Khamis, 16 Jun 2011

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Wabak penyakit Tibi sedang menular di Malaysia

Posted: 15 Jun 2011 10:57 PM PDT



Tibi: Kementerian Kesihatan perlu bertindak segera

KUALA LUMPUR, 10 Jun 2011 : Kementerian Kesihatan digesa bertindak segera untuk membanteras penyakit Tibi yang sedang menular di Selangor sekarang, terutama di kawasan Ampang Jaya.

Pihak kementerian juga digesa mengadakan gerak kerja pengesanan penyakit itu di sekolah-sekolah, tapak-tapak pembinaan dan penempatan-penempatan warga asing di negeri itu.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, Iskandar Abdul Samad menjelaskan, tindakan segera dari Kementerian Kesihatan amat perlu berikutan beberapa kes penyakit Tibi yang dikesan oleh Hospital Ampang baru-baru ini.

Menurut beliau, contohnya, seorang pengetua sekolah di Pandah Indah telah koma baru-baru ini selama 28 hari kerana diserang penyakit itu.

Katanya, oleh itu, satu kempen kesedaran perlu diadakan agar masyarakat dapat mengenal pasti tanda-tanda awal penyakit yang merbahaya itu.

"Pihak kementerian juga mesti mengadakan gerak kerja pengesanan di sekolah-sekolah, tapak-tapak pembinaan dan penempatan-penempatan warga asing seperti di Kampung Pandan, Pandan Mewah dan Lembah Jaya," katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily, hari ini.

Beliau yang juga Adun Chempaka menjelaskan, menurut beberapa pihak, penyakit Tibi itu telah dibawa masuk ke negara ini oleh pendatang-pendatang asing.

Katanya, penyakit Tibi telah hampir pupus di negara kita, tetapi kini telah muncul kembali apabila berlaku kebanjiran pendatang asing.

"Kementerian Kesihatan mestilah memandang serius perkara ini dan tidak menunggu sehingga lebih ramai penduduk Ampang Jaya dijangkiti penyakit tersebut," katanya.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/separator-berita-utama/world/77-negeri-selangor/3738-tibi-kementerian-kesihatan-perlu-bertindak-segera

Kes Penyakit Tibi Meningkat
April 1, 2011

KUALA LUMPUR – Seramai 19,337 penduduk Malaysia dilaporkan mengalami penyakit batuk kering atau Tuber kulosis (Tibi) sepanjang tahun lalu. Justeru, Kementerian Kesihatan mengesa mereka yang mengalami tanda-tanda penyakit http://mynewshub.my/bm/2011/04/01/kes-penyakit-tibi-penduduk-malaysia-meningkat/

Tuberculosis Rises Again In MalaysiaMedia Summary
22/08/2010
Tuberculosis, once under control in Malaysia, is spreading again due to private doctors' failure to realise that the disease has re-emerged and has risen with the migration of people from high-risk countries.
http://www.demotix.com/news/416648/tuberculosis-rises-again-malaysia

Sunday October 24, 2010
Knowing the disease
UNLIKE diseases that attack the lungs such as SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome), not everyone infected with the tuberculosis (TB) bacteria becomes sick.
"We are facing a silent spread of the disease, because if I infect you, you only have a 5-10% of chance of becoming sick," says World Health Organisation (WHO) Western Pacific adviser for TB Dr Catharina van Weezenbeek.
http://thestar.com.my/health/story.asp?file=/2010/10/24/health/7230369&sec=health

Tibi tidak mengenal mangsa
Utusan Malaysia
KEHADIRAN penyakit ini di kalangan masyarakat memang tidak disedari kerana ia merebak melalui udara dan titisan cecair badan daripada pesakit kepada orang lain. Penyakit ini berjangkit dengan mudah dan tidak mengenal mangsa.
Tidak ketinggalan, kebanjiran pendatang asing juga dikaitkan dengan penyebaran tibi secara meluas.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0322&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_01.htm

Jual kereta terpakai kena periksa aircond, gila ke?

Posted: 15 Jun 2011 07:25 PM PDT



Kerja gila ke, penjual kereta atau mana-mana rakyat yang nak jual kereta lama mereka perlu periksa pendingin udara di Puspakom. Senang cerita, tutup saja bisnes kereta terpakai ni. Rakyat pakai kereta sampai buruk, lepas tu jual sebagai besi buruk. Beli kereta baru lagi senang, tambah hutang lagi 9 tahun. Itu baru dinamakan Rakyat Didahulukan , Pencapaian Diutamakan.

Kisah sebelum ini, Tak lakulah kereta terpakai, kerajaan UMNO/BN tambah lagi beban rakyat di http://amkns.blogspot.com/2011/04/tak-lakulah-kereta-terpakai-tambah-lagi.html

PENGUSAHA KERETA TERPAKAI TERUS BERDEMO
Malaysiakini 15 Jun 2011

Persatuan Perniagaan Kenderaan Negeri Melaka meminta Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) mengkaji semula pindaan terhadap Akta Sewa Beli 1967 yang berkuatkuasa hari ini.

Mereka mendakwa ia akan mendatangkan kesan terhadap pengguna dan juga industri penjualan kenderaan di negara ini.

Menurut Naib Presidennya, Raymond Choo, akta berkenaan akan mengakibatkan pengguna terpaksa menanggung kos jauh lebih tinggi bagi perlaksanaan peraturan baru itu.

Katanya, mengikut pindaan itu, semua kereta terpakai terpaksa melalui pemeriksaan tambahan 14 perkara sebelum sesuatu kenderaan itu dibolehkan dipindah milik kepada pembeli baru.

"Pemeriksaan tambahan 14 perkara itu atau dikenali sebagai B7 tidak termasuk pemeriksan wajib 4 perkara iaitu disebut B5.

"Sebelum ini hanya bayaran RM30 untuk pemeriksaan B5 namun ia meningkat kepada RM90 untuk pemeriksaan B7 sebaik akta itu berkuatkuasa," katanya ketika menyertai demonstrasi aman bersama lebih 100 pengusaha kenderaan terpakai bagi menbantah pindaan itu di Melaka hari ini.

Pendingan udara

Beliau berkata, sebelum ini B5, hanya membabitkan pemeriksaan enjin, badan, cermin dan penyambungan kenderaan tetapi dengan terlaksananya B7 akan melalui syarat yang lebih ketat.

"Perlaksanaan syarat tambahan itu antaranya turut mewajibkan semua kenderaan terpakai di pasang pendingin udara sebelum membolehkan ia dipindah milik.

"Untuk memenuhi semua syarat berkenaan, sudah pasti akan melibatkan kos lebih tinggi sehingga akan menjejaskan harga kenderaan terbabit.

"Jikalau sebelum ini, kami perlu memperuntukkan masa sekurang-kurang 3 hingga 4 jam di Puspakom tetapi dengan pemeriksaan tambahan ini akan mengambil masa yang lebih lama," katanya.

Raymond mendakwa, perlaksanaan tersebut sudah pasti akan menyebabkan harga kereta terpakai menjadi lebih rendah sehingga pengguna akan lebih suka memilih untuk terus menggunakan kereta berkenaan daripada ditukar baru.

"Yang turut menerima kesan, sudah pasti industri perbankan kesan dari kelembapan penjualan kenderaan terbabit.

"Malah kalangan pengusaha yang kekurangan modal juga akan merasa lebih terimpit apabila perlaksaan akta tersebut turut mensyaratkan kedai kereta melangsaikan segala baki pinjaman kenderaan terpakai dalam tempoh tujuh hari sebelum dijual kepada membeli baru," katanya yang mendakwa ramai pengusaha akan gulung tikar selepas ini.

http://malaysiakini.com/news/167022

Ceramah Perdana 16 Jun 2011 di Port Dickson

Posted: 15 Jun 2011 07:24 PM PDT

CERAMAH PERDANA
16 Jun 2011 /Khamis
9.00 malam
Kg Jawa, Bukit Pelandok, Chuah Port Dickson.
Penceramah utama:
YB Dato' Johari Abdul, YB Suhaimi Shafie, YB Ng Sue Lim & YB Dato' Kamarul Baharin Abbas.

Sumber : http://pkrn9.blogspot.com/2011/06/ceramah-perdana-hari-ini.html

Tiada ulasan: