Isnin, 14 Mac 2011

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Kekurangan sokongan 2.4% (119 undi) BN di Felda Jengka 22 PRK DUN Kerdau

Posted: 13 Mar 2011 07:58 AM PDT

Daripada 13 UPU di PRK DUN Kerdau, hanya 2 kawasan sahaja melihat kekurangan undi BN berbanding PRU-12 iaitu Felda Jengka 25 dengan kekurangan -0.1% dan Felda Jengka 22 dengan -2.4% (-119 undi).

Di Felda Jengka 22 diuruskan oleh Parti Keadilan Rakyat Cabang Kuala Krau, manakala di Felda Jengka 25 diuruskan oleh PAS.

UPU-UPU lain menampakkan penambahan undi kepada BN seperti berikut:

1. Rumpun Makmur penambahan undi BN sebanyak 5.3%
2. Kg Batu Sawar - 12.3%
3. Felda Jengka 23 - 2.2%
4. Kuala Tekal (Kg asal calon BN) 20.3%
5. Pulau Pasir Mandi - 2.7%
6. Kerai - 12.8%
7. Lipat Kajang - 7.8%
8. Desa Murni -1`2.1%
9. Kerdau 13.5%
10. Kuala Kerdau - 4.7%
11. Telok Sentang - 7.3%

Selaku Ketua PKR Cabang Kuala Krau yang dimandatkan untuk melakukan kerja-kerja kempen di Felda Jengka 22, saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada petugas-petugas dari Kuala Krau dan dari Felda Jengka 22 sendiri.

Memang ada cara kelainan kami bertugas di Felda Jengka 22. Pertamanya, kami tidak menggalakkan kehadiran "pelancung-pelancung politik/pemantau-pemantau politik" yang tidak mendatangkan apa-apa menfaat kepada kerancakan kempen.

Setiap petugas tetap melakukan tugas masing-masing dari jam 8.00 pagi hinggalah ke jam 12.00 malam bermula dengan kerja-kerja "touch-and-go" dari rumah ke rumah (semua rumah) bagi mengedarkan risalah-risalah yang khas untuk peneroka-peneroka Felda dan kami elakkan kesilapan di Hulu Selangor yakni kami elakkan mengedar risalah yang tebal-tebal dengan isu-isu yang tidak ada kena mengena dengan masalah peneroka Felda.

Kerja-kerja ini akan diikuti dengan ziarah rumah ke rumah khususnya oleh petugas-petugas wanita bagi mengenalpasti penyokong-penyokong, penentang-penentang (yang tegar) dan yang tidak tegar, dan pengundi-pengundi atas pagar, dan golonga OKU dan yang uzur, dan dengan saringan itu memudahkan kerja-kerja follow-up.

Disebelah tengah hari, kami pergi lagi dari rumah ke rumah menjemput penduduk-penduduk untuk hadir ke ceramah yang kami adakan disebelah malam, dan kerja ini diikuti dengan laungan untuk ceramah-ceramah itu dari jam 5.00 hingga 6.30 petang.

Ertinya, ceramah yang kami adakan adalah sebahagian dari kerja-kerja yang sambung bersambung dari pagi, bukan "ceramah untuk ceramah".

Memang sukar untuk mengatasi UMNO/BN disini kerana mereka menggunakan wang dan habuan yang melampau dan tawaran Dato Seri Najib Tun Razak untuk membayar caruman cess yang berbaki RM13,000.00 membuatkan peneroka-peneroka hilang panduan dan mereka komited memperjuangkan kemenangan untuk BN untuk mempastikan mereka boleh dapat bayaran RM13,000.00.

Justeru itu, dengan kami berjaya mengurangkan peratusan undi BN sebanyak 2.4% (-119 undi) seolah-olah kami telah berjaya didalam perjuangan diatas padang permainan yang tidak sama "level" ini.

Sekali lagi, saya nak ucapkan ribuan terima kasih kepada petugas-petugas PKR dari Cabang Kuala Krau, dan juga kepada Wanita PKR dari Negeri Perak yang membantu kami.

Tiada ulasan: