Khamis, 10 Mac 2011

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Borang Dana Pilihanraya PAS Rembau

Posted: 09 Mar 2011 08:44 PM PST


Tabung Dana Pilihanraya PAS Rembau telah dilancarkan semasa Majlis Makan Malam PAS Rembau yang telah diadakan pada 9 Mac 2011 di Seremban. Antara tetamu yang hadir pada majlis tersebut ialah Dato Dr Haron Din, YB Dr Mujahid Yusof Rawa, Zulkefly Mohamad Omar, Yau Con Seng, Chegubard serta YB Hj Taufek yang merupakan Yang Dipertua PAS Rembau.

Kepada mereka yang ingin menyumbang untuk Dana Pilihanraya PAS Rembau bolehlah dimasukkan ke akaun berikut :

Nama akaun : PAS Kawasan Rembau
Bank : Bank Islam (Cawangan Seremban) No akaun : 05-012-01-007334-7
atau BSN, No Akaun 0511229878928137
SMS atau hubungi Bendahari PAS Rembau Sdr Hamizi 012-2832458 hamizi_ahmad@yahoo.com selepas transaksi.

Kepada mereka yang ingin memberi komitmen untuk menyumbang pada masa yang terdekat atau akan datang sila isi Borang Sumbangan di atas atau sila isi butiran di bawah dan e-melkan ke hamizi_ahmad@yahoo.com atau poskan ke :

Hamizi bin Ahmad
Pusat Khidmat Masyarakat Paroi
No 22 , Jalan Bunga Raya 27
Taman Tasik Jaya
70400 Seremban , N.Sembilan

Nama :
Alamat :
Tel :
E-mel :
Komitmen sumbangan : RM
Tarikh dijangka akan memberi sumbangan :

Pantai Porti Dickson semakin tercemar, bahaya dan berbau busuk

Posted: 09 Mar 2011 07:37 PM PST



10 Mac 2011 - Air sungai yang berbau busuk dan berwarna hitam pekat nyata menjejaskan serta mencemarkan kawasan sekitar, di Port Dickson. Fenomena itu dapat dilihat dengan jelas di Pantai Avillion Admiral Cove Batu 6, Port Dickson. Seorang peserta Malaysia My Second Home, Paul, 53, yang menetap di sebuah apartmen paling hampir dengan sungai terbabit, melahirkan rasa kecewa berhubung masalah pencemaran yang sudah lama berlarutan.

Menurutnya, dia tertanya-tanya bagaimana pihak berkenaan boleh terlepas pandang berhubung perkara itu sehingga sungai berkenaan dilanda pencemaran teruk.

"Air dari sungai ini hitam dan ia berlarutan sekian lama, malah semakin teruk sejak beberapa bulan lalu.

"Airnya turut berbau busuk dan mengalir ke laut mencemarkan kawasan pantai," katanya.

Menurutnya, bau busuk dari sungai yang tercemar itu turut mengganggu kehidupannya.

"Saya berasa tidak selesa di sini. Sepatutnya keadaan ini tidak berlaku kerana Port Dickson adalah kawasan pelancongan yang menjadi tumpuan pengunjung tempatan dan luar," katanya.

Paul yang mula menetap di Port Dickson di bawah program Malaysia My Second Home sejak Februari 2003 menggesa agar tindakan segera dapat dilaksanakan bagi memulihara semula sungai dan mengelakkan pantai serta laut tercemar.

Sementara itu, pengurus sebuah apartmen di sini, Phang Han Kim berkata, sejak pencemaran sungai berlaku, ramai pelancong asing membatalkan hasrat mereka untuk membeli, seterusnya menetap di apartmennya berikutan terganggu serta tidak selesa.

"Dua tahun lalu, ada seorang lelaki Jerman yang sudah menyewa di sini selama enam bulan, malah telah membayar deposit, membatalkan hasrat membeli apartmen di sini.

"Hobinya bersama isteri adalah berenang di pantai dan dia tidak selesa selepas mendapati pantai tercemar," katanya.

Han Kim berkata, ada juga beberapa penghuni apartmennya yang sudah tidak lagi menginap di situ disebabkan tidak selesa dengan pencemaran yang berlaku.

"Kebanyakan pembeli tertarik untuk menetap di sini kerana suasana nyaman dan pantainya yang bersih serta keselamatan terkawal.

"Namun, disebabkan pencemaran sungai semakin teruk, ia mendatangkan pelbagai masalah dan hilang daya tarikan semula jadi di sini," katanya.

Han Kim berkata, pihaknya sudah melaporkan masalah itu kepada pelbagai pihak bertanggungjawab namun sehingga kini tiada tindakan proaktif diambil.

"Kali terakhir pihak berkuasa atau jabatan berkaitan turun meninjau kawasan adalah awal tahun lalu dan sehingga kini tiada maklum balas diterima.

"Akibatnya, masalah pencemaran bukan sahaja memberi kesan kepada kehidupan malah menjejaskan sektor pelancongan di Daerah Port Dickson," katanya.

Di beberapa sistem perparitan dan longkang di kawasan sekitar juga mendapati ia tidak diselenggarakan dengan baik, selain sampah mengalir terus ke sungai berkenaan.


http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story8850753.asp

Hj Md Sabu lancar jentera Rembau 20 Mac 2011

Posted: 09 Mar 2011 06:24 PM PST


CERAMAH PERDANA
Serta Pelancaran Jentera Pilihanraya Rembau

Bersama :
Tuan Hj Mohd Sabu
Dato Fauzi Abd Rahman
YB Taufek
che'GuBard
Cikgu Mala

TARIKH : 20 Mac 2011 (AHAD)
MASA : 9 malam
TEMPAT : Kg Selemak, REMBAU

Saman Ekor, para pemandu bas sokong Pakatan Rakyat

Posted: 09 Mar 2011 05:08 PM PST


Apakah polis trafik tidak cukup kereta peronda di lebuhraya dan jalanraya untuk mengejar pemandu bas yang bawa melebihi had laju lalu mereka sekadar saman ekor saja? Adakah ini mendidik pemandu bas namanya? Hentikanlah saman ekor ni, Najib berilah lebih banyak kereta peronda dan anggota polis trafik untuk kejar pemandu bas ni. Barulah mereka akan sedar, bukan selepas bertahun-tahun diberi mereka saman ini. Kalau tak nak , tak apa. Pemandu bas semua pakat sokong Pakatan Rakyat, dia ugut kita saman ekor, kita ugut dia sokong Pakatan Rakyat !

Batalkan semua saman ekor tertunggak ! Buka buku saman baru yang bukan saman ekor !

POTONG GAJI LANGSAI SAMAN TAK PRAKTIKAL
Berita Harian 10 Mac 2011

KUALA LUMPUR: Cadangan memotong gaji pemandu bas untuk melangsaikan saman kesalahan trafik bagi mengurangkan beban syarikat akan menyebabkan kerjaya itu tidak lagi menjadi pilihan sekali gus menyebabkan industri berdepan kekurangan pemandu yang lebih serius.

Sekiranya Kementerian Sumber Manusia meluluskan cadangan itu, kemungkinan kerajaan terpaksa mengambil warga asing sebagai pemandu bas bagi mengatasi kekurangan pemandu di negara ini.

Ia berikutan cadangan berkenaan hanya membebankan pemandu kerana gaji mereka terlalu rendah terutama pemandu bas ekspres yang bergantung kepada komisen setiap perjalanan.

Kelmarin, Persatuan Pengusaha Bas SeMalaysia (PMBOA) berkata, sekurang-kurangnya 8,000 pemandu bas ekspres dan henti-henti berkemungkinan dipotong gaji berjumlah RM4.8 juta kerana melakukan pelbagai kesalahan trafik.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Potonggajilangsaisamantakpraktikal/Article

Jambatan sempit sebelum Merdeka di Johor

Posted: 09 Mar 2011 05:06 PM PST


Keadaan jambatan sempit di Parit Limbong, Jalan Temenggong Ahmad, Muar di sini, mendedahkan pengguna kepada risiko kemalangan, berikutan laluan itu sering mengalami kesesakan lalu lintas terutama pada waktu puncak. Jambatan yang dibina sekitar 1950-an itu disifatkan orang ramai sebagai tidak lagi sesuai digunakan dalam arus pembangunan semakin pesat sekarang kerana jumlah kenderaan yang melalui jalan berkenaan semakin bertambah.

Tinjauan mendapati permukaan jambatan yang sempit mengundang kesesakan lalu lintas, terutama jika kenderaan dari kedua arah bertentangan berselisih di atas jambatan itu.

Sebelum ini, Jalan Temenggong Ahmad diwartakan sebagai laluan untuk kenderaan ringan iaitu bagi kereta dan lori di bawah berat lima tan, selain motosikal.

Bagaimanapun, sejak kebelakangan ini, laluan itu dilalui pelbagai jenis kenderaan termasuk lori berat, bas ekspres, bas penumpang, teksi, bas sekolah serta van pekerja.

Tinjauan juga mendapati jambatan di Parit Limbong itu adalah satu-satunya laluan yang masih belum dilebarkan di sepanjang Jalan Temenggong Ahmad sepanjang kira-kira 15 kilometer dari bandar ini ke Parit Jawa.

Beliau berkata, bagi memastikan keselamatan pengguna terjamin, pihak berkuasa perlu melebarkan jambatan itu sebagaimana dilakukan di beberapa tali air di jalan berkenaan, sebelum ini.

"Ini kerana Jalan Temenggong Ahmad semakin sibuk dengan kenderaan berikutan pembinaan jalan pintas Jambatan Kedua lima tahun lalu yang menjadikan laluan itu sebagai pilihan pemandu kenderaan.

"Pada pengamatan kami laluan itu dilalui ribuan kenderaan setiap hari terutama dari arah selatan untuk ke pusat bandar dan keluar melalui jalan pintas sama ada ke plaza tol Tangkak atau Pagoh melalui Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS)," katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Jambatansempit/Article

Tiada ulasan: