Isnin, 27 Disember 2010

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN


Imbasan PRU-Ke Arah Menawan Negeri Sembilan

Posted: 26 Dec 2010 11:58 PM PST

Apabila parti Umno mengumumkan penangguhan Pemilihan 2010 selama 18 bulan, ramai pemerhati politik tanah air telah membuat ramalan, telahan dan andaian bahawa Pilihanraya Umum ke-13 bakal berlangsung pada tahun 2011 antara bulan Mac hingga Jun.

Perkembangan itu telah menjadi titik perbincangan hangat politik. Teka-teki Pilihanraya DUN Sarawak juga sedang hangat bermain-main. Begitu juga dikhabarkan juga Pilihanraya DUN Perak juga dilaporkan bakal berlangsung pada bulan Mac 2011.

Namun, kehangatan perkhabaran itu telah memberi suatu isyarat kepada Pakatan Rakyat Negeri Sembilan bagi membuat persediaan awal dari segi jentera, gerak kerja dan penyusunan strategi menghadapi kemungkinan PRU-13 berlaku pada tahun 2011.

Imbasan PRU-12 lalu menyaksikan PR Negeri Sembilan hampir sahaja menawan negeri ini. Barisan Nasional hanya berkelebihan 4 kerusi dan kehilangan majoriti dua pertiga dalam DUN Negeri Sembilan. Tsunami politik 8 Mac 2008 telah menyaksikan PR menang 15 kerusi DUN manakala BN menang 21 kerusi DUN.

PKR memenangi 4 kerusi DUN iaitu Ampangan, Sikamat, Chuah dan Port Dickson serta Parlimen Telok Kemang. DAP pula unggul dengan memenangi 10 kerusi DUN daripada 11 kerusi yang ditandingi iaitu Nilai, Lobak, Temiang, Rahang, Bukit Kepayang, Mambau, Senawang, Lukut, Repah dan Bahau disamping menang Parlimen Seremban dan Rasah. PAS buat pertama kali dalam tempoh lima dekad telah berjaya memenangi DUN Paroi.

Jika kajian maklumat dinilai PRU 2008, terdapat beberapa DUN yang dimenangi oleh BN berada di bawah majoriti dua ribu undi. PKR berpotensi menang enam lagi DUN iaitu Labu, Linggi, Pertang, Jeram Padang, Pilah dan Juasseh. PAS pula berpotensi menang tiga DUN iaitu Klawang, Lenggeng dan Johol. Ketiga-tiga kawasan ini telah dikategorikan sebagai kawasan putih oleh PAS Negeri Sembilan sebagai DUN untuk menang pada PRU-13. Manakala DAP hanya perlu menang DUN Chennah.

Jika 10 DUN ini berjaya dimenangi disamping mempertahankan kemenangan DUN yang sedia ada pada PRU-13 nanti, PR Negeri Sembilan mempunyai kelebihan majoriti dua pertiga.

DUN kental majoriti BN (peratus undi menang 58% ke atas) seperti Sungai Lui, Palong, Gemas, Bagan Pinang mungkin kekal dimenangi BN. Namun begitu, bagi DUN yang peratus kemenangan BN berada pada paras 56-53% seperti Seri Menanti, Senaling, Serting dan Gemencheh mungkin jika gerak-kerja dan strategi yang betul, tidak mustahil kawasan-kawasan ini akan turut jatuh ke tangan PR.


Tiada ulasan: