Selasa, 15 Mac 2011

www.telokkemang.blogspot.com/

www.telokkemang.blogspot.com/


www.telokkemang.blogspot.com/: Kerajaan Gagal Perjelaskan Kenyataan Perunding Mor...

Posted: 14 Mar 2011 10:19 PM PDT

www.telokkemang.blogspot.com/: Kerajaan Gagal Perjelaskan Kenyataan Perunding Mor...: "Soalan Jawab Lisan 14hb Mac 'Dato' Kamarul Baharin Abbas (Telok Kemang) minta Perdana Menteri menyatakan tindakan kerajaan mengatasi kehilan..."

Kerajaan Gagal Perjelaskan Kenyataan Perunding Morgan Stanley

Posted: 14 Mar 2011 09:32 PM PDT

Soalan Jawab Lisan 14hb Mac

"Dato' Kamarul Baharin Abbas (Telok Kemang) minta Perdana Menteri menyatakan tindakan kerajaan mengatasi kehilangan (mengikut anggaran Perunding Morgan stanley) USD100 bilion kerana rasuah sejak tahun 1980)"

Kerajaan sekali lagi dilihat gagal memperjelaskan secara terperinci soalan jawab lisan yang dikemukan oleh Ahli Parlimen Telok Kemang, Dato' Kamarul Baharin Abbas yang meminta tindakan yang akan diambil oleh kerajaan bagi mengatasi kehilangan USD100 bilion kerana rasuah sejak tahun 1980 lagi mengikut anggaran Perunding Morgan Stanley.

Soalan tersebut dikemukan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak itu adalah satu usaha ingin mengenalpasti tindakan kerajaan dalam usaha untuk membasmi kadar rasuah yang semakin serius di setiap agensi kerajaan terutamanya dalam mendapatkan tender -tender kerajaan secara runding terus mahupun melalui sokongan pegawai atasan.

Melalui jawab lisan secara bertulis yang dikemukakan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz itu menjelaskan keutamaan kerajaan untuk membanteras rasuah bukan semata-mata didorong atau disebabkan oleh mana-mana indeks yang dikeluarkan oleh mana-mana pihak.

Nazri melalui jawapan itu juga memberitahu kerajaan tekad dan komitmen kerajaan ini lahir dari hasrat untuk membina masyarakat Malaysia yang bebas dari rasuah, ini terbukti dengan tindakan telus dan usaha keras yang bersunggug-sungguh yang diambil Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi menangani gelaja rasuah tanpa mengira kedudukan individu yang disiasat atau fahaman politik.

Dalam pada itu beliau tidak menolak masih terdapat amalan surat sokongan yang kerap digunakan oleh ahli-ahli politik untuk mempengaruhi dan memintas dasar serta tatacara standard kerajaan bagi mendapatkan kontrak sepertimana garis panduan yang telah ditetapkan oleh Ketua Setiausaha Negara pada 8 Mac 2010.

Dato' Kamarul Baharin dalam ulasannya menjelaskan kenyataan anggaran yang dikeluarkan oleh perunding tersebut perlu diambil serius dan kerajaan tidak boleh mengganggap ia hanyalah sebagai andaian semata-mata kerana angka akibat amalan rasuah itu adalah amat besar dan dalam tempoh 20 tahun kerajaan telah kehilangan USD100 bilion disebabkan oleh rasuah.

Kegagalan kerajaan untuk menjadikan angka tersebut sebagai satu aras petanda kehilangan wang negara akan menyebabkan usaha kerajaan untuk mengatasi gegala rasuah dalam setiap agensi kerajaan tidak akan tercapai.

Beliau dalam pada itu bersetuju dengan usaha kerajaan yang ingin mengatasi aktiviti rasuah ini tetapi dalam masa yang sama beliau mahukan kesungguhan ini perlu meliputi semua lapisan pagawai mahupun pemimpin politik dan yang paling ketara amalan rasuah ini dilakukan adalah ketika berlangsungnya Pilihanraya kecil (PRK) yang mana bukan hanya pegawai bawahan yang mengamalkan rasuah malah ia melibatkan pucuk pimpinan tertinggi di dalam kerajaan dan Umno.

Sikap SPRM yang gagal mengambil tindakkan amalan rasuh PRK ini akan memperlihatkan wang negara akan terus meningkat kehilangannya, jika dalam masa 20 tahun kehilangan USD100 bilion dan tidak mustahil dalam tempoh 5 tahun boleh mencecah USD200 bilion.

Jawapan sesi Soal Jawap 10hb Mac

Posted: 14 Mar 2011 08:22 PM PDT

Dato' Kamarul Baharin Abbas [Telok Kemang] minta Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan menyatakan:-

(a) rasionalnya penswastaan pengurusan sisa pepejal dan juga
penguatkuasaan Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan
Awam; dan
(b) tindakan yang akan diambil memandangkan sekarang kerajaan
telah menanggung hutang sebanyak RM349 juta kepada syarikatsyarikat konsesi.
Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan [Dato' Wira Chor Chee Heung]:

Tuan Yang di-Pertua, pertama sekali izinkan saya mengucapkan terima kasih kepada Yang Berhormat Telok Kemang yang telah pun mengemukakan soalan pada pagi ini. Izinkan saya juga menjawab soalan ini bersekali dengan soalan Yang Berhormat Tanjong pada 15 Mac 2011 dan Yang Berhormat Petaling Jaya Selatan bertarikh 16 Mac 2011 kerana ketiga-tiga soalan ini menyentuh isu yang sama iaitu mengenai pengurusan sisa pepejal.

Tuan Yang di-Pertua, dalam usaha untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang bersih dan sejahtera, penswastaan sistem pepejal dilaksanakan setelah diambil kira;

Pertama, kelengkapan tenaga kerja, sumber kewangan dan kepakaran yang terhad pada kebanyakan PBT dalam menguruskan sisa pepejal. Penswastaan hanya terhad kepada pengutipan dan pengurusan sisa pepejal isi rumah dan pembersihan awam sahaja. Aspek penguatkuasaan Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam yang akan dijalankan oleh Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam suatu agensi di bawah kementerian saya.

Kedua, selain daripada aspek pengurusan dan penguatkuasaan sisa pepejal di tapak-tapak pelupusan, kerajaan turut komited untuk mengurangkan penjanaan dan penghasilan sisa isi rumah di peringkat punca. Oleh yang demikian, program kesedaran rakyat melalui program seperti Kempen Kitar Semula, Kempen 3R dan pengasingan sisa pepejal di punca, separation at source dengan izin adalah amat penting.

Memandangkan aspek ini turut menuntut komitmen dan perhatian yang berterusan dari segi pelaksana maka adalah kurang praktikal sekiranya ianya dibebankan kepada PBT yang telah memikul pelbagai tanggungjawab dalam soal pentadbiran tempatan.

Ketiga, melalui penswastaan juga kerajaan mampu mewujudkan perkongsian pintar ataupun smart partnership dengan syarikat swasta untuk sama-sama meneroka kaedah-kaedah dan teknologi terkini dalam pengurusan dan pelupusan sisa. Aspek pembangunan dan penyelidikan ini amat penting kerana ianya merupakan langkah jangka panjang bagi menjamin kaedah pelupusan sisa pepejal negara sentiasa sejajar dengan tahap pembangunan semasa, kos efektif dan mesra alam.

Keempat, ketiadaan perundangan dan dasar berkaitan pengurusan sisa pepejal yang seragam antara negeri-negeri menyebabkan usaha pengurusan sisa pepejal tidak dapat dilakukan dengan bersepadu dan holistik lantaran peningkatan kos pengurusan dan kos pengendalian sisa pepejal.
Tuan Yang di-Pertua, berdasarkan pertimbangan-pertimbangan di atas, kerajaan telah pun membentangkan Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007 ataupun dikenali sebagai Akta 672 di Parlimen setelah mendapat persetujuan semua wakil kerajaan-kerajaan negeri dalam mesyuarat Majlis Negara Kerajaan Tempatan ke-58 pada 22 Jun 2007. Oleh yang demikian, tidak timbullah isu bahawa Dewan Undangan Negeri belum meluluskan peralihan kuasa bagi perkara ini.

Penguatkuasaan Akta 672 ini telah dilakukan secara interim di beberapa negeri iaitu di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Selangor, Pahang, Melaka, Negeri Sembilan, Johor, Kedah dan Perlis.

Dalam tempoh interim ini, urusan pengurusan sisa pepejal masih lagi terletak di bawah PBT dan kerajaan mendapati terdapat PBT yang tidak berkeupayaan menjelaskan bayaran kepada syarikat konsesi. Maka bagi meringankan beban PBT yang terlibat, Kerajaan Persekutuan melalui Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan telah menyalurkan bantuan kewangan kepada PBT-PBT yang kurang berkemampuan iaitu yang mempunyai cukai taksiran di bawah RM10 juta setahun bagi menjelaskan sebahagian bayaran perkhidmatan kepada syarikat konsesi. Namun ingin ditegaskan di sini bahawa kerajaan tidak berhutang sebanyak RM349 juta kepada syarikat konsesi kerana kerajaan belum lagi menandatangani sebarang perjanjian dengan mana-mana syarikat.

Untuk makluman Ahli Yang Berhormat, Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007 ini dijangka akan dikuatkuasakan di negeri-negeri Semenanjung pada bulan April ataupun masa terdekat. Akta ini akan mengambil alih tanggungjawab pihak berkuasa tempatan dalam urusan sisa pepejal agar segala perancangan dasar, pembangunan fasiliti, pengendalian perkhidmatan dan kawal selia dapat dilaksanakan secara holistik, bersepadu dan lebih efektif lagi.

Perbadanan pengurusan sisa pepejal dan pembersihan awam pula telah diberikan mandat untuk merealisasikan hasrat ini dengan memastikan syarikat-syarikat konsesi yang dilantik untuk menjalankan perkhidmatan kutipan sisa pepejal domestik dan pembersihan awam menyediakan perkhidmatan yang terbaik dan memenuhi kehendak rakyat, mengikut
tatacara berlandaskan KPI yang amat ketat dipatuhi ketiga-tiga buah syarikat konsesi
selepas menandatangani surat perjanjian konsesi. Sekian, terima kasih.

Dato' Kamarul Baharin Abbas [Telok Kemang]: Terima kasih sekali lagi Tuan Yang di-Pertua. Saya ingin tanya kepada Yang Berhormat Menteri, sehingga ini Akta PSP dan PA itu belum dilaksanakan sepenuhnya. Jadi setakat mana efektifnya penguatkuasaan mengikut seksyen 34(A) Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 supaya dapat mengatasi kesan buruk kepada alam sekitar, kesihatan komuniti manusia dan ada atau tidak dakwaan dan denda dikenakan kepada syarikat konsesi yang tidak mematuhi mengikut akta tersebut?

Bagaimana cara kementerian mengawal bahan yang tidak termasuk dalam Akta PSP dan PA 2007 ini seperti bahan radioaktif, perubatan atau patologi dan juga bahan-bahan letupan? Sekian, terima kasih.

Dato' Wira Chor Chee Heung: Terima kasih diucapkan kepada Yang Berhormat Telok Kemang. Memang kita semua dimaklumkan bahawa Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam masih belum dilaksanakan di negara ini.

Tadi saya sudah sebut dalam jawapan asal. Akta ini akan dikuatkuasakan tidak lama lagi. Mungkin dalam bulan April ataupun masa terdekat. Walaupun demikian, segala pengawasan dan pengawalan aktiviti-aktiviti dan kerja-kerja yang dijalankan oleh syarikat-syarikat konsesi
secara interim, maksudnya dari setahun ke setahun ini diawasi oleh PBT-PBT sendiri.

Kementerian saya melalui Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam sentiasa memberi tunjuk ajar, sentiasa memberi nasihat kepada PBT-PBT untuk mengawasi segala aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh syarikat-syarikat konsesi. Buat masa ini memang tidak ada sebarang denda atau lain-lain tindakan kepada tiga buah syarikat. Cuma setakat ini sudah – penswastaan secara interim telah dijalankan selama 13 tahun dan selama ini kita dapat melihat bahawa walaupun di sesetengah tempat, prestasi, pengutipan dan pengurusan sisa pepejal memang tidak begitu memuaskan lagi. Akan tetapi kita sentiasa memberi tunjuk ajar dan nasihat kepada mereka.

Bila kita sampai masa selepas menandatangani surat perjanjian konsesi, masa itulah mengikut Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam, tindakan akan diambil terhadap ketiga-tiga buah syarikat ini jika mereka ini menjalankan kerja tidak berlandaskan ataupun tidak memenuhi KPI-KPI yang telah pun ditetapkan.

Bagi masalah pembuangan sisa-sisa toksik, sisa-sisa radioaktif, walaupun ini bukan di bawah kementerian kita, ini adalah di bawah Kementerian NRE tetapi kita juga mempunyai peranan untuk memberitahu pihak-pihak berkuasa lain yang mengawal sisasisa toksik ini. Kita akan sentiasa berwaspada supaya sisa-sisa ini tidak dibuang oleh mana-mana pihak dengan sewenang-wenangnya. Sekian, terima kasih.

Datuk Dr. Marcus Mojigoh [Putatan]: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua. Soalan tambahan. Yang kita faham, kementerian ini memang tugasnya melihat bahawa negara ini kita akan ke arah negara maju. Bermakna keterangkuman semua negeri di negara kita termasuklah dua negeri iaitu Sabah dan Sarawak yang mana terdapat pihak berkuasa tempatan dijaga oleh kementerian negeri masing-masing. Jadi persoalan di sini adakah pihak kementerian yang bertugas sebagai di peringkat nasional ini jenis bantuan kepada PBT-PBT di negeri Sabah ataupun di negeri Sarawak.

Adakah peruntukan yang diberi untuk menangani masalah pembersihan awam dan pengutipan
sampah seperti mana yang telah dilaksanakan di Semenanjung bahawa tiga syarikat yang besar, gergasi dilantik untuk melaksanakan projek yang tertentu dan apa jenis. Kalau tidak ada, apa jenis bantuan yang diberi oleh pihak kementerian pusat kepada PBT-PBT terutama sekali kepada Dewan Bandaraya yang harus dibangun termasuklah pembangunan landskap. Minta penjelasan.

Dato' Wira Chor Chee Heung: Terima kasih Yang Berhormat Putatan. Memang pada setiap tahun, adalah tanggungjawab Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan untuk menyalurkan peruntukan-peruntukan kepada semua PBT bukan sahaja setakat mengendalikan pengurusan sisa pepejal. Lain-lain kemudahan pun melalui peruntukan diberikan. Misalnya pada dua hari yang lepas saya berada di Kota Kinabalu untuk menyampaikan geran-geran – dua jenis geran kepada semua PBT di negeri Sabah.

(i) Geran kapital. Di bawah Perlembagaan yang wajib diberikan dan sentiasa dikira mengikut peruntukan-peruntukan yang sedia ada; dan
(ii) Geran bantuan kadar. Jika terdapat bangunan-bangunan kepunyaan Kerajaan Persekutuan di tempat-tempat di bawah kawasan mana-mana PBT. Hasil pintu tidak dibayar oleh Kerajaan
Persekutuan tetapi ia akan digunakan melalui bantuan khas.

Peruntukan khas diberikan juga kepada PBT. Saya ingin bagi satu contoh. Semasa saya ada di Sabah dua hari lepas, kita ambil contoh Kota Kinabalu. Majlis Bandaraya Kota Kinabalu yang dapat lebih daripada RM8 juta. Ini adalah geran kapital dan geran bantu kadar. Selain daripada itu juga, di sebelah Semenanjung, oleh kerana Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan
Awam ini akan dilaksanakan, Kerajaan Persekutuan juga akan menyediakan peruntukan yang mencukupi untuk membantu mana-mana PBT yang kurang berkemampuan untuk membayar selepas pengutipan hasil pintu.

Walaupun tidak mencukupi untuk membayar syarikat konsesi, Kerajaan Persekutuan masih akan bantu juga. Tanggung beban ini, bantu. Tapak-tapak pelupusan juga walaupun kepunyaan negeri-negeri di Semenanjung tetapi Kerajaan Persekutuan harus menanggung juga beban bayaran untuk menaik taraf tapak-tapak pelupusan. Ini melibatkan peruntukan yang cukup banyak. Walaupun itu adalah kepunyaan kerajaan negeri tidak kira sama ada Kerajaan Negeri Kedah ataupun Kerajaan Negeri Selangor ataupun di mana-mana pun, Kerajaan Persekutuan sanggup juga membantu.

Setakat ini memang kita tidak dapat memperluaskan penguatkuasaan Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam di Sabah ke Sarawak sebab terdapat akta-akta yang berlainan. Akta kerajaan tempatan berlainan di Semenanjung dan Sarawak, tetapi selepas saya meneliti kandungan akta ini dan akta kerajaan tempatan, memang tidak ada percanggahan pun. Jika kedua-dua buah negeri hendak, minta juga, selepas kita jalan dengan lancar di Semenanjung, kita akan memperluaskan kepada Sabah dan Sarawak. Sekian, terima kasih

Tiada ulasan: