Isnin, 24 Januari 2011

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Pakatan Rakyat Menyokong Pindaan Mengembalikan Kuasa Sultan, BN Menolak

Posted: 24 Jan 2011 01:49 AM PST

KENYATAAN AKHBAR
24 JANUARI 2011

Saya ingin menekankan di sini bahawa sidang Dewan Negeri Selangor yang diadakan hari ini bukan sidang tergempar. Mesyuarat ini diadakan di bawah Peraturan 10(3) Peraturan-peraturan Tetap Undang-undang Tubuh Negeri Selangor untuk membincangkan perkara-perkara spesifik, mendesak dan berkepentingan awam. Hari ini Dewan membincangkan pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri yang melibatkan kepentingan awam.

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada Tuan Speaker, Dato Teng Chang Kim dan kakitangan Dewan Negeri kerana berjaya menganjurkan mesyuarat hari ini. Kebijaksanaan dan pendekatan profesional Tuan Speaker telah membimbing satu pembentangan usul yang sihat dan bermanfaat.

Hari ini Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor telah mencipta sejarah apabila semua wakil rakyat Pakatan Rakyat bersatu menyokong cadangan pindaan Undang-undang Tubuh Kerajaan Selangor bagi mengembalikan kuasa DYMM Sultan dan Menteri Besar dalam pelantikan tiga pegawai ex-officio yang telah dimansuhkan selepas pindaan Perlembagaan 1993.

Dalam pada itu, semua wakil Kerajaan memberi perbahasan baik dan bernas berkenaan satu isu begitu penting kepada rakyat yang gagal disentuh oleh pentadbiran sebelum ini. Perbahasan Pakatan Rakyat hari telah berjaya memartabatkan kesucian Dewan Negeri Selangor dan Eksekutif.

Ini selari dengan keinginan rakyat Negeri Selangor yang mahukan satu pentadbiran professional bagi dua institusi tertinggi – Dewan dan Eksekutif – yang tidak diamalkan di peringkat Persekutuan.

Dari asas ini, usul hari ini adalah untuk meminda Fasal 52(1) Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor supaya satu prosedur dibuat bagi pelantikan tiga pegawai ex-officio demi memastikan dasar-dasar kerajaan negeri dapat dilaksanakan dengan cekap dan sempurna.

Kami kesal dengan keputusan wakil-wakil Umno/Barisan Nasional untuk menolak usul ini. Lebih kesal lagi, Barisan Nasional gagal memberikan hujah-hujah yang konkrit dan berkualiti untuk menolak cadangan pindaan ini. Tiada satu pun soalan atau hujah yang kami kemukakan dijawab dengan baik dan professional.

Jelas, penolakan ini dibuat atas nama politik dan kesetiaan mereka kepada pihak-pihak yang berkuasa di Putrajaya. Sepatutnya sebagai wakil rakyat, keputusan mereka perlulah berdasarkan kepentingan rakyat.

Penolakan usul juga membuktikan bahawa Umno yang sebenarnya tidak menghormati sama sekali institusi Raja-raja Melayu dan tetap menghalang Raja-raja Melayu daripada memainkan peranan yang sepatutnya dalam institusi Raja Berperlembagaan.

Sikap hipokrit pihak Umno kini jelas ternampak dalam rekod mereka yang secara konsisten menafikan kuasa Raja-raja Melayu, terutamanya pada tahun 1983, 1993 dan kini, 2011.

Sidang Dewan hari ini membuktikan pemimpin Umno sebenarnya tidak layak untuk menyentuh soal kedaulatan Raja-Raja kerana belang mereka telah terbongkar. Mereka menuduh Pakatan Rakyat tidak menghormati peranan Raja-raja tetapi sebenarnya Umno yang menghakis kuasa Raja-raja melalui pindaan-pindaan Perlembagaan yang telah dilakukan.

Walaupun kita mungkin tidak berjaya untuk membuat pindaan, majoriti ahli Dewan telah menyokong. Ini tidak akan mematahkan semangat Pakatan Rakyat. Malah, isu ini telah menguatkan lagi tekad Pakatan Rakyat untuk membuktikan kewibawaan kami dan memperolehi majoriti dua pertiga dalam pilihan raya kelak supaya pindaan ini dapat dibangkitkan semula.

Kami masih berpendirian bahawa DYMM Sultan Selangor dan Kerajaan Negeri berhak untuk memainkan peranan dalam pemilihan 3 pegawai ex-officio demi memastikan dasar-dasar kerajaan negeri dapat dilaksanakan dengan sempurna.

Walaupun pihak Persekutuan nampaknya terus mengenepikan suara rakyat Selangor dan enggan menghormati semangat federalisme atau bertemu setengah jalan, Kerajaan Negeri akan berusaha untuk memastikan pentadbiran negeri akan terus dijalankan dengan baik dan selancar mungkin demi kebajikan rakyat Selangor.

Bersama menjunjung amanah yang diberi oleh rakyat, Kerajaan Pakatan Rakyat akan terus menggandakan usaha untuk melaksanakan tugas dan meneruskan agenda "Merakyatkan Ekonomi Selangor" yang memperjuangkan kebajikan dan kesejahteraan rakyat.

TAN SRI DATO SERI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO' MENTERI BESAR SELANGOR

Luncheon Talk Bersama Dato’ Seri Anwar Ibrahim

Posted: 24 Jan 2011 01:00 AM PST

LUNCHEON TALK BERSAMA YB DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM, PENASIHAT EKONOMI NEGERI SELANGOR

Tajuk: SUBSIDI: BEBANAN NEGARA ATAU BEBANAN RAKYAT?

Tarikh: 25 Januari 2010

Masa: 11.30 pagi – 2.00 petang

Tempat: Kelab Shah Alam, Jalan Akuatik, Seksyen 13, 40100 Shah Alam, Selangor

Ahli Panel: Y.Bhg. Dr. Zakariah Abdul Rashid, Pengarah Eksekutif, Malaysia Institute of Economic Research (MIER)

Kit media akan diedarkan kepada sdr/sdri sebaik sebelum majlis bermula.

Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor

Ucapan Khas Buat “Sang Raja Kg. Baru

Posted: 23 Jan 2011 10:51 PM PST

Dari Blog Dr.LO’LO’

Ucapan ini ditujukan khas kepada Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Dato' Raja Nong Chik Bin Dato' Raja Zainal Abidin kerana akan ditabalkan menjadi "RAJA KAMPONG BHARU" pada Mac 2011 nanti.

Untuk menjadi "RAJA KAMPONG BHARU" tidak susah, hanya perlu bentangkan dan luluskan Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampong Baru 2010 (RUU PPKB 2010) sahaja. Justeru Dato' Raja Nong Chik pada 17 Disember 2010 yang lalu telah membentangkan untuk bacaan kali pertama RUU tersebut di Dewan Rakyat. Dalam kegawatan Negara dan pimpinan Melayu menghebohkan Ketuanan Melayu dan Kedaulatan Raja-Raja Melayu maka tindakan ini harus dipuji kerana akan menambah seorang lagi Raja Melayu khas bagi penduduk Kampong Bharu. TAHNIAH sekali lagi.

RUU PPKB 2010 dibentangkan bertujuan untuk menubuhkan suatu Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu dengan tanggungjawab untuk melaksanakan dasar, arahan dan strategi berhubung dengan pembangunan dalam kawasan pembangunan Kampong Bharu, untuk menggalakkan, merangsang, meningkatkan, memudahkan dan menyelaraskan pembangunan dalam kawasan Kampong Bharu dan untuk mengadakan peruntukkan peruntukkan yang berkaitan dengannya.

Tujuan utama RUU PPKB 2010 ini adalah untuk menubuhkan suatu
Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu (PPKB) yang mana fungsi dan
kuasanya ini dinyatakan dengan jelas di dalam Bahagian III RUU ini.

Mengikut Fasal 5, Perbadanan akan dianggotai oleh tidak lebih dari
enam belas (16) orang ahli yang terdiri daripada :

a)Seorang Pengerusi yang dilantik oleh Menteri tertakluk kepada kelulusan Perdana Menteri;

b)Tidak lebih empat (4) orang wakil Kerajaan Persekutuan yang
dilantik oleh Menteri;

c)Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar;

d)Datuk Bandar Kuala Lumpur atau wakilnya;

e)Seorang wakil Kerajaan Negeri Selangor yang dinamakan oleh Raja
Negeri Selangor dan hendaklah dilantik oleh Menteri;

f)Dua (2) orang daripada tuan tanah Kampong Bharu yang dilantik oleh
Menteri; dan

g)tidak lebih enam (6) orang anggota lain yang dilantik oleh Menteri.

Fasal 17 dengan jelas menyatakan bahawa Perbadanan adalah
bertanggungjawab kepada Menteri dan Menteri juga boleh memberikan
arahan kepada Perbadanan dalam melaksanakan tanggungjawabnya.

Selain Perbadanan, terdapat suatu Majlis Penasihat diwujudkan melalui
Fasal 19 (1) bagi maksud menasihati Perbadanan. Fasal 20 seterusnya
memperuntukkan keanggotaan Majlis Penasihat yang mestilah terdiri
daripada :

a)Pengerusi; dan

b)Tidak lebih lima belas (15) orang wakil masyarakat Kampong Bharu
yang semuanya dilantik oleh Menteri.

Majlis Penasihat ini bagaimana pun tidak lebih daripada "Majlis Mesyuarat Tingkap" dalam filem Tan Sri P. Ramlee kerana nasihat Majlis
ini tidak mengikat Perbadanan seperti yang dinyatakan di dalam Fasal
19 (3). Apa guna mengadakan suatu Majlis penasihat jika nasihat mereka tidak mengikat dan boleh dibakulsampahkan? Apa rasionalnya Majlis Penasihat ini?

Berdasarkan penubuhan dan keanggotaan Perbadanan serta Majlis
Penasihat ini, maka jelas dilihat bahawa kuasa penuh RUU ini adalah
terletak di tangan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan
Bandar iaitu Dato' Raja Nong Chik. Beliau berkuasa melantik ahli
Perbadanan dan memberi arahan kepada Perbadanan. Beliau jugalah
berkuasa melantik ahli Majlis Penasihat. Dato' Raja Nong Chik inilah
"Raja Kampong Bharu" yang akan ditabalkan jika RUU PPKB 2010 ini
diluluskan nanti. TAHNIAH sekali lagi kepada Dato' Raja Nong Chik
kerana akan menjadi "RAJA KAMPONG BHARU" dan juga Tahniah kepada
penduduk serta pemilik tanah Kampong Bharu kerana akan mendapat
seorang "RAJA" baru.

Dengan penabalan "RAJA" baru ini maka kedudukan tanah Kampong Bharu diambang bahaya. Ia terdedah kepada pemilikan orang-orang dan syarikat- syarikat konglomerat yang kaya-raya dan beduit. Hak dan keistimewaan pemilik tanah Kampong Bharu yang dijamin melalui Malay Agricultural Settlement Rules 1950 [Selangor G.N. 50/51 & Selangor G.N. 66/51 dan Selangor G.N. 480/54 akan terhapus. Perlu diingat dan diambil
perhatian bahawa tanah Kampong Bharu telah diwujudkan sejak tahun 1899 atas desakan penduduk Melayu di Kuala Lumpur ke atas pihak pentadbir British ketika itu. Ekoran desakan tersebut, Residen Brittish Selangor telah bersetuju untuk menubuhkan perkampungan Melayu di Kuala Lumpur merangkumi seluas 223 ekar tanah di antara Sungai Klang dan juga Jalan Batu (Batu Road). Antara tujuan Jeneral Residen Brittish mewujudkan perkampungan tersebut adalah untuk melibatkan dan mendidik anak-anak bangsa Melayu :-

a)Untuk mengambil bahagian dalam pentadbiran Kerajaan Residen British;

b)Untuk membolehkan orang-orang Melayu mengambil peluang dalam pembangunan dan kemajuan Kuala lumpur.

Justeru pemilik dan penduduk Kampong Bharu pada tahun ini 2011 telah
merayakan sambutan 111 tahun penubuhannya. Ironinya Kementerian
Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar membentangkan RUU PPKB 2010 di Parlimen dengan hasrat membatalkan dan menghapuskan status Kampong Bharu yang unik ini. Fasal 57 (1) menyebut bahawa Malay Agricultural Settlement Rules 1950 adalah dibatalkan manakala Fasal 57 (2) pula memansuhkan Lembaga Pengurusan Petempatan Pertanian Melayu yang ditubuhkan di bawah Malay Agricultural Settlement Rules 1950 tersebut. Dengan pembatalan dan pembubaran ini, status tanah Kampong Bharu adalah sama seperti tanah-tanah lain yang akan terdedah kepada pemilikan pihak-pihak lain sedangkan tujuan utama penubuhan Kampong Bharu adalah khas semata-mata untuk orang Melayu di Kuala Lumpur.

Lebih baik Penjajah British yang menjamin hak Ketuanan Melayu daripada
Kerajaan Ketuanan Melayu yang akan menghapuskan hak bangsa sendiri
atas nama kemajuan dan pembangunan.

Fasal 51 RUU PPKB 2010 seterusnya menyatakan bahawa tiada apa-apa
tindakan guaman, pendakwaan atau prosiding lain boleh diambil atau
dibawa, dimulakan atau dibuat ke atas Perbadanan atau anggota
Perbadanan, atau anggota jawatankuasa, atau mana-mana pekerja atau ejen Perbadanan di dalam mana-mana mahkamah. Ini adalah kekebalan Perbadanan daripada undang-undang. Peruntukkan ini sekali lagi menunjukkan bahawa RAJA KAMPONG BHARU dan Perbadanan adalah kebal melebihi kekebalan Raja-Raja Melayu yang ada. Hidup Raja Kampong Bharu.

Akhirnya kepada pemilik tanah Kampong Bharu, ingatan ini kepada anda
semua. Adakah ini yang anda mahukan? Adakah ini yang diperjuangkan
selama ini untuk pembangunan? Tepuk dada tanya selera. Tiada sesiapa
boleh mempertahankan hak anda melainkan anda sendiri.

Zulhazmi Shariff

Najib Diajak Berdiskusi, Jika Takut Debat

Posted: 23 Jan 2011 10:37 PM PST

Dari Malaysiakini

Naib Presiden PAS Salahudin Ayub berkata pilihan raya kecil DUN Tenang merupakan pentas terbaik untuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berdebat dengan ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengenai program 100 hari sekiranya menawan Putrajaya.

Menyifatkan debat itu sebagai “Debat Agung”, Salahudin berkata Najib tidak wajar menolak cabaran tersebut sekiranya beliau “konsisten, berani dan tidak berdolak-dalik dalam komitmen beliau untuk menyaksikan rakyat diberikan maklumat dan informasi yang telus”.

“(Saya) mengulangi atas nama Pakatan Rakyat, Najib wajar menerima tawaran ini.

“Tidak ada hujah beliau menolak cabaran ini. Malah dalam mesyuarat Majlis Tertinggi Pakatan Rakyat bersetuju, jika beliau (Najib) takut untuk menggunakan perkataan debat, pentas yang sama boleh diubah menjadi diskusi ilmiah.

“(Ini kerana) rakyat perlu diberikan kefahaman. Kita yakin pemimpin Pakatan Rakyat mampu menjelaskan apa hujah dan substancenya,” katanya dalam satu sidang media di bilik operasi PAS di Tenang pagi ini.

Salahudin yang juga ahli parlimen Kubang Kerian berkata tawaran debat itu dibuat sekali lagi ekoran pelbagai kecaman dan tuduhan jahat termasuk dakwaan negara akan bankrap seandainya Pakatan Rakyat mengambil alih Putrajaya.

Sebelum ini Anwar mencabar Najib yang juga presiden Umno untuk berdebat mengenai cadangan Pakatan Rakyat itu, tetapi ditolak oleh Najib.

Malah, Anwar juga tetap terus mencabar Najib dalam satu ceramahnya di Felda Tenang setelah Najib menyindirnya Anwar ‘akan demam’ sekiranya Najib “mendedahkan semua maklumat” tentang Anwar.

“Kami dari jentera pilihan raya PAS dan Pakatan Rakyat bersedia untuk memberikan pentas bebas dan wibawa serta ruang seluasnya bagi pemimpin meyakinkan rakyat dengan seluruh penghujahan mereka atas isu mengapa Pakatan Rakyat atau BN yang wajar disokong rakyat,” kata Salahudin.

“Najib jangan lari daripada cabaran (ini). Beliau telah memperlekeh mencemuh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Kita tidak mahu (debat) isu soal peribadi,” katanya.

How Corporate America Is Pushing Us All Off a Cliff (APCO)

Posted: 23 Jan 2011 07:59 PM PST

From Global Research
By Michael Moore

When someone talks about pushing you off a cliff, it’s just human nature to be curious about them. Who are these people, you wonder, and why would they want to do such a thing?

That’s what I was thinking when corporate whistleblower Wendell Potter revealed that, when “Sicko” was being released in 2007, the health insurance industry’s PR firm, APCO Worldwide, discussed their Plan B: “Pushing Michael Moore off a cliff.”

But after looking into it, it turns out it’s nothing personal! APCO wants to push everyone off a cliff.

APCO was hatched in 1984 as a subsidiary of the Washington, D.C. law firm Arnold & Porter — best known for its years of representing the giant tobacco conglomerate Philip Morris. APCO set up fake “grassroots” organizations around the country to do the bidding of Big Tobacco. All of a sudden, “normal, everyday, in-no-way-employed-by-Philip Morris Americans” were popping up everywhere. And it turned out they were outraged — outraged! — by exactly the things APCO’s clients hated (such as, the government telling tobacco companies what to do). In particular, they were “furious” that regular people had the right to sue big corporations…you know, like Philip Morris. (For details, see the 2000 report “The CALA Files” (PDF) by my friends and colleagues Carl Deal and Joanne Doroshow.)

Right about now you may be wondering: how many Americans get pushed off a cliff by Big Tobacco every year? The answer is 443,000 Americans die every year due to smoking. That’s a big cliff.

With this success under their belts, APCO created “The Advancement of Sound Science Coalition.” TASSC, funded partly by Exxon, had a leading role in a planned campaign by the fossil fuel industry to create doubt about global warming. The problem for Big Oil speaking out against global warming, according to the campaign’s own leaked documents, was that the public could see the “vested interest” that oil companies had in opposing environmental laws. APCO’s job was to help conceal those oil company interests.

And boy, have they ever succeeded. Polls now show that, as the world gets hotter, Americans are getting less and less worried about it.

How big is this particular cliff? According to the World Health Organization, climate change contributes — right now — to the deaths of 150,000 people every year. By 2030 it may be double that. And after that…well, the sky is literally the limit! I don’t think it’s crazy to say APCO may rack up even bigger numbers here than they have with tobacco.

With this track record, you can see why, when the health insurance industry wanted to come after “Sicko,” they went straight to APCO. The “worst case,” as their leaked documents say, was that “Sicko evolves into a sustained populist movement.” That simply could not be allowed to happen. Something obviously had to be done.

As Wendell Potter explains, APCO ran their standard playbook, setting up something called “Health Care America.” Health Care America, according to Potter, “was received by mainstream reporters, including the New York Times, as a legitimate organization when it was nothing but a front group set up by APCO Worldwide. It was not anything approaching what it was reporting to be: a ‘grassroots organization.’ It was a sham group.”

Health Care America showed up online in 2007 (the year “Sicko” was released) and disappeared quickly by early 2008. You can still find their website archived here. As you’ll see, their “moderated forum” allowed normal, everyday, in-no-way-employed-by-the-insurance-industry Americans to speak out. For instance, here’s something Nicole felt very strongly about:

“Moore shouldn’t be allowed to call his film a ‘documentary.’ It should be called a political commercial. We need to fix our health care system, but we shouldn't accept a Hollywood moviemaker's political views as the starting point.”

Here’s what Wendell Potter revealed about the insurance industry’s media strategy:

“As we would do the media training, we would always have someone refer to him as ‘Hollywood entertainer’ or ‘Hollywood moviemaker Michael Moore.’ They don’t want you to think that it was a documentary that had some truth.”

Thanks for your perspective, “Nicole”!

Now, how big was THAT cliff? A pretty good size — according to a recent study, 45,000 Americans die every year because they don’t have health insurance.

And here we are in 2010. A lesser PR firm might be resting on its laurels at this point, content to sit back and watch hundreds of thousands of people continue to be pushed off the various cliffs they’ve built. But not APCO! Right now they’ve taken on their biggest challenge yet: leading a giant, multi-million dollar effort to help Wall Street “earn back the trust of the American people.”

We may never know the size of this particular cliff. But we can be sure it’s gigantic. According to the New York Times, one of the things Wall Street’s recession gave us is “the crippling of the government program that provides life-sustaining antiretroviral drugs to Americans with H.I.V. or AIDS who cannot afford them.” Internationally, organizations fighting AIDS and other diseases are “hugely afraid” of cutbacks in funding.

Of course, there are the 101 ways recessions kill quietly. For instance, children’s hospitals are seeing a sharp 55% rise in the abuse of babies by parents.

And that’s just the previous cliff. If APCO and its Wall Street co-conspirators lull us into turning our backs on them again, we can be sure the next cliff — the next crash — will be much bigger.

Anyway, this is all just a way for me to say to APCO: No hard feelings! My getting mad at you would be like a chicken who’s still happily pecking away getting mad at McDonald’s. Compared to the millions you’ve already turned into McNuggets, you’ve actually treated me much, much BETTER! Spying on my family, planting smears and lies about me, privately badgering movie critics to give the film a poor review, scaring Americans into believing they’d be committing a near-act of treason were they to go to the theater and see my movie — hey, ya done good, health insurance companies of America. And, most important, you stopped the nation from getting true universal health care. Good job!

There’s only one problem — I’m not one of those “liberals” you fund in Congress, the ones who fear your power.

I’m me. And that, sadly, is not good for you.

Yours in good health,

Michael Moore

P.S. It seems to me that APCO’s discussion of pushing me off a cliff should legitimately be part of their Wikipedia page. And why not something about their role in Wall Street’s new PR offensive? So I’m asking everyone interested to write something up that meets Wikipedia’s guidelines and help bring the APCO Worldwide entry up to date. Post it somewhere online and send a tweet about it to @mmflint. I’ll award a signed copy of “Sicko” by noon Sunday to the best entry…and then deputize you to post it on Wikipedia for real and make sure APCO’s minions don’t take it down. Just be sure afterward not to walk near any cliffs!

P.P.S. The late, great comedian Bill Hicks had some thoughts about marketing and the people who do it.

Michael Moore is a frequent contributor to Global Research. Global Research Articles by Michael Moore

Tiada ulasan: