Pengikut

Nuffnang

Khamis, 20 Oktober 2011

Suara Sri Andalas

0 ulasan
sumber :-

Suara Sri Andalas


Jemputan Media : Program Deepavali Kerajaan Negeri Selangor 2011

Posted: 20 Oct 2011 07:24 AM PDT

Berikut adalah jadual program-program utama Kerajaan Negeri Selangor sempena sambutan Deepavali tahun 2011:

Full Public Accountability On The RM900 Million Award Of Women And Children’s Hospital To Najcom Sdn Bhd & UEM Group Berhad

Posted: 20 Oct 2011 03:21 AM PDT

PRESS RELEASE
20 OCTOBER 2011


FULL PUBLIC ACCOUNTABILITY ON THE RM900 MILLION AWARD OF WOMEN AND CHILDREN'S HOSPITAL TO NAJCOM SDN BHD & UEM GROUP BERHAD

I make reference to a report in www.theedgemalaysia.com on 19 October 2011 on an award for the construction of a new women and children's hospital to a little known company Najcom Sdn Bhd and its joint-venture partner UEM Group Berhad. The construction of the hospital (expected to cost in between RM700 million to RM900 million) has been included in the recently announced 2012 budget.

Najcom Sdn Bhd is a comparatively small Penang-based construction company owned by individuals closely connected to Barisan Nasional. Its biggest project to date is the construction of the Malaysian Institute of Pharmaceutical and Nutraceutical in USM for RM80 million, awarded in 2008. Apart from this, Najcom Sdn Bhd's projects are mostly small projects costing below RM10 million; hardly a suitable company by experience and size to carry out a national project costing nearly a RM1 billion.

UEM Group Berhad has been closely linked to Umno establishment all these years and was the beneficiary of the latter's largesse.

Therefore, it is of great concern that yet another expensive public project has been awarded to closely connected companies in secrecy under the guise of private finance initiatives.

There is no doubt that the government will be involved in the financing of the project in one way or another – either through government guarantees of the loans to be raised by this little known company or awards of government assets in kind as a consideration. Barisan Nasional has been employing this back door financing method in many public projects announced since Dato' Seri Najib Tun Razak took over in 2009, including the RM55 billion funding of the MRT and the redevelopment of government lands in Sungai Buloh and Sungai Besi by private entities.

It is only right that the public knows the full details of the award to Najcom Sdn Bhd and UEM Group Berhad. This includes financing methods proposed, comparison of values accrued to the government under different proposals by other bidders and the main consideration to mitigate Najcom Sdn Bhd' lack of experience and financial capabilities to carry out such a massive project.

The country cannot afford yet another failed public project in the future that saddles it with a massive debt especially when Barisan Nasional is about to breach the national debt ceiling imposed by Parliament.

This latest questionable award of a flagship project under the 2012 budget highlights Barisan Nasional's lack of political will to institute good governance and relegated the budget to become just a list of expensive projects open for massive abuse and corruption.

I call for full accountability on the part of government; if only to demonstrate that there is still a shred of decency and good governance in force under Dato' Seri Najib Tun Razak.


SAIFUDDIN NASUTION ISMAIL
AHLI PARLIMEN MACHANG
20 OCTOBER 2011

Menteri Besar - Kutipan Sisa Pepejal Berjalan Lancar

Posted: 20 Oct 2011 02:00 AM PDT

SHAH ALAM 20 OKT : Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memaklumkan, pengurusan kutipan sisa pepejal yang diambil alih Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dari Alam Flora mulai 16 Oktober lalu berjalan lancar dan menerima aduan positif daripada penduduk.

Menteri Besar berkata, ia sekali gus menolak dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan PBT gagal melaksanakan urusan kutipan sisa pepejal dengan baik.

Tambahnya, kerajaan negeri akan memantau kerja-kerja kutipan sisa pepejal yang dilakukan PBT dari semasa ke semasa bagi memastikan ia berjalan lancar.

"Satu berita yang amat memuaskan ialah semua PBT telah dapat menjalankan tugas dengan baik dalam dua aspek, iaitu pengangkutan sampah dan pembersihan.

"Kedua-dua tugasan ini adalah di bawah bidang kuasa PBT dan saya mula menerima laporan harian daripada mereka yang mengatakan mereka mampu menjalan-kan tugasan dengan baik," jelasnya.

Sementara itu, Exco Selangor, Ronnie Liu turut memaklumkan, Majlis Perbandaran Klang (MPK) baharu-baharu ini telah membuat keputusan untuk menambah kerja-kerja kutipan sisa pepejal daripada tiga kali seminggu kepada empat kali seminggu.

Manakala kutipan sampah di kawasan-kawasan yang diiktiraf sebagai Zon Bersih akan dilakukan setiap hari.

"Orang ramai diminta supaya bekerjasama dengan PBT dengan membungkus sampah-sampah di dalam beg plastik untuk memudahkan urusan kutipan sampah.

"Manakala pada hari yang tiada kutipan sampah, simpan dulu sampah itu di tempat yang sepatutnya," katanya.

Kerajaan negeri mengesa rakyat Selangor mengemukakan sebarang aduan kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) di kawasan masing-masing, sekiranya ada masalah berkaitan pengu-rusan sisa pepejal di kawasan masing-masing.


Sumber: TVSNEWS

Selangor Beri Tumpuan Pada Belia Yang Tidak Ke Universiti

Posted: 20 Oct 2011 01:30 AM PDT

SHAH ALAM 20 OKT : Kerajaan Selangor sedang meningkatkan program pembangunan kemahiran bagi belia lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang tidak meneruskan pelajaran ke institusi pengajian tinggi.
Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata fokus kerajaan negeri kini adalah untuk membentuk pembangunan belia supaya ia sejajar dengan pembangunan negeri Selangor yang sedang berkembang pesat.

Ini kerana jelasnya, kebanyakan belia yang berjaya memasuki IPT hanyalah kira-kira 30 peratus sahaja, manakala selebihnya tidak berjaya menerima sebarang tawaran.

Oleh demikian katanya, pelbagai usaha perlu diketengahkan bagi membantu golongan belia yang tidak berpeluang melanjutkan pelajaran ini ke peringkat lebih tinggi.

"Kerajan Selangor telahpun membuat sebuah program kecil dengan membangunkan sekolah atau institusi kemahiran yang boleh membantu golongan belia mengasah bakat atau kemahiran, contohnya Kolej Inpens.

Selain itu, semasa membuat lawatan ke Jerman, saya telah berbicang untuk memberi peruntukan kepada pelajar yang tidak menerima peluang melanjutkan pelajaran ke IPT atau IPTS untuk mengikuti kursus dari segi kemahiran di syarikat Jerman di Malaysia supaya mereka dilatih dan mendapat sijil kemahiran," katanya.

Tambah Abdul Khalid, melalui cara itu persaingan bagi mendapatkan pekerjaan dengan pekerja asing dapat dikurangkan atau dielakkan.

Abdul Khalid berkata demikian ketika menjawab soalan wakil kesatuan sekerja berhubung peluang pekerjaan yang ditawarkan kerajaan negeri kepada golongan belia terutaman pelajar lepasan SPM serta IPT dan IPTS.

Majlis itu dihadiri kira-kira 30 wakil Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) sempena Luncheon Talk di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di sini tengah hari tadi.

Majlis Luncheon ini adalah lanjutan daripada pertemuan Menteri Besar bersama MTUC Selangor yang hadir menyerahkan memorandum berkaitan penubuhan Majlis Buruh Selangor.

Ia bertujuan untuk membincangkan pelbagai isu dan cabaran yang dikemukakan MTUC sebelum memorandum tersebut dimuktamadkan.

Sementara itu, bagi graduan lepasan IPTA atau IPTS, Abdul Khalid menjelaskan kerajaan Selangor turut menganjurkan pelbagai program dan aktiviti yang boleh membantu mereka mencari pekerjaan yang bersesuaian.

"Saya telah melancarkan satu program yang dikendalikan oleh Kumpulan Perangsang dengan menjemput graduan universiti untuk mengetahui kerjaya yang sesuai dengan memberi latihan antaranya cara bercakap dan cara memperkenalkan pendapat kerana ia mempengaruhi pilihan pekerjaan selain berupaya membina jati dan keyakinan diri," ujarnya.

Untuk tujuan itu katanya, lebih RM1 juta diperuntukkan kerajaan negeri bagi membantu dan memberi maklumat serta kemahiran kepada graduan yang belum mendapat pekerjaan.

Bagaimanapun tegas beliau, usaha ini perlu dipergiatkan oleh segenap lapisan masyarakat bagi memastikan ia dapat berjalan lancar.

Selangor Tidak Tunduk Ugutan Pusat : Loji Rawatan Air Langat

Posted: 19 Oct 2011 03:45 AM PDT

SHAH ALAM 19 OKT: Kerajaan Negeri Selangor tidak akan akur kepada tekanan yang dibuat oleh Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air serta Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) untuk memberi keutamaan kepada pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata kerajaan negeri mengulangi pendirian bahawa rundingan penstrukturan semula industri air Selangor harus diselesaikan terlebih dahulu sebelum usaha pembinaan loji Langat 2 diteruskan.

"Adalah amat tidak bermoral bagi pihak-pihak tertentu untuk membuat kenyataan menakut-nakutkan rakyat kononnya krisis air akan berlaku pada 2014 jika Langat 2 tidak dibina dengan segera," katanya dalam sidang media.

Menurut Menteri Besar, Lembaga Urus Air Selangor (LUAS) berulang kali mengatakan bekalan air mentah lebih dari mencukupi di kesemua tujuh empangan Selangor.

Jika ada masalah bekalan air, ia berpunca dari kekurangan bekalan air bersih yang disebabkan oleh kegagalan SYABAS untuk menyediakan rezab air bersih yang mencukupi.

"SYABAS tidak menjalankan penyelenggaraan terhadap loji-loji pembersihan dengan efektif serta gagal mengurangkan kadar air tidak berhasil (NRW) kepada tahap yang cukup rendah.
"Sebaliknya mereka terus menekan kerajaan negeri untuk membenarkan pembinaan Langat 2 seolah-olah ia dapat menyelesaikan masalah yang disebabkan oleh kelemahan mereka sendiri," katanya.

Tambah Abdul Khalid, kerajaan negeri hanya akan membenarkan Loji Langat 2 dibina selepas Kerajaan Pusat menyelesaikan rundingan penstrukturan semula industri air yang merupakan penyelesaian holistik serta menguntungkan rakyat seperti yang dihasratkan dalam Akta Perkhidmatan Industri Air 2006.

"Bagi memastikan rakyat memahami hasrat Kerajaan Negeri, kami akan melancarkan fasa ketiga "Kempen Kembalikan Hak Air Kepada Rakyat" yang akan membongkarkan usaha untuk membelakangan rundingan penstrukturan semula industri air negeri untuk keuntungan pihak yang berkepentingan.

Kempen fasa ketiga ini akan bermula dalam waktu terdekat dan lebih menyeluruh serta melibatkan semua pimpinan Pakatan Rakyat kerana isu ini melibatkan hak dan kepentingan rakyat," katanya.

Abdul Khalid berkata lagi, bagi memastikan hak rakyat terpelihara, kerajaan negeri tidak akan membenarkan kenaikan tariff air seperti yang dipohon oleh SYABAS untuk tahun hadapan. Kerajaan Negeri melantik juru audit bagi mengaudit operasi SYABAS untuk menyemak dan mengesahkan kerja-kerja yang dilaksanakan SYABAS seperti penggantian paip dan sebagainya.

"Kerja audit ke atas SYABAS ini akan dilaksanakan oleh dua firma perakaunan antarabangsa iaitu Tetuan Atkins dan Tetuan Halcrow," katanya.

Sebelum ini, kerajaan negeri mempersoalkan keghairahan kerajaan Umno-Barisan Nasional untuk menyiapkan projek itu dengan segera, sebelum isu penstrukturan semula industri air diselesaikan bagi memastikan harga air pada kadar yang munasabah dan tidak membebankan rakyat.

LUAS pula dilihat mengesa Syabas untuk melihat teknologi terkini untuk merawat sumber air dan menaiktaraf loji-loji sedia ada bagi menambah kapasiti loji-loji sedia ada bagi menambah kapisiti loji pembersihan tersebut.

Kerajaan negeri mengambil pendirian projek Langat 2 tajaan Putrajaya adalah terlalu mahal dan tidak perlu disegerakan kerana bekalan air di Selangor mencukupi sehingga 2019.


Sumber: TVSNEWS

SJKT Terima Bantuan Pendidikan Fasa Kedua RM1.38 juta

Posted: 19 Oct 2011 03:30 AM PDT

SHAH ALAM, 19 OKTOBER :Kira-kira 43 buah Sekolah Jenis Kangsaan Tamil (SJKT) di Selangor menerima bantuan pendidikan Fasa Kedua berjumlah RM1.38 juta oleh kerajaan negeri hari ini.

Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali berkata bantuan hari ini adalah bukti bahawa kerajaan negeri komited memperkasa sistem pendidikan selain meningkatkan taraf infrastruktur sekolah-sekolah di negeri ini.

Menurutnya, bantuan pendidikan bagi fasa pertama dengan jumlah RM6.69 juta, Kerajaan Negeri mengagihkannya kepada 97 SJKT serta 121 SAR dan 75 SJKC.

"Untuk fasa kedua ini adalah untuk infrastruktur dan pembangunan pendidikan di sekolah-sekolah ini termasuk makmal komputer. Ini di antara cara-cara Kerajaan Negeri Selangor membuktikan bahawa Kerajaan Selangor memang mengambil kira keperluan pendidikan itu.

"Bantuan infrastruktur dan pembangunan pendidikan itu juga diberikan secara terus kepada pihak sekolah dan PIBG pula yang lebih rapat dengan sekolah boleh memantau perkembangan itu bagi Kerajaan Negeri," katanya.

Dr Halimah berkata demikian dalam satu sidang media selepas Majlis Penyampaian Cek Bantuan Peruntukan Pendidikan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) di Lobi Bangunan SUK di sini hari ini.

Sebagai rekod, sekurang-kurangnya kerajaan negeri memperuntukan RM16 juta untuk pembangunan pendidikan .

Daripada jumlah tersebut, RM4 juta adalah untuk pembangunan SJKT agar sekolah aliran itu menikmati kemajuan seiring dengan Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC).

Sementara itu, Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr Xavier Jayakumar berkata, sememangnya Kerajaan Negeri memberi tumpuan bagi pembangunan infrastruktur di SJKT di Selangor pada tahun ini yang didapati daif dan ketinggalan.

"Infrastruktur SJKT di Selangor memang daif kalau kita tengok dengan keadaan sekarang yang ada walaupun sekolah di bandar atau di luar bandar dengan keadaan yang teruk. Mereka gunakan peruntukan ini untuk membaikpulih sekolah mereka," katanya.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kecil Penilai SJKT menjelaskan Kerajaan Negeri kini dalam proses pewartaan 22 buah SJKT di Selangor dan dijangka mengambil masa kira-kira enam bulan.

Jelasnya, sekiranya pewartaan dibuat maka bantuan dapat disalurkan dengan lebih mudah kepada sekolah berkenaan.

Turut hadir, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sijangkang, Dr Ahmad Yunus Hairi; ADUN Meru, Dr Abdul Rani Osman; ADUN Kota Damansara, Dr Mohd Nasir Hashim, ADUN Sri Muda, Shuhaimi Shafiei dan ADUN Sekinchan, Ng Suee Lim.


Sumber: TVSNEWS

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

0 ulasan
sumber :-

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Peneroka-Peneroka Felda Kahang Barat tubuh Jawatankuasa Bertindak untuk saman Felda

Posted: 20 Oct 2011 01:40 AM PDT

Lihatlah runtuhan batu-bata konkrit dibawah air hujan.
Dibawah runtuhan batu bata yang ditimbusi tanah inilah mayat Kak Yah dijumpai.
Saya bersama Sdr Salim Abdul Aziz, iaitu tuan rumah tempat saya dan isteri, Taminyin Paiman dan Siti Khalijah Hj Mohamad menginap selepas Majlis Dialog di Balai Raya Felda Kemahang Barat.
Dari kiri: Siti Khalijah, Rebin Birham, Haji Suhaimi, Sdr Mohd Shah, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak dan Sdr Zabidie Abas.
Wak Rabidin Kasmawi sedang memberikan pandangan dan pengalamanya sebagai seorang peneroka Felda
Hadirin yang memenuhi Balai Raya Felda Kemahang Barat
Siti Khalijah, Rebin Birham, Suhaimi Said, Sdr Mohd Shah

Saya dan isteri bertolak dari Temerloh untuk pergi ke Felda Kemahang Barat jam 1.00 tengah hari, Wak Rabidin Kasmawi, Ketua PKR Cabang Rompin bersama-sama Sdr Rahim (bekas calon Parti S.46 DUN Muadzam Shah) menunggu kami di R&R Muadzam.

Sesampai di R&R Muadzam saya mengambil nasi kurang dari 1/4 pinggan, untuk beberapa suap sahaja, kerana saya masih belum berselera untuk makan. Saya ambil seekor udang dan seekor sotong.

Selepas makan perut saya mula memulas. Saya "melepas" dulu di tandas di R&R Muadzam. Wah lega rasanya.

Kemudian kami bertolak menuju Tanjung Gemuk, disana Sdr Nordin, Timbalan Ketua PKR Cabang Rompin sedang menunggu untuk ikut serta ke Kahang Barat. Tetapi perut saya mula buat hal sekali lagi.

Saya melepas sekali lagi di tandas Masjid Tanjung Gemuk, dan kemudian solat Zohor-Asar jamak. Selepas Solat perut saya meragam lagi, maka terpaksa pergi ke tandas sekali lagi.

Di pekan Endau, saya pergi ke Kedai Obatan Cina dan membeli 4 paket Teck-On, towkay kedai itu kata, kalau perut tidak selesa dalam keadaan berat, boleh ambil 2 paket sekali gus. Maka saya makanlah dua paket sekali gus.

Setelah itu, kami bertolak menuju Nitar 2 kerana disana Rahman Kaimi dan 2 orang lagi rakan mahu konvoi bersama kami ke Kahang Barat.

10 minit meninggalkan Endau, Sdr Zabidie menalipon saya melalui handset Kak Hendon, dia kata: "Haji, awak dah tertinggal hand phone kat kedai obat." Mana Zabidie tau ya? Saya tengok memang handphone saya tidak ada dan saya berpatah balik ke Pekan Endau dan bila sampai ke Kedai Obat tu, towkay kedai itu tersengih memandang saya, "Hah..awak tertinggal handphone, ya?" dan dia serahkan handphone itu kepada saya.

Sementara itu Wak Rabidin dan Cik Nordin meneruskan perjalanan ke Mersing. Rupa-rupanya dia menunggu kami di tepi jalan lebih kurang 5 batu lagi dari Mersing.

Saya talipon kepada Zabidie bertanya dia dimana dia tahu handphone saya tertinggal. Dia kata, dia talipon saya tapi yang jawab ialah seorang Cina dan Cina itu katakan bahawa tuan handphone itu tertinggal di kedainya.

Setelah bertemu semula dengan Wak Rabidin, kami meneruskan perjalanan kami ke Nitar 2, dan di sebuah warong di Nitar 2, Rahman sudah sedia menunggu.

Oleh kerana warong itu terlalu ramai, Rahman bawa kami ke warong yang di hadapan. Disana Sdr Roslan dan seorang lagi dari Nitar 2 menyertai kami.

Setelah ahli rombongan kami mengambil sedikit makanan, kami bersedia untuk berangkat ke Kahang Barat. Saya tak berani nak makan apa-apa takut purging lagi.

Rupa-rupanya, walaupun tak makan apa-apa, saya purging lagi, terus saya pergi ke Setesyen Minyak yang berdekatan dan melepas sekali lagi. Tidak ada apa-apa yang keluar kecuali air sahaja. Saya betul-betul tak selesa dengan perut yang meragam begitu.

Sementara itu Sdr Rebin Birham bertolak dari Kuala Lumpur melalui Highway menuju Kluang, dan dari Kluang ke Kahang Barat.

Didalam perjalanan ke Kahang Barat hujan turun tidak berhenti dengan lebatnya, saya betul-betul takut berada di jalanraya. Tak nampak dihadapan, dan di dalam perjalanan itu ada tempat-tempat sudah dinaiki air, banjir kilat.

Kami sampai ke Kahang Barat jam lelbihkurang 8.30 malam. Saya terus pergi ke Masjid, disana saya purging lagi. Kemudian kami pergi ke Balai Raya Kahang Barat yang terletak dihadapan klinik. Didalam hati saya berkata, "Bagus betul pengurus Kahang Barat ni membenarkan PKR mengadakan perjumpaan di Balai Raya." Rupa-rupanya dia tidak tahu akan tujuan perjumpaan itu, kalaulah dia tahu sudah pasti dia tidak benarkan.

Sampai di Balai Raya itu, saya sekali lagi purging, dan melepas didalam tandas di Balai Raya itu. Sepanjang dialog itu saya berasa amat tidak selesa dengan keadaan saya itu. Saya tidak seperti biasa, saya duduk diam-diam sahaja dan hanya bercakap apabila giliran saya untuk bercakap. Alhamdulillah, semasa saya berucap itu, perut saya macam "reti bahasa" dia tidak pruging.

Majlis ucapan dan dialog itu tamat lebih kurang 11.30 malam. Semasa itu Kak Hendon sudah mendapat berita dari Felda Jengka 22 bahawa seorang AJK PKR Wanita Cabang Kuala Krau, Pn Kamariah yang dikenali dengan Kak Yah baru meninggal dunia jam 10.00 malam.

Sdr Mohd Shah, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Peneroka-Peneroka Felda Kahang Barat memberitahu bahawa lebih dari 300 orang peneroka di rancangan itu sudah bersetuju untuk menyaman Felda diatas isu perahan KPG yang telah dimanipulasikan oleh Felda.

Saya beritahu kepada Kak Hendon bahawa "Kita kena balik jugak, supaya sempat solat jenazah dan pengkebumian jenazah". Tetapi saya sendiri tidak berupaya untuk memandu kereta. Saya sangat lemah. Kak Hendon juga tidak berupaya kerana dia pun demam juga.

Sdr Salim Abdul Aziz menawarkan supaya kami tidur di rumahnya di Kahang Barat dan balik ke Temerloh pagi-pagi esuk.

Pagi ini, saya dan Kak Hendon meninggalkan Kahang Barat jam lebihkurang 8.00 pagi; jam 10.30 pagi kami sudah berada di Pekan Rompin, kami singgah untuk "perkena kopi tarik dan roti canai telur."

Kemudian kami meneruskan perjalan ke Felda Jengka 22 melalui Jalan ke Chini, dan melalui Jalan Kg Belimbing menuju Sri Jaya. Dari Sri Jaya kami ambil Highway Pantai Timur ke TOL Chenor, dan keluar dari Tol Chenor menuju ke Felda Jengka 22. Sebelum sampai ke TOL Chenor, kami menerima satu lagi perkhabaran sedih, seroang lagi di Jengka 22 meninggal dunia iaitu nenek kepada Sdr Fuad, seorang Pemuda yang aktif didalam AMK Kuala Krau.

Kami sampai di Felda Jengka 22 jam lebih kurang 2.00 petang. Kak Yah sudah di kebumikan, dan di rumahnya itu, Sdr Ibrahim, suami Kak Yah menunjukkan tempat kejadian dimana Kak Yah meninggal dunia.

Kata Ibrahim: "Pada masa itu hujan sangat lebat, saya berada diluar dan Yah tinggal seorang sahaja di rumah. Apabila saya balik ke rumah jam 10.00 malam, saya tidak berjumpa Kak Yah didalam rumah dan saya laung tetapi tidak ada jawapan. Saya menjangka Yah berada di rumah jiran kerana malam tadi hujan sangat lebat, tetapi dia tidak ada di rumah jiran. Saya cari dia di belakang rumah.

Saya lihat benteng batu-bata di belakang rumah runtuh dibawa air deras. Hati saya sudah tidak sedap, saya mula mengaut tanah-tanah yang menimbusi kawasan belakang rumah saya, tiba-tiba saya ternampak dua kaki, saya terus mengaut tanah-tanah itu, rupa-rupanya Yah telah tertimbus oleh tanah dibawah dua kepingan batu simen yang berat. Yah sudah tidak ada..dengan pertolongan jiran-jiran dapat saya mengeluarkan Yah."

Begitulah diceritakan oleh Ibrahim dengan linangan air mata.

Pemergian Yah ini memang tidak disangka-sangka. Baru hari Ahad lepas beliau menghadiri Mesyuarat bersama Jawatankuasa PKR Cabang Kuala Krau dan sayap wanitanya.

Kak Hendon cukup teperanjat dengan pemergian Kak Yah, mereka sangat akrab. Semasa berada di DUN Jepak. Sarawak, Kak Yah berkempen bersama Kak Hendon di DUN itu di kawasan-kawasan Rumah Panjang. Semasa Kursus di Hulu Selangor anjuran Task Force Felda Selangor, Kak Yah juga turut hadir dan begitu juga semasa kursus Pilihanraya yang diadakan di Kelantan.

Kita merancang tetapi perancangan Allahlah yang mengatasi segala-galanya. Inna Lillah wainna Ilaihi Roji'un.

Selepas di rumah Yah, kami pergi pula ke rumah nenek Sdr Fuad, jenazahnya akan disempurnakan selepas solat Asar.

Setelah itu saya dan Kak Hendon kembali ke Kg Batu 4, Jalan Maran untuk menunggu panggilan talipon dari pejabat saya mengenai kematian ayah kepada Siti, iaitu peguam yang berkhidmat di pejabat saya di Temerloh. Dia meninggal di Bentong kerana kemalangan jalanraya. Tidak tahu samada jenazahnya akan disempurnakan di Temerloh atau Bentong kerana ayah kepada Siti menetap di Bentong.

Sehingga coretan ini ditulis, saya belum mendapat khabar berita dimanakah pengkebumian akan dilangsungkan.

Sementara itu saya balik ke rumah, berehat seketika kerana amat keletihan dengan perut yang tidak selesa dan saya sudah tidak makan nasi untuk beberapa hari kecuali di R&R Muadam itu saya mengambil sedikit nasi kerana amat terliur melihatkan udang dan sotong, dan kemungkinannya perut saya masih tidak boleh menerima makanan yang "kaya dan heavy" begitu.

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Program Dato’ Seri Anwar Ibrahim di Kedah

Posted: 20 Oct 2011 05:45 PM PDT

22 Oktober  2011 (Sabtu)

Program 1)

8.00 mlm – Sambutan Rumah Terbuka Deepavali

Lokasi: Pusat Khidmat Masyarakat DUN Sidam (YB Tan Chu Kang)
Jalan Sekerat, Sungai Petani

Program 2)

9.00 – 12.00 mlm – Ceramah Perdana – Demi Rakyat

Lokasi: Dewan Dato' Fadhil Noor, Kampong Batu 16, Serdang, Bandar Baru, Kulim

Penceramah:

1.      YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

2.      YB Saifuddin Nasution Ismail

3.      YB Yakob Husin

4.      YB Senator Saiful Izham Ramli

5.      Sdr Fariz Musa

Rayuan Sepina Najib, Rosmah Patut Didengar dulu

Posted: 20 Oct 2011 12:49 AM PDT

Malaysiakini

Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu rayuannya bagi menolak sepina yang membenarkan permohonan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor mengketepikan sepina yang meminta mereka hadir di Mahkamah Tinggi didengar terlebih dahulu sebelum hujahan akhir daripada pihak pembelaan dan pendakwaan dilakukan.

“Kami telah membuat rayuan terhadap keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur (Datuk Mohamad) Zabidin (Mohd Diah) untuk membatalkan sepina yang diberikan kepada Najib dan Rosmah.

“Saya juga tidak mahu kes ditangguhkan lagi… tetapi Mahkamah Rayuan perlu mendengar rayuan saya terlebih dahulu. Dalam kes-kes lain, rayuan diputuskan dengan cepat,” kata Anwar.

Ketua pembangkang itu juga mempersoalkan kredibiliti badan kehakiman dan mendakwa kelewatan dalam mendengar rayuan beliau hanya mencerminkan pendakwaan yang tidak adil terhadap dirinya.

AMK Kecam Penggantungan Prof. Dr. Abdul Aziz Bari

Posted: 20 Oct 2011 12:07 AM PDT

Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK) mengecam keras tindakan pentadbiran Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang bertindak menggantung perkhidmatan Profesor Dr. Abdul Aziz Bari, pensyarah kanan UIAM yang juga merupakan pakar perlembagaan tanah air.

Penggantungan ini, susulan daripada Surat Tunjuk Sebab yang dikeluarkan oleh UIAM semalam kepada Dr. Aziz, ternyata sesuatu yang memelikkan dalam keadaan Dr. Aziz belum lagi memberikan sebarang jawapan balas kepada Surat Tunjuk Sebab berkenaan yang meletakkan tarikh 25 Oktober sebagai tarikh akhir untuk beliau menjawabnya.

Isu yang dipolemikkan secara berlebihan oleh Utusan Malaysia dan beberapa aktivis politik picisan melibatkan kenyataan terdahulu Dr. Aziz sehingga beliau disiasat oleh SKMM dan polis, nyata sekali bertujuan untuk mengelirukan rakyat dan bertujuan untuk membangkitkan sentimen rakyat ke atas sesuatu isu yang sememangnya jelas justifikasinya di dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan dan sistem perundangan Malaysia.

AMK melihat, penggantungan ini, jelas mencalarkan imej UIAM selaku ‘Taman Ilmu dan Budi’, apabila dalam keadaan budaya ilmu melalui penghujahan fakta yang autoritatif di dalam lingkungan kepakaran seseorang pensyarah ditekan dengan tindakan seumpama ini.

AMK tidak berniat untuk campur tangan di dalam pentadbiran UIAM. Sebaliknya, yang dipertikaikan ialah kenapa wujud kekangan ke atas kebebasan akademik, atau secara asasnya kebebasan berfikir di kalangan pensyarah yang bertanggungjawab mendidik mahasiswa? Sekiranya ini berlaku, maka bukan sesuatu yang memelikkan, melihat kepada kualiti mahasiswa yang ada di pasaran sangat mendukacitakan. ini kerana kalangan pensyarah dimusnahkan kredibiliti mereka sehingga menghadkan ruang mereka untuk berwacana dengan ilmu pengetahuan serta kepakaran yang ada pada mereka.

Kenyataan Dr. Aziz, sekiranya menimbulkan pertikaian, seharusnya di bawa ke tengah melalui perdebatan dan perbahasan umum di mana pihak yang menyanggah diberi ruang untuk menyanggah, dan Dr. Aziz sendiri diberi ruang untuk mempertahankan diri dengan fakta-fakta beliau. Tetapi sayangnya, di Malaysia, di sebalik slogan “Malaysia Boleh”, tetapi budaya ilmu seperti ini tidak boleh dilaksanakan sama sekali. Para pensyarah harus berfikir, mengajar dan mengamalkan apa yang disistemkan oleh pemerintah. Sekiranya bercanggah, nasib para pensyarah akan menjadi seperti Dr. Aziz.

Sekiranya trend seumpama ini berterusan, AMK percaya, janganlah dirungsingkan kenapa prestasi IPTA Malaysia di mata dunia saban tahun sukar mendaki tangga kedudukan IPT terbaik dunia. Jawapannya mudah: Kredibiliti akademik dan budaya ilmu di Malaysia sedang ‘dibinasakan’ secara sistematik oleh Umno-BN yang berterusan menekan pengurusan IPT untuk bertindak ke atas pensyarah dan mahasiswa yang tidak sealiran dengan aspirasi mereka.

Shamsul Iskandar Mohd Akin
Ketua Angkatan Muda Keadilan Malaysia/
Mantan Presiden Majlis Perwakilan Pelajar, UIAM sesi 1996/1997

Abdul Aziz Bari: Keluhuran Perlembagaan Bukan Untuk Diulang-ulang Seperti Burung Kakak Tua

Posted: 19 Oct 2011 10:08 PM PDT

Merdeka Review

Berita terkini melaporkan bahawa Profesor Abdul Aziz Bari digantung tugasnya sebagai pensyarah Undang-Undang di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), lantas mencungkil persoalan sejauh manakah institusi pengajian tinggi mampu mempertahankan kebebasan akademik atau kebebasan bersuara dalam menara gading?
Mampukah menara gading tempatan menampung sesuatu yang dikatakan “idealisme”?  Atau sekadar bayangan realiti di luar kampus – apabila mereka yang sepatutnya mempertahankan “keluhuran perlembagaan” menodai semangat ini; dan apabila mereka yang sepatutnya mempertahankan autonomi akademik, mencabul kesucian intelektual.

Abdul Aziz Bari (gambar kiri), 52, menjadi tumpuan kali ini.  Isunya terlalu besar, membelenggu fikrah masyarakat Malaysia selama ini.  Namun sehingga hari ini, beliau tetap tidak berganjak, mempertahankan apa yang dipercayai dirinya, sebagai seorang pakar perlembagaan.

Ikuti bahagian kedua wawancara MerdekaReview (MR), bersama Abdul Aziz Bari (AAB) melalui email.

MR: Dari sejarahnya, sistem perlembagaan kita direka dengan institusi Raja dikekalkan sebagai lambang untuk mempertahankan agama Islam dan kaum Melayu.  Mungkin ini antara puncanya mengapa institusi Raja menjadi isu “sensitif”, kerana mengkritik “Raja” disamakan dengan “mempertikaikan Melayu dan Islam”.

Atau dalam konteks hari ini, apakah Prof menganggap, “sensitif”nya isu institusi Raja sebenarnya berpunca daripada permainan politik kepartian?  Parti politik telah mengheret institusi Raja ke gelanggang politik kepartian, sebagai senjata dalam pergelutan politik.  Misalnya, dalam rampasan kuasa Perak pada tahun 2009, penyandang asal jawatan Menteri Besar, Mohd. Nizar Jamaluddin diserang sebagai “penderhaka” oleh UMNO, yang mana motifnya diketahui umum.

AAB: Apa yang dianggap sensitif itu pada saya sesuatu yang subjektif.  Lain orang lain tafsirannya.  Dalam konteks undang-undang hasutan seorang hakim, Tan Sri Azmi Kamaruddin, pernah menyebut dalam kes Mark Koding (1982) betapa undang-undang hasutan Malaysia payah difahami.  Menyeret istana ke kancah politik ini banyak sebabnya.  Tetapi jika istana tegas dan tahu peranannya itu saya fikir tidak akan berlaku.  Tetapi ada kalanya tuduhan itu timbul kerana pihak berkenaan hendak menyembunyikan sesuatu dan pihak ini mungkin berkata istana diseret ke dalam politik kerana istana memainkan peranannya yang sebenar.

Dalam kes Nizar itu saya dah sebut sikap dan pandangan saya yakni istana perlu melaksanakan kuasanya sebagaimana yang dihasratkan oleh perlembagaan; yakni selaras dengan demokrasi.  Ertinya kuasa budibicara itu perlu dilihat dalam konteks yang betul.  Bukan secara literal.

MR: Dalam tulisan prof, institusi Raja seharusnya melangkaui politik kepartian, supaya diterima sebagai lambang perpaduan negara.  Konsep ini diterima dan diamalkan di negara seperti Britain.  Namun, sebagaimana yang diamati, apabila Pakatan Rakyat diasak dengan serangan UMNO-BN dalam isu institusi Raja, wujud kecenderungan daripada pihak PR untuk menarik sokongan institusi Raja.  Misalnya, PKR pernah seketika dahulu mencadangkan agar kekebalan Raja dipulihkan.

Dalam senario politik sedemikian, apakah strategi ini adalah satu kemestian, ataupun sebenarnya PR boleh tampil dengan alternatif yang lain?

AAB: Saya tidak pasti apakah yang sebenarnya mereka maksudkan, khususnya mengembalikan kekebalan atau imuniti itu.  Ini sebenarnya tidak timbul kerana perlembagaan hanya boleh diubah melalui pindaan formal.  Saya tidak pasti apakah PKR mampu berbuat demikian kerana pindaan perlembagaan memerlukan sokongan majoriti dua pertiga.  Sekarang ini usahkan hendak meminda perlembagaan, hendak menubuhkan kerajaan yang hanya memerlukan majoriti biasa pun masih belum mampu.  Saya tidak pasti apakah kekebalan atau imuniti yang menjadi kekuatan sistem beraja sebagaimana di Britain.  Ini kerana sistem beraja di sana sentiasa dikritik.  Bahkan kalau mengikut standard kita dipermain-mainkan atau diejek.

MR: Dalam konteks zaman sekarang, apakah Prof bersetuju, seandainya institusi Raja disesuaikan dengan peranannya sebagai lambang untuk mempertahankan SEMUA rakyat Malaysia – tanpa membezakan kaum dan agama.  Apakah ia mampu meredakan masalah perkauman dan agama yang meruncing?

AAB: Setahu saya institusi ini bukan lambang rakyat; institusi beraja ialah lambang autoriti negara dan lambang perpaduan rakyat.  Ia juga adalah jatidiri dan identiti negara dan sejarahnya.  Sama ada sistem itu mampu meredakan masalah kaum atau tidak itu bergantung kepada komitmen institusi itu sendiri.  Pada saya pengekalan sistem beraja itu sendiri sepatutnya sudah mampu mengelakkan timbulnya gerakan kanan dan ekstrem.  Dengan kata lain, sekiranya sistem beraja itu dihormati maka tidak akan muncul gerakan berhaluan kanan yang pada asasnya muncul kerana tidak wujudnya institusi seperti sistem beraja.

MR: Baru-baru ini beberapa isu yang agak sensitif untuk masyarakat Melayu dicungkil.  Misalnya isu Mat Indera, di mana isu di sebaliknya adalah perjuangan komunis.

Prof pernah dalam satu ceramah membidas bahawa kerajaan sebenarnya tidak mematuhi Perjanjian Haadyai 1989, apabila Chin Peng tidak dibenarkan balik ke Malaysia.

Isu di sini sebenarnya melibatkan integriti, iaitu sama ada sesebuah negara patuh kepada janjinya.  Namun, suara “dominan” dalam masyarakat Melayu tidak melihat dari perspektif ini, sebaliknya lebih didorong sentimen ketika menangani isu ini, misalnya mencungkil semula emosi bekas tentera yang tercedera ketika memerangi komunis.  Persoalannya, apakah di sini “emosi” mengatasi segala-galanya?

AAB: Saya tidak melihatnya begitu.  Bukan soal emosi mengatasi segala-galanya tetapi ada media tertentu yang dibiarkan bermaharajalela dan berbuat sesuka hati.  Mereka hanya memaparkan perspektif yang disukai oleh pemerintah yang belum tentu sempurna dan betul.  Apa yang saya katakan itu adalah fakta, ia bukan pendapat saya.  Ia hanyalah paparan yang perlu diketengahkan kerana masyarakat sudah lupa atau tidak tahu.

MR: Sebagai pakar perundangan, sejauh manakah prof menilai semangat “rule of law” ini dipraktikkan dalam masyarakat kita?  Padahal dalam rukun negara kita melafazkan “keluhuran perlembagaan”.  Seandainya semangat itu masih tipis dalam masyarakat kita, apakah puncanya?  Bagaimana kita boleh berusaha ke arah itu?

AAB: Masalah yang kita hadapi ialah kita melakukan itu sebagai ritual yang kosong, yang tidak ada makna apa-apa.  Keluhuran perlembagaan perlu dihidupkan dalam masyarakat.  Tetapi realiti kita adalah sebaliknya.  Sebuah negara yang bukan sahaja penuh dengan undang-undang drakonia dan pelaksanaan yang memilih-milih dan tidak adil.  Keluhuran perlembagaan bukan untuk diulang-ulang seperti burung kakak tua.  Ia perlu dilaksanakan supaya rakyat komited dan sedia mempertahankannya.

MR: Masyarakat Melayu mungkin mengalami “gegaran fikrah” lantaran beberapa isu yang dibangkitkan baru-baru ini, Mat Indera, peranan Sultan dan sebagainya.  Politikus mungkin lebih berhati-hati, kerana seandainya mengambil langkah terlalu ke depan, mereka bimbang kehilangan undi seandainya gagal menjelaskan kepada pengundinya.

Di sini, mungkin cendekiawan, pemikir dan ahli akademik boleh memainkan peranannya.  Sejauh manakah golongan intelektual ini memainkan peranan mereka yang seharusnya?  Apakah harapan Prof terhadap mereka?

AAB: Kita banyak universiti dan ramai profesor.  Tetapi ini tidak semestinya bermakna bahawa kita ramai intelektual.  Lihat sahajalah apa yang berlaku dalam isu Mat Indera itu.  Dan apa yang saya sendiri tanggung sekarang.  Saya menghargai sokongan rakan-rakan dan saya harap mereka dapat memainkan peranan dalam bidang masing-masing.  Termasuk berkongsi dengan masyarakat apa yang mereka kaji dan ajar.

MR: Prof mungkin tidak perlu berdepan dengan risiko seandainya memilih untuk berdiam diri dalam isu-isu yang kontroversial.  Tetapi mengapa Prof sebagai kaki tangan dalam institusi pengajian tinggi awam mengambil langkah untuk tampil ke depan, malah tidak berundur apabila diserang?

AAB: Saya tidak mahu angkat bakul.  Memadai jika saya katakan saya percaya dan komited dengan cita-cita kebenaran dan keadilan.  Ini semua perlu diperjuangkan.  Secara kebetulan saya ahli akademik.  Jadi saya pilih jalan ini.  Kalau saya petani atau ahli politik saya akan gunakan cara dan pendekatan yang lain yang sesuai dengan pekerjaan saya. (Bahagian kedua, tamat)

Bahagian pertama: Abdul Aziz Bari: Majoriti yang sokong saya Melayu

Wee Choo Keong

0 ulasan
sumber :-

Wee Choo Keong


Who is the CEO of MAS?

Posted: 20 Oct 2011 01:48 AM PDT

It would appear that the defacto CEO of MAS is Datuk Kamarudin Meranun, who is also the Deputy CEO of AirAsia Bhd and recently appointed Non-Executive Director of MAS after the secret MAS – AirAsia share swap was inked on 9-8-2011.  Yours truly was surprised that a Non-Executive Director of MAS was speaking as though [...]

Anak Muda Kampung Nak Senang

0 ulasan
sumber :-

Anak Muda Kampung Nak Senang


'Agih bantuan RM500 bawa dalam guni'

Posted: 19 Oct 2011 11:55 PM PDT


'Agih bantuan RM500 bawa dalam guni'
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 19 Okt 2011 : PAS bimbang pengagihan bantuan RM500 kepada isi rumah yang berpendapatan kurang RM3,000 seperti diumum Perdana Menteri dalam Bajet 2012, bersifat 'kronisme dan akan berlaku ketirisan'.

Bercakap sewaktu membahaskan Bajet 2012 di Dewan Rakyat hari ini, Dr Siti Mariah Mahmud (PAS-Kota Raja) berkata, sesuatu yang amat sukar bagi Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk memastikan mereka yang benar-benar layak menerimanya.

Ia kerana LHDN tidak mempunyai rekod pendapatan isi rumah untuk rakyat yang tidak layak membayar cukai, dan pada masa yang sama sangat ramai yang layak menerima bayaran tersebut.

"Kalau 40 peratus dari rakyat Malaysia mempunyai pendapatan isi rumah di bawah RM1,500 sebulan, tentulah yang layak menerima bayaran RM500 ini seperti disebut dalam ucapan Perdana Menteri, adalah 53 peratus dari rakyat Malaysia, ini jumlah sangat besar.

"Jelas, pengagihan oleh LHDN ini akan menjadi satu mimpi ngeri kepada pegawai dan kakitangan LHDN," katanya yang juga Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat.

Datuk Seri Najib Razak dalam Bajet 2012 mengumumkan kerajaan akan memberikan bantuan RM500 kepada isi rumah yang berpendapatan kurang RM3,000 sebulan.

Pembayaran itu akan dibuat bermula Januari 2012 yang akan dilaksanakan oleh LHDN sebagai agensi utama.

Agensi lain turut terlibat adalah Bank Simpanan Nasional (BSN), Bank Negara serta POS Malaysia.

LHDN juga difahamkan turut mengguna pakai sistem pangkalan data e-Kasih Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi mendapatkan maklumat rakyat yang benar-benar layak menerima bantuan terbabit.

Mengulas lanjut, Siti Mariah berkata, Pakatan Rakyat akan memerhati mekanisma penyampaian bayaran tersebut dan akan memberitahu kepada rakyat jika ia mirip kepada kronisme dan berlaku penyelewengan.

"Yang Dipertua, lebih mudah untuk mengagihkan wang ini sekiranya ahli parlimen BN diberi wang cash, dibawa dalam guni dan pergi setiap kampung.

"Untuk setiap dua orang, seorang layak kerana 50 peratus rakyat layak dapat. Baru kita dapat namakan bajet Santa Claus," sindirnya.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/6074-agih-bantuan-rm500-bawa-dalam-guni


Projek rumah JP Perdana yang terbengkalai

Posted: 19 Oct 2011 11:55 PM PDT

Projek rumah JP Perdana yang terbengkalai
Aduan Rakyat
20 Okt 2011

Saya ada membeli rumah teres dua tingkat di JP Perdana , Johor Bahru pada tahun 2005. Pemaju perumahan tersebut Oxbridge Height Sdn Bhd sepatutnya menyiapkan perumahan tersebut pada tahun 2008. Namun sehingga sekarang kami rumah tersebut belum siap dibina.

Pemaju meminta kami menandatangani surat perjanjian baru dengan syarat kami tidak menuntut apa-apa bayaran pampasan.Sehingga sekarang saya tidak menandatangani sebarang surat perjanjian dengan pemaju tersebut.

Saya telah pun berhenti membuat pembayaran dengan bank kerana merasakan projek ini telah terbelengkalai dan sekiranya saya terus membuat bayaran semakin banyak wang yang direleasekan bank dan sekiranya rumah ini tidak siap saya yang terpaksa menanggung hutang .

Disamping menyewa rumah terpaksa pula mengeluarkan wang membayar wang rumah yang belum tentu dapat lagi.

Sekarang saya pula menghadapi tekanan di mana pihak bank menuntut pembayaran bulanan yang kian tertunggak . Saya buntu bagaimana untuk menyelesaikan masalah tersebut . Saya mohon ade pihak yang dapat menolong memberi nasihat bagaimana harus saya menyelesaikannya.

Sebagai pembeli saya rasa mempunyai hak kerana seharusnya rumah tersebut telah benar2 siap barulah kita sebagai pembeli mula membuat pembayaran bank.

Pemaju tidak langsung berminat mengambil tahu masalah kita sebalik menyatakan ini adalah urusan saya dan bank dan mereka tidak terlibat.

Saya mohon bantuan untuk menyelesaikan masalah ini.

By: Nur Nilam

http://www.aduanrakyat.com.my/projek-rumah-jp-perdana-yang-terbengkalai

Bajet 2012, lepasan Matrikulasi terus teraniaya, tertipu

Posted: 19 Oct 2011 11:29 PM PDT



Apalah malang sungguh nasib pelajar Melayu yang lulus cemerlang di Matrikulasi dan Asasi Sains tetapi tidak mendapat tempat di IPTA. Mana pergi jaguh-jaguh pembela Melayu di kalangan pemimpin Melayu? Adakah pelajar asing makin ramai diterima IPTA kerana mereka boleh beri pulangan lumayan melalui yuran yang tinggi?

Tolong baca artikel PELAJAR MELAYU TERUS TERTINDAS, PEMIMPIN PULA SIBUK BERPOLITIK di http://amkns.blogspot.com/2011/09/pelajar-asing-diutamakan-pelajar-melayu.html

Tangani segera masalah lulusan matrikulasi elak lebih ramai tercicir ke IPTA

Berita Harian 20 Okt 2011

BERITA eksklusif muka depan akhbar ini kelmarin melaporkan mengenai kehampaan pelajar lepasan Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran yang gagal mendapat tempat di institusi pengajian tinggi awam (IPTA), walaupun mencapai kelayakan yang diperlukan.

Menurut laporan itu, 28 peratus daripada pelajar lepasan matrikulasi yang mencapai kelayakan minimum tidak mendapat tawaran melanjutkan pengajian ke IPTA. Ini bermakna hampir 12,000 pelajar yang kebanyakannya daripada aliran sains dan sebelum ini mendapat keputusan cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) berada dalam keadaan terumbang-ambing menantikan nasib selanjutnya. Sekilas pandang, masalah ini boleh dilihat sebagai sesuatu yang tidak harus berlaku.

Persoalan yang timbul, apakah pihak bertanggungjawab terhadap pengambilan pelajar matrikulasi dan pengambilan pelajar ke IPTA tidak terlebih dulu menyelaraskan pengambilan pelajar agar tidak timbul soal limpahan pelajar ini.

Timbul persoalan kenapa selepas setahun setengah mengikuti pengajian pada peringkat matrikulasi, baru pelajar ini mendapati mereka tidak mempunyai tempat di IPTA?

Kita yakin kedua-dua kementerian terbabit dalam isu ini, iaitu Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) sudah duduk semeja dan membincangkan soal penyelarasan pengambilan masing-masing. Namun pihak terbabit tidak pernah menjanjikan setiap pelajar yang lulus akan mendapat tempat untuk mengikuti kursus pilihan mereka di IPTA.

Kita juga tidak mahu menuding jari kepada mana-mana pihak, tetapi demi masa depan pelajar terbabit khususnya Melayu, kedua-dua kementerian wajar menangani masalah ini dengan segera bagi mengelak lebih ramai pelajar Melayu tercicir peluang meneruskan pengajian ke IPTA.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/MindaPengarang_TanganisegeramasalahlulusanmatrikulasielaklebihramaitercicirkeIPTA/Article

Bajet 2012, Pengetua Sekolah Agama Kerajaan Tercicir

Posted: 19 Oct 2011 11:27 PM PDT



Semak semula gaji Pengetua SABK - KAMI Pengetua-pengetua Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) memohon pihak Kementerian Pelajaran menyemak semua kedudukan kami.

Kami kini berada di Gred DG 41 (Gaji akhir RM5,226.00) dan ada yang DG 29 (Gaji akhir RM3,441.00) kemungkinan pihak Menteri Pelajaran tidak dimaklumkan kedudukan gred kami sebagai pengetua.

Kami mendaftar dengan Kementerian Pelajaran pada tahun 2006 dan 2007. Kami semua telah diberi taklimat oleh Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pelajaran tentang status kami.

Bagaimanapun kami merayu kepada Menteri Pelajaran untuk menyemak semula kedudukan kami. Kami tidak mendesak, tetapi baru-baru ini Perdana Menteri membentangkan Belanjawan 2012, kami merasakan patut diberi Gred 48 ataupun imbuhan yang sama dengan Gred DG 48 (Gaji akhir RM6,325.00).

Lagi sekali kami merayu mohon Menteri Pelajaran dapat mempertimbangkan rayuan kami yang tertindas dengan sebab tugas harian.

RAKYAT DIDAHULUKAN
Utusan Malaysia 20 Okt 2011

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1020&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_05.htm

Kerajaan BN roboh gerai dan nak roboh surau di N.Sembilan

Posted: 19 Oct 2011 09:35 PM PDT



Gerai diroboh tanpa notis - Seorang peniaga, di sini kerugian kira-kira RM4,000 apabila gerai miliknya dirobohkan oleh Pejabat Daerah dan Tanah Jelebu, awal pagi semalam. Perkara itu hanya disedari pemiliknya, Faridah Osman, 40-an sejurus tiba di kawasan berkenaan pada awal pagi.

Faridah terus memaklumkan perkara itu kepada ibu saudaranya, Halijah Md Rof, 70 tahun yang menetap di kawasan berhampiran gerai miliknya.

Halijah berkata, Faridah mula berniaga di kawasan lapang di Batu 17 1/2 Jalan Seremban sekitar Ramadan lalu.

Menurutnya, mula-mula Faridah berniaga lemang semasa Ramadan dan dari situ dia terus berminat untuk berniaga secara sepenuh masa.

"Selepas itu, dia berjumpa dengan ketua kampung, jawatankuasa surau dan wakil rakyat di kawasan ini untuk meminta pandangan serta kebenaran.

"Dia mendapat sokongan penuh daripada wakil rakyat dan pemimpin masyarakat di kawasan ini. Malah, penduduk di sini juga senang dengan tindakannya yang mahu berniaga," katanya.

Halijah berkata, kini Faridah menjual nasi lemak dan kuih-muih.

"Faridah membelanjakan hampir RM4,000 untuk mendirikan gerai secara kekal," katanya ketika ditemui Sinar Harian.

Apa yang dikesalkan oleh Halijah dan Faridah adalah pihak Majlis Daerah Jelebu tidak memberi kebenaran untuk Faridah berniaga di kawasan itu kerana tanah berkenaan adalah hak milik kerajaan selain berhampiran dengan jalan persekutuan.

Halijah berkata, Faridah tidak pernah menerima apa-apa notis berhubung kerja-kerja merobohkan gerai berkenaan yang masih belum siap dibina sepenuhnya.

"Saya hairan mengapa ramai peniaga yang berniaga di tepi jalan malah di kawasan berbahaya seperti di selekoh dibenarkan berniaga.

"Sedangkan lokasi gerai ini jauh dari jalan raya dan pelanggan juga tidak akan meletakkan kenderaan di jalan raya kerana boleh meletakkannya di kawasan pekarangan surau ini," katanya.

Menurutnya, Faridah adalah orang tempatan dan bukan orang luar.

"Mengapa pihak MDJ tidak boleh bertolak ansur dengan kami? Malah Pegawai Daerah Jelebu, Zulkifli Baharan juga pernah memaklumkan kepada saya bahawa SURAU DI BELAKANG GERAI INI JUGA AKAN DIPINDAHKAN KERANA DIBINA DI ATAS TANAH KERAJAAN.

"Padahal surau ini adalah usaha arwah suami saya, Jamaluddin Abdul Rahman. ARWAH SUAMI SAYA BERSAMA DUA LAGI RAKANNYA YANG BERUSAHA MENDAPATKAN SURAU INI KERANA PERMINTAAN PENDUDUK DAN SEKARANG HENDAK DIROBOHKAN JUGA," katanya.

Katanya, Faridah mempunyai tiga anak yang masih bersekolah. Anak yang sulung menuntut di tingkatan tiga di sebuah sekolah di Terengganu.

"Manakala anak kedua dan ketiga masing-masing berada di tahun enam dan tiga di sebuah sekolah di daerah ini.

"Suami Faridah adalah seorang kakitangan Felcra di Negeri Pahang. Selain anak, Faridah turut menanggung bapanya yang kini sakit tua," katanya.

Sinar Harian
20 Okt 2011

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9653874.asp

Sertai Rakan Facebook PAS Negeri Sembilan

Posted: 19 Oct 2011 04:58 PM PDT

Serta Rakan Facebook PAS Negeri Sembilan di http://www.facebook.com/PASN9

Dapatkan maklumat semasa di Blog PAS N.Sembilan di http://pasns.blogspot.com

BULETIN RAKYAT

0 ulasan
sumber :-

BULETIN RAKYAT


KARNIVAL ILMU ANAK MUDA ~ KAMU 2011~ 22-23 OKT 2011 STADM MELAWATI~ PERPUSTAKAAN NEGERI ~ SHAH ALAM

Posted: 20 Oct 2011 06:13 AM PDT

MENGAPA TINDAKAN TIDAK BERFAKTA DAN BERILMU ~SHAMSUL ISKANDAR

Posted: 20 Oct 2011 05:36 AM PDT

SHAH ALAM, 20 Oktober : Pelbagai pihak menyatakan bantahan terhadap penggantungan perkhidmatan pakar perlembagaan Profesor Dr Abdul Aziz Bari oleh Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) ekoran kenyataannya berkenaan titah Sultan Selangor baharu-baharu ini.
Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK) melalui Ketuanya, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, penggantungan itu jelas mencalarkan imej UIAM selaku 'Taman Ilmu dan Budi', apabila seorang pensyarah yang berhujah melalui fakta dan kepakarannya, ditekan dengan tindakan seumpama itu.
"AMK tidak berniat untuk campur tangan di dalam pentadbiran UIAM. Sebaliknya, yang dipertikaikan ialah kenapa wujud kekangan ke atas kebebasan akademik, atau secara asasnya kebebasan berfikir di kalangan pensyarah yang bertanggungjawab mendidik mahasiswa?," soal beliau dalam satu kenyataan media.
Sementara itu,Pergerakan Tenaga Akademik Malaysia (Gerak) menjelaskan, mana-mana negara yang mahukan universiti mereka disanjungi dan dihormati sebagai universiti bertaraf dunia pasti menyokong, menghormati dan melindungi kebebasan akademik.
"Gerak merasa terkilan atas celaan berbentuk peribadi yang telah dikenakan terhadap beliau," kata setiausaha agungnya, Rosli H Mahat.
Jelasnya, Abdul Aziz adalah seorang yang berwibawa dan berkelayakan untuk membuat kenyataan ilmiah dan rasional dalam bidang kepakaran beliau.
"Kebebasan akademik ini telah disaran oleh UNESCO melalui satu dokumen bertajuk Recommedation Concerning the Status of Higher Education Teaching Personnel," ujarnya lagi.
Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan Tony Pua berkata, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan polis juga dengan segera perlu menarik balik tindakan mereka mahu menakut-nakutnya pensyarah itu hanya kerana memberikan pandangan mengenai undang-undang.
"Pada masa yang sama, UIA seharusnya menarik balik surat tunjuk sebab yang mengakibatkan persepsi bahawa pihak berkuasa universiti di Malaysia kurang kebebasan dan hanya bertindak sebagai alat kepada parti pemerintah untuk menekan pandangan-pandangan yang berbeza," kata beliau.
Exco Selangor, Elizabeth Wong berkata tindakan UIAM menggantung pakar perlembagaan terkemuka itu amat mendukacitakan. "UIAM, sebagai sebuah institusi pengajian tinggi yang bertaraf antarabangsa, sepatutnya mempertahankan hak ahli akademik menyuarakan pendapat dan idea," katanya.
Tambah Elizabeth lagi, universiti tersebut bukan sahaja gagal mempertahankan Dr Aziz apabila beliau diserang oleh ahli politik dan media UMNO, tetapi sebaliknya menggantung beliau.
"Dengan mengambil tindakan ini, UIAM terbukti mementingkan agenda politik UMNO.  "Transformasi" yang sering dilaung-laungkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak jelas merupakan janji-janji kosong," ujarnya.
Dalam pada itu ,kumpulan mahasiswa akan menggerakkan golongan itu secara besar-besaran daripada seluruh kampus di Lembah Klang untuk berdemonstrasi terhadap UIAM yang menggantung tugas Prof Dr Abdul Aziz Bari sebagai pensyarah.
Pengerusi NGO Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) Syukri Abd Razab berkata, dijangkakan hampir 1,500 mahasiswa dan anak muda akan hadir bagi "mempertahankan kebebasan akademik".
"Solidariti Mahasiswa Malaysia mengecam sekeras-kerasnya tindakan Universiti Islam Antarabangsa menggantung tugas Prof Dr Abdul Aziz Bari.
"Tindakan UIA adalah tindakan yang tidak bertanggungjawab kerana membelakangkan prinsip 'kebebasan akademik'," kata Syukri.
Lawyers For Liberty pula menyatakan tindakan UIAM tersebut bertentangan dengan Artikel 10 Perlembagaan yang memberi kebebasan untuk bersuara dan menuntut kebebasan akademik dipertahankan.
"Kami menuntut bahawa penggantungan ini  wajar ditarik balik serta-merta manakala menyeru SKMM tidak langkau sempadan bidang kuasa. Kami juga menggesa pihak polis menghentikan serta-merta mengganggu Prof Aziz Bari dengan penyiasatan di bawah zalim Akta Hasutan," katanya.
Perhimpunan itu dijadual berlangsung di masjid kampus UIA di Gombak selepas solat Jumaat.
Malahan protes ini semakin hebat melalui laman media sosial apabila beberapa laman Facebook dibuka untuk menyatakan bantahan tersebut.
Laman facebook "10,000 mahasiswa menyokong penuh Profesor Dr Abdul Aziz Bari" dan "Kami Bantah Penggantungan Dr. Aziz Bari" mencatat lebih 2,000 selepas beberapa jam laman itu dibuka.

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang