Pengikut

Nuffnang

Rabu, 22 September 2010

Suara Sri Andalas

0 ulasan
sumber :-

Suara Sri Andalas


The Sri Maha Mariamman Hindu Temple Will Soon Be Rebuilt

Posted: 22 Sep 2010 01:00 AM PDT

The Sri Maha Mariamman Hindu temple in Section 16 Shah Alam will soon be rebuilt.

Its controversial demolition by the state government in 2007 had led to the Indians turning their backs on BN.

Seri maha mariamman temple replacement land pronouncement 210910 01The Selangor exco in charge of non-Muslim houses of worship, Dr Xavier Jayakumar, officially pronounced the 15,000 square feet of land which is located near the original site, gazetted as temple land in perpetuity.

"Tomorrow, the state exco meeting will also approve an allocation of RM300,000 to go to the construction of the temple," added Dr Xavier.

The state exco announced this to the 30-odd crowd at the temple construction site in a press conference after unveiling the project signboard.



He also explained that the land was ceded by the developer to be gazetted as temple land after a marathon session of 17 meetings with all parties concerned.

This gesture by the Pakatan state government shall soon see this house of worship returned to the Hindu devotees who have been resettled in a nearby high-rise residential project.

The temple's Hindu devotee association secretary M Muniandy who gave the welcome address at the beginning of the event expressed the resident's gratitude to the Pakatan-led state government for their efforts in securing new land for their house of worship.

"We are touched by the the state government's efforts and the excos who have worked to solve our woes," said Muniandy.

The event was preceded by a prayer recited by the temple's priest.

Also present during the even were fellow excos, Pandamaran assemblyperson Ronnie Liu and Batu Tiga assemblyperson Rodziah Ismail as well as representatives from Hindu Sanggam, Klang municipal councillors and local residents.

The temple, along with the squatter settlement of Rimba Jaya, was demolished in 2007 by the then BN-led state government as part of its Zero Squatter programme.

It resulted in intense protests by Indian groups and was said to be a trigger for the historic Hindraf rally on Nov 25 that year.




Source: Malaysiakini

Zulkifli Noordin

0 ulasan
sumber :-

Zulkifli Noordin


BIOR BETOI YOP!

Posted: 22 Sep 2010 08:26 AM PDT

Salam 2 all.

Teman agak terkejut membaca lapuran bahawa sebuah Sekretariat Tabung Misi Munajat Royalti Minyak Kelantan mengadakan perancangan membawa 40 orang ustad untuk sembahyang di Masjidil Haram untuk mendapatkan royalti minyak daripada Petronas (lapuran penuh teman siarkan dibawah yop). Teman dah check dan double check lapuran tersebut untuk pastikan kesahihannya (pase teman tak mau jadi macam setengah pak-pak jangoat main rembat je apa pemfitnah dan pembohong sumbatkan ke kepala dema yop, peh tu ngembek sakan macam fitnah tu betoi, langsung tak check walaupun ALLAH suruh check dulu). Dan teman dapati memang lapuran tu betoi yop.

Sebenarnya tak salah buat sembahyang ni dan doa mintak pada ALLAH, tapi yang mengejutkan teman kos sembahyang di Mekah ini ialah RM400,000-00!! Dekat setengah juta yop!!

Isyk..isyk..isyk..tak boleh ke sembahyang hajat tu buat di Stadium Kota Bharu je yop! Atau kat Stadium Darul Aman Kedah ke, atau mana-mana masjid yang berlambak dalam negara ni.

RM400,000-00 kalau bagi orang miskin buat rumah RM25,000-00 sebijik dah lebih 15 rakyat miskin dapat rumah. Kalau bagi fakir buat haji, 45 orang susah dah selesai tanggungjawab menunaikan rukun Islam. Banyak boleh buat dengan RM400,000-00 tu yop!!

Teman tak mau nak komen banyak sangat, nanti pak jangoat terkentut-kentut pulak. Tapi mengkome semua pikio sendiri lah yop. Naik riso juge teman dengan keghairahan dema mengejor royalti ni. Kalau pikio balik-balik yop, agaknya ada hikmahnya kot ALLAH tak bagi royalti ni. Tau ajelah yop, bab duit ni, jangankan ustad, adik beradik pun sanggup berbunuh yop!

Malahan Rasulullah saw sendiri pernah berpesan (lebih kurang mafhumnya), "aku tidak takut kamu (umat Islam) di uji dengan kemiskinan, tetapi aku lebih khuatir kamu dicuba dengan kesenangan!!". Berapa ramai yang dah tumbang apabila di uji dan dicuba dengan tiga "ta" ini..takhta..harta..wanita..!

Pada teman lah, daripada perabis dekat setengah juta untuk mintak duit dan kekayaan, lebih baik kita bermunajat mintak doa supaya ALLAH berikan keberkatan dan toyyibah kepada kita. Wallahua'lam.

Tepok dada tanya iman ajelah yop!

Adios amigos..grasias!

Zulkifli Bin Noordin
Rabu
13 Syawal 1431
22 Sept 2010

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
(Lapuran di MalaysiaKini bertarikh 22.09.2010)

Munajat royalti di Mekah perlu RM400 ribu

Abdul Rahim Sabri 22 Sep, 10 2:05pm

Sekretariat Tabung Misi Munajat Royalti Rakyat menganggarkan sebanyak RM400 ribu diperlukan untuk membawa 40 ulama serta tok guru pondok dari seluruh pelusuk negeri ke Mekah berhubung isu kes tuntutan royalti minyak daripada Petronas.

Pengarah sekretariat Md Zulaimi Kazin berkata jumlah tersebut bagi menampung keseluruhan kos persiapan dan kebajikan, termasuk mendapatkan hotel yang berdekatan dengan Masjidil Haram bagi tokoh ulama tersebut.

"Sejak dilancarkan pada 2 Syawal yang lalu, kita baru sahaja mendapat tidak sampai RM20 ribu... Kita akan bawa mereka selepas daripada musim haji. Sebaik sahaja visa umrah buka, kita akan pergi," katanya ketika dihubungi Malaysiakini pagi ini.

Laman web rasminya www.munajatroyalti.com serta laman Facebook untuk kempen itu, Misi Munajat Royalti Rakyat melaporkan, kempen itu diwujudkan supaya semua rakyat dapat menyatakan sokongan terhadap usaha itu.

Menurut laman itu, kutipan derma telah dilancarkan bagi menampung kos membawa 40 ulama serta tok guru pondok dari seluruh Kelantan untuk bermunajat secara khusus selama 40 hari dan 40 waktu di Mekah.

Mengulas lanjut, Md Zulaimi berkata, pihaknya kini sedang mengedarkan dan menjual 'kupon penajaan rakyat' untuk diedarkan kepada anak-anak Kelantan yang berada di dalam dan di luar negeri itu sebagai sokongan kepada tujuan tersebut.

"Sebanyak 100 ribu kupon yang berharga RM10, telah dicetak dan mula diedarkan sejak Isnin lalu," kata Md Zulaimi sambil mengalu-alukan sumbangan daripada sektor koporat.

Selain itu, katanya, usaha sekretariat tersebut telah mendapat sokongan daripada beberapa NGO antaranya, Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti (Gegar) dan Persatuan Anak-anak Darul Naim (PERSADA).

Menurutnya, pihaknya telah menentukan identiti 40 ulama dan tok guru pondok yang akan bermunajat dengan di Masjidil Haram antaranya Tuan Guru Husin Ibrahim daripada Pondok Lubuk Tapah, Pasir Mas.

"Beliau juga bertindak sebagai pengerusi munajat tersebut," katanya sambil menambah bahawa pelancaran tabung tersebut di peringkat Kelantan dijadual berlangsung pada Oktober depan.

Menurut Md Zulaimi lagi, perlancaran tabung di Lembah Kelang dijadual pada 14 November nanti di Stadium Bangi, Selangor yang akan disempurnakan oleh Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Sebelum ini dilaporkan tuntutan royalti minyak Kelantan dianggarkan bernilai lebih RM800 juta setahun sejak 2005 dan sehingga tahun ini. Jumlah terkumpul dianggarkan sebanyak RM4.8 bilion.

Kerajaan negeri Kelantan mendakwa Petronas melanggar Akta Pembangunan Petroleum (PDA) 1974 kerana tidak membayar royalti, hasil daripada minyak dan gas di perairannya dan di kawasan laut yang bertindih di antara Kelantan-Thailand, Kelantan-Vietnam dan Kelantan-Terengganu.

Berikutan itu, Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga pesuruhjaya PAS Kelantan telah memfailkan saman terhadap Petronas di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 30 Ogos lalu

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


“Terima Kasih Perkasa…”

Posted: 21 Sep 2010 11:15 PM PDT

Dari TV Selangor

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dalam reaksi awal hari ini, menyindir Perkasa yang menjawab pelawaan debat daripadanya dengan membuat laporan polis.

Beliau berkata demikian ketika hadir memberi keterangan di balai polis Dang Wangi di sini kira-kira jam 12.30 tengah hari dengan ditemani peguam, Latheefa Koya.

“Terima kasih Perkasa, balas jemputan saya dengan membuat laporan polis,” katanya.

Beliau dipanggil berikutan laporan yang dibuat Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) dan Perkasa berhubung kenyataan media mengenai jemputan beliau untuk berdebat mengenai kedudukan istimewa orang Melayu.

Dua pertubuhan itu pada 2 September lalu berbuat demikian berikutan kenyataan Nurul Izzah berkaitan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

Nurul Izzah mengajak Perkasa berdebat isu kedudukan istimewa orang Melayu yang dibangkitkan dalam artikelnya berjudul ‘The ultimate Malaysian debate: Malaysia or Malaysaja?’ tetapi ditolak.

Tanah KTMB: Malaysia Mungkin Berputih Mata Lagi

Posted: 21 Sep 2010 08:21 PM PDT

Dari Harakah
Oleh Abdul Aziz Mustafa

Tanah stesen kereta api milik Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di Tanjong Pagar yang sepatutnya digunakan sebagai kuasa tawar menawar Malaysia mungkin akan terlepas begitu sahaja, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Mengulas persetujuan bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong bahawa isu caj pembangunan tiga bidang tanah Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dirujuk ke Mahkamah Timbang Tara Antarabangsa, beliau berkata, Malaysia tidak kehilangan tanah-tanah KTMB itu walaupun tidak diadakan rundingan mengenai perkara itu sekalipun.

“Perjanjian 1918 menyatakan tempoh pajakan tanah-tanah tersebut kepada KTMB adalah selama 999 tahun walaupun dinyatakan untuk kegunaan perkhidmatan keretapi sahaja.

“Tanah-tanah itu umpama tulang yang terlekat di rengkung para pemimpin Singapura dan Malaysia bukan sahaja tidak perlu tergesa-gesa merundingkan perkara itu malah ia boleh dijadikan kuasa tawar-menawar dalam perundingan dengan Singapura,” kata Mahfuz.

Tetapi, kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu lagi, apabila rundingan diadakan dan Najib melakukan tindakan yang amat memeranjatkan dan menerima tawaran pertukaran tanah-tanah itu, ia mungkin hilang begitu sahaja dan Malaysia mungkin akan berputih mata sekali lagi setelah berkali-kali berputih mata dengan Singapura.

“Bila Najib mempersetujui caj pembangunan tanah-tanah tersebut dirujuk ke Mahkamah Timbang Tara Antarabangsa, dengan pelbagai persediaan yang kita yakin dibuat oleh Singapura seperti yang dilakukannya dalam kes Pulau Batu Putih, bagaimana kalau mahkamah itu mempersetujui caj yang tinggi yang dikehendaki oleh Singapura?

“Ia dengan sendirinya bermakna tanah-tanah itu yang sepatutnya menjadi kuasa tawar-menawar akhirnya akan menyebabkan kerugian yang besar jika caj pembangunan yang tinggi dipersetujui oleh mahkamah tersebut,” kata beliau.

Mahfuz juga mempersoalkan mengapa Najib bersetuju bahawa Malaysia tidak akan menerima apa-apa pampasan dan pertukaran tanah jika Malaysia menangguh-nangguhkan tindakan untuk memuktamadkannya.

“Amat malang sekali bagi rakyat negara ini apabila kerajaan pimpinan Najib bersetuju dengan syarat tersebut.

“Ia dengan sendirinya bermakna tanah-tanah tersebut boleh hilang begitu sahaja dari tangan Malaysia jika Singapura berpendapat Malaysia melengah-lengahkan tindakan untuk memuktamadkan persetujuan,” katanya.

Mahfuz kesal kerana apa yang sepatutnya menjadi kekuatan Malaysia telah ditukarkan oleh Najib menjadi menjadi senjata makan tuan

“Apa yang sepatutnya menjadi kuasa tawar-menawar negara kita tiba-tiba menjadi kuasa tawar-menawar Singapura apabila syarat tersebut dipersetujui.

“Tidak hairanlah jika Najib terpaksa bersetuju isu caj pembangunan tanah-tanah tersebut dirujuk ke Mahkamah Timbang Tara Antarabangsa walaupun Malaysia terpaksa berhadapan dengan risiko membayar caj pembangunan yang tinggi,” katanya.

Mahfuz juga melihat Malaysia menanggung kerugian dalam semua keadaan.

“Najib menerima ketetapan yang merugikan negara apabila dinyatakan bahawa Malaysia tidak akan menerima apa-apa pampasan dan pertukaran tanah jika Malaysia menangguh-nangguhkan tindakan untuk memuktamadkannya.

“Masalahnya, caj pembangunan yang tinggi juga akan merugikan Malaysia. Rugi dalam semua keadaan,” katanya.

Beliau meminta Najib menjelaskan kepada rakyat berapakah caj pembangunan yang dituntut oleh Singapura itu.

“Lebih penting lagi, Najib perlu menyatakan adakah Malaysia sebenarnya telah tertipu? Kalau tak tertipu, mengapa sehingga ke peringkat perlu merujuk Mahkamah Timbang Tara Antarabangsa?” soal Mahfuz sambil membangkitkan kembali laporan-laporan yang mengaitkan kehilangan Pulau Batu Putih dengan persediaan Malaysia yang amat lemah dalam menghadapi kes itu di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) sebelum ini.

Angkatan Muda Keadilan Melaka

0 ulasan
sumber :-

Angkatan Muda Keadilan Melaka


Menjelang Pemilihan PKR Pusat

Posted: 22 Sep 2010 12:09 AM PDT


Anak Muda Kampung Nak Senang

0 ulasan
sumber :-

Anak Muda Kampung Nak Senang


Kesian, pakcik Hindu ini dipenjara kerana mencuri

Posted: 22 Sep 2010 02:51 AM PDT


Tak sedih ke kita dengar pakcik, Arokiasamy umur 64 tahun dipenjara 10 hari kerana mencuri makanan dan minuman di pasaraya dekat Kuala Lumpur. Pakcik ni ada kencing manis, darah tinggi mengaku bersalah apabila didakwa di mahkamah dan mengatakan dia orang miskin.

Dia ditanggung oleh anaknya yang hanya bekerja sebagai pengawal keselamatan dengan gaji RM 1,000, mempunyai isteri dan anak pula, dan berhutang RM 2,000 kerana tak cukup gaji nak beli makanan, dan sering terputus bekalan makanan.

Lebih menyedihkan anaknya hanya tahu ayahnya dipenjarakan apabila membaca berita dalam akhbar.

Tidak bolehkah kesalahan pakcik ini dimaafkan ? Hukum hudud Islam, rasanya pun memaafkan yang bersalah sekiranya mencuri kerana terdesak untuk makan dan minum.

Mungkin ramai lagi diluar sana mengalami nasib yang sama seperti pakcik ini, tak kira samada Islam, Hindu, Buddha, Kristian dan sebagainya. Mana semangat 1Malaysia kita dalam hal sebegini ?

****************************************

'We didn't know he was in jail, until we read The Malay Mail'
Malay Mail 21 Sep 2010

Son learnt missing dad in jail for shoplifting from sister who read it in The Paper That Cares

KUALA LUMPUR: A security guard has more than meeting ends meet for his family-of-five to contend with after learning his missing father been jailed for stealing food and drinks from a supermarket.

He only knew his father's fate when a sibling told him she read about the court case in The Malay Mail on Wednesday — a day after the old man did not return to his son's one-room flat in Jalan Hang Tuah here.

Despite the misfortune, Vijayakumaran Arokiasamy, 30, did not condone the action of I. Arokiasamy, 64, who was sentenced to 10 days in jail by the Magistrate's Court here for stealing cans of food and packets of drinks from a supermarket.

ALL HE WANTED WAS FOOD: Arokiasamy being led away from the courthouse last week to serve his sentence

"I admit we are not a family who swims in the lap of luxury," he said when met at his low-cost unit. "I know times are bad and I am trying my best to make ends meet but I never thought my father would do such a thing.

"I thought we could make it through life together, even during hard times. I am saddened by what he did."

He said his father went missing on Tuesday after his regular trip to shops near his house.

"At first, I did not give it much thought as he had gone missing a couple of times before, only to return the next morning with breakfast for us.

"This time, he did not return and I got worried."

With the help of a friend, Vijayakumaran searched places his father frequented but could not find him.

Vijayakumaran only learnt about his father's whereabouts on Wednesday night when his sister called him. "She called me, saying our father was sentenced in court. She read about the case in The Malay Mail. I immediately rushed to the Dang Wangi police station.

"They then gave me the Sungai Buloh prison's number. I might visit my father tomorrow (today)."

Vijayakumaran, who is the sole breadwinner earning RM1,100 a month, said his father had never been jailed before.

"Times were bad towards the end of the month when we only have a meal a day. I have also borrowed from my boss. I already owe him RM2,000 but that does not mean stealing for food is the answer."

Last Wednesday morning, Arokiasamy, who was hardly able to walk as he suffers from diabetes, high blood pressure and poor eyesight, pleaded guilty to charge of stealing food and soft drinks.

He was nabbed last Tuesday outside The Store supermarket in Pudu Plaza after a staff saw the former putting 15 cans of food and drink packets into a plastic bag and leaving the premises.

When a security officer demanded he pay for the items, amounting to RM99.22, at the exit, the latter said he did not have the money.

During his trial, Arokiasamy, who was unrepresented, pleaded for a lighter sentence citing his age. "I won't do it again, I have a grandchild and I'm poor."

http://www.mmail.com.my/content/49930-we-didnt-know-he-was-jail-until-we-read-malay-mail

20 lagi pusat Karaoke baru di Terengganu Darul Iman

Posted: 22 Sep 2010 02:00 AM PDT

MBKT Timbang 20 Permohonan Pusat Karaoke Baru
KUALA TERENGGANU 22 Sep 2010 : Jumlah pusat karaoke di bandar ini dijangka bertambah berikutan Majlis Bandaraya Kuala Terengganu kini dalam proses menimbang sekurang-kurangnya 20 permohonan baru.

Datuk Bandar Kuala Terengganu Datuk Adzlan Mohd Dagang berkata sehingga kini pihaknya telah meluluskan operasi tujuh pusat karaoke di bandar ini.

"Untuk permohonan baru, tiada masalah untuk kita luluskan sekiranya permohonan dibuat mengikut kriteria yang ditetapkan," katanya. Adzlan berkata antara kriteria yang ditetapkan ialah pusat karaoke itu tidak terletak dalam kawasan perumahan, tempat ibadat dan sekolah.

Beliau berkata dalam masa tiga bulan dari sekarang, MBKT akan mengadakan operasi untuk memastikan pusat karaoke sedia ada mematuhi syarat lesen termasuk menghentikan operasi bagi menghormati waktu solat. - BERNAMA

http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/9/22/mstar_berita/20100922162452&sec=mstar_berita

PENAGIH DADAH TERENGGANU DARUL IMAN MENINGKAT 1,366.67%

KUALA TERENGGANU - Terengganu merekodkan jumlah penagih dadah yang tinggi sepanjang tujuh bulan pertama tahun ini iaitu sebanyak 1,584 penagih berbanding hanya 108 bagi tempoh yang sama tahun lalu iaitu meningkat kepada 1,366.67 peratus.

Pengarah Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) negeri Terengganu Wan Addenan Wan Mohd. Noor berkata, daerah Besut mencatatkan bilangan penagih paling tinggi iaitu seramai 445 diikuti daerah Kemaman (351) dan Kuala Terengganu (229) manakala Dungun (188), Hulu Terengganu (128) dan Setiu (91).

"Kita dapati daerah-daerah yang berada di sempadan mencatatkan penagihan yang tinggi seperti Besut dan Kemaman manakala daerah-daerah lain juga turut meningkat," katanya ketika ditemui pada majlis Hari Raya AADK negeri Terengganu di sini hari ini.

Beliau berkata, mengikut profil penagih, 98.2 peratus adalah lelaki dan 98.5 peratus merupakan keturunan Melayu manakala 78.53 peratus terdiri daripada golongan belia yang berumur antara 19 dan 39 tahun.

Katanya, sebanyak 32.36 peratus penagih pula mengambil methamphetamine, 12.63 peratus morfin manakala 9.72 peratus penagih amphetamine. - Bernama

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0920&pub=Kosmo&sec=Terkini&pg=bt_08.htm

Tiada lagi kalimah Allah pada logo PDRM ?

Posted: 22 Sep 2010 12:48 AM PDT

Tiada lagi kalimah Allah dan Muhammad pada Logo PDRM ? Betul ke ? Mengapa ? Kenapa ? Angkara siapa ? Boleh percaya ke ? Di mana ? Bila ? Tengok gambar dan baca sendiri pada pautan berikut http://mahaguru58.blogspot.com/2010/09/pdrm-kenapa-kalimah-allah-muhammad.html

Menteri Besar NS, Giliran Kuala Pilah ?

Posted: 21 Sep 2010 05:49 PM PDT

Dari Blog Aspan Alias
Posting saya sebelum ini, yang mengisahkan bekalan air yang terputus setiap hari lebaran dikampong mendapat reaksi yang sangat besar dari pembaca khususnya bagi mereka yang tinggal atau berasal dari mukim dan kariah yang sama dengan saya.

Sebenarnya saya terpaksa menulisnya secara terbuka kerana kesiankan orang kampong saya dan kampong-kampong sekitarnya telah merasakan kepayahan dan keresahan sejak beberapa tahun yang lalu kerana kelalaian pihak yang berwajib untuk menyempurnakan tanggungjawab mereka.

Pemimpin-pemimpin politik tempatan khususnya W/Rakyat yang merupakan 'Law Makers' diDewan Undangan Negeri sepatutnya memberikan fokus terhadap isu kemudahan asas untuk rakyat hidup dalam keadaan selesa dan tidak menghadapi masalah air yang merupakan asas seseorang itu untuk hidup.

Mereka sebagai W/Rakyat sepatutnya membuat pemantauan terhadap isu sensitif ini dan mempastikan tugas yang sepatutnya dilakukan oleh pelaksana (pegawai kerajaan) ini disempurnakan sebagaimana yang telah didasarkan oleh pihak penggubal dasar diNegeri Sembilan.

Itulah sebabnya semasa saya berada dalam barisan pimpinan UMNO diKuala Pilah dahulu saya selalu memberikan pandangan kepada pemimpin-pemimpin ditempat saya supaya mencari pemimpin yang bersedia untuk memberikan tumpuan khusus untuk orang ramai dari memberikan tumpuan kepada bermain politik siapa yang menang dan siapa yang kalah.

Oleh kerana terlalu ramai yang hendak menjadi pemimpin maka berlakulah budaya mengampu dan diampu dikalangan pimpinan dikawasan ini. Setengah yang tidak ada kepimpinan mengampu kepimpinan peringkat negeri dan mulalah pemainan politik wang yang tidak dapat dikawal sehingga kehari ini.

Menjadi perwakilan cawangan keperwakilan bahagian dalam tahun pemilihan mampu mengumpul wang sogokkan dari pihak yang tidak ada kepimpinan yang ingin menjadi pemimpin yang tidak 'legitimate'. Sekarang ini menjadi perwakilan cawangan keperwakilan bahagian boleh menambah pendapatan dengan lumayan.

Akhirnya yang timbul itu hanyalah sampah sarap dan yang baik itu tenggelam dan hanyut debawa arus rasuah yang sangat ganas kemuara. Yang akhirnya sengsara adalah rakyat marhin dikampong-kampong seperti apa yang dihadapi oleh kampong-kampong yang saya tulis dalam posting yang lepas.

Ismail Lasim adalah Ketua Bahagian Kuala Pilah yang menjadi Ketua kerana budaya mengampu dan permainan politik wang yang keterlaluan. Ismail merupakan seorang yang hanya bergayut kepada pemimpin perhubungan. Siapa yang menjadi pemimpin perhubungan itulah ketua dan akan taat kepadanya asalkan sahaja beliau diberikan perlindungan politik peribadi beliau.

Apabila Ketua Perhubungan itu bertukar maka bertukarlah ketaat setiaannya kepada yang baru. Beliau disenangi oleh Mohammad dan itu yang penting bagi beliau. Kesejahteraan rakyat tidak dipedulikan kerana yang penting baginya ialah kemakmuran politik beliau secara peribadi.

Tetapi apa yang diharapkan oleh Mohammad tidak mampu dipertahankan oleh Ismail. Apabila Mohammad dibelasah oleh pimpinan bahagian-bahagian yang lain diNS Ismail Lasim membisu kerana beliau memang terkenal dengan permainan politik 'play-safe'. Ismail tidak berani menegaskan pendirian apabila sampai keperingkat ini.

Rupa-rupanya Ismail mempunyai agenda sendiri; iaitu untuk menjadi Menteri Besar bagi menggantikan mentornya Mohammad Hasan. Ismail menggunakan bekas pemimpin Bahagian Kuala Pilah untuk mendapatkan 'connection' bagi menjayakan cita-citanya untuk menjadi Menteri Besar yang merupakan matlamatnya yang 'ultimate'.

Selepas ini kita akan dapat saksikan siapa yang main dan siapa yang kena mainkan. Ismail merupakan pilihan bagi pemimpin yang tidak sebulu dengan Mohammad Hasan. Sesiapa sahaja boleh menafikannya tetapi hakikat tetap hakikat.

Bagi Ismail beliau merasakan beliau telah dapat mengawal kepimpinan diKuala Pilah kerana beliau telah berjaya mengenengahkan pemimpin-pemimpin yang lesu yang akan hanya mengangguk dan mengiyakan segala kehendaknya. Diantara pemimpinan tempelan Ismail termasuklah Razi (ADUN Juasseh) Adnan Abu Hasan (Pilah) serta Abdul Samad (S Menanti).

Dalam pada Ismail berusaha untuk mendapatkan jawatan MB itu saya diberitahu yang Samad Ibrahim (S Menanti) pulak yang sedang bercita-cita untuk menjadi Ketua Bahagian dalam pemilihan tahun hadapan dan beliau pula mengambil giliran untuk duduk rapat dicelah ketiak Mohammad Hasan.

Ismail Lasim nampaknya menggunakan TS Abu Zahar Ujang untuk mendapatkan 'connection' dengan DS Najib dan juga mendapat dokongan Rais Yatim untuk tujuan untuk menjadi Menteri Besar. Saya dihujani dengan kedatangan kawan-kawan dari tempat saya memberi tahu cerita-cerita yang sangat 'interesting'' ini.

Ismail selain dari minatnya sendiri untuk menjadi MB ini, beliau nampaknya menjadi 'conduit' kepada pemimpin NS yang ada dipusat untuk melakukan tekanan terhadap Mohammad Hasan dan Ismail bersedia untuk dipergunakan oleh kumpulan ini. Yang penting beliau mesti menjadi MB.

Seandainya Mohammad Hasan berjaya mengekalkan tempat beliau maka Ismail akan tinggal kesaorangan kerana Rais dan yang lain akan menukar kesetiaannya kepada Mohammad secara 'instantaneous'.

Kalau kita melakukan kajian terperinci, maka munasabahkah pemimpin-pemimpin ini duduk berbaik-baik untuk berkhidmat kepada rakyat untuk mempastikan keperluan rakyat disediakan?

Mohammad dalam pada itu telah 'membeli' beberapa orang diKuala Pilah, Jempol, Jelebu dan Bahagian-bahagian yang lain untuk memecahkan kekuatan musush-musuh yang ada dalam selimut beliau.

Beliau telah berjaya melemahkan 'base' Rais diJelebu dengan konspirasi beliau dengan Yunus Rahmat sehinggakan Rais hanya menang dengan 11 undi dalam pemilihan bahagian Jelebu apabila beliau ditentang oleh anak muridnya sendiri Yunus Rahmat.

Kali ini Samad Ibrahim akan menjadi 'conduit' beliau diKuala Pilah dan seorang yang benama Salim diJempol untuk melemahkan Lilah Yasin. Masing-masing memperalatkan dan diperalatkan dalam permainan poitik yang sangat getir diNS.

Siapa yang menjadi 'sikitol' dan siapa yang di'kitolkan' sudah mula jelas dilihat dan ini merupakan permainan yang sangat merbahaya bagi kepentingan UMNO dinegeri yang beradat ini.

Dalam pada itu PR sedang menembusi banyak kubu UMNO kerana UMNO bergolak terlalu jelas. Jika pihak PR mampu untuk menunjukkan siapa yang akan menjadi MB yang 'viable' maka kemungkinan barisan 'alternative' itu akan berjaya menubuhkan kerajaan diNS adalah cerah.

Permainan 'cah keting' diKuala Pilah dan NS amat merbahaya ditambah pula dengan ketidak mampuan W/Rakyat pada hari ini berkhidmat kepada rakyat dan berani menentukan pendirian tegas dalam isu kepimpinan ini akan membawa kecelakaan kepada UMNO dan BN.

Pemimpin-pemimpin UMNO giat membunuh politik mereka sesama meraka ibarat sel-sel kanser yang membunuh diantara satu dengan yang lain yang menyebabkan kanser yang 'malignant' yang akhirnya mematikan tubuh UMNO itu sendiri.

Saya amat dibenci oleh ramai pemimpin yang bermain politk secara ini semasa saya bergiat dahulu. Sekarang saya telah berjaya membuktikan apa yang saya katakan itu sudah menjadi kenyataan.

Baru sekarang mereka sedar (jika telah sedar) bahawa politik menggunakan wang itu tidak akan kekal kekuatannya.

Selepas ini kita mungkin dapat melihat apa yang berlaku dikawasan-kawasan lain diNS. Yang kita lihat sekarang ini hanya 10 peratus dari apa yang sebenarnya berlaku.

Persoalannya sekarang, mampukah Ismail mengambil alih jawtan yang dipegang oleh Mohammad Hasan, sedangkan beliau sendiri sudah mengalami sokongan yang begitu merosot diKuala Pilah? Mampu kah Ismail melakukan 'kona baring' dan meninggalkan Mohammad?

Sama-sama kita lihat. It's going to be an interesting political affair in NS. Bet you. Kalau saya boleh bertanya kepada Mohammad; ingat ke tidak saya pernah memberitahu beliau yang Ismail bukan orang yang mempunyi ' allegiance' terhadap sesiapa kecuali pada dirinya sendiri?

Tidak payahlah jawab; jawab kepada diri saudara sendiri. Itu sudah mencukupi.

Sumber : http://aspanaliasnet.blogspot.com/2010/09/menteri-besar-ns-giliran-kuala-pilah.html

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN

0 ulasan
sumber :-

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN


Keputusan Pemilihan 2010 Negeri Sembilan

Posted: 21 Sep 2010 11:05 PM PDT


Setelah selesai Pemilihan 2010 bagi beberapa cabang yang berlangsung pada 18 dan 19 September lalu, ini adalah keputusan rasmi pemilihan bagi cabang-cabang tersebut:

Cabang-cabang terlibat pada 18 Sept: Rasah, Kuala Pilah.
Cabang-cabang terlibat pada 19 Sept: Tampin.
Pemilihan Hari Kedua (18 Sept 2010)


1. Cabang Rasah

Ketua: Haji Kamel Muhamad Yassin (menang-penyandang jawatan)
Timbalan: Tangam A/L Raju (menang-penyandang baru)
Naib Ketua: Mathurai Veran (menang-penyandang baru)
2. Cabang Kuala Pilah

Naib Ketua: Haji Roslan Alias
Pemilihan Hari Ketiga (19 Sept 2010)
1. Cabang Tampin

Ketua: Haji Baharuddin Siri (menang-penyandang baru)

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党

0 ulasan
sumber :-

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党


“Terima Kasih Perkasa…”

Posted: 22 Sep 2010 12:24 AM PDT

Dari TV Selangor Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dalam reaksi awal hari ini, menyindir Perkasa yang menjawab pelawaan debat daripadanya dengan membuat laporan polis. Beliau berkata demikian ketika hadir memberi keterangan di balai polis Dang Wangi di sini kira-kira jam 12.30 tengah hari dengan ditemani peguam, Latheefa Koya. "Terima kasih Perkasa, balas jemputan [...]

Tian Chua:Anwar Ibrahim Yang Sering Bersangka baik

Posted: 22 Sep 2010 12:20 AM PDT

Dari Merdekareview Menawan Putrajaya – satu misi yang mungkin terlalu mencabar untuk sebuah parti politik yang hanya berusia 11 tahun. Lebih-lebih lagi, parti ini mula dibebani dengan pelbagai masalah sebelum ia sempat menjejak langkahnya ke Putrajaya – perbezaan pendirian sehingga tercetusnya perbalahan terbuka, arus "keluar parti" yang menderas, perebutan kuasa dalaman dan sebagainya. Sementara Anwar [...]

公正党办中秋月光晚会, 超过一千人参与

Posted: 22 Sep 2010 12:17 AM PDT

由人民公正党务边支部主办的中秋月光晚会,日前成功吸引超过一千人参与其盛。 在舞狮团与务边区国会议员李文材医生和新邦波赖区州议员曾敏凯的率领下,超过千名村民与小孩提着该党免费派送的灯笼,在晚上8时点准时开始在务边卫星市环绕一圈,宁静的住宅区顿时热闹起来,灯笼光芒顿时照亮整个街道。 李文材鼓励大家应该效仿元朝人民,不管当时的政府如何压迫他们,他们都会想尽方法把腐败的政府拉下台。 他呼吁人民学习朱元璋精神,无论面对多少压力或障碍,他都会想各种途径把元朝统治阶级的残酷统治推翻。 李文材医生昨晚出席由公正党主办的中秋月光晚会致词时,向村民提及有关中秋的典故。 值得一提的是,友族同胞也到场和其他居民一起提灯笼游街,一起品尝传统月饼,充分表现了"我们都是一家人"的精神。 李文材表示,中华文化文化应该继续传承,让各种族可以分享优良的中华文化,甚至可以与我们共同欢庆,体现公正党提倡"四海之内皆兄弟"的精神。 李氏鼓励居民多参与推动文化活动,公正党将不间断地举办类似活动以促进各族友好关系,以及引导人民迈向正面的发展。 另外,曾敏凯希望人民像中秋节时般把灯火点亮,让公正党的缘起"烈火莫熄"口号,继续点燃国家的改革议程。 他表示,人民可以继续发挥反抗暴政求变的精神,在目前霹雳州的政局势,传达全民改革的意愿。 出席该项活动的嘉宾包括公正党霹雳州妇女组主席法玛华蒂、务边区部副主席美葛、新咖啡山公正党支部主席黄权等人。

怡保恐变文化沙漠,发展沦为白象计划

Posted: 22 Sep 2010 12:05 AM PDT

(怡保21日讯)务边区国会议员李文材医生指出,怡保未来十年发展计划没有凸显本区域的特色,发展牌预料依然重点于硬体设备建设,忽略文化建设的发展,让人担心怡保市将会进一步成为文化沙漠,而硬体设备发展却会沦为白象计划。 李氏力举计划书没有触及文化建设部分,他表示怡保市境内只剩下区区的两间公共图书馆和一间商业书局,怡保市民单图书馆的书籍数量,同时其操作模式也不亲民,市民根本不能掌握最新的知识和资讯,更甭谈提升知识促进国家的竞争力。 另外他也批评计划书没有列明周详的计划进展,他表示,市政府声称怡保古迹旅游可以带来可观的收入,其实本区古迹旅游不但未能媲美国内槟城和马六甲古迹游,更不能够与国际城市计划相提并论。 "为何台湾宜兰单靠其文化特色可以吸引超过五十七万名旅客,就算该人数真的涌进怡保市,当局该如何安顿旅客旅店和解决公共交通问题。" 他反对市议会通过榨干人民荷包的做法,以建议提高税收的十七至二十巴仙,填补这笔约三十一亿令吉的预算总开销,相反地必须提倡重点发展以及杜绝纰漏,提升行政效率的方式来平衡开销。 他举例,曾经在2007年建议位于九洞美鲁来也(Meru Raya)设立的资讯与通讯科研中心(ICT Hub),如今计划到底进展和投入的资源不得而知,印证了九流执行和管理的败笔,让人民承担政府的过失。 人民公正党社会关系局和务边区国会议员办公室在日前联合举办该项对话会,收取民意以赶在本月22日前呈交市长作为参考。 体制改革进行民选制 另外,前怡保市议员廖永立表示,市议会必须做出体制性的改革进行民选制度,贯彻民主和透明的制度让人民监督民选议员的表现,同时更要求市议会做到革命性的突破,公开市议会各小组会议内容,让人民针对自身的居住环境进行监视和发表意见。 也是城市规划硕士,廖氏举例,国阵政府夺权后,怡保市各区突然进行大小规模的铺路工程,没有人知道其必要性和开销总额,包括究竟何单位负责承包工程,这就是委任制黑箱作业的弊处。 他表示,计划书自本年8月推出以来,不见任何国阵市议员与市民深入探讨计划书内容或收集民意,只是有零星的几位国阵政治人物争取媒体曝光玩弄政治伎俩而已。

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!

0 ulasan
sumber :-

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!


Nasib Generasi Kedua Felda Bersia yang terabai....Kesiannya !!!

Posted: 21 Sep 2010 09:52 PM PDT

Hari ini krew keadilangerik sempat meninjau keadaan rumah generasi kedua felda bersia ( Penyokong UMNO ) iaitu saudara azhar darus yang tidak terbela. Krew kami senpat menemuramah yang diminta oleh beliau sendiri dan ingin meluahkan masalah beliau...tiada paksaan disini.

Beginilah keadaan rumah yang begitu usang dan terletak dipinggir sekali dalam kawasan peringkat ketiga felda bersia dan kawasan halamannya rumah juga agak sempit.....dengan keadaan didalam rumah yang tidak teratur dan bilik yang usang dan bantal yang kalau direndamm dalam air ikan pun mati...keluarga ini tinggal dalam keadaan tidak sempurna sejak bebeberapa tahun lalu. Sepatutnya rumah ini dipindahkan ke lot yang lain yang masih banyak kosong dikawasan felda bersia ini. Kedekut sangatkah pihak pengurusan felda bersia nak memberi tanah atau lot lain kepada keluarga ini......adooyaiii amat menyedihkan !!!

Perkara ini sudah beberapa kali di beritahu dan dibangkitkan kepada pihak PENGURUS Felda Bersia..jawapannya "nanti ler saya pergi tengok"......sampai sekarang pun tak datang !!!
Menurut saudara azhar lagi masalah ini juga telah beberapa kali diberitahu kepada Ketua UMNO cawangan Felda Bersia iaitu Cikgu Azlin...usah kata nak datang...katanya batang hidung pun nampak !!! Sepatutnya pemimpin-pemimpin atasan perlu mengambil tahu masalah-masalah rakyat yang dibawah ini bukannya masa pilihanraya baru nak tengok... masa pilihanraya janji sana janji sini...nak menang niii.....dah menang semua hilang!!! mana ADUN Temenggor..mana Ahli Parlimen Gerik.

Bantuan untuk membesarkan rumah felda sebanyak RM10,000 juga tak dapat sepatutnya kalau mengikut keadaan rumah saya ini ianya layak tetapi rumah rumah yang lebih elok pula yang dapat....dimanakah silapnya? Mananya slogan 1 Malaysia "Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan " alahaiii...

Pihak JKKR Felda Bersia pun sudah diberitahu....tapi langsung tak ambil peduli....JKKR ni ditubuhkan nak membela FELDA atau peneroka ataupun generasi kedua....kalau nak membela felda baik bubarkan ajer !!! Mana...keistimewaan generasi kedua yang dijanji-janjikan?

Azhar yang mempunyai anak seramai 8 orang semuanya masih bersekolah...berharap pihak atasan kalau tak mahu datang pun...ambil tahu masalah ini...bukannya duduk terperuk dikerusi empuk saja...datang dan tengok...haaa itu baru betul wakil rakyat !!!

Memandangkan keadaan cuaca yang tidak menentu selalunya hujan dikawasan felda bersia sedikit sumbangan diberikan berupa barang-barang keperluan dapur untuk keluarga ini....inilah yang termampu diberikan oleh krew keadilangerik.

Krew keadilangerik akan mendedahkan lagi keadaan hidup generasi kedua felda bersia sedikit masa lagi...yang masih tinggal dibawah rumah pun ada....!!!!!


Keadaan rumah felda saudara azhar bahagian hadapan

Ini disebelah tepi


Terbengkalai....sebab takder yang nak ambil tahu....


Beginilah keadaan bilik mandi ....tutup dengan kain saja....sedihnya adooyai....letih nengok yeop !!!


Bilik mandi yang dipenuhi lumut-lumut....!!!!


Saudara azhar termenung mengenangkan nasibnya serta generasi kedua felda....aper ker hel nyer yeop !!!


ADUN Temenggor kena mai tengok !!! Apa dah jadi.......



Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang