Khamis, 29 September 2011

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Pukul Md Sabu 6 Okt 2011 di Rembau

Posted: 29 Sep 2011 06:12 AM PDT

Siapa Pengkhianat Bangsa? Siapa Perasuah Negara? Ikut secara langsung ceramah dari Tokoh Kontroversi Negara dan Negeri Sembilan bersama Abang Mad (Mohd Sabu), Chegubard selaku Pengerusi SAMM, YB Hj Taufek Pesuruhjaya PAS N.Sembilan dan Ustaz Nor Azman Mohamad merupakan Imam Masjid Jamek Ampangan, Seremban yang dipecat.

Mereka semua ini akan berceramah di Parlimen Rembau pada jam 9 malam hari Khamis 6 Oktober 2011 di Parlimen Rembau.

Di mana? Adakah di DUN Paroi, DUN Chembong, DUN Rantau atau DUN Kota?

Ikuti perkembangan terkini ceramah ini di blog Rembau Hari ini di http://rembau-hari-ini.blogspot.com

Untuk sebarang sumbangan terutamanya pengawal keselamatan tidak bersenjata, kain pembalut luka, ubat cuci luka, ubat tahan sakit, pengusung dan sebarang peralatan perubatan adalah amat-amat dialukan.

Sumbangan boleh disalurkan ke akaun atas nama PAS Kawasan Rembau,
Bank Islam (Cawangan Seremban), No akaun : 05-012-01-007334-7

Untuk pertanyaan sila hubungi Penolong Ketua Penerangan PAS Rembau, Panglima Nazri di 012-6775537 atau Setiausaha PKR Cabang Rembau, Mahaguru Azizi di 017-6664084.

Orang Jelebu tertipu dengan projek Netbook 1Malaysia

Posted: 28 Sep 2011 08:35 PM PDT



Jelebu, Sinar Harian 29 Sep 2011 - Penduduk Kampung Putra, di sini meminta pihak bertanggungjawab menunaikan janji untuk melengkapkan sistem jalur lebar di kampung berkenaan. Mereka mendakwa, pemasangan jalur lebar di kampung berkenaan adalah sepertimana dijanjikan kerajaan sebelum ini sempena penyampaian netbook 1Malaysia.

Penduduk, Sabtu Sadang berkata, penduduk kampung berkenaan dijanjikan pemasangan jalur lebar berkenaan pada Julai lalu.

MENURUTNYA, DISEBABKAN MASALAH ITU, PENDUDUK DI KAMPUNG BERKENAAN MENGALAMI KERUGIAN KERANA TERPAKSA MEMBAYAR BIL STREAMYX SEBANYAK RM25 SEBULAN, BAGAIMANAPUN TIDAK DAPAT MELAYARI INTERNET.

SELAIN ITU, SHAHRUL NIZAM BERKATA, PERKHIDMATAN TALIAN TETAP TELEFON JUGA TIDAK BOLEH DIGUNAKAN DI KAMPUNG BERKENAAN.

(Usahkan jalur lebar, bekalan air pun ada orang Jelebu masih guna pam tangan, tak percaya? Tengok sini http://orangklawang.blogspot.com/2011/04/tok-rais-tak-pandang-pun-jelebu.html )

"Semasa itu, saya menghadiri majlis penyampaian netbook 1Malaysia di Dewan Undangan Negeri (Dun) Chennah. Ahli Parlimen Jelebu ada berkata kepada saya bahawa jalur lebar akan dipasang di Kampung Putra pada Ogos tahun ini.

"Namun sehingga kini, perkara itu tidak menjadi kenyataan. Saya telah menghantar khidmat pesanan ringkas kepada beliau dan pembantunya, namun tiada jawapan," katanya.

Sabtu berkata, seramai 25 orang pelajar di kampung berkenaan sudah menerima bantuan netbook 1Malaysia.

"NAMUN, NETBOOK ITU TIDAK MEMBERI MANFAAT SEPENUHNYA KERANA PELAJAR TIDAK DAPAT MELAYARI INTERNET KERANA TIADA KEMUDAHAN JALUR LEBAR DI KAMPUNG INI," KATANYA KEPADA SINAR HARIAN DI SINI.

Berikutan itu, dia berharap kemudahan jalur lebar disediakan secepat mungkin di kampung berkenaan bagi mengelakkan penduduk menanggung kerugian dengan membayar bil setiap bulan.

Sementara itu, anak Sabtu, Shahrul Nizam, 18, berkata, adiknya juga tidak dapat memanfaatkan netbook 1Malaysia yang diterima kerana tidak boleh melayari internet.

"Kami terpaksa menumpang di Kampung Sawah kerana kampung berkenaan ada kemudahan jalur lebar.

"Namun sejak kebelakangan ini, kami tidak lagi ke Kampung Sawah kerana kemudahan jalur lebarnya sudah dihentikan," katanya.


http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9575400.asp

Melayu Rembau sering diperdaya, Ahli Parlimen ada peduli?

Posted: 28 Sep 2011 08:35 PM PDT



'Kami tidak diajak berunding'
Sinar Harian 29 Sep 2011

SEMERBOK – Penduduk di Kampung Semerbok Masjid, dekat sini, kesal apabila tanah yang dipajak bagi tujuan tanaman padi sudah berubah menjadi jalan atau laluan yang bakal diturap.

Wakil penduduk, Abdul Rahim Mohamad, 53, berkata, dia selaku waris pemilik tanah berkenaan berasa terkejut dan kecewa dengan tindakan agensi terlibat kerana tidak berunding terlebih dahulu dengan pemilik tanah.

Menurutnya, kebanyakan pemilik tanah adalah terdiri daripada warga emas dan ibu tunggal, bagaimanapun, ia tidak seharusnya membolehkan pihak berkaitan sesuka hati menceroboh tanah pajakan bagi tujuan lain.

"Pada awalnya, saya menjangkakan kerja yang dilaksanakan adalah bagi membina sistem air dan saliran bagi tanaman padi yang mana tanahnya telah dipajakkan sejak dari tahun 2009 lagi.

"Bagaimanapun, pada kira-kira 5 petang, Ahad lalu, saya terperanjat apabila mendapati ia adalah kerja membina jalan. Setakat ini terdapat lapan orang pemilik tanah yang terlibat," katanya ketika ditemui Sinar Harian di lokasi berkenaan.

Abdul Rahim berkata, dia tidak menolak kerja berkenaan bakal membabitkan tiga lagi pemilik tanah.

Berikutan itu, dia dan pemilik tanah terlibat membuat laporan di Balai Polis Chembong, Isnin lalu dan menggesa pihak serta agensi terlibat untuk bermesyuarat dengan mereka bagi mencari jalan penyelesaian.

"Kami mahu menuntut ganti rugi kepada pihak bertanggungjawab kerana telah sesuka hati membina jalan, sedangkan projek tanaman padi masih juga belum membuahkan hasil.

"Pemilik tanah hanya menerima RM200 setahun bagi pajakan sewa tanah selama 10 tahun bagi tujuan tanaman padi," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9575160.asp

SIAPA YANG MENJANJIKAN HOSPITAL KEPADA ORANG REMBAU ? UMNO atau PAS? Tengok sendiri gambar sudah cukup di http://amkns.blogspot.com/2011/02/siapa-yang-menjanjikan-hospital-kepada.html

UiTM tindas graduan Melayu, saman sumber pendapatan

Posted: 28 Sep 2011 08:02 PM PDT



September 29, 2011 SHAH ALAM - Universiti Teknologi Mara (UiTM) meminta pelajarnya terutama mereka yang bakal melangsungkan konvokesyen bulan depan agar bertemu dengan pengurusan pusat pengajian tinggi itu bagi menyelesaikan isu saman, yang sesetengah mendakwa mencecah RM5,000.

Beliau berkata demikian ketika ditanya rungutan pelajarnya, yang disebarkan menerusi laman sosial Facebook dan Twitter sejak minggu lalu, mendakwa kemungkinan tidak dapat menyertai konvokesyen jika gagal melunaskan saman yang jumlahnya dikatakan tidak munasabah.

Ada di antara pelajar terbabit mendakwa mempunyai saman sehingga RM5,000, yang terkumpul sepanjang tempoh pengajian mereka di universiti itu.

Misalnya, seorang pelajar Roha Abdul Halim, 23, menganggap saman diterimanya seakan tidak relevan kerana jumlahnya terlalu tinggi.

"Saya ni belum lagi bekerja dan disaman sebanyak ini, mustahil saya mampu untuk membayarnya," katanya.

Dia yang mempunyai saman RM3,000 hanya mengetahuinya setelah dia menyemak portal universiti itu yang dibuka 19 September lalu.

"Kami hanya diberi tempoh sehingga 30 September untuk menjelaskan saman, mustahil saya dapat membayarnya dalam tempoh tersebut... mungkin saya tidak hadir konvokesyen saya yang dijadualkan pada Oktober nanti," ujarnya lagi.

"Ada rakan-rakan saya yang cuba bayar sebelum 19 September, tapi pihak keselamatan menyuruh mereka menyemak saman mereka dahulu, kemudian baru membuat pembayaran. Keadaan ini menyukarkan kami... bila semakan dibuat, jumlah yang tertera amat mengejutkan," katanya lagi.

Sependapat dengan Roha, seorang lagi pelajar yang hanya mahu dikenali sebagai Farid Zainuddin, 23, juga menganggap saman seolah-olah satu tekanan dan bebanan ke atas pelajar.

"Saya sendiri disaman RM1,800. Jumlah ini, pada saya amat besar kerana belum ada pendapatan tetap." katanya.

"Selain itu, saya juga pelik kenapa baru sekarang peraturan mandatori satu jenis saman dikenakan RM100. Sedangkan sebelum ini tidak ada pun undang-undang seperti ini," tambah Farid.

Sumber : http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/isu-saman-uitm-sedia-bantu-bakal-graduan-sebelum-konvo/

PELAJAR UITM BERARAK PROTES - SERAH MEMORANDUM BANTAH KERAS CADANGAN MENTERI BESAR SELANGOR

LEBIH daripada 5,000 pelajar UiTM mengadakan perarakan aman ke Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (SSAAS) di Shah Alam, semalam bagi menghantar memorandum bantahan kepada Menteri Besar Selangor.

Kumpulan pelajar itu yang sebahagian besarnya memakai kemeja-T berwarna hitam mula berkumpul di Dataran Shah Alam pada pukul 9 pagi sebelum berarak sambil memegang sepanduk menuju ke bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di sini.

Sebaik tiba di luar pagar utama bangunan SUK yang menempatkan pejabat Abdul Khalid, mereka berdemonstrasi selama sejam.

Di samping menyanyikan lagu rasmi UiTM, mereka turut mengangkat sepanduk, antaranya bertulis 'Jangan rampas hak kami' dan 'Selamatkan UiTM'.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0813&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

Graduan Melayu menganggur diperdaya, umpama sampah

Posted: 28 Sep 2011 08:00 PM PDT



DI MANA PERUNTUKAN KAMI? 28 Sep 2011 – Assalamualaikum, Saya merupakan graduan yang mengikuti Skim Latihan Graduan Menganggur (INSEP - Industrial Skills Enhancement Program Scheme) di sebuah IPTA di Johor.

Semasa sesi taklimat saya difahamkan KERAJAAN TELAH MEMPERUNTUKAN SEJUMLAH WANG UNTUK SEGALA PROGRAM KAMI SEPANJANG 7 BULAN.

Ini termasuk elaun dan aktiviti2 yang berkaitan dengan kursus. Kami digalakan menjalankan aktiviti yang bersesuaian dengan kursus seperti lawatan industri dan sebagainya.

Namun setelah kami menjalankan kursus, sebaliknya yang berlaku di mana aktiviti yang kami jalankan terutamanya lawatan industri tidak mendapat kelulusan dan peruntukan secara tunai untuk kegunaan kami seperti hotel dan peruntukan makan kami.

Apa yang lebih tidak kami jangkakan sebilangan besar tenaga pengajar tidak diberikan seperti yang dijanjikan. Malah aktiviti yang dijalankan oleh pihak ITPA berkenaan untuk kami tidak mengikut jadual yang telah ditetapkan dan menganggu perjalanan pembelajaran dan jadual latihan industri kami.

Kad Hijau yang pada mulanya dijanjikan kepada semua graduan pada asalnya tidak diberikan sebaliknya hanya beberapa kursus sahaja namun setelah beberapa bulan difahamkan masih tidak diperolehi.

Terlalu banyak birokrasi untuk kami perolehi peruntukan yang sememangnya kerajaan berikan kepada kami.

Terus terang saya katakan, saya sememangnya kecewa dengan apa yang berlaku ke atas kami dan tenaga pengajar.

DIHARAP PIHAK BERKUASA DAPAT MENJALANKAN SIASATAN SUPAYA PERKARA INI TIDAK BERULANG PADA MASA AKAN DATANG.

By: Hidayah http://www.aduanrakyat.com.my/di-mana-peruntukan-kami

27 Sep 2011 - ADUAN TENTANG SKIM LATIHAN GRADUAN MENGANGUR YANG DIANJURKAN OLEH PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA BERHAD (PSMB) DENGAN KERJASAMA KNOWLEDGECOM CORPORATION SDN BHD.

Program yang saya jalani iaitu " Cisco Specialized Traning and Advancement Recruitment (STAR) " dimana terdapat 20 orang peserta diwajibkan menjalani kelas teori 3 bulan di Knowledgecom dan diserapkan ke syarikat-syarikat dalam bidang " Information Technology (IT) " untuk tujuan latihan selama 2 bulan. Program bermula pada Mac 2011 – July 2011.


Walau bagaimana pun, setelah selesai menjalani latihan selama 3 bulan di knowledgecom hanya sebahagian dari kami sahaja dihantar/diserapkan ke syarikat IT bagi menjalani latihan praktical.

Bagi mereka yang tidak diserap seperti diabaikan. Untuk makluman, pihak PSMB dan Knowledgecom yang menentukan tempat untuk kami praktikal sebagaimana yang disyaratkan ketika kami di terima masuk ke program ini.

Lebih malang lagi, elaun hanya dibayar bagi 3 bulan pertama sahaja (RM500/bln). Pihak PSMB dan Knowledgecom seolah-olah "lepas tangan".

PADA PENDAPAT SAYA SKIM LATIHAN INI TIDAK MEMBANTU DALAM MENGURANGKAN MASALAH PENGANGURAN DI NEGARA KITA.

IA SEAKAN-AKAN HANYA MEMBERI PELUANG KEPADA PUSAT LATIHAN (KNOWLEDGECOM) DALAM MENGAUT KEUNTUNGAN. AKHIRNYA YANG MENJADI MANGSA PARA GRADUAN DAN JIKA PERKARA INI TIDAK DI PANTAU DENGAN SERIUS ISU PENGANGURAN TERUS BERLAKU.

Saya berharap pihak aduan rakyat meneliti masalah ini dan membantu kami supaya tidak ada lagi pusat latihan yang hanya pandai membuat keuntungan tanpa memikirkan nasib orang lain.

By: Faiz http://www.aduanrakyat.com.my/skim-latihan-graduan-mengangur-psmb

INDUSTRIAL SKILLS ENHANCEMENT PROGRAMME (INSEP)

The Industrial Skills Enhancement Programmer (INSEP) is a diploma graduate engineers training and development program. NSSDC in collaborated with Malaysian Government are now offering courses in technical discipline to equip all diploma graduate leavers with the right competencies and innovative capabilities to meet the current and future challenges of the high technologies in Malaysia.

Opportunities :
- No additional fee and it's 100% free
- Education fee is fully financed by Government
- RM500.00 per month allowance
- Hostel available for student
- Transport from hostel to NSSDC is available
- On Job Training for three month

Admission Requirement
- Offered to all Engineering Diploma and Degree holders from any local or International University
- Offered for jobless
- Offered to local citizen
- Three month training course

Courses Offered

- Computer Integrated Manufacturing System (CIMS)
- Industrial Control Process Technology (IPCT)
- Information and Communication Technology (ICT)
- Building Monitoring System (BMS)
- Continuous Improvement Methodology ( IM )
- Quality Management System & TQM

Source : http://www.nssdc.org.my/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=1

Tiada ulasan: