Rabu, 29 Disember 2010

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Klinik Bot Bergerak, Orang Sarawak nak Sekolah lah

Posted: 28 Dec 2010 11:34 PM PST


Malang, malang, malang sungguh rakyat Sarawak. Negerinya besar, luas dan kaya, tapi hanya 2 buah sekolah berasrama penuh sahaja. Ada 2 pun, satu tidak selamat dan bahaya untuk digunakan, roboh sana, retak sini, nak runtuh. Pelajar SM Sains Miri mungkin dipindahkan 120 km dari sekolah asal. ORANG NAK SEKOLAH LAH, BUKAN NAK KLINIK BOT BERGERAK !

KLINIK BOT BERGERAK HIBRID TAHUN DEPAN: NAJIB - Berita Harian 28 Dis 2010

SBP Miri yang terabai….
Lihatlah sendiri senarai SBP di Malaysia dan begitu besarnya negeri Sarawak, kita cuma mempunyai 2 buah SBP berbanding dengan negeri-negeri lain yang jauh lebih kecil namun mereka mempunyai dua tiga buah malah Selangor mempuyai begitu banyak SBP.
http://dygsenandung.wordpress.com/2010/12/29/sbp-miri-yang-terabai/

PIBG SM Sains Miri bantah keras cadangan pindah sekolah
Sumber itu mendedahkan sebahagian besar daripada bangunan sekolah termasuk Dewan Sri Pahlawan tempat mesyuarat khas diadakan mengalami keretakan di bahagian dinding dan lantai.
http://sarawakupdate.com/home/local-news/pibg-sm-sains-miri-bantah-keras-cadangan-pindah-sekolah/

Perpindahan SM Sains Miri belum diputuskan
MIRI 28 Dis. – Keputusan sama ada pelajar Sekolah Menengah (SM) Sains Miri di Bakam akan dipindahkan ke Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tinjar di Lapok, Baram atau sebaliknya akan diketahui tidak lama lagi.
http://psbtpnsarawak.wordpress.com/2010/12/29/perpindahan-sm-sains-miri-belum-diputuskan/

SM Sains Miri: Don't do it, Muhyiddin
Close the school, move the kids out, but NOT 120km away, please! The news portal Sarawak Update says the parents of 400 students are upset with the Deputy Prime Minister and Education Minister Muhyiddin Yassin for agreeing to this.
http://rockybru.com.my/2010/12/sm-sains-miri-dont-do-it-muhyiddin.html

Muhyiddin GAGAL Selesai Isu SEKOLAH TUMPANG

Posted: 28 Dec 2010 10:53 PM PST

Di Seremban sahaja ada 3 BUAH Sekolah Tumpang. Dah lebih 4 tahun sekolah menengah ini menumpang bangunan sekolah lain. 4 TAHUN ! Sampai bila masalah ini nak selesai. Itu baru di Seremban belum lagi bandar lain, negeri lain. Inilah silap mata yang sering dimainkan media. Klinik 1Malaysia, Rakyat Didahulukan , Pencapaian Diutamakan. Ni nak masuk sesi Sekolah Tahun 2011.

Sekolah Tumpang tersebut ialah Sekolah Menengah Senawang 3 , Sekolah Menengah Kebangsaan Seremban Jaya 2 dan Sekolah Menengah Warisan Puteri.

Artikel sebelum ini , Silap mata Klinik 1Malaysia, orang nak Hospital lah http://amkns.blogspot.com/2010/12/silap-mata-klinik-1malaysia-orang-nak.html

21 Julai, 2009 21:06 PM
Tidak Akan Ada Lagi Masalah Sekolah "Tumpang", Kata Muhyiddin

SEREMBAN, 21 Julai (Bernama) -- Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata Kementerian Pelajaran akan memastikan isu sekolah menumpang di premis sekolah lain tidak akan berlaku lagi di masa hadapan kerana ia menyukarkan proses pengajaran dan pembelajaran.

"Saya berharap trend ini tidak akan berlaku dan kita perlu memastikan jumlah bilik darjah mencukupi supaya ia dapat menampung keperluan mendesak pelajar,'' katanya kepada pemberita selepas melawat Sekolah Menengah Kebangsaan Senawang di sini Selasa.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran diminta mengulas keadaan sekolah yang dilawati itu ditumpang oleh Sekolah Menengah Senawang 3 sejak tiga tahun lepas.

Sekolah lain yang turut terlibat dalam isu menumpang itu ialah Sekolah Menengah Kebangsaan Seremban Jaya 2 dan Sekolah Menengah Warisan Puteri di sini.

"Kita mahu pastikan semua sekolah di negara ini mempunyai bilik darjah yang mencukupi tetapi kadang kala kita kurang pasti kerana ketika sekolah itu dibangunkan pada peringkat awal tiada kediaman yang banyak (di kawasan itu)," katanya.

Muhyiddin berkata lawatannya ke Sekolah Menengah Kebangsaan Senawang itu adalah untuk melihat sendiri bagaimana pengajaran bahasa Inggeris melalui Sains dan Matematik dijalankan di sekolah itu selain melihat aktiviti sukan dan ko-kurikulumnya.
http://www.bernama.com.my/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=427051

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN TAMAN WARISAN PUTERI
http://www.ppdseremban.net/viewpage.php?page_id=56
http://smkwp.blogspot.com

Silap mata Klinik 1Malaysia, orang nak Hospital lah

Posted: 28 Dec 2010 08:38 PM PST

Klinik 1Malaysia dicanang setiap hari dalam media. Walhal Klinik 1Malaysia ini hanya rawatan paling asas dan demam biasa. Sakit lain perlu rujuk hospital, antibiotik pun klinik 1Malaysia tak ada. Orang nak Hospital bukan Klinik 1Malaysia. Orang nak Sekolah bukan Klinik Bot Bergerak.

Mana pergi Hospital Rembau yang dijanjikan semasa Pilihanraya Umum ke 12 tahun 2008? Mana pergi bangunan Sekolah Menengah Senawang 3 yang masih lagi menumpang sejak tahun 2007 di SMK Senawang?

Rakyat nak sekolah yang cukup. Rakyat bukan nak 2 orang guru satu kelas. Adakah bilangan guru terlalu ramai, tapi bilangan sekolah tak cukup, menyebabkan datang cadangan bijak menempatkan 2 guru satu kelas?

Adakah Klinik 1Malaysia, Klinik Bot Bergerak hanya Silap Mata? Orang Sarawak nak jambatan dan jalan yang elok supaya mudah ke hospital.

Berapa banyak sekolah tumpang ada di Malaysia sekarang?

Berapa banyak hospital yang tak siap di Malaysia sekarang?

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SENAWANG 3
Taman Marida, 70450 Seremban.
http://www.ppdseremban.net/viewpage.php?page_id=58

SEJARAH SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SENAWANG 3
Pada 3 Jan 2007, bermulalah sesi persekolahan pertama SMK Senawang 3 pada sesi petang dengan menumpang di SMK Senawang.
http://smksenawang3.freehostia.com/frame/info.htm

DUA GURU 1 KELAS
Berita Harian 13 Dis 2010
KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran merancang menempatkan guru pembantu dalam kelas melebihi 35 murid di sekolah rendah dan 40 murid di sekolah menengah serta melantik jurulatih kokurikulum atau sukan bertauliah secara kontrak bagi mengurangkan beban tugas guru. http://www.bharian.com.my/articles/Duaguru1kelas/Article/

MANA HOSPITAL REMBAU YANG DIJANJIKAN TAHUN 2008
Antara janji Pilihanraya Umum ke 12 di Rembau ialah pembinaan Hospital Rembau.
Kisah selanjutnya di http://pasns.blogspot.com/2010/03/dap-dan-hospital-baru-tampin-rembau.html

KLINIK BOT BERGERAK HIBRID TAHUN DEPAN: NAJIB
Berita Harian 28 Dis 2010
KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata kerajaan akan memperkenalkan Klinik Bot Bergerak hibrid untuk memberikan perkhidmatan kesihatan ke kampung yang dihubungkan melalui sungai di Malaysia Timur.
http://www.bharian.com.my/articles/KlinikBotBergerakhibridtahundepan_Najib/Article/

Tiada ulasan: