Pengikut

Nuffnang

Sabtu, 2 April 2011

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang

0 ulasan
sumber :-

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang


Selangor Freedom of Information Enactment

Posted: 02 Apr 2011 12:51 AM PDT

Media Statement by YB R Sivarasa, Ahli Parlimen Subang dated 2nd April 2011




Re: Selangor's Freedom of Information Enactment

I welcome the approval of the improved version of the Freedom of Information Enactment at the Selangor State Assembly sitting yesterday and congratulate the Selangor Pakatan Rakyat administration led by Tan Sri Khalid Ibrahim and in particular YB Elizabeth Wong and the FOI Select Committee of the Selangor DUN on a historic achievement. This is yet again another proof of the commitment of Pakatan Rakyat in fulfilling our election promises to the rakyat.

The FOI Enactment is concrete evidence of Pakatan's commitment to democratic transparent and good governance. Pakatan Rakyat would be able to do much more in democratizing Malaysia if we were endowed with a mandate to govern at Federal level.

In the light of Pakatan Selangor's historic achievement, at the next meeting of Parliament in June when I am allowed to reenter Parliament, I will retable the private member's Freedom of Information Bill which I first presented in May 2008. Because of the current unfair system practiced by the BN in Parliament where opposition business including private members bills is not allocated any time, the Bill was not allowed to be discussed at all in the several occasions I presented it.

Now that the Selangor Pakatan Rakyat government has taken this initiative, I hope that Barisan National will respect the rights of the rakyat and allow the FOI bill to be debated in the Dewan Rakyat. Or, at the very least, there should be agreement to set up a Select Committee to oversee public consultation of the Bill in the manner the Selangor government has done.

Transparent and good governance are fundamental issues to be dealt with in our country. Slogans of transformation will be meaningless rhetoric unless substantive political reform such as the FOI legislation are also undertaken



YB R Sivarasa

Ahli Parlimen Subang

Ahli Majlis Pimpinan Pusat , PKR Ahli Biro Politik, PKR

Zulkifli Noordin

0 ulasan
sumber :-

Zulkifli Noordin


OMEGA TWEETY-TWEET

Posted: 26 Mar 2011 02:43 AM PDT

(Salinan rekod tweety Anwar pada 21.02.2011-memang tiada lebih 2 1/2 jam)

Salam 2 all.

Teman sangat bersetuju dengan kenyataan Ketua Dewan Pemuda PAS Ustadz Nasharudin Hassan At-Tantawi yang mencadangkan supaya satu siasatan diadakan untuk memastikan ketulinan dan kesahihan videoklip yang menjadi isu akhir-akhir ini. Teman cukup pasti ini selaras dengan perintah ALLAH didalam surah Al Hujurat yang meminta kita umat Islam menyiasat sesuatu berita bila ianya disampaikan kepada kita, apatah lagi jika berita itu datang dari golongan kafir, munafik dan fasik.

Teman melihat kenyataan dan pendirian Ustadz Nasharuddin ini berbeza dengan para agamawan lain yang lebih berjoget dengan lagu politik dalam isu ini. Macam-macam patwa dah keluar, macam-macam ayat dah diputar, macam-macam hukum dah dikompang; semuanya bernada sempit mencicit bak politikus yang menikus dengan kebenaran! Itu tak masuk para Pak Yangoat yang tiba-tiba muncul sebagai jagoan dengan pelbagai patwa dan hukuman!!!

Isunya mudah sahaja. Datuk Shazryl Eskay Abdullah, seorang pakar physio yang tidak dikenali ramai, telah memanggil beberapa orang editor akhbar tempatan (pro kerajaan dan pro pembangkang) untuk melihat satu videoklip di Carcosa Sri Negara pada 21.03.2011. Ianya dibuat dengan begitu sulit, tanpa kecoh. Tujuan beliau satu, untuk mereka menilai sendiri videoklip tersebut. Dan daripada masa beliau menunjukkan videoklip itu, sehingga pukul 05.00ptg, tiada siapa pun tahu siapa pelaku yang menjalankan aktiviti "menyudu" didalam videoklip tersebut. Setakat pukul 05.00pm pada 21.03.2011, hanya 20 orang editor media yang telah melihat video itu, dan mereka langsung tidak menyebut jantan yang terlibat, kecuali menyebut ianya "Jantan-X". Begitulah Datuk Shazly cuba merahsiakan isu videoklip tersebut. Tujuan beliau satu, hanya untuk membuktikan kebenaran.

Tau-tau, dan tak pasal-pasal, manusia yang ditabal oleh bininya sebagai anugerah tuhan membuat kenyataan akhbar kepada satu dunia menafikan "penyudu" dalam videoklip itu Anwar Ibrahim!!! Tiba-tiba isu yang siapa pun tak tau jadi heboh satu dunia. Persoalan besarnya ialah mengapa Anwar tak pasal-pasal melenting dan membuat kenyataan akhbar itu, sehingga kepoh satu alam dibuatnya! Hadis Melayu ada menyebut, "sape makan cili, dia terasa pedas yop!!!" Sebenarnya yang membawa berita pelaku seks didalam videoklip itu ialah Anwar Ibrahim sendiri!

Dan Anwar, semasa menafikan beliau Jantan-X yang sedang menyudu dengan pelacur Cina didalam videoklip itu memberikan tiga sebab mengapa ianya bukan beliau:

1. Pertama, beliau berkata pada masa kejadian beliau sedang sibuk bertweet. Mengikut rekod di videoklip itu adengan "menyudu" oleh Jantan-X dengan pelacur Cina itu berlaku daripada jam 10.23 malam hinga 10.42 malam 21.02.2011. Seorang wartawan akhbar Cina telah membuat sedikit homework dan mendapati rekod tweet Anwar menunjukkan beliau langsung tidak bertweety daripada jam 9.20 malam hingga 11.39 malam pada 21.02.2011. Buktinya saperti rekod yang dikeluarkan diatas!!! Persoalannya, dimana Anwar semasa tempoh tersebut? Dan bila ditanya wartawan Anwar tidak menjawab dan memberi penjelasan.

2. Anwar juga berkata bukti "corrobative" yang dijumpai oleh Datuk Shazly, iaitu seutas jam Omega disimpan oleh Wan Azizah, bini yang menabal dia sebagai anugerah tuhan. Tapi sehingga kini Wan Azizah langsung tidak membuat sebarang kenyataan bahawa jam tersebut berada dengan beliau. Malah sehingga kini Wan Azizah langsung tidak menunjukkan jam Omega yang dikatakan oleh Anwar ada dalam simpanan beliau. Semasa videoklip tersebut didedahkan, Datuk Syazli menyatakan beliau sepatutnya pergi mengambil jam Omega milik "tokoh pembangkang" yang tertinggal dalam "bilik menyudu" tersebut. Dan Datuk Syazli telahpun menyerahkan jam Omega tersebut kepada pihak Polis. Persoalannya, dimana jam Omega tersebut Kak Zah?

3. Anwar juga berkata Jantan-X didalam videoklip tersebut buka beliau kerana perut beliau kempis, sedangkan Jantan-X berperut buncit. Teringat teman Anwar sendiri selalu mempermainkan isu videoklip VK Lingam dalam ceramah dan kenyataan beliau. "Looks like me, souns likme me, but it's not me..Korek..korek..korek.." kata Anwar dengan ketawa sinis didalam ceramah-ceramahnya mempermainkan videoklip tersebut. Sekarang sudah pulang paku buah keras. "Looks like me, sounds like me...but not my tummy..korek..korek..korek..!!!" Tetapi persoalan yang lebih besarnya ialah, apakah isu perut buncit itu penting. Lagipun setahu teman, Anwar jenis manusia yang selalu memakai "barut" di perut. Kononnya diceritakan pada orang untuk tahan sakit belakangnya. Tetapi sebenarnya adalah untuk membuat perutnya kelihatan kempis. Anwar memang tidak suka orang perut boroi dan buncit. Tak percaya cuba tanya bini yang menabal dia sebagai anugerah tuhan. Pada teman isu buncit atau boroi tidak menjadi hal. Yang penting ialah siapa sebenarnya Jantan-X tersebut!

Teman bersetuju bahawa secara prinsipnya, kita umat Islam tidak sepatutnya mendedahkan aib orang. Sabda Rasulullah saw, "sesiapa yang menutup aib saudaranya, maka ALLAH akan menutup 'aibnya didunia & akhirat". Maka perangai memburukkan orang lain sepatutnya dihindarkan. Apatah lagi memfitnah dan mengutuk tanpa fakta, dan yang lebih teruk berdasarkan dengar cakap orang.

Tetapi Islam mengizinkan, bahkan menyuruh didedahkan sesuatu bahaya atau bencana yang dilakukan, yang boleh memudaratkan umat dan rakyat. Dan mesti ada bukti, bukan sekadar fitnah dan tohmahan. Kita juga dibenarkan, malahan kekadang disuruh mendedahkan kepada pihak yang berkaitan seperti hakim, pengundi dan orang awam tentang bahaya atau bencana, serta kezaliman yang boleh menimpa diri sendiri atau orang lain. Ini pendekatan yang diambil oleh Islam.

Didalam isu ini, sebenarnya Anwar orang yang mendedahkan dirinya apabila membuat kenyataan akhb ar tersebut. Anwar manusia yang memberi gambaran kepada satu dunia bahawa dia seorang berakhlak tinggi, dan layak menduduki takhta Putrajaya. Dia mahu bersemayam di mahkota Putrajaya. Anwar mahu menjadi pemimpin negara ini. Anwar mahui memimpin umat Islam negara ini. Anwar mahu menjadi kahlifah negara ini. Anwar mahu menjadi Perdana Menteri. Yang boleh menentukan itu ialah para pengundi, rakyat negara ini. Persoalannya, tidakkah umat Islam dan rakyat negara ini mempunyai hak untuk tahu siapa sebenarnya manusia yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan! Dan tidakkah menjadi tanggungjawab orang saperti Datuk Syazly untuk mendedahkan siapa dia sebenarnya Anwar. Jangan lupa, Datuk Syazly adalah kawan baik Anwar sendiri. Dan dia telah melontarkan beberapa soalan kepada Anwar, yang sehingga kini Anwar tidak menjawab. Dia ada didalam video tersebut!

Persoalan besar yang ingin teman lontarkan kepada umat dan rakyat, termasuk para pak yangoat yang masih membuta tuli menyembah manusia yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan; mengapa tidak benarkan proses keadilan dan kebenaran berjalan. Anwar sendiri telah membuat lapuran polis. Benarkan pihak polis membuat siasatan. Memang kebenaran itu pahit, tetapi kebenaran itu menentukan siapa kita dihadapan ALLAH nanti. Jangan kita ulangi kesilapan Yahudi dan Nasara, yang menutup mata, mulut & telinga mereka kepada kebenaran. Akhirnya mereka menjadi golongan yang dilaknat ALLAH.

Oleh itu, teman rasa eloklah kita semua, terutama para Pak Yangoat sekelian, supaya mengambil dan menrima nasihat Ustadz Nasharuddin Tantawi, biarlah perkara ini disiasat, dan biarlah kebenaran itu terbongkar juga akhirnya. Dan apa juga kebenaran itu, hendaklah kita terima walaupun pahit. Kerana kita kena ingat, dihadapan ALLAH nanti, tiada siapa pun yang boleh membantu kita; samada Jantan-Y atau Jantan-X!!!

Adios amigos, grasias senor.

Zulkifli Bin Noordin
Sabtu
21 Rabi'ul khir 1432
26 Mac 2011

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Catatan Sepanjang Di Sarawak

Posted: 02 Apr 2011 01:05 PM PDT

Kini sudah hari ke lima saya di Sarawak. Tiba pada petang hari Selasa, 29hb Mac yang lalu, acara diatur khusus bagi menyuntik semangat kepada para pendokong dan pastinya demi meyakinkan rakyat Sarawak untuk berani melakukan perubahan.

Tiga hari ini, saya mula menjelajah termasuk ke kawasan pedalaman yang merangkumi penduduk Iban, Bidayuh dan juga Melayu. Sambutan penduduk antaranya di Riit Mawang, Tabuan Melayu dan Kampung Tarat Rayang ternyata hangat dan mengalakkan. Saya tegaskan kepada mereka, manakala mereka hidup kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, elit pemerintah terus memunggah kekayaan negeri dengan merampas tanah adat, mengagihkan khazanah balak, dan membahagikan kontrak di kalangan mereka.

Rakyat Sarawak kini dapat menghidu betapa Barisan Nasional mula terdesak. Pemrintah terpaksa menggunakan pihak berkuasa menghalang saya dan pimpinan Pakatan Rakyat lainnya dari terus berceremah menyampaikan maklumat yang tepat. Misalnya di bilik gerakan Kampung Sinjan, DUN Semariang dan Kampung Petingan, DUN Satok, pihak polis mengganggu saya dari terus berceramah. Alhamdulilah ianya tidak menghalang rakyat Sarawak untuk terus mendengar agenda Perubahan yang ingin kami sampaikan.

ANWAR IBRAHIM

Program Dato’ Seri Anwar Ibrahim Tawan Sarawak

Posted: 01 Apr 2011 08:21 PM PDT

2 April 2011 (Sabtu)

11.30 pagi – Ceramah – RH Laka, Punggu Tinting (DUN Bukit Begunan)

1.00 ptg – Ceramah – RH Ujan, Melugu Scheme (DUN Bukit Begunan)

2.00 ptg – Ceramah – RH Ayok, Pakit (DUN Bukit Begunan)

2.30 ptg – Makan Tengahari di Hentian Bas Temudok Agriculture Station

3.00 ptg – Ceramah – Kampong Lemujong (DUN Balai Ringin)

4.15 ptg – Solat Asar – Masjid Balai Ringin

5.00 ptg – Ceramah – Kampong Danau Melikin (DUN Balai Ringin)

8.00 mlm – Ceramah – Kampong Pengkalan Amo (DUN Tebedu)

9.30 mlm – Ceramah – Kampong Temong Mura (DUN Tebedu)

Anak Muda Kampung Nak Senang

0 ulasan
sumber :-

Anak Muda Kampung Nak Senang


Warga KL dinasihat bawa air hadapi Serangan Asid

Posted: 01 Apr 2011 05:16 PM PDT

Sepanjang bulan Mac 2011 telah 14 orang di sekitar Kuala Lumpur telah menjadi mangsa simbahan asid secara rambang oleh dua suspek bermotosikal termasuk pasangan pelancong Perancis. Orang ramai telah mula merasai takut untuk keluar rumah dan mereka membawa air dalam botol untuk mengurangkan kesan melecur pada muka dan kulit jika di simbah asid tersebut.

Berita sebelum ini Gila, Serangan Asid terhadap penduduk Kuala Lumpur, AWAS di http://amkns.blogspot.com/2011/04/gila-serangan-asid-terhadap-penduduk.html

Students, staff in Kuala Lumpur carry water in fear of acid attacks

Asia News Network

ANN – Fri, Apr 1, 2011 12:20 PM SGT

Kuala Lumpur (The Star/ANN) - More students in the Bangsar area in Malaysia have started carrying bottles of water to school in case they become victims of the acid splashers, who have been terrorising residences over the past month.

A teacher, who wished to remain anonymous, said students and staff of her school had been living in fear of what danger lay outside the school compound since late February, when the first known attack happened.

http://sg.news.yahoo.com/students-staff-kuala-lumpur-carry-water-fear-acid-20110331-212002-510.html

Selasa Mac 29, 2011

Polis Tubuh Pasukan Khas Siasat Serangan Asid

KUALA LUMPUR: Polis telah menubuhkan satu pasukan khas bagi menyiasat kejadian serangan cecair kimia di Bangsar dan Jalan Sultan Abdul Samad baru-baru ini.

Ketua Polis Daerah Brickfields, ACP Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid berkata, setakat ini, tangkapan belum dilakukan memandangkan tidak ada bukti atau saksi yang tampil menyalurkan maklumat berhubung insiden itu.

"Saya yakin pasti ada individu yang melihat kejadian tersebut memandangkan kedua-dua kejadian berlaku di lokasi awam, justeru, kita minta saksi agar tampil memberikan maklumat kepada polis.

"Sehingga kini, belum ada lagi suspek yang dikenal pasti dan kesemua mangsa sendiri tidak dapat membantu banyak kerana mereka sendiri masih trauma dan hilang fokus akibat kejadian yang menimpa," katanya pada sidang akhbar di sini, Selasa.

Pada 24 Mac lalu, Eksekutif Pemasaran Ruhainah Husin, 30, melecur di muka dan bahu selepas disimbah sejenis cecair kimia di depan sebuah restoran di Jalan Tun Sambanthan, Bangsar manakala rakan sekerjanya cedera ringan.

Esoknya, seorang guru cedera selepas disimbah cecair yang sama di luar sebuah sekolah rendah berhampiran Jalan Sultan Abdul Samad di sini pada jam 7 pagi oleh dua lelaki bermotosikal.

Ditanya sama ada kedua-dua kejadian dipercayai dilakukan oleh suspek yang sama, Wan Abdul Bari berkata, perkara itu tidak dapat disahkan kerana sasaran dan lokasi yang berlainan.

Selain itu, katanya, motif serangan kedua-dua insiden juga tidak dapat dipastikan.

Menurutnya, pada tahun ini sahaja sebanyak 10 kes serangan cecair kimia dilaporkan di sekitar Lembah Klang dan dua daripadanya berlaku di daerah Brickfields.

"Rondaan dan kawalan, terutamanya di sekolah-sekolah dan kawasan-kawasan lain, dipertingkatkan dan kita minta orang awam, jika terlihat individu yang mencurigakan, agar menghubungi mana-mana balai polis atau IPD (Ibu pejabat Polis Daerah) Brickfields di talian 03-90516222 atau 03-90571086 dengan segera," katanya.

http://mstar.com.my/berita/jenayah/cerita.asp?file=/2011/3/29/mstar_jenayah/20110329200735&sec=mstar_jenayah

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!

0 ulasan
sumber :-

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!


Masih ADUN? ... wakakak !!!

Posted: 02 Apr 2011 03:26 AM PDT

Kalau sedang menanti perbicaraan ... consider masih tak salah
Sekarang dia dah bersalah .. cuma dalam proses merayu ...
Tapi ...

ADUN Lenggeng Masih Wakil Rakyat: Najib

Ahhh biasak ! ... itu satu dalam semua ... wakakak !!!
Kalau lah berlaku insiden di mana ADUN yang dibicara dengan kesalahan sama itu terdiri dari ADUN PR ..........
Apa akan berlaku?
Maka berkumpul lah pasukan pasukan PERKATAK, PEKODOK, PERKURA KURA ..
Melolong minta dia lepaskan jawatan ... ! wakakakak !!!
Dalam BN .. semua pun ok .. wakakak !!!
Burppp ... !!! Aku nak pekena kopi pekat berbuih .. wakakak !!!

Sumber: http://wartamaya.blogspot.com/

KEDAH online

0 ulasan
sumber :-

KEDAH online


Siapa ‘Faiz’ dalam imej kamera intip? -MB Selangor

Posted: 01 Apr 2011 09:59 AM PDT

Selangor lulus enakmen kebebasan maklumat

Posted: 01 Apr 2011 09:34 AM PDT

NUJ mahu SPRM tidak ugut wartawan

Posted: 01 Apr 2011 06:45 AM PDT

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang