Selasa, 29 Mac 2011

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


1000 nyawa murid Sekolah Agama Johor terancam

Posted: 28 Mar 2011 08:18 PM PDT

PENGHADANG besi perlu dipasang di depan sekolah bagi memastikan keselamatan murid ketika berjalan masuk dan keluar dari sekolah atau sementara menunggu ibu bapa datang menjemput.MBJB digesa sedia ciri keselamatan pastikan pelajar SAOJ selamat melintas JOHOR BAHRU: Bersabung nyawa untuk melintas jalan! Bunyinya kedengaran agak keterlaluan namun itulah hakikat terpaksa ditempuhi kira-kira 1,000 murid Sekolah Agama Onn Jaafar (SAOJ) di Jalan Garuda, Larkin, di sini, ketika pergi dan balik dari sekolah setiap hari. Situasi yang sudah berlarutan sejak sekian lama itu timbul berikutan kesesakan trafik di depan sekolah berkenaan terutama pada waktu puncak sehingga mendedahkan murid terbabit kepada risiko kemalangan. Tinjauan Edisi Johor di kawasan berkenaan mendapati murid sekolah terbabit berdepan kesukaran melintas jalan terutama ketika balik berikutan sikap segelintir pemandu kereta mahupun penunggang motosikal enggan memperlahankan kenderaan masing-masing. Difahamkan, pihak sekolah pernah menyediakan seorang pengawal lalu-lintas di depan sekolah berkenaan, namun pengawal terbabit berhenti sebulan kemudian berikutan dia sendiri hampir dilanggar pemandu yang tidak mahu memperlahankan kenderaan mereka. Sehubungan itu, Badan Kebajikan SAOJ merayu kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) khususnya Majlis Bandaraya Johor Bharu (MBJB) supaya menyediakan beberapa ciri keselamatan di depan sekolah terbabit demi keselamatan murid. Yang Dipertuanya, Wan Zuraimi Wan Abdul Jamil, berkata beliau menerima banyak aduan daripada ibu bapa murid yang bimbangkan keselamatan anak mereka dan meminta pihaknya segera mencari penyelesaian. "Pihak kami kemudiannya mengajukan permohonan kepada MBJB supaya menyediakan beberapa ciri keselamatan di depan sekolah terbabit pada tahun lalu malangnya, sehingga ke hari ini belum ada apa-apa maklum balas dan tindakan diambil. "Saya terkilan dengan sikap acuh tak acuh MBJB dalam perkara ini sedangkan permohonan dibuat bertujuan memastikan keselamatan ribuan murid sekolah ini yang setiap hari terdedah kepada risiko kemalangan," katanya ketika ditemui. Wan Zuraimi berkata, antara ciri keselamatan dikenal pasti dapat mengatasi masalah berkenaan ialah menyediakan bonggol dan menebalkan garisan kuning di depan sekolah bagi memastikan pemandu memperlahankan kenderaan masing-masing. "Papan tanda amaran supaya pemandu memperlahankan kenderaan mereka ketika melalui kawasan depan sekolah juga perlu dipasang di kiri kanan jalan, selain mengaktifkan semula lampu isyarat berjaga-jaga yang sudah sedia ada di depan sekolah. "Pihak kami juga merayu supaya MBJB menyediakan penghadang besi di depan sekolah sebagai ciri keselamatan tambahan kepada murid sekolah ini ketika berjalan masuk dan keluar dari sekolah atau sementara menunggu ibu bapa datang menjemput," katanya. 29 Mac 2011 http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Johor_Nyawamuridterancam/Article

10,000 penduduk mengamuk, mana Menteri Besar?

Posted: 28 Mar 2011 05:00 PM PDT




BEBERAPA penduduk memasang kain rentang bagi menunjukkan rasa kurang senang akibat gangguan bekalan air di Temerloh, semalam.


10,000 penduduk marah JBA TEMERLOH


28 Mac 2011 – Kira-kira 10,000 penduduk di sekitar daerah ini merungut berikutan bekalan air yang terjejas sejak kelmarin. Keadaan itu juga menyebabkan sebahagian penduduk terutama di Taman Setia Jasa, Seberang Temerloh berhimpun secara aman dengan membawa sepanduk bagi menyatakan kekesalan terhadap Jabatan Bekalan Air (JBA) Pahang.


Pengerusi Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Taman Setia Jasa, Rashid Omar berkata, bekalan terputus sejak Sabtu lalu menyebabkan penduduk melahirkan rasa marah kepada JBA. "Kami minta JBA hantar empat lori tangki sehari dengan tiga kali penghantaran.


Setakat ini mereka hanya hantar dua lori dengan dua kali penghantaran. Jumlah itu tidak mencukupi," katanya kepada Utusan Malaysia, ketika ditemui hari ini.


Seorang penduduk taman itu, Ayob Seman, 52, berkata, masalah yang berlaku itu telah berlarutan sejak hampir sebulan. "Ini sangat menyusahkan penduduk kerana kami tidak tahu bila masalah ini akan selesai," katanya.


Seorang lagi penduduk, Ghazali Idris, 63, berkata, gangguan bekalan air di taman perumahan itu sebenarnya berlaku sejak 1 Mac lalu tetapi ia semakin buruk bermula kelmarin. Sebelum ini, menurutnya, gangguan bekalan sering berlaku pada sebelah petang hingga ke Subuh tetapi sejak Sabtu lalu, bekalan air terputus sama sekali.


"Saya memandu kereta sejauh 30 kilometer sehari ke Chenor untuk mengambil air Sungai Pahang bagi kegunaan keluarga," katanya.


Menurut Ghazali, masalah bekalan air turut menyebabkan tiga anaknya mengalami masalah kelewatan ke sekolah. Ini kerana ujarnya, anak-anaknya terpaksa mandi di Jengka untuk ke sekolah setiap hari.


"Mereka terpaksa bangun awal pagi untuk balik ke kampung di Jengka semata-mata mahu mandi sebelum kembali ke sekolah di Temerloh.


"Sampai bila masalah ini hendak selesai, bayangkan betapa sukarnya keluarga yang mempunyai anak kecil," katanya.

Tiada ulasan: