Rabu, 28 September 2011

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Umno Seremban dan polis FRU N.Sembilan bekerjasama

Posted: 28 Sep 2011 12:54 AM PDT





Ketua Polis Negara harus perjelas program Umno dalam Markas FRU dan logo Umno memenuhi persekitaran markas. Pada 26 September 2011, bertempat di Markas Polis Simpanan Persekutuan- FRU (Unit 7 PSP NS) telah diadakan satu program bersama di dengan parti politik UMNO.

Pada hari tersebut bendera Umno memenuhi ruang sekitar Markas FRU dan jelas tertera logo dan nama Umno dalam pemidang dibelakang pentas. Malah ucapan Ketua Umno Bahagian Seremban penuh bersifat politik kepartian.

Solidariti Anak Muda Malaysia Negeri Sembilan memandang serius perkara ini. Ini menunjukkan polis khususnya FRU sudah terjebak mengambil sikap dalam politik kepartian. Ketua Polis Negara harus tampil menyatakan pendiran dalam perkara ini.

Dato' Hj. Ishak Ismail hadir bukan sifatnya selaku mana - mana kapasiti jawatan kerajaan tetapi hadir dan berucap atas kapasiti Ketua Umno Bahagian Seremban.

Lebih serius program ini berlaku selepas polis dilihat melindungi dan gagal bertindak dengan kejadian Pemuda Umno Seremban yang menyerang sehingga mencederakan orang awam ketika Majlis Hari raya anjuran PAS yang dihadiri oleh Hj. Mohamad Sabu baru - baru ini.

Muhammad Saufi Miad
Penyelaras
Solidariti Anak Muda Malaysia
Negeri Sembilan
27 September 2011

Sumber berita dan gambar di http://chegubard.blogspot.com/2011/09/ketua-polis-negara-harus-perjelas.html

Polis paling ramai stres, kes polis tertembak diri

Posted: 27 Sep 2011 09:17 PM PDT

Kejadian di bawah bukan merupakan kes pertama yang berlaku dalam PDRM. Kita harap PDRM melakukan siasatan terperinci dan orang awam elakkan sebarang spekulasi. Bagaimana pun dalam satu berita lain menyatakan laporan pakar mendedahkan polis adalah mereka yang paling ramai mengalami stres di tempat kerja di Malaysia.

Begitu jarang kedengaran pistol jenis Revolver Smith & Wesson .38 M15 Double Action tertembak dengan sendirinya kecuali terjatuh dari tempat tinggi. Itu pun mesti jatuh pada picu atau hammer.

Beberapa kejadian anngota PDRM tertembak diri sendiri sebelum ini di http://amkns.blogspot.com/2011/04/polis-mati-kesan-tembakan-di-kuarters.html

*********
Akhbar berkata, ANGGOTA POLIS YANG MENGALAMI STRES BOLEH MENGHADAPI MASALAH SAKIT JIWA BERPANJANGAN DAN MENGAKIBATKAN BANYAK PERKARA TIDAK DIINGINI BERLAKU, TERMASUK PEMBUNUHAN SESAMA RAKAN ATAU BUNUH DIRI SERTA SALAH GUNA KUASA SEHINGGA MENYEBABKAN NYAWA ORANG LAIN TERANCAM.

*********
Tragedi cuci revolver
Harian Metro 28 Sep 2011

SUGUL...isteri Syaiful Nizam cuba ditenteramkan saudara-maranya di Hospital Kajang, malam tadi. Gambar kecil, Syaiful Nizam Zamaluddin.

KUALA LUMPUR: Malang tidak berbau bagi seorang anggota polis berpangkat konstabel yang bertugas di bahagian rondaan tugas am apabila peluru terakhir dalam revolver .38 miliknya menyebabkan dia parah di kepala.

Difahamkan, dalam kejadian kira-kira jam 7.50 malam itu, mangsa, Syaiful Nizam Zamaluddin, 24, sedang mengosongkan revolver selepas tamat bertugas.

Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab, berkata ketika mangsa sedang membersihkan revolver, lapan anggota lain sedang memerhatikannya menghala revolver ke arah bawah di hadapan setor senjata.

"Dengan tiba-tiba mereka terdengar bunyi tembakan dan nampak keadaan mangsa dalam keadaan parah.

"Mangsa tertembak di bahagian kanan kepala sebelum peluru tembus keluar dari atas kepalanya," katanya ketika ditemui di Hospital Kajang, di sini.

Beliau berkata, peluru berkenaan adalah yang terakhir dalam revolver mangsa dan kejadian berkenaan dipercayai adalah kemalangan.

Katanya, anggota berkenaan sudah berkhidmat lebih daripada dua tahun di IPD Kajang dan tidak mempunyai sebarang masalah.

Menurutnya, mangsa yang berasal dari Kampung Baru Air Panas, Kuala Lumpur, baru saja berkahwin dan isterinya kini hamil tujuh bulan.

Sehingga ini, katanya, pihaknya masih menjalankan siasatan lanjut bagi mengenalpasti punca sebenar kejadian.

http://www.hmetro.com.my/articles/Tragedicucirevolver/Article

*********
POLIS LEBIH STRES BERBANDING GURU
Berita Harian
27 Sep 2011




Kerap bertugas luar waktu pejabat punca ramai anggota alami tekanan

KUALA LUMPUR: Lambakan beban kerja dan kerap mendapat tugasan di luar waktu pejabat atau on call menyebabkan ramai anggota polis mengalami tekanan atau stres, berbanding penjawat awam di sektor lain, iaitu doktor, jururawat, guru serta bomba.

Lambakan beban kerja termasuk kerja lebih masa yang perlu mereka lakukan kerana menyertai pelbagai operasi dan serbuan yang kebiasaannya dilakukan di luar waktu pejabat, iaitu antara jam 5 petang sehingga 6 pagi.

Hasil kaji selidik Jabatan Kesihatan Masyarakat Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) juga mendapati responden merasai tekanan apabila dihantar ke sesuatu lokasi untuk mengawal keselamatan dan ketenteraman serta menyertai pasukan pengaman di luar negara atau sering diarahkan bertugas ketika cuti umum, termasuk musim perayaan.

Kajian pada tahun 2007 hingga 2009 itu mendapati 53.7 peratus daripada 453 sampel kajian di enam balai polis di Wilayah Persekutuan, dipercayai mengalami stres di tempat kerja.

Angka itu menunjukkan polis berada di kedudukan teratas mengatasi enam organisasi lain, iaitu bomba (47.3 peratus), guru (45.8 peratus), jururawat (42.3 peratus) serta doktor (40.7 peratus).

Hasil kajian juga menunjukkan 61.1 peratus anggota polis berpangkat sarjan ke atas mengalami kadar stres lebih tinggi berbanding anggota pangkat rendah, iaitu koperal dan konstabel dengan peratusan masing-masing 56 peratus dan 51.3 peratus.

Pakar Kriminologi, Datuk Akhbar Satar yang juga penganalisis jenayah, berkata stres yang dihadapi anggota polis berpunca daripada tiga sebab utama, iaitu profesion kepolisan, peraturan atau polisi dalam organisasi serta masalah individu.

Bekerja tanpa ketentuan masa atau 24 jam sehari dengan panggilan on call pada bila-bila masa, selain perlu mengikut arahan pegawai lebih tinggi boleh mengganggu kesihatan dan kehidupan anggota polis.

Malah, sesetengah kes yang disiasat seperti kes bunuh atau yang membabitkan golongan berpengaruh ada kalanya memberikan tekanan terutama tahap kerisauan yang harus diterima serta risiko ancaman terhadap diri dan keluarga, katanya.

Akhbar berkata, ANGGOTA POLIS YANG MENGALAMI STRES BOLEH MENGHADAPI MASALAH SAKIT JIWA BERPANJANGAN DAN MENGAKIBATKAN BANYAK PERKARA TIDAK DIINGINI BERLAKU, TERMASUK PEMBUNUHAN SESAMA RAKAN ATAU BUNUH DIRI SERTA SALAH GUNA KUASA SEHINGGA MENYEBABKAN NYAWA ORANG LAIN TERANCAM.

Malah, dikhuatiri, jika tahap tekanan yang dihadapi begitu kritikal, senjata yang dimiliki digunakan sebagai alat untuk melakukan ugutan atau sebarang aktiviti jenayah termasuk rasuah, katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Polislebihstresberbandingguru/Article

*********
Constable accidentally shoots himself
2011/09/28
http://www.nst.com.my/nst/articles/Constableaccidentallyshootshimself/Article

*********
Wednesday September 28, 2011
Constable accidentally shoots himself while removing bullets
http://www.thestar.com.my/news/story.asp?sec=nation&file=%2F2011%2F9%2F28%2Fnation%2F9590101




*********
38 SPECIAL CALIBER, REVOLVER
WARNING: The listed Taurus revolvers, when dropped from a height of three feet on the hammer may discharge.
http://firearmsid.com/Recalls/FA_Recalls%205.htm

*********
Single-action revolvers have no external safeties, and they usually have no internal safeties, such as a hammer block or transfer bar, to render them drop-safe.

On almost all double-action revolvers, there are no external safety devices; a trigger pull will always result in firing. In addition to that fact, most modern double-action revolvers do have an internal safety, either a hammer block or a transfer bar, that prevents firing not originating from a trigger pull (e.g., gun is dropped). http://en.wikipedia.org/wiki/Safety_(firearms)

*********
Jenis-jenis Pistol Dalam PDRM
REVOLVER SMITH & WESSON .38 M15
http://suksisusm.blogspot.com/2009/10/jenis-jenis-pistol-dalam-pdrm.html

Smith & Wesson .38 Special , double-action
Feed system 6 round cylinder
http://en.wikipedia.org/wiki/Smith_%26_Wesson_Model_15

Empat cedera letupan di pusat beli belah Subang

Posted: 27 Sep 2011 06:10 PM PDT



Empat cedera letupan pusat beli-belah Empire Gallery
September 28, 2011

SUBANG JAYA, 28 Sept — Empat orang cedera dalam letupan di pusat membeli-belah Empire Gallery di sini awal pagi ini.

Menurut saksi persekitaran di lokasi kelam-kabut dengan anggota polis, ambulans dan bomba kelihatan di kawasan kejadian.

Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim menghantar mesej menerusi Twitter pagi ini dan berharap penduduk kawasan berhampiran selamat.

Adun Subang Jaya Hannah Yeoh juga berada di kawasan kejadian, katanya.

Pusat membeli-belah itu dibuka tahun lalu.

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/empat-cedera-letupan-pusat-beli-belah-empire-gallery/

Sebelum ini ada beberapa artikel bahawa pusat beli belah di Subang Parade ada menerima ancaman bom. Sejauh mana kesahihan dakwaan tersebut sila ke pautan berikut :

"Bomb Threat" at Subang Parade...?
http://lucifer-doom.blogspot.com/2007/12/bom-threat-or-earthquake-in-subang.html
http://www.usj.com.my/bulletin/upload/archive/index.php/t-20756.html
http://sengsoon.blogspot.com/2007/12/update-on-bomb-scare-at-subang-parade.html

Explosion rips through Empire Gallery, four hurt
September 28, 2011

A view of Empire Gallery Subang after a reported explosion early this morning. — from twitter yfrog.com/nywrgpajSUBANG JAYA, Sept 28 — Four people were hurt in an early morning explosion at the Empire Gallery shopping mall here early this morning.

Eyewitnesses described a scene of chaos, adding police, ambulances and the fire brigade are still on the scene. Police tracker dogs are also there as the cops investigate the incident.

Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim tweeted this morning and prayed for the safety of the residents nearby.

Subang Jaya assemblyman Hannah Yeoh is also there, he added.

The shopping mall opened last year.

http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/explosion-rips-through-empire-gallery-four-hurt/

Tiada ulasan: