Jumaat, 18 Mei 2012

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


UMNO Berslogan, Pakatan Rakyat Melaksanakannya

Posted: 18 May 2012 01:29 PM PDT

Dari Tranungkite
Oleh Aspan Alias

Slogan-slogan politik bercambah-cambah dan slogan-slogan itu bertukar apabila bertukar kepimpinan sehinggakan kita sudah kenyang dengan slogan-slogan itu. Slogan selalunya diperkenalkan oleh seseorang pemimpin itu untuk membezakan 'brand' kepimpinan masing-masing. Selalunya ia akan diwar-warkan yang dibawah pimpinannya keadaan itu berbeza dari keadaan yang lazim dialami rakyat dizaman kepimpinan sebelumnya.

Berslogan mula bercambah sejak kepimpinan Mahathir sahaja. Apabila Mahathir mengambil alih, rakyat telah cuba di dakyahkan sebagai zaman yang amat berbeza dengan pimpinan sebelum beliau. Gandingan beliau dengan Musa Hitam digambarkan sebagai pimpinan yang sangat berbeza dengan kepimpinan sebelumnya kerana bermula dari beliau zaman itu bermulalah zaman kepimpinan negara diterajui oleh orang biasa. Maka pimpinan itu telah dipanggil sebagai kepimpinan 2M (Mahathir Musa)

Pimpinan 2M terbengkalai dengan perletakkan jawatan Musa sebagai Timbalan Perdana Menteri pada Februari 1986. Perletakkan jawatan Musa telah akhirnya membawa kepada pertandingan besar dalam UMNO pada tahun berikutnya 1987 diantara TR/Musa dan Mahathir /Ghaffar.

Apabila Mahathir mula-mula mengambil alih, maka terciptalah slogan 'Bersih, cekap dan amanah'. Tetapi slogan ini hanya tinggal slogan kerana semasa itu tidak ada yang bersihnya, tidak ada kecekapan dan jauh sekali untuk melihat amanahnya. Zaman ini lah bermulanya rasuah yang begitu hebat dan budaya itu terus  diwarisi oleh kepimpinan Pak Lah dan pimpinan DS Najib sekarang ini.

Dalam masa yang sama tercipta juga slogan  'kepimpinan melalui tauladan' dan inilah satu-satunya slogan yang amat berjaya yang dicipta Dr Mahathir Mohamad. Ini adalah kerana segala budaya rasuah itu telah diteladani oleh semua pemimpin setiap peringkat dalam kerajaan dan parti serta pimpinan-pimpinan yang mewarisi kepimpinan Mahathir sehingga  zaman sekarang ini.

Semua pimpinan UMNO dan BN benar-benar berjaya melaksanakan slogan ini sehinggakan susah untuk mendapatkan kepimpinan yang tidak rasuah. Semuanya ini adalah hasil dari kempen 'kepimpinan melalui tauladan' anjuran Mahathir itu. Di adakan pula slogan 'penerapan nilai-nilai Islam' dalam pentadbiran dalam masa yang sama tetapi tidak ada addin keislaman di dalamnya kerana kejayaan slogan kepimpinan melalui tauladan tadi.

Kita terus pula kepada slogan dalam pentadbiran Najib iaitu '1Malaysia' yang masih belum difahami oleh rakyat satu Malaysia ini. Yang kita lihat hanyalah pin-pin 1Malaysia yang terlekat di dada dan kolor baju-baju pemimpin-pemimpin dan pegawai-pegawai kerajaan sahaja. Yang sedapnya Mahathir sendiri mengaku yang beliau tidak faham tentang slogan ini.

Bagaimana slogan 1Malaysia hendak berjaya sedangkan kepimpinan termasuk Najib yang mencipta slogan itu sendiri bercakap isu rasis apabila bertemu dengan ahli-ahli UMNO. Muhyiddin Yassin pula tidak menyokong slogan ini kerana beliau secara terbuka telah mengakui yang beliau mengambil sikap Melayu dahulu barulah rakyat yang lain.

Walau bagaimana pun rakyat tidak perlu gusar tentang slogan yang tidak terlaksana oleh penciptanya sendiri. Ada pihak lain yang mampu melaksanakan slogan ciptaan pemimpin-pemimpin UMNO itu. Kita tidak payah pergi jauh. Kita tinjau sahaja apa yang dilakukan oleh negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat.

Selangor telah berjaya mempunyai bajet yang seimbang dengan 'reserve' hampir RM2 billion. Pulau Pinang telah berjaya untuk menghilangkan budaya rasuah dan telah menunjukkan nilai kesamarataan. Peruntukkan Hal Agama Islam sekarang telah meningkat sehingga RM63 juta sedangkan semasa BN memerintah negeri itu peruntukkan untuk hal ehwal Islam hanyalah RM12 juta sahaja.

Tidak ada kedengaran skandal kewangan sehingga RM12 billion seperti isu PKFZ di Selangor sekarang ini ataupun kedapatan pemimpin negeri itu yang telah membina rumah peribadi sehingga RM20 juta di Shah Alam. Tidak ada lagi kedengaran skandal kehilangan RM500 juta wang Yayasan Selangor.

Kedah dan Kelantan juga mempunyai rekod baik dan tidak kedengaran rasuah yang berbillion ringgit berlaku di negeri-negeri tersebut. Kedah merupakan salah satu negeri yang mendapat kemasukan pelaburan dalam bidang pembuatan yang besar dan negeri itu adalah salah sebuah dari lima negeri teratas berbanding dengan negeri-negeri tadbiran BN.

Pulai Pinang merupakan negeri yang berkedudukan nombor satu dan diikuti oleh Selangor. Sarawak menduduki tempat ketiga dan yang keempat Johor, satu-satunya negeri yang ditadbir BN yang masuk ke dalam kategori lima teratas itu.

Dalam kata-kata lain secara ringkasnya jika slogan 'Bersih, cekap dan amanah' adalah laungan BN semasa Dr Mahathir menjadi PM dalam senyap-senyap negeri-negeri tadbiran Pakatan Rakyatlah yang menjayakan slogan itu. Begitu juga slogan '1Malaysia' ciptaan Najib, BN tidak mampu melaksanakannya tetapi yang berjaya melaksanakan konsep 1Malaysia ialah parti-parti dalam PR kerana setiap bangsa bersatu dan tidak ada parti untuk satu-satu kaum sahaja.

Oleh itu kita nampak dengan jelas yang BN hanya pandai berslogan tetapi  PR lah yang mampu melaksanakannya. Kita akui slogan-slogan ciptaan BN itu adalah baik kesemuanya. Hanya mereka tidak mampu melaksanakannya dan ia hanya tinggal retorik kosong BN sahaja.

Maka kita simpulkan sahaja isu ini: BN berslogan PR melaksanakannya. Maka tidak ada lagi masalah perlaksanaan slogan-slogan tersebut apabila Pakatan Rakyat diberi mandat oleh rakyat semasa pilihanraya yang akan datang ini.

UMNO dan BN boleh membantu mewujudkan slogan-slogan yang baik semasa jadi pembangkang nanti dan berikan tugas kepada Pakatan Rakyat untuk melaksanakannya dengan baik sebagai kerajaan baru yang begitu lama ternanti-nanti saat untuk membetulkan kebobrokan yang dilakukan oleh bekas parti pemerintah, iaitu Barisan Nasional (BN) yang semasa itu sudah duduk dikerusi pembangkang di semua Dewan-Dewan Lagislatif di negara ini.

Apabila perubahan berlaku maka bermula jugalah sistem 2 parti yang sangat penting untuk mendapatkan pimpinan yang mengakui yang kuasa dalam negara demokrasi ini terletak di tangan rakyat. Rakyat tidak payah lagi bersusah payah kerana jika Pakatan Rakyat  tidak melaksanakan tugas seperti yang dijanjikan maka rakya boleh memberikan kembali mandat itu kembali kepada BN.

Tetapi yang penting sekali kita mesti bermula untuk menunjukkan kepada kepimpinan yang bongkak dengan kuasa itu bahawa rakyat, jika diizin Tuhan, merupakan penentu kepada nasib mereka yang berkuasa. Rakyat boleh menggali dan menganjak kepimpinan negara, kerana negara ini sebenarnya adalah kepunyaan rakyat.

Hanya sebelum ini rakyat belum lagi sedar yang kuasa itu adalah kuasa mereka. Baru sekarang mereka (rakyat) sedar yang mereka lah yang mesti bertindak untuk melakukan usaha memperbetulkan keadaan negara kita ini.

Lagi pun BN sudah terlalu lama memerintah, iaitu selama 55 tahun. Kita mesti ingat jika pokok kelapa itu sudah berumur 55 tahun ia terlalu tinggi dan beruk pun takut untuk memanjatnya. Jika ditebang pokok kelapa yang berumur 55 tahun, umbutnya pun sudah keras dan tidak sedap lagi untuk digulai.

Autocrats Step in as The West’s Money Runs Out

Posted: 18 May 2012 04:59 AM PDT

From The Guardian
By Nick Cohen

Authoritarian governments have learned from the Arab Spring that the best way to nip revolution in the bud is to exploit the new technologies

For a moment at the Oslo Freedom Forum, it was possible to believe that Pyotr Verzilov was the coolest guy on the planet. Breathless and unshaven, the young performance artist arrived in Norway from the street protests in Moscow. With the élan of an exultant radical, he explained the personal and political reasons for taking on Putin’s kleptocracy.

He had been lucky enough to persuade a member of Pussy Riot to be his wife. The celebrated feminist collective had been outraged when Patriarch Kirill continued the Russian Orthodox Church’s subservience to whatever autocrat occupied the Kremlin by announcing that Putin’s leadership had been a “miracle of God”, and adding for good measure that the regime’s opponents were a degenerate minority in love with western culture.

Pussy Riot responded with a “punk prayer” at Moscow’s Cathedral of Christ the Saviour. The protest was not the offence to delicate religious sensibilities it seems on the web, Verzilov explained. The women danced for about a minute in their balaclavas and fluorescent tights before security guards told them to leave. They added the screaming soundtrack to “Holy Mother, Blessed Virgin, Chase Putin Out” later. For this impromptu stunt, the FSB jailed his wife, and threatened her with a seven-year sentence, even though she was pregnant.

They would not win, said Verzilov with indomitable confidence. As soon as the conference was over, he would return to Russia to take part in a revolution that would free his wife and unborn child. All the other Russians on the stage agreed that regime change was coming – even Garry Kasparov, who is hardly an adolescent hothead.

It was easy to feel that way in Norway. The Oslo Freedom Forum is a Davos for revolutionaries. Activists who have overthrown dictatorships meet activists who want to overthrow dictatorships. Even if they need translators, everyone speaks the same language. They agree on the radical potential of the new technologies. The magnificent Egyptian feminist Mona Eltahawy said that when Mubarak’s interior ministry police beat and sexually abused her, she knew her first task was to get to her mobile and tweet that she needed help to her 133,000 followers. Help came.

The audience was not surprised. It took for granted the ability of the web to mobilise support – a power that would have been incredible even five years ago. They agreed on tactics – non-violent civil disobedience. They had a common programme – secular democracy, the rule of law and human rights. And they agreed that they should look west for support. Not necessarily to western governments. But to the west of the human rights movements, George Soros, activist charities, concerned journalists and academics: Europe and North America’s network of altruists. The camaraderie generated the exultant feeling that a new world was not only possible, but inevitable.

Thor Halvorssen, founder of the Oslo Freedom Forum, exemplifies the best the west can offer, but he is a realist with no time for light-headed optimism. He pointed me to statistics from the human rights monitoring group Freedom House. Despite globalisation, “Twitter revolutions” and the Arab Spring, the numbers living under oppressive regimes have not shifted in a decade. Freedom House defined 86 of the 192 countries in the world in 2000 as “free”; 58 as partially free – authoritarian states with some liberties but restrictions on full democratic participation; and 48 as straight “unfree” dictatorships. In 2010, 87 of the by then 194 countries were free, 60 partially free and 47 unfree.

Technological and economic changes are strengthening the ability of autocrats to dominate. Authoritarian men have learned the lessons of the Arab Spring well. They are exploiting the sinister potential of the new technologies to ensure that the net-literate activists never surprise them again. Western companies are eager to oblige them. A recent documentary on Swedish television exposed double standards in the Nordic telecoms giant TeliaSonera. Its executives in Stockholm have a fine line in progressive babble. They talk about their commitment to democracy and respect for the privacy rights of their customers, while giving the security services of Azerbaijan, Belarus, and Uzbekistan unrestricted access to the phone system previous generations of secret policemen could only have dreamed of.

A young member of the Belarusian opposition, Franak Viacorka, told me how the state’s new powers disorientate and demoralise. After hiding with friends in the Minsk underground for 10 days he made the mistake of alerting the KGB to his presence by turning on his mobile. When they tracked down the signal and hauled him in, the interrogator showed him copies of all his texts to parents, friends and political allies. The intercepted messages filled 20 sheets. “These are moments you want to cry,” he said. “You feel undefended. Very weak. It looks like Sweden helps the regime to suppress, to isolate and control the opposition. Europe does not live by its principles. Business interests come first.”

The traditional response of human rights activists has been to force the west to behave with at least a minimum of morality. I worry they will not win their arguments in a recession. We are living through a crisis in western economies as far-reaching as any since the 1930s – and historians among you will know that liberty, equality and the pursuit of happiness did not flourish in that “low dishonest decade”. The British and American banking systems have collapsed. America has a feeble recovery but Britain’s leaders have no idea how to repair the damage. Meanwhile, the eurozone has become a machine for wealth destruction, which Europe’s politicians cannot turn off. Those who want governments to put human rights before jobs or spend blood and treasure on humanitarian interventions are going to have an even harder time of it than before.

The economic crisis is also a crisis of political legitimacy. It may be vulgar to say so, but in the late 20th century, many wanted to be free because they wanted to be rich. Last week a global survey by the BBC World Service showed how the crash of the west had shifted attitudes. Respect for democratic EU countries had gone down and admiration for authoritarian China gone up. The post-2008 lesson appears to be that repression works. It makes money. It is good for business. Who are liberals from declining countries to lecture others?

I am not arguing that we should stop lecturing. Quite the reverse. Simply that we should not fool ourselves. It has always been hard to win a change worth having, and it will soon get harder.

Tiada ulasan: