Isnin, 10 September 2012

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN


Anggota polis sahkan pengawal peribadi Anwar tak acu pistol

Posted: 10 Sep 2012 01:16 AM PDT


(Aedi Asri)
JASIN 9 September: Pengawal peribadi kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dikenali sebagai Jim, tidak mengacukan pistol kepada samseng Umno walaupun berdepan provokasi mereka.
Setiausaha Pengelola KEADILAN, Radin Shamsulkamar Radin Shamsudin, berkata Jim berusia lingkungan 30 tahun, ditahan selepas polis menerima lima aduan daripada Pemuda Umno Jasin.
"Seorang anggota polis yang melihat insiden itu juga menegaskan Jim tidak mengacukan pistol (ke arah samseng).  Jim dibebas selepas polis berpuas hati dengan rakaman video kejadian itu,"  katanya kepada Keadilan Daily ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Jasin, Melaka.
Jim ditahan polis berpakaian preman ketika cuba menyurai samseng umno yang mengerumuni bas Merdeka Rakyat untuk ke sambutan Aidil Fitri KEADILAN Cabang Jasin di Kampung Kelubi, Jasin.
Laporan edisi bahasa Mandarin NTV7 semalam menyebut, dua anggota polis bertindak ke atas pengawal peribadi Anwar dan kononnya, memaksa senjata api itu dimasukkan semula ke sarung.
Malah, Setiausaha Kerja Wanita Pusat, Maisuri Zainal pula berkata Jim hanya mengacah dengan mengeluarkan pistol sebagai langkah berjaga-jaga tapi muncungnya menghala ke tanah.
"Saya nampak beliau halakan pistol ke bawah…bukan acu (ke arah samseng)," katanya yang mengikuti program jelajah berkenaan, sambil menggayakan semula aksi itu.
Selain itu, Maisuri dan rakannya, Abdul Hadi Suhaimi juga yakin dapat mengecam wajah samseng Umno yang menyimbah cat ke bas Merdeka Rakyat, jika kawad cam dibuat.
Menyatakan sudah memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Jasin lewat malam 8 September lalu, beliau berkata, mereka nampak jelas insiden itu dari dalam bas, sebelum keluar merakam gambar dan video.
Laporan polis berhubung insiden itu sudah dibuat Radin Shamsulkamar pada jam 8.43 malam di balai polis sama.

Bas Merdeka Rakyat disimbah cat lagi, Pemuda Umno sah terlibat

Posted: 10 Sep 2012 01:13 AM PDT


JASIN: Selepas kejadian di Kelantan yang pelakunya masih bebas hingga kini, bas yang digunakan bagi program Jelajah Merdeka Rakyat sekali lagi disimbah cat di Kampung Kelubi di sini, hari ini.
Bas itu disimbah cat merah ketika dalam perjalanan menghadiri jamuan Aidilfitri di Kampung kelubi, Jasin kira-kira jam 3.30 petang – dilakukan pada siang hari secara terang-terangan.
Kejadian itu dilakukan kira-kira 30 samseng Umno yang turut menghalang laluan bas, selain menayangkan kain rentang yang penuh dengan kata-kata penghinaan kepada pemimpin KEADILAN.
Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Md Akin ketika dihubungi Malaysia Kinipercaya perbuatan tidak bertamadun itu didalangi Pemuda Umno.
"Kami tahu kerana ada salah seorang ahli jawatankuasa Umno Jasin berada bersama mereka," katanya.
Minggu lalu, bas itu turut disimbah cat merah sekitar jam 4.20 pagi manakala cermin depan retak dilontar batu di Pasar Khadijah, Kelantan.
Sekalipun berlaku keganasan terhadap konvoi melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama pimpinan parti peringkat pusat dan negeri, konvoi itu kemudian meneruskan perjalanan.
Mengikut jadual, mereka akan hadir Rumah Terbuka AidilFitri KEADILAN Melaka di Jalan Cempaka Off Taman Peringat Jaya, Melaka dan Rumah Terbuka keadilan PKR Tangga Batu pada jam 8 malam.
Konvoi kemudian akan bertolak ke Tanjong Minyak, Tangga Batu, Melaka untuk acara Ceramah Perdana di Batu 25, Kg Ramuan China Kechil, Lubok Cina, Melaka, antara jam 9 hingga 12 tengah malam.
Pada waktu sama, konvoi juga akan berada di Ceramah Perdana Merdeka Rakyat di Food Court Pearl Park, Pekan Pulau Sebang, Alor Gajah, Melaka.

Ancaman kerambit di Kedah dorong pengawal tingkat kewaspadaan

Posted: 10 Sep 2012 12:59 AM PDT


(Sidiqin Omar)
KUALA LUMPUR 10 Sept: Tindakan mengeluarkan pistol munasabah berikutan ada ahli Perkasa membawa kerambit ketika mendekati Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam serangan di sebuah masjid di Kedah, minggu lalu.
Pada 2 September lalu, ahli Perkasa dikesan membawa kerambit ketika menyerang Masjid Al-Hussin, Seberang Pumpong, Alor Setar semasa Anwar memberi tazkirah.
Bercakap kepada Keadilan Daily, Senator Saiful Izham Ramli, berkata seseorang pegawal peribadi yang memiliki lesen senjata api, pasti mempertimbang suasana ketegangan.
"Pengawal peribadi pasti faham situasi. Pistol sebagai amaran kepada pembawa senjata seperti kerambit, buku lima untuk menjauhkan diri.
"Dalam keadaan ramai orang, mana tahu mungkin ada bawa senjata. Pengawal peribadi kena cekap membaca ancaman. Tindakan juga diambil mengikut garis panduan," kata peguam itu.
Pengawal peribadi itu dibebaskan polis beberapa jam selepas mengambil keterangannya di Ibu Pejabat Polis Daerah Jasin, Melaka.
Sebelum ini, Radin Shamsulkamar Radin Shamsudin, berkata anggota polis yang nampak kejadian itu menegaskan pengawal berkenaan tidak mengacu pistol ke arah samseng.
Mengikut Setiausaha Pengelola KEADILAN itu, polis berpuas hati dan membebaskan pengawal itu berdasarkan rakaman video.
Pada 8 September lalu, bas Jelajah Merdeka Rakyat disimbah cat merah dan dihalang 30 samseng Umno dari memasuki Kampung Kelubi, Jasin.
Ia insiden ketiga selepas cermin bas dipecah dan disimbah cat merah di Kota Bharu, selain serangan Perkasa di Masjid Al-Hussin.

Jelajah Merdeka Rakyat Anwar Ibrahim gamit rakyat NS

Posted: 09 Sep 2012 11:37 PM PDT





JELAJAH MERDEKA RAKYAT ANWAR IBRAHIM KE NS
7 September 2012 / Jumaat.

Walaupun pada peringkat awal jelajah ini dimulakan di negeri lain mendapat 'sambutan provokasi' oleh samseng-samseng upahan Umno-Perkasa, namun di Negeri Sembilan suasananya terkawal dan tenang daripada sebarang tindakan provokasi luarbiasa dari pihak lawan.

Pujian dan kalungan terima kasih wajar diberikan kepada pihak polis Negeri Sembilan yang memberi kerjasama keselamatan bagi memastikan tidak berlaku kejadian-kejadian yang tidak diingini berlaku. Pujian itu juga harus dikongsi bersama buat Menteri Besar, Dato' Seri Utama Mohamad Hasan yang 'gentleman' dan berjiwa besar kepada Jelajah Merdeka Rakyat ini yang diadakan di DUN Rantau iaitu di kawasan yang diwakili oleh beliau.

Sehari sebelum itu, telah diadakan satu demonstrasi oleh pihak Perkasa di hadapan Balai Polis Rantau, yang mendesak polis supaya ceramah Merdeka Rakyat di Rantau itu dibatalkan. Namun begitu, desakan itu nampaknya telah ditenggelamkan begitu saja tanpa mendapat perhatian sesiapa pun.

DSAI bersama ADUN Sikamat, YB Aminuddin Harun di Masjid Paroi Jaya
Siri jelajah bertemu rakyat ini telah bermula di Port Dickson dengan Solat Jumaat di Masjid Jamek Port Dickson. Selepas itu, Dato Seri Anwar Ibrahim hadir meraikan sambutan Rumah Terbuka Aidilfitri Dun Port Dickson di perkarangan Pejabat ADUN Port Dickson. Beliau telah disambut lebih seribu orang ramai bersama pimpinan Cabang Telok Kemang. Ini julung kali beliau hadir ke Bandar Port Dickson sejak tahun 2008.

Beliau seterusnya meneruskan lawatan ke Masjid Paroi Jaya dan solat Asar bersama jemaah masjid yang hadir. Kehadiran mengejut beliau ke masjid tersebut telah mendapat perhatian ramai jemaah. Beliau sempat meluangkan masa beramah mesra dengan beberapa jemaah.

Santai Petang di Bandar Baru Ampangan

Tepat jam 5:30 petang, DS Anwar Ibrahim bersama bas jelajah Merdeka Rakyat berada di dataran niaga Bandar Baru Ampangan untuk Santai Petang DUN Ampangan. Sebagaimana sambutan di Port Dickson, ribuan rakyat telah menyambut kehadiran beliau. DS Anwar sempat bergambar dan beramah mesra dengan rakyat yang hadir ke program ini.

Siri jelajah beliau disambung pula ke Surau An Nur, Seremban Selatan Fasa 2 untuk solat Maghrib. Beliau turut menyampaikan tazkirah. Jemaah-jemaah di Seremban Selatan mengambil peluang memenuhi segenap ruang surau untuk mendengar tazkirah DS Anwar.

Kemuncak program diakhiri dengan Ceramah Perdana Merdeka Rakyat yang diadakan di Jalan Ribu, Rantau. Lebih tiga ribu orang hadir memenuhi kawasan ceramah bagi mendengar amanat dan kupasan semasa daripada DS Anwar Ibrahim.

Kejayaan siri jelajah pertama di Negeri Sembilan ini bakal diteruskan pada penghujung September atau awal Oktober ini yang dijangka melibatkan kawasan-kawasan pedalaman Negeri Sembilan seperti Jelebu, Kuala Pilah, Jempol dan Tampin. Nantikan!




Tiada ulasan: