Pengikut

Nuffnang

Khamis, 5 Ogos 2010

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Sime Darby Dijangka Umum Kerugian Terbesar Dalam Sejarah

Posted: 04 Aug 2010 07:30 PM PDT

Dari TV Selangor

Konglomerat gergasi sektor perladangan Sime Darby Berhad dilihat berhadapan dengan kerugian besar sekali lagi selepas 13 tahun manakala beberapa pegawai kanan pengurusan digugurkan dari unit-unit penting.

Portal The Malaysian Insider melaporkan, konglomerat itu dijangka mengumumkan prestasi kewangannya itu, yang dipercayai kerugian sekitar RM2 bilion dan kemungkinan ia boleh meningkat kepada RM2.5 bilion.

Kebanyakan kerugian adalah ekoran kesilapan nasihat pelaburan dalam sektor tenaga dan utiliti di Qatar dan masalah berkaitan dengan projek empangan Bakun di Sarawak.

Sime Darby berhadapan dengan masalah yang sama ketika krisis kewangan Asia 1997, di mana ia mencatatkan kerugian sekitar RM1.6 bilion dan ia merupakan kerugian paling besar dalam enam bulan sehingga Disember 1997.

Ia mencatatkan kerugian RM676.2 juta pada enam bulan berikutnya dan menutup tahun kewangan 1998 dengan kerugian RM540.9 juta.

Juga difahamkan pengarah urusan bahagian pelaburan Tunku Datuk Badlishah Tunku Annuar telah dipindahkan dari beberapa unit di bahagian itu manakala beberapa pegawai lain dijangka menyusul selepas bekas ketua eksekutif Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid diminta mengambil cuti bermulai 13 Mei lalu ekoran kerugian dialami Sime Darby.

Selain tindakan-tindakan itu, kumpulan ini juga dijangka berhadapan dengan tindakan perundangan berikutan jika mengakhiri pelaburan bersama di beberapa negara luar.

The Malaysian Insider juga difahamkan sejak dilantik sebagai pemangku ketua eksekutif, Datuk Bakke Salleh sedang menghalusi pelaburan-pelaburan bersama melibatkan Sime Darby dengan berhujah bahawa sesetengah pelaburan bukan sesuatu yang memanfaatkan Sime Darby.

Beliau dikatakan memberi syor sama ada pelaburan-pelaburan terbabit dikaji semula ataupun ditamatkan.

Penganalisis melihat tindakan untuk menamatkan pelaburan-pelaburan ini dijangka membawa kepada pertikaian perundangan bagi Sime Darby.

Dua minggu lalu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, kerajaan belum mengambil sebarang tindakan terhadap Lembaga Pengarah Sime Darby kerana masih menunggu keputusan kajian oleh pakar-pakar luaran daripada firma perunding (KPGM dan Deloitte) dan sebuah firma guaman bebas.

Sebelum ini ada desakan kesemua anggota lembaga meletakkan jawatan memikul masalahb dialami konglomerat itu.

Najib dalam jawapan bertulis berkata firma perunding dan firma guaman bebas berkenaan kini sedang menjalankan audit forensik bebas yang dijangka selesai pada akhir bulan ini.

“Sebarang keputusan atas dasar akauntabiliti dan kebertanggungjawaban akan hanya diambil setelah segala usaha audit dan siasatan ini selesai sepenuhnya,” kata Najib yang juga Menteri Kewangan ketika menjawab soalan Senator Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim mengenai tindakan yang diambil terhadap Lembaga Pengarah Sime Darby secara "en bloc" atas kegagalan mereka menyelamatkan Sime Darby daripada kerugian hampir mencecah RM2 bilion.

Ekoran kerugian lebih RM1.6 bilion akibat daripada lebihan kos dalam projek kendaliannya, Zubir Murshid, yang kontraknya sebagai Ketua Eksekutif Kumpulan sepatutnya berakhir pada 26 November ini, telah diminta bercuti.-MalaysianInsider

anjung setiawangsa

0 ulasan
sumber :-

anjung setiawangsa


Nak Berbuka Puasa Kat Hotel? Please Baca Ni .....

Posted: 05 Aug 2010 02:59 AM PDT

Tidak  lama  lagi  bulan  Puasa bakal menjelma. Hotel akan menjadi tempat 
  persinggahan  untuk  berbuka  puasa  bagi  yang berkemampuan. Namun, agak 
  terkejut  apabila  membaca  Berita  Kosmo  bahawa  HAnya  32  Hotel Halal 
  Menjelang Ramadhan . Antara serba sedikit ulasan di Metro Itu adalah :    
                                                                               
  1.      Rekod Jakim sehingga semalam (23 Julai 2010) mendapati hanya 63  
  buah dapur di 32 hotel daripada 2,360 buah hotel di seluruh negara        
  mempunyai Sijil Halal Malaysia.                                          
  2.      Memandangkan bulan Ramadan akan tiba tidak lama lagi, pasti      
  banyak majlis berbuka puasa akan diadakan di hotel-hotel. Jakim akan      
  menyediakan pegawai khusus untuk memproses permohonan sijil halal itu    
  tanpa pihak hotel perlu mengikut giliran," katanya kepada pemberita di    
  sini semalam.                                                            
                                                                        
  Agak  terkejut kerana rasanya terlalu banyak Hotel yang menyediakan Pakej 
  Berbuka  Puasa  Ketika  Ramadhan  namun  hanya  segelintir  sahaja  yang 
  betul-betul  mendapatkan  sijil halal. Kenalah lebih berhati-hati selepas 
  ini.                                                                      
 
  Hotel 5 Bintang :                                                        
  1) Cyberview Lodge Resort & Spa, Cyberjaya                                
  2) Hotel Evergreen Laurel , Pulau Pinang                                  
  3) Hotel Grand Dorsett, Labuan                                            
  4) Hotel Pan Pacific KLIA                                                
  5) Hotel Legend , KL                                                      
  6) Hotel Grand Bluewave , Shah Alam                                      
  7) Tradewinds Hotels & Resorts, Johor Bahru                              
  8) Hotel Istana, Kuala Lumpur                                            
                                                                            
  Hotel 4 Bintang :                                                        
  1) Hotel Ancasa Kuala Lumpur                                              
  2) Hotel Cititel Pulau Pinang                                            
  3) Hotel Crystal Crown, KL                                                
  4)Hotel Grand Seasons, KL ( latest : telah ditarik lesen halal!!!)        
  5) Hotel Armada, Petaling Jaya                                            
  6) Hotel Seri Malaysia, Alor Setar                                        
  7) Hotel Ming Court, KL                                                  
  8) Hotel the Summit, USJ Subang                                          
  9) PNB Darby Park, Executives Suite, KL                                  
                                                                            
  Hotel 3 Bintang :                                                        
  1) Hotel Brisdale International, KL                                      
  2) Hotel Dynasty, KL                                                      
  3) Hotel Seri Malaysia, Genting Highlands                                
  4) Hotel Seri Malaysia, Marang                                            
  5) Hotel KL, Jalan Raja Muda                                              
  6) Hotel Nilai, Negeri Sembilan                                          
  7) Hotel PG, KL                                                          
  8) Hotel Puteri Park, KL                                                  
  9) Hotel Quality, KL                                                      
  10) Hotel Residence , Kajang                                              
  11) Hotel The Paramount, Sibu                                            
  12) Hotel Plaza, KL                                                      
                                                                            
  Dua Bintang :                                                            
  1) Hotel Seri Malaysia, Kuantan                                          
  2) Hotel Seri Malaysia, Sungai Petani                                    
  3) Hotel Seri Malaysia , Bagan Lalang                                    
                                                                            
  Sumber : Berita Kosmo dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)        
                                                                          
  Naif  sungguh  rasa diri ini, tahun-tahun sebelum ini tak pernah semakpun 
  senarai hotel yang ada sijil halal sebelum makan. Asalkan hotel tu nampak 
  Islam  dan  ramai  pengunjung Islam pergi sana, terus je terjah. Walaupun 
  setiap  tahun  hanya  sekali  dua  sempat berbuka special di hotel, namun 
  tetap  tak  menyemak  terlebih  dulu dan ikutje rakan yang lebih alim dan 
  arif dalam hal camni. Tak sangka pula dalam beribu-ribu hotel, tak sampai 
  50 sahaja yang dapat sijil halal dari JAKIM.                              
    
Wallahualam,

AMK Shah Alam

0 ulasan
sumber :-

AMK Shah Alam


Kalau Bukan Sebab Isteri Kedua habis tu apa Sebabnya?

Posted: 05 Aug 2010 02:26 AM PDT

ANAK JATI SABAH BANGUN MELAWAN

Posted: 05 Aug 2010 02:16 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang

0 ulasan
sumber :-

Anak Muda Kampung Nak Senang


Saman ekor, Kase mahu menteri guna kuasa

Posted: 05 Aug 2010 06:34 AM PDT

PUTRAJAYA, 5 Ogos: Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase) mahu Menteri Pengangkutan menggunakan kuasanya mengarahkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) tidak menyekat pembaharuan lesen kenderaan kepada mereka yang disaman ekor.

Selain itu, mereka juga mahu menteri mengarahkan JPJ menarik balik arahan menyenarai hitam selagi mereka yang diberi notis saman tidak dibukti bersalah.

Ini kerana tindakan JPJ itu bercanggah dengan Perkara 13 Perlembagaan Negara.

Perkara itu dimaklumkan Pengerusi Kase, Datuk Mahfuz Omar pada sidang media selepas menyerahkan memorandum kepada Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha di Putrajaya hari ini.

Bagaimanapun beliau kecewa kerana tidak dapat bertemu menteri sendiri dan hanya menyerahkan kepada setiausaha akhbarnya.

Turut serta pada serahan itu Yang Dipertua PAS Putrajaya, Nazir Zakaria, Adun Paroi, Mohd Taufek Abdul Ghani, Ahli Jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat, Aiman Athirah dan Penasihat Undang-undang Kase, Zulhazmi Shariff.

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=27973:saman-ekor-kase-mahu-menteri-guna-kuasa&catid=41:utama-muka-depan&Itemid=124

Minyak naik harga, keselamatan rakyat makin teruk

Posted: 05 Aug 2010 06:33 AM PDT

Suram, menakutkan dan membahayakan. Itulah yang dialami segelintir peniaga dan pengguna bas ekspres di Stesen Bas Kuala Dungun, di sini, terutama pada waktu malam, apabila kebanyakan mereka sering diganggu orang kurang siuman, selain berdepan ancaman peragut yang sentiasa memerhatikan mangsanya.

*****************
Timur: Suram, seram
Berita Harian 5 Ogos 2010

Pengguna Stesen Bas Kuala Dungun diganggu orang kurang siuman, peragut

DUNGUN: Suram, menakutkan dan membahayakan. Itulah yang dialami segelintir peniaga dan pengguna bas ekspres di Stesen Bas Kuala Dungun, di sini, terutama pada waktu malam, apabila kebanyakan mereka sering diganggu orang kurang siuman, selain berdepan ancaman peragut yang sentiasa memerhatikan mangsanya.

Stesen bas yang baru beroperasi sejak lima bulan lalu di Kuala Dungun diakui sudah dilengkapi kemudahan mencukupi dan selesa untuk orang ramai terutama pengguna pengangkutan awam, namun ketiadaan pondok polis di situ membimbangkan mereka berikutan stesen itu kadangkala sunyi. Tinjauan Edisi Timur di stesen bas berkenaan mendapati, kawasan itu agak sunyi pada waktu senja hingga malam, sebelum ia rancak apabila banyak bas tiba dalam waktu hampir sama untuk mengambil penumpang.

Keadaan itu membimbangkan pengguna yang menunggu ketibaan bas, terutama apabila jumlah penumpang agak sedikit pada hari biasa, berbanding hari minggu yang dipenuhi penumpang, termasuk penuntut institusi pengajian tinggi berhampiran.

Seorang peniaga runcit, Mohd Fauzi Mamat, 48, berkata, masalah orang kurang siuman yang sering berlegar di kawasan itu menimbulkan rasa takut dan kurang senang peniaga serta pengguna pengangkutan awam.

Malah, katanya orang kurang siuman pernah beberapa kali masuk ke kedainya dan mengganggu serta mengugut anak gadisnya ketika menjaga kedai di siang hari, bagaimanapun mujur tiada kejadian tidak diingini berlaku setakat ini.
"Orang kurang siuman yang berkeliaran menakutkan wanita dan anak gadis di sini. Selain itu, keadaan stesen yang agak sunyi pada waktu tertentu juga mendorong penjenayah seperti meragut untuk melakukan kegiatan jenayah di sini.

"Oleh itu, rasanya tidak salah ditempatkan sebuah pondok polis yang memantau serta mengawal keselamatan kawasan ini," katanya yang mengakui pernah membuat laporan polis mengenai ancaman orang kurang siuman.

Pekerja Am yang mahu dikenali sebagai Pak Ali, 63, berkata, walaupun tidak pernah berlaku sebarang kes jenayah, namun, langkah berjaga-jaga harus diutamakan.

"Dengan adanya pondok polis di sini, ia dapat mengelak berlakunya kes jenayah seperti mencuri serta dalam masa sama menjaga keselamatan pekerja dan pengguna bas ekspres", katanya stesen bas itu hanya sesak ketika tiba musim cuti penggal institusi pengajian tinggi di kawasan itu.

Seorang penuntut Universiti Teknologi Mara Dungun, Nurazwani Ridhuan, 21, berkata, suasana sunyi itu menimbulkan rasa takut terutama apabila bas ekspres lewat daripada masa yang ditetapkan.

"Saya pernah diganggu sekumpulan mat rempit dan diganggu orang kurang siuman yang meminta wang serta memaki hamun dengan perkataan kesat", katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Timur_Suram_seram/Article

Terlalu miskin sampai dah runtuh rumah usang

Posted: 05 Aug 2010 06:33 AM PDT

Sudah jatuh ditimpa tangga. Selepas ditinggalkan suami kira-kira dua tahun lalu, nasib malang terus menimpa Sabariah Jamali, 40, dari Kampung Sungai Midin, Jalan Semariang dekat sini, apabila rumah didiami sejak 16 tahun lalu pula runtuh akibat terlalu usang, minggu lalu.

*******************************
Ditinggal suami, rumah didiami roboh
Berita Harian 5 Ogos 2010

KUCHING: Sudah jatuh ditimpa tangga. Selepas ditinggalkan suami kira-kira dua tahun lalu, nasib malang terus menimpa Sabariah Jamali, 40, dari Kampung Sungai Midin, Jalan Semariang dekat sini, apabila rumah didiami sejak 16 tahun lalu pula runtuh akibat terlalu usang, minggu lalu.

Berikutan kejadian itu, Sabariah yang juga menghidap penyakit buah pinggang dan dua anaknya kini terpaksa menumpang di rumah jiran. Dua anaknya, Nasri Fazrin Ismail, 17, dan Adib Shazwan, 12, masing-masing akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini.

Nasib malang menimpanya bukan saja menyebabkan beliau buntu memikirkan masa depan anak-anaknya, tetapi pada masa sama perlu mencari wang bagi mendirikan semula rumahnya yang runtuh kerana penyakit dihidapi membataskan beliau untuk melakukan kerja berat. Malah, beliau tidak menerima sebarang bantuan sara hidup daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) berikutan sudah menerima bantuan perubatan RM5,000 daripada jabatan itu untuk kos perubatannya sebulan.

Justeru, katanya, sejak ditinggalkan suami dua tahun lalu, beliau terpaksa mencari sayur-sayuran hutan untuk dijadikan lauk dan pada masa sama berterima kasih dengan penduduk kampung yang sudi meringankan beban keluarganya.

"Saya mengharapkan ada pihak yang sudi memberi bantuan kepada kami sekeluarga untuk membina semula rumah ini kerana kami tidak mahu menumpang di rumah jiran buat selamanya. Sekurang-kurangnya dengan rumah baru nanti, akan memberi peluang kepada kami membina semula kehidupan baru.

"Bagaimanapun, saya sangat berterima kasih dengan jiran kerana sudi menghulurkan bantuan dengan membenarkan kami menumpang di rumahnya," katanya kepada Berita Harian.
Menceritakan kejadian rumahnya runtuh, Sabariah berkata, ia runtuh secara tiba-tiba kerana terlalu usang, bagaimanapun mereka tiga beranak sempat menyelamatkan diri.

"Saya tidak sempat menyelamatkan ubat-ubatan buah pinggang kerana keadaan menjadi kelam kabut ketika itu. Saya tidak menyangka kejadian malang itu akan menimpa kami," katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Ditinggalsuami_rumahdidiamiroboh/Article

Saman Ekor, apa Menteri dah Pekak, Buta, Bisu ?

Posted: 05 Aug 2010 06:32 AM PDT

BARU-BARU ini dua kawan saya bercerita mengenai saman ekor. Mereka terkejut apabila gagal memperbaharui cukai jalan di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) kerana dikatakan ada 10 saman ekor berjumlah hampir RM2,100 dan seorang lagi dikatakan ada lima saman ekor kira-kira RM850 yang perlu dibayar sekali gus jika mahu memperbaharui lesen.

**********************************
Pengguna pertikai kesahihan saman ekor
Berita Harian 5 Ogos 2010

BARU-BARU ini dua kawan saya bercerita mengenai saman ekor. Mereka tidak pernah menerima sebarang surat saman seperti prosedur sebelum ini.

Mereka terkejut apabila gagal memperbaharui cukai jalan di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) kerana dikatakan ada 10 saman ekor berjumlah hampir RM2,100 dan seorang lagi dikatakan ada lima saman ekor kira-kira RM850 yang perlu dibayar sekali gus jika mahu memperbaharui lesen.

Dalam keadaan sukar pada zaman harga barang serba naik ini, mereka terpaksa mengeringkan poket membayar saman kerana kenderaan perlu digunakan setiap hari ke tempat kerja. Saya berharap pihak berkenaan iaitu polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) memberi penjelasan adakah saman ekor sah dari segi undang-undang kerana pengguna tidak dimaklum secara rasmi melakukan suatu kesalahan sebaliknya seperti dipaksa mengaku bersalah dan membayar denda?

Merujuk kes seorang peguam menyaman JPJ di Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu beberapa tahun lalu yang dilaporkan secara meluas melalui akhbar; mahkamah memutuskan JPJ tiada bidang kuasa untuk menolak memperbaharui cukai jalan kerana kegagalan membayar saman kesalahan trafik yang dikenakan oleh polis dan JPJ sendiri.

Didapati selepas itu JPJ tidak lagi menahan pembaharuan cukai jalan pesalah trafik, namun melaksanakan semula tidak lama selepas itu.

Ramai yang tidak memahami perundangan isu yang dibangkitkan ini serta tidak mempunyai kewangan selesa untuk melantik peguam bagi mencabarnya di mahkamah, melainkan membayar saman yang tidak pernah dilihat kerana keperluan hidup yang perlu diteruskan.

INSAN SIMPATI,
Jalan Klang Lama,
Kuala Lumpur.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Penggunapertikaikesahihansamanekor/Article

Minda Pengarang: Polis perlu permudah semak, bayar saman ekor di setiap balai
Berita Harian 5 Ogos 2010

ISU saman ekor sekali lagi mendapat perhatian kerajaan kelmarin, apabila Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein mencadangkan supaya ia dikaji semula berikutan banyak rungutan diterima daripada orang ramai mengenai kaedah pelaksanaannya. Adalah wajar jika kajian semula itu tidak bermaksud untuk memansuhkan saman ekor, sebaliknya meningkatkan penguatkuasaannya dengan lebih tegas kerana setiap kesalahan perlu dikenakan hukuman setimpal supaya ia memberi pengajaran.

Kita amat bersetuju jika kelemahan pelaksanaan dan penyampaian saman ekor diperbaiki agar ia adil dan tidak dipertikai mana-mana pihak. Oleh itu, apabila ada pemandu merungut mereka tidak bersalah atau teraniaya dengan saman itu, pihak polis perlu menelitinya.

Sesiapa pun tidak boleh menafikan, saman yang dikenakan adalah langkah berkesan untuk mendidik pemandu agar lebih berhemah dan memandu secara selamat. Memandu melebihi had laju, tidak berhemah atau melanggar peraturan lalu lintas menyumbang kepada meningkatnya kemalangan setiap hari.

Saman ekor adalah notis saman dikeluarkan bagi kesalahan lalu lintas yang dikesan melalui kamera kerana memandu melebihi had laju, tidak mematuhi peraturan meletak kenderaan atau saman polis tanpa menahan pesalahnya.

Antara rungutan berhubung saman ekor ialah dakwaan nombor plat kenderaan mereka dipalsukan pihak lain dan kesalahan dilakukan pemandu lain yang meminjam kenderaan berkenaan. Berdasarkan kelemahan ini, pelaksanaan dan penyampaian saman ekor perlu dikaji semula, dikemas kini dan dipermudahkan jika mahu ia diteruskan.

Pihak polis juga harus mengambil kira bagaimana pemandu boleh mengakses maklumat untuk mengetahui mereka mempunyai saman ekor atau tidak. Mereka yang tiada komputer dan capaian internet, sudah tentu terkejut diberitahu senarai panjang saman ekor yang perlu dijelaskan ketika mahu memperbaharui cukai jalan.

Dari aspek lain, kajian juga harus dilakukan bagi mempermudahkan semakan dan pembayaran saman ekor, termasuk di pondok atau balai polis setempat. Ketika ini, pembayaran saman hanya dibuat di kaunter Ibu Pejabat Polis Daerah dan negeri. Kerajaan juga harus menyelesaikan masalah notis saman tidak diterima pemilik berdaftar kerana tidak menetap di alamat berkenaan atau sudah berpindah. Isu saman ekor timbul semula berikutan tindakan JPJ menyekat pemilik kenderaan yang disenaraihitamkan memperbaharui cukai jalan.

Hakikatnya, menyekat pemilik kenderaan memperbaharui cukai jalan bukan langkah bijak kerana ia akan menimbulkan pelbagai implikasi perundangan. Sewajarnya JPJ atau polis memastikan tindakan ketika ini tidak menyalahi peruntukan undang-undang, sekali gus dapat mengelak kerajaan disaman. Ketika ini sudah timbul dakwaan bahawa JPJ dan polis tidak mempunyai kuasa berbuat demikian, sehingga ia diputuskan di mahkamah.

Walaupun hasrat kerajaan memperkenalkan saman ekor bertujuan mendidik pengguna berhemah di jalan raya dan mengurangkan kes kemalangan, mekanisme penentuan prosedurnya perlu dikemas kini bagi memastikan langkah yang dibuat benar-benar berkesan. Kita percaya pendekatan 'mesra pengguna' jika diamalkan pihak polis akan dapat mengurangkan jumlah saman ekor tertunggak, khususnya memperkenalkan kemudahan bayaran saman di setiap balai polis.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/MindaPengarang_Polisperlupermudahsemak_bayarsamanekordisetiapbalai/Article

Kereta tak bergerak pun kena SAMAN EKOR

Posted: 05 Aug 2010 02:24 AM PDT

He he he. Kereta dalam traffic jam tak bergerak pun dapat Saman Ekor. Tapi bukan di Malaysia tapi di Eropah. Pengguna jalanraya di sana cabar kes ini di mahkamah dan mereka menang. Kamera perangkap laju ada banyak kelemahan, menyebabkan pemandu yang tak bersalah mendapat saman.

Gegaran dari lori atau enjin lori yang lalu berhampiran kamera perangkap laju boleh menyebabkan kamera ini flash, nasiblah kena kereta yang mana dituju, walaupun kereta tadi tak bergerak dalam traffic jam, dapatlah saman ekor.

Ketepatan kamera perangkap laju ini juga boleh dicabar di mahkamah. Kamera ini perlu dikalibrasi atau diuji ketepatan setiap 3 atau 6 bulan. Pihak polis perlu menunjukkan bukti tiket saman yang dikeluarkan merujuk kepada kamera yang mana dan disertakan sijil kalibrasi. Kalau pihak polis tiada bukti kalibrasi dan dikaitkan dengan kamera yang bersiri maka saman akan terbatal.

Sudut tembakan juga memberi kesan kepada ketepatan kamera.

Tindakbalas pada dinding atau simen juga menyebabkan bacaan kamera meningkat dua kali ganda.

AMACAM.
Kamera-kamera perangkap laju di Malaysia ini di kalibrasi setiap berapa bulan ?
Tiket saman boleh kesan balik tak kamera siri nombor mana yang digunakan ?
Gambar boleh tak dikirim bersama dengan notis saman ekor ?
Bila jurutera trafik di Malaysia nak semak ketepatan kamera perangkap laju ni ?

JENG JENG JENG. Rakyat makin celik, nak tahu , apa kelemahan saman ekor dan kelemahan kamera perangkap laju.

RAKYAT DIDAHULUKAN UNTUK BAYAR SAMAN EKOR, PENCAPAIAN KUTIPAN HASIL SAMAN EKOR DIUTAMAKAN

SEMANGAT 1MALAYSIA !

******************************

Speed Camera Problems: Trucks Can Cause Speeding Ticket Errors
WASHINGTON -- Drivers who get speeding tickets in the mail and claim they were not speeding have plenty of evidence that they may be right, according to a recent report that heavy trucks passing speed cameras cause false readings.
http://www.clickpress.com/releases/Detailed/5644005cp.shtml

Each of these radar gun every 3 or 6 months are checked for accuracy. A test will be conducted and the police officer will sign off on the test that it was done properly. This certificate allows the radar results to be used in court otherwise this type of information would be considered hearsay as the officer is not an expert on the workings of a radar gun. These test papers are only viable for a certain time before they expire.
http://c1spublishing.com/tickets/how-to-beat-radar-speeding-ticket-strategies-to-challenge-the-radar-gun.php

How to get booked for speeding in a traffic jam
Motorists who think they are wrongly accused of speeding have been urged to demand photographic evidence after a freak flaw was discovered in traffic cameras.
Vibration from slow-moving and even stationary lorries has caused static roadside Gatso cameras to flash innocent motorists stuck in traffic jams - and record them at speeds of up to 80mph.
http://www.mailonsunday.co.uk/news/article-367951/How-booked-speeding-traffic-jam.html

Some cameras were getting reflections off walls and resulting in the speed being doubled. The ACPO Guide even touches on this: "Objects can act as radio mirrors and reflect signals from moving vehicles outside the area of the coverage. For example, the signal could be reflected around a bend in the road and measure the speed of a vehicle not visible to the radar."

But the biggest problem was the angle that they were set at, a small deviation in the azimuth and direction created a variety of incorrect readings. This is always in favour of the driver however giving a lower speed.

This problem has become a national scandal with both the police and engineers agreeing that there is a massive problem. Cameras have been covered and turned off in some places while they sort out the problem.

There is no official press announcement on this in the UK and its not known what the full effect will be.

The cameras used in the UK are less accurate according to the specifications and this link explains how to check the accuracy of the evidence.

http://www.pepipoo.com/Inaccurate_speed_cameras.htm

Lagi Budak DiCulik, Malaysia tak selamat dah

Posted: 04 Aug 2010 09:14 PM PDT

Lagi kes budak diculik, kali ni di Perak. Malaysia dah tak selamat dah. Polis sibuk diarah tangkap peserta perhimpunan haram, halang ceramah pembangkang, menyorok balik semak untuk saman ekor. Malaysia makin banyak penjenayah, penculik, gila sex, perogol. Anak-anak kita dah tak selamat dah dalam dan luar rumah, dalam van, dalam bas.

*******************
Noratikah ditemui semula 3 jam selepas diculik

Berita Harian 5 Ogos 2010

IPOH: Seorang kanak-kanak perempuan berusia 11 tahun, Noratikah Muzawir, yang dilarikan penculik dengan kereta Myvi hijau dari Taman Meru 3C jam 8 malam tadi, ditemui kira-kira tiga jam kemudian.

Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Azisman Alias, ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Noratikahditemuisemula3jamselepasdiculik/Article

ADUN PKR Seremban masuk UMNO ?

Posted: 04 Aug 2010 05:46 PM PDT


Menggemparkan ! Itulah angin ribut sepoi-sepoi bahasa yang melanda DUN Ampangan di Seremban. Tapi khabarnya bukan ADUN Ampangan, katanya pembantu pejabat atau mungkin pemandu atau mungkin pembantu peribadi kepada ADUN Ampangan YB Rashid Latiff (PKR) atau lebih dikenali sebagai Cikgu Rashid http://rashidlatiff.blogspot.com/

Dengar cerita namanya Sdr Ahmad Fuad, tak tahu betul ke tidak. Boleh rujuk sini
http://wartawansukarela.blogspot.com/2010/08/bekas-pa-keluar-parti.html

Kalau benar berita ribut sepoi bahasa pantai buaya Port Dickson ini, apa salahnya. Bolehlah dia menyambung karier sebagai pembantu pejabat atau mungkin pemandu atau mungkin pembantu peribadi kepada Menteri Besar Negeri Sembilan. Dapat juga duit raya, atau duit untuk bayar saman ekor kalau adalah saman ekor.

Maklum sajalah. ADUN-ADUN Pakatan Rakyat ni pokai-pokai macam cerita berikut
http://amkns.blogspot.com/2010/07/wakil-rakyat-kita-pokai.html

Jom ajar pelajar kita BERZINA cara Selamat ?

Posted: 04 Aug 2010 04:44 PM PDT

Nampaknya Pendidikan Sex akan diajar di sekolah-sekolah di Malaysia ini. Tapi dia tak panggil Pendidikan Sex, tukar sikit nama, dipanggil Pendidikan Reproduktif dan Sosial. Sudahkah Mufti, JAKIM, Jawatankuasa Fatwa mengkaji modul Subjek Pendidikan Reproduktif dan Sosial ini ? Jangan lengah, lakukan segera sebelum terlambat.

Adakah salah satu topik Pendidikan Sex di sekolah ialah macamana hendak melakukan hubungan sex tanpa melahirkan anak luar nikah ? Guna kondom, guna pil perancang keluarga, sex ringan-ringan dan sebagainya ?

Tak cukup lagi ke macam-macam bala dah turun di Malaysia ini ? Denggi, H1N1, Chikungunya, Malaria, KENCING TIKUS (Pahang, kini di Kedah) yang susah nak sebut nama saintifiknya dan macam-macam lagi ?

Tak payah sibuk pendidikan Sex lah. Remaja kita di sekolah tak dididik dengan solat wajib 5 waktu tepat pada masanya. Macamana mereka nak tahu dosa dan pahala ? Usahkan sembahyang, mengucap dua kalimah syahadah pun ramai remaja kita yang kantoi.

Pelik bila Ketua Menteri Melaka nak tubuh sekolah pelajar termengandung agar mereka diasingkan dan tidak terlibat dengan dosa membunuh, ramai yang membantah, termasuk segelintir pimpinan PAS peringkat negeri. Bila Ketua Menteri Melaka nak galakkan pelajar yang tak boleh kawal nafsu untuk berkahwin pun ada suara yang membantah.

Tapi bila Pendidikan SEX nak dilaksanakan di sekolah dan diberi nama Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PKRS) SEBAGAI MATAPELAJARAN TERAS semua pihak senyap. JAKIM masih sibuk dengan ESQ, Mufti pula sibuk dengan Perpaduan Melayu sedangkan Puteri dan Wanita UMNO tak berpadu dengan Ketua Menteri Melaka juga UMNO isu pelajar kahwin secara halal, PKR sibuk dengan Altantuya, PAS sibuk nak , entahlah.

*******************************
KEMENTERIAN KAJI CADANGAN JADIKAN PENDIDIKAN KESIHATAN REPRODUKTIF MATA PELAJARAN

PUTRAJAYA, 4 Ogos (Bernama) -- Kementerian Pelajaran sedia mengkaji cadangan memasukkan Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PKRS) dalam kurikulum sekolah atau sebagai mata pelajaran teras, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata sebuah jawatankuasa teknikal terdiri daripada pegawai Kementerian Pelajaran, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat serta pakar-pakar berkaitan masalah sosial, akan meneliti cadangan itu sebelum keputusan mengenainya dibuat.
http://www.bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=518803

WABAK KENCING TIKUS: TIGA KAWASAN PERKELAHAN DI KEDAH TUTUP SEMENTARA


ALOR SETAR, 4 Ogos (Bernama) -- Tiga kawasan perkelahan utama di Kedah ditutup untuk sementara bagi mengelakkan penularan wabak Phatogenik Leptopspira atau kencing tikus yang melanda beberapa pusat peranginan di negeri ini.
Kawasan berkenaan ialah Taman Rekreasi Puncak Janing di Kuala Nerang, Taman Rekreasi Lata Bayu di Baling dan Taman Rekreasi Bukit Wang di Kubang Pasu.
http://www.bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=518905

PARTI KEADILAN RAKYAT Cabang Bera, Pahang DM

0 ulasan
sumber :-

PARTI KEADILAN RAKYAT Cabang Bera, Pahang DM


JALAN PINTAS ANTARA TAMAN SRI BERA – PADANG BOLA MDB ROSAK TERUK

Posted: 05 Aug 2010 03:04 AM PDT





Keadaan jalan pintas yang menghubungkan antara Taman Sri Bera dengan Padang Bolasepak MDB begitu teruk kerosakannya.

BANDAR BERA, 05 OGOS 2010:

Penduduk-penduduk di sekitar Taman Sri Bera melahirkan rasa kecewa kerana jalan pintas yang menghubungi antara taman tersebut dengan padang bola MDB masih lagi tidak dibaiki walaupun kerja-kerja berat untuk pembinaan Kompleks Kuarters IPD Bera yang baru telah pun hampir siap dijalankan.

Pihak Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) Cabang Bera yang turut meninjau ke sana kelmarin turut mempersoalkan kenapa jalan-jalan ini masih dibiarkan begitu keadaannya?

Jalan tersebut yang dibina sejak beberapa tahun lepas adalah merupakan laluan untuk kenderaan ringan sahaja seperti kereta dan lori-lori kecil. Ianya mula mengalami kerosak yang teruk apabila kerja-kerja pembinaan Kompleks Kuarters IPD Bera bermula sejak tahun 2007 lalu.

Oleh itu KEADILAN Bera menggesa agar pihak yang berkaitan terutama kontraktor yang terlibat dengan pembinaan projek Kompleks Kuarters IPD Bera agar menyegerakan baik pulih jalan pintas tersebut dengan secepat mungkin.

SAMAN EKOR : 'KASE' MAHU MENTERI GUNA KUASA

Posted: 05 Aug 2010 03:01 AM PDT

PUTRAJAYA, 5 OGOS 2010:

Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase) mahu Menteri Pengangkutan menggunakan kuasanya mengarahkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) tidak menyekat pembaharuan lesen kenderaan kepada mereka yang disaman ekor.

Selain itu, mereka juga mahu menteri mengarahkan JPJ menarik balik arahan menyenarai hitam selagi mereka yang diberi notis saman tidak dibukti bersalah.

Ini kerana tindakan JPJ itu bercanggah dengan Perkara 13 Perlembagaan Negara.

Perkara itu dimaklumkan oleh Pengerusi Kase, Datuk Mahfuz Omar pada sidang media selepas menyerahkan memorandum kepada Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha di Putrajaya hari ini.

Bagaimanapun beliau kecewa kerana tidak dapat bertemu menteri sendiri dan hanya menyerahkan kepada setiausaha akhbarnya.

Turut serta pada serahan itu Yang Dipertua PAS Putrajaya, Nazir Zakaria, Adun Paroi, Mohd Taufek Abdul Ghani, Ahli Jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat, Aiman Athirah dan Penasihat Undang-undang Kase, Zulhazmi Shariff.

Tambahnya, tindakan Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengarahkan JPJ menyenarai hitam mereka yang diberi notis saman adalah pelik dan salah.

"Polis buat salah, suruh pula JPJ buat salah," katanya.

Menurutnya, saman ekor dikeluarkan oleh PDRM bukan saman, tetapi hanya notis mengesahkan mahlumat.

Manakala untuk menentukan bersalah dan dikenakan saman, ianya perlu dibawa ke mahkamah.

"Yang menentukan bersalah adalah mahkamah, bukan polis, bukan JPJ," katanya.

Apa yang dibimbangi katanya, dengan keputusan terbaru ini akan menggalakkan rakyat memandu tanpa lesen dan tanpa cukai jalan atau cukai jalan palsu.

Tambahnya, lebih teruk ianya juga bakal menyumbang kepada rasuah bagi memadam nama yang disenarai hitam.

Kase dilancar 2 Ogos lalu dalam usaha PAS membela nasib mereka yang menjadi mangsa saman ekor.

Kase berpendapat, selain menganiaya rakyat, saman ekor juga bercanggah dengan Perkara 13 Perlembagaan yang membenarkan seseorang menggunakan hartanya.

Sehubungan itu, dalam fasa kempen mereka, Kase juga akan mengadakan pertemuan dengan Kementerian Dalam Negeri minggu ini, dan membuat aduan ke Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) dalam masa terdekat.

Selain itu, mereka juga akan mengadakan hari bertemu mangsa pada 9 dan 10 Ogos bagi memberikan khidmat nasihat undang-undang kepada mereka.

Bagi Wilayah Persekutuan dan Selangor, pertemuan akan diadakan di auditorium Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) manakala bagi mereka yang tinggal di Melaka dan Negeri Sembilan, pertemuan akan diadakan di Seremban.



* Sumber http://harakahdaily.net

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党

0 ulasan
sumber :-

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党


李文材:“阿拉”字眼课题,马华不敢仗义执言

Posted: 04 Aug 2010 07:43 PM PDT

(怡保4 日讯)人民公正党全国副主席李文材医生遗憾马华公会不敢仗义执言,只是沦为巫统的邮差,就"阿拉"课题事件在巫统高层的压力下,转换之前捍卫非回教徒使用"阿拉"字眼的立场 他表示,总会长蔡细历较早前强调马华要高调发言,为社会正义挺身而出,但是时隔半年就雷声大雨点小,在巫统署理主席兼副首相的批评下,被逼黯淡地转换成"附和"巫统的立场;其中包括马华中委兼宣传局副主任卢诚国,同样也被逼发表新文告以澄清"亲巫统"的立场。 他要求蔡总会长就"阿拉"字眼风波必须向首相和副首相据理力争,要求内政部尊重高庭的裁决,以允许非回教徒使用"阿拉"字眼,停止上诉该课题。 也是务边区国会议员,李氏强调,民联三党的立场和纲领一致,三党同意尊重高庭裁决,齐捍卫各宗教和族群的权利与自由,包括少数群体的宪赋权利,并反对各种挑拨离间的行为,侵蚀和危害各族之间的融洽。 "该字眼早在我国独立前,甚至根据历史记载的16世纪期间中,非回教徒已经开始广泛地使用,而如今其他回教国如印尼、沙地阿拉伯和埃及,也同样允许非回教徒使用该字眼。" 他呼吁马华公会必须清楚自己乃国阵政府其中一员,包括拥有四名部长在内阁会议中,他们必须为人民挺身而出,捍卫正义和正确的行为,拒绝成为巫统的应声虫。

.

0 ulasan
sumber :-

.


Ke mana pergi subsidi kami?

Posted: 04 Aug 2010 01:41 AM PDT

kalian rampas subsidi kami, entah ke mana dibawa lari
kalian beritahu, wang mesti dicatu, kita menuju maju...
kalian kata: jika tidak, semua menderita, habis harta negara...
kalian berbahasa: bukan barang naik harga, cuma subsidi turun sahaja...

kami orang desa, mungkin tidak pandai kira berjuta-juta...
kami orang kecil kota, mungkin tiada sedemikian harta...
jika kalian tipu sebegitu, biasanya kami diam selalu...
tapi dapatkah kami dibohongi, tentang suapan saban hari?

apalah yang dapat diberitahu anak ke sekolah?
papa semakin parah? wang semakin lelah?
jika semalam berlauk, hari cuma berkuah...
kerana kerajaan kita sedang susah?
maka subsidi kita terpaksa diserah...
jika semalam kau makan sepinggan, hari ini saparuh
kerana barang makin angkuh, wang papa makin rapuh...
apa yang dapat dibisik pada anak berkopiah ke madrasah?
makananmu sayang, sebahagiannya sudah hilang...
jika mereka bertanya siapa yang bawa lari
kepada siapa patut kami tuding jari?
janganlah nanti mereka membenci pertiwi...
akibat pencuri harta bumi rakyat marhaen ini..
atau kami jadi insan curang...
kami beritahu; cuma subsidi sahaja yang kurang?
tiada apa yang hilang, nanti akan datang wang melayang...

dengar sini wahai yang tidak memijak bumi!
pernahkah kalian mengintipi kehidupan kami...
pernahkah kalian ngerti makna derita dan susah hati...
kami yang semput bagai melukut di kota kedekut
kami yang bekerja hingga senja di desa yang makin terseksa
bertarung nyawa dan masa, menghitung setiap belanja

pernahkah kau merasa?
rumah bocor yang lanjut usia...
baju dan kasut anak yang koyak
tinggal dalam rumah yang berasak-asak
siang kami sebak, malam kami sesak...

sedangkan kalian manusia angkasa...
istana permata dibina, kereta berjuta dirasa...
elaun di serata, dari isteri sehingga seluruh keluarga...
hidangan istimewa, konon meraya kemakmuran negara...

tapi kami masih di sini..di teratak ini...
dengan lauk semalam..
dengan hidangan yang tidak bertalam...
dengan rumah yang suram...
dengan wang yang hampir padam...

tiada istana lawa...tiada kereta berharga...
tiada layanan diraja..tiada baju bergaya
tiada kediaman menteri...tiada hidangan vip...
tiada persen di sana-sini...tiada bahagian anak dan bini...

tiba-tiba kalian kata: kamilah beban negara...
aduhai celaka bahasa yang kalian guna...
kalian yang belasah, kami yang bersalah...
kalian buat untung, hutang kami tanggung...
kalian mewah melimpah, kami susah parah
kalian hilangkan wang, poket kami yang terbang...
kalian bina istana, rumah kami jadi mangsa...
kalian makan isi, kami dijadikan abdi...

lantas, kalian rampas lagi subsidi...
ke mana wang itu pergi nanti?
jika kalian berhati suci, wajib mengganti buat kami...
jika tidak pun buat gula konon merbahaya
mengapa tidak beras diturun harga?
jika tidak untuk minyak kereta...
mengapa tambang tidak potong sahaja...
tapi entah berapa kali janji...
konon: nanti kami ganti, kami ganti, kami ganti...
hari demi hari, ceritanya pun tidak berbunyi lagi...
kami terus termanggu di sini...
kalian juga yang nikmati...
kami hanya menggigit jari...

kembalikanlah kepada kami harta negara...
jangan hanya kalian sahaja yang merasa...


Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang