Pengikut

Nuffnang

Sabtu, 23 Oktober 2010

Zulkifli Noordin

0 ulasan
sumber :-

Zulkifli Noordin


FITNAH DARI TIMUR TENGAH

Posted: 23 Oct 2010 01:45 AM PDT


(Dr. Fathul Bari mengetuai 40 ulama' muda menyertai UMNO menyerahkan borang keahlian kepada YAB Perdana Menteri disaksikan oleh YAB TPM)

Salam 2 all.

Saya menerima beberapa email dan sms daripada beberapa sahabat yang berada di Timur Tengah hari ini yang menyampaikan berita dua tiga ekor Pak Jangoat yang sedang melawat negara Arab membawa cerita fitnah dalam ceramah disana mendakwa saya telah cuba membawa rakan saya Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin menyertai UMNO.

Salah satu email tersebut berbunyi "Pak Jangoat itu menceritakan bagaimana ramainya ejen UMNO berjumpa dengan Dr. Asri untuk menjemput beliau menyertai UMNO. Sampai Bukit Aman pun ada. Antara yang paling awal berjumpa Dr. Asri ialah Zul Noordin". Dan banyak lagilah fitnah dan cerita karut yang dibawa oleh Pak Jangoat-Pak Jangoat ni.

Saya telah menghantar mesej kepada Pak Jangoat-Pak Jangoat tersebut meminta kasahihan berita itu namun mereka tidak memberi sebarang respon, mungkin takut fitnah dan pembohongan mereka terbongkar. Lalu saya hubungi beberapa sahabat yang menghadiri majlis teresbut dan mereka mengakui mendengar sendiri kenyataan Pak Jangoat tersebut! Sampai ada yang siap bersumpah mengakui kebenaran berita itu!!

Oleh itu saya tiada pilihan selain menjawab fitnah dan pembohongan Pak Jangoat ini secara terbuka. Saya sebenarnya bukan jenis suka nak melayan fitnah dan pembohongan saperti ini, ngabih boreh je kata orang Nogori. Buang ayaq lioq kata orang Kedah. Wasting time kata awe Kelate! Tetapi kerana ini membabitkan silaturahim dan hubungan saya dengan rakan saya Dr. Asri, saya memilih untuk menjawabnya secara terbuka. Semoga ALLAH memberikan keampunan kepada saya atas salah silap dan kelemahan saya ini.

Pertama, jelas Pak Jangoat ni tidak pernah membaca pendirian saya yang telah disiarkan diblog ini, dan disiarkan secara meluas juga di akhbar-akhbar cetak dan siber termasuk MalaysiaKini, Malaysian Insider, Utusan Malaysia, Berita Harian, The Star, New Straits Times, dan di TV3, RTM dan lain-lain.

Saya dengan jelas menolak cadangan Dr. Asri untuk menyertai UMNO atau mana-mana parti politik termasuk PAS. Ini adalah kerana dengan kedudukan dan status beliau sebagai bekas Mufti yang diterima pelbagai lapisan masyarakat, adalah merugikan jika beliau menyertai mana-mana parti politik. Kalau beliau sertai UMNO, ahli dan penyokong PAS akan menolak beliau. Kalau beliau menyertai PAS, ahli dan penyokong UMNO akan mengenepikan beliau. Apatah lagi arus kuat diperingkat akar umbi yang memandang serong kepada Dr. Asri dengan label Wahabbi.

Malah beliau pernah ditangkap kerana mengajar tanpa tauliah oleh Jabatan Agama Islam Selangor. Dan beliau memang tidak diberi tauliah dan dilarang berceramah kerana label Wahabbi yang melekat didahi beliau. Malah semasa memegang jawatan Mufti Perlis pun ada pendudukPerlis yang membantah sikap beliau yang dikatakan terlalu ekstrem dalam fahaman Wahabi, sehingga pernah kain rentang dan sepanduk dipasang mengutuk Dr. Asri.

Oleh itu, saya berpendapat adalah tidak wajar Dr. Asri menyertai mana-mana parti politik. Apatah lagi jika dilihat senario politik hari ini dimana didepan mata kita, ulama' dan agamawan pun boleh terbalik. Terpaksa berkompromi dan memberi diskaun sana sini. Sehingga sanggup meninggalkan perjuangan mendirikan daulah Islamiyah dan melaksanakan syariat Islam termasuk hudud, qisas dan ta'zir. Nama ALLAH pun boleh dijual beli sebagai bahan komoditi politik murahan!

Pandangan ini telah saya nyatakan dengan jelas didalam blog saya ini. Sesiapa yang berminat bolehlah melayari semula tulisan tersebut.

Jadi apabila saya mendapat maklumat 40 orang lebih ulama' muda dijangka menyertai UMNO, saya lantas berjumpa sendiri dengan Dr. Asri. Pertemuan berlaku di Restoran Seri Pan Pacific Hotel, kerana itu tempat kegemaran Dr. Asri makan minum jika di Kuala Lumpurkerana beliau pun tinggal disebuah kondominium mewah bersebelahan Pan Pacific milik seorang pemimpin kanan UMNO. Memang disitulah tempat menginap Dr. Asri apabila berada di Kuala Lumpur. Pada saya tidak salah bagi Dr. Asri tinggal di kondo mewah milik pemimpin UMNO atau makan direstoran UMNO. Eh, tidor sebantal sekatil dengan DAP pun halal, takkan dok kondo orang UMNO haram kot?

Pada saya yang salah nya ialah jika beliau mahu menyertai UMNO. Apabila berjumpa, saya terkejut diberitahu bahawa beliau dan sahabatnya Dr. Fathul Bari Mat Jahaya (anak mantan Mufti Perlis) adalah antara perancang utama untuk 40 ulama' muda ini menyertai UMNO! Malahan malam pertemuan saya dengan Dr. Asri itu berlaku beberapa ketika sebelum pengumuman mereka menyertai UMNO diisytihar dihadapan PM di PWTC.

Lalu saya menegaskan kepada Dr. Asri bantahan saya untuk beliau menyertai UMNO. Dan saya berikan sebab-sebabnya saperti yang telah saya sebut.

Malahan saya tahu YAB PM tidak bersetuju mengenai cadangan Dr. Asri menyertai UMNO. Dan jawapan daripada YAB PM sangat jelas dan tegas, beliau bersetuju dengan pandangan saya bahawa adalah tidak wajar untuk Dr. Asri menyertai mana-mana parti politik samada UMNO, PAS atau alain-lain. Kata YAB PM, eloklah Dr. Asri saperti keadaan sekarang, tidak terikat dengan politik kepartian. Malahan YB Tun Dr. Mahathir, mentor Dr. Asr sendiri telah membuat kenyataan membantah Dr. Asri daripada menyertai UMNO atau mana-mana parti politik lain. Jadi konsensus pandangan masa itu ialah tidak bersetuju Dr. Asr menyertai UMNO, walaupun ada dikalangan pemimpin UMNO termasuk mentor Dr. Asri iaitu Dato' Seri Shahidan Kassim yang mahu beliau menyertai UMNO. Itu tidak salah, sebagaimana ramai pemimpin PAS dan PKR juga mahukan Dr. Asri menyertai PAS ataupun PKR.

Dan pada malam pertemuan itu, saya telah menyampaikan pandangan jelas dan tegas saya sindiri dan ramai pihhak lain termasuk YAB PM kepada Dr. Asri, eloklah jangan sertai mana-mana parti politik, samada UMNO ke, PAS ke atau lain-lain! Jangan libatkan diri dalam politik kepartian!

Itulah mesej jelas yang telah saya nyatakan kepada Dr. Asri malam itu. Malahan saya meminta beliau supaya jangan hadir pun majlis perisytiharan kemasukan ke UMNO oleh Dr. Fathul dan 40 rakan ulama' muda yang lain, kerana khuatir ianya akan membawa fitnah!

Dan pada malam itu kami berbincang panjang tentang beberapa perkara menyentuh tentang keadaan umat Islam, politik cacamerba orang Melayu, kelamkabutnya PAS-UMNO hari ini, dan Dr. Asri juga menceritakan beberapa perkara tentang Anwar yang saya sendiri pun tidak tahu, tetapi setelah diberitahu menguatkan keyakinan saya bahawa Anwar memang tidak layak menjadi pemimpin negara. Apa butiran yang kami bincang tidak perlu saya dedahkan, tetapi cukup memberikan saya kefahaman tentang watak dan pendirian sebenar Dr. Asri sendiri tentang beberapa perkara dan isu yang dihadapi, samada peribadi atau lain-lain.

Sebenarnya hubungan saya dengan Dr. Asri sudah lama, sejak beliau belum bergelar doktor pun. Masih lagi ustad biasa aje pun. Kami menjadi akrab semasa saya sibuk bergelut menangani isu murtad yang berlaku khususnya murtadnya Nor Aishah Bukhori tahun 1997. Ingin saya tegaskan memang ada pendirian dan pendapat Dr. Asri yang saya tidak setuju dan bantah, namun itu tidak bermakna persahabatan dan silaturrahim mesti diputuskan. Yang mana saya tidak bersetuju, saya akan nyatakan terus kepada beliau tanpa perlu saya nak dedahkan kepada umum kecuali jika perlu. Itu etika persahabatan dengan beliau yang saya pegang, kecuali kalau keadaan memerlukan saya sebut kepada umum barulah akan saya lakukan, itupun setelah berbincang dan berhubung dengan beliau.

Sebab itu kepada Pak Jangoat-Pak Jangoat yang sedang membuat lawatan ke Timur Tengah itu, janganlah cuba nak bawa fitnah dan pembohongan. Kalau rasa pungkok tu boleh tahan dibakar panas api neraka, maka teruskanlah. Tetapi kalau api mancis pun tak tahan, nasihat saya hentikanlah pembohongan dan fitnah itu. Dunia sekarang sudah kecil dan tanpa sempadan. Jangan ingat kita kelentong dan fitnah orang dihujung dunia orang sini tak tahu. Hanya dengan satu klik, seluruh dunia akan tahu. Takkanlah kerana nak cari glamer dan populariti duniawi, kita sanggup melakukan pembohongan dan penipuan. Takde kelas lah kalau macam tu Pak Jangoat oii!! Janganlah jadi macam budak ingusan tadika!!

Apapun yang kamu nak buat Pak Jangoat, bagi saya hubungan saya dengan Dr. Asri tetap baik, dan moga begitulah hendaknya dipelihara ALLAH. Saya tetap menghormati belaiu sebagai rakan dan ilmuan, walaupun banyak perkara dan pendirian beliau yang tidak saya setujui. Namun kalau ALLAH mentaqdirkan sebaliknya, saya pasti akan menerimanya dengan keredhaan insyallah. Yang baik itu datangnya dari ALLAH, yang tidak adalah kelemahan saya sendiri. Semoga ALLAH mengampuni saya atas kelemahan dan kesilapan saya.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Sabtu
14 Zul Qaedah 1431
22 Okt 2010

LASYKAR SYUHADA

Posted: 22 Oct 2010 11:20 PM PDT

Salam 2 all.

Saya tertarik dengan cerpen bertajuk "Layskar Jihad" yang ditulis oleh sahabat saya Fudzail Mohd. Nor yang disiarkan oleh akhbar Berita Harian hari ini. Ianya berkisar tentang kisah perjuangan di Gaza. Saya rasa cerita ini wajar dibaca sebagai satu pengajaran dan iktibar khususnya bagi bangsa Melayu beragama Islam.

Kebetulan semalam team "Viva Falastin" dari Malaysia yang menyertai konvoi bantuan kemanusiaan "LifeLine 5" gabungan 340 sukarelawan seluruh dunia membawa 137 kontena bantuan kemanusiaan berjaya memasuki Gaza, Falastin.

Saya dan saudara Fudzail juga kebetulan baru sahaja berada dibumi yang diberkati Gaza semasa kempen "Ramadhan di Gaza" baru-baru ini. Saya boleh merasai kegembiraan yang dilalui oleh para sukarelawan Viva Falastin yang berada di bumi Gaza bersama umat Falastin. Dan saya boleh bayang wajah-wajah ceria anak Falastian yang menyambut kedatangan konvoi tersebut. Insyallah jika tiada aral saya akan kembali ke Gaza selepas sidang Parlimen berakhir 15.12.2010 jika keadaan mengizinkan insyallah.

Diwaktu yang sama, bagi yang berminat membaca sendiri cerpen "Lasykar Syuhada", sila layari laman web www.fudzail.blogspot.com. Ada tawaran menarik bagi sesiapa yang membeli buku cerita "Trilogi Aoteroa" termasuk tiket penerbangan pergi-balik ke New Zealand, I-Pad dan banyak lagi. Buat pengetahuan, buku "Trilogi Aoteroa" akan dilancarkan secara rasmi oleh YAB Dato' Sri Najib, Perdana Menteri Malaysia pada hari Selasa 02.11.2010 @ 3pm di Parlimen Malaysia. Jangan tak beli yop!

Adios amigos.

Zulkifli Bin Noordin
Sabtu
14 ZulQaedah 1431
22 Okt 2010

###########################

LASYKAR JIHAD
Fudzail Md. Nor

Berita Harian Sabtu 23 Oktober 2010

(1)

KEEMPAT-EMPAT mereka bernafas kelegaan sebaik memboloskan diri dari terowong sepanjang 640 meter. Salah satu dari lebih 800 terowong di sempadan Rafah dan Gaza, terowong yang memisahkan dua dunia. Dalamnya empat meter, lebar satu meter, tinggi mencecah dua meter, cukup-cukup untuk memuatkan seorang demi seorang. Berjalan dalam kegelapan. Meraba-raba, terkadang, teraba punggung orang di depan. Berjalan perlahan, bernafas dalam kekurangan oksigen. Dalam dada berdebaran.

Apa sahaja boleh terjadi, termasuk pengeboman daripada serangan udara tentera Israel.

Datuk Ariffin terduduk dalam bangsal, mencari oksigen, meraba mencari rokok, tetapi teringat sudah berada pada bulan Ramadan. Ketiga-tiga yang lain, Datuk Rusdi, Datuk Mushil dan Datuk Imran sama terduduk di atas pasir. Awal subuh dan suhu masih rendah memberi kenyamanan dalam debaran jantung yang terus kencang.
"Fasa pertama misi sudah selesai!"

Mereka mengangguk. Menyeludup masuk ke Gaza mempunyai risiko besar. Tetapi destinasi itu bukan kebetulan. Mereka tahu dan tidak peduli. Semuanya sudah dirancang dengan teliti, sudah bersedia dengan apa saja kemungkinan. Tiada jalan kembali.

Datuk Ariffin bangkit melihat keluar bangsal, memastikan tiada kelibat pihak penguatkuasa Palestin, apalagi tentera dan perisik Israel yang menjejak. Mata liar mencari petunjuk seperti yang telah dirancang. Ternampak sebuah kereta kuning cair parkir dalam 30 meter.
"Kenderaan yang ditempah sudah menanti!"

Mereka bergegas mengambil beg, berlari anak ke kereta.

"Kata laluan!" Pemandu berkumis, berkaca mata hitam bertanya.
"Angelina Jolie!"

Pemandu mengangguk sambil mata merenung wajah keempat mereka yang cuba kelihatan tenang. Cuba untuk menjadi macho dan hebat.

(2)

PERJALANAN dari Rafa ke bandar Gaza melalui kawasan kem pelarian yang kelihatan tidak teratur dengan bangunan seperti tidak siap. Keempat Datuk dengan satu misi bersama itu menatap pemandangan dengan penuh perhatian. Seperti dalam mimpi pula untuk berada di bumi bersejarah yang selama ini hanya diketahui dari media, buku-buku dan cerita-cerita.

"Ini bukan sahaja bumi anbia, tetapi juga bumi Musyrikin!"

Yasir, pemandu yang fasih berbahasa Inggeris itu menjadi pemandu pelancong yang baik.

"Kalau tiada orang jahat, tiada diturunkan nabi-nabi!"

Yasir menyambung cerita. Dari sejarah ribuan tahun ke situasi semasa. Seperti sahaja berada dalam dokumentari National Geoghrapic. Seketika, setelah berlegar di kawasan perumahan dan kedai-kedai, mereka menghampiri sempadan Israel.

"Tengok seberang tembok, di sana Israel, tanah kami yang dirampas sejak tahun 1948! Setiap hari melihat tanah yang dirampas, setiap hari yang tidak memudarkan semangat untuk kembali ke tanah kelahiran!"

Suara Yasir mendesir bersama-sama angin Mediterranean berhembusan. Suara yang melontar dendam dan keazaman. Wajahnya serius.

Datuk Ariffin, Datuk Imran, Datuk Rusdi dan Datuk Mushil mengangguk dengan wajah-wajah yang gusar. Kehadiran mereka ke bumi Gaza di bulan Ramadan bukan lagi satu mimpi, mereka benar-benar bernafas di ruang magis. Ruang yang membawa harapan berbunga dari satu misi kudus.

"Berapa lama kalian mahu berada di Gaza?" Yasir bertanya.

"Paling lama dalam dua minggu!" Jawab Datuk Mushil.

"Tidak menyambut Syawal di sini?"

"Kalau ada rezeki, mahu juga!" Datuk Imran pula menjawab.

"OK. Setelah tiba dan rehat di hotel, saya boleh bawa keliling Gaza, melihat kem-kem pelarian dan kita berbuka puasa di salah sebuah masjid dalam kem pelarian!"

Yasir mengatur jadual aktiviti, sesuatu yang tidak termasuk dalam pembayaran, tetapi cukup melegakan empat Datuk yang membawa pakaian cukup-cukup untuk seminggu.

(3)

MELIHAT kesan-kesan perang dan serangan rejim zionis yang ganas memang menginsafkan empat Datuk. Ada kalanya air mata mereka bergenangan melihat keadaan dhaif di khemah pelarian dan apabila bertemu dengan mereka yang cacat akibat serangan bom. Apalagi bertemu kanak-kanak pelarian yang kelihatan terbiar walau ceria dan berkumpul setiap kali melihat kedatangan mereka, 'pelawat' dari Malaysia, sebuah negara yang menjadi sebutan ramai kerana banyak membantu dan menyokong perjuangan rakyat Palestin sejak lama.

Sebaik solat Tarawih, mereka bersantai di kawasan pantai yang mula dipenuhi ramai warga Palestin. Meriah dengan manusia mengunjungi gerai makan yang menawarkan shisha dan tayangan filem percuma.

"Ada lebih 150 masjid yang musnah akibat pengeboman, manakala 300 yang lain rosak!"

Datuk Rusdi mengulang maklumat yang diterima. Sebagai seorang yang pernah menjadi pegawai kerajaan menjaga wang zakat dan masjid, dia mengira-ngira jumlah kos yang diperlukan untuk membina semula atau membaiki masjid-masjid tersebut. Sememangnya dia tahu wang zakat yang dikutip olehnya selama ini tidak semuanya sampai kepada yang berhak, malahan ada ketirisan dan digunakan untuk urusan lain, termasuk penyelewengan dalam bentuk hiburan seperti lawatan sambil belajar atas nama urusan rasmi. Walhal, tidak lebih untuk melancong secara percuma. Kekadang pelbagai perancangan dan tindakan dibuat atas nama agama pun tidak lebih sekadar menutup pelbagai kelemahan dan kepincangan di kalangan pegawai.

"Masjid di Gaza ini semuanya ada kelas tahfiz, sudah puluhan ribu hafiz yang lahir. Nampaknya dalam keadaan seperti penjara ini, warga Palestin di Gaza tetap bersemangat untuk meneruskan perjuangan, bersedia untuk kembali ke tanah yang dirampas!"

Sambung Datuk Mushil sambil matanya sesekali meninjau wanita-wanita Palestin yang lalu lalang. Tidak dapat mengelak untuk mengagumi kecantikan mereka, apalagi buat seorang yang selama ini ada banyak skandal sebagai ketua pengarah sebuah stesen TV. Dikelilingi artis-artis glamor yang mahukan publisiti dan kemewahan hidup tanpa bekerja keras. Datuk Mushil selalu mengambil kesempatan tanpa mengira dosa pahala. Asalkan bahagia dan seronok melapah seorang demi seorang artis wanita, terutama yang baru mahu berkecimpung dalam dunia hiburan dengan impian ke persada sebagai penghibur popular, selain kalau-kalau bernasib baik disambar para Datuk yang mahu melengkapkan kuota poligami.

"Kamu perasan selama dua hari di sini, sudah keliling Gaza, kita belum bertemu seorang pun peminta sedekah. Walhal, majoriti hidup di bawah paras kemiskinan!"

Datuk Ariffin mencelah. Sebagai seorang ahli politik yang sekian lama hidup mewah di bawah kuasa politik yang mana matlamat menghalalkan cara, dia cukup arif dengan sikap ahli politik yang lebih kurang sahaja sikap, sebagai peminta sedekah, kalau tidak sebagai pencuri dan perompak wang rakyat. Malah kekadang ada kebenarannya yang ahli politik sama taraf dengan pelacur, sesuatu yang tidak dinafikan oleh Datuk Ariffin yang telah menggadai bukan sahaja maruah diri, malah bangsanya sendiri dengan bisnes atas angin dan ali baba. Menidakkan hak majoriti kerana dia termasuk golongan elit yang berkuasa.

"Betullah! Malah ada yang apabila kita mahu beri wang, menolak dan minta masukkan dalam tabung, untuk dikongsi bersama!" Datuk Imran melepaskan kata-kata sambil melihat jauh ke arah kerlipan lampu kapal-kapal. Sebagai seorang penyanyi rock veteran yang bukan sahaja glamor, pernah menjadi idola anak muda malahan hidup dalam berfoya-foya, Datuk Imran selalu mencari publisiti murahan dengan konsert amal dan aktiviti seperti berbuka puasa bersama anak-anak yatim. Semuanya sandiwara, apalagi pihak media terus memberatkan hiburan dengan menjadikan artis sebagai bahan pelaris, walhal, kebanyakan artis seperti Datuk Imran yang mendapat anugerah Datuk kerana jasa mencemarkan budaya dengan budaya rock dan hippie, tidak lebih sekadar gimik.
Hidup dalam kemungkaran, solat tidak tentu hala dan mabuk-mabuk. Lebih banyak membawa keburukan kepada masyarakat yang menjadikan hiburan sebagai pelengkap kehidupan setelah muak, jelak, mual dan benci dengan gelagat, suasana politik dan ahli politik yang tidak berhabisan berebut kuasa. Jatuh menjatuh dan fitnah menfitnah sesama sendiri terutama kalau dalam sidang Parlimen yang boleh menjadi sarkis dan zoo.

Maka dalam kemeriahan malam Ramadan di Gaza menyelubungi suasana, tetapi tidak pada keempat Datuk yang kelihatan serba kekeliruan. Masih dalam ketidakpastian walau sebelum ini bertekad dengan satu misi. Sanggup masuk secara haram ke Gaza kerana tidak mahu menunggu lama untuk visa dikeluarkan oleh pihak berkuasa Mesir.

Misi yang diharapkan boleh mengubah satu destini dan destinasi kehidupan, setelah puluhan tahun bernafas dalam dosa, noda, pembohongan dan hipokrasi. Misi yang lahir dari satu sesi karaoke di pusat perjudian atas gunung setelah melihat dengan mata sendiri, seorang Tan Sri bertaraf bilionair mati sakit jantung di atas dada telanjang seorang GRO dari negeri China.

(4)

"KAMU tahu, abang saya adalah seorang syuhada. Dia menjadi pengebom berani mati yang berjaya membunuh 15 orang askar Zionis laknatullah di bandar Jericho!"
Keempat-empat Datuk segera tersedar mendengar cerita Yasir walau cukup mengantuk. Perjalanan selepas Zuhur ke kawasan khemah pelarian terbesar dan paling padat di dunia, Al-Jabaliah memang cukup menyeksakan kerana mata terpaksa dibuka luas. Tersengguk bersama cerita Yasir yang tiba-tiba terasa menyegarkan.

"Kamu tahu ini juga bermakna, saya boleh menjadi ahli syurga kerana setiap syuhada boleh memilih 70 orang untuk bersamanya ke dalam syurga!"

Mendengar perkataan syuhada dan ahli syurga menambahkan tarikan. Semua orang mahu masuk syurga walau ramai yang mencorakkan neraka dalam kehidupan seharian.

"Sebab itukah kamu memandu berbahaya," Tanya Datuk Ariffin yang sejak lama mahu menegur cara Yasir memandu. Ciluk sana, ciluk sini. Kadangkala laju tidak bertempat dan memotong ikut suka hati, walau Yasir bukan pemandu unik di Gaza, sedikit sebanyak mencemaskan.

Yasir ketawa.

"Ya! Saya ada lesen ke jannah!"

"Tetapi kami belum ada, kamu boleh mati syahid, masuk jannah, kami boleh mati katak di Gaza ini dengan cara kamu memandu!"

Ujar Datuk Rusdi diikuti ketawa beramai-ramai. Teringat jumlah mereka yang mati nahas jalan raya terus meningkat di tanah air, biarpun kenderaan semakin canggih dan jalan raya semakin banyak.

"Bukankah kamu berempat datang ke Gaza ini untuk mati syahid?"

Tanya Yasir kembali, setelah lima hari, Yasir sudah seperti lama mengenali empat orang Melayu awal lima puluhan yang juga sudah tidak segan silu bercerita latar belakang masing-masing.

Membongkar satu misi untuk mati syahid kerana yakin taubat mereka sukar untuk diterima. Walau berkali ke umrah dan haji, masih terasa terlalu banyak dosa dan noda untuk dihapuskan. Terlalu banyak menganiaya orang. Menipu, menyeleweng, berzina, memberi dan menerima rasuah, hantar santau, malah merogol dan merancang pembunuhan kerana persaingan dan dendam. Taraf kejahatan melampau yang menyebabkan keempat-empat mereka yang pernah bergelar golongan elit Melayu Baru itu bertekad untuk menyusup ke Gaza, berdepan dengan rejim Zionis dan kalau bernasib baik, mati syahid. Terus ke syurga tanpa hisab. Boleh bawa 70 orang lain sama-sama ke syurga.

"Kamu ahli politik bukan?" Tanya Yasir kepada Datuk Ariffin yang mengangguk.

"Di bumi Palestin ini pun ramai ahli politik yang korup. Sebab itu kami memilih parti Hamas walau dianggap teroris kerana sudah muak, jelak dan benci dengan pemimpin Fatah berpuluh tahun memungkiri janji dan amanah. Sebab itu saya cakap di sini bukan sahaja bumi anbiya, malahan bumi Musyrikin. Sebab itu orang Palestin berterusan dizalimi, dilanyak Yahudi kerana pemimpin kami ada yang sudah dibeli, korup dan mementingkan perut semata-mata. Perjuangan keramat membebaskan Palestin hanya sandiwara semata-mata. Apalagi dunia Arab yang bersetongkol dengan Israel dan Amerika!"

Tersentuh hati Datuk Ariffin yang memang selama ini sekadar proksi kepada ahli-ahli perniagaan yang menggunakan beliau untuk manipulasi kontrak. Kekayaan yang dikumpul di bawah dasar politik kronisme. Berguni-guni, malahan kadang berlori-lori wang tunai yang disimpan hasil rasuah dan penyelewengan. Hidup mewah tetapi seperti bangkai kerana makan minum duit haram.

"Kamu bayangkan nanti, berapa ramai yang kamu mesti minta maaf setelah menyalahgunakan, menyelewengkan duit rakyat, duit zakat, duit derma, seperti ramai ahli politik Palestin yang mengagihkan sesama sendiri sewaktu berkuasa dan menidakkan hak-hak kami, terutama anak-anak yatim, anak-anak pejuang yang syahid dan anak-anak yang terus dalam kemiskinan walhal hasil negara dari dana derma cukup menampung perbelanjaan untuk menanggung mereka!"

Yasir terus melepaskan apa yang selama itu terbuku dalam diri, apalagi setelah mengetahui niat dan tujuan misi empat orang Melayu bertaraf Datuk di bulan Ramadan ke Gaza, tanah genting sekangkang kera yang tidak putus dengan konflik dan terus mengorbankan jiwa para syuhada hampir setiap hari.

"Di kawasan Jabaliyah ini selalu ada tentera Israel menyusup masuk untuk membunuh mereka yang dianggap teroris. Kamu tahulah, dikalangan kami pun ramai pengintip upahan Israel yang cari makan dengan beri maklumat, kekadang maklumat salah kerana dendam dan dengki!"

Yasir memberhentikan kereta menghala ke kawasan lapang. Diperbukitan adalah sempadan Israel. Ada tembok dinding sedang dibina.

"Nampak kereta kebal, kereta pacuan empat roda yang mengawasi sempadan?"

Keempat-empat Datuk memandang dan mengangguk. Berdebaran, begitu hampir dengan sempadan Israel yang memungkinkan apa sahaja. Tentera Israel boleh bertindak mengikut keputusan mereka kerana 'keselamatan negara Israel' lebih penting daripada segalanya.

"Dahulu kawasan ini dipenuhi dengan pokok-pokok kurma, pihak Israel musnahkan semua dan kini menjadi kawasan lapang untuk memudahkan mereka membolos masuk. Semua kilang yang pernah memenuhi kawasan ini dibom dan diratakan, meranapkan terus ekonomi Gaza!"

Suasana menjadi hening. Hembusan bayu menerojah minda yang diselaputi bayang-bayang.

"Kalian mahu mati syahid bukan?"

Tanya Yasir. Separuh serius, separuh berjenaka.

"Nampak kereta kebal Israel itu sedang mara ke sini?"

Terpaku keempat-empat Datuk. Debaran jantung membawa gelombang ke wajah.

"Bersedia untuk melontar dengan batu-batu seperti yang kami, terutama anak-anak kami lakukan, kalian baling sebaik kereta kebal itu masuk ke kawasan Palestin!"
Yasir memberi arahan, setelah lama berteori dengan pelbagai strategi, hari ke enam Ramadan yang cerah itu boleh merealisasikan satu misi empat Datuk Melayu sebagai Laskar Syuhada, ribuan kilometer dari tanah air dan keluarga yang sudah diwariskan harta dan wang jutaan ringgit dalam ASB, Tabung Haji, akaun bank Islam, yang semuanya dari hasil tidak halal.

Kalau mereka mati syahid, bukan sahaja ke syurga malah semuanya menjadi halal, begitulah fatwa yang mereka sama-sama rumuskan di malam terakhir berkaraoke sebelum Ramadan. Fatwa yang menjadi pegangan sebagai sandaran ke syurga. Fatwa yang membawa mereka ke genting Gaza.

Seketika dalam pandangan menerpa ke arah kereta kebal Israel yang seakan laju menghampiri, imej-imej kehidupan lima dekad mereka seakan terlontar ke layar yang memerangkap perasaan. Wajah-wajah mereka yang pernah dianiaya, dirasuah, difitnah, di jadikan kambing hitam mengejek-ngejek ke seluruh ruang.
Suara-suara menuntut keadilan dan hak-hak mereka yang telah disalahgunakan berdengung, bergema, memekik-mekik ke seluruh pendengaran.

Tiba-tiba Datuk Ariffin terasa mual oleh perut memulas, Datuk Mushil pula berpinar oleh kecepatan jantung mengepam udara, Datuk Rusdi basah berpeluh-peluh kepanasan dan Datuk Imran seakan mahu terkencing. Segala-galanya begitu real sekali, tidak lagi sureal atau dalam sebuah mimpi. Sesaat yang mengerikan, mereka kini berdepan dengan tentera paling canggih dan kejam di dunia dan serentak, mereka yang lengkap berbaju raya Melayu dengan samping songket, secara spontan keluar dari kereta, berlari selaju mungkin untuk berpatah, menyusup keluar Gaza, ke terowong nun 50 kilometer di Rafah!

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Ucapan Anti-Demokrasi: Najib Didesak Pohon Maaf

Posted: 23 Oct 2010 01:37 AM PDT

Entah apa gerangan dengan kenyataan Presiden UMNO, Dato’ Sri Mohd Najib Razak sewaktu menyimpulkan ucapan perasmian beliau dalam Perhimpunan Agung UMNO kelmarin yang mana beliau telah menggesa semua anggota UMNO supaya tetap mempertahankan Putrajaya “walau berkecai tulang dan juga badan, walau bercerai jasad dari nyawa”.
 
Kenyataan beliau tersebut jelas mengundang persepsi negatif di kalangan rakyat kerana ianya seakan-akan menunjukkan bahawa anggota UMNO sanggup melakukan apa saja sehingga ke tahap mengganas dan menumpahkan darah hanya kerana mahu kekal berkuasa. Kenyataan Dato’ Sri Najib itu juga adalah bertentangan dengan semangat Demokrasi Berparlimen yang mendasari sistem pemerintahan negara sejak Merdeka hingga kini.
 
Jika sekiranya ditakdirkan bahawa Pakatan Rakyat diberi mandat oleh rakyat Malaysia untuk menerajui Kerajaan Persekutuan dalam Pilihan Raya Umum akan datang, maka UMNO-Barisan Nasional wajib menerima keputusan tersebut secara matang dan rasional atas semangat demokrasi dan keluhuran Perlembagaan. Ini kerana hanya rakyat yang berhak menentukan parti mana yang harus diberikan mandat untuk memimpin negara ini.
 
Justeru, saya mewakili pimpinan dan anggota KEADILAN mendesak agar Presiden UMNO menarik semula kenyataan beliau yang jelas sekali berniat jahat dan bersifat anti-demokrasi. KEADILAN juga menuntut supaya Dato’ Sri Najib memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia dan memberi jaminan bahawa sekiranya perubahan Kerajaan Persekutuan benar-benar berlaku dalam Pilihan Raya Umum akan datang, maka UMNO-Barisan Nasional akan menyerahkan kuasa secara terhormat dan dalam suasana yang aman dan harmoni.
 
DR. WAN AZIZAH WAN ISMAIL

BULETIN RAKYAT

0 ulasan
sumber :-

BULETIN RAKYAT


Team Chegubard, Adun Teja kecewa soal kaum pengaruhi trend undi sayap muda

Posted: 23 Oct 2010 03:10 AM PDT


Badrul Hisham Shaharin dan Chang Lih Kang menunjukkan manifesto barisan mereka yang bertanding jawatan Angkatan Muda Keadilan di Kuala Lumpur baru-baru ini.
SENAWANG, 23 Okt Anggota Majlis Pimpinan Pusat PKR, Badrul Hisham Shaharin yang bertanding jawatan ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) dengan gandingan Adun Teja Chang Lih Kang sebagai timbalannya kecewa kerana faktor kaum dijadikan pertimbangan sokongan pemilihan sayap muda PKR itu.
Badrul Hisham yang turut dikenali sebagai "Chegubard" berkata, beliau terkilan kerana aspek kaum masih dianggap sebagai faktor untuk memberikan sokongan kepada Chang yang dimasukkan dalam barisannya.
Katanya, ahli-ahli PKR seharusnya menunjukkan teladan positif kepada parti lain dengan mengetepikan soal ini.
"Saya mendengar di bawah (akar umbi), ada cakap-cakap yang bertanya mengapa saya pilih Chang Lih Kang, orang Cina sebagai calon bagi jawatan timbalan ketua AMK dalam pasukan saya.
"Saya hairan dengan perkara macam ini yang kelihatan masih wujud (dalam PKR) sedangkan kita tidak harus ikut garisan perkauman.
"Dia kaum apa, latar belakang apa, tidak harus wujud dalam PKR. Saya memang kecewa (apabila mendengar isu ini)," kata beliau ketika ditemui pada sesi pengenalan calon barisannya kepada ahli-ahli AMK PKR Negeri Sembilan di sini malam tadi.
Barisannya bertanding atas tema "Penerus Perjuangan Reformasi". Kata Badrul Hisham, ada pihak yang mempersoalkan sebab beliau memilih calon timbalannya daripada kalangan orang Cina. Perkara itu turut diakui Chang dalam ucapannya.
Dalam PKR, keanggotaan 50 peratus adalah orang Melayu, 23 peratus India, 12 peratus Cina dan 15 peratus lain-lain.
Bagaimanapun Badrul Hisham menekankan, isu itu belum mencapai tahap yang serius tetapi sebagai sebuah parti pelbagai kaum, perkara seperti ini tidak seharusnya wujud.
"Saya masih menganggap soal membangkitkan Chang Lih Kang seorang calon Cina dan tidak harus undi bagi jawatan timbalan sebagai kes terpencil.
"Kami yakin soal-soal ini tidak akan menjejaskan peluang kami untuk menang kerana kami mengetengahkan visi dan misi kami kepada para ahli," kata beliau lagi.
Kata beliau, pasukannya juga tidak membuat sebarang aduan mengenai isu berkenaan kepada jawatankuasa pemilihan pusat.
Ditanya mengenai pihak di belakang isu berkenaan, Badrul Hisham tidak mahu menuding jari ke arah mana-mana pihak.
Persaingan jawatan ketua AMK menyaksikan pertarungan satu lawan satu.
Badrul Hisham, ketua PKR Rembau mencabar Shamsul Iskandar Mohd Akin yang memutuskan untuk mempertahankan kedudukannya. Gandingan Shamsul Iskandar bagi jawatan timbalan ketua AMK ialah Khairu Anuar Zainudin Jonah.
Sementara itu, Chang yang berucap pada majlis tersebut berkata, beliau berharap ahli-ahli PKR khususnya AMK akan mengetepikan pemberian sokongan mengikut garis kaum dan latar belakang.
"Saya tidak kisah kalau saya kalah kerana saya tidak kacak, saya tidak kisah kalau saya kalah jika atas alasan saya tidak pandai berucap, tetapi saya tidak mahu kalah kerana menganggap saya seorang Cina atau kerana latar belakang saya," kata beliau yang juga bekas pemimpin pertubuhan bukan kerajaan Suaram dan Gerkaan Anti-ISA (GMI).
"Saya pernah terlibat dalam NGO Suaram, pernah bertindak sebagai setiausaha GMI... semasa dalam GMI, saya membantu mereka yang ditahan di bawah ISA, yang kebanyakan adalah orang Melayu-Islam termasuk anak Mursyidul Am PAS (Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat)," kata beliau.
"Saya pernah ditahan kerana membantu orang Melayu yang rumah mereka dirobohkan di Ampang, itu komitmen saya tak kira agama dan kaum.
"Kami akan membantu semua orang ... sebab itu saya sedih dengan tindakan segelintir orang yang menganggap saya orang Cina... nilai saya atas kebolehan saya, keupayaan saya, bukan kerana warna kulit dan latar belakang," kata beliau.
Selain Chang, barisan calon Badrul Hisham terdiri daripada  Dr Nicholas J Gantobon dari Sabah, Yunus Jamhari (Perak) dan Sivam Veeramuthu (Selangor) yang bertanding tiga kerusi naib ketua.
Proses pengundian pemilihan pusat PKR termasuk AMK dan Wanita akan bermula 29 Oktober ini, dijalankan secara berperingkat selama tiga minggu.
Ini kali pertama PKR memperkenalkan sistem pemilihan secara langsung melibatkan undi setiap ahli.

KEDAH online

0 ulasan
sumber :-

KEDAH online


CHEGU BARD MENDAHULUI

Posted: 23 Oct 2010 03:11 AM PDT

MEDIA Rakyat MALAYSIA

0 ulasan
sumber :-

MEDIA Rakyat MALAYSIA


Jangan takut gertakan Najib - DS Anwar

Posted: 23 Oct 2010 03:02 AM PDT

Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Cabang Bukit Gantang, Perak

0 ulasan
sumber :-

Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Cabang Bukit Gantang, Perak


Jom Kita Ber BBQ

Posted: 22 Oct 2010 10:53 AM PDT

Angkatan Muda Keadilan (AMK) Bukit Gantang bercadang untuk mengadakan majlis ramah mesra serta berkenal-kenalan antara ahli-ahli AMK Bukit Gantang.

Kami AMK Bukit Gantang juga menjemput semua AMK yang berdekatan untuk sama-sama hadir dan kenal-mengenali.

Majlis dijangka dimulakan pada jam 9.30 malam dengan hidangan BBQ istimewa (Kambing). Majlis dialog pula dijadual akan diadakan jam 10.00 malam untuk mendengar hasrat anak-anak muda untuk manfaat dan kebaikan mereka.

Lokasi: No 5 Lorong 1, Taman Molek SIMPANG Perak: 600 meter selepas simpang Simpang dan 500 meter sebelum simpang Taman Kaya.

Chegubard
Pada majlis ini dijangka rombongan En Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali "Chegubard" turut hadir Klik sini untuk profile beliau.

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang