Sabtu, 10 September 2011

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Hari Pertama Jelajah Pahang oleh Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR

Posted: 10 Sep 2011 06:06 PM PDT

Berucap di Felda Keratong 10, Rompin
Pak Jabit, Penceramah Utama untuk Jelajah Pahang, Biro Masyarakat Felda dan Orang Asa
l
Sdr Zaidi Ahmad, Pengarah Pilihanraya PKR Pahang terlibat dengan Jelajah
Wak Rabidin Kasmawi, Ketua PKR Caang Rompin sedang memberikan taklimat mengenai ceramah yang diadakan di kawasan Rompin untuk penetapan tempat dan tenaga-tengaga penceramah. Sebanyak 12 destinasi ceramah dan dialog telah ditetapkan seperti berikut:
Felda Keratong 10, Felda Keratong 6, Kg Dong, Buluh Nipis, Kg Jemeri, Felda Keratong 1, Felda Keratong 5, Felda Selancar 2, Felda Keratong 3, Felda Selancar 1, Felda Keratong 7 dan Felda Keratong 9. Didalam ceramah dan dialog yang diadakan di tempat-tempat yang ditetapkan ada beberapa masalah yang dibangkitkan oleh peneroka-peneroka Felda iaitu kegagalan Felda mengeluarkan geran tanah untuk peneroka-peneroka Felda walaupun peneroka-peneroka telah menjelaskan Bayaran Kembali (BK) dan CAC lebih dari 7 tahun yang lampau; Felda juga gagal mengembalikan wang dari caruman tanam semula sebanyak RM17,000.00 kepada peneroka-peneroka; Isu Peratusan Perahan KPG juga dibangkitkan kerana masih ada kilang-kilang Felda memberikan grading yang sangat rendah iaitu 18%-19%, mereka berminat untuk mengemukakan saman seperti yang dilakukan oleh Peneroka-Peneroka Felda Kemahang 3, Felda Maokil, Felda Serting 1 dan 2 dan Felda kawasan Jengka; Peneroka-peneroka juga menimbulkan isu bahawa bayaran wang MPOB telah dimanipulasi oleh pihak tertentu, bayaran yang sepatutnya mereka terima sebanyak RM4000.00 telah dipotong oleh pihak-pihak tertentu sehingga RM300.00 kononnya sebagai upah atau komisyen kepada pihak tertentu; dan peneroka-peneroka akan beramai-ramai membuat laporan polis dan SPRM jika wang itu tidak dibayar sepenuhnya kepada peneroka-peneroka; Sebuah Ranting baru PKR telah berjaya ditubuhkan di Kg Dong, Buluh Nipis.
Tenaga penceramah yang menyumbang tenaga dari seluruh Pahang, Johor dan Negeri Sembilan.
Pak Jabit (kiri) sedang mencatitkan isi taklimat dari Wak Rabidin (kanan); Sdr Rosli Ahmad, Ketua Cabang PKR Jerantut, Haji Suhaimi Said, Pengerusi Biro, dan Zabidie Abas, Pengerusi Generasi Kedua Biro.
Sdr Bostamin Bakar, Ketua PKR Cabang Maran.
Rahman Kaimin (dari Johor), Bob Manolan (dari Pahang), Pak Jabit Setiausaha Kerja Biro.
Wak Rabidin meneruskan taklimat
Pak Jabit (kiri), Rosli Ahmad, Suhaimi Said dan Wan Fauzudin

Pak Jabit, Kak Hendon dan saya bertolak dari Temerloh lebih kurang jam 11.30 pagi ke Rompin dan sampai di Felda Keratong 6 di rumah Sdr Rosni Haji Arshad jam lebih kurang 1.30 tengah hari di ketika semua yang hadir sedang menjamu selera. Saya dan rombongan juga turut menjamu selera.

Kemudian kami Solat Berjemaah, yang dari jauh melakukan solat Jama'. Selepas solat, kami mulakan dengan majlis taklimat.

Taklimat dari saya adalah mengenai masalah-masalah yang dihadapi oleh Peneroka-Peneroka Felda dan penduduk Orang Asal, dan kemudian Sdr Rabidin Kasmawi memberi taklimat untuk penetapan tempat serta penceramah-penceramah.

Jam lebih kurang 4.00 petang kami sudah bertaburan di tempat-tempat ceramah yang telah ditetapkan dengan pemandu-pemandu tempatan membawa kami ke destinasi ceramah.

Selepas ceramah kami kembali semula ke rumah Sdr Rosni untuk makan malam dan solat, dan jam lebih kurang 8.30 malam kami sekali lagi bertaburan ke destinasi ceramah masing-masing.

Selepas ceramah saya dan rombongan saya kembali ke Temerloh kerana pada hari esuk (hari ini) ada jemputan Kenduri Kahwin di rumah Anggota PKR di Kuala Krau dan juga di rumah YB Syed Hamid, ADUN Kuala Semantan.

Selepas menghadiri kenduri kahwin nanti, saya, Pak Jabit dan Kak Hendon akan bertolak pula ke Pekan iaitu hari Kedua Jelajah Pahang dan kami akan bertumpu di Rumah Sdr Saleh, di Felda Chini.

Insya Allah, jelajah oleh Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal Parti Keadilan ke Negeri Pahang akan menempah kejayaan.

Tiada ulasan: