Khamis, 1 Mac 2012

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Program Jelajah Dato’ Seri Anwar Ibrahim ke Perak

Posted: 01 Mar 2012 05:16 PM PST

DEMI RAKYAT

4 Mac 2012 (Ahad)

1)   

7.15 – 8.30 mlm – Solat & Tazkirah Maghrib – P> Lumut

                 Lokasi: Madrasatul Dakwah Islamiyah, Seri Manjung

 

2)    9.00 – 12.00 mlm – Ceramah Perdana 1 – P > Lumut

                 Lokasi : Marina Hall, Teluk Murok, Lumut (Luar Kem TLDM)

                

Penceramah:

i.                    YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

ii.                  YBhg Mat Sabu

iii.                YB Dato' Ngeh Ho Kam

iv.               YBhg Dr Muhammad Nur Manuty

v.                 YB Manikasagam

 

3)    9.00 – 12.00 mlm – Ceramah Perdana 2 – DUN> Bota

                Lokasi : Kg Teluk Bakong, Bota Kanan

               

Penceramah:

i.                    YB Dato' Seri  Anwar Ibrahim

ii.                  YBhg Dr Muhammad Nur Manuty

iii.                YBhg Mustafa Kamil Ayub

iv.               Sdri Siti Aisyah Shaik Ismail

Program Jelajah Dato’ Seri Anwar Ibrahim ke Kedah

Posted: 01 Mar 2012 05:12 PM PST

DEMI RAKYAT

3 Mac 2012 (Sabtu)

1)    4.00 ptg – Hi-Tea – P> Jerai

                Lokasi :  Dewan Orang Ramai Kampong Baru, Gurun

2)    5.30 ptg – Pesta Ponggal – P> Sungai Petani / Merbok

               Lokasi: Taman Seri Wang, Sungai Petani

3)    8.00 mlm – Majlis Makan Malam – P> Merbok

                Lokasi : Dewan Lip Khor Seang, Sungai Petani

4)    9.00 – 12.00 mlm – Pentas Pakatan Rakyat Merbok – P> Merbok

                Lokasi: Madrasah Zubaidiyah, Pekan Merbok

5)    9.00 – 12.00 mlm – Rapat Rakyat Pakatan Rakyat – P> Sungai Petani

               Lokasi : Taman Keladi, Sungai Petani

6)    Penceramah:

i.                    YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

ii.                  YB Dr Tan Seng Giaw

iii.                YB Dato' Saifuddin Nasution

iv.               YB Dato' Ir  Phahrolrazi Nawawi

v.                 YBhg Dato' Seri Chua Jui Meng

vi.               YB Dato' Johari Abdul

vii.             YB Dato' Hamdan Mohamad Khalib

viii.           YB S Manikumar

ix.                YBhg Dato' Wan Salleh Wan Isa

x.                  YBhg Bob Lokman

xi.                YBhg S Surendran

Anwar: Toleransi dan keadilan teras keharmonian kaum

Posted: 01 Mar 2012 11:48 AM PST

Keadilankini.Com

MANGALORE, 2 Mac:Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim berkata adalah mustahak untuk menyuburkan keharmonian di antara kelompok yang berbeza kepercayaan dan etnik, terutamanya di negara seperti India dan Malaysia yang memiliki kemajmukan masyarakat.

Bercakap dalam satu sidang media di sini semalam, mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia itu menegaskan penganut sesuatu agama perlu memahami prinsip serta ajaran agama lain dengan minda terbuka dalam memastikan tidak berlaku salahfaham.

“Anda tidak sewajarnya terlibat mencabuli hak asasi manusia. Manusia tanpa mengira kategori perlu dilayan secara adil dan saksama,” ujar beliau.

Sambil merujuk kepada tragedi pembunuhan di wilayah Gujerat dan insiden perobohan kuil Hindu di Malaysia, beliau menegaskan bahawa dengan hanya melabel diri sendiri sebagai seorang moderat adalah tidak mencukupi namun apa yang penting adalah tindakan yang diambil perlu didasari atas prinsip keadilan dan menghormati hak-hak beragama untuk semua rakyat.

Ditanya mengenai kes ‘kehilangan’ hampir 40,000 rakyat India di Malaysia, Anwar menjelaskan bahawa wujud dua jenis pendatang iaitu pendatang sah dan pendatang haram, namun kedua-dua kumpulan ini perlu dilayan secara baik dan dengan perikemanusiaan.

“Di Malaysia terdapat undang-undang yang membenarkan hukuman rotan ke atas pendatang haram dan ianya dikecam hebat. Namun demikian, mereka ini dihukum kerana mereka adalah dari golongan miskin.

“Sekiranya kita mahu membasmi masalah pendatang haram, kita perlu bermula dengan membanteras rasuah yang berlaku dalam agensi-agensi yang menipu pendatang-pendatang miskin ini,” tegas beliau.

Ketika memuji komitmen India dalam mengukuhkan demokrasi dan kebebasan media, Anwar mendedahkan bahawa kezaliman dan autokrasi digunapakai di Malaysia atas alasan ‘Demokrasi’.

“Tiada kebebasan media di Malaysia. Media-media utama dikawal sepenuhnya oleh parti yang menguasai kerajaan,” kata beliau.

Anwar turut mempersoal tentang gejala rasuah yang semakin meluas serta jurang pendapatan yang semakin melebar di antara golongan miskin dan kaya di kedua-dua negara.

“Keperluan kelompok miskin dan terpinggir perlu ditangani terlebih dahulu,” tegas beliau.

Anwar yang berada di India untuk lawatan kerja dua hari ke Dakshina Kannada dijadualkan menyertai beberapa acara tertutup di Puttur sebelum berlepas pulang ke Kuala Lumpur lewat petang semalam.

– Coastal Digest

Pendedahan Surat Dr.Mahathir Kepada Israel

Posted: 29 Feb 2012 11:43 PM PST

Pendedahan surat-surat yang ditulis Tun Dr Mahathir Mohammad kepada 3 Perdana Menteri Israel – Yitzhak Rabin, Benjamin Netanyahu dan Ehud Barak mengesakan kebenaran dakwaan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan membuktikan sikap kepura-puraan Dr Mahathir selama ini.

 

Ketika beliau sering tampil dengan imej luaran yang mengambil sikap keras dengan Israel dan memfitnah Anwar sebagai 'pro-Yahudi', secara senyap-senyap beliau mengambil pendekatan berbeza dengan pemimpin Zionis.

 

Kenyataan Anwar yang diserang oleh media UMNO-BN dibuat apabila disoal akhbar antarabangsa Wall Street Journalberkaitan dasar luar negara dan isu Palestin. Beliau menegaskan bahawa kemahuan dan hak rakyat Palestin mesti dibela dan itu merangkumi hak untuk mendirikan negara sendiri serta tidak terus dizalimi. Kemahuan ini merangkumi Baitul Muqaddis sebagai ibu negara Palestin, kepulangan pelarian Palestin, penghentian penerokaan tanah dan pengiktirafan negara Palestin yang merdeka oleh Israel.

 

Beliau juga mengungkapkan bahawa jika syarat ini dipenuhi maka wajarlah hak rakyat Israel juga dihormati. Namun Anwar juga menolak hubungan diplomatik dengan Israel di dalam wawancara tersebut.

 

Mahathir pula bertemu dan berhubungan dengan PM-PM Israel dan menegaskan berulang kali keinginannya mengadakan hubungan antara Malaysia dengan Israel. Malah hasrat ini dilahirkan menerusi tulisan tangan di dalam suratnya kepada Yitzhak Rabin.

 

Sikap ini diteruskan oleh Pentadbiran Datuk Seri Najib Razak yang melantik APCO sebagai perunding mereka. Antara penasihat APCO merupakan Doron Bergerbest-Eilon, bekas Ketua Perlindungan dan Keselamatan, Agensi Keselamatan Israel.

 

Kerajaan Malaysia juga selama ini mengambil sikap berat sebelah di dalam isu Palestin dengan hanya mengiktiraf Fatah, tanpa mengambilkira Hamas yang telah dipilih rakyat Palestin. Ini membuktikan kerajaan UMNO-BN tunduk kepada tekanan Amerika Syarikat dan Israel.

 

Pendedahan ini telah mengesahkan apa yang dikatakan KEADILAN selama ini. Mahathir dan Najib harus menghentikan kepuraan ini. KEADILAN akan terus menyokong usaha mencapai kedamaian berkekalan di Timur Tengah dan keadilan buat rakyat Palestin.

 

SAIFUDDIN NASUTION ISMAIL
SETIAUSAHA AGUNG
PARTI KEADILAN RAKYAT

Bekas Adun BN Akan Dedah Tembelang Najib

Posted: 29 Feb 2012 10:50 PM PST

Harakah

Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pulau Manis, Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz berkata, beliau sedia mendedahkan tembelang sebenar sikap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam mentadbir negara.

Menurutnya, pendedahan tentang Najib yang menguasai perlimen Pekan sejak Allahyarham bapanya Tun Abdul Razak Hussein meninggal dunia itu akan dibuat dalam satu ceramahnya bersama Timbalan Presiden PAS, Mohammad Sabu pada 15 Mac ini di Pekan, Pahang.

Mohd Ariff berkata demikian ketika ditemui dalam sesi Cakap-cakap Bersama Harakah di Pejabat Editorial Harakah dekat sini baru-baru ini.

Mohd Ariff  yang juga bekas Ketua Penerangan Umno Bahagian Pekan berkata, beliau sangat mengenali Najib dan peribadi Perdana Menteri itu dalam berpolitik serta pentadbiran.

Ini kerana beliau pernah menjadi orang penting Umno selaku Ketua Penerangan Umno Bahagian Pekan dalam mengembalikan sokongan ke atas Najib selepas hampir tewas pada Pilihan Raya Umum ke-10 (tahun 1999).

Mohd Ariff yang terkenal dengan blog Sakmongkol berkata, Najib bukanlah seorang yang tegas dalam kepimpinannya, sebaliknya hanya menggunakan taktik ‘membayar’ untuk mendapatkan sokongan.

Beliau yang sangat Ariff dengan sikap politik Najib berkata, Perdana Menteri itu hanya mahu dengar yang ‘indah-indah sahaja’.

Ia termasuklah apa yang berlaku di Pekan semasa hampir tewas di tangan PAS pada pilihan raya umum ke-10 tahun 1999, katanya.

“Saya ada sebutkan dalam blog saya, penerima subsidi terbesar di Malaysia ini ialah Najib, kerana beliau dapat Parlimen Pekan kerana subsidi daripada kawasan Allahrayham Tun Razak, jadi Timbalan Perdana Menteri (TPM) sebab baba saudaranya Perdana Menteri, dia jadi Naib ketau Pemida Umno sebab dia ikut Dato’ Seri Anwar Ibrahim,

“Dia (Najib) tidak pernah berlawan, gaya dan kepimpinan itu dia tidak ada, dan bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin sendiri mengakui bahawa keburukan Najib ini tidak tahu mentadboir negara ini dan hilang punca,

“Najib ini tiada wawasan, dia ini mentadbir dan urus negara macam urus Umno Bahagian Pekan, dia baik dengan sana-sini bukannya untuk menyatukan, dia ini juga tidak berani, dia ini macam lalang,” ujarnya lagi.

Tiada ulasan: