Pengikut

Nuffnang

Rabu, 3 Ogos 2011

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

0 ulasan
sumber :-

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Pemborosan Najib-Rosmah

Posted: 03 Aug 2011 06:26 AM PDT

1. Lawatan Rasmi PM & Rosmah 2008-2011
RM17 juta

2. Kos Selenggara kediaman rasmi PM & TPM
RM49 juta setahun

3. Bil elektrik dan air PM & TPM
RM10 juta setahun

4. Peruntukan program Permata Negara 2011
RM111 juta

5. Penginapan Rosmah di Hotel mewah Atlantis, Dubai
RM140,000 satu malam

6. Beg tangan Rosmah jenama "Hermezz Matte"
RM361,259.99

7. Cincin berlian
RM24 juta

8. Penganjuran Persidangan Wanita Pertama Dunia yang dihadiri oleh 14 wanita pertama
kebanyakannya daripada negara Afrika
RM4.5 juta

9. Gelang tangan
RM1.65 juta

KEPERLUAN RAKYAT DITARIK

1. Harga petrol RON97 dinaikkan empat kali sehingga Mei 2011 menjadikannya RM2.90 seliter

2. Najib lupus subsidi harga gula RM116.6 juta Mei 2011

3. Kenaikan Gas Petroleum Cecair (LPG) Mei 2011 menjadikannya RM1.90

4. Kerajaan naikkan kadar purata taqrif elektrik sebanyak RM2.23/kw (7.12%) berkuatkuasa
1 Jun 2011.


DIPETIK DARI SUARA KEADILAN, KELUARAN 2 OGOS 2011.

Kisah seorang peneroka yang tanam bersendirian

Posted: 03 Aug 2011 05:38 AM PDT

"Saya adalah seorang peneroka yang tanam sendiri" kata Haji Fei," saya mahu hidup berdikari dan saya juga mahu bebas dari hutang."

Ikutilah cerita Haji Shafei seorang peneroka Felda di gugusan Kota Gelanggi, Jerantut. Seperti peneroka-peneroka yang lain, beliau adalah peneroka yang dalam tempoh 20 tahun pertama sejak menjadi peneroka menyerahkan tanah ladangnya untuk diuruskan oleh Felda.

Tetapi setelah 20 tahun, apabila sampai waktunya untuk tanam sendiri, beliau mengambil keputusan untuk menguruskan sendiri ladangnya.

Semasa ladang-ladang jirannya mula ditebang Haji Fei membiarkan saja pokok-pokok sawitnya tidak ditebang, tetapi dia mula menanm anak-anak sawit di celah-celah pokok-pokok sawitnya yang sudah tinggi.

Dia masih boleh mendapat hasil dari pokok-pokok sawitnya itu. Setelah selesai menanam anak-anak sawit itu beliau mula meletakkan racun pokok keatas 20% pokok-pokok sawitnya yang tinggi itu, dan tidak lama kemudian pokok-pokok yang diracun itu menjadi layu dan mati, memberikan ruang yang cukup untuk anak-anak sawitnya membesar.

Beliau masih boleh bergantung kepada pokok-pok0k sawitnya untuk menyara hidupnya dan keluarganya. Kemudian Haji Fei "membunuh" lagi 20% daripada sawit-sawitnya yang tinggi itu bagi memberi ruang untuk anak-anak sawitnya membesar dengan mendapat cahaya matahari yang cukup.

Sehinggalah anak-anak sawitnya membesar dengan subur dengan pembajaan yang cukup dan racun yang cukup membersihkan rumput rampai diladangnya.

Sementara itu beliau masih boleh bergantung kepada buah sawit dari pokok yang tinggi itu untuk saraan hidupnya.

Anak-anak sawitnya membesar dengan subur dan beliau "bunuh" lagi 20% pokok-pokok yang tinggi itu bagi memberi secukup ruang kepada anak-anak sawitnya membesar.

Waktu berjalan menghampiri 3 tahun, dan anak-anak sawitnya membesar dengan segar, dan sudah mula mahu berbuah. Diwaktu itu beliau "membunuh" kesemua pokok-pokok sawit yang tinggi di kebunnya.

Melepasi 3 tahun, anak-anak sawitnya sudah mulai mengeluarkan hasil. Dalam tempoh tahun pertama, buah-buah sawit dari pokok-pokok yang barunya itu tidaklah mengeluarkan hasil yang baik tetapi mencukupi untuk menyara Haji Fei dan keluarganya dan ada lagi lebihan untuk ibu-bapanya di Kelantan.

Beliau boleh berpendapatan lebihkurang RM2000.00 sebulan tanpa menanggung sebarang hutang, maka dengan perbelanjaan untuk membeli baja dan racun, beliau masih boleh berpendapatan melebihi dari rakan-rakannya yang menanam melalui Felda.

Kini pohon kelapa sawitnya sudah melepasi 10 tahun. Pendapatannya lumayan, tidak pernah jatuh dari RM5000.00 sebulan, dan kebiasaannya boleh berpendapatan sekitar RM8,000.00 sebulan.

Beliau hidup lega. Memang beliau kerja letih sedikit tetapi sangat berbaloi.

Rakan-rakannya yang menanam melalui Felda masih juga berpendapatan RM1500.00 sebulan sebagai elaun sara hidup yang dikirakan sebagai hutang, dan mereka itu berhutang semakin lama semakin membesar, dan kini sudahpun melebihi RM90,000.00.

"Saya tidak menanggung sebarang hutang, dan pendapatan saya jauh, jauh, jauh lebih besar dari mereka yang tanam melalui Felda." kata Haji Fei.

"Saya tidak faham kenapa Felda tidak galakkan peneroka berdikari, saya pun dulu bukan senang nak tanam sendiri, macam-macam halangan yang dikenakan oleh Felda, saya diugut bermacam-macam, tapi saya cekalkan juga pendirian saya untuk berdikari dan tanam sendiri, dan saya tidak menyesal kerana membuat pilihan menanam sendiri. Saya kasihan tengok kawan-kawan yang tanam melalui Felda. Pendapatan bulanan mereka kecil dan hutang mereka besar!" kata Haji Fei.

"Saya sudah pergi ngerjakan Haji, dan sudah beberapa kali buat Umrah bersama isteri," dan semasa bertemu dengannya baru-baru ini dia masih bercita-cita untuk pergi sekali lagi pada tahun ini atau tahun hadapan.

Beliau menasihatkan peneroka-peneroka Felda supaya memberanikan diri menanam sendiri dan tidak menyerahkan nasib kepada Felda yang belum tentu dapat memberikan pembelaan kepada peneroka.


R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang

0 ulasan
sumber :-

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang


SIVARASA nafi kabel diplomat Amerika Syarikat

Posted: 03 Aug 2011 09:14 PM PDT

Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Sivarasa Rasiah menafikan laporan portal The Malaysian Insider yang menyebut mengenai pendedahan kabel diplomat Amerika Syarikat.

lapuran sepenuhnya:  
http://www.keadilandaily.com/sivarasa-nafi-kabel-diplomat-amerika-syarikat/?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed

Sivarasa bersama Zon 17 MBSA untuk Pertandingan FUTSAL

Posted: 03 Aug 2011 12:57 AM PDT

Sivarasa telah bersama warga Shah Alam dalam pertandingan FUTSAL antara Zon dalam Majlis Bandaraya Shah Alam anjuran MPP Zon 17 bersama Pejabat ADUN Kota Damansara dan Pejabat Ahli Parlimen SUBANG.

Perpaduna melalui sukan. SYABAS kepada MPP Zon 17 MBSA yang dipengerusikan oleh Ahli Majlis, Saudara James NG.



Sokongan moral kepada 6 Tahanan Ordinan Darurat

Posted: 03 Aug 2011 12:12 AM PDT

YB Sivarasa telah hadir bersama rakan-rakan lain memberikan sokongan moral menuntut keADILan dan kebebasan 6 rakan seperjuangan daripada Parti Sosialis Malaysia (PSM) yang telah ditahan dibawah Ordinan Darurat



Bersama Penganut-penganut Katholik di Desa Jaya

Posted: 02 Aug 2011 11:58 PM PDT

YB Sivarasa sempat beramal mesra dengan penganut-penganut Kristian di satu majlis suai-kenal di Gereja Cahaya Kristus di Desa Jaya baru-baru ini.


Perjuangan BERSIH berterusan...

Posted: 02 Aug 2011 11:41 PM PDT



Selepas BERSIH 9hb Julai, program-program anjuran masyarakat madani berterusan untuk menuntut pilihanraya yang Bersih dan Adil.

YB Sivarasa terus memberi sokongan beliau dengan menghadiri program-program ini.




Zulkifli Noordin

0 ulasan
sumber :-

Zulkifli Noordin


TAHNIAH KU LI

Posted: 03 Aug 2011 01:00 AM PDT

(Keengganan Anwar beri sampel DNA menimbulkan keraguan besar kepada PAS; dan video Mat CD menjadi paku terakhir keranda politik Anwar)

Salam 2 all.

Teman dok ingat bulan-bulan pose ni tak berminat sangat nak tulis hal-hal politik kepartian ni. Tapi perkembangan terbaru berkenaan pelawaan kepada YB Tengku Razaleigh Hamzah @ Ku Li untuk mengetuai pakatan pembangkang BiaDAPP (DAp-Pkr-Pas) memberi satu dimensi baru kepada politik tanah air. Teman cukup yakin Ku Li sedang tersengih meleret melihat namanya kini terpancar terang dalam kemelut politik negara.

Apa pun pertama sekali teman ucapkan tahniah kepada Ku Li atas pelawaan tersebut. Ini membuktikan bahawa kot mana dema berputar pun, bila tiba bab kepimpinan, kaum biaDAPP tetap memerlukan orang UMNO juga untuk memimpin mereka.

Buktinya, dalam menghadapi UMNO/ BN bagi pilihanraya 1990 dan 1995, PAS dan DAP terpaksa melantik Ku Li melalui Parti Semangat 46 untuk menjadi pemimpin dan gam kanji untuk PAS-DAP tidur sekatil. Memang jelas PAS-DAP tidak boleh bekerjasama sesama mereka. Begitu teruknya hubungan PAS-DAP ini, hingga Ku Li terpaksa menubuhkan Angkatan Perpaduan Ummah untuk bersama PAS, dan Gagasan Rakyat untuk bersama DAP. Dan yang paling banyak menerima menafaat kepimpinan bekas UMNO ini pada masa itu ialah PAS, yang berjaya membentuk Kerajaan Negeri Kelantan pada tahun 1990. Tetapi sejarah melihat bagaimana PAS mengkhianati Ku Li, dan akhirnya ia berpecah dan Ku Li kembali kepangkuan UMNO.

Bukti kedua ialah apabila berdepan dengan UMNO/ BN bagi pilihanraya 1999, sekali lagi PAS dan DAP terpaksa mengambil pemimpin UMNO untuk menjadi pemimpin dan gam kanji untuk melekatkan mereka. Maka calon mereka pada masa itu ialah manusia yang ditabal bininya sendiri sebagai anugerah tuhan - Anwar Ibrahim. Sekali lagi PAS mendapat menafaat daripada pakatan luar tabi'e itu apabila mendapat banyak kerusi Parlimen dan Presiden PAS Allahyarham Ustadz Fadhil Noor berjaya menjadi Ketua Pembangkang.

Setelah berpurnama madu sebanyak dua pilihanraya, teman dapat membaca bahawa kepimpinan PAS mula merasakan Anwar sudah mula menjadi beban dan liabiliti kepada PAS, dan tidak membawa apa-apa menafaat kepada mereka. Pilihanraya 2004 menyaksikan PAS hampir hanyut dengan kerusi Parlimen yang terlalu sedikit. Manakala dalam PRU 12 pada tahun 2008, walaupun mendapat penambahan kerusi, namun PAS menjadi rakan tercorot dalam pakatan pembangkang dan muncuk sekadar lembu yang dicocok hidung oleh Anwar & biaDAP; dan yang paling mendapat menafaat ialah parti cauvinis biaDAP. PAS dapat melihat bahawa game-plan Anwar yang sanggup menjual agama dan bangsa sendiri sudah mula memakan tuan. PAS is the biggest loser dalam percaturan ini, kerana vote-base PAS ialah orang Melayu.

Ini ditambah pula dengan skandal liwat dan videoklip manusia yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan. Teman cukup yakin pemimpin PAS bukan bodoh. Keengganan Anwar menyerahkan sampel darah bagi ujian DNA untuk membuktikan bukan airmaninya dalam karung kunyit Saiful menimbulkan kegelisahan dan keraguan dikalangan pemimpin PAS khususnya para ulama' dan ustad-ustad. Dan videoklip Mat China-Doll @ Mat CD menjadi paku terakhir memahat keranda politik Anwar. Sebenarnya sudah ramai kalangan ulama' dan ustad PAS sudah melihat videoklip tersebut dalam diam-diam. Ada yang baru tengok 2-3 minit dah mula urut dada sesak nafas. Ada yang berani menonton sampai ke adengan kondang-kondi, dan tidak lain yang keluar daripada mulut mereka selain menyumpah seranah Anwar, "celaka hang Anwar, hang tipu kami Anwar oooiiii. Hang baguih punya enjut, kami pulak yang kena hamput!!!".

Paku terakhir keranda politik Anwar sudah mula dipahat. Sebab itu teman tidak terkejut mendapat maklumat ada kepimpinan PAS menemui Ku Li secara rahsia & sulit. Mereka tahu jika mereka memasuki PRU 13 membawa bersama excess-baggage Anwar, maka mereka akan kehilangan vote-base Melayu mereka. Ditambah dengan kesilapan kaum Anwarinas menjadikan Ambeega Sreenavasan sebagai khalifah mereka dalam himpuan haram Koonyet-2, sehingga PAS dimomokkan dengan singkatan Pengikut Ambeega Sreenavasan! Ini semua mengerikan para ulama' dan ustad-ustad PAS. Mereka perlu lakukan sesuatu untuk memastikan vote-base Melayu mereka tidak hilang. Maka Anwar menjadi kambing hitam bagi PAS sekarang ini. Walaupun akan dilihat sebagai satu pengkhianatan, namun bagi PAS yang penting sekarang ialah survival politik mereka bagi menghadapi PRU 13. Ramai daripada mereka sudah seronok sedap merasa menjadi YB dan MB/ Exco; dan mereka tidak mahu kehilangan itu semua.

Sebab itu teman tidak hairan ada kepimpinan PAS mula melihat kearah Ku Li. Siapa lagi yang boleh berdepan dengan jentera gergasi UMNO melainkan orang UMNO sendiri. Besi memerlukan kayu untuk menebang batang pokok. Dan Ku Li dilihat sebagai orang yang paling layak. Kerana Ku Li adalah veteran UMNO, masih ada penyokong dan simpatisan, apatah lagi dikalangan Melayu liberal dan dan punya agenda sendiri.

Diwaktu yang sama, PAS masih mahu meraih sokongan bukan Melayu dan para kafir yang telah mereka semai beberapa tahun kebelakangan ini. Kerana PAS tahu mereka juga tidak mahu kehilangan sokongan bukan Melayu dan kafir yang seronok melihat PAS bersedia tidur sekatil dengan cauvinis biaDAP; sehingga sanggup membakulsampahkan perjuangan menubuhkan negara Islam yang menjadi jampi-mentera PAS selama ini. Ku Li dilihat sebagai gam kanji yang boleh melekatkan cauvinis biaDAP dengan PAS.

Diwaktu yang sama, Ku Li juga boleh menjadi gam-kanji bagi golongan Melayu liberal, saperti Zaid Ibrahim dan Parti Kita yang ditubuhkannya. Juga golongan liberalis lain termasuk dari golongan profesional dan lain-lain.

Dan mereka tahu Ku Li juga mengidam untuk menjadi Perdana Menteri. Kalau tak masakan Ku Li berani mencabar Tun Mahathir dalam pemilihan 1988 yang menyaksikan UMNO berpecah dan berkubor. Dan untuk menghadapi gergasi UMNO/BN dibawah pimpinan YAB Dato' Sri Najib, Ku Li akan dilihat sebagai orang yang paling layak. Kerana Ku Li adalah rakan Allahyarham Tun Abdul Razak, bapa YAB PM sekarang. Takkan anak nak lawan kawan bapak kot. Begitulah perkiraan dan sipir politik PAS sekarang.

Persoalannya, adakah Ku Li bersedia menjadi kuda tunggangan PAS sekali lagi? Ku Li politikus yang sudah matang; beliau kenal bebenor PAS ni yop. Apatah lagi pernah tidur sekatil hampir 10 tahun dengan mereka. Dengan pengalaman sebegitu rupa, teman cukup yakin Ku Li akan mengatur langkah dengan lebih bijak.

Itulah sebabnya Ku Li tidak terus menerima pinangan PAS. Sebaliknya beliau mengambil sikap berhati-hati. Beliau menubuhkan badan bukan kerajaan dengan nama Amanah. Beliau turut di apit oleh para politikus yang punya nama besar walaupun sudah menjadi tukun dan dinasour politik negara. Ku Li tahu kalau beliau membuat "political move" sekarang dengan menyertai pakatan pembangkang biaDAPP, sudah pasti karier politik beliau akan berakhir serta-merta. Pasti jentera UMNO/BN akan menyembelih beliau sehingga khatam 18, sedangkan pilihanraya tidak tahu bila kerana mandat kerajaan sekarang hanya berakhir pada April 2013.

Dengan menubuhkan sebuah NGO, Ku Li akan terus menikmati posisinya sebagai veteran UMNO; sudah pasti UMNO tidak akan menyembelih "orang" mereka sendiri. Dengan kedudukan istimewa sebagai veteran UMNO, Ku Li boleh mengatur langkah dengan lebih selesa tanpa risiko kena sembelih. Malah kedudukan itu akan memberikan beliau "imuniti" dan ruang nafas yang cukup selesa untuk bergerak. Teman cukup yakin dari kedudukan itu, Ku Li akan boleh menghentam dan mengkritik kerajaan dengan lebih uummph! Bayangkan veteran UMNO menghentam parti UMNO sendiri. Jika ia dilakukan dengan cara strategik dan konsisten, teman cukup yakin Ku Li akan dilihat sebagai hero. Mungkin juga akan ada dikalangan pimpinan UMNO/BN akan turut serta beliau, terutama dari kalangan mereka yang punya kepentingan dan agenda tersendiri.

Jadi persoalannya, bila Ku Li akan buat keputusan menerima pelawaan mengetuai pakatan biaDAPP ini? Teman punya firasat, Ku Li akan hanya umum penerimaan pelawaan itu (jika beliau memilih untuk menerimanya) atas dua faktor:

1. setelah Anwar disabitkan dengan kesalahan meliwat Saiful. Ini kerana sabitan itu akan menjadi alasan terkuat PAS untuk menyembelih Anwar Ibrahim, kerana sudah ada pengesahan perundangan. Itulah kata-kata para ulama; dan kepimpinan PAS pun, iaitu mereka akan mengkaji semula kerjasama politik dengan Anwar jika ada sabitan oleh Mahkamah. Dan semua orang tahu, dengan keengganan Anwar memberikan sampel darah untuk ujian DNA, dan cara pembelaan alibi Anwar yang sangat diragui kerana ujudnya DNA airmani Anwar dalam karung kunyit Saiful, maka kemungkinan besar Anwar akan disabitkan dengan kesalahan meliwat stafnya sendiri Saiful. Dan kali ini hukumannya pasti melebihi 9 tahun penjara, kerana dalam sabitan lepas Anwar sudah ada rekod sabitan jenayah dan hukuman 9 tahun penjara. Bila disabitkan kelak, Anwar akan hilang semua "moral gorund" untuk terus kekal sebagai Ketua Pembangkang. Ditambah dengan videoklip Mat CD. Teman tidak akan terkejut kalau diwaktu itu PAS sendiri akan mengeluarkan patwa baru menghentam Anwar. Jangan lupa PAS pernah lakukannya tahun 1997 apabila mempatwakan Anwar dengan label Al Juburi yop!!!

2. Apabila Ku Li yakin pilihanraya umum semakin hampir. Sebagai seorang berpengalaman, Ku Li tidak akan terjun sekarang dalam keadaan Kerajaan ada mandat hampir 2 tahun lagi. 2 tahun adalah satu masa yang lama dalam politik. Untuk bertahan selama 2 tahun, Ku Li perlukan dana dan stamina yang besar. Pada usia 76 tahun, Ku Li perlu menyimpan stamina dengan cukup. Sebab itu beliau akan menunggu sehingga semua isyarat pembubaran Parlimen terserlah. Buat masa ini, YAB Dato' Sri Najib tidak ada sebab langsung untuk membubarkan Parlimen. Beliau pun baru berusia 58 tahun, satu umur yang masih kuat dan bertenaga untuk berdepan dengan apa juga ranjau politik yang mendatang.

Apa pun, yang jelas daripada pelawaan kepada Ku Li ini ialah Anwar sudah hilang kelayakan untuk terus mengetuai pakatan biaDAPP. Mesej jelasnya ialah PAS (termasuk cauvinis biaDAP) sudah hilang kepercayaan kepada Anwar. Khusus bagi PAS, persekongkolan berterusan dengan Anwar, orang yang dilihat sanggup menggadai agama dan bangsanya, ditambah dengan skandal liwat dan videoklip Mat CD, akan hanya menghakis sokongan Melayu-Muslim kepada PAS; apatah lagi dengan ujudnya kaum Anwarinas yang dilihat lebih berqiblatkan Anwar sebagai sembahan politik mereka, sehingga mengheret PAS bertuankan kafir harbi la'natullah Ambeega sebagai khalifah mereka. Ramai dikalangan ulama' dan ustad PAS sangat kecewa bila singkatan P.A.S. dimomokkan sebagai Pengikut Ambeega Sreenavasan.

Bagi UMNO dan BN, jika Ku Li menyertai pakatan biaDAPP ini, janganlah risau, Kerana sejarah membuktikan semangat Melayu Ku Li sangat kuat. Teman cukup yakin Ku Li akan membawa pakatan biaDAPP ini, khususnya PAS, kembali keperjuangan UMNO. Ku Li pernah lakukannya dengan berjaya melalui Semangat 46, dan percayalah Ku Li akan melakukannya sekali lagi dengan pakatan biaDAPP ini. Rasional mudah, tidak ada pemimpin Melayu-Islam sanggup diingati sebagai pengkhianat agama dan bangsanya. Dan Ku Li tidak terkecuali yop!

Apa pun, UMNO patut berbangga kerana walaupun dimaki hamun dan dicerca 24 jam 7 hari seminggu oleh pakatan biaDAPP ini, tetapi bila terdesak perlukan pemimpin, orang UMNO jugak yang dicari oleh pakatan biaDAPP ini!!!

Dan bagi yang tidak percaya PAS sanggup mengkhianati Anwar; ingatlah kalau jampi mentera PAS untuk menubuhkan negara Islam sanggup mereka bakulsampahkan dengan patwa terbaru "rupenya negara Islam tak ada dalam Quran", maka apa pun PAS boleh lakukan. Pokok pangkalnya, PAS bukanlah satu agama, tetapi hanya sekadar sebuah parti politik yang juga punya nafsu mahu menduduki takhta kekuasaan. Jangan lupa PAS pernah menghukum Anwar dengan label Al Juburi walaupun tanpa 4 saksi tetapi cukup sekadar tuduhan seorang benggali biaDAP. Bak kata penganut fahaman politik machiavelli, "tidak ada kemustahilan didalam politik, semuanya bisa dong!!".

Adios amigos, grasias senor!

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Rabu
03 Ramadhan 1432
03 Ogos 2011

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


PR Jadi Warganegara, Najib Dicabar Perjelas Pada Agong

Posted: 03 Aug 2011 05:15 PM PDT

Keadilan Daily

Sekurang-kurangnya 169 pemegang status Pemastautin Tetap (PR) yang dikesan telah didaftarkan sebagai pengundi di Malaysia, kata Ketua Penerangan Selangor, Shuhaimi Shafiei.

Shuhaimi menjangkakan, 'kaedah Jus Soli' itu akan terus meningkat kepada jumlah yang lebih besar, terutama di beberapa kawasan BN yang mengalami kekalahan pada Pilihan Raya Umum 2008.

Sehubungan itu, beliau mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya menjelaskan isu itu kepada seluruh rakyat Malaysia dan membawa mengadap ke bawah duli Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong.

"Kami mendesak Perdana Menteri Najib Razak menjelaskan isu pemberian kerakyatan seterusnya pendaftaran warga asing ini sebagai pemilih sah SPR kepada seluruh rakyat Malaysia, para Sultan dan DYMM Seri Paduka Baginda yang diPertuan Agong dengan kadar segera," kata Shuhaimi dalam kenyataannya hari ini.

Menyifatkannya sebagai pengkhianatan kepada negara, beliau juga menganggap ia taktik kotor Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang juga pengerusi BN di Selangor- untuk merampas negeri itu, sehingga sanggup menggadai tanah air kepada warga asing.

"Adakah dengan pemberian kad pengenalan biru kepada warga asing untuk mengundi ini merupakan langkah terakhir UMNO Selangor merampas Selangor setelah usaha gigih sebelum ini menemui jalan buntu?," soal beliau.

Bagi mengukuhkan bukti itu, Shuhaimi turut melampirkan senarai nombor kad pengenalan pengundi di Parlimen Hulu Langat yang berjaya dikesan mempunyai status PR.

Sementara itu, dalam perkembangan yang sama, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dikesan mengubah status Mismah, selepas sistem talian pengesahan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) berbuat demikian.

Status rekod terbaru menunjukkan permohonnya untuk mendaftar sebagai pengundi dalam laman SPR itu tertera  'Dalam proses pengesahan daftar pemilih'.

Semalam Malaysiakini melaporkan Mismah dikategorikan sebagai PR dalam sistem Jabatan Pendaftaran Negara dan memegang My PR kad bernombor 640704715238, namun turut mempunyai rekod dalam draf daftar pemilih tambahan SPR.

Namun kira-kira empat jam selepas laporan itu, status Mismah telah ditukar kepada warganegara dalam sistem pengesahan talian JPN.

Voters’ Lobby Group Ticks Off ‘Ignorant’ Najib

Posted: 03 Aug 2011 04:59 PM PDT

Malaysiakini

A group advocating voting rights of Malaysians living abroad has expressed disappointment with the premier’s ignorance of the issue of overseas voting.

It has also urged Najib Abdul Razak to take immediate action to rectify the disenfranchisement of overseas voters.

The lobby group, MyOverseasVote, claimed that Najib’s answer to a question during the 5th Annual Malaysian Student Leaders Summit last Sunday proves that he is not clued-in about the rights of voters living abroad.

Najib had said that allowing Malaysians students and workers overseas to vote is a constitutional issue that will require constitutional amendments.

In a statement issued last night, however, MyOverseasVote clarified that Article 119 of the federal constitution states that every citizen who has attained the age of 21 has the right to vote, either as a resident in a constituency or as an ‘absent voter’.

The constitution does not define which voters fall into the category of ‘absent voter’. This is instead defined by the Elections (Registration of Voters) Regulations 2002.

This regulation made by the Election Commission (EC) and approved by the government allows only three categories of Malaysian citizens to register as absent voters:

.those serving members of a Malaysian, Commonwealth or foreign military and their spouses;

.government servants serving outside Peninsular Malaysia or Sabah or Sarawak and their spouses; and

.full-time students studying outside Peninsular Malaysia or Sabah or Sarawak and their spouses.

MyOverseasVote is of the view that this regulation has discriminated against citizens on the grounds of occupation and employment.

“The regulation excludes nearly a million Malaysians stationed overseas who work in the private sector or who are retired," said the group.

"The prime minister should explain why it is that a Malaysian who is serving with a foreign military is entitled to vote as an absent voter, (while) a Malaysian who works overseas for a Malaysian or multinational company is deprived of the right to vote."

The group urged Najib, who had claimed that the government is committed to and will undertake electoral reforms, to do away with the EC regulation which is contrary to the constitution.

Another anomaly in overseas voting rights, said the group, is the disenfranchisement of full-time students from Sabah or Sarawak who are studying in the peninsula, and vice versa, even though the Elections (Registration of Voters) Regulations 2002 categorises them as ‘absent voters’.

“We are unaware of any (such) student who has successfully registered as an absent voter.”

Lapses of diplomatic missions

MyOverseasVote also raised the failure of Malaysian foreign missions to register overseas students as ‘absent voters’.

According to the group, Foreign Affairs Minister Anifah Aman, at a meeting with concerned citizens in Melbourne on Monday, had said he agreed that "every Malaysian overseas has the right to vote" but added that "it is not easy to implement".

He was also asked about the progress of appointing assistant EC registrars at Malaysian diplomatic missions to facilitate the registration process as mentioned by EC chairperson Abdul Aziz Yusof in January 2011.

Anifah (right) answered: “Again, that may be his statement but the system has not been set up yet, so we have to wait for the EC to brief us on how the overseas voting works. Believe me, we are working on it but these things take time."

On the issue of improving the postal voting system by learning from other countries, the group claimed that Anifah’s reply was: “Not everything that works overseas can work in Malaysia. We cannot compare mature democracies to our situation in Malaysia. For those who want to vote, we must put in the effort to allow people to vote.

"I’ll give you an example of an American missionary in Sabah who had to fly to Kuala Lumpur to vote. Perhaps a solution we can consider is to set up voting centres at the consulates for people to vote, but we can’t set one up in remote areas."

During the session, Anifah was handed a memorandum on behalf of NGO Saya Anak Bangsa Malaysia and MyOverseasVote, as well as 24 ‘frequently asked questions’ (FAQ) about voter registration at Malaysian missions and procedures surrounding postal voting.

The FAQ was compiled after MyOverseasVote found that Malaysian missions are not adequately briefed on, or equipped to handle, voter registration.

“We would like to remind the minister that a system already exists to enable students, civil servants and the armed forces who are overseas to vote with a postal vote,” MyOverseasVote said.

“It seems clear to us that the problem with overseas voting is not the lack of any provision in the constitution or in any laws passed by Parliament, but rather the nonsensical and discriminatory regulations that have been drawn up by the EC and the government, coupled with the government’s failure even to comply with its own existing regulations.”

The group told Najib to act immediately to demonstrate that he abides by the constitution and that he walks the talk.

Kerajaan Selangor Sediakan Geran Untuk Pilihanraya Bersih Dan Adil

Posted: 03 Aug 2011 01:06 AM PDT

KENYATAAN AKHBAR
3 OGOS 2011

Kerajaan Negeri memandang serius aduan-aduan mengenai kepincangan pada daftar pengundi yang sedia ada dan senarai daftar pengundi baharu.

Aduan dan tuduhan termasuk rakyat negara jiran yang mendapat taraf permaustatin tetap dan disenarai sebagai pengundi amat merungsingkan dan perlu diselesaikan dengan segera.

Kerajaan Selangor berpandangan bahawa rakyat mempunyai hak untuk menuntut satu daftar pemilih yang bersih untuk membuka jalan kepada satu pilihan raya yang bersih dan adil.

Sehubungan dengan ini, Mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) hari ini telah bersetuju menubuhkan satu geran untuk membiayai usaha-usaha memfailkan bantahan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) terhadap senarai daftar pengundi baharu yang meragukan.

Geran ini terbuka kepada orang ramai tanpa mengira kaum, agama dan kecenderungan parti politik. Oleh kerana dana kerajaan negeri digunakan, bantahan ini hanya melibatkan kawasan di Selangor sahaja.

Pilihan raya bersih dan adil adalah tiang utama kepada demokrasi tulen. Pilihan raya bukan sahaja perlu bersih dan adil tetapi juga perlu kelihatan bersih dan adil di mata semua.

Setiap usaha mesti diambil demi memastikan kredibiliti pilihan raya dijaga dan pilihan sebenar rakyat dihormati.

TAN SRI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR

=============================================================================

PRESS STATEMENT
AUGUST 3, 2011
SELANGOR GOVERNMENTS SETS UP A GRANT FOR FAIR ELECTION

The State Government is concerned with ongoing complaints regarding irregularities of the electoral roll and the registration of new voters.

Complaints and allegations that permanent residents from neighbouring countries are being registered as voters are disturbing and need to beaddressed.

Selangor is of the view that the rakyat has the right to demand an electoral roll which is free from irregularities, without which there cannot be clean and fair elections.

The EXCO meeting today has thus agreed to set up a fund to support the filing of protests at the Election Commission on any irregularities in the electoral roll.

The grant is open to the public with no preferences as regards to race, religion or political affiliation. As this is a state sponsored initiative, it will however be focused on the filing of protests involving constituencies in Selangor only.

Clean and fair elections are the pillar of any genuine democracy. Not only must elections be clean and fair, they must also be seen by all to be clean and fair. Every effort must be taken to ensure that the credibility of our elections are never undermined, and the intelligence of the rakyat never insulted.

TAN SRI DATO SERI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO' MENTERI BESAR SELANGOR

Surat Terbuka Kepada, Perdana Menteri Malaysia

Posted: 03 Aug 2011 12:29 AM PDT

Adalah tidak bermoral dan haram untuk mengadakan Pilihan Raya Umum Ke-13 sebelum melaksanakan reformasi pilihan raya yang bebas dan adil

Yang Amat Berhormat Perdana Menteri,

Sebagai Perdana Menteri, adalah amat mustahak untuk YAB memenuhi janji yang termaktub di dalam ucapan penutup Persidangan Pemimpin Pelajar Malaysia Kelima (MSLS) pada 31 Julai 2011, dan saya petik:

“Saya komited untuk melakukan pembaharuan pilihan raya. Kami akan melaksanakannya. Contohnya, terdapat kebimbangan mengenai pengundi hantu. Kami akan memastikan tidak akan ada peluang untuk pengundi hantu.”

“Jangan merasa sangsi komitmen kami untuk memperbaiki sistem tersebut. Kami mempunyai kelemahan tetapi tidak ada seseorang pun yang dapat menafikan bahawa terdapat demokrasi.”

Rakyat tidak akan membiarkan tindakan mengalihkan perhatian dengan memberi alasan-alasan seperti perubahan kepada tempat perhimpunan, tindakan keras atau secara terpilih mengisytiharkan kumpulan-kumpulan tertentu sebagai tidak sah (berkait BERSIH 2.0).

Sebaliknya, tumpuan perlu dikekal kepada lapan tuntutan untuk merealisasikan proses pilihan raya yang bersih dan adil di Malaysia.

1. Bersihkan senarai pengundi
2. Mereformasikan undi pos
3. Gunakan dakwa kekal
4. Akses Media Bebas dan Adil
5. Masa berkempen minima 21 hari
6. Kukuhkan institusi awam
7. Hentikan rasuah
8. Hentikan politik kotor.

Sebagai peringatan, dan imbauan sejarah, rakyat tidak pernah memilih YAB sebagai Perdana Menteri Malaysia. Oleh itu, peluang untuk melaksanakan reformasi pilihan raya menyeluruh ini merupakan peluang terbaik untuk menerima mandat dari rakyat untuk memerintah.

Pelaksanaan reformasi pilihan raya yang berani ini juga memberi isyarat bahawa YAB tidak lagi terbuka kepada ugutan oleh elemen-elemen pelampau berhaluan kanan yang telah menyekat refomasi untuk Malaysia yang lebih baik.

YAB juga perlu menyelami hati nurani dengan menyedari bahawa pelaksanaan reformasi ini akan memastikan YAB mendapat pengesahan dari rakyat bukan daripada mereka yang ingin merampas takhta politik YAB.

Dengan melaksanakan tanggungjawab moral ini, YAB secara efektif memenuhi syarat-syarat di bawah Perkara 114 Perlembagaan Persekutuan.

Merelealisasikan Suruhanjaya Pilihan Raya yang menikmati sokongan dan keyakinan rakyat.

Akhir sekali, saya mengucapkan terima kasih kepada YAB sekurang-kurangnya kerana menyenaraikan refomrasi pilihan raya sebagai perkara yang memerlukan tindakan segera dan secara jujur berharap YAB akan melaksanakan lapan tuntutan yang dibuat oleh BERSIH 2.0 sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13.

Adalah tidak bermoral dan haram bagi YAB untuk mengadakan PRU Ke-13 tanpa melaksanakan refomasi pilihan raya yang perlu bagi memastikan pilihan raya yang bersih dan adil.

Pilihan raya yang bersih dan adil merupakan prasyarat di dalam sistem demokrasi yang moden; ke arah mereleasasikan mandat sebenar daripada para pengundi untuk memilih kerajaan yang memerintah hari ini.

Oleh itu, saya ingin menyatakan bahawa jika YAB dan BN dipilih secara bebas dan adil sebagai kerajaan, maka menjadi tanggungjawab saya untuk berkhidmat sebagai pembangkang yang setia kepada negara.

Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai
Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat
Terpenting, Rakyat Malaysia.

================================

Open Letter to
Yang Amat Berhormat Dato’ Sri Mohd Najib BinTun Abdul Razak
Prime Minister of Malaysia

Immoral to Conduct 13th General Elections Before Substantive Electoral Reform Is Implemented

YAB Prime Minister,

As Prime Minister, it is morally imperative for you to fulfill the pledges you made during the closing address at the 5thMalaysian Student Leaders Summit on the 31st of July 2011, and I quote:

“I am committed to electoral reform. We will undertake it. For example, there are concerns about phantom voters. We will ensure there is no chance for phantom voters.”

“Do not doubt our commitment to improving the system. We have shortcomings but no one can dispute there is democracy.”

The Rakyat does not deserve to be misled yet again on the long over due need for electoral reform with distractions by way of excuses made for changed venues, heavy-handed crackdown or selectively declaring certain groupings illegal (read BERSIH 2.0).

Instead, the focus remains on the following 8 demands to realize a truly fair and free electoral process in Malaysia:

1. Clean the electoral roll
2. Reform postal ballot
3. Use of indelible ink
4. Minimum 21 days campaign period
5. Free and fair access to media
6. Strengthen public institutions
7. Stop corruption
8. Stop dirty politics

As a gentle and historical reminder YAB, the rakyat has never truly elected YAB as the Prime Minister of Malaysia. Hence, let this opportunity to enact comprehensive electoral reforms present YAB with the opportunity to definitively receive the rakyat’s mandate to govern.

The implementation of bold electoral reforms will also signal that YAB will no longer be held at ransom by extreme right wing elements that have held back reforms for a better Malaysia.

YAB must also take heart in realizing that embarking on reforms will also ensure YAB regains legitimacy from the Rakyat against other UMNO pretenders to the political throne. These pretenders must not get the better of YAB.

By fulfilling this moral imperative, YAB will effectively fulfill the conditions stipulated in Article 114 of our Federal Constitution:
Realizing an Election Commission which enjoys the support and confidence of the Rakyat.

Finally, i thank YAB for at the very least listing electoral reforms as an item that requires urgent action and sincerely hope that YAB will focus on action oriented plans to implement the 8 demands made by Bersih 2.0 before the 13th General Elections.

It would be immoral for YAB to hold the GE 13 without implementing the electoral reforms necessary to assure a free and fair election.
A free and fair election is the cornerstone of any modern democracy allowing for the true mandate of the electorate to choose the government of the day.

Hence, I would like to state that if YAB and BN are elected freely and fairly as the next government, then it would be my duty and honour to serve as a loyal opposition for the nation.

Nurul Izzah Anwar
Member of Parliament for Lembah Pantai
Vice President of Parti Keadilan Rakyat
Most importantly, a Rakyat of Malaysia

PR: Pakatan Desak Sidang Parlimen Tergempar

Posted: 03 Aug 2011 12:22 AM PDT

Harakah

Ahli Parlimen Pakatan Rakyat mendesak Perdana Menteri memanggil sidang Parlimen tergempar bagi membincangkan isu penduduk tetap (PR) berubah menjadi warganegara sekaligus didaftarkan sebagai pengundi untuk pilihan raya umum ke-13.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, ianya perlu dibincangkan secara serius di Dewan Rakyat kerana melibatkan keselamatan negara.

Mereka akan menghantar surat dalam masa terdekat bagi tujuan itu.

“Perkara ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja kerana berbahaya kepada keselamatan negara.

“Penduduk tetap yang ikut prosedur biasa untuk dapatkan kerakyatan mengambil masa sehingga 10 tahun dan lebih, tapi bukti yang kita tunjuk ini membuktikan mereka mendapat warganegara dalam masa beberapa jam,” kata beliau pada sidang media di Pejabat Pakatan Rakyat, Seksyen 16, dekat sini hari ini.

Beliau yang juga ahli Parlimen Kubang Kerian sebelum itu menunjukkan beberapa nama yang bertukar status daripada PR kepada warganegara yang diperoleh daripada laman web Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sendiri.

Menurutnya, di Selangor membabitkan 1,108 penduduk tetap yang telah dimasukkan ke dalam daftar pemilih yang layak mengundi.

Beliau memberi contoh di Dun Paya Jaras, bantahan dibuat ke atas beberapa nama yang pada asalnya mempunyai kad pengenalan merah namun mendapat kad pengenalan biru dalam masa tidak sampai dua jam seperti yang dilaporkan media semalam.

“Kita peroleh bukti ini dari laman web JPN sendiri. Pakatan yakin penukaran status ini diterajui BN dengan bantuan agensi-agensi mereka,” katanya.

Sehubungan itu beliau memberi masa seminggu kepada Datuk Seri Najib Razak untuk memberi maklum balas berhubung desakan itu.

Beliau juga berkata, tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil adalah relevan apabila dakwaan mereke sebelum ini ternyata tepat.

“Yang didedahkan ini hanya sebahagian. Ada lagi yang tidak dikesan. Apa yang Bersih tuntut adalah relevan,” katanya.

Turut bersama Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Dr Hatta Ramli, Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong mewakili DAP dan beberapa pimpinan Pakatan Rakyat yang lain.

Kerajaan Digesa Jelaskan Perlantikan FBC Media

Posted: 02 Aug 2011 09:39 PM PDT

YB Nik Nazmi

Sarawak Report telah mendedahkan bahawa Kerajaan Persekutuan dan Sarawak telah melantik sebuah firma penerbitan TV dan komunikasi strategik Britain, FBC Media untuk menjalankan kempen media secara haram bagi mempromosikan dasar-dasar mereka.

Blog tersebut mendedahkan bahawa FBC Media dibayar sebanyak RM15 juta setahun oleh Kerajaan Sarawak. Ini berikutan pendedahan Saifuddin Nasution, Setiausaha Agung KEADILAN di Parlimen bahawa Kerajaan Persekutuan menerusi Pejabat Perdana Menteri telah membayar sebanyak RM57.68 juta kepada FBC Media antara tahun 2008 dan 2009 sementara RM42 juta lagi dibayar untuk “Public Affairs and Government Services and Strategic Communication, Public Relations and Press Outreach” mengikut bajet tambahan terkini.

Dokumen-dokumen Kerajaan Amerika Syarikat turut mendedahkan bahawa FBC Media membayar APCO sebanyak AS$70,000 sepanjang dua tahun lepas untuk melobi Kerajaan Amerika Syarikat bagi pihak Kerajaan Malaysia.

Peranan bercanggah FBC Media sebagai penerbit TV dan firma komunikasi strategic menimbulkan persoalan memandangkan mereka menerima bayaran daripada Kerajaan Persekutuan dan Sarawak untuk menerbitkan program TV yang berat sebelah dan ditayangkan syarikat penyiaran antarabangsa seperti CNBC, CNN dan BBC.

Kerajaan Persekutuan dan Sarawak juga mesti menjelaskan mengapa mereka telah memilih taktik terdesak membelanjakan jutaan ringgit wang pembayar cukai untuk terbabit di dalam kempen media secara haram.

Pemandu Teksi Sambut Baik Hasrat Pakatan

Posted: 02 Aug 2011 08:59 PM PDT

Keadilan Daily

Hasrat Pakatan Rakyat meluluskan sepuluh tuntutan bagi memperbaiki taraf hidup pemandu teksi, termasuk menghentikan pemberian permit kepada syarikat, disambut baik kalangan pemandu kenderaan komersil itu.

Keadilandaily membuat tinjauan di sekitar Kuala Lumpur untuk mendapat reaksi mereka dan mendapati rata-ratanya mengharapkan nasib mereka terbela, malah gembira sekiranya Pakatan Rakyat menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum ke 13 kelak.

Saravanan A/L R.Sevaraju 43, ketika ditemui menyatakan ketidakpuasan hatinya dengan kadar sewa yang dikenakan sesebuah syarikat teksi sehingga mencapai RM50 sehari.

Ia katanya lebih merumitkan apabila kadar sewa mingguan gagal dijelaskan, menyebabkan kereta mereka ditarik balik oleh syarikat.

"Kalau dah kena tarik, lagi susah saya nak cari duit. Lagipun kalau keluar dari pukul 6 pagi sampai 8 malam belum tentu saya dapat RM100,"

"Bawa teksi bukan dapat banyak untung kerana sekarang terlalu banyak persaingan dengan pengangkutan awam lagi, masa pun habis dalam jalan yang sesak," katanya meluahkan kekecewaan.

Begitu juga dengan Nasarudin Mohd 50, menyokong baik tindakan Pakatan untuk menghentikan permit kepada syarikat bagi memperbaiki taraf hidup pemandu teksi.

"Penindasan ini berlaku secara berleluasa jika permit terus diberi kepada syarikat. Lagipun untuk mendapatkan permit ianya sangat terhad. Tiga tahun sekali kadang-kadang baru dibuka," katanya.

Manakala Kathirevan A/L M.Sinathamby 38, juga agak emosional apabila memperkatakan status sebagai pemandu teksi yang sukar membuat permohonan pinjaman bank.

"Kita tiada penyata caruman kumpulan wang simpanan pekerja (EPF), sukar untuk kita mohon pembelian rumah dan kereta," katanya.

Oleh itu beliau menyambut baik agar tuntutan untuk merangka skim insurans dan skim pinjaman perumahan persendirian khas bagi golongan pemandu teksi.

Phoon Seet Wah yang telah lebih 10 tahun memandu teksi pula berkata masalah harga barang dan ekonomi yang tidak kukuh menyukarkannya untuk mencari rezeki.

"Saya berharap jika Pakatan memerintah, ekonomi dapat dikukuhkan sepenuhnya, perkara yang membela nasib rakyat perlu dilaksanakan," katanya.

"Konsep ekonomi yang diamalkan oleh UMNO iaitu mementingkan kroni dan kebajikan VIP tidak  boleh dibiarkan berleluasa lagi,"

Beliau yang ketika ditemui wartawan berkata tidak akan memberikan kerjasama sekiranya dari Utusan Malaysia, sempat bergurau sewaktu jurugambar ingin merakam gambarnya.

"Saya takkan kena ISA kan?" katanya dengan gelak kecil.

Majlis Perundingan Media ataupun Majlis Kawalan Media?

Posted: 02 Aug 2011 08:52 PM PDT

Malaysia Chronicle

Baru-baru ini kita telahpun melihat langkah kerajaan pusat BN untuk memperketatkan cengkaman mereka terhadap industri media dengan penubuhan Majlis Perundingan Media Negara. Alasan utama penubuhan majlis tersebut, menurut kerajaan adalah demi "kepentingan nasional" pada keseluruhannya.

Apakah yang dimaksudkan "kepentingan nasional" sebenarnya? Kita melihat pembentukan majlis tersebut adalah lebih kepada kepentingan BN semata-mata kerana pembentukan majlis perundingan tersebut mempunyai jumlah keahlian yang terdiri daripada pegawai-pegawai kerajaan, polis, agensi dan jabatan penguatkuasa, suruhanjaya komunikasi dan multimedia yang melebihi jumlah wakil-wakil daripada pihak media yang dijemput.

Jadi adakah Majlis Perundingan Media Negara ini benar-benar digunakan untuk perundingan di antara pihak kerajaan dan wakil-wakil daripada industri media pada keseluruhannya? Pada pandangan secara amnya telahpun ditonjolkan bahawa ianya lebih berfungsi seperti sebuah Majlis Kawalan Media Negara.

Ramainya pegawa-pegawai kerajaan yang "berkuasa" di dalam komposisi majlis tersebut juga telah membuktikan bahawa ianya bertujuan untuk mengertak wakil-wakil industri media pada bila-bila masa majlis itu bersidang.

Selain daripada itu, didapati bahawa hanya wakil-wakil daripada media massa tradisional dan sebuah persatuan penulis-penulis blog yang pro-BN sahaja yang dijemput untuk menganggotai majlis tersebut sedangkan wakil-wakil daripada media baru, iaitu portal berita internet langsung tidak dijemput, justeru diabaikan terus daripada proses perundingan tersebut.

Tambahan pula, amat mengejutkan bahawa Majlis Perundingan Media Negara itu dipengerusikan bersama oleh menteri penerangan Rais Yatim dan menteri dalam negeri Hishammuddin Hussein, serta dianggotai oleh ramai pegawai daripada kedua-dua kementerian tersebut, pihak polis dan badan-badan penguatkuasa media yang lain.

Ini telah jelas membuktikan bahawa kerajaan pusat BN tidak ikhlas di dalam usaha untuk memajukan industri media di negara ini, sebaliknya lebih bertumpu kepada memantapkan lagi arus propaganda kerajaan BN semata-mata.

Era Internet

Kebebasan media sering dicengkam, berita-berita serta informasi tulen senantiasa disekat daripada disalurkan kepada rakyat, lantaran daripada itu telah menyekat rakyat jelata daripada memperolehi kebenaran dan berita-berita yang lebih tepat mengenai politik dan hal-ehwal negara ini.

Dan kita berasa amat bersyukur bahawa tindakan beberapa arus media telah mengambil keputusan untuk memulaukan persidangan pertama Majlis Perundingan Media Negara yang dipengerusikan bersama oleh kedua-dua menteri tersebut dan sememangnya berharap agar mereka akan meneruskan pemulauan tersebut demi menjaga imej kewartawanan di dalam negara kita ini.

Kebebasan di dalam bidang kewartawanan di negara ini memang telah dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan dan mana-mana undang-undang yang mengawal percetakan dan penerbitan media adalah dianggap telah melanggari peruntukan Perlembagaan Persekutuan pada keseluruhannya.

Langkah kerajaan pusat BN yang ingin terus mengawal selia arus dan aliran media dan enggan mengiktiraf peranan media internet di negara kita ini jelas telah menunjukkan bahawa mereka masih di dalam alam penafian dan enggan menerima proses pemodenan yang telahpun mengalir ke dalam industri media.

BN masih tidak dapat merima hakikat bahawa media internet telahpun menguasai aliran informasi dalam negara kita ini dan masih berkeras untuk memperkasakan arus media tradisional yang pro-kerajaan.

Akibat daripada tindakan penafian berterusan oleh kerajaan BN, rakyat telah merasa bosan dengan propaganda yang sering mengagung-agungkan BN dan membenci parti-parti pembangkang, penyiaran berita-berita yang berat sebelah dan sebagainya.

Namum, ramai di kalangan kita pada hari ini telah menjadi semakin celik-IT dan tidak lagi bergantung kepada arus media tradisional seperti suratkhabar, radio dan televisyen untuk mendapatkan informasi dan berita-berita yang tepat dan benar.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

anjung setiawangsa

0 ulasan
sumber :-

anjung setiawangsa


PENDATANG DAPAT MYKAD: AHLI PARLIMEN PAKATAN DESAK SIDANG PARLIMEN TERGEMPAR

Posted: 03 Aug 2011 01:06 AM PDT

Hazayani Zakaria
PETALING JAYA, 3 Ogos: Ahli Parlimen Pakatan Rakyat mendesak Perdana Menteri memanggil sidang Parlimen tergempar bagi membincangkan isu penduduk tetap (PR) berubah menjadi warganegara sekaligus didaftarkan sebagai pengundi untuk pilihan raya umum ke-13.
Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, ianya perlu dibincangkan secara serius di Dewan Rakyat kerana melibatkan keselamatan negara.
Mereka akan menghantar surat dalam masa terdekat bagi tujuan itu.
"Perkara ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja kerana berbahaya kepada keselamatan negara.
"Penduduk tetap yang ikut prosedur biasa untuk dapatkan kerakyatan mengambil masa sehingga 10 tahun dan lebih, tapi bukti yang kita tunjuk ini membuktikan mereka mendapat warganegara dalam masa beberapa jam," kata beliau pada sidang media di Pejabat Pakatan Rakyat, Seksyen 16, dekat sini hari ini.
Beliau yang juga ahli Parlimen Kubang Kerian sebelum itu menunjukkan beberapa nama yang bertukar status daripada PR kepada warganegara yang diperoleh daripada laman web Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sendiri.
Menurutnya, di Selangor membabitkan 1,108 penduduk tetap yang telah dimasukkan ke dalam daftar pemilih yang layak mengundi.
Beliau memberi contoh di Dun Paya Jaras, bantahan dibuat ke atas beberapa nama yang pada asalnya mempunyai kad pengenalan merah namun mendapat kad pengenalan biru dalam masa tidak sampai dua jam seperti yang dilaporkan media semalam.
"Kita peroleh bukti ini dari laman web JPN sendiri. Pakatan yakin penukaran status ini diterajui BN dengan bantuan agensi-agensi mereka," katanya.
Sehubungan itu beliau memberi masa seminggu kepada Datuk Seri Najib Razak untuk memberi maklum balas berhubung desakan itu.
Beliau juga berkata, tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil adalah relevan apabila dakwaan mereke sebelum ini ternyata tepat.
"Yang didedahkan ini hanya sebahagian. Ada lagi yang tidak dikesan. Apa yang Bersih tuntut adalah relevan," katanya.
Turut bersama Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Dr Hatta Ramli, Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong mewakili DAP dan beberapa pimpinan Pakatan

PAGI PEMASTAUTIN TETAP, PETANG DAH JADI WARGANEGARA!

Posted: 02 Aug 2011 06:07 PM PDT

NONEApa nak jadi dengan tanah air ku ini! Pendatang asing sewenang-wenangnya diberikan kerakyatan semata-mata kerana kuasa..... nasib masa depan negara kini ditentukan oleh kaum pendatang asing. Aku malas nak ulas panjang-panjang takut nanti kena saman juta-juta pulak.... baik baca saja di MALAYSIAKINI 

Anak Muda Kampung Nak Senang

0 ulasan
sumber :-

Anak Muda Kampung Nak Senang


Melioidosis adalah ancaman bahaya seperti Anthrax

Posted: 02 Aug 2011 11:21 PM PDT



Melioidosis adalah ancaman berbahaya seperti Anthrax. Laporan penuh di bawah bertajuk : Melioidosis could pose similar threat as anthrax.

Artikel sebelum ini, Sarawak dilanda wabak Melioidosis, kem PLKN selamat tak? di
http://amkns.blogspot.com/2011/08/sarawak-dilanda-wabak-melioidosis-kem.html

Melioidosis could pose similar threat as anthrax

U.S. government officials believe a tropical disease caused by soil-dwelling microbes could pose a potential bio-terrorism threat similar to anthrax.

American and Australian scientists are now in the process of studying the natural-occurring bacterium, named Melioidosis, as they believe it could mean a breakthrough in the diagnosis of a disease that killed 10 people in Australia's Northern Territory this past rainy season, according to a topnews.us report.

Professor Bart Currie, an infectious disease specialist at Royal Darwin Hospital and the Melioidosis project manager at the Menzies School of Health Research, told topnews.us that interest in the bacterium from countries outside the indigenous areas of the disease has increased dramatically over the past 10 years, particularly since the anthrax attacks of 2001 against the United States.

The U.S. Department of Homeland Security classifies Melioidosis as a Category B potential biothreat.

While Currie told topnews.us he didn't know of any incidents in which Melioidosis was used as a bio-terrorist agent, he noted the Department of Homeland Security classification was definitely appropriate.

Currie concluded that Melioidosis is comparable to Glanders microorganisms, which were used as a biological weapon during the second World War, according to the topnews.us report.

http://www.bioprepwatch.com/news/213479-melioidosis-could-pose-similar-threat-as-anthrax

Sarawak dilanda wabak Melioidosis, kem PLKN selamat tak?

Posted: 02 Aug 2011 06:38 PM PDT



Setakat Julai tahun ini terdapat 31 kes penyakit melioidosis dengan 5 kematian di Sarawak. Pada tahun 2010 terdapat 343 kes yang dilaporkan dengan 17 kematian. Melioidosis adalah penyakit bawaan bakteria yang terdapat pada tanah dan air.

Adakah kem-kem PLKN di Sarawak, Sabah dan semenanjung Malaysia sentiasa diuji bebas dari Adenovirus, Melioidosis dan Leptospirosis? Semua pihak terutama ibu bapa harus mengambil serius pekara ini.

Adakah Malaysia bersedia menghadapi serangan senjata biologi? Adakah H1N1, Adenovirus, Melioidosis, Leptospirosis, Kencing Tikus dan sebagainya sebahagian daripada senjata biologi? Ulasan lanjut di http://amkns.blogspot.com/2011/04/persiapan-serangan-senjata-biologi-di.html

MELIOIDOSIS SUSPECTED IN BELAGA DEATHS
2011/08/03

KUCHING: Belaga, especially in areas around the Bakun hydroelectric project, has been rumoured of mysterious deaths and attack of acute sickness which Sarawak Health Department believes could be melioidosis.

Statistics released by the department stated that until July 23, there were 31 cases of melioidosis in Sarawak, with the highest concentration found in Kapit with 15 cases, and Belaga with 8 cases.

Elsewhere there were two cases in Tatau and one case each in Kuching, Serian, Sri Aman, Lubok Antu, Selangau and Bintulu.

There were already five fatalities due to melioidosis this year, with two deaths each in Belaga and Kapit and one in Tatau.

Sarawak Health director Dr Zulkifli Jantan explained that melioidosis was a bacterial infection caused by a bacteria found in soil and water.

"Generally, those who are at risk are advised to seek treatment as early as possible if they have symptoms such as fever, cough, chest pain, bodyache, chronic ulcer/wound, and a history of exposure to possible source of infections, such as soil or water."

Last year, there was a total of 343 reported cases out of which 17 were fatalities -- Tatau 3, Selangau 2, Song 2, and one each in Kuching, Serian, Saratok, Mukah, Sibu, Kapit, Belaga, Bintulu, Lawas and Miri.

"This year, two clusters have been reported. The first cluster was 3 cases in Belaga and the second cluster was 3 cases in Iron Wall Logging Camp, Kapit.

"In most of the cases, the predisposing factor is related to working condition which involved contact with soil.

"Cases among workers of Bakun HEP or involved with the project have been detected since 2006."

He said patients diagnosed with melioidosis were given treatment as inpatients and the department would investigate all reported cases.

"The data gathered include symptoms and signs of the disease, occupation, place of work, exposure to possible source of infections for the past one month such as water activity, jungle trekking and history of close contact with soil, and source of drinking water."

In terms of preventive measures, he said the department had been giving health education talks on the disease to the public.

Land Development Minister Tan Sri Dr James Masing urged the relevant authorities to take the cases seriously.

Masing testified that his brother-in-law, Penghulu Musa Talek, who is a resident of Belaga, was admitted to Bintulu Hospital last week suspected of suffering from medioidosis. Musa is now in recovery and has been reacting positively to the medication.

http://www.nst.com.my/nst/articles/9mellos/Article

Sisa Klinikal pun tak terurus, bagaimana dengan Lynas?

Posted: 02 Aug 2011 06:03 PM PDT


Berita gempar 31 Julai 2011 dimana sisa klinikal dari 48 hospital sekitar Lembah Kelang dan pantai timur termasuk Hospital Kuala Lumpur tidak dilupuskan sejak Mei 2011. Puncanya ialah Jabatan Alam Sekitar telah menyita insenarator milik syarikat yang dipertanggungjawabkan kerana rosak yang boleh menyebabkan gas berbahaya dan beracun dioksin tersebar diudara.

Syarikat yang dipertanggungjawabkan ialah Radicare (M) Sdn Bhd.

Apa cerita, baru sisa klinikal , belum lagi sisa nuklear. Macamanalah nasib penduduk berhampiran kilang Lynas di Kuantan nanti? Suruh saja Adnan Yakob dan Najib beli rumah dekat Lynas dan menetap disitu anak baranak sampai pencen atau sampai mati.

Sila baca artikel mengenai Politik Penswastaan Perkhidmatan Kesiahatan Malaysia dalam Bahasa Inggeris bertajuk The Politics of Privatization in the Malaysian Health Care System di http://findarticles.com/p/articles/mi_hb6479/is_2_22/ai_n28790638/?tag=mantle_skin;content

ADUAN RAKYAT
SISA KLINIKAL TIMBULKAN PERTANYAAN
31/07/2011 21:01:00

Ratusan beg kuning yang tersusun di luar kawasan stor sisa klinikal di kebanyakan hospital di Lembah Kelang dan Pantai Timur sejak Mei lalu menimbulkan pertanyaan orang ramai.

Makin musykil apabila bau busuk seolah darah atau daging mereput menyelubungi kawasan sekitar.

Lantas Aduan Rakyat dihubungi pengadu yang mahu tahu sama ada sisa klinikal itu selamat dibiarkan di kawasan terbuka atau perlu dilupus menggunakan prosedur tertentu.

Ikuti laporan yang saya sediakan ini.

Ini antara pemandangan yang dimaksudkan pengadu.

Sebaik melangkah bau busuk seolah daging mereput dengan cepat menyengat hidung.

Apabila diteliti, kami dapati kebanyakan beg plastik ini mengandungi darah.

Ada antaranya yang kelihatan sudah sangat lama.

Kebanyakan beg ini juga dilihat mempunyai jarum suntikan yang masih mempunyai sisa darah.

Kami difahamkan ada juga beg kuning yang mengandungi seperti anggota badan manusia yang tidak dituntut keluarga selepas sesuatu pembedahan, organ badan yang dibuang, kulit, uri serta darah.

Ia memeranjatkan kerana sisa klinikal ini sepatutnya diurus secara teliti kerana sangat berbahaya dan boleh menyebabkan jangkitan penyakit.

Siasatan mendapati, sisa klinikal ini yang sepatutnya disimpan di bilik stor yang mempunyai suhu di bawah paras beku terpaksa diletak diluar kerana ruang dalam kabin tidak mencukupi.

Syarikat pengurusan sisa klinikal ini mempunyai 48 hospital di bawah tanggungjawab mereka.

Membawa kami untuk menjenguk situasi di beberapa hospital lain.

Antaranya Hospital Kuala Lumpur.

Terletak agak terlindung dari laluan orang ramai.

Namun apabila melangkah beberapa meter sahaja dalam kawasan stor, sudah menjelaskan situasi pengurusan sisal klinikal di sini juga sama.

Dari luar pagar kami dapat lihat beg kuning yang dipercayai sisa klinikal disusun dalam sebuah bangunan dan bukan di bilik stor di bawah suhu yang telah ditetapkan.

Di Hospital Serdang pula, keadaan darah atau cecair badan manusia mengalir keluar dari kabin yang menjadi stor sisa klinikal memberi gambaran ada sesuatu yang tidak kena.

Kami memeriksa beberapa hospital di sekitar kawasan di Lembah Klang serta juga hospital di Temerloh dan Kuantan.

Biarpun difahamkan situasinya adalah sama sejak Mei lalu namun berjaya dikurangkan apabila beberapa lori mengangkut keluar sisa klinikal itu sejak beberapa hari lalu.

Sempat juga dirakam pengalaman pekerja syarikat pengurusan sisa klinikal terbabit yang mengadu sakit dan tidak tahan bau busuk.

PEKERJA.
Saya batuk sebab bau busuk tu. Kami tak duduk kat bawah dah. Sebab tak tahan. Kami pakat ramai-ramai kalau macam ni keadaannya kami berhenti kerja.

Kami cuba mendapatkan maklumat mengenai isu berkenaan daripada syarikat terbabit, namun gagal.

Biarpun berkali-kali dihubungi melalui telefon dan juga pergi ke ibu pejabatnya di Damansara, namun pihak pengurusan syarikat terbabit enggan menemui kami.

Insinerator yang rosak dan gagal dibaiki sejak setahun lalu antara punca proses pelupusan sisal klinikal oleh syarkat terbabit tergendala.

Pada masa sama, Pengarah Jabatan Alam Sekitar Selangor, Datin Che Asma Ibrahim, kecewa cadangan pihaknya supaya sisa klinikal itu dilupuskan di Kualiti Alam tidak diendahkan syarikat bertanggungjawab.

Oleh kerana insinerator yang mampu memproses 20 metrik tan sisa klinikal sehari rosak, premis di Teluk Panglima Garang ini disita pada 10 mei lalu mengikut Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974.

Kerosakan di bahagian paling kritikal jika tidak dibaiki boleh menyebabkan pembebasan gas dioksin yang mendedahkan nyawa pekerja dan orang ramai kepada bahaya.

Disebabkan kerosakan itu juga, sisa klinikal dikatakan terlambak di kawasan kilang yang menempatkan incinerator.

Sekaligus menyebabkan sisa klinikal dari semua 48 hospital tidak dapat dilupuskan.

DATIN CHE ASMAH IBRAHIM / PENGARAH JABATAN ALAM SEKITAR SELANGOR.
Kita pun dah pantau kes ni dah lama. Dari segi backlock ni bukan perkara baru. Benda ni dah berlanjutan kita telah keluarkan arahan, amaran untuk mereka ambil tindakan bagi mengatsi masalah ini, apabila satu tahap incinerator tak berfungsi dengan baik. Kita perlu buat keputusan untuk kepentingan orang awam.

Menurut Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan, arahan sudah dikeluarkan kepada pihak pengurusan sisa klinikal supaya bertindak segera mengatasi lambakan selewat-lewatnya sebelum 30 Julai.

DATUK DR.HASSAN ABDUL RAHMAN/ KETUA PENGARAH KEMENTERIAN KESIHATAN.
Kalau JAS bagi kita maklumat dia tak comply, we will take action coz so far our responsibility to this clinical waste yang ada di hospital stored using the right prosedure and move it to collection centre.

Walau apa jua masalah di bahagian pengurusan sisa klinikal, tidak wajar pihak yang telah dipertanggungjawabkan untuk melupusnya mengambil langkah mudah membiarkan ia mereput hingga mengundang ancaman wabak penyakit bukan sahaja kepada pekerja tetapi juga orang awam.

Sikap sambil lewa atau mengambil mudah dalam isu seperti itu amat dikesali dan tidak seharusnya dipandang remeh pihak Kementerian Kesihatan.

Sekian dari saya Puspavathy Ramaloo.

http://www.tv3.com.my/beritatv3/aduan_rakyat/Pengurusan_Sisa_Klinikal_Timbulkan_Pertanyaan.html

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang