Jumaat, 26 November 2010

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Bar Council Views Seriously The Suppression of Evidence

Posted: 26 Nov 2010 12:01 AM PST

From Malaysiakini

Bar Council chairperson Ragunath Kesavan has joined the chorus of critics in expressing his disappointment over several recent court decisions in the Anwar Ibrahim’s sodomy trial which denied the defence access to documents that could be used as evidence.

“We are of the view it is paramount consideration for the court in determining the truth so justice is, and seen, to be served.

“It is the responsibility of all parties, including the judge, to ensure that the prosecution complies with full disclosure in terms of the information provided to the parties involved, and produced it in court," said Ragunath.

"In addition, a witness who takes the stand in a trial, whether called by the prosecution or the defence, is under an obligation to be independent and to speak the whole truth.”

According to Ragunath, it is only after all these elements are present that the judge could make an informed decision on the credibility of the witnesses, and the weight to be given to their testimony.

“Non-production of any documents and information merely gives rise to the perception, in the public mind, of a cover-up, and would surely erode public confidence in the criminal justice system.”

Repeated denials

The Anwar defence team led by Karpal Singh has been denied access to the initial medical reports on complainant Mohd Saiful Bukhari Azlan, CCTV recordings, photographs taken during Saiful’s medical examination and statements of the prosecution witnesses.

The defence had apply for the supply of documents under Section 51A of the Criminal Procedure Code but despite making several applications and appeals – all the way up to the Federal Court – they were denied access.

An attempt was also made to review the apex court decision, but it proved futile. Former Court of Appeal judge NH Chan had criticised the Federal Court for not granting a review of its own decision.

Furthermore, prosecution witnesses from Hospital Kuala Lumpur had repeated refused to refer to their medical notes which they had taken during the examination of the complainant while being cross-examined by the defence.

High Cour judge Mohamad Zabidin Mohd Diah on Wednesday eventually decided to order the prosecution to hand over the notes to Anwar.

Azmin Ali : Gesaan Dr Syed Husin Penting Untuk Hadapi PRU-13

Posted: 25 Nov 2010 11:38 PM PST

Dari TV Selangor

Gesaan dan pandangan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Senator Dr Syed Husin Ali terhadap peranan Wanita dan Angkatan Muda
Keadilan (AMK) sangat penting dalam usaha memperkukuhkan parti menjelang Pilihan Raya Umum yang akan datang.

Ahli Parlimen Gombak Azmin Ali berkata Dr Syed Husin sebagai pemimpin lama memahami denyut nadi rakyat yang perlu digalas pimpinan yang muda di dalam wanita dan AMK.

“Saya kira teguran yan dibuat itu adalah teguran yang membina dan saya yakin AMK dan Wanita akan menerima teguran ini demi kekuatan parti di masa yang akan datang,” ujar beliau.

Sementara itu, Dr Syed Husin dalam ucapan dasarnya berkata PKR perlu mengadakan sebanyak mungkin bengkel,kursus dan latihan ialah untuk menimbulkan kesedaran dan kekuatan organisasi dan perpaduan politik.

Ujarnya lagi, apabila anggota parti sudah menerima, memahami dan menghayati dasar dan matlamat parti yang sebenarnya, mereka tidak akan mudah dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti kekayaan serta martabat.

Azmin berkata salah satu tumpuan beliau yang terkandung dalam manifesto sebagai calon timbalan presiden adalah meningkatkan program latihan dan bengkel seperti
yang disarankan Dr Syed Husin dalam ucapan dasarnya pagi tadi.

“Program seperti ini dapat merapatkan lagi perpaduan pimpinan dan anggota parti dapat menghayati semangat dan idealisme perjuangan yang akan meningkat istiqamah supaya tidak mudah terpengaruh dengan elemen-elemen luar.

“Saya menyambut baik gesaan beliau supaya parti meningkatkan dan memberikan tumpuan untuk meningkatkan program latihan atau pun kem-kem politik ini supaya
anggota parti dan pimpinan makna perjuangan yang sebenarnya,” jelas Azmin selepas selesai ucapan dasar Kongres Nasional Tahunan ke-7 timbalan presiden di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), pagi tadi.

Tambah beliau, perkara itu akan ditumpukan selepas selesai kongres PKR,Ahad ini.

Ucapan Dasar Timbalan Presiden

Posted: 25 Nov 2010 08:38 PM PST

Klik Disini Untuk Membaca Ucapan Penuh:-Ucapan Tim Presiden-1

Ulasan Dari Merdeka Review

Pakatan Rakyat mempunyai banyak kekuatan yang tidak ada pada gabungan politik sebelum ini, dalam sejarah menentang musuh penjajah British, Perikatan mahupun Barisan Nasional sekarang, kata Timbalan Presiden PKR Syed Husin Ali. Bagaimanapun, beliau melihat cubaan pembentukan “Third Force” (Kuasa Ketiga) boleh memberi nafas kepada UMNO-BN.

“PAKATAN menyatukan parti-parti terbesar di luar pemerintahan sebagai hanya satu gabungan. Namun begitu, ia harus menarik juga parti-parti kecil yang masih belum menyertainya, dengan syarat mereka menyokong penuh Dasar Pakatan Rakyat yang telah disetujui pada 19 Disember 2009. Kini terdapat hanya satu gabungan yang boleh menjadi pilihan rakyat dalam pilihanraya akan datang.”

Beliau mengingatkan, “Namun, ada percubaan untuk membentuk apa yang disebut sebagai ‘Third Force’. Jika terbentuk, badan ini boleh memberi nafas kepada UMNO-BN. Ia akan juga menyulitkan PAKATAN untuk mencapai kemenangan besar. Perkara ini pelu ditangani dengan bijaksana.”

Syed Husin Ali berkata sedemikian dalam ucapannya ketika merasmikan Kongres Wanita dan Angkatan Muda Keadilan, yang berlangsung di Dewan Banquet Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), pagi ini. Ini merupakan kali terakhir Syed Husin Ali yang menyandang jawatan Timbalan Presiden PKR sejak tahun 2003 memberi ucapan perasmian Kongres Wanita dan AMK.

Sejarah PKR dan politik tanahair

Bekas Presiden Parti Rakyat Malaysia mengisahkan sejarah kebangkitan Parti Keadilan Nasional lantaran pemecatan Timbalan Perdana Menteri Anwar Ibrahim, dan percantumannya dengan Parti Rakyat Malaysia kemudiannya. Dalam ucapan beliau yang setebal 28 muka surat, Syed Husin Ali juga mengimbas bagaimana gabungan tenaga rakyat berlaku sebelum kemerdekaan, misalnya PUTERA-AMCJA untuk menentang penjajah British.

Syed Husin Ali kemudiannya menceritakan bagaimana Fron Sosialis (SF), Harakah Keadilan (HAK), GAGASAN-APU dan Barisan Alternatif (BA) dibentuk selepas kemerdekaan untuk menentang kerajaan Perikatan, dan kerajaan UMNO-BN kini. Meskipun PKR mahupun Pakatan Rakyat turut mengalami penindasan dan kezaliman sebagaimana yang dilalui pakatan politik sebelumnya, namun Syed Husin agak optimis terhadap senario terkini.

“Sekarang ini saya lihat KEADILAN berada dengan asas yang kukuh, walaupun masih terdapat banyak lagi kelemahan serta masalah. Dalam usianya yang pendek, kita telah menghadapi pelbagai cabaran dan dugaan. Namun Parti tidak berjaya diganggu gugat, sama ada dari dalam dan luar. Ia tetap berdiri kukuh. Saya yakin segala pengalaman yang dilalui – pahit, maung dan apatah lagi manis akan mematang dan memperkasakan lagi kita dan Parti kita.”

PKR bagai parti pelangi

Bagaimanapun, beliau sempat mengungkit beberapa masalah dalam parti. “Pertama, anggota-anggota Parti terdiri dari beberapa golongan pemimpin dan anggota yang pernah aktif atau mempunyai kaitan dengan badan-badan berlainan. Yang penting antaranya ialah: (i) UMNO, (ii) PRM, (iii) ABIM, (iv) JIM, (v) NGO-NGO lain, dan (vi) mereka yang tidak pernah ada kaitan dengan badan-badan tersebut. Sebenarnya KEADILAN menyerupai parti pelangi (rainbow party) yang mempunyai pelbagai warna.”

“Anggota-anggota Parti mempunyai latar belakang berlainan; mereka mempunyai orientasi politik yang berbeza-beza.”

Beliau menyambung, “Sehingga sekarang ada di antara mereka yang masih terbawa-bawa oleh pengaruh lama mereka. Bahkan masih ada, walaupun bilangannya sangat kecil, yang menimbulkan syak wasangka atau permusuhan dengan membangkitkan latarbelakang tertentu. Masalah besarnya ialah bagaimana hendak memupuk kesedaran bahawa kita semua, walau dari manapun asalnya, sekarang adalah anggota KEADILAN.”

“Kedua, dari segi kaum dan agama pula anggota-anggota Parti mempunyai banyak kelainan. Pada permulaannya majoriti anggota adalah Melayu dengan hanya segelintir Cina dan India. Akan tetapi setelah kebangkitan Hindraf, orang India menderu masuk. Orang Cina datang beransur-ansur.”

“Kini kita dapati lebih 50% anggota terdiri dari Melayu, hampir 30% India, hampir 20% Cina dan lebih 10% Iban, Kadazan dan lain-lain dari Sabah dan Sarawak. Masalahnya ialah macam mana hendak mengikis sikap perkauman sempit yang masih ada di kalangan sebahagian kecil saja. Parti pelbagai kaum adalah eksperimen baru KEADILAN. Masalah yang dihadapi banyak.”

Pastikan bilangan kecil berwang tidak kuasai parti

Syed Husin turut meluahkan kegusarannya, “Ketiga, anggota-anggota kita juga terdiri dari orang yang berbeza kedudukan ekonomi dan pangkat. Walaupun begitu, bilangan mereka yang kaya dan berpangkat masih kecil sekali.”

“Akan tetapi bilangan serta pengaruh mereka mungkin boleh bertambah. Bilangan paling besar masih terdiri dari yang bependapatan atau berkedudukan sederhana dan mereka yang berpendapatan serta bertaraf rendah.”

“Masalahnya di sini ialah bagaimana hendak memastikan agar bilangan kecil yang berwang dan berpangkat tidak akan dapat menguasai Parti, dengan wang dan pangkat, untuk kepentingan mereka sendiri. Jikalau ini berlaku bahayanya ialah KEADILAN akan berkembang menjadi seperti UMNO, terutama selepas mendapat kuasa.”

Ideologi bukan prasyarat yang wajib

Beliau sedar masalah besar tersebut perlu ditangani, “Apa dan bagaimana patut dilakukan? Sebagai langkah permulaan, untuk menghadapi kesemua masalah, Parti hendaklah mengadakan lebih banyak kursus politik bagi memahami dasar dan matlamat perjuangan Parti. Setiap anggota baru harus diberi kursus pengenalan tentang perjuangan Parti. Selepas itu perlulah diadakan kursus bertingkat-tingkat untuk pimpinan dan kader. Hal ini seringkali ditegas dan dicadangkan akan tetapi malangnya masih kurang sekali dilaksanakan.”

“Ada pihak mengatakan masalah KEADILAN ialah ia tidak mempunyai ideologi yang jelas. Oleh sebab sejarah dan komposisinya yang pelbagai KEADILAN belum dapat merumuskan ideologinya. Perlu ditegaskan ideologi bukan prasyarat yang wajib. Dan tidak ada gunanya kita mengambil saja satu ideologi dari luar dan kemudian memaksanya ke atas organisasi dan anggota.”

Syed Husin mencadangkan, “Lebih baik, dalam keadaan sekarang, Parti mempunyai dasar atau program perjuangan yang luas tetapi jelas dan diterima,difahami dan dihayati semua anggota. Ketika ini KEADILAN mempunyai matlamat atau dasar perjuangan yang tegas, sebagaimna yang tercatat dalam Perlembagaan Parti. Ia sering juga dihuraikan dengan terang dalam ucapan-ucapan para pemimpin Parti.”

Memohon maaf atas kekurangan diri

Meskipun diberi pengiktirafan oleh seluruh Wanita dan AMK terhadap sumbangan yang beliau curahkan untuk parti, Syed Husin Ali bagaimanapun memohon maaf atas kekurangannya ketika menyandang jawatan tersebut. “Sebagaimana saudara saudari maklum, saya telah diberi penghormatan dan kepercayaan menjadi Timbalan Presiden sejak 2003. Saya akui selama itu tidaklah banyak saya lakukan. Saya jarang turun padang, melawat Negeri dan Cabang. Tugas yang saya lakukan banyak di Pejabat. Saya cuba berada di situ hampir setiap hari kerja.”

“Saya melayan segera sebanyak mana panggilan telefon, kiriman emel atau sms. Saya bersedia menemui siapa saja untuk membincangkan masalah organisasi Parti. Saya cuba menyelesaikan setakat yang termampu. Kerja-kerja ‘low profile’ yang tiada ‘glamour’ ini perlu dilakukan.”

“Saya mengetahui tugas-tugas ini yang tiada unsur sensasi tidak menarik perhatian media. Ia juga tidak membuka peluang untuk menjadi lebih terkenal dan popular. Namun ia lebih sesuai dengan usia dan kebolehan saya. Misalnya, saya sedar tidak begitu petah dan lancar berpidato dalam ceramah-ceramah umum. Oleh itu, saya serahkan tugas ini kepada mereka yang lebih bertenaga dan lebih berbakat melakukannya.”

“Saya sedar ini acapkali juga menimbulkan kekecewaan dan salah faham kepada sesetengah anggota dan Cabang. Saya ketahui juga ia mengakibatkan sesetengah pihak berpendapat saya tidak efektif. Saya meminta maaf jikalau ini benar. Namun saya tidak pernah menyesal menumpu kepada kerja-kerja di pejabat yang bukan ‘high profile’ itu.”

Tiada ulasan: