Selasa, 12 April 2011

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!


Pengakuan seorang penduduk dayak

Posted: 12 Apr 2011 07:44 AM PDT

Taib Mahmud Janji Untuk Berundur Semenjak 1995

Posted: 12 Apr 2011 07:25 AM PDT

Di bawah adalah janji yang Taib Mahmud buat pada tahun 1995. Ertinya, janji untuk berundur ni bukan perkara baru bagi Taib Mahmud. Kalau dulu dia buleh tipu, apatah lagi sekarang ni? Betul tak?



Sumber: http://www.malaysiawaves.com/

Macam tau- tau jer BN nak kalah !!!

Posted: 12 Apr 2011 07:05 AM PDT


TAIB MAHMUD PUNCA BN KECUNDANG

Apakah isu paling kritikal buat Barisan Nasional di Sarawak? Adakah ianya isu Buku Jingga pembangkang?

Adakah isu video Anwar Ibrahim? Atau adakah isu balak dan tanah NCR?

Sebenarnya yang paling kritikal di Sarawak ialah keputusan Taib Mahmud untuk terus bertanding di dalam pilihanraya negeri Sarawak walaupun beliau dibelenggu pelbagai isu.

Adakah isu Taib ditangani dengan baik oleh BN atau pimpinan BN termasuk Najib? Jawabnya tidak.

Tidak seorang pun pimpinan BN, termasuk Najib, berani berhadapan dengan Taib dan menyatakan bahawa beliau lah liabiti besar BN dalam pilihanraya negeri kali ini.

Jelapang kebetulan singgah di sebuah bilik gerakan BN di Sarawak dan terpampang di dinding akan hasil risik Jabatan Penerangan yang mengisytiharkan 15 kerusi sebagai kawasan hitam dan 6 lagi kelabu.

Dalam diam-diam, pimpinan BN mengakui sekiranya BN tewas 15 kerusi kali ini, puncanya ialah Taib Mahmud. Sebentar tadi di TV3 Naib Presiden SUPP Lily Yong secara tidak langsung menyalahkan Taib Mahmud sebagai punca parti beliau tidak popular.

Sebenarnya Lily perlu sedar. Bukan Taib Mahmud sahaja yang akan merosakkan BN, malah bos beliau George Chan juga merupakan liabiliti besar kepada BN.

Agak pelik sikap Taib. Pemimpin seangkatan dengan beliau termasuk Tun Dr Mahathir Mohamad sudah lama meninggalkan pentas politik.

Tetapi nampaknya hidup Taib hanya untuk politik dan beliau sudah hilang pertimbangan akan waktu terbaik untuk beliau mengundur diri. Mungkin keputusan Taib merupakan sesuatu yang baik kepada BN.

Kita berharap BN kalah 15 kerusi di Sarawak dan ianya menjadi pengajaran kepada BN dan Najib bahawa ada hadnya seseorang pemimpin itu disayangi oleh rakyatnya.

Tun Mahathir di saat-saat terakhir pemerintahan beliau hampir dibenci oleh rakyat.

Tetapi Tun Mahathir lebih bijaksana dan beliau tahu sudah tiba masanya untuk mengundur diri sebelum dibenci. Malangnya Taib memilih untuk diingati sebagai pemimpin yang dibenci rakyat Sarawak di akhir pemerintahan beliau.

Sumber: http://kedahku.blogspot.com/

Walaupun kena attack... portal malaysiakini boleh dilayari disini

Posted: 12 Apr 2011 06:18 AM PDT

Pelabur asing lari atau pelabur masuk ke perak?

Posted: 12 Apr 2011 05:52 AM PDT

Sebenarnya dari pagi tadi gua pantau persidangan dun perak melalui fesbuk idham lim, yb titi serong. apa yang berlaku sepanjang persidangan dapat diketahui dengan jelas setiap kali beliau update status. contohnya isu pelabur asing lari seperti yang gua printscreen di bawah ni.




Tiba tiba di utusan online, yang memetik berita bernama keluar berita di bawah. kah kah kah! apa kejadah ni woi? sebagai seorang yang berfikiran anti utusan syaitan, maka secara auto gua tak percaya berita di bawah ni. tapi memandangkan raja nazrin hanya membaca teks, jadi gua pun sengih je la. takkan nak maki pulak ye dak?





Kalau ikut ceritanya, 5396 peluang pekerjaan baru dijangka dapat diwujudkan. dijangka? gua orang perak gua tau la woi. member gua yang di ipoh pun dah mula mesej di fesbuk gua tanya kalau kalau ada kerja kosong di lembah klang. apa cerita ni zambry! budak yang mesej gua tu dari sekolah rendah tak pernah keluor perak. tapi sebab dia dah dewasa dan hidup semakin sempit, jadi dia nekad nak berhijrah ke tempat yang ada peluang pekerjaan, dan dibayar setimpal dengan kelulusan dia..

Sumber: http://semutmalaysia.blogspot.com/

GAMBAR TERKINI DI BAKELALAN PADA 11HB APRIL 2011

Posted: 11 Apr 2011 10:23 PM PDT

Taib mahmud dah perintah Sarawak 30 tahun..inilah jalan yang penduduk bakelalan dapat...punya ler terukkk !!!





KEDUDUKAN TERKINI PR DAN BN

Posted: 11 Apr 2011 10:11 PM PDT

'Survey' yang dijalankan oleh beberapa pihak termasuk pemerhati bebas menunjukkan bahawa PR semakin hebat mengasak BN terutama di kawasan bandar dan separa bandar. BN benar-benar berada dalam keadaan yang amat gelabah kerana mereka seboleh-bolehnya mahu mempertahankan majoriti 2/3.

Namun di pihak PR, mereka meletakkan target yang lebih tinggi selepas melihat sambutan yang amat baik dari rakyat dalam kempen-kempen mereka khasnya selepas 4 hari penamaan calon. Sebelum ini PR meletakkan sasaran untuk menafikan majoriti 2/3 kerusi BN, tetapi ada sumber yang menyatakan PR sekarang mengubah target mereka untuk merampas kerajaan negeri dari BN dengan 'simple majority'.

Dari 'survey' dan feedback penganalisis politik bebas, kedudukan terkini ialah PR sedang menguasai 23 kerusi setakat ini di mana mereka hanya memerlukan satu kerusi lagi untuk menafikan majoriti 2/3 BN.

Dari 23 kerusi yang dikuasai PR, DAP menguasai 12 kerusi, PKR 10 dan PAS 1. Untuk menguasai kerajaan negeri secara 'simple majority' PR mesti menambah 13 kerusi lagi. Perkara ini tidak mustahil boleh berlaku kerana angin perubahan sedang rancak berlaku dan ianya sedang bergerak dari kawasan bandar kepada separa bandar dan pedalaman.

Semua kerusi di bandar-bandar utama bakal jatuh ke tangan DAP dan PKR kecuali satu atau dua kerusi yang ditandingi oleh 'Giant' dari BN seperti George Chan yang masih dikuasai oleh BN. Namun ianya boleh dikatakan 50:50.

Kini PR hanya perlu mengekalkan momentum sokongan rakyat di bandar-bandar utama dan meningkat kira-kira 5 % undi di kerusi-kerusi separa bandar dan pedalaman untuk menumbangkan Taib Mahmud.

Namun begitu pemerhati politik berpendapat BN tidak akan membiarkan PR meneruskan kemaraannya dan parti itu sedang mengatur strategi yang dikatakan akan melumpuhkan terus PR di saat-saat akhir. Strategi mereka dikatakan mempunyai beberapa kaedah antaranya strategi 'halal' dan 'haram'. Halal maksudnya yang tidak menyalahi undang-undang dan haram ialah yang melibatkan penipuan, ugutan, penyelewengan, tipu muslihat dan sebagainya.

PR sebenarnya mempunyai tugas yang amat berat untuk menggagalkan strategi dan taktik BN terutama yang HARAM yang jika tidak dilakukan secara teliti, komited dan bersungguh-sungguh ianya sudah pasti akan menyebabkan pemimpin PR dan penyokongnya berputih mata. BN tidak akan menyerahkan negeri Sarawak dan satu kerusi Dun dengan senang dan mudah. Najib pernah berkata BN akan melakukan apa sahaja untuk memastikan BN terus berkuasa dan Putra Jaya tidak terlepas ke tangan PR.

Sumber: http://mutaligat.blogspot.com/

Tiada ulasan: