendak pengurusan Felda tanpa memikirkan risiko apabila dokumen yang sangat penting seperti geran hak milik diberikan.

"Penyenaraian FGVH ke Bursa Malaysia masih samar-samar ekoran EGM KPF pada 22 Februari yang lalu dibatalkan sedangkan durian runtuh itu apabila disenaraikan.

"Jadi terdapat sebahgian warga Felda yang keliru dengan pekeliling tersebut, adakah pengurusan Felda hanya menjadi alat kepada agenda pemimpin tertentu (Ahmad Maslan dan Isa Samad) yang mempertegaskan penyenaraian FGVH akan tetap diteruskan," katanya.

Tambah Aris, sehingga ke hari ini tidak ada sebarang kenyataan rasmi dikeluarkan oleh pegawai tertinggi Felda justeru polis diminta menyiasat sejauh mana kebenaran pekeliling tersebut bagi mengelakkan peneroka terpedaya dengan sandiwara pemimpin tertentu yang berselindung di sebalik tawaran durian runtuh.

Sementara itu, kira-kira 200 peneroka hadir memberi sokongan. Turut hadir Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman, peguam Harris Abdullah, Ketua Pemuda PAS Pahang Shahril Azman Abdul Halim serta ketua-ketua peneroka.

Dalam pada itu Mazlan menyokong tindakan warga Felda membuat laporan polis supaya siasatan dibuat kerana semua dokumen penting yang diminta boleh dimanipulasi untuk tujuan tertentu.

"Segala kemungkinan boleh berlaku, umpamanya mungkin dokumen penting yang diserahkan dibimbangi untuk tujuan tetap menyenaraikan Felda di bursa saham dan tidak mustahil geran hak milik ladang dan rumah dijadikan cagaran sebab geran besar tanah peneroka ada dalam simpanan Felda.

"Saya juga mendesak pekeliling yang amat mengeliru dan membimbangkan peneroka ini ditarik balik dengan segera oleh Felda atau laporan polis akan dibuat seluruh negara," tegasnya.

Sumber: http://penpasksgb.blogspot.com/

FELDA 30 TAHUN AKAN DATANG

Posted: 03 Mar 2012 08:49 PM PST

Dios Berantogis

Adakah Felda bakal jadi seperti Manchester United?

Pada awal penyenaraian saham kelab bola sepak terkenal, Manchester United. Mereka beranggapan dengan penjualan saham di bursa saham boleh mendekatkan pasukan itu dengan peminat dari pelosok Britain. Benar, 10 tahun pertama penjualan saham hanya berlegar di kalangan pemegang saham dari peminat tetapi 15 tahun kemudian, sedikit demi sedikit saham itu dipegang oleh pelabur asing, sehinggalah pada lewat tahun 2000, peminat Manchester United kecewa kerana kelab tersebut akhirnya dimiliki oleh pelabur Yahudi. Yang paling malang mereka akan menanggung hutang akibat pembelian saham yang menggadaikan semula kelab tersebut kepada bank. Penjualan tiket meningkat hampir 30% dan pelbagai pendekatan bermotifkan keuntungan diambil oleh pemilik baru untuk membayar kembali kos pembelian mereka.

Apabila sesuatu syarikat mengeluarkan saham baru di pasaran terbuka, syarikat itu perlu menyenaraikan harta dan aset syarikat untuk menunjukkan keupayaan syarikat dan meyakinkan pelabur (pembeli saham baru) dan siapa sahaja boleh membeli saham tu sekiranya dia ada duit dan berminat untuk melabur. Orang asing dari Amerika Syarikat pun boleh beli saham tersebut.

Selepas dijual di pasaran terbuka, maka pemegang saham dianggap memiliki syarikat itu. Pada permulaan, syarikat akan mendapat modal yang banyak apabila menjual saham-saham tersebut. Modal ini boleh digunakan utk apa saja kegunaan syarikat dan tidak mustahil dihabiskan, apatah lagi tidak dimaklumkan perancangan yang bakal dibuat selepas memperolehi pelaburan dari pasaran terbuka. Saham yg didagangkan kemudian dari jualan pertama hanya lah memberi keuntungan kepada pemegang saham berikutnya, bukan lagi kepada syarikat. Kerana keuntungan atau kerugian dari penjualan berikutnya tidak memberi kesan pada modal syarikat. Lumrah alam, tiada saham yg tidak mampu dibeli, kerana org yang berduit mampu membeli saham-saham tersebut.

Pemegang saham yang memiliki saham paling besar adalah berkuasa. Masalah timbul jika pemegang saham (terbesar) substiantial, tidak lg memikirkan manfaat peneroka-peneroka. Sudah tentu mereka memikirkan apa keuntungan yang mereka boleh dapat dari pelaburan ini. Mereka buleh membuat apa saja terhadap asset syarikat. Mereka boleh menjual, memajak dan menyewakan tanah tersebut. Peneroka juga tidak mustahil akan dihalau atau mungkin menjadi buruh di tanah yang dulu milik mereka sendiri.

Mungkin kita boleh fikirkan jika petronas dijual di pasaran terbuka, siapa yang mampu membeli Petronas? Jika dulu KFC milik bangsa bukan Melayu pun boleh dibeli oleh pelabur Melayu, tidak mustahil pelabur Yahudi boleh membeli saham Felda. Terdapat banyak kaedah untuk membeli saham secara diam-diam. Apabila berjaya mendapat jumlah tertentu baru lah pemilik sebenar akan muncul. Tanyalah Stan Kroenke dan Malcom Glazer bagaimana mereka menggunakan kedudukan mereka dengan saham yang kecil di dalam kelab Arsenal dan Manchester United walaupun pada awalnya kelab bolasepak ini adalah syarikat awam yang disenaraikan di bursa saham. Sedangkan kelab-kelab bola ini pun mampu dibeli. Inikan pula Felda.

Cara yang paling mudah ialah menggunakan proksi untuk membeli saham awalan (IPO) yang dijual, Kemudian jumlah saham akan dibeli sedikit demi sedikit menggunakan pelbagai proksi. Ianya sukar dikesan, sudah tentu jika dilihat dari permukaan kita tidak akan dapat mengesan proksi-proksi ini. Ianya hanya akan terdedah apabila pelabur sebenar muncul dengan memiliki sekurang-kurangnya 30%. Pada kebiasaanya jumlah 30% diperlukan untuk menwajibkan baki 70% dijual kepada pemegang saham (compulsory acquisition). Tidak penting berapakah harga yang perlu dibayar kerana ia mampu dibayar, yang kita perlu fikirkan akan tergadaikah tanah-tanah peneroka kelak. Pada ketika itu tiada apa yang mampu menghalang sebarang tindakan pemilik, kerana dia berhak sepenuhnya.

Tentulah orang yang bertanggungjawab menyenaraikan Manchester United tidak terfikir 20 tahun kemudian kelab ini akan dimiliki oleh pemilik Yahudi. Dan siapa boleh tahu 20-30 tahun lagi siapakah pemilik Felda? Sama ada pelabur Yahudi, Russia, China, Latin, Iran, Arab, mafia Itali, tak siapa yang tahu. Dalam dunia pelaburan pasaran terbuka, siapa yang memiliki wang, dialah raja.

Mungkin Isa Samad dan Najib Razak tidak sempat untuk melihat siapakah pemilik Felda 30 tahun akan datang, tetapi orang-orang Felda 30 tahun lagi akan menyesali tindakan ini. Dan tidak mustahil kita akan rasa diperbodohkan seperti mana kita melihat perjanjian jual beli air Johor dan Singapura sedekad yang lalu.

Saudara Nazimi Zaim al-Qedahy,
Alor Star, Kedah.

Sumber: http://gayapeneroka.blogspot.com/

Aminuddin Harun

0 ulasan
sumber :-

Aminuddin Harun


SEMBANG ANAK MUDA

Posted: 04 Mar 2012 02:25 AM PST


SEMBANG ANAK MUDA

Tarikh : 9 Mac 2012, Jumaat

Masa : 9 mlm

Tempat : Pejabat ADUN Sikamat, Taman Sikamat Jaya (Megaway), Seremban

Bersama :

YB Nik Nazmi Nik Ahmad , Pengarah Komunikasi

Siti Aishah Sheikh Ismail , Ketua Srikandi

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang