Sabtu, 7 April 2012

www.telokkemang.blogspot.com/

www.telokkemang.blogspot.com/


SOALAN PARLIMEN BERKAITAN DAKWAAN RASUAH PEGAWAI KASTAM - SOALAN MP TELOK KEMANG

Posted: 06 Apr 2012 12:54 PM PDT

7. Dato' Kamarul Baharin Abbas (Telok Kemang) minta PERDANA MENTERI menyatakan :-

a. Perkembangan penyiasatan kes dakwaan rasuah yang melibatkan pegawai-pegawai Kastam Diraja Malaysia (KDRM) termasuk yang melibatkan arwah Ahmad Sarbaini Mohamed.


JAWAPAN : YB. DATO' SERI MOHAMED NAZRI BIN ABDUL AZIZ

Tuan Yang Di-Pertua,

Hasil daripada Ops 3B yang dilaksanakan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bersama beberapa agensi penguatkuasa lain, sebanyak 85 Kertas Siasatan telah dibuka yang melibatkan pegawai-pegawai Kastam Diraja Malaysia (KDRM) termasuk yang melibatkan arwah Ahmad Sarbaini Mohamed.

Daripada jumlah tersebut, sebanyak 23 Kertas Siasatan telah diperakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya

untuk diambil tindakan tataterbit ke atas pegawai Kastam yang berkenaan, 2 kes disyorkan untuk dilucuthak dan 25 Kertas Siasatan masih dalam kajian. Sementara 7 Kertas Siasatan pula sedang diambil tindakan selepas menerima arahan lanjut daripada Timbalan Pandakwa Raya.

Selain itu satu Surat Nasihat juga diberi kepada Ketua Jabatan supaya memperbaiki dan mengambil langkah sewajarnya agar salah laku dan ketidakpatuhan peraturan tidak berulang.

Manakala sebanyak 27 Kertas Siasatan yang telah dikemukakan, pihak Timbalan Pendakwa Raya setelah meneliti kes-kes tersebut mendapati tidak cukup keterangan untuk meneruskan pendakwaan dan mengarahkan supaya ianya ditutup.

Sekian, terima kasih.

Tiada ulasan: