Selasa, 8 Februari 2011

Zulkifli Noordin

Zulkifli Noordin


BRAVO OPS PIRAMID

Posted: 08 Feb 2011 12:30 AM PST

(Masjid & kubu Salahuddin Al Ayubi di Kaherah - rakyat Mesir dan umat Islam memerlukan pemimpin agong saperti Sultan Salahuddin Al Ayubi)

Salam 2 all.

Teman mengambil kesempatan mengucapkan tahniah kepada pegawai dan kakitangan Kedutaan Besar Malaysia di Mesir yang telah berjaya melaksanakan operasi menyelamat dan memindah pelajar dan warganegara Malaysia yang terperangkap dalam kemelut rusuhan di Mesir. Kgigihan dan komitmen mereka yang tidak kenal penat lelah sangatlah dihargai.

Mungkin ada segelintir yang memperlekehkan usaha menyelamat dan pemindahan ini, malah yang lebih teruk dan parah, ada segelintir mala'un yang cuba nak mempolitikkan musibah kemanusiaan yang menimpa rakyat Malaysia ini. Terdengar disana suara-suara sumbang yang memutarbelitkan cerita konon operasi menyelamat ini bersifat memilih, ada yang dianaktirikan kononnya (terutama mereka yang didakwa menyokong pihak tertentu); dan ada juga yang membawa cerita para pelajar dan warga dikenakan bayaran oleh Kerajaan untuk tambang dan kos menyelamat dan pemindahan ini! Begitulah segelintir pak jangoat yang tidak habis-habis nak berpolitik. Hatta dalam soal nyawa dan keselamatan rakyat pun nak main politik juga!! Memang musibat haibat mereka ini!

Sedangkan hakikatnya kesemua pelajar dan warganegara Malaysia yang secara sukarela mahu diselamatkan dan pulang ke negara telah selamat dikeluarkan dari bumi Mesir, tidak kira apa fahaman politik atau latarbelakang mereka. Lebih 11,000 rakyat Malaysia yang terlibat dalam pemindahan ini. Yang tinggal pun adalah mereka yang memang telah membuat keputusan sendiri mahu terus tinggal di Mesir; samada dari kalangan pelajar (terutamanya pelajar perubatan yang menduduki peperiksaan) dan warga Malaysia yang berkahwin dengan rakyat tempatan. Itupun jumlahnya tidak sampai 300 orang. Yang lainnya semua telah dikeluarkan dan diselamatkan.

Sewaktu menulis ini, teman dimaklumkan operasi menyelamat & memindahkan seluruh rakyat Malaysia dari bumi Mesir telah selesai disempurnakan dan telahpun dihentikan. Kini hanya tinggal untuk membawa mereka pulang ke tanah air daripada Jeddah, yang insyallah dijangka selesai dalam beberapa hari lagi. Tetapi untuk langkah berjaga-jaga, Kerajaan Malaysia telah menempatkan dua pesawat Tentera Udara DiRaja Malaysia di Lapangan Terbang Kaherah untuk membolehkan tindakan serta-merta diambil jika diperlukan.

Bagi mereka yang masih kelabu dengan kehebatan dan kecanggihan operasi yang dipanggil "Ops-Piramid" ini, cuba bayangkan fakta-fakta berikut:

1. Pelajar dan warga Malaysia yang berada dibumi Mesir melebihi 11,000 orang;

2. Mereka tinggal dimerata tempat saperti Manshourah, Iskandariah, Kaherah dan lain-lain, yang jarak antaranya beraitus kilometer. Dan ditempat-tempat ini pun mereka tinggal berselerak. Ada yang tinggal di asrama, ada yang tinggal bersendirian, ada yang sudah berkahwin dan tinggal berasingan daripada orang lain. Cuba bayangkan sukarnya tugas nak mengenal pasti kedudukan mereka, mendaftarkan mereka, mengambil mereka dari tempat masing-masing, dan membawa mereka semua ke lapangan-terbang Kaherah;

3. Dan semua ini mesti dilakukan dalam tempoh beberapa hari sahaja;

4. Dan cuba bayangkan betapa sukarnya tugas ini kerana keadaan politik dan keselamatan yang tidak menentu; huru hara dan kekacauan; tembak menembak dan pembunuhan; tiadanya pihak berkuasa yang jelas, dan macam-macam lagi;

5. Cuba bayangkan urusan visa keluar-masuk sahaja sudahlah. Untuk mendapatkan visa dalam tempoh 2-3 hari bagi hampir 11,000 orang untuk masuk ke Saudi Arabia dan menetap disana selama beberapa hari bukan satu kerja yang mudah. Kalau nak yakin, cuba tanya travel agen yang mengendalikan umrah. Nak dapat 2-3 keping visa dari Kedutaan Saudi disini pun macam nak patah pinggang dibuatnya, inikan untuk 11,000 orang!, dan dalam tempoh 2-3 hari! Memang para pegawai kita cekap dan hebat!

6. Cuba bayang nak uruskan hampir 11,000 rakyat Malaysia di Madinatul Hujjaj, Jeddah dalam tempoh tak beberapa hari; alangkan Tabung Haji mengambil masa berbulan-bulan untuk merancang penempatan jemaah haji, inikan pula para pegawai Malaysia nak menyelesaikannya dalam tempoh 2-3 hari sahaja! tetapi mereka berjaya melaksanakannya dengan baik!

6. Dan untuk mendapatkan kebenaran pendaratan bagi semua kapalterbang Malaysia untuk mengambil seluruh 11,000 lebih rakyat. Bayangkan berapa penerbangan yang diperlukan. Kalau satu kapalterbang boleh memuatkan 300 orang, Kerajaan Malaysia perlu menghantar 36 penerbangan yang tiap satu mengambil masa 7-8 jam untuk sampai ke Kuala Lumpur;

7. Dan yang paling hebat, bukan sahaja Kerajaan Malaysia mendapat kebenaran penerbangan keluar masuk Jeddah dalam tempoh beberapa jam, keluarga diraja Saudi telah sudi memberi sumbangan menggunakan dua buah kapalterbang mereka untuk digunakan bagi menerbangkan rakyat Malaysia dari Jeddah ke Kuala Lumpur!!

Satu rahsia besar yang ramai tidak ketahui mengenai "keajaiban" Op Piramid" ini ialah hubungan peribadi yang tersangat akrab dan baik diantara YAB Dato' Sri Najib Tun Razak dan YABhg Datin Sri Rosmah Mansor dengan keluarga DiRaja Saudi dan Emirat Arab Bersatu (UAE), yang telah memungkinkan semua perancangan dibuat tanpa kerenah birokrasi yang tidak menentu. Contohnya ramai yang tidak tahu mengenai perhubungan peribadi yang sangat akrab dan baik diantara YABhg Datin Sri Rosmah Mansor dengan isteri Presiden Mesir Suzanne Mubarak, keluarga DiRaja Saudi termasuk keluarga DiRaja UAE yang telah banyak membantu melicinkan usaha "Ops-Piramid" ini. Teringat teman bagaimana YABhg Datin Sri Rosmah menggunakan hubungan akrab dengan keluarga Presiden Mesir untuk membebaskan seorang rakyat Malaysia yang telah ditahan oleh pihak berkuasa Mesir tidak berapa lama dahulu.

Didalam keadaan krisis saperti ini, barulah kita menyedari dan menghargai usaha dan hubungan akrab diantara YAB Perdana Menteri kita serta YABhg Datin Sri Rosmah Mansor. Komitmen dan keseriusan YAB PM dan isteri menangani krisis ini dan kegigihan untuk membawa pulang semua rakyat Malaysia tanpa mengira fahaman politik, kaum atau status sangatlah dihargai. Teman cukop yakin mereka yang terlibat cukop memahami apa yang telah dilakukan.

Cuba bayangkan YAB Perdana Menteri telah mengarahkan seorang Menteri penuh (YB Senator Dato' Seri Jamil Khir Baharom), seorang Timbalan Menteri (YB Dato' Kohilan Pillay), Setiausaha Politik YAB PM sendiri, dan ramai para pegawai kanan Kerajaan turun sendiri ke Mesir dan Jeddah untuk membantu mengurus dan menyempurnakan "Ops-Piramid" ini! Cuba tanya negara lain samada mereka ada buat saperti yang Kerajaan kita lakukan untuk rakyat Malaysia!

Malangnya ada segelintir dikalangan poliTikus disini yang tak berhenti-henti melalak dan memekak, memfitnah dan menyebar cerita karut, tapi sepatah haram pun tak membantu. Menyusahkan orang lagi adalah! Patutnya berterima kasih lah sikit, kerana teman tahu ada diantara yang diselamatkan adalah anak-anak mereka sendiri!! Ini jangankan berterima kasih, sanggup berbohong dan memutarbelitkan fakta lagi. Tak tahulah apa nak jadi dengan spesis saperti ini. Agaknya kalau sesaat mereka tidak berpolitik mungkin boleh demam pitam jadinya! Itulah akibatnya kalau hidup cari makan dengan politik!

Sebenarnya tidak cacat dan tidak bercalar sedikit pun iman dan akhlak kita kalau berterima kasih kepada mereka yang melakukan kebaikan dan menegakkan kebenaran, walaupun berlainan ideologi dan fahaman politik, ataupun berlainan agama. Sebab itu walau pun sudah menjadi Ahli Parlimen Bebas, teman tidak ada keraguan mengucapkan tahniah dan terima kasih contohnya kepada Tuan Guru Nik Aziz, Tuan Guru Haji Hadi Awang, Ustadz Nasharuddin Tantawi, Tan Sri Lee Lam Thye dan ramai lagi jika mereka melakukan kebaikan atau menegakkan kebenaran (boleh baca sendiri tulisan, komen dan artikel teman didalam blog ini). Tetapi bagi mereka yang melakukan kemungkaran dan kebatilan, teman tidak ada keraguan sedikit pun untuk menentang mereka, dan jika perlu diperangi, pasti teman akan perangi mereka habis-habisan!!

Apa pun, tabik spring teman berikan kepada para pegawai dan kakitangan Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah, Mesir yang bekerja bertungkus lumus siang dan malam. Hampir kesemuanya bermalam berhari-hari di Kedutaan, ada yang tidak tidor pun hanya untuk memastikan usaha 'Ops-Piramid" ini berjalan lancar. Kepada mereka, rakyat Malaysia, khususnya ibubapa pelajar sangat terhutang budi. Hanya ALLAH sahajalah yang akan membalas selayaknya. Tak tahulah kot YAB PM nak berikan penghargaan negara kepada mereka, rasanya tidak menjadi masalah untuk Kerajaan dan negara memberi pengiktirafan sewajarnya kepada mereka semua. Dan kepada kaki-bising dan kaki-rungut, mike boleh membantu dengan cuba bawak bertenang dan hentikan fitnah dan umpatan yang dibuat. Eloklah digamkan mulut tu dan bawak duduk beristighfar dan berzizir dalam masjid lagi bagus.

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Selasa
05 Rabi'ul Awal 1432
08 Februari 2011

* Gambar atas: Masjdi Sultan Salahuddin Al Ayubi yang terletak didalam kubu tentera Sultan Salahuddin dipinggir Bandaraya Kaherah yang menjadi tunggak kekuatan tentera Islam semasa Perang Salib;

*Gambar tengah: Piramid di Giza yang menjadi sumber utama kegiatan pelancongan di Mesir. Kawasan Piramid ini agak tenang semasa rusuhan kerana dikawal ketat oleh tentera Mesir;

*Gambar bawah: Kubur Sheikh Muhammad Bin Idris atau lebih dikenali sebagai Imam As-Syafi'e, Imam Mazhab Syafi'e yangb terletak didalam Masjid As-Syafie dipinggir Bandaraya Kaherah.

Tiada ulasan: