Pengikut

Nuffnang

Rabu, 6 Julai 2011

Zulkifli Noordin

0 ulasan
sumber :-

Zulkifli Noordin


BERSHIT-2 TETAP HARAM

Posted: 05 Jul 2011 11:55 PM PDT

(Isu himpunan haram 09.07.2011 cuba menenggelamkan masalah besar yang dihadapi Anwar dalam kes meliwat Saiful yang akan disambung bicara 16.07.2011)

Salam 2 all.

Teman menjunjung kasih dan angkat tabik kepada Tuanku YDP Agong atas keprihatinan Tuanku untuk memastikan keselamatan, keamanan dan keharmonian kehidupan rakyat akibat agenda jahat kaum yang mahu menganjurkan perhimpunan haram 09 Julai. Titah Tuanku sangat jelas, dan cukup bijak. Tuanku tidak melarang, tetapi menasihat dan memberi panduan. Nak buat boleh, tapi jangan sampai menyusahkan rakyat Tuanku. Buatlah di tempat yang terkepung dan terkawal, lebih kurang macam dalam zoo. Sebab yang beriya-iya nak berhimpun haram ni adalah golongan yang sedara-mara mereka kat zoo pun malu nak ngaku sedara yop! Sebab dema ni kaum yang sesama sejenis dema tak balun yop ;))

BERSHIT-2 TETAP HARAM

Perkara pertama yang perlu kita sedar ialah majlis perkenan mengadap oleh Tuanku YDP Agong bukan bermakna kaum ini sudah jadi sah. Kaum yang melabel diri mereka "Bersih-2" (tapi punya niat kotor ini) sebenarnya masih berstatus tidak sah @ haram. Kerana pihak Pendaftar Pertubuhan telah mengisytiharkan mereka haram menurut undang-undang. Jadi level mereka sama dengan komunis, sama dengan Kumpulan Ayah-Pin. Oleh itu sebarang aktiviti yang dibuat atas nama itu adalah haram dan boleh dikenakan tindakan.

Kedua, setelah mengadap Tuanku YDP Agong, kaum ini masih berkeras mahu mengadakan perhimpunan. Ambega Sreenavasan sebagai peguam patut tahu bahawa sebarang perhimpunan ditempat awam mesti mendapat permit polis berdasarkan peruntukkan Perlembagaan dan Akta Polis. Pihak polis, dan hanya pihak polis sahaja yang berhak memberi permit atau menolaknya jika didapati ianya memudaratkan keselamatan negara dan ketenteraman awam.

KESELAMATAN & KETENTERAMAN TIDAK TERJAMIN

Tuntutan mereka mahu mengadakan perhimpunan di Stadium Merdeka bukan sahaja perbuatan biaDAP dan angkuh, malah tidak menghormati titah Tuanku YDP Agong. Yang menjadi keprihatinan Tuanku ialah keselamatan dan keharmonian rakyat dan negara. Adakah Ambega boleh memastikan itu? Mungkin perhimpunan didalam tempat tertutup dan terkepung saperti di stadium boleh dikawal, tetapi bagaimana dengan sebelum dan selepas, diluar kawasan stadium. Kita dapat melihat dalam himpunan aman dan pesta saperti bolasepak pun boleh berlaku rusuhan dan kekacauan. Bagaimana dengan pergerakan selepas perhimpunan, adakah Ambega boleh kawal?

Apatah lagi jika dibuat di Stadium Merdeka yang terletak didalam bandar, begitu hampir dengan tempat awam saperti Bus Stand Klang, China Town Petaling Street, Jalan Hang Kasturi, Puduraya, dan hanya beberap minit berjalan kaki ke Jalan Masjid India, Jalan Tuanku Abdul Rahman, tempat dimana orang ramai akan turun dihujung minggu bersama keluarga dan lain-lain. Adakah Ambega boleh pastikan kaum himpunan ini tidak bertindak diluar batasan setelah mendengar ceramah maki hamun dan caci-maki didalam stadium? Pengalaman lampau membuktikan tidak. Sebab itu teman desak pihak polis supaya tidak memberikan kebenaran perhimpunan dibuat di Stadium Merdeka. Sebaliknya kalau nak buat juga, buatlah di Stadium Shah Alam. Menteri Besar sudah pun memberikan tawaran menggunakan Stadium Shah Alam. Itupun negeri pemerintahan pembangkang. Ianya jauh dari tempat orang ramai, dan tidak menganggu kegiatan dan aktiviti rakyat biasa.

PAS & AMBEGA

Apa pun, yang paling patut malu dengan majlis mengadap Tuanku YDP Agong oleh Ambega ialah PAS. Cuba bayang yop, Ambega sikit pun tak pandang kepada Timbalan setia dia Matsabu. Sepatutnya Ambega wajib bawa Matsabu bersama semasa mengadap Tuanku, kerana Matsabu tanpa rasa malu beriya-iya menjadi pembantu setia Ambega. Tetiba bila time glamer nak mengadap Tuanku, nama Matsabu pun Ambega tak sebut, jauh sekali nak bawa sekali. Tinggal Matsabu terkonteng-konteng sorang-sorang bersama kaumnya yang tak abis bertakbeer nak ngikut mama Ambega, tapi akhirnya kena koner je yop.

Takkanlah kaum Anwarinas tak nampak-nampak, masih terhegeh-hegeh nak membontoti si Ambega ni. Ni lah orangnya yang kaum Anwarinas dan kaum Kunyit-2 maki hamun dulu. Siap isytihar jihad. Orang yang mendalangi IFC, menyokong murtadnya Lina Joy, penganjur forum "masuk Islam" yang jelas menghina Islam. Kini dinobatkan oleh kaum Anwarinas dan Kunyit-2 sebagai kalipah dema yop, dengan diiringi gema takbeer yang membuatkan iblis pun menangis yop! Ni kerja gila babi yop, babi gila pun tak buat kerja macam ni.

Tapi nak kata apa lagi yop, bila dah gila nak berkuasa, kalkatu pun akhirnya musnah kepada api yang dikejarnya! Nasihat teman kepada kekawan kaum Kunyit-2 dan Anwarinas, hentikanlah tindakan memperbodohkan diri ini membontoti si Ambega ni. Dia ada agenda tersendiri, buat apa mike memperlembukan diri kepada agenda dia. Kalau nak sangat, buat himpunan sendiri. Kan mike semua dah biasa buat solat hajat dan himpunan dalam stadium. Tak perlu bergantung, apatah lagi nak membontoti orang lain, tambah-tambah kapior harbi laknatullah yop.

TIADA JUSTIFIKASI TERUSKAN HIMPUNAN

Apa pun, teman sudah tidak nampak apa rasional untuk himpunan haram mahu diteruskan lagi. Ambega dan kaumnya mendakwa himpunan haram itu dibuat untuk menyerahkan memorandum kepada Tuanku YDP Agong. Semalam mereka dah dibenarkan mengadap Tuanku sendiri. Siap dapat makan kuih minum teh lagi. Jadi apa rasional nak dibuat lagi perhimpunan haram tersebut. Tunggu sahaja lah langkah selanjutnya yang akan dititahkan oleh Tuanku kepada mana-mana pihak yang Tuanku pertimbang wajar.

Jadi rancangan Ambega untuk meneruskan himpunan haram di stadium, dengan mengheret sekali kaum Anwarinas dan Kunyit-2 yang mangalipahkan dia jelas adalah tindakan yang sangat biaDAP dan angkuh. Siap nak mintak buat kat Stadium Merdeka lagi. Stadium keramat tempat bergemanya laungan merdeka umat Melayu dan rakyat Malaysia. Pada teman, kaum Kunyit-2 sudah tidak adalah alasan dan justifikasi untuk meneruskan lagi himpunan haram tersebut. Teman mendesak pihak berkuasa supaya jangan melayan mereka ini. Sudah pasti mereka ada agenda lain; kerana maksud mahu berjumpa Tuanku sudahpun dipenuhi oleh Tuanku YDP Agong sendiri.

BIAYA OLEH GEORGE SOROS

Teman juga mendesak pihak berkuasa supaya menyiasat mengapa Maureen Aung-Thwin, pegawai tinggi Open Society Foundation yang dikuasai penyangak matawang Yahudi George Soros yang dilapurkan berada di Kuala Lumpur 27.06.2011 - 02.07.2011 dan dikatakan menemui beberapa pemimpin pembangkang dan Bershit-2 baru-baru ini. Wanita ini adalah orang yang sama menemui kepimpinan PKR dalam tahun 1999 bagi maksud membiayai PKR untuk Pilihanraya Umum ke 10. Adakah George Soros turut terlibat membiayai himpunan haram ini? Ini sesuatu yang serius yang perlu disiasat dengan teliti oleh pihak berkuasa; jangan dibiarkan anasir-anasir luar membiayai aktiviti untuk mengkhianati negara!

PEMANTAUAN AKTIVITI

Malahan teman rasa pihak polis elok teruskan pemantauan dan tindakan pencegahan dan preventif yang sedang diambil. Bukti jelas yang ditemui polis menunjukkan memang ada pihak cuba mengambil kesempatan daripada himpunan haram ini. Penemuan senjata saperti parang, bom botol dan molotov koktel jelas membuktikan niat jahat segelintir pihak yang terdesak.

Teman juga meminta pihak polis dan pihak berkuasa memantau semua masjid di dalam Kuala Lumpur dan Selangor khususnya Jumaat ini. Teman dimaklumkan ada segelintir kaum Anwarinas dan Kunyit-2 akan membuat porak peranda dengan mengadakan himpunan haram diperkarangan masjid-masjid selepas solat Jumaat untuk menyampaikan ceramah maki-hamun mereka. Mereka juga akan menyebarkan risalah dan bahan-bahan caci-maki kepimpinan dan sistem pemerintahan negara ini. Malah teman mendapat maklumat, ada pihak sedang mengusahakan khutbah di mimbar-mimbar masjid di Selangor Jumaat ini menyentuh tentang hak berhimpun dan hak memprotes. Teman berharap pihak berkuasa agama akan memantau dan mengambil tindakan sewajarnya.

RUMUSAN

Apa pun, teman berpendapat isu sistem pilihanraya yang cuba dibangkitkan sebenarnya sengaja diada-adakan. Kita tidak menafikan ada beberapa perkara dalam perlaksanaan pilihanraya yang kita amalkan boleh diperbaiki lagi, sebagaimana juga dinegara-negara lain termasuk negara maju saperti Amerika, Britain, Turki dan lain-lain. Contohnya teman pernah mengusulkan didalam Dewan Rakyat supaya sistem undi pos ditambah-baik dengan membenarkan wakil calon hadir sewaktu pengiraan dan menandatangani Borang 14 sebelum dimasukkan dalam penjumlahan undi semasa hari mengundi. Teman juga pernah mengusulkan supaya amalan mengadakan pilihanraya kecil dihapuskan kerana sangat membazir dan menambahkan kegiatan politiking yang tidak berkesudahan dalam negara ini.

Tetapi semua ini boleh dibuat dengan cara yang lebih bertamaddun, tanpa perlu himpunan haram apatah rusuhan. Pihak Suruhanjaya Pilihanraya sudah menyatakan kesediaan untuk berunding dengan semua pihak untuk menambah baik sistem perlaksanaan pilihanraya. Jadi tidak ada sebab mengapa perlu mahu diadakan perhimpunan haram atau rusuhan yang akan menyusahkan semua rakyat yang cintakan keamanan dan keharmonian.

Apa pun, kaum yang melabel diri mereka sebagai "Bersih-2" (tetapi yang berniat kotor ini) tetap haram. Himpunan yang mahu dibuat juga haram selagi tidak mendapat permit. Semua justifikasi untuk mengadakan perhimpunan itu sudah tiada apabila Tuanku YDP Agong berkenan menerima mereka mengadap semalam. Dan kita khuatir ada elemen dan pengaruh asing yang mendalangi dan membiayai himpunan haram oleh segelintir mereka yang gilakan kuasa ini yop. Saperti yang pernah teman sebut, kita bukan gila kuasa, tetapi kita nak haling orang gila daripada berkuasa!!!

Adios amigos, grasias senor.

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Rabu
04 Sya'ban 1432
06 Julai 2011

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Malaysian Governance 101: How to Deal with an Impending Street Demonstration for Electoral Reform

Posted: 06 Jul 2011 08:30 AM PDT

http://www.criticallegalthinking.com/?p=3720

Author: Soo Tian Lee

In memory of the late Peter Falk, this article shall loosely mimic the format of the detective TV series Columbo. The answer is revealed from the beginning, and the issue to be dealt with is how do we get from not knowing much at all to knowing enough to come to a possible conclusion at the end. In this case, the factually correct (but not necessarily tactically sound) answer to the problem of a planned street demonstration on electoral reform in Malaysia is: Arrest the socialists, ban a colour and a word, then get the masses off the streets and into a stadium.

Much ink has been spilled — both virtual and material — by the Malaysian press and blogging community in the last couple of weeks on the subject of a street demonstration that was to be held this Saturday, 9 July 2011, in Kuala Lumpur to push for reforms to the electoral system. The protest was called by a coalition of around 62 NGOs and civil society initiatives known as Bersih 2.0. The word 'bersih' simply means 'clean' in Malay(sian), and the version number indicates that it is the successor organisation of the group that organised a similar demonstration on 10 November 2007 on the very same issue.

The coalition's 8 demands are simple and in principle almost impossible to argue against, from putting the electoral roll in order to granting 'free and fair access to [the] media.' Some may have been surprised, then, at the hostile response from the Malaysian government. 30 members of the Socialist Party of Malaysia (PSM) were arrested on 25 June ostensibly for Bersih-related activities (whereas they were actually on a 'road trip' campaign only peripherally related to the Bersih rally although with a certainly more subversive — and in my view more laudable — main demand, namely for the 'retirement' of the present regime). The police found in the bus they were travelling in t-shirts with images of former Malaysian communist guerrillas. This was deemed by the authorities as potential evidence that the PSM activists were attempting to 'revive the communist ideology' and they were thus remanded to investigate a potential charge of 'waging war against the king' under s.122 of the Penal Code. Just as some may have concluded that it was 21st century McCarthyism that was the reason behind these arrests and not the Bersih rally, the entire coalition was accused of supporting communism. On 2 July, six of the 30 detained were released, but were then promptly rearrested under the Emergency Ordinance, which allows for indefinite detention without trial, thanks to the four states of emergency which have not been lifted since (in the case of the earliest) 1964. This quadruple state of exception is a clear illustration of Agamben's insight on the normalisation and permanency in today's world of what should in theory be a provisional state of affairs.

One might hazard a few guesses as to why the powers that be chose to target in particular a small socialist party rather than members of the three large opposition parties which make up the People's Pact (Pakatan Rakyat). The motive for the crackdown was certainly to strike fear into the general populace. The Socialist Party, although being a tight-knit group made up of very dedicated activists, does not command the influence among most Malaysians that the three big opposition parties do. Also, anti-communist sentiments are still present among the general population due to the hegemonic viewpoint arising from the defeat of the guerrillas. Hence, it was a tactical move to discredit Bersih by attempting to link it to communism. Yet another dubious claim was that overseas Christians were manipulating the coalition due to donations Bersih received from some Western non-governmental organisations. In a country where the dominant contradiction within its political system is that of race and religion rather than the left/right ideological divide, the allegation of outside interference by foreign Christians was meant to push the panic button among the Malay Muslim majority, due to the rather delicate situation between Muslims and the Christian minority as a result of recent controversies, the most infamous being one triggered by the use of the word 'Allah' in Bibles. Even before this claim was made, two right-wing groups — UMNO Youth, the zealous youth wing of the dominant party in the government coalition and Perkasa, a National Front-like organisation founded to defend 'Malay rights' — had pledged to hold counter-demonstrations.

Another step that was taken by the Malaysian authorities to combat Bersih was to effectively ban anything with the colour yellow and the word Bersih from being worn in public. Yellow was the colour the first manifestation of Bersih chose for its official symbol. The symbolism was and is, in a sense, potentially reactionary as it was chosen due to it being the royal colour. The rhetoric surrounding the first demo in 2007 was that Malaysians were petitioning the King to intervene and push for electoral reform, hence the wearing of yellow (some parallels can obviously be drawn with the Yellow Shirt movement in Thailand). This time the appeal to royal power appears to be less emphasised, but the plan was still to march to the royal palace and deliver a memorandum to the monarch. You know that a country is in a bad situation when citizens have to beseech a feudal institution with only residual power to take action and influence the 'democratically-elected' government of the day (or, in the case of Malaysia, the government of 54 years running, that is, from independence). But in the case of Bersih 2.0, the arrests of more than a hundred people for simply wearing a t-shirt shows once again the absurdity of the UMNO/BN regime.

Three days ago, however, the King himself issued a statement on the matter, which took some by surprise due to the normally highly restrained attitude of the palace in public affairs. He called for Bersih and the government to hold talks on the issue of electoral reform in order to avoid the impending street demonstration, cautioning 'the people' against "creat[ing] problems that will cause the country to lag behind." The chairperson of Bersih, Datuk S. Amiga, stated in an interview that should the King request that the demonstration be called off, Bersih would heed his advice. On the same day, the Prime Minister, Datuk Seri Najib Razak, said that the government would not object to the rally taking place in a stadium. Early in the afternoon yesterday the news broke: the organisers had met with the King and had agreed to holding a rally in a stadium rather than a march in the streets. As of the time of writing, talks to confirm this option are imminent, but have yet to take place.

The Malaysian Insider ran an editorial yesterday analysing the 'winners and losers' of the stadium compromise. Their conclusion appeared to be that the Bersih 2.0 organisers, the King and the ordinary Malaysian on the street have come out on top, whereas various government officials including the police, as well as the leader of Perkasa, have emerged as the 'losers'. The subtext appeared to be that the stadium option has allowed the campaign to become even more mainstream, and other comments made by various quarters in blog comments and listservs seem to indicate a belief that a stadium rally would allow for more people to participate as some would be worried about, for example, bringing their children to an outlawed street demonstration.

Those of us who have been involved in protests in London, however, may see a parallel in this case with the pens opposite Downing Street on Whitehall. For the information of those who have not taken part in a Downing Street demonstration, these pens (made up of metal barricades) are the official 'protest spot' where people are moved to by the police in order to not block, among other things, the camera-trigger-happy tourists who come to pay tribute to Yes, Minister. The danger in conforming to restricting one's site of protest is simple: one has lost the battle in what some have termed 'locational conflict'. Don Mitchell in his article 'From Free Speech to People's Park' discusses this concept with reference to the Free Speech Movement and the People's Park struggles which took place in the 1960s in Berkeley, California. In the first case, which is the one more relevant to the situation with Bersih 2.0, students of UC Berkeley battled for the right to set up stalls and disseminate political literature in a strategic place they valued, rather than a new, and inferior, location prescribed by the university authorities and which was deemed a form of indirect censorship. In the case of the Bersih rally, by acquiescing to governmental pressure (both from the Executive and from the King) to shift locations, the organisers have surrendered the streets, a key site of struggle since urbanism has concentrated people and power in cities. Alas, there will be no cry this Saturday on the streets of Kuala Lumpur akin to the famous "Whose Streets? Our streets!" One also is reminded of the rally against the hikes in petrol prices which took place a couple of years ago in a stadium. Billed in a sense as a family-friendly event, it ultimately was a non-event, drawing a far smaller crowd than hoped for. The Bersih 2.0 rally is different, no doubt. It is far less outwardly partisan and based on a burning issue that goes beyond a simple, immediate grievance. We will have to see how Saturday plays out.

The most ridiculous allegation made by the apologists against the Bersih 2.0 rally, however, came from a former opposition politician, Dr Chandra Muzaffar. In a statement published in the Malaysian Star, Muzaffar alleged that there was an allegation that if the Bersih rally takes place in a stadium "certain elements in Bersih would [potentially turn] the stadium to a Tahrir Square, with demonstrators camping there day and night for weeks on end." What this ostensibly astute political pundit failed to recognise is that the symbolic power of the recent square demonstrations around the world comes from their strategic public location and visibility. Who cares about a rally in a bloody stadium walled off from the rest of the world? Certainly not the governmental authorities. If Malaysians want to occupy a square it should be Dataran Merdeka, the site of the proclamation of independence.

Hishamuddin Rais, a Malaysian writer, film-maker and activist who lived as an exile in the West for 20 years after escaping detention without trial in the 1970s due to his involvement in the Baling peasant protests as a student agitator, had a collection of his writings published in 2002 titled Pilihanraya atau Pilihan Jalan Raya. The clever title translates literally as 'Elections or the Street Option'. It is clear from the most recent developments that the Bersih 2.0 coalition and those happy with the planned move to the stadium have an obsession with the former as their driving force. Although the campaign was always a liberal election-centric initiative, it would have been interesting if these two opposing strategies for change in the Malaysian context were united once again in a street demonstration for fairer elections, which for Malaysian radicals would be a part of a minimum programme. If the 2007 Bersih rally — deemed by many as a pivotal event leading up to the March 2008 'political tsunami' where the ruling coalition lost its two-thirds majority in Parliament for the first time since 1969 — had been confined to a stadium, free from chanting protesters, water cannons and the brutal Federal Reserve Unit, such sanitisation would arguably have resulted in a loud but ultimately empty display of rhetoric. Yes, Bersih 2.0 have in a sense won out against the government and the right-wingers, but only time will tell whether it was a pyrrhic victory, and all for a cause that at the end of the day will simply allow the smoke and mirrors of representative democracy to persist — a tale that has always been full of sound and fury, but signifying almost nothing if one cares about the creation of a society not dominated by capital and hierarchy.

Pakatan Rakyat Kerah 300,000 sertai Bersih

Posted: 06 Jul 2011 02:48 AM PDT

KeadilanDaily

Ketua Umum Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Majlis Mesyuarat Pakatan Rakyat bersetuju untuk mengerahkan 300,000 ahli dan penyokong ke perhimpunan Bersih pada hari Sabtu, 9 Julai ini di Stadium Merdeka.

"Majlis Mesyuarat Pakatan Rakyat menyokong keputusan Bersih bagi menuntut pilihan raya yang telus, bebas dan adil.

"Majlis akan mengerahkan 300,000 ahli dan penyokong ke perhimpunan Bersih pada hari Sabtu, 9 Julai ini di Stadium Merdeka," katanya pada sidang media di G Tower, di Jalan Tun Razak, sebentar tadi.

Beliau turut menuntut kerajaan menghormati semangat pertemuan di antara Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) dengan Yang di- Pertuan Agong.

"Kami kesal dengan sikap Menteri Dalam Negeri seolah-olah mereka tidak peduli pertemuan Bersih dengan Tuanku. Seolah-olah Yang Dipertuan Agong memanggil 'kumpulan haram' untuk berbincang.

"Polis perlu ambil kira semangat pertemuan ini. Jangan keruhkan keadaan untuk membuat tangkapan," jelas Anwar.

Turut hadir pada sidang media itu ialah Pengerusi DAP, Lim Kit Siang dan Timbalan Presiden Pas Mohamad Sabu.

Sementara itu, Pengerusi Bersih 2.0, S.Ambiga pula dilaporkan akan berusaha sedaya upaya untuk mengadakan perhimpunan aman di Stadium Merdeka.

Pihak pengurusan stadium berkenaan dikatakan tidak membenarkan stadium itu digunakan atas alasan satu konsert raksasa akan diadakan di situ, meskipun sebelum ini konsert itu  telah dibatalkan.

Najib Kata Dia Adil

Posted: 06 Jul 2011 01:24 AM PDT

Harakah

Oleh Subky Latif

MENGULAS tentang rancangan unjuk rasa Bersih 2.0 bagi menuntut perjalan pilihan raya bersih dan adil serta mewujudkan sebuah SPR yang adil dan bersih, maka Perdana Menteri Najib berkata bahawa dirinya dan kerajaannya telah mengendali perjalanan pilihan raya dan mewujudkan SPR yang adil dan bersih.

Alasan mudahnya betapa ia bersih dan adil ialah ada pembangkang berjaya mengalahkan BN di lima negeri dalam Pilihan Raya  Umum 2008 dulu dan ditambah pula BN hilang majoriti dua pertiga di Parlimen dalam pilihan raya itu.

Termasuk akal setengah orang yang tidak panjang akalnya dengan alasan itu.

Oleh kerana adanya cerita jenaka arnab tertidur di tengah perlumbaannya dengan kura-kura, maka kalah arnab oleh kura-kura dalam perlumbaan itu. Adakah dapat diterima dalam realitinya kura-kura juga sama pantas berlari dengan arnab?

Pembangkang lima negeri dalam pilihan raya lalu bukan bukti perjalanan pilihan raya sudah adil dan bersih. Ketempangan yang wujud itu menyebabkan BN kalah dilima negeri saja. Kalau ia tidak tempang ia bukan kalah dalam banyak negeri lagi, malah belum tentu Putrajaya sentiasa dikuasainya.

Mungkin Najib dan kerajaannya betul-betul adil dan bersih, tetapi dia mesti mencari logik yang lain.

Pada Najib apa yang dibuatnya sudah dirasakan adil dan bersih tetapi ia perlu diuji dan disemak imbang. Diodit dulu apa yang dibuat dan apa yang dikata.

Tidak ramai orang yang didakwa di mahkamah mengaku bersalah. Cakapnya tidak diterima terus. Bicarakan dulu dan hakim serta mahkamah akan menentukan dia bersalah atau tidak.

Semua orang kata Firaun adalah sekejam-kejam pemerintah. Al-Quran yang Maha Benar itu mengatakan Firaun kejam, tetapi Firaun tidak pernah dirinya kejam dan zalim.

Bukan Firaun saja tidak mengaku dia zalim. Bahkan Haman dan Qarun serta orang-orang yang mendapat nikmat dari pemerintahannya mengaku Firaun adalah seadil orang.

Al-Quran merakamkan sekalian orang yang pernah beriman mengaku beriman apabila ditanya Allah. Setengah yang mengaku beriman itu sebenarnya tidak beriman. Setiap yang beriman itu mesti melalui ujian dulu sebelum masing-masing disahkan beriman di hadapan Allah.

Sebelum Najib mendakwa dirinya dan kerajaannya sentiasa adil dan bersih, dunia menyaksikan betapa Hosni Mubarak, Muamar Ghadaffi, Basher Asad dan lain-lain mengaku diri mereka dan pemerintahan mereka adalah adil dan bersih.

Tidak pernah Bosni Mubarak memenangi pilihan raya Presiden dengan undi kurang dari 98 peratus. Tidak ada siapa di negaranya sepanjang pemerintahannya sanggup berkata dia tidak adil dan tidak bersih.

Yang dapat menentukan dia bercakap benar atau hanya berbohong ialah  amalan demokrasi di negara itu. Jika demokrasi itu mati, yang mati akan dikata hidup, yang zalim dikata adil dan yang adil dikata kejam.

Di hadapan mata kita, orang yang mengaku adil di Mesir, di Libya, di Yaman dan di Syria semuanya dikata tidak adil oleh orang-orang di jalan raya. Gadaffi dan Basher Asad masih berkuasa tetapi di jalan raya orang memekik mereka kejam. Hosni Mubarak dan Ben Ali dari Tunisia sudah tidak dapat mempertahankan diri bahawa mereka itu adil dan bersih.

Ia adalah antara hujah bahawa sesorang pemimpin yang mendakwa dirinya begitu dan begini belum dapat dijamin betul bagai yang didakwanya. Ketentuan adil dan kejamnya akan dapat dilihat dari sebuah pemerintahan yang telus yang memberi ruang kepada semua institusi dan orang melakukan semak dan imbang.

Najib dan kerajaannya boleh jadi benar adil dan bersih bagai yang didakwanya. Tetapi pernan semak dan imbang dalam pemerintahannya tidak begitu berbuka. Terlalu banyak yang memperikai kejituan perjalan mahkamah, jabatan peguam negara dan personaliti pimpinan setengah polis, tiada apa yang dilihat kerajaan Najib dapat membetulkannya.

Maka payah rasanya dakwah Najib tentang adil dan bersih kerajaannya hendak dipertahankan. Apabila kita tidak dapat terima bulat-bulat dakwaan Najib tentang keadilannya dan kerajaannya, maka kita tidak boleh melihat bulat-bulat Tok Guru Nik Aziz, Azizan Razak, Tan Sri Khalid Ibrahim dan Lim Guan Eng betul belaka.

Mereka boleh jadi betul dan boleh jadi tidak betul. Apa pun ketelusan mereka dan kerajaannya akan menentukan kedudukan mereka. Dengan berbagai tunjuk perasaan kecil dan sederana dan banyak aduan polis dan aduan SPRM yang dibuat terhadap kerajaan mereka akan dapat menentukan mereka telus atau sebaliknya.

Bagi mengetahui Tok Guru Nik Aziz dan lain-lain telus atau tidak lebih mudah disemak imbang dari menyemak imbang pentadbiran Najib dan BN.

Unjuk  rasa yang dicadang Bersih itu adalah langkah bagi membetulkan guna demokrasi. Bila demokrasi itu lurus maka mudah diketahui kerajaan dan ketuanya adil atau tidak.

Peguam Bela Masih Belum Diberi Akses Untuk Menyoal Rosmah Dan Najib

Posted: 06 Jul 2011 01:17 AM PDT

Malaysiakini

Janji pihak pendakwaan bagi mengaturkan pertemuan beberapa saksi utama termasuk perdana menteri dan isterinya untuk disoal oleh pihak pembelaan masih belum ditunaikan, kata peguam kanan Karpal Singh.

Walaupun dua bulan sudah berlalu selepas Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengarahkan Datuk Seri Anwar Ibrahim membela diri dalam pertuduhan meliwat ke atas dirinya, nanum peguamnya masih belum diberi akses untuk menyoal saksi utama yang ditawarkan, iaitu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor.

Ketika mendedahkan perkara itu, Karpal menyoal bagaimana pihaknya dapat membuat persiapan jika pihak polis dan pendakwaan gagal membekalkan saksi berkenaan.

“Hingga hari ini, kita hanya mampu menyoal lima saksi termasuk doktor Pusrawi, tetapi mereka bukan saksi utama. Pada mulanya, pihak polis dan pendakwaan banyak membantu. Namun, sekarang mereka tidak lagi beri bantuan.

“Malah pegawai penyiasat, Supt Jude Blacious Pereira, juga tidak lagi kelihatan. Mahkamah telah mengarahkan Jude dan pihak pendakwaan untuk membantu tetapi tiada yang menghulurkan pertolongan. Macam mana kita nak sediakan pembelaan?" soal Karpal.

Katanya lagi, sehingga sekarang tiada persiapan dibuat bagi pihak pembelaan menyoal Najib dan Rosmah.

Sebelum ini kedua-dua pihak pendakwaan dan pembelaan bersetuju saksi disoal oleh peguam di kompleks mahkamah Jalan Duta.

“Kenapa harus kita pergi Pejabat Perdana Menteri – kita mahu tempat berkecuali dan ini sudah dipersetujui sebelum ini," kata Karpal.

Pihak pendakwaan menawarkan 72 saksi kepada pihak pembelaan, termasuk 27 saksi pendakwaan yang telah memberi keterangan dalam kes membaitkan Anwar itu.

Gwo-Burne for Kelana Jaya

0 ulasan
sumber :-

Gwo-Burne for Kelana Jaya


JAWAPAN PARLIMEN 22 JUN 2011: KES CHONG CHUN YI YANG DIHUKUM GANTUNG

Posted: 21 Jun 2011 12:22 PM PDT

JAWAPAN LISAN PARLIMEN 22 JUN 2011 SOALAN: YB GWO-BURNE LOH [Kelana Jaya] minta MENTERI LUAR NEGERI menyatakan usaha Kerajaan di dalam membebaskan Chong Chun Yi (27 tahun) yang dijatuhkan hukuman mati di Singapura pada 16 Jun 2008. JAWAPAN: Tuan Yang di-Pertua, Terima kasih Yang Berhormat Kelana Jaya di atas soalan yang dikemukakan. Tuan Yang di-Pertua, 2. Malaysia berpegang teguh kepada prinsip [...]

Jawapan parlimen: Komposisi bangsa ke sekolah sejak 1969

Posted: 21 Jun 2011 11:36 AM PDT

JAWAPAN PERTANYAAN LISAN PADA 22 JULAI 2011 SOALAN: YB TUAN GWO-BURNE LOH [KELANA JAYA] minta Menteri Pelajaran menyatakan peratusan komposisi bangsa (Melayu, Orang Asli/Orang Asal, Cina, India, dan lain-lain) kemasukan pelajar-pelajar semua aliran di sekolah Kerajaan (jenis kebangsaan, jenis kebangsaan Cina, jenis kebangsaan Tamil, agama) sejak 1969. JAWAPAN: Tuan Yang Di Pertua, Untuk makluman Ahli Yang Berhormat, jumlah enrolmen murid [...]

Anak Muda Kampung Nak Senang

0 ulasan
sumber :-

Anak Muda Kampung Nak Senang


SPR, semakin hari makin pandai, atau makin ..

Posted: 05 Jul 2011 06:20 PM PDT



Semalam SPR buat kenyataan pemilih secara automatik bagi rakyat Malaysia yang mencapai umur 21 tahun boleh menimbulkan kesulitan kepada pemilih ekoran sebahagian besar rakyat Malaysia pada masa ini tidak tinggal di alamat yang tercatat dalam kad pengenalan mereka. Nak tergelak dengar kenyataan macam ni. Selama ni tak ramai ke pengundi kerja KL mengundi di Terengganu, KL, Kedah?

Hari tu SPR bagi cadangan yang paling bijak, nak guna kaedah biometrik, tak nak guna kaedah celup jari yang terlalu jauh lebih murah dan telus, laporannya di http://amkns.blogspot.com/2011/06/pengerusi-spr-tahu-tak-fungsi-biometrik.html

******************
Daftar secara automatik sulitkan pemilih, dakwa SPR

KUALA LUMPUR, 5 Julai 2011 - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) belum bercadang untuk melaksanakan pendaftaran pemilih secara automatik bagi rakyat Malaysia yang mencapai umur 21 tahun.

SPR menjelaskan cadangan itu boleh menimbulkan kesulitan kepada pemilih ekoran sebahagian besar rakyat Malaysia pada masa ini tidak tinggal di alamat yang tercatat dalam kad pengenalan mereka.

"Ini kerana jika alamat yang tertera di dalam kad pengenalan ataupun yang terdapat di pangkalan data alamat di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menunjukkan pemilih itu menetap di alamat tertentu.

"Sedangkan mereka telah berpindah ke alamat baru tetapi tidak membuat pertukaran alamat di JPN dan SPR, maka pemilih itu tidak didaftarkan berdasarkan alamat bermastautin yang lama," kata SPR dalam Buku Penjelasan Terhadap Isu-Isu Yang Dibangkitkan Mengenai Pilihan Raya terbitan Suruhanjaya itu.

SPR berkata jika ramai pemilih berpindah tetapi tidak memaklumkan kepada JPN, ia khuatir pemilih tidak akan kembali mengundi jika pusat mengundi terletak jauh dari kediaman mereka.

http://www.bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=599024

Ganas sangat ke polis N.Sembilan ni?

Posted: 05 Jul 2011 06:04 PM PDT



No komen. Bacalah sendiri laporan di bawah ini. Jika benar, apa sudah jadi dengan anggota polis kita, terutama di Negeri Sembilan. Dengan saudara seagama pun bertindak ganas dan zalim, apa lagi dengan orang lain. Nampaknya Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan perlu adakan sesi kaunseling untuk anggota polis, bukan setakat pecat imam saja. Hayati konsep dosa dan pahala sempena Bulan BERSIH dan peristiwa Isra dan Miraj.

Kisah sebelum ini laporan dari Seremban, anggota polis membelasah adik ipar sendiri hingga patah kaki di http://amkns.blogspot.com/2011/07/sila-bersihkan-polis-yang-zalim-di.html

NEGERI COPS ACCUSED OF TORTURE

July 5, 2011

A lorry driver says he was wrongfully detained for five days and repeatedly punched, kicked, stepped on, whipped and electrocuted.

KUALA LUMPUR: A lorry driver has accused Negeri Sembilan police of subjecting him to torture for five days, saying he was repeatedly punched, kicked, stepped on, whipped and electrocuted.

In a report lodged with the Negeri Sembilan police headquarters, 27-year-old S Sri Ramakrishnan of Bahau said he was wrongfully detained on suspicion of involvement with vehicle theft and that the torture was an attempt to extract a confession.

He told FMT the ordeal began sometime last month when friends told him that police were looking for him. He contacted Seremban police and was told to go to the headquarters on June 26.

"They didn't tell me for what reason," he said. "Nevertheless, I volunteered to go there on June 28."

On June 28, however, several policemen arrived at his home in Taman Sattellite. They were looking for R Thiagu, a cousin of Ramakrishnan's.

"I told them I did not know where he was, and they arrested me instead. They used brute force against me although I had agreed to be present at the police headquarters to give a statement."

Inside the police car, he said, he was assaulted by an officer the others called Apai. They took him to the Bahau police station, where the assault continued, he added.

"I was kicked, stomped on and punched repeatedly in my stomach. They even used electric shock on me and hurled abusive words about my family."

He was taken to the police headquarters in Seremban on June 30 where he was remanded for three days.

There, Ramakrishnan alleged, police officers told him to confess to theft, but he refused.

Lorry stolen

He told FMT that in March he had reported that the lorry he drove had been stolen. It was subsequently recovered, but without its cargo of fertilizers.

He said the police were trying to blame him for the theft.

"They threatened to seize my property and pack me off to Simpang Renggam detention centre if I did not confess. They tied up my feet and handcuffed me tightly, and hit me with a rubber hose on my feet."

He said the policemen also used jump cables to electrocute him. ""They clipped me on the ears and shocked me. It was so painful that I didn't care and just said, 'Okay, I did it.'"

However, he was released unconditionally on July 2.

"Suddenly, they just let me go when they heard that my brother had engaged a lawyer," he said.

He said the police had not returned his wallet, cellphone and other belongings and that he was considering filing a civil suit.

Police investigating the matter

Negeri Sembilan CID chief ACP Hamdan Majid confirmed receiving Ramakrishnan's report.

"We are investigating the case," he told FMT, but declined to give details.

Ramakrishnan's case was brought to the press's attention by Sri Sanjeevan, who heads the Astivaaram Foundation's Public Complaints Bureau.

"He was kept for more than 24 hours, over the maximum allowed time for arrest, before a remand order was obtained," he said. "That's illegal."

Sri Sanjeevan, who also heads the Negeri Sembilan chapter of the new party Kita, said he had handled seven cases of police abuse in the state.

Ramakrishan was the second person that police had allegedly assaulted in their search for R Thiagu. On May 28, lorry assistant S Devan lodged a police report claiming several plainclothes policemen had beaten him up when they were unable to locate Thiagu.
Devan said one of the officers shoved a gun into his mouth.

http://www.freemalaysiatoday.com/2011/07/05/negeri-cops-accused-of-torture/

Adakah tentera yang menimbulkan kekacauan di Malaysia?

Posted: 05 Jul 2011 05:26 PM PDT





Semalam 5 Julai 2011 polis dan tentera telah melakukan latihan menangani rusuhan. Dalam latihan tersebut yang dipaparkan di tv, satu pihak adalah FRU dan satu pihak ialah mereka yang menyamar sebagai peserta perhimpunan yang kemudian merusuh. Adakah tentera menyamar sebagai peserta perhimpunan dan kemudian merusuh dalam latihan tersebut? Sebelum ini negara diancam oleh dua orang prebet tentera dalam dua peristiwa penting.

Prebet Adam semasa kecoh Operasi Lalang, dan Prebet Amin yang mengetuai Al-Maunah. Apakah tentera memainkan peranan besar mencorak senario politik negara? Sama-samalah kita fikirkan dan lihat balik sejarah dan buat kajian mendalam.

Sedikit info mengenai Prebet Adam dan Prebet Amin di hujung artikel di bawah.


************
Polis dan tentera bekerjasama tangani ancaman ketenteraman awam
Selasa, 05 Julai 2011

Polis dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan bekerjasama menangani segala ancaman keselamatan yang mengugat ketenteraman awam termasuk perhimpunan haram Bersih 9 Julai ini.

Bagaimanapun, sehingga kini, hanya polis yang akan membuat pemantauan pada hari berkenaan dan tentera hanya akan dipanggil jika keadaan memerlukan.

Demikian menurut Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam PDRM, Datuk Saleh Mat Rasid dan Ketua Staf Markas ATM Leftenan Jeneral Datuk Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Nor.

Sebelum itu, mereka berdua menyaksikan Demonstrasi Ketenteraman Awam sempena Eksesais Bersatu Aman antara kedua-dua pasukan di Dataran Panglima Tentera Darat, Kem Sungai Besi, Kuala Lumpur pada Selasa.

Dalam demontrasi tersebut, diperlihatkan bagaimana Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) dan Batalion 25 Rajimen Askar Melayu Diraja menangani rusuhan.

Latihan yang bermula 4 Julai itu melibatkan lebih 300 anggota dari kedua-dua pasukan.

http://www.agendadaily.com/Muka-Hadapan/polis-dan-tentera-berkerjasama-tangani-ancaman-ketenteraman-awam.html?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed

OPERASI LALANG
Anwar Ibrahim selaku Menteri Pendidikan ketika itu mahu melancarkan perhimpunan raksasa (500,000) di Kuala Lumpur bagi menyambut ulang tahun UMNO ke-41.
Dato Zaman Khan selaku Pengarah Keselamatan Dalam Negeri tidak senang dengan perhimpunan yang dirancang oleh UMNO itu. Semasa siaran waktu pagi, Dato Zaman Khan mengumumkan di radio akan kejadian 'huru-hara' di Jalan Chow Kit di mana Prebet Adam dari Kem Tentera Ulu Kinta telah membunuh dua orang Cina dengan senjata repal M16. Berikutan itu, perhimpunan raksasa telah dibatalkan Tun Dr Mahathir Mohamad selaku Menteri Dalam Negeri.
http://ms.wikipedia.org/wiki/Operasi_Lalang

AL-MAU'NAH
Al-Ma'unah is characterized as a sect by the Malaysian authorities and not as a rebel or terrorist group like Jemaah Islamiah. The leader of the group, Mohamed Amin, was a former army private but also arrested among the 26 in the Sauk siege included a Royal Malaysian Air Force (RMAF) major
http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Ma

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!

0 ulasan
sumber :-

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!


Kempen BERSIH ditukar jadi KOTOR...waa..kah.kah..baru depa kena...!!!

Posted: 06 Jul 2011 05:50 AM PDT

"Mereka tak mahu BERSIH jadi kita beri mereka KOTOR."

Ini adalah reaksi ahli parlimen Gopeng Dr Lee Boon Chye pagi ini apabila beliau mengunjung sebuah pasar di Gunung Rapat Ipoh, tempat dia ditahan polis minggu lalu kerana memakai baju kuning BERSIH 2.0.

Bersama ADUN Simpang Pulai Chan Ming Kai - yang juga ditangkap minggu lalu atas sebab yang sama - Lee dan anggota PKR Perak memakai baju yang tertera perkataan 'KOTOR' kali ini.

Pada kemeja itu, perkataan 'BN' dan '53 tahun menggantikan perkataan 'bersihkan pilihan raya'.

Menurut Lee ketika dihubungi, anggota polis yang menahan mereka minggu lalu juga tergelak melihat telatah mereka dan diberi peringatan ia mungkin mencetuskan kemarahan kumpulan bertentangan yang lain seperti PERKASA dan Pemuda Umno.

'Kempen' yang dilancarkan hari ini juga mendapat pelbagai reaksi positif dan kebanyakan orang ingin tahu di mana mereka boleh memperolehi baju berkenaan.

"Tetapi kita tidak bercadang mengeluarkan lebih banyak. Ini baju keluaran terhad," katanya.

Lee yang telah memakai baju kuning setiap hari sejak beliau ditangkap pada 30 Jun lalu berkata tujuan kempen"KOTOR" agar rakyat tidak takut berpakaian mengikut kehendak mereka.

"Kami mahu beri jaminan kepada orang ramai bahawa mereka mempunyai hak memakai apa yang mereka mahu dan kami tidak melakukan sebarang kesalahan," katanya.

Bersih 2.0 : Sidang Media Pakatan Rakyat (video)

Posted: 06 Jul 2011 05:43 AM PDT

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党

0 ulasan
sumber :-

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党


BN tak mahu BERSIH,jadi kita beri mereka KOTOR

Posted: 06 Jul 2011 02:09 AM PDT

"Mereka tak mahu BERSIH jadi kita beri mereka KOTOR." Ini adalah reaksi ahli parlimen Gopeng Dr Lee Boon Chye pagi ini apabila beliau mengunjung sebuah pasar di Gunung Rapat Ipoh, tempat dia ditahan polis minggu lalu kerana memakai baju kuning BERSIH 2.0. Bersama ADUN Simpang Pulai Chan Ming Kai – yang juga ditangkap minggu lalu [...]

李文材:落实选举改革诉求,释放政治扣留者

Posted: 05 Jul 2011 09:40 PM PDT

(怡保6日讯)针对净选盟709大集会移师到体育馆举行,人民公正党最高理事李文材医生对此保持开放的态度,但是条件是国阵政府必须确保落实净选盟所提出的选举制度改革诉求。 另外,他也要求国阵政府必须立刻无条件释放所有的政治扣留者,包括立刻释放在紧急法令下被扣留的和丰区国会议员再也古玛等六人,同时撤销他们的控状,停止所有无谓的政治镇压、恐吓和逮捕的行动。 李文材医生也是务边区国会议员,他敦促国阵政府必须遵从最高元首的叮嘱,确保尊重联邦宪法赋予人民的集会、言论和穿着自由,不能够自行制定一套打压敌对党的法律,导致人民对执法和司法单位失去信心,甚至成为国际的笑柄。 “选举委员会必须在来届大选采用不褪色墨汁措施,不能重复2008年选举出尔反尔的行为,最后关头突然取消该措施。” 他是在今日身穿”国阵,肮脏53年”(BN KOTOR 53 tahun)黄衣,在霹雳昆仑喇叭新村巴刹分发传单后发表文告这么表示。联通出席者包括新邦波赖区州议员曾敏凯、人民公正党青年团副秘书林汉权和中委黄诗情、霹雳州秘书阿努亚和副秘书陈家兴、霹雳州妇女组主席法玛华蒂等领袖。 值得一提的是,上个星期李文材医生和曾敏凯等四人就在此处因为身穿黄衣被捕,但是今天村民却给予高度的赞扬及支持。另外,李氏从被捕当天起开始身穿黄衣至今已第六天。 在这个穿黄衣派传单行动中并没有受到警方的干扰,唯在活动结束后才有四名警方前来问话,最后警方并没有采取任何行动。 曾敏凯:人民力量获胜 另一方面,新邦波赖区州议员曾敏凯则认为,这是一场人民力量获胜的改革运动,它成功让人民相信个人所带来的改革力量,国家制度改革和两线制的诞生,根本不是天方夜谭。 他表示,国阵政府必须正视人民的声音,虽然这次人民选择以折中的方案进行该集会,但是人民起义依然在备战的状态,只要国阵依然治国无方和维持贪污滥权之举,人民起义必定会再次崛起。 “国阵政府在这次如临大敌的镇压行动中,也凸显他们手忙脚乱而闹出的笑话,其中希山慕丁命令的『扫黄行动』和『净选盟非法』的做法,更显示国阵滥用政府机关,导致政府机构无法维持专业的操作和其独立性。” 曾敏凯也是人民公正党青年团全国副团长,他呼吁全国子民务必在709当天响应身穿黄衣运动,不管出席这场大集会身或身在何处,穿黄衣的行动来支持这项改革运动,以展示人民要改变的力量。 另外,曾氏也呼吁人民每天晚上八时至九时,可以携带蜡烛到武吉阿曼警察总部,声援在紧急法令下被捕的六名社会主义党领袖。

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang