Pengikut

Nuffnang

Selasa, 9 Ogos 2011

Zulkifli Noordin

1 ulasan
sumber :-

Zulkifli Noordin


WHY NOT ME?

Posted: 09 Aug 2011 03:34 AM PDT

(Ayoyo Zah, hang pun nak jadi saksi kah? Jam Omega dah jumpa?)

Salam 2 all.

Teman tersenyum melihat gelagat manusia yang ditabal bininya sendiri sebagai anugerah tuhan akhir-akhir ini yang merapunya semakin menjadi-jadi. Mutakhir Mat CD memohon kepada Mahkamah untuk mengheret YAB Dato' Sri Najib dan YABhg Datin Sri Rosmah Mansor sebagai saksi beliau dalam kes pertuduhan beliau meliwat stafnya Saiful Bkhori Azlan.

Mungkin ramai yang akan terpinga-pinga kenapa Mat CD dan juaknya Karpal Singh nak memanggil PM sebagai saksi mereka kerana ramai yang tidak faham apa kaitan PM dengan liwatan Anwar terhadap Saiful. Bak kata seorang kawan, "dia yang sedap menyondol, PM nak kena pikul!".

Pertama kita perlu faham, bila seseorang Orang Kena Tuduh (OKT) saperti Anwar memanggil seseorang sebagai saksi beliau dalam pembelaan, itu bermakna ianya bertujuan untuk memberi keterangan menyokong pembelaan beliau. Adalah satu kebodohan dan kebangangan yang melampau jika seorang OKT memanggil seorang saksi yang bukan sahaja tidak akan menyokong pembelaan beliau, malah akan memberi keterangan menentang beliau. Melainkan dia mempunyai niat lain!

Apa pembelaan Anwar? Alibi - beliau mendakwa tidak ada ditempat kejadian. Pihak pendakwa mengemukakan bukti bahawa Anwar berada ditempat kejadian, malahan ujud kesan airmani dalam karung kunyit Saiful yang DNAnya disahkan milik Mat CD. Jadi Anwar berhadapan dengan satu masalah besar untuk menafikan dia tidak ada ditempat kejadian. Tambah pulak Mahkamah telahpun menyabitkan ujud kes prima facie Anwar meliwat stafnya Saiful. Bermakna jika Anwar tidak mendatangkan keterangan dan bukti dia memang tidak ada ditempat kejadian, hampir pasti Mahkamah akan menyabitkan kesalahan meliwat stafnya Saiful, dan disumbat kedalam Sg. Buloh!!!

Jadi apa relevannya Mat CD nak panggil PM sebagai saksi? Anwar tidak pernah kata pada masa kejadian dia sedang bermesyuarat, atau makan kuaci dengan PM. Atau pada masa kejadian Datin Sri Rosmah sedang masak nasi untuk dia dan Wan Azizah makan. Itu maksud pembelaan alibi. Maknanya dia tiada ditempat kejadian tetapi sebaliknya mendakwa sedang berada dengan PM dan Datin Sri Rosmah. Tapi itu bukan keterangan Anwar. Jadi PM dan Datin Sri Rosmah bukan saksi alibi Anwar. Oleh itu, apa tujuan dipanggil PM dan Datin Sri Rosmah? Tentu ada niat lain bukan!

Atau Anwar nak kata PM dan Datin Sri Rosmah yang sumbat airmani dia kedalam karung kunyit Saiful? Persoalan besarnya ialah, mana PM dan Datin Sri Rosmah dapat airmani Anwar? Dia poskan ke PM ke? Atau Wan Azizah bagi sampel kat Datin Sri Rosmah? Gila bukan? Jadi itu juga pun tidak menasabah? Jadi apa tujuan Anwar panggil PM dan Datin Sri Rosmah sebagai saksi pembelaan Anwar? Tentu ada niat lain bukan!

Teman kenal Anwar ni yop. Pada perbicaraan tahun 1998, kami merancang memanggil YAB Tun Mahathir, Tan Sri Megat Junid, dan ramai lagi Menteri, pimpinan kerajaan dan lain-lain sebagai saksi pembelaan Anwar. Apa tujuan nak panggil Tun M dan lain-lain tu? Untuk pembelaan alibi? Bukan, tapi ada sebab lain. Tunggulah nanti teman disapina ke Mahkamah, teman akan bongkarkan semua itu dalam keterangan. Ringkasnya bak saperti kata Anwar sendiri, "kita pulun mamak kutty ni dalam Mahkamah!".

Banyak lagilah yop perkara yang teman boleh sebut disini, yang rumusannya ialah tujuan memanggil YAB PM dan Datin Sri Rosmah bukan bertujuan untuk pembelaan alibi. Tetapi untuk tujuan lain. Tambah-tambah dengan si Karpal menjadi loyer. Karpal Pengerusi DAP yang UMNO menjadi musuh nombor wahid dia. Karpal yang pada 22.10.1997 boleh kata Anwar kaki liwat tetapi tetiba jadi loyer membela Anwar. Teman cukup yakin mereka mempunyai agenda "udang sebalik mee". Pada teman, Pendakwaraya patut mintak permohonan Anwar untuk panggil YAB PM dan Datin Sri Rosmah wajib dicampak ke Laut Mati, tempat kaum Lut kena benam!!

Yang peliknya, kenapa Anwar tidak berani panggil bini dia sendiri sebagai saksi? Panggillah Wan Azizah untuk bagi keterangan, mungkin Wan Azizah boleh datang dengan pakai jam Omega. Maklumlah dengar cerita ramai yang pernah mendapat hadiah jam mahal-mahal dari Mat CD ni. Teman cadangkan kepada Pendakwaraya supaya memanggil Wan Azizah beri keterangan jika Anwar tidak mahu memanggil "isteri tercinta" dia. Kita tengok macam mana Wan Azizah nak mengalibikan manusia yang dia tabal sebagai anugerah tuhan yop!!

Teman bertambah pelik kenapa saksi alibi saperti Haji Hasanuddin, Mohd. Sani dan lain-lain juga perlu diminta melalui Mahkamah. Mereka ini adalah kawan-kawan Anwar. Haji Hasanuddin adalah pemilik kondo tempat Saiful kena liwat. Sani pulak adalah pemandu Anwar sendiri. Persoalannya, mengapa Anwar perlu memohon Mahkamah supaya mereka ini, kawan-kawan dia sendiri, hadir dan datang beri keterangan untuk dia. Apakah mereka pun dah cabut dari Anwar? Memang pelik yop..pelik bin hairan bin ajaib bin majnun yang kawan-kawan dia sendiri kena dipanggil melalui Mahkamah!

Dan bertambah-tambah teman pelik kenapa teman sendiri dan rakan-rakan lain tidak dipanggil sebagai saksi? Contohnya:

1. Rahimi - beliau adalah pegawai khas di pejabat Anwar di Seksyen 16 Petaling Jaya semasa kejadian berlaku. Rahimi yang rekemen Saiful bekerja di pejabat Anwar. Rahimi telah membuat lapuran polis yang beliau disuruh membuat Surat Akuan Sumpah palsu untuk mengaitkan YAB PM dalam kes liwat tersebut. Mengapa Anwar tidak memanggil Rahimi sebagai saksi?

2. Rasid - juga seorang lagi pembantu Anwar. Rasid juga telah membuat lapuran polis beliau disuruh buat Surat Akuan Sumpah palsu berkaitan kes liwat terhadap Saiful ini. Kenapa Anwar tidak memanggil Rasid, rakan banduan penjara Sg. Buloh bersama dengan Anwar dahulu? Mengapa Anwar tidak mahu memanggil Rasid sebagai saksi?

3. YB Senator Ezam Mohd. Nor - bekas Ketua Pemuda PKR, mantan panglima kanan Anwar. Saiful berjumpa dengan Ezam menceritakan bagaimana dia diliwat oleh Anwar. Mengapa Anwar tidak mahu memanggil Ezam sebagai saksi?

4. Wan Azizah - isteri Anwar dan Presiden pepatung PKR. Beliau boleh memberi keterangan apa jadi dengan Anwar pada hari kejadian, dan hari Saiful buat repot polis. Wan Azizah juga boleh ceritakan apa bukti beliau ada untuk buat kenyataan Anwar perlu menyorok di Kedutaan Turki kerana konon ada sniper assasin nak tembak Anwar. Mungkin Wan Azizah boleh perkuatkan keterangan sambil memakai jam Omega sekali! Mengapa Anwar tidak mahu memanggil Wan Azizah sebagai saksi?

5. Anuar Saari - bekas pegawai khas Anwar. Beliau boleh berikan keterangan mengenai pengalaman "ngeri" yang beliau lalui bersama Anwar. Apa pengalaman "ngeri" itu teman tak boleh nak cerita yop, elok Anuar dedahkan bila dipanggil sebagai saksi dalam Mahkamah. Sure menggemparkan negara dan dunia kalau mendengar "pengalaman ngeri" Anuar Saari. Mengapa Anwar tidak mahu memanggil Anuar Saari sebagai saksi?

6. YB Wee Choo Keong - Ahli Parlimen Wangsa Maju, juga seorang loyer. Beliau boleh ceritakan bagaimana beliau dipanggil untuk menjadi saksi untuk surat akuan sumpah Rahimi, kebetulan pada masa itu YB Wee adalah Pesuruhjaya Sumpah. YB Wee boleh ceritakan mengenai surat Akuan Sumpah yang Rahimi dakwa palsu itu. Kebetulan YB Wee masih menyimpan salinan asal surat Akuan Sumpah itu yang disangka hilang oleh "sesetengah pihak". Tengok apa akan jadi kalau YB Wee datang ke Mahkamah beri keterangan dan mengemukakan surat Akuan Sumpah itu? Mengapa Anwar tidak mahu memanggil YB Wee sebagai saksi?

Teman juga mahu bertanya, mengapa Anwar tidak mahu panggil teman sebagai saksi? Teman bersedia bila-bila masa. Malahan teman cabar Anwar dan Karpal supaya memanggil teman sebagai saksi. Tak sabar teman nak ke Mahkamah memberi keterangan. Dan bila dipanggil nanti, teman akan beritahu Mahkamah perkara berikut:

1. bagaimana keadaan Anwar apabila mendapat maklumat Saiful telah membuat lapuran polis yang dia diliwat Anwar. Apa rupa dia masa tu? Ramai yang tahu tu yop. Teman akan ceritakan macam mana Anwar pada hari Saiful membuat lapuran polis itu. Teman tidak akan lupa tarikh 28.06.2008 itu, masih segar dalam ingatan teman;

2. Teman juga akan ceritakan apa berlaku dalam bilik hotel Quality Inn, Shah Alam malam 28.06.2008 itu selepas Saiful membuat lapuran polis itu. Bagaimana keadaan Anwar masa itu? Apa Wan Azizah buat malam tu?

3. Teman juga nak ceritakan kepada Mahkamah apa yang dibincangkan malam itu. Bagaimana Rahimi dibawa datang ke Quality Inn Hotel malam itu? Apa yang dia disuruh buat oleh beberapa orang tertentu pada malam itu, siapa orang tertentu tu dan apa peranan YB Wee Choo Keong pada malam itu?

4. Teman juga akan menceritakan kepada Mahkamah bagaimana timbul kisah Anwar nak lari ke Turki, kemudiannya ditukar ke Kedutaan Turki, kemudiannya ditukar ke rumah Duta Besar Turki. Kenapa Anwar nak lari?

5. Teman juga nak beri keterangan bagaimana timbul cerita Anwar hendak ditembak mati oleh penempak "sniper" upahan. Siapa yang mencadangkan kisah itu? Dan apa sebab cerita itu didedahkan?

6. Teman juga nak ceritakan kepada Mahkamah bagaimana Anwar menceritakan kemungkinan ada airmani dia didalam karung kunyit Saiful, dan kemungkinan ada airmani lain bersama. Ya yop, Anwar awal-awal dah ceritakan yang kononnya polis akan bawa keterangan akan ada airmani dia didalam karung kunyit Saiful. Macam mana Anwar tahu? Kenapa Anwar ceritakan begitu? Apa tujuan dia ceritakan?

Eh yop, banyak yang teman boleh ceritakan yop. Dan semua itu relevan dengan kes liwat terhadap Saiful. Tunggulah bila Anwar & Karpal sapina teman, dan saksi-saksi lain yang teman sebut diatas. Tak sabar teman nak Mahkamah yop. Dah lama teman nunggu nak bagi keterangan ni, tapi dema tak panggil pun!!! Teman cabar Anwar & Karpal supaya panggil teman dan rakan-rakan lain diatas sebagai saksi dalam perbicaraan dia meliwat Saiful!!!

Jadi pokok pangkal kisahnya yop, kenapa kami saksi-saksi yang relevan ni langsung tidak dipanggil oleh Anwar, sedangkan kami yang tahu sedikit sebanyak, malah ada yang terlibat secara langsung. Kenapa YAB Dato' Sri Najib dan YABhg Datin Sri Rosmah yang langsung tak ada kena mengena dengan kes liwat ini hendak dipanggil sebagai saksi?

Teman berpendapat Pendakwaraya patut membantah pemanggilan YAB PM dan Datin Sri Rosmah sebagai saksi. Gunakan alasan yang teman bagi ni, kenapa kami yang relevan ni dia tak mau panggil sebagai saksi, tau-tau nak panggil YAB PM dan YABhg Datin Sri Rosmah. Teman juga menasihatkan YAB PM dan YABhg Datin Sri Rosmah supaya jangan layan Mat CD yang tengah meroyan ni. Kalau sapina dikeluarkan, elok mohon dibatalkan sapina itu macam yang dibuat oleh Tun Mahathir pada tahun 1999. Teman cukup yakin Mat CD akan gunakan alasan ini untuk menangguhkan kes.

Oh ya, ramai yang tertanya-tanya kenapa Mat CD nak menangguhkan kes dia? Dia nak tunggu apa? Senang je jawapannya. Teman cukup yakin Anwar akan mencari jalan menangguhkan kes dia sehingga ke PRU 13. Sebab apa? Sebab dia berharap akan menang pilihanraya ke 13 dan jadi PM, dan lepas itu bolehlah semua kes dia ditutup; dan kalau boleh sumbat Saiful (dan juga Datuk Eskay) dan yang lain-lain dalam tahanan. Itulah yang dibuatnya terhadap Umi Hafilda & Azizan pada tahun 1997, sehingga menyalahgunakan pihak Cawangan Khas PDRM untuk menyumbat Umi & Azizan kedalam tahanan dan membuat surat Akuan Palsu untuk melepaskan Anwar. Itulah sebab YA Augustine Paul menyumbat Anwar ke penjara Sg. Buloh selama 6 tahun, kerana menyalahgunakan kuasa mengarahkan Cawangan Khas PDRM mendapatkan akuan Palsu daripada Umi & Azizan!

Oleh itu yop, teman nasihatkan supaya gunakanlah otak. Janganlah terima bulat-bulat apa yang Anwar kelentong. Jangan lupa dia pernah bohong dan tipu satu dunia pasal 16 Sept. Dia boleh buat macam-macam yop! Janganlah jadi macam kaum Anwarinas dan Koonyet:2, bila ditanya soalan kenapa tak tanya atau double-check, dia akan kata "ketuk kepala tanya lutut" (sebab otak dema letak kat lutut yop, itu pun kalau ada otak!). Tapi kita yang ada aqal ni senang saja, "tepok dada tanya iman masing-masing yop". Insyallah ALLAH akan berikan petunjuk dan hidayahnya, tambah-tambah bula puasa ni yop.

Adios amigos, grasias senor.

Wallahua'lam & wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Selasa
09 Ramadhan 1432
09 Ogos 2011

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Foreign Affairs Warned of Malaysia’s Record On Human Rights

Posted: 09 Aug 2011 05:49 PM PDT

From Herald Sun

THE Gillard Government was warned four days before it first announced its asylum seeker deal that some people sent to Malaysia could face canings of “not more than six strokes”.

Legal documents submitted to the High Court by lawyers acting for the Government show that the Department of Foreign Affairs pointed out concerns on May 3.

“Some concerns have been expressed about Malaysia’s record on human rights on specific issues, both internationally and within Malaysia,” one document says.

It refers to canings, jailings and other punishments for “illegal immigrants”.

But other documents submitted show that in July, the United Nations wrote that a deal with Malaysia was “workable” because of human rights safeguards put in place.

They include a provision to give asylum seekers legal status if they arrive from Australia.

The UNHCR wrote that its position “is and remains conditioned upon proper protection and vulnerability safeguards”.

The documents have been made public as part of the Government’s defence against the legal challenge to its Malaysian solution.

The Government wants to “swap” 800 asylum seeker boat arrivals for 4000 confirmed refugees in Malaysia – the first of whom will arrive within days.

Immigration Minister Chris Bowen said he hoped for a hearing before the scheduled date of August 22, warning people smugglers will use delays to get desperate people on boats.

“One of our arguments to the court is that people smugglers will spin this and lie about this and say that this is some sort of green light,” Mr Bowen told the ABC. “It’s not.

“Anybody contemplating coming to Australia on the basis of this injunction should not.”

Mr Bowen told the ABC that the Government was on “very strong ground in this case”, and it will argue that Malaysia is a safe place to send asylum seekers.

“Malaysia is a country which has given commitments to Australia in terms of the arrangement we have with them,” he said.

As asylum seekers remain on Christmas Island in limbo, an airbus hired to deport them to Malaysia will instead be used to fly home the federal police officers who would have removed them.

Almost 40 police known to locals as “the removalists” will go back to the mainland today and riot police and other officers are likely to follow after the High Court challenge.

The Malaysian police delegation sent to observe the removals flew out yesterday afternoon, and was unclear about when it could return.

Mafrel Mahu SPR Bersih Daftar Pemilih Elak Implikasi Ketika PRU-13

Posted: 09 Aug 2011 04:55 PM PDT

The Malaysian Insider

Badan Pemantau Pilihan Raya Adil dan Bebas Malaysia (Mafrel) menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membersihkan daftar pemilih yang didakwa turut melibatkan kehadiran "pemastautin tetap" yang diragui bagi mengelakkan implikasi besar ketika pilihan raya umum ke-13.

Mengikut perkembangan semasa pilihan raya umum ke-13 dijangka akan diadakan dalam waktu terdekat.

Pengerusi Mafrel Syed Ibrahim Syed Noh berkata, SPR perlu melihat secara serius pendedahan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat berhubung isu status kewarganegaraan yang diberikan kepada pemastautin tetap, sekali membolehkan mereka mengundi dalam pilihan raya.

Tegas beliau, SPR perlu menjalankan siasatan itu dengan kerjasama Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bagi membersihkan daftar pemilih.

"Saya rasa kalau pendedahan itu benar, SPR perlu melakukan siasatan segera mengenai apa yang berlaku, apa yang boleh SPR lakukan ialah siasat latar belakang pengundi itu, adakah mereka betul-betul (warganegara), sebab kini terdapat banyak keraguan yang mana pemastautin tetap bertukar ke warganegara dalam tempoh yang singkat.

"Kini lebih banyak keraguan, kita rasa ragu-ragu (tentang daftar pemilih), untuk menghilangkan keraguan ini SPR perlu mengambil tindakan segera dan menyiasat perkara ini dengan kerjasama JPN," katanya kepada The Malaysian Insider.

Bagaimanapun Syed Ibrahim percaya SPR akan memberi alasan tidak mempunyai kuasa, namun beliau menegaskan pembersihan daftar pemilih adalah di bawah bidang kuasa badan pengurusan pilihan raya itu.

"Memang daftar pemilih terletak di bawah bidang kuasa SPR, tidak boleh (kata) tiada kuasa kerana sebagai badan pengurusan pilihan raya SPR mempunyai kuasa itu.

"Sudah menjadi faktor utama yang mana daftar pemilih dan pembersihannya adalah kuasa SPR, kes ini sangat jelas… ini kes faktor yang mana ia jelas bagaimana pemilik kad pengenalan merah memperoleh kad pengenalan biru dalam tempoh singkat, untuk itu, SPR perlu siasat dengan serius," katanya.

Isu daftar menjadi hangat baru-baru ini ekoran pendedahan mengenai tindakan menukar status kewarganegaraan pemastautin tetap kepada warganegara dalam tempoh yang singkat dan ia mendapat bantahan kepimpinan Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun perkara itu dinafikan oleh JPN dan SPR.

Berikutan pendedahan itu, Pakatan Rakyat mahu sidang tergempar Parlimen bagi membahaskan isu kewujudan pengundi-pengundi di kalangan warga asing yang diberikan taraf kewarganegaraan.

Tambah Syed Ibrahim, kegagalan SPR membersihkan daftar pemilih akan memberi implikasi yang besar dalam sistem pilihan raya negara.

"Implikasinya sangat besar, sekiranya warga asing dibenarkan mengundi keputusan itu boleh dicabar, kalau ada parti yang tidak berpuas hati… sudah tentu kita tidak mahu perkara ini berlaku.

"Sebab itu saya minta SPR mengambil tindakan segera dengan kerjasama JPN, siasat dengan serius kerana SPR adalah badan bebas," katanya.

Sebelum ini Pakatan Rakyat juga mendakwa Barisan Nasional (BN) mendaftarkan warga asing sebagai rakyat negara ini melalui operasi "MyDaftar".

Operasi itu dikatakan mahu menjadikan warga asing sebagai pengundi yang sah bagi memenangkan BN pada pilihan raya umum ke-13.

Ashamed or Not, Ex-IGP Musa Hassan Refuses to See Anwar Face to Face

Posted: 09 Aug 2011 11:49 AM PDT

Malaysia Chronicle

For reasons known only to himself, former top cop Musa Hassan does not wish to see Anwar Ibrahim face to face, refusing to proceed with the interview to screen witnesses in the sodomy trial against the Opposition Leader if he was present.

Both Musa and former Malacca police chief Mohd Rodwan Mohd Yusof have insisted that Anwar absented himself during the interview sessions with the defense lawyers, sparking comment that they were too embarrassed to see the man who has accused them of deliberately conspiring to kill his political career.

“Anwar’s presence is needed as he is the person accused, and he has the right to be there. He has to be there as we may need to seek certain instructions. This, I have to emphasise, has never happened before in my legal practice and this is a first,” lead defense counsel Kaparal Singh told reporters on Tuesday.

The 64-year Anwar was accused of sodomising a former aide Saiful Bukhari Azlan at a posh condo in Kuala Lumpur in June, 2008, soon after he announced his plans to make a parliamentary comeback.

Anwar has accused Prime Minister Najib Razak and wife Rosmah Mansor of hatching the scheme, which also involves the Attorney-General Gani Patail, Musa and Rodwan. Like Najib, Rodwan had also met Saiful in the days before the aide lodged the police complaint leading to the current trial.

Too good to be true

On Monday, the judge sprang a surprise when he allowed the defense to interview all 15 witnesses, including Najib and Rosmah, before they took the witness stand.

Many observers had predicted “it was too good to be true” and chances were high the Najib administration would throw all forms of obstacles to get Najib and Rosmah off the hook from having to appear as witnesses.

On Tuesday, Solicitor-General II Mohd Yusof Zainal Abiden, who is heading the prosecution team, said in a text-message that Anwar’s presence was not necessary.

According to Karpal, Yusof also wanted to meet with the trial judge for further directions on the matter.

“We will wait for the prosecution to meet the judge, for they cannot meet him alone. We have to also be present as well,” said Karpal, stressing that it was the prosecution that was intentionally creating the delay.

He pointed out that Saiful’s father had publicly complained and accused Anwar of delaying the trial.

Meanwhile, the interview sessions have been put on hold until the objection over Anwar’s presence is resolved. Another six witnesses had been scheduled to be interviewed tomorrow.

“If at this stage, Musa Hassan and Rodwan are kicking up so much fuss, imagine what happens when Rosmah and Najib’s turn comes,” PKR vice president Tian Chua told Malaysia Chronicle.

The first couple are among the 15 witnesses and have already sounded a warning that they will co-operate only if a subpoena was issued. This has sparked criticism that they were not responsibe or civic-minded citizens as Anwar stands to be jailed for 20 years if found guilty.

Dato Seri Anwar Ibrahim Ke Mahkamah Tinggi Jalan Duta Esok

Posted: 09 Aug 2011 03:41 AM PDT

Dato’ Seri Anwar akan ke Kompleks Mahkamah Tinggi Jalan Duta esok, 10hb Ogos 2011, jam 9.30pagi. Isu di mahkamah adalah berkaitan pendakwa membantah kehadiran Dato’ Seri Anwar Ibrahim dalam wawancara peguam pembela ke atas saksi.

Pejabat Dato Seri Anwar Ibrahim

Serbuan JAIS Ke Gereja – Semua Pihak Harus Saling Memahami

Posted: 09 Aug 2011 02:27 AM PDT

NOTA PANDANGAN BiPPA.
(BIRO PEMAHAMAN DAN PEMANTAPAN AGAMA – KEADILAN)
8 Ogos 2011.
Setiapkali ada isu yang melibatkan pelbagai agama dalam negara sejak mutakhir ini pasti akan dipolitikkan dengan hebat sekali. Isu serbuan pihak JAIS di Gereja Methodist Damansara Utama, Petaling Jaya, adalah mengulangi insiden kepelbagaian agama yang begitu sensitif dan harus berhati-hati menanganinya. Insiden sebelum ini seperti isu lesen arak, suara azan, pijak kepala lembu, roboh rumah ibadat dan pelbagai insiden-insiden yang pasti tidak akan kesudahan pula selepas ini.
Kepelbagaian agama (Pluraliti) dalam negara ini merupakan suatu realiti yang mesti difahami oleh semua pihak. Kita perlu menerima hakikat ini secara positif dengan ketentuan Tuhan yang membawa banyak rahmat. Masing-masing agama harus memahami batasan yang dibenarkan dan sempadan yang tidak boleh dicerobohi (eksklusif). Dato Dr Siddiq Fadhil dalam Ucapan Dasar Muktamar WADAH PENCERDASAN UMMAT baru-baru ini mengungkapkan dengan jelas persoalan ini, katanya;
Bagi umat Islam pluraliti (tanawwu`, ta`addud, ikhtilaf) adalah fenomena ciptaan Tuhan yang sarat dengan hikmah. Yang mutlak Tunggal hanya Allah sendiri, sedang makhluk diciptakan beragam (mukhtalifan) dan berpasangan (azwajan). Manusia diciptakan lelaki dan perempuan, berbangsa-bangsa dan bersuku-suku, berbeza-beza bahasa dan berlain-lainan warna.

Kepelbagaian tersebut diciptakan bukan tanpa makna. Pluraliti adalah tanda (ayat) yang menyiratkan hikmah dan makna untuk diteroka oleh al- alimin, mereka yang memiliki daya renung keilmuan yang tajam. Demikianlah premis yang membentuk sikap positif-apresiatif terhadap pluraliti. Kerana itu pula tidak ada masalah bagi umat Islam menghadapi pluraliti masyarakat.
Bagi umat Islam, persoalan berkaitan dengan Aqidah adalah persoalan pokok, yang tidak boleh di tolak ansur, batasan eksklusif yang harus difahami dan dihormati oleh agama lain. Islam juga menghormati hak eksklusif agama lain,
Dan  janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, kerana mereka nanti akan memaki Allah dengan melampai batas tanpa pengetahuan.
Surah Al-An'aam: 108)
Oleh itu Islam melarang umatnya dari mencerca Tuhan-tuhan agama lain (rujuk surah Al- An'am ayat 108), penghinaan secara terbuka terhadap agama lain boleh membawa sifat prejudis mereka terhadap Islam. Bahkan kejahatan mereka yang melampau akan merugikan umat Islam apatah lagi dalam suasana sebegini. Allah S.W.T. memerintahkan kita berdakwah Kenyataan Media Biro Pemahaman & Pemantapan Agama (BiPPA) Halaman 2/2 Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN)bukannya mencela atau menghina. Apa yang kita cuba singkap daripada isu serbuan JAIS ke Gereja atas nama jamuan makan mempunyai dua maklumat yang berbeza.
Pertama; JAIS bertindak atas maklumat bahawa kitab Injil dalam bahasa Melayu diagihkan kepada orang Melayu di majlis itu, dikatakan isu ini berkaitan dengan proses penyebaran agama lain keatas umat Islam.
Kedua ; Majlis Aids Malaysia (MAC) menjelaskan bahawa majlis makan malam tersebut adalah untuk mengutip dana bagi membantu pengidap Aids. Ini adalah sebahagian dari aktiviti yang sering dilakukan oleh pihak Gereja bagi membantu pihak-pihak yang memerlukan tanpa mengira kaum dan agama.
Bagi pihak Biro Pemahaman dan Pemantapan Agama (BiPPA) Parti Keadilan Rakyat,berpendapat adalah lebih harmoni semua pihak samada pihak Gereja, JAIS atas pihak-pihak yang terlibat untuk mendapat maklumat yang tepat, duduk semeja dan mencari jalan
penyelesaian. Sekiranya semua pihak memahami hak inklusif dan eksklusif masing-masing ,tidak ada masalah yang tidak boleh diselesaikan. Kami menyokong penuh usaha untuk bertemu muka dengan pengurusan JAIS dan Gereja Methodist Damansara Utama
(DUMC) untuk mendapat maklumat yang lebih tepat bagi merungkaikan isu ini.
Semoga pendekatan ini memberi manfaat yang menguntungkan kepada rakyat Malaysia yang berbilang agama secara keseluruhannya.
YB HJ AHMAD BIN KASIM
Pengerusi Biro Pemahaman dan Pemantapan Agama (BiPPA)
Parti Keadilan Rakyat

Terawikh Dan Tazkirah Dato Seri Anwar Ibrahim Di Masjid Makmuriah Kampung Sungai Kayu Ara

Posted: 08 Aug 2011 10:56 PM PDT

Malam ini Dato’ Seri Anwar Ibrahim akan bersama jemaah Masjid Makmuriah Kampung Sungai Kayu Ara,Untuk menyampaikan Tazkirah dan Solat Isyak, kemudiannya terawih.

Pejabat Dato Seri Anwar Ibrahim

Pertemuan Bersama Menteri Jerman, Dr Werner Hoyer, Di Kediaman Duta Jerman, Kuala Lumpur

Posted: 08 Aug 2011 10:31 PM PDT

Pertemuan saya bersama Menteri Negara Jerman, Dr Werner Hoyer, di Kediaman Duta Jerman, Kuala Lumpur berlangsung baik semalam. Antara isu yang dibincangkan bersama adalah berkaitan memperkukuh negara hukum dan institusi keadilan. Kami juga membincangkan betapa pentingnya sistem pilihanraya yang bersih dan adil kepada sesebuah masyarakat demokratik kerana ianya zahir dari pilihan rakyat.
Sebarang manipulasi dan penipuan dalam sistem pilihanraya ternyata memudaratkan sesebuah negara serta menjadi barah yang nanti sukar untuk diubati. Kami turut menyentuh beberapa persoalan berkaitan hubungan dagang antara Malaysia-Jerman dan bersetuju hubungan ini sangat bernilai buat kedua-dua negara. Perbincangan antara saya dan Dr Werner Hoyer meliputi perkembangan dunia Islam termasuk kekerasan pimpinan Bashar al Assad terhadap rakyatnya sendiri. Saya berpandangan Jerman boleh memainkan peranan demi menghentikan kekejaman Bashar.
ANWAR IBRAHIM

‘Kg Baru’ Dalam Daftar Pemilih SPR

Posted: 08 Aug 2011 10:11 PM PDT

Keadilan Daily

Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR), mencipta sejarah baru apabila mendaftarkan sebuah kampung bernama 'Kg Baru' dalam daftar pemilih pilihan raya.

Bagaimanapun nama 'Kg Baru' yang didaftarkan dalam laman web berkenaan dibetulkan tidak sampai sejam selepas isu itu ditimbulkan media.

Ia sekaligus menunjukkan kepincangan dalam sistem daftar pemilih SPR yang terdedah dengan penipuan.

Pada mulanya perkara itu didedahkan Ketua Pemuda Pas Johor, Suhaizan Kayat  yang juga Pengerusi Pemulihan Demokrasi dan Mobilisasi Pemuda Pas.

Kg Baru didedahkan mempunyai kad pengenalan bernombor 830527115422 dan dilahirkan pada 27 Mei 1983.

Menurut daftar pemilih SPR yang telah disahkan, Kg Baru layak mengundi di DUN Hulu Besut dan kerusi parlimen Besut.

Namun apabila semakan dibuat di laman web Jabatan Pendaftaran Negera (JPN) nombor kad pengenalan bagi pemilih yang bernama Kg Baru sebenarnya adalah milik Noraini Binti Abdullah.

Suhaizan dalam kenyataan media juga mendakwa Pemuda PAS menjumpai pemilih dari kalangan 'pengundi hantu' di mana nama mereka tidak terdapat dalam rekod JPN.

Beliau memberikan contoh seseorang yang kononnya bernama Farhana Binti Abdul Rashid, no kad pengenalan 840505715012 dan dikatakan pengundi di DUN Wakaf  Mempelam dan kerusi parlimen Kuala Terengganu di daftar pemilih SPR yang telah disahkan.

Namun semakan di laman web JPN menunjukkan nombor yang dimasukkan tidak sah ataupun tiada permohonan mengikut nombor yang diberikan itu.

"Persoalannya bagaimana SPR boleh mendaftarkan pengundi hantu sedangkan SPR mempunyai sistem pendaftaran pemilih sepanjang tahun (e-SPPST) yang telah dihubungkan dengan JPN melalui sistem ALIS (Agency, link-Up System)?"

"Berdasarkan kepada peristiwa pada 2 Ogos lalu di mana JPN mengubah status warganegara dalam tempoh satu jam setengah maka mungkin maklumat Farhana Binti Abdul Rashid akan berubah selepas media menyiarkan maklumat pengundi hantu ini," katanya.

Wee Choo Keong

0 ulasan
sumber :-

Wee Choo Keong


Tan Sri Azman Mokhtar: Have you read the AirAsia’s financial statements?

Posted: 08 Aug 2011 07:25 PM PDT

I would like to share this comments which I have received from a reader, Warrior 123. I am surprised that mainstream newspapers like Star and others, have resorted to quoting sources, has painted a very rosy picture of this AirAsia/MAS share swap without any analysis on the income statements of AirAsia. Please read this well [...]

PKR DUN 19 Kepayan P174 Penampang, Sabah.

0 ulasan
sumber :-

PKR DUN 19 Kepayan P174 Penampang, Sabah.


ENGINEER Vs ‘ENJIN AIR’ IN LINTAS ROAD

Posted: 09 Aug 2011 04:43 AM PDT

By : PKR MEDIA

THE SEVERE deformation of road conditions arising from the construction of trunk sewer pipelines and manholes along the stretch of (a) Penampang By Pass – Jalan Pintas linking Kota Kinabalu to Donggongon (b) Jalan Lintas, linking the Kota Kinabalu International Airport and the Junction of Jalan Tuaran/Jalan Lintas, has been a sore point of much inconvenience and real concern to many road users.

Besides safety risks to motorists and pedestrians alike, the severe disruption to traffic flow without adequate diversion management and alternative provision, have also caused much stress and loss of productivity to many road users and transporters.

The much deformed Jalan Pintas and Jalan Lintas will need a major rectification work. As the sewerage project is already costing the tax payers some RM 100 million, who will be forking out again to repair the deformed dual carriageway, an unnecessary exercise which could have been avoided in the first place.

Many unhappy road user from Kg. Nosoob, Kg Ganang & Kg Gunsing in Kepayan were concerned the way the laying of sewerage pipes by the contractors. Substantial amount of longitudinal cracks are visible along the highway, with unacceptable subsidence and deformation along it.

To make matters worse, the road user even went to the site to look for the engineers, with a very bewildering feedback: 'Tak Ada Engineer Turun'.

How do we expect Jalan Lintas not deforming and the traffic flow disruption minimized when there is no or inadequate supervision on site. How do we not expect poor workmanship and poor quality of construction work and unacceptable traffic flow management when on site supervision from all parties involved in the sewerage contract is 'tidak turun padang bah' instead of regular basis daily.

Dr Roland Chia who is also PKR Supreme Council member, whilst receiving these complains urged the relevant authorities to ensure proper supervision by their consultants and the contractors undertaking all public works projects, including the sewerage projects mentioned above. The tax payers' money should be well-spent and not on bailing out shoddy and unprofessional works

Anak Muda Kampung Nak Senang

0 ulasan
sumber :-

Anak Muda Kampung Nak Senang


Indonesia buat kenderaan tempur 4X4 pula

Posted: 08 Aug 2011 11:04 PM PDT



Nampaknya jiran kita Indonesia jauh meninggalkan Malaysia dalam industri pertahanan. Mungkin Malaysia hanya mampu import peralatan tentera yang canggih dan berharga berbillion ringgit. Setelah projek jet tempur generasi baru dan kapal selam, kini Indonesia mahu buat kenderaan tempur 4X4 macam Humvee.

Kisah kehebatan industri pertahanan Indonesia yang mengeluarkan kapal selam, bot selam, jet pejuang generasi baru, hoverkraf, kereta perisai, kapal terbang, helikopter, kapal peronda, senapang tempur , roket sendiri pada pautan berikut http://amkns.blogspot.com/2011/08/indonesia-buat-kapal-selam-tahun-2012.html


TNI CIPTAKAN PROTOTIPE KENDARAAN TAKTIS 4 X 4
Senin, 8 Agustus 2011

Jakarta (ANTARA News) - Tentara Nasional Indonesia berhasil menciptakan prototipe kendaraan taktis dengan tenaga penggerak empat roda 4x4, untuk dikembangkan dan digunakan mendukung tugas pokok TNI.

Kepala Subdinas Materiil Utama (Kasubdismatut) Dinas Penelitian dan Pengembangan TNI AD (Dislitbangad) Kolonel Kav Rihananto selaku Kepala Pelaksana Kegiatan (Kalakgiat) Rantis 4 x 4 TNI menyerahkan prototipe itu kepada Panglima TNI Laksamana TNI Agus Suhartono di Jakarta, Senin.

Ia mengatakan kendaraan tersebut dapat digunakan di medan yang berat seperti tanjakan terjal, jalan licin ataupun jalan yang berlumpur.

"Beberapa negara telah mengadopsi kendaraan taktis 4 x 4 untuk kepentingan militernya seperti AS (HUMVEE), Italia (IVECO), China (DongFeng Hummvee), Spanyol (EURO VAMTAC), Brazil (AV-VB4 RE 4 x 4 GUARA), Peancis (SHERPA) dan beberapa negara lainnya," tuturnya.

Rihananto memaparkan cara kerja dari kendaraan 4 x 4 adalah mesin dihubungkan dengan differensial tengah ("transfer case") yang membagi tenaga ke roda belakang dan roda depan. Karena pada saat menggunakan penggerak empat roda, penggunaan energi lebih tinggi.

"Selain itu pula diharapkan ke depan terdapat keseragaman/standarisasi kendaraan taktis TNI. Mengacu kepada konsep `Minimum Essential Forces` (MEF) diharapkan TNI pada 2014 dapat memenuhi kebutuhan alutsista dengan prioritas produksi dalam negeri serta dalam rangka kemandirian alutsista," ucap Rihananto.

Ia menambahkan, pembuatan prototipe kendaraan taktis TNI juga melibatkanmitra industri yakni PT. Autocar, PT. Pindad, PT. Yudistira, PT. Petrodrill, PT. Gajah Tunggal, PT. Krakatau Steel, PT. Pilar Mas Kursindo, PT. Indo Pulley Perkasa dan PT. Alam Indomesin Utama.

"Tampilan Rantis 4 x 4 tetap mengacu pada filosofi Hummvee USA, karena terbukti cukup tangguh, stabil dan flexible," tutur Rihananto.(*)

http://antaranews.com/berita/270842/tni-ciptakan-prototipe-kendaraan-taktis-4-x-4

Kegagalan Stamford College Membayar Gaji Pekerja

Posted: 08 Aug 2011 10:53 PM PDT



Utusan dan TV3 ada berani dedahkan kes ini, atau hanya berani kes di UNISEL? Aduan Rakyat Online - 8 Ogos 2011. Saya ingin mengetengahkan isu pengabaian/kegagalan majikan menjalankan tugas dalam urusan pembayaran gaji. Lebih malang, apabila isu ini di hadapi oleh sebuah organisasi yang telah pun berusia lebih 60 tahun. Organisasi berkenaan adalah STAMFORD COLLEGE.

Saya pohon bagi pihak ribuan kakitangan yang teraniaya untuk MENGETENGAHKAN ISU INI MEMANDANGKAN TIADA TINDAKAN/JAWAPAN YANG KAMI TERIMA SETELAH BEBERAPA KALI CUBA UNTUK MENDAPATKAN PENJELASAN DARIPADA PIHAK PENGURUSAN. Lebih buruk, berikutan isu berlaku semua umat Islam sedang berada di Buan Ramadan dan akan menyambut Hari Raya tdk lama lagi.


UNTUK REKOD, INI BUKAN LAH KALI PERTAMA ISU INI BERLAKU, PERKARA INI TELAH PUN BERLARUTAN SEJAK SAYA MENYERTAI ORGANISASI INI.SEBAHAGIAN DARIPADA KAKITANGAN TIDAK DAPAT KE PEJABAT AKIBAT TIDAK MEMPUNYAI WANG YANG CUKUP UNTUK PEMBAYARAN PARKING DAN SEBAGAINYA.

KAMI JUGA TURUT BERADA DALAM SITIUASI DILEMA YANG AMAT SANGAT AKIBAT TERPAKSA BERDEPAN DENGAN PIHAK BANK BERIKUTAN TUNTUTAN PEMBAYARAN BULANAN PEMBELIAN KERETA/RUMAH/KAD KREDIT DAN SEBAGAINYA.

Pohon jasa baik ADUAN RAKYAT/TV3 untuk menyiasat isu ini agar tdk berulang lagi demi pengajaran kpd organisasi-organisasi lain.

Selain itu, keadaan ini turut di kaitkan dengan salah laku pihak pengurusan dalam menangani urusan kewangan yuran pelajar-pelajar apabila terdapat dakwaan yang mengatakan masih ada pelajar-pelajar yang masih tidak memiliki buku-buku teks yang di janjikan meski pun telah lama membuat pembayaran.

Pihak ADUAN RAKYAT/TV3 boleh menghubungi saya pada bila-bila masa untuk maklumat lanjut.

By: ABDUL HADI

http://www.aduanrakyat.com.my/kegagalan-stamford-college-membayar-gaji-pekerja

Wanita Perancis dibunuh di Malaysia, jejas industri pelancongan

Posted: 08 Aug 2011 10:39 PM PDT



Sudah pasti rakyat dan kerajaan Perancis akan marah dengan berita ini. Wanita rakyat Perancis telah dibunuh di Pulau Tioman. Para pelancong asing dan tempatan pasti akan risau untuk melancong di Malaysia dengan jenayah yang semakin kejam di Malaysia ini.

RANGKA WANITA PERANCIS DI GUA
9 Ogos 2011

KUANTAN - Wanita Perancis yang hilang tiga bulan lalu selepas melancong ke Pulau Tioman dekat sini ditemui dibunuh kejam dengan mayat mangsa ditanam dalam sebuah gua di Kampung Tekek di pulau peranginan itu semalam.

Mayat Stephanie Foray, 30, yang belum berkahwin ditemui pada pukul 1 petang oleh polis ekoran penahanan dua lelaki warga tempatan di Kampung Tekek pada 24 Julai lalu.

Mayat mangsa ditimbus dalam lubang di gua itu sedalam tiga meter dan polis mengambil masa empat jam untuk mengeluarkan rangka dipercayai milik Stephanie.

Seorang daripada suspek itu merupakan seorang ahli perniagaan berumur 44 tahun yang memiliki sebuah pondok ala inap desa dan sebuah kafe manakala seorang lagi suspek merupakan sepupu kepada ahli perniagaan itu.

Mengikut laporan sebuah akhbar sebelum ini, mangsa tiba di pulau itu dengan feri pada 10 Mei lalu melalui jeti Mersing di Johor dan didakwa tinggal di pondok milik ahli perniagaan itu.

Sejak masuk ke pulau itu, tiada rekod menunjukkan mangsa meninggalkan pusat peranginan tersebut sama ada melalui jalan air atau udara.

Berikutan itu, polis melancarkan gerakan mencari mangsa selepas menerima laporan daripada atase Perancis di Singapura mengenai kehilangannya pada 27 Jun lalu.

Mengikut satu sumber, Stephanie sebelum ini kerap berhubungan dengan keluarganya di Perancis melalui e-mel.

"Namun selepas keluarga mangsa tidak menerima kiriman e-mel mangsa dalam tempoh yang lama, mereka membuat laporan kepada atase Perancis di Singapura," kata sumber itu.

Polis kemudian menghebahkan kehilangan mangsa yang bekerja sebagai pegawai komunikasi di Perancis melalui Facebook Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Siasatan polis kemudian membawa kepada penahanan suspek pertama, seorang ahli perniagaan. Lelaki itu ditahan selepas polis berjaya mengesan penggunaan telefon bimbit milik mangsa oleh suspek terbabit.

Beberapa hari selepas penahanan ahli perniagaan itu, polis kemudian menahan sepupu kepada suspek pertama itu yang memiliki sebuah kebun.

Suspek pertama didakwa penduduk kampung pernah menaiki motosikal bersama Stephanie.

Sumber itu memberitahu, soal siasat terhadap kedua-dua suspek itu membawa kepada penemuan satu rangka manusia ditimbus dengan batu-batan di dalam sebuah gua di kampung tersebut. Jarak gua dengan pondok didiami mangsa ialah 100 meter.

Turut ditemui bersama rangka dipercayai milik Stephanie adalah sebuah bantal dan tilam serta cebisan pakaian.

Mangsa dipercayai dibunuh tiga bulan lalu ketika dia tinggal di pondok milik suspek pertama.

Mayat mangsa kemudian ditimbus dalam gua di belakang tempat pondok tersebut.

Motif pembunuhan masih disiasat. Polis juga menyiasat kemungkinan mangsa dirogol oleh kedua-dua suspek itu.

Mangsa dikatakan tiba di ibu negara pada 5 Mei lalu dengan sebuah penerbangan dari Colombo, Sri Lanka ke Terminal Lapangan Terbang Tambang Murah (LCCT) Kuala Lumpur.

Selepas itu, mangsa pergi ke Melaka dan pernah menginap di Sayang Sayang Guest House, Kampung Hulu, Melaka.

Sementara itu, sumber Kedutaan Perancis di Malaysia ketika dihubungi berkata, pihaknya belum menerima sebarang maklumat terkini mengenai Stephanie.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0809&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

Orang kaya dapat komputer riba percuma 1Malaysia

Posted: 08 Aug 2011 08:00 PM PDT



Saya terpanggil untuk membuat aduan di ruangan ini mengenai pembahagian mini LAPTOP 1MALAYSIA YANG HANYA DI BERIKAN KEPADA ORANG YANG BERADA ,IBUBAPA YANG BERKERJA DI KERAJAAN SEPERTI GURU DAN SEDARA MARA SI PEMBERI?

Kenapa hal begini berlaku sedangkan ramai lagi remaja sekolah yang miskin ank yatim dan piatu tidak di berikan? Adakah ini arahan dari pihak kerajaan atau pihak tersebut yang mengadakan arahan?

Saya rasa amat terkilan kerana kebanyakan yang mendapat bantuan adalah anak-anak guru dan golongan yang berada.

Saya berharap hal ini dapat di selesaikan secepat mungkin. Terima kasih.

By: hamba allah
Aduan Rakyat Online - August 8th, 2011
Pembahagian mini laptop yang tidak adil
http://www.aduanrakyat.com.my/pembahagian-mini-laptop-yang-tidak-adil

29,200 TERIMA NETBOOK 1MALAYSIA

PASIR PUTEH 31 Mei - Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) Wilayah Timur memperuntukkan lebih RM29 juta untuk agihan komputer riba Netbook 1Malaysia secara percuma kepada 29,200 pelajar sekolah menengah di seluruh negeri ini sepanjang 2011.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0601&pub=Utusan_Malaysia&sec=Timur&pg=wt_05.htm

Ahli Parlimen Pekan tak kisah masalah rakyat tempatnya

Posted: 08 Aug 2011 05:55 PM PDT



Untuk makluman pihak tuan, kami pembeli rumah Sepekan Makmur di bawah pemaju Sepekan Sdn Bhd di Pekan, Pahang ingin memohon jasa baik pihak tuan agar dapat membantu menyelesaiakn masalah CF masih tidak dapat dan masih tidak dapat menduduki rumah yang kami beli.

Mengikut perjanjian rumah siap pada tahun 2006 aduan telah dimaklumkan kepada yb. di kawasan ini tetapi sehingga sekarang masih tiada penyelesaian. Kami menemui jalan buntu. Perbincangan dengan pemaju janji hanya tinggal janji sejak 2006 hingga lah sekarang 2011.

Ada pembeli telah menduduki rumah tersebut dengan masalah air diambil terus dari paip utama yang tidak bermeter dengan tekanan yang amat rendah kerana tangki utama masih belum siap lagi.

Spesifikasi rumah juga tidak megikut seperti spesifikasi asal contoh dinding sepatutnya batu bata berlepa tetapi pemaju telah menukar kepada dinding konkrit pasang siap. SURAT ADUAN JUGA TELAH DIAJUKAN KEPADA PA PARLIMEN PEKAN tetapi masih tiada tindakan untuk membantu menyelesaiakan masalah kami ini.

Rumah yang kami beli ini bukan rumah kos mewah cuma rumah kos sederhana dan kos rendah sahaja yang mana kebanyakan pembeli adalah pendapatan rendah dan sederhana. Kami terpakasa menanggung pembiayan bank sejak 2006 lagi dan juga terpaksa menanggung pembiayan rumah sewa yang kami duduki sekarang. Harap pihak tuan dapat membantu kami.

sekian terima kasih.

By: hasni omar
Aduan Rakyat Online - August 8th, 2011
Projek Perumahan Sepekan Makmur masih tidak dapat diduduki
http://www.aduanrakyat.com.my/projek-perumahan-sepekan-makmur-masih-tidak-dapat-diduduki

Layari laman web pembeli perumahan rakyat Malaysia yang teraniaya di http://terbengkalai.blogspot.com/

Kesian orang Sabah, tadah air hujan, tiada bekalan air

Posted: 08 Aug 2011 05:40 PM PDT



Sehingga ke tahun ini (2011) kampung saya yang terletak di Kampung Bingolon, Kudat, Sabah masih lagi tidak mempunyai kemudahan asas seperti jalan bertar and bekalan air bersih. Sejak beberapa tahun yang lepas sungai-sungai di kampung saya telah menjadi kering kontang dan penduduk hanya bergantung sepenuhnya pada air hujan. ( HIDUP UMNO! )

Sekiranya hujan tidak turun untuk beberapa bulan penduduk kampung terpaksa pergi ke pekan yang mengambil masa lebih kurang 1 jam pemanduan dengan kereta.

Namun bagaimana bagi mereka yang tidak mempunyai kenderaan untuk kepekan mengambil air? Mereka terpaksa meminta sedekah sedikit air daripada mereka yang mempunyai kenderaan ke pekan ataupun mencari perigi orang lain yang masih berair.

Air perigi juga hampir semuanya kering kontang sehingga menyebabkan perbalahan kerana tuan punya perigi tidak membenarkan orang lain mengambil air dari periginya yang tinggal sedikit demi untuk kegunann keluarganya.

Selain itu, masalah besar kampung ini adalah jalanya yang masih tidak bertar walaupun panjang jalan di kampung ini kurang daripada 10km.

Selain itu jalan kampung saya mempunyai 2 buah gunung yang sangat tinggi dan curam, dan tepi jalannya pula amat berbahaya terutamanya ketika waktu hujan ditambah pula tanpa sebarang penghadang di tepi jalan, sekiranya tayar kereta tergelincir kerana jalan licin sudah tentu terus jatuh kedalam gaung. dan sememangnya perkara ini suda berlaku beberapa kali, sehinggakan saya sendiri pernah terlepas daripada tangan mak saya ketika saya masih bayi dan mak saya yang tengah sarat mengandung terus melayangkan dirinya walaupun sarat mengandung untuk menangkap saya supaya tidak terus jatuh kedalam gaung.

Ini terjadi kerana pick-up yang dipenuhi penumpang tergelincir dan melorot jatuh kebelakang.

Nyawa penduduk kampung saya diatas tanduk setiap hari.

Dimanakah peruntukan kerajaan untuk kampung-kampung kecil? Elektrik di kampung ini juga baru saja disambung 2 tahun yang lepas.

Saya amat berharap pihak kerajaan mampu menyediakan peruntukan utntuk kampung kecil ini dan pastikan dilaksanakan.

Kerana sebelum ini terdengar desas-desus bahawa kampung ini telah mempunyai peruntukan untuk air dan jalan namun tidak kelihatan sebarang tindakan senhingga ke hari ini.

By: Marni
Perlukan Kemudahan Asas di Kampung
Aduan Rakyat Online - August 8th, 2011
http://www.aduanrakyat.com.my/perlukan-kemudahan-asas-di-kampung

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang