Rabu, 4 Mei 2011

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Temui Bob Lokman di Lenggeng 10 Mei 2011

Posted: 04 May 2011 02:15 AM PDT



CERAMAH KHAS
Bersama : Bob Lokman
Juga : YB Dr Hatta Ramli (Bendahari PAS Pusat) dan Zulkefly Mohamad Hj Omar
Pada 10 Mei 2011 SELASA
Jam 9 malam
Di Kg Masjid, Lenggeng, N.Sembilan (rumah Zulkefly)

Semua dijemput hadir

Sumber : http://mtdlenggeng.blogspot.com/2011/05/program-terkini-ceramah-umum.html

Para guru dah bosan dengan kerajaan Umno BN

Posted: 04 May 2011 12:51 AM PDT



Mana resolusi ringankan beban guru?
Berita Harian 4 Mei 2011 - APABILA memperkatakan mengenai isu beban kerja berlebihan yang dihadapi guru sekolah boleh diibaratkan seperti air pasang. Ada naik dan ada surutnya. Isu ini akan timbul sekejap dan bermacam perdebatan akan dapat kita baca dan ikuti, baik di dada akhbar atau sumber media massa yang lain.

Kemudian secara perlahan-lahan ia akan senyap dan lenyap kembali.

Guru pun mungkin sudah tidak berminat lagi untuk menyuarakan perasaan mereka berkaitan hal ini malah, terpaksa menerima hakikat bahawa tiada apa yang akan berubah dalam isu ini.

Justeru, apakah hasil daripada jawatankuasa yang ditubuhkan oleh Kementerian Pelajaran untuk mengkaji beban kerja guru yang dikatakan kian bertambah ini?

Sudah hampir setahun jawatankuasa ini ditubuhkan, tetapi apakah hasil serta tindakan susulan daripada kajian itu. Apa yang nyata, guru terus dibebankan waktu mengajar yang terlampau banyak dan ditambah pula terpaksa memikul tugas yang di luar bidang hakiki mereka.

Ada guru dipertanggungjawabkan ini untuk mengajar sehingga 28 waktu seminggu. Itupun selepas terpaksa berjumpa dan merayu dengan pihak pentadbir sekolah untuk mengurangkan waktu mengajar yang pada asalnya ditetapkan sebanyak 31 waktu mengajar.

Itu belum lagi ditambah dengan tugas lain seperti guru disiplin, guru kelab dan persatuan serta bermacam lagi tugas 'perkeranian' yang terpaksa dihadapi. Jadi apa bezanya keadaan sebelum dan selepas jawatan kuasa itu ditubuhkan?

Walaupun ada pembantu guru yang dihantar untuk membantu dan meringankan beban kerja guru, tetapi apa yang terjadi adalah sebaliknya. Pembantu guru ini diambil kesempatan pula oleh pihak pentadbir sekolah untuk meringankan kerja mereka sendiri.

Akhirnya bukan guru yang mendapat manfaat daripada kehadiran pembantu guru ini, tetapi yang untungnya adalah pihak pentadbir sekolah.

Saya berharap agar kerajaan dan Kementerian Pelajaran bersikap lebih telus dan serius untuk menyelesaikan masalah beban kerja guru ini. BUKANNYA SEKADAR DUDUK DI PEJABAT, MENERIMA LAPORAN DARIPADA PEGAWAI MEREKA DAN KEMUDIANNYA MEMBUAT DASAR YANG TIDAK BERSANDARKAN REALITI SEBENAR MASALAH PERGURUAN DI NEGARA INI.

MIENAMI,
Puchong, Selangor.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Manaresolusiringankanbebanguru_/Article

Kerja hari Sabtu punca guru marah - NUTP
Kosmo 1 Mei 2011

KUALA LUMPUR - Sikap segelintir guru besar yang suka mengarahkan guru sekolah datang bekerja pada setiap hari Sabtu antara aduan yang banyak diterima Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP).

Presidennya, Hashim Adnan berkata, arahan sedemikian menyebabkan guru merasakan diri mereka dibebani dengan pelbagai aktiviti sehingga mengorbankan waktu dengan ahli keluarga.

"Walaupun kerajaan sudah memberi dua hari Sabtu dalam sebulan sebagai cuti, ada sesetengah guru besar masih memberi arahan bahawa guru-guru perlu hadir ke sekolah pada hari berkenaan.

"Macam-macam aktiviti hendak dibuat ketika hari cuti itu, mesyuarat, latihan dan kadangkala tiada apa-apa pun kena suruh datang sekolah. Itu antara yang buat mereka (guru) marah-marah," katanya kepada Kosmo! Ahad di sini semalam.

Menurut Hashim, aduan sedemikian diterima NUTP ketika pihaknya mengadakan mesyuarat selain menerima surat daripada guru-guru di seluruh negara.

Menurutnya, ada juga aduan mengatakan sesetengah guru besar membuat ugutan kepada guru yang tidak hadir pada hari Sabtu.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0501&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_02.htm

Ramai guru sakit jiwa
Kosmo

Profesion perguruan terdedah kepada risiko tinggi untuk mengalami tekanan mental.

BEBANAN kerja sebagai guru semakin kompleks kerana selain mengajar, mereka juga terpaksa menyediakan soalan-soalan peperiksaan dari semasa ke semasa, mengisi buku kedatangan, buku disiplin dan ringkasan mengajar, borang kesihatan dan rekod kemajuan murid, kelab dan persatuan, serta mengendalikan persiapan hari sukan.

Justeru, guru-guru dikatakan terdedah kepada risiko tinggi untuk mengalami tekanan sehingga boleh membawa kepada penyakit mental yang serius seperti bipolar, kebimbangan melampau dan kemurungan.

Kajian oleh Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mendapati 70 peratus daripada 9,000 guru di seluruh negara tertekan bukan sahaja kerana beban tugas tetapi juga terpaksa berdepan dengan kerenah pengetua, kerani, ibu bapa dan juga pelajar.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0322&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_02.htm

Anwar Ibrahim di Kuala Pilah 8 Mei 2011

Posted: 03 May 2011 11:29 PM PDT


MENGOMBAK KEMENANGAN KUALA PILAH
Tarikh : 8 Mei 2011 (AHAD)
Jam 9 malam
di Kg. Seri Pilah, Senaling, Kuala Pilah, N.Sembilan

Bersama : Dato' Seri Anwar Ibrahim
Turut serta : Azmin Ali, Saifuddin Nasution, Zuraida Kamaruddin, Dato Kamarul Baharin Abas, Zulkefly Omar, Anthony Loke dan Zaharuddin Othman

Anjuran Parti keADILan Cabang Kuala Pilah

Semua dijemput hadir

Sumber http://jemapohku.blogspot.com/2011/05/mengombak-kemenangan-kuala-pilah.html


Pengerusi Felda pun tak dapat selesai masalah bekalan air

Posted: 03 May 2011 09:30 PM PDT



Macamanalah Tan Sri Isa Samad, bekas Menteri Besar Negeri Sembilan dan sekarang ini ADUN atau Wakil Rakyat Bagan Pinang (Port Dickson) boleh dilantik sebagai Pengerusi Felda. Masalah air yang berlarutan di Felda dalam Negeri Sembilan pun tak boleh nak selesai-selesai lagi sejak sekian lama.

Nasib kaulah orang Felda, nasib kaulah orang Negeri Sembilan.

Himpunan pelbagai masalah air di Negeri Sembilan bertajuk BN gagal tangani masalah air di N.Sembilan di http://pasns.blogspot.com/2010/02/bn-gagal-tangani-masalah-air-di.html

Masalah ketiadaan air yang berlarutan di Felda Raja Alias

Aduan Rakyat, 3 Mei 2011

Saya penduduk kawasan FELDA Raja Alias yang bertempat di Bandar Sri Jempol, Negeri Sembilan. Masalah ketiadaan air yang berlarutan merunsingkan penduduk kampung. Masalah ini sudah melanda hampir setahun.

Kawasan kami sering kali terputus bekalan air sehingga 2-3 hari berturut-turut dan sehingga 1-2 kali seminggu. Bekalan air cuma ada 2-3 hari sahaja seminggu.

Kerja-kerja harian seperti membasuh, mandi, dan memasak terganggu sama sekali.

Lebih menyedihkan lagi, terlalu jarang sekali JBA Negeri Sembilan menghantar bekalan air ke kawasan kami apabila masalah bekalan air terputus berlarutan.

Contohnya 26 april 2011, sudah 2 hari kawasan kami terputus bekalan air dan tiada tanda2 bantuan.

Kami berharap masalah ini dapat diatasi oleh pihak kerajaan.

Kerajaan malaysia mengutamakan slogan satu malaysia dan melebihkan rakyat, Oleh itu, sy berharap sangat aduan saya dapat mengatasi masalah kami.. insyaAllah…

terima kasih.

Sumber Aduan Rakyat : http://www.aduanrakyat.com.my/masalah-ketiadaan-air-yang-berlarutan-di-felda-raja-alias

Insuran kenderaan tak jadi naik, tahniah RAKYAT

Posted: 03 May 2011 09:17 PM PDT



Tahniah kepada semua rakyat Malaysia kerana insuran kenderaan tak jadi naik. Adakah ini tanda pilihanraya umum semakin hampir? Ada sesiapa boleh beri maklumbalas, betul ke insuran ni dah tak jadi naik, atau lebih murah. Dengan arahan terbaru ini berapa insuran untuk kereta Proton Saga tahun 1990 atau motosikal Honda Cup C70 tahun 1984. Betul ke dah tak membebankan rakyat lagi?

Adakah ini susulan dari artikel, Insuran kenderaan TINGGI, Sokong lagi Umno di http://amkns.blogspot.com/2011/03/insuran-kenderaan-tinggi-sokong-lagi.html

Perlindungan Insurans Serta Merta Untuk Semua Kenderaan - BNM

KUALA LUMPUR 3 Mei 2011 : Bank Negara Malaysia (BNM) pada Selasa mengumumkan bahawa orang ramai boleh mendapatkan perlindungan kenderaan dari semua penginsurans am serta Pos Malaysia di seluruh negara serta merta.

"Mulai sekarang, kenderaan tersisih akan dikenakan caj yang sama dengan kadar premium semasa dan tidak dikenakan caj tambahan yang dikenakan kepada kenderaan berisiko tinggi," jelas kenyataan itu lagi.

Kenderaan tersisih juga hanya diperlukan untuk menjalani pemeriksaan tahunan di Puspakom jika ia disahkan berisiko tinggi.

Bank Negara juga menghalang penginsurans daripada mendesak pelanggan mereka untuk membeli produk bukan kenderaan sebagai syarat jualan perlindungan kenderaan untuk memastikan hak pengguna dilindungi.

Untuk sebarang pertanyaan mengenai pembelian perlindungan kenderaan, BNM boleh dihubungi di talian 1-300-88-5465, katanya.

http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/5/3/mstar_berita/20110503181939&sec=mstar_berita

Bank Negara wants lower insurance costs for old vehicles

PETALING JAYA, 4 May 2011 : Owners of cars and motorcycles that are 10 years or older will now be able to get insurance coverage without having to pay a loading of 200% to 300%.

This follows a new Bank Negara ruling for all insurance companies to provide coverage with immediate effect.

They are no longer allowed to implement loading fees provided the vehicles are roadworthy.

Sources said yesterday that the move was made following steps taken previously by insurance companies to charge owners of old vehicles between 200% and 300% above the normal market premium rates.

Prior to this, a vehicle's age on the road was used as the yardstick to categorise its insurance risk, which in turn affects its premium rate.

The announcement yesterday came about a month after Bank Negara issued a directive on third-party insurance under its New Motor Cover Framework.

It reportedly said that for third-party cover, those owning motorcycles of 110cc would have to pay a premium increase of between RM1 and RM3.50 per year, or a maximum of 30 sen a month, over the next four years.

For private cars of 1,400cc, the premium adjustment would be between RM6 and RM34 per year (a maximum of RM2.80 per month) over the same period.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/5/4/nation/8605068&sec=nation#13044670134811&if_height=432

Tiada ulasan: