Selasa, 9 November 2010

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


It’s Hard to Credit Government Promises Of a Fair And Open Trial

Posted: 09 Nov 2010 05:14 PM PST

From Wall Street Journal

Hillary Clinton had a diplomatic answer when asked last week about Malaysia’s prosecution for sodomy of opposition leader Anwar Ibrahim. It’s “well-known that the United States believes it is important for all aspects of the case to be conducted fairly and transparently and in a way that increases confidence in the rule of law,” the U.S. Secretary of State said on a two-day visit to the country. Let’s hope she used tougher language in her private meetings with Prime Minister Najib Razak.

This isn’t the first time Mr. Anwar has endured this ordeal. In 1998, the then deputy prime minister was charged with sodomy just as he was about to launch a political challenge to Prime Minister Mahathir Mohamad. So much about that case was so ugly—most notably the photographs of the beating Mr. Anwar sustained in police custody—that it became an international cause célèbre. Yet Mr. Anwar spent six years in prison before the high court overturned the sodomy conviction, citing conflicting or coerced statements from key witnesses. After returning to politics, Mr. Anwar led his opposition coalition to historic gains in the March 2008 national elections. Now he stands accused again of the same charge.

Mr. Anwar’s accuser is a twenty-something former aide named Saiful Bukhari Azlan, who claims he was forced to have sex multiple times with the then 60-year-old Mr. Anwar. Yet when Mr. Saiful presented himself at hospital two days after the alleged event, he showed no signs of tearing or bruising, according to several doctors who examined him at two separate hospitals.

Yet if physical evidence in the case is slight, the political overtones are strong. Mr. Saiful has admitted to meeting then deputy prime minister Mr. Najib two days before the alleged assault. Mr. Anwar was jailed the day after giving his first nationally televised speech since his first incarceration. The opposition leader presents the only serious challenger to Mr. Najib and his ruling United Malays National Organization, which has held power for more than a half century.

The trial itself has raised further troubling questions about the nature of the prosecution. Among other irregularities, Mr. Saiful was accused of—and didn’t deny—a romantic relationship with a member of the prosecution team, which ought to have led to the dismissal of the case but instead resulted only in the removal of the lawyer. Last week, the second set of doctors who examined Mr. Saiful disclosed for the first time that they made detailed notes about the three-hour examination—which was the basis for the charge. When Mr. Anwar’s team asked for access to the notes, the judge denied the request.

Mr. Najib’s administration repeatedly proclaims its fidelity to the rule of law, including in multiple letters to this newspaper. “The trial is proceeding for the simple fact that a private citizen filed a criminal complaint,” a prime minister’s spokesman wrote us recently, “and our legal system has the obligation to all citizens to uphold the law and follow due process, regardless of the political prominence of those involved.” Last week, Foreign Minister Anifah Aman reiterated the government’s commitment to a “fair and open trial.”

Given what we’ve seen of this case so far—to say nothing of the one before it—that promise is hard to credit. Mrs. Clinton is right to insist on fairness and transparency, but it’s hard to expect either, given the evidence at hand.

Aziz Bari: Politik Apa Yang Zaid Mainkan?

Posted: 09 Nov 2010 02:02 AM PST

Dari TVSelangor

Sebagai seorang ahli politik yang bergerak dalam satu pasukan, Datuk Zaid Ibrahim tidak boleh sewenang-wenangnya bertindak melulu hanya kerana tidak berpuas hati tentang beberapa perkara dalam parti lalu membuka ruang kepada musuh untuk menyerang PKR dan Pakatan Rakyat, ujar Prof Dr Abd

ul Aziz Bari.

“Sebagai ahli parti beliau boleh bercakap apa yang dia hendak. Tetapi saya rasa sebagai pemain dalam pasukan dia kena bertanggungjawab dan cerdik

sikitlah.

“Jadi saya tidak fikir apa yang dilakukan oleh Zaid itu sebagai tindakan yang bijaksana. Maknanya dia tidak puas hati, dia bakar kapal,” ujar Aziz.

Aziz yang juga pensyarah undang-undang berkata, Zaid perlu bertindak profesional jika ada pun ketidakpuasan hati dalam isu pemilihan parti misalnya, kerana sebagai seorang yang dikatakan komited dengan perjuangan, tindakan beliau juga hendaklah rasional dan mendokong perjuangan parti.

Menurut Aziz, semua maklum dalam soal pemilihan ada kelemahan kerana ini kali pertama dan PKR berhadapan dengan ahli-ahli yang tidak biasa dengan
proses ini selain daripada sabotaj luar dan sebagainya, dan dia(Zaid) kena bersabarlah.

“Sebagai seorang yang kononnya komited dengan perjuangan

mendemokrasikan Malaysia baru, dia tidak sepatutnya mengambil jalan ini kerana ini akan menjadi bahan kepada musuh-musuh atau mereka yang tidak mahu berubah ini.

“Jadi saya rasa Zaid telah tersilap besar dan dia dengan tidak semena-mena menyediakan peluru untuk mereka yang tidak suka demokrasi, yang tidak suka
pembaharuan Malaysia,” tambah Aziz lagi.

Selepas membuat keputusan mengejut semalam dengan meletakkan semua jawatan dalam parti dan menarik diri dari pemilihan PKR, bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri itu hari ini, turut mengecam supaya Ketua Umum, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan calon Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali berundur dari parti.

Ia turut mengundang reaksi dari Aziz.

“Siapa dia untuk menyuruh orang lain keluar. Dia boleh kata begitu sebagai seorang ahli parti tetapi saya fikir satu perkara yang lucu lah apa yang dia
minta itu. Orang akan kata, siapa Zaid untuk menyuruh Datuk Seri Anwar keluar dari parti.

“Datuk Zaid kena tahu siapa dia. Jangan semberono, main hentam sahaja. Apa yang berlaku ini pun tidak begitu ceria untuk masa depan dia dalam politik,” kata
Aziz lagi.

Tambah Aziz, walaupun beliau tidak mengetahui sepenuhnya apa yang berlaku dalam parti itu, namun beliau percaya, bahawa setiap ahli parti mestilah mempunyai iltizam yang kuat untuk membawa perubahan kepada negara dan tidak goyah ketika berhadapan dengan masalah.

Dalam nada sinis, Aziz seolah-olah memberi peringatan kepada Zaid agar kembali merenung matlamat asal pemimpin itu.

“Saya rasa kita sepatutnya tidak lupa dengan gambar besar untuk membebaskan Malaysia daripada rasuah, daripada penipuan,daripada tekanan, daripada ISA dan sebagainya. Dan saya rasa, apa yang Zaid lakukan hari ini, ialah sesuatu yang berlawanan dengan apa yang disebut sewaktu meninggalkan Umno.

“Sepatutnya sebagai seorang yang komited dengan parti dan perjuangan, dia semestinya tidak buat begitu,” jelasnya kepada Tv Selangor.

Bahkan menurut Aziz, tindakan seumpana itu menjadikan Zaid tidak ada bedanya dengan mereka yang keluar dari PKR kerana tidak mempunyai semangat juang dan matlamat yang jelas dalam parti.

Malah ujarnya, tindakan kurang bijaksana Zaid itu tidak akan meninggalkan sebarang kesan kepada parti melainkan kepada diri beliau sendiri.

” Dalam jangka masa panjang saya rasa tidak ada apa-apa. Sedangkan orang seperti Datuk Onn Jaafar dan orang seperti Tengku Razaleigh Hamzah sekalipun, tidak jadi apa setelah meninggalkan parti mereka, jadi siapalah Datuk Zaid ini kan…. Saya tidak fikir apa yang dilakukan beliau mendatangkan masalah pada parti. Saya rasa yang menerima risiko negatif itu dia sendiri,” katanya.

Mengapa Mereka Senada Media BN

Posted: 09 Nov 2010 12:26 AM PST

Dari Malaysiakini

Anwar Ibrahim has downplayed the criticism levelled against him by Zaid Ibrahim, who has starkly told him to step down as PKR de facto leader.

At the same time, he questioned if this is linked to a “concerted campaign" to

discredit him as Opposition Leader.

“That is his (Zaid’s) personal opinion. If there is consensus from the leadership then I would take heed, but I’ve never heard of this before,” said Anwar when asked to comment on Zaid’s stinging remarks at a press conference earlier today (above).

Speaking to reporters in the Parliament lobby this afternoon, Anwar said he would not want to entertain remarks made by Zaid in anger.

He also questioned the ‘suspicious’ timing of the attack against himself and party veep Azmin Ali.

“As you know there is a concerted campaign in Utusan (Malaysia) using ex-Perlis mufti Mohd Asri Zainal Abidin and the daily’s editorial, asking me to resign.

“I don’t know if this is a part of that. I don’t know, but there is a concerted effort to get Anwar out."

He also said that, if the call for his resignation comes from within Pakatan Rakyat, he might consider it.

However, he will not entertain attacks from “outside parties” and “sore losers”.

Utusan recently ran an article by Mohd Asri (left), calling on Anwar and all "dinosaur" leaders to leave the arena of politics.

Yesterday, Zaid abruptly pulled out of the deputy presidential race in the ongoing PKR polls and also quit all his party posts citing disillusionment with the electoral process and absence of action on his allegations of irregularities.
=======

Datuk Seri Anwar Ibrahim menganggap bidasan terbuka oleh Datuk Zaid Ibrahim, yang menggesanya supaya berundur sebagai ketua umum PKR mungkin ada kaitan dengan ‘kempen bersepadu’ untuk mencemarkan nama baiknya sebagai ketua pembangkang.

“Itu pendapat peribadinya (Zaid). Jika ada konsensus daripada kepimpinan yang saya harus berundur saya akan patuhinya tetapi saya tidak pernah mendengar perkara seumpama itu," kata Anwar apabila diminta mengulas bidasan Zaid pada sidang medianya hari ini.

Bercakap kepada wartawan di lobi parlimen, petang ini, Anwar berkata beliau tidak akan melayan lagi karenah Zaid yang dalam kemarahan ketika ini.

Beliau juga mempersoalkan kesangsian masa yang digunakan untuk menyerang dirinya dan naib presiden PKR Azmin Ali.

“Seperti yang diketahui terdapat kempen bersepadu di Utusan (Malaysia) menggunakan bekas mufti Perlis, Mohd Asri Zainal Abidin dan lidah pengarang akhbar itu tuntut saya letak jawatan.

“Saya tidak tahu ini sebahagian daripada kempen itu. Saya tidak tahu tetapi memang ada usaha bersepadu untuk singkirkan Anwar."

Katanya, jika ada desakan daripada Pakatan Rakyat menuntut beliau mengundurkan diri, beliau mungkin mempertimbangkannya.

Namun, Anwar berkata beliau tidak akan melayan serangan daripada luar parti dan mereka yang tidak dapat menerima kekalahan.

Utusan baru-baru ini menyiarkan artikel yang memetik Mohd Asri menggesa Anwar dan semua pemimpin "dinosaur" PKR supaya meninggalkan gelanggang politik.

Semalam, Zaid membuat kejutan dengan mengumumkan bahawa beliau menarik diri daripada bertanding jawatan timbalan presiden PKR dan meletakkan semua jawatannya dalam parti.

Hishammuddin Berdalih Tak Mahu Jawab Isu Mata Lebam

Posted: 08 Nov 2010 11:15 PM PST

Dari Suara Keadilan

Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang membidas Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein apabila beliau enggan menjawab isu berhubung kes "Mata Lebam" yang dibuat melalui pendedahan surat terbuka Datuk Mat Zain Ibrahim, bekas pegawai kanan Polis DiRaja Malaysia (PDRM)

yang meminta Menteri membuka semula kertas siasatan.

Kit Siang yang bangkit ketika Menteri mengakhiri hujah pergulungan perbahasan kementeriannya berkata isu tersebut adalah berkait dengan kewibawaan PDRM yang membabitkan pegawai tertinggi dalam badan itu.

Hishammuddin ketika membalas hujah tersebut berkata perkara itu tidak dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Ipoh Timur dalam perbahasan sebelum ini.

Katanya, melalui maklumat yang diterima, tidak ada butiran berhubung isu berkenaan di dalam perbahasan.Kit Siang yang tidak berpuas hati mempersoalkan mengapa pegawai yang diarahkan kementerian tersebut tidak membuat catitan berhubung isu yang beliau telah bangkitkan semasa perbahasan Bajet 2011, minggu lalu.

Hishammuddin kemudiannya memberikan alasan kononnya atas faktor kekurangan masa untuk berbahas dan akan memberikan jawapan secara bertulis berhubung soalan yang dibangkitkan itu.

Tiada ulasan: