Rabu, 21 Mac 2012

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Perubahan Sikap Warga Felda menyukarkan Najib membuat ketentuan tarikh Pilihanraya Umum

Posted: 21 Mar 2012 05:22 AM PDT

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah:


Terdedah secara rahsia "diketahui umum" bahawa diantara sebab kenapa Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak berhadapan dengan keadaan serba salah untuk mengumumkan tarikh Pilihanraya Umum ke-13.

Kejayaan peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 menyaman Felda didalam isu peratusan perahan KPG telah membuka pintu hati peneroka-peneroka seluruh Malaysia untuk mengambil tindakan yang sama terhadap Felda bukan sahaja diatas isu peratusan perahan KPG tetapi juga dibidang-bidang yang selama ini menjadi isu tuntutan yang dipermain-mainkan oleh Felda.

Sehingga kini kesemua tuntutan yang dibawakan oleh peneroka-peneroka Felda dan tuntutan Felda terhadap peneroka-peneroka semuanya memberikan kemenangan kepada peneroka-peneroka.

Kes-kes yang telah dimenangi oleh peneroka-peneroka Felda termasuklah tuntutan didalam bidang peratusan perahan KPG, tuntutan pengembalian dana tanam semula, tuntutan penetapan harga kayu getah yang dimanipulasi oleh Felda, JKKR dan kontraktor-kontraktor Felda, kes injunksi yang difailkan oleh kontraktor-kontraktor lantikan Felda.  Belum dibicarakan adalah kes-kes yang melibatkan lebihan pendapatan peneroka-peneroka Felda yang tidak dikembalikan kepada peneroka-peneroka oleh Felda; dan penjumlahan hutang yang dikenakan oleh Felda kepada peneroka-peneroka secara arbitrari sedangkan peneroka-peneroka tidak diberitahu mengenai pendapatan bulanan sebenar mereka.

Kes-kes yang telah difailkan oleh peneroka-peneroka Felda terhadap Felda kini berjumlah lebih dari RM2 billion dan jumlah ini semakin meningkat dengan banyak lagi kes-kes yang sedang difailkan di Mahkamah-Mahkamah Tinggi di seluruh Semenanjung Malaysia.

Jumlah peneroka-peneroka yang menyaman Felda bertambah dari masa ke masa, dan golongan itu tidak terhad kepada peneroka-peneroka yang secara tradisionalnya memihak kepada Pembangkang.  Ada sesetengah kes yang sedang menantii perbicaraan adalah terdiri 100% daripada peneroka-peneroka UMNO, dan sebahagian daripada mereka yang merasakan bahawa parti mereka iaitu UMNO tidak mengambil sikap positif membantu mereka kini mulai keluar dari UMNO dan menubuhkan ranting-ranting PKR dan Cawangan-Cawangan PAS di rancangan Felda.

Peneroka-peneroka Felda menuntut dan menyaman Felda diatas alasan menuntut hak mereka; mereka tidak menuntut hak Felda tetapi hak mereka yang telah dimanipulalasikan oleh Felda.

Didalam kes-kes yang melibatkan tuntutan peratusan perahan KPG, minyak keladak, abu, sabut dan buah-buah yang direject oleh kilang-kilang Felda, tuntutan bagi setiap peneroka Felda berjumlah tidak kurang daripada RM400,000.00 bagi setiap peneroka.

Perdana Menteri amat risau dengan perkembangan ini, dan lebih merisaukan kerana peneroka-peneroka yang menyaman Felda ini adalah peneroka-peneroka yang menerima pelbagai imbuhan yang diberikan atas nama MPOB, Cess, dan lain-lain bentuk subsidi.

Merisaukan juga Perdana Menteri adalah kerana semakin hari semakin ramai penerokka-peneroka Felda yang mengambil kembali urusan pengendalian kebun masing-masing dan dengan berbuat demikian peneroka-peneroka tersebut berjaya memperolehi pendapatan yang jauh lebih tinggi daripada semasa mereka menyerahkan kebun-kebun mereka kepada Felda.

Manipulasi pendapatan peneroka yang sekadar diberikan elaun sara hidup yang dikategorikan sebagai hutang kini terdedah luas membuka pekong di dada Felda bahawa selama ini Felda telah memanipulasikan pendapatan peneroka sehinggakan setiap peneroka yang sudah menyerahkan kebun mereka kepada Felda mendapati hutang mereka kepada Felda sudah melebihi RM90,000.00 walhal apabila pengiraan mudah diperbuat terhadap pendapatan mereka bahawa setiap daripada mereka mempunyai lebihan pendapatan yang boleh dituntut kepada Felda melebihi RM150,000.00.

Kesedaran yang kini melanda seluruh masyarakat Felda tanpa mengira pegangan politik mereka dan tuntutan yang mereka failkan di Mahkamah dari khidmat yang diberikan oleh peguam-peguam Pembangkang dari Pakatan Rakyat merisaukan Perdana Menteri.

Justgeru itu Perdana Menteri telah mengarahkan Mahkamah supaya memberikan kemenangan kepada Felda didalam kes-kes yang melibatkan saman dari peneroka-peneroka.

Maka selagi peneroka-peneroka masih berada didalam zon ingin menuntut hak mereka, selagi itulah Najib berasa risau untuk menentapkan tarikh Pilihanraya Umum, kerana buat kali pertama Fixed Deposit bagi BN mulai tercabar!

Tiada ulasan: