Pengikut

Nuffnang

Rabu, 15 September 2010

Suara Sri Andalas

0 ulasan
sumber :-

Suara Sri Andalas


Dr Xavier : PKR Party Election 2010

Posted: 15 Sep 2010 01:30 AM PDT

PKR supreme council member, Dr Xavier Jayakumar shared his views with Klik4Malaysia with regards to the upcoming PKR party elections 2010 and the tussle for the party's deputy president post.

Zulkifli Noordin

0 ulasan
sumber :-

Zulkifli Noordin


16 SEPT!!

Posted: 15 Sep 2010 07:31 AM PDT

Bendera asal Persekutuan Tanah Melayu

Salam 2 all.
Hari ini Khamis 16 Sept 2010 (bersamaan 07 Syawal 1431), seluruh negara meraikannya sebagai peringatan tertubuhnya negara yang hari ini dikenali sebagai Malaysia. Gabungan diantara empat negara ia itu Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah & Sarawak. Ianya berlaku pada 16 September 1963, 47 tahun yang lalu.

Mengapa negara ini dipanggil Malaysia selepas penggabungan teman pun tak pasti yop. Teman dah cuba buat research tapi tak jumpa jawapan. Siapa sebenarnya yang memberi nama Malaysia itu? Apa makna "Malaysia" teman pun tak tahu! Dan mengapa Malaysia namanya..entah ler. Kot mike diluar sana ada jawapannya boleh lah berkongsi maklumat.

Macam juga bendera Malaysia. Siapa yang menciptanya? Yang teman tau, bendera Malaysia ni sebijik rupa bendera Amerika, cuma beza Amerika ada 54 bintang, kita ada satu bulan sabit satu bintang. Yang lain semua sama. Kalau tengok sekali imbas memang tak perasan langsung, malah kekadang mengelirukan. Malah masa teman di Gaza baru-baru ini pun ada bebudak Falastin tanya soalan yang sama, "ente Amarikan"?!

Itu yang terjadi kepada pasukan konvoi bantuan kemanusiaan kita di Afghanistan tidak lama dulu. Pihak mujahiddin Afghanistan menyangka ianya konvoi Amerika kerana bendera yang terpacak atas jeep,. lalu ditembaknya. Sampai ada yang mati. Nasib baik kekawan kita menjerit ALLAH huakbar, kalau tak dah sampai alam barzakh dah dema yop!!

Mungkinkah sudah tiba masanya kita menimbang membuat bendera baru Malaysia? Bendera yang benar-benar menggambarkan negara Malaysia yang berdaulat, berteraskan Melayu/ Islam, dengan agama & bangsa lain turut bernaung dibawahnya; merangkumkan Perekutuan Tanah Melayu, Sabah & Sarawak. Apa kata kita buat satu pertandingan merekacipta bendera Malaysia yang baru, ori dan tulin..piaw-piaw Malaysia punya tanpa perlu "cut & paste" orang lain punya?

Aik, takkan cadangan macam ni pun dianggap menderhaka kepada negara kot yop! Ni sebenarnya satu cadangan untuk penambahbaikan kualiti negara, kalu tak malu kita yop. Kita pi kat United Nation bendera seluruh negara didunia ini terpacak, jelas satu dunia akan kata kita dengan Amerika memang sedara kembar..sepusat sepusing, mak lain-lain, bapak asing-asing! Alangkan Israel anak menakan Amerika pun ada bendera sendiri yang ori takde copy-copy punya!!

Berbalik pada 16 Sept, teman dok buat research pasal apa tarikh 16 Sept yang dipilih, kenapa tak disamakan dengan 31 Ogos, tarikh kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu. Kan senang, tak payah gaduh-gaduh macam sekarang. Ni tak pasal-pasal kita kena cuti dua hari yop. Maka negara kehilangan 24 jam waktu produktiviti. Dah lah negara kita paling banyak cuti. Raya Melayu cuti, raya Cina cuti, raya India cuti, raya Islam cuti, raya kristian cuti, raya hindu cuti, raya budha cuti, raya dayak cuti, raya iban cuti, raya kadazan cuti, segala macam raya dan perayaan. Betoi-betoi kita ni kerja setahun entah berapa hari tak tau. Tolak Sabtu-Ahad, tolak cuti raya sana-sini, tolak cuti wajib lain, memang mewah cuti kita yop!

Balik pada cerita tarikh 16 Sept, korek punya korek, research punya research, teman terbaca buku "The Singapore Story-Memoir of Lee Kuan Yew". Ni pun satu punya kayu. Negara yang satu ketika dulu tanah umat Islam bangsa Melayu, dikenali dengan nama sejarahnya Singapura, hari ni dah lenyap nama itu. Yang ada "Singapore" - nama yang omputeh bagi. Bagi teman, kita umat Islam bangsa Melayu tidak sepatutnya terikut-ikut menggunakan nama omputeh ini; tidak ada makna dan sejarahnya langsung. Kita sepatutnya menggunakan nama asalnya Singapura. Macam Pulau Pinang; kita tak perlu ikut omputeh atau puak pelat ni dok panggil Penang. Nama orinya Pulau Pinang, pulau yang penuh dengan pokok pinang, pulau dimana mamak-mamak dulu kuat makan sireh berpinang. Nama "Penang" tu apa sejarahnya; paling dekat pun "pening". Dan memang orang Melayu Pulau Pinang dok pening dengan perangai cauvinis anak laki kitsiang dan juak-juak dia disana!!

Dalam bukunya, Lee Kuan Yew menulis dimuka surat 504-505 "The Tunku was not aware that it (16.09.1963) was my 40th birthday! If he had known, he might well have changed the date - my birthday could not be his lucky day!!".

[Terjemahan: "Tunku (Abdul Rahman) tidak menyedari bahawa tarikh itu (16.09.1963) adalah harijadi saya yang ke 40. Kalau beliau tahu, sudah pasti beliau akan menukar tarikh tersebut - kerana harijadi saya tidak mungkin boleh menjadi hari yang baik bagi Tunku!!".

Yup..tarikh 16 September adalah harijadi Lee Kuan Yew!! Lee Kuan Yew beranak pada 16 Sept 1923 yop!! Nampak gaya kita kena kencing dah yop. Empat puluh tujuh tahun lamanya kita dok sambut harijadi Lee Kuan Yew. Dan kita akan terus menyambutnya sehingga dunia kiamat, atau bila Melayu hilang negaranya (yang mana dulu). Dan kita Melayu lurus bendul ni main terima aje cadangan tarikh 16 Sept itu tanpa usul periksa. Akhirnya tak pasal-pasal kita kena sambut harijadi Lew Kuan Yew tiap tahun, sekarang siap jadi public holiday lagi. Macam tu lah bangsa Melayu kena kencing.

Selepas mendapat kemerdekaan melalui gabungan dengan Persekutuan Tanah Melayu, Singapura dibawah kepimpinan Lee Kuan Yew tak habis-habis cari pasal. Akhirnya menyebabkan Tunku tiada pilihan selain daripada menendang Singapura keluar pada tahun 1965 daripada gabungan dengan Persekutuan Tanah Melayu. Maka dalam tempoh 2 tahun, Melayu kena kencing sekali lagi. Dan ini bukan kecik punya kencing. Ini kencing hilang negara yop. Negara yang asalnya milik umat Islam bangsa Melayu, dengan sejarah Sang Nila Utama dan Hang Nadim yang makin pudar; hari ni bulu singa pun dah tak nampak!! Bangsa Melayu menjadi kaum merempat dalam negara sendiri, akibat mainan politik yang orang Melayu memang bendul!!

Dan jangan lupa kita semua kena kencing 16 Sept dua tahun lepas. Satu dunia kena kelentong bagaimana sandiwara politik dimainkan yang Putrajaya akan bertukar tangan pada 16 Sept 2008. Satu dunia yop..termasuk teman ler kena kelentong yop. Siap tunggu kat Dewan Sultan Sulaiman Kg Baru yop. Siap berangan nak salam dengan Tuanku Agong!! Losyen baby Johnson dengan spray Calvin-Klein "The One" siap dalam beg yop..isyk-isyk..isyk. Dengar cerita Tuanku dok tunggu kat Istana. Teman dah siap dok menghafal nak angkat sumpah, macam pengantin menghafal lafaz nikah!! Berpeluh jantan yop! Tau-tau kena kencing jugak!! Hampeh!!

Itulah sejarah 16 Sept yang teman tau. Teman harap janganlah kita umat Islam bangsa Melayu kena kencing lagi yop. Kalau dok tengok cara kita dok berpolitik sekarang ni, teman rase memang kita orang Melayu rela diperkencingkan. Pak Jangoat dok sibuk mengembik mengurat si kapior, Pak Keris dok giler mengejar limau maruku. Yang terkedu esok bangsa Melayu jugak!!

Ni pun teman dok dengar cerita ada satu konspirasi besar nak dibuat tak lama lagi, yang teman rase kalau berjaya dilaksanakan memang bangsa Melayu tinggal kepiah dengan songkok ajelah! Apa konspirasi tu, nanti teman akan dedahkan. Sementara tu, holiday 16 Sept ni teman nak gi beraya rumah kekawan. Harap-harap ketupat rendang ado laie yop!

Selamat Hari Malaysia yop..eh..dema dah tukar jadi Selamat Hari 1 Malaysia pulak dah.. selamat..selamat :))

Adios amigos..grasias senor & senorita.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Khamis
07 Syawal 1431
16 September 2010

Huraian gambar-gambar
1. Gambar atas adalah bendera asal Persekutuan Tanah Melayu;
2. Gambar bendera Malaysia dipanggil Jalur Gemilang;
3. Gambar bendera Amerika dipanggil Union Jack;
4. Gambar pokok pinang yang bertanduk yang menggemparkan negara sebelum tumbangnya Pulau Pinang ke tangan Kalipah Omar Guan Eng a/l Kitsiang;
5. Gambar sang singa dudok bersimpuh penuh sopan santun bersama anak Pak Jangoat!

N37 Batu Maung

0 ulasan
sumber :-

N37 Batu Maung


Rumah Terbuka Aidil Fitri ADUN Batu Maung

Posted: 15 Sep 2010 12:17 PM PDT


Rumah Terbuka ADUN Batu Maung yang akan di adakan pada:

Tarikh : 18 September 2010 / 9 Ramadhan 1431h ( Sabtu )

Masa : 3.00 Petang - 5.00 Petang

Tempat : Dewan JKKK Kampung Naran, Jalan Baru , Batu Maung


Semua dijemput hadir beramai-ramai bagi memeriahkan majlis..


Salam Aidil Fitri Maaf Zahir Dan Batin Dari YB Malik Kassim ( Adun Batu Maung ) serta kakitangan Pusat Khidmat N37 ADUN Batu Maung.

ANGKATAN MUDA KEADILAN SELANGOR

0 ulasan
sumber :-

ANGKATAN MUDA KEADILAN SELANGOR


Hari Malaysia : Hormati Hak dan Kuasa Kerajaan Negeri

Posted: 15 Sep 2010 04:18 AM PDT

Kenyataan Media

Angkatan Muda Keadilan Selangor

Parti Keadilan Rakyat

16 September 2010

Hari Malaysia : Hormati Hak dan Kuasa Kerajaan Negeri

Angkatan Muda Keadilan Selangor menegaskan 16 September yang merupakan Sambutan Hari Malaysia perlu memperkukuh semangat rakyat Malaysia untuk membina sebuah negara yang progresif dan dinamik di peringkat antarabangsa.

Malahan 16 September perlu diingati sebagai tarikh keramat yang menyatukan negeri-negeri di Malaysia. Maka,adalah wajar kerajaan persekutuan menghormati kuasa negeri-negeri dalam beberapa hal tertentu yang telah termaktub di dalam perlembagaan persekutuan.

Apa ertinya kita meraikan hari 16 September sebagai Hari Malaysia tetapi kerajaan persekutuan dalam perkara-perkara tertentu tidak menghormati kuasa dan hak kerajaan negeri.

Dalam hal ini, AMK Selangor menggesa agar isu air antara kerajaan persekutuan dan Selangor dapat diselesaikan segera dengan mengembalikan pengurusan air di Selangor kembali kepada kerajaan negeri Selangor. Ianya bagi memastikan kebajikan rakyat dalam bekalan air Selangor terus terbela.

Malahan kita juga menggesa agar kerajaan persekutuan mengembalikan hak dan royalti minyak kepada negeri-negeri berkenaan dengan segera dan pada kadar peratusan yang lebih adil dan munasabah.

AMK Selangor juga mendesak dalam isu peruntukan kewangan daripada kerajaan persekutuan kepada kerajaan negeri Selangor agar dipertingkatkan dan tiada kekangan politik untuk menyalurkan terus kepada kerajaan negeri Selangor.

Justeru,16 September akan lebih bermakna jika kerajaan persekutuan mengembalikan hak dan kuasa kerajaan negeri yang sudah termaktub dalam perlembagaan persekutuan.

Mohd Ezli Mashut

Ketua Penerangan

Angkatan Muda Keadilan Selangor

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Perutusan Hari Malaysia 2010 Oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim

Posted: 15 Sep 2010 05:29 PM PDT

16hb September 1963, Perseketuan Tanah Melayu bersama Sabah dan Serawak secara rasminya membentuk Malaysia. Makanya kenegaraan Federalisme yang menjadi salah satu dari tiang seri negara sewajarnya menjadi semakin kukuh dan sepatutnya lagi dihormati. Kemasukan Sabah dan Sarawak ternyata membawa dampak yang bukan sedikit kepada negara. Malangnya semangat pembentukan Negara Malaysia dan faham Federalisme yang mendukungnya, malah diiktiraf oleh Perlembagaan Persekutuan pula, kian hari semakin terhakis. Pemusatan kuasa kepada kerajaan persekutuan tidak terbendung lagi. Faham Federalisme, Kedaulatan Undang-Undang dan Semangat Keperlembagaan diketepikan demi mengekalkan kekuasaan elit pemerintah semata. Justeru tidak hairan kita lihat bagaimana negeri-negeri seumpama Kelantan, Sarawak dan Sabah dinafikan hak mereka sungguhpun kaya dengan hasil bumi serta semulajadi. Janji-janji manis ditabur di Sabah dan Sarawak misalnya, kerana ianya dianggap sebagai "deposit" kemenangan ketika mahu memenangi pilihanraya.

Ketidakadilan yang dialami oleh rakyat dari negeri-negeri yang ditindas inilah membuatkan mereka bersikap acuh dan pesimis terhadap hasrat memperkukuh sebuah negara Persekutuan ini. Jelasnya kita tidak boleh menyalahkan mereka dan seharusnya berusaha menjana tenaga, fikiran serta terus beriltizam membasmi penindasan tersebut. Makanya Parti Keadilan Rakyat bersama Permuafakatan Pakatan Rakyat tuntas untuk memastikan keadilan dilaksanakan di seluruh negeri-negeri yang bersekutu dengan negara ini dan berusaha sejajar dengan hasrat murni Perlembagaan Persekutuan. Malanglah negara ini jika pemerintahnya bertindak menyisihkan dan menafikan hak rakyat sendiri kerana berbeza fahaman politik, ras dan kebudayaan.

Kini sudah tibalah masanya seluruh rakyat dari Perlis sehingga ke Johor, dari Kelantan sehingga ke Sabah dan Sarawak menyertai gelora menuntut Perubahan, agar sirna penindasan dan tertegaknya Keadilan. Hari Malaysia ini, bersamaan 16hb September 2010, biarlah ianya dimaknai oleh kita, untuk terus beriltizam dan berusaha mengembalikan Semangat Keperlembagaan agar negara ini "…mencapai taraf suatu bangsa yang merdeka lagi berdaulat sama setimpal kedudukannya dengan segala bangsa seluruh dunia."

ANWAR IBRAHIM
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia

?

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Wee Choo Keong

0 ulasan
sumber :-

Wee Choo Keong


Selamat menyambut Hari Malaysia

Posted: 15 Sep 2010 05:04 AM PDT

Satu Bangsa. Satu Negara. Satu Malaysia. Perlembagaan di junjung. Tagged: Hari Malaysia, Malaysia Day

Wee Choo Keong

0 ulasan
sumber :-

Wee Choo Keong


Selamat menyambut Hari Malaysia

Posted: 15 Sep 2010 05:04 AM PDT

Satu Bangsa. Satu Negara. Satu Malaysia. Perlembagaan di junjung. Tagged: Hari Malaysia, Malaysia Day

Anak Muda Kampung Nak Senang

0 ulasan
sumber :-

Anak Muda Kampung Nak Senang


Sambut lebaran dalam pondok

Posted: 15 Sep 2010 12:59 AM PDT


SALIDAH Selamat dan dua anaknya di pondok buruk yang hanya berdindingkan kain dan permaidani terpakai di Ayer Hitam, Kluang.
--------------------------------------------------------------------------------

KLUANG 14 Sept. - Ketika insan lain gembira menyambut Aidilftri, Salidah Selamat, 39, hanya mampu berdoa supaya dapat menempuh cabaran hidup paling getir yang benar-benar menguji ketabahannya.

Dibelenggu kemiskinan, ibu kepada sembilan anak itu terpaksa menyambut Aidilfitri di dalam pondok serba daif tanpa dinding di Kampung Sri Desa, Ayer Hitam dekat sini.

Hanya kain, selimut dan permaidani terpakai yang lusuh menggantikan papan sebagai dinding supaya orang ramai tidak dapat melihat bahagian dalam pondok yang menjadi tempat tidur keluarga itu.

Kedaifan hidup dirasakan semakin perit apabila seorang anaknya, Shahidan Hashim, 12, maut dalam kemalangan ngeri setelah motosikal ditunggang mangsa berlanggar dengan lori bulan lalu.

Setelah kisah kesengsaraan hidupnya disiarkan media baru-baru ini, pelbagai pihak tampil menghulurkan bantuan khususnya barangan keperluan menyambut lebaran seperti kuih-muih, baju raya, beras dan minyak masak.

Ada juga yang menyumbangkan televisyen dan antena yang dipasang sendiri pada batang kayu supaya anak-anaknya dapat berhibur dan melupakan seketika kesengsaraan hidup yang perlu dilalui setiap hari.

Bekalan elektrik pula disalurkan dari rumah ayahnya yang terletak bersebelahan.

Bagaimanapun, menurut Salidah, belum ada pihak menawarkan kediaman lebih selesa kepadanya pada lebaran ini.

"Saya pun langsung tidak buat persiapan raya, kali ini saya beraya di pondok buruk ini.

"Hati sayu apabila melihat baju raya yang diderma orang ramai secara kebetulan ada mempunyai ukuran sama dengan arwah Shahidan membuatkan saya macam tak sanggup nak sambut raya," katanya.

Menurutnya, ada pihak menjanjikan rumah kepadanya namun selepas menyambut lebaran.

"Pihak tersebut meminta saya bersabar kerana memerlukan masa untuk mencari rumah untuk saya," katanya.

Salidah berkata, desakan hidup menyebabkan dia terpaksa menyerahkan tiga anaknya untuk dijaga saudara-mara di Kluang dan Sabah.

Menurut Salidah, dia sukar mendapatkan bantuan rumah kerana suaminya, Hashim Soli, 43, bukan penduduk tempatan sebaliknya berasal dari Indonesia, namun mendapat status pemastautin tetap.

"Saya turut diberitahu, rumah bantuan boleh didirikan, namun syaratnya kena ada tanah. Walaupun pondok buruk ini dibina di sebelah rumah ayah, tanah ini milik orang lain," katanya.

Salidah berkata, bukan dia tidak mahu menumpang di rumah ayahnya, namun ada saudara lain yang sudah berkeluarga turut menumpang di rumah tersebut yang agak kecil.

Bagi membantu suami yang tidak mempunyai pekerjaan tetap, Salidah turut bercucuk tanam secara kecil-kecilan di atas tanah jiran yang bersimpati dengannya.

Katanya, hanya seorang anak perempuannya dapat membantu keluarga dengan pendapatan RM300 hasil bekerja di kedai bunga di Ayer Hitam.

Selain itu, Salidah turut menerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 sebulan namun jumlah itu belum mencukupi bagi menyara mereka sekeluarga.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0915&pub=Utusan_Malaysia&sec=Johor&pg=wj_01.htm

Anak luar nikah setiap 30 minit di Malaysia

Posted: 14 Sep 2010 05:21 PM PDT

Ikuti temubual wartawan Muslimah , Mohd Nasir Awang bersama Ustaz Haji Wan Azhar Wan Ahmad anggota Exco Muslim Carebetapa tenatnya masalah sosial generasi kini pada pautan berikut http://berjuangitumanis.blogspot.com/2010/09/parahnya-masyarakat-kita-hari-ini.html

Penurunan Kadar Jenayah Satu Retorik

Posted: 14 Sep 2010 05:20 PM PDT

Dari Blog Ketua Pemuda PAS Pusat :

1. Pertamanya saya mewakili seluruh warga Dewan Pemuda PAS mengutuk sekeras - kerasnya segala perbuatan jenayah kejam dan mengucapkan takziah kepada ahli keluarga mangsa jenayah terbaru iaitu :

a. Ustazah Norliza Ishak 35, [ yang dibunuh kejam bersama anaknya Amirul Ayman 10, pada 3 Sept 2010 - Port Dickson ]

b. Datuk Sosilawati Lawiya 47, dan 3 mangsa yang lain [ juga dibunuh kejam setelah hilang sejak 30 Ogos 2010 - Kuala Lumpur ] .

c. Sebelum ini Mohamad Adam Muzaffar telah disembelih oleh bapanya [ Muhaimi Sautar 33, ] pada 24 Ogos 2010 - Kota Bharu .

d. Noraini Ahmad 20, dirogol dan dibunuh dengan kejam , ditemui dalam keadaan kepalanya cedera parah dan tangannya diikat dengan dawai pada 12 Ogos 2010 . - Sungai Petani .

e. Nurul Dahyatul Fazlinda Mat Haizan 8, dan Che Ku Zaimah Che Ku Awang 28, cedera parah dibahagian muka dan mata apabila disimbah cuka getah dalam satu kejadian amuk di Kampung Sekayu pada 15 August 2010 . - Hulu Terengganu .

f. Ilya Nabilah Rosnata 19 ditemui mati dirogol dan dibunuh dengan kejam dengan kesan tikaman pada bahagian dadanya , dipercayai telah dibunuh seminggu sebelum dijumpai terapung di Sungai Bagan dan tangannya diikat pada sebatang pokok 21 Julai 2010 lalu .- Pulai Chondong Machang.

g. Pengawal Keselamatan dibunuh dengan kejam dalam satu kejadian di Pekan Batu 9 . Mangsa dipercayai telah dilanggar terlebih dahulu dan kemudiannya tangan kirinya dipotong dengan sebilah parang pada 4 Julai 2010 .- Kajang

h. Amir Khan Abdullah @ Balwant Singh 53, ditemui mati berlumuran darah dengan tujuh tikaman di kepala sehingga terkeluar otaknya dan tiga tikaman di dada kiri di atas tilam dalam sebuah bilik di rumahnya pada 1 Julai 2010 . - Selayang .

i. Siya Pandian Ketua Pemuda Dewan Himpunan Penyokong PAS Perak mati ditembak di bahagian kepala dan dadanya dihadapan kedai mencuci kereta miliknya pada 15 Mac 2010 di Langkap Teluk Intan Perak .

j. K. Haresarren 18 bulan mati selepas mengalami keretakan tulang rusuk , hatinya pecah dan lebam di seluruh tubuh kerana didera teruk pada 3 Mac 2010 . Petaling Jaya sebelum itu pada 25 February 2010 , Syafiah Humairah 3, mati dipukul , disepak dan dipijak . - Shah Alam

k. Atan Daud 90, Sutiah Katas 80, Ismail Awang 76, dan Siti Khatijah Ismail 22 ditemui terbunuh dengan begitu kejam pada 5 January 2010 . - Gemencheh

2. Saya hanya membawakan 10 kes jenayah kejam dari ratusan kes kejadian jenayah dalam negara kita sejak awal tahun ini . Bermula dengan satu tragedi pembunuhan 4 anggota keluarga di Gemencheh January lalu , kini negara gempar lagi dengan pembunuhan kejam ke atas Datuk Sosilawati dan 3 lagi mangsa yang merupakan pembantu beliau .

3. Program Transformasi Kerajaan [GTP] yang diperkenalkan April tahun lepas oleh YAB Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dilaporkan kononnya telah mencapai hasil signifikan menerusi pelbagai inisiatif Bidang Keberhasilan Utama negara [ NKRA ] .

4. Alex Iskandar Liew [ Pengarah Komunikasi GTP di Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan ( PEMANDU ) di Jabatan Perdana Menteri ] menjelaskan bahawa indeks jenayah keseluruhan pada januari hingga ogos telah menurun 16.24 peratus .

5. Melihat kepada perkembangan mutaakhir betapa sadisnya jenayah yang berlaku membuatkan semua pihak kembali ragu terhadap dakwaan kononnya indeks jenayah telah menurun . Sebaliknya rata - rata melihat Malaysia merupakan sebuah negara yang berdepan dengan ancaman nilai keamanan dan keselamatan .

6. Setiap hari akan ada sahaja jenayah dilaporkan berlaku di seluruh negara oleh media massa. Bahkan jenayah tidak lagi dihitung dengan kadar berapa kali kejadiannya setahun , sebulan dan sehari , tetapi kini dihitung mengikut kadar jam , minit dan saat .

7. Saya percaya semua pihak bertanggungjawab terhadap usaha membenteras jenayah , namun kerajaan adalah pemegang amanah untuk meletakkan rakyat dan negara dalam keadaan selamat , aman dan sejahtera . Rakyat tidak boleh dikaburi dengan kenyataan - kenyataan hipokrit dan bersifat retorika politik semata - mata .

8. Pencapaian NKRA dilihat sangat tidak meyakinkan . Malah negara masih subur dengan elemen - elemen yang mempunyai potensi besar untuk mendorong berlakunya satu - satu jenayah . Sementelah pula langkah pencegahan masih bersifat melepaskan batuk ditangga. ianya tidak dilakukan secara serius.

- [ samalah seperti mencetak kata - kata amaran dan gambar penyakit yang menjadi akibat ketagihan rokok di kotak rokok dan kemudiannya dibenarkan ia dijual kepada orang ramai. ]

- [ samalah juga tindakan kerajaan mengeluarkan lesen untuk operasi hiburan atau kelab malam dan penjualan kondom serta minuman beralkohol di kawasan majoriti muslim kemudian kerajaan yang sama pula melantik pencegah maksiat supaya menghalang dan menangkap orang yang melakukan maksiat .]

9. Kedua - dua nota di atas memperlihatkan kepada kita betapa tidak seriusnya kerajaan menangani pertumbuhan indeks jenayah dan mungkar dalam negara kita lantaran mereka berpeluang membuat keuntungan di sebaliknya . Fenomena ini sangat dikesali dan ia sekali - kali tidak akan dapat membebaskan negara dari belenggu jenayah jika inilah sikap yang ada pada kerajaan .

10. Sekadar mengutuk sekeras - kerasnya segala jenayah yang berlaku tidak boleh merubah apa - apa kecuali satu tindakan berkesan dan bersepadu dengan gandingan semua pihak [ kerajaan dan rakyat ] dilakukan secara bijak demi masa depan negara . Dewan Pemuda PAS Pusat sekali lagi melihat Islam dan syariatnya adalah satu solusi tepat untuk menghindarkan negara dari badi jenayah yang semakin menular.

Kami juga mengambil kesempatan untuk mengucapkan Tahniah kepada Tan Sri Ismail Omar yang telah dilantik sebagai Ketua Polis Negara yang baru agar tan Sri ismail dapat berkhidmat dengan adil , telus , benar dan saksama serta cekap dan tegas membasmi rasuah dan jenayah dalam negara ini . Kes jenayah kejam yang menimpa Datuk Sosilawati menjadi kes high profile yang pertama mesti dihadapi oleh Ketua Polis Negara yang baru . Semoga berjaya dengan cahaya kebenaran dan petunjuk Ilahi .
http://episodeperjuangan.blogspot.com/2010/09/penurunan-kadar-jenayah-satu-retorik.html

MEDIA Rakyat MALAYSIA

0 ulasan
sumber :-

MEDIA Rakyat MALAYSIA


KEHENDAK MAJORITI AHLI PARTI ATAU KEHENDAK PEMIMPIN ATASAN?

Posted: 14 Sep 2010 06:50 AM PDT

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang