Jumaat, 12 November 2010

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Banyak Projek Sakit di Pahang, pendedahan Ketua Audit

Posted: 12 Nov 2010 12:50 AM PST




Begitu banyak kepincangan yang didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2009 untuk negeri Pahang. Dari projek perumahan rakyat yang banyak projek sakit dan lambat siap, rugi RM12 Juta. Pengurusan air rugi RM65 Juta. Royalti pasir rugi RM3.23 Juta. Yelah negeri Pahang, tempat Perdana Menteri, kawasan selamat UMNO lah katakan.

(Datuk Seri Najib Tun Razak mahu UMNO serta semua sayap parti mengadakan lebih banyak program berbentuk mendampingi rakyat di kawasan-kawasan yang dikuasai pembangkang dan bukannya di kawasan selamat.- Utusan Malaysia 17 Okt. 2010)

TV1, TV3, Utusan, Berita Harian takkan berani dedah laporan Ketua Audit untuk Johor, Pahang dan Melaka, PENGECUT ! Pembela Melayu konon.

***************
Projek Perumahan Rakyat Dimiliki (PPRM) di Pahang banyak masalah seperti projek sakit, projek lewat disiapkan dan kelewatan mendapatkan kelulusan CFO. Kerajaan terpaksa menanggung kos tambahan berjumlah RM6.20 juta dan menanggung kos membaik pulih dan penyelenggaraan berjumlah RM5.97 juta.

Pengurusan Air Tidak Berhasil NRW kurang memuaskan kerana anggaran kehilangan hasil yang tinggi iaitu sejumlah RM65.50 juta pada tahun 2008

Hilang hasil daripada royalti pasir berjumlah RM3.23 juta. Aktiviti perlombongan pasir telah memberi kesan negatif terhadap alam sekitar seperti berlakunya hakisan tebing sungai, pencemaran kawasan operasi, sehingga menjejaskan kehidupan penduduk setempat.

Pengurusan pengendalian kes di Mahkamah Rendah Syariah Negeri Pahang adalah tidak memuaskan kerana kaedah dalam enakmen belum diwartakan dan sistem pautan e-Syariah tidak dilaksanakan sepenuhnya.

Pelaksanaan Projek Pembinaan Akademi Usahawan Tani Fasa 1 adalah tidak memuaskan kerana berlaku kesilapan reka bentuk, kualiti kerja pembinaan yang rendah dan kerja pembinaan tidak mengikut spesifikasi.

Tahap pengurusan program pemberimilikan tanah di Pejabat Daerah Dan Tanah Bentong adalah tidak memuaskan kerana Pejabat lambat menyelesaikan fail-fail permohonan dan telah menyebabkan hasil tanah lewat dipungut.

Pengurusan premis perniagaan Majlis adalah tidak memuaskan kerana terdapat beberapa kelemahan. Antaranya ialah ketidakpatuhan dalam kerja ubahsuai rumah rehat Bentong, harga bekalan yang tidak munasabah, pemborosan dalam perbelanjaan, kajian kemungkinan tidak dijalankan, penyenggaraan premis perniagaan tidak dijalankan secara berkala dan semakan semula kadar sewa premis tidak dibuat.

***************

BAHAGIAN I – AKTIVITI JABATAN/AGENSI

1. Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang - Pelaksanaan Dan Pengagihan Projek Perumahan Rakyat Dimiliki

Projek Perumahan Rakyat Dimiliki (PPRM) dilaksanakan adalah untuk membantu golongan berpendapatan rendah memiliki rumah sendiri yang termampu, selesa dan selamat. Jabatan Perumahan Negara (JPN), Wilayah Timur Pahang bertanggungjawab melaksanakan projek PPRM manakala Bahagian Perumahan, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang bertanggungjawab menguruskan pengagihan rumah kepada pemohon yang layak. Pelaksanaan projek PPRM secara keseluruhannya menghadapi banyak masalah seperti projek sakit, projek lewat disiapkan dan kelewatan mendapatkan kelulusan CFO. Masalah ini adalah disebabkan ketidakcekapan Juruperunding dan kontraktor dalam melaksana serta menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan projek dengan berkesan. Akibatnya pihak Kerajaan terpaksa menanggung kos tambahan berjumlah RM6.20 juta yang sepatutnya boleh dielakkan. Selain itu, proses penawaran rumah yang memakan masa lama telah mengakibatkan pemohon lewat dapat menduduki rumah. Manakala rumah yang terbiar kosong untuk tempoh yang lama mengakibatkan pihak Kerajaan terpaksa menanggung kos membaik pulih dan penyelenggaraan berjumlah RM5.97 juta.

2. Pejabat Kewangan Dan Perbendaharaan Negeri Pahang - Pengurusan Pinjaman Boleh Dituntut Terhadap Agensi Kerajaan Negeri Pahang

Pinjaman Boleh Dituntut adalah merupakan pinjaman yang diberikan oleh Kerajaan Negeri kepada Agensi dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) yang menggunakan sumber Kerajaan Negeri atau pinjaman yang diperoleh daripada Kerajaan Persekutuan. Pinjaman yang diberi diperoleh daripada tiga sumber iaitu Akaun Hasil Disatukan, Kumpulan Wang Pembangunan (termasuk juga pinjaman yang dibuat daripada Kerajaan Persekutuan) dan Kumpulan Wang Amanah. Had peruntukan pinjaman adalah ditetapkan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) dan Dewan Undangan Negeri (DUN). Sehingga akhir tahun 2009, baki Pinjaman Boleh Dituntut bagi Agensi dan PBT di Negeri Pahang telah mencatatkan kenaikan sedikit sejumlah RM1.03 juta atau 0.4% daripada RM239.57 juta pada tahun 2008 kepada RM240.60 juta. Secara keseluruhannya, pengurusan Pinjaman Boleh Dituntut adalah tidak memuaskan disebabkan bayaran balik pinjaman oleh Agensi dan PBT yang tidak mengikut syarat perjanjian. Selain itu, kekurangan penguatkuasaan terhadap Agensi dan PBT yang tidak mematuhi atau telah ingkar kepada syarat–syarat perjanjian juga menyebabkan tunggakan baki bayaran balik pinjaman boleh dituntut semakin meningkat. Kesan daripada ini telah menyebabkan Kerajaan Negeri terpaksa menanggung beban hutang yang semakin meningkat kepada Kerajaan Persekutuan. Keadaan ini seterusnya menjejaskan perancangan pembangunan ekonomi Kerajaan Negeri dalam memastikan ia mencapai matlamat seperti yang telah ditetapkan di dalam Bajet Tahunan Kerajaan Negeri yang telah diluluskan.

3. Jabatan Pertanian Negeri Pahang - Projek Pembinaan Akademi Usahawan Tani Di Kampung Awah, Maran

Projek Pembinaan Akademi Usahawan Tani di Kampung Awah, Maran telah mula dirancang untuk dilaksanakan di bawah RMKe-9. Projek ini merupakan projek Jabatan Pertanian Negeri Pahang yang dilaksanakan oleh Jabatan Pengairan Dan Saliran Negeri Pahang. Pembinaan Akademi Usahawan Tani bertujuan untuk melahirkan usahawan yang berpengetahuan, berkemahiran tinggi serta progresif bagi membawa industri pertanian lebih maju dan berdaya saing. Projek pembinaan Fasa 1 telah disiapkan pada 18 Oktober 2006 dengan kos berjumlah RM6.86 juta. Manakala, tarikh siap projek Fasa 2 mengikut kontrak adalah pada 16 April 2010 dengan kos berjumlah RM2.53 juta. Secara keseluruhannya, tahap pelaksanaan Projek Pembinaan Akademi Usahawan Tani Fasa 1 adalah tidak memuaskan kerana berlaku kesilapan reka bentuk, kualiti kerja pembinaan yang rendah dan kerja pembinaan tidak mengikut spesifikasi. Selain itu, ketiadaan perancangan awal yang teliti telah menyebabkan banyak pengubahsuaian dilakukan setelah projek siap dilaksanakan dan pihak kontraktor juga telah menggunakan Table Tender Drawing dan bukan Construction Drawing sebagai rujukan semasa menjalankan kerja pembinaan.

4. Pejabat Daerah Dan Tanah Bentong - Pengurusan Pemberimilikan Tanah

Pejabat Daerah Dan Tanah Bentong adalah merupakan Agensi utama yang bertanggungjawab terhadap semua aspek pentadbiran tanah dan pembangunan daerah di Pentadbiran Daerah Bentong. Tanggungjawab utama Pejabat ini adalah merancang pembangunan tanah, pemberian hak milik tanah selain menguatkuasakan undang-undang, pungutan cukai dan hasil berkaitan tanah. Daerah Bentong telah dibahagikan kepada 3 Mukim iaitu Bentong, Sabai dan Pelangai dengan jumlah keluasan 183,112 hektar. Jumlah hak milik tanah di Daerah Bentong pada tahun 2009 adalah sebanyak 42,988. Secara keseluruhannya, tahap pengurusan program pemberimilikan tanah di Pejabat Daerah Dan Tanah Bentong adalah tidak memuaskan kerana Pejabat lambat menyelesaikan fail-fail permohonan dan telah menyebabkan hasil tanah lewat dipungut. Selain itu, prestasi Pegawai Petempatan juga kurang memuaskan kerana tidak dapat mencapai sasaran yang ditetapkan oleh Arahan Pentadbiran Tanah Negeri.

5. Pejabat Pengarah Tanah Dan Galian Negeri Pahang - Pengurusan Aktiviti Pengambilan Pasir Sungai Dan Kesannya Kepada Alam Sekitar

Pengusaha pasir perlu memohon dan mematuhi semua syarat yang telah ditetapkan bagi memastikan aktiviti yang dijalankan tidak memberi impak negatif terhadap alam sekitar. Kegagalan pengusaha memohon untuk mengambil pasir di Kuala Sungai Miang telah menyebabkan Kerajaan Negeri kehilangan hasil daripada royalti berjumlah RM3.23 juta. Selain itu, kegagalan pengusaha mematuhi syarat yang ditetapkan telah memberi kesan negatif terhadap alam sekitar seperti berlakunya hakisan tebing sungai, pencemaran kawasan operasi, perubahan kepada regime sungai sehingga menjejaskan kehidupan penduduk setempat.

6. Jabatan Kehakiman Syariah Pahang - Pengurusan Pengendalian Kes Di Mahkamah Syariah Negeri Pahang

Jabatan Kehakiman Syariah Pahang (Jabatan) telah ditubuhkan pada 19 Januari 1995 yang sebelum itu dikenali sebagai Mahkamah Qadhi di Jabatan Agama Islam Pahang. Jabatan ini bertanggungjawab mengurus, mendengar dan memutuskan kes-kes di semua peringkat Mahkamah Rendah, Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan di dalam pengurusan Kes Mal dan Kes Jenayah. Jabatan ini mempunyai dua Mahkamah Tinggi Syariah dan 12 Mahkamah Rendah Syariah di seluruh Negeri Pahang. Berdasarkan Laporan Statistik e-Syariah pada tahun 2009, sebanyak 4,610 Kes Mal dan Jenayah telah didaftarkan dan sebanyak 2,301 (49.9%) belum selesai perbicaraan di Mahkamah Rendah Syariah Negeri Pahang. Secara keseluruhannya, pengurusan pengendalian kes di Mahkamah Rendah Syariah Negeri Pahang adalah tidak memuaskan kerana kaedah dalam enakmen belum diwartakan dan sistem pautan e-Syariah tidak dilaksanakan sepenuhnya.

7. Jabatan Bekalan Air Negeri Pahang - Pengurusan Air Tidak Berhasil (NRW)

Air Tidak Berhasil (Non Revenue Water (NRW)) adalah jumlah kuantiti air yang
disalurkan ke dalam sistem agihan tetapi tidak memberi pulangan hasil kepada agensi yang menguruskan bekalan air. Melalui Rancangan Malaysia Ke Sembilan (RMKe-9), Jabatan Bekalan Air Negeri Pahang (JBA Pahang) telah diberi peruntukan sejumlah RM150.34 juta untuk melaksanakan program bagi mengurangkan NRW. Sehingga akhir tahun 2009, sejumlah RM121.03 juta (80.5%) telah dibelanjakan termasuk RM6.20 juta untuk projek bukan NRW. Secara keseluruhannya, pengurusan NRW di Negeri Pahang adalah kurang memuaskan kerana anggaran kehilangan hasil yang tinggi iaitu sejumlah RM65.50 juta pada tahun 2008, dua meter pengeluaran yang dibeli pada tahun 2003 tidak dipasang dan meter yang dipasang sukar dibaca. Selain itu, pemantauan terhadap penggunaan tanpa kebenaran tidak dijalankan menyebabkan banyak berlaku kes kecurian air.

8. Majlis Perbandaran Bentong - Pengurusan Premis Perniagaan

Pengurusan premis perniagaan adalah di bawah tanggungjawab Majlis Perbandaran Bentong (Majlis). Sehingga akhir tahun 2009, Majlis mempunyai 1,974 pegangan premis perniagaan yang terdiri daripada rumah kedai jenis teres, bangunan kedai sesebuah dan lot perniagaan dalam kompleks perniagaan. Secara keseluruhannya, pengurusan premis perniagaan Majlis adalah tidak memuaskan kerana terdapat beberapa kelemahan. Antaranya ialah ketidakpatuhan dalam kerja ubahsuai rumah rehat Bentong, harga bekalan yang tidak munasabah, pemborosan dalam perbelanjaan, kajian kemungkinan tidak dijalankan, penyenggaraan premis perniagaan tidak dijalankan secara berkala dan semakan semula kadar sewa premis tidak dibuat. Selain itu kaedah kutipan tunggakan sewa kurang berkesan manakala promosi kurang dijalankan.

BAHAGIAN II – PENGURUSAN SYARIKAT KERAJAAN NEGERI

9. LKPP Corporation Sdn. Bhd.
LKPP Corporation Sdn. Bhd. (LCSB) telah memulakan operasinya pada 1 Mac 1994 dengan modal saham dibenarkan berjumlah RM50 juta dan modal saham berbayarnya setakat ini sejumlah RM49.46 juta. LCSB merupakan syarikat subsidiari kepada Agensi Kerajaan Negeri Pahang iaitu Lembaga Kemajuan Perusahaan Pertanian Negeri Pahang (LKPP) dengan 100% modal saham berbayarnya adalah dimiliki oleh LKPP. Visi syarikat adalah sebagai peneraju utama dalam pembangunan industri pertanian dan industri pemprosesan yang berkaitan seperti pengurusan ladang, pemprosesan minyak sawit, pelancongan tani dan penternakan. Secara keseluruhannya pengurusan syarikat LCSB adalah baik. Prestasi kewangan syarikat berada pada kedudukan yang kukuh dan prestasi aktiviti juga adalah baik. Namun pengurusan tadbir urus korporat syarikat perlulah dipertingkatkan bagi menjadikan LCSB sebagai syarikat yang lebih berdaya saing dan membawa keuntungan yang tinggi kepada syarikat serta menyumbang kepada peningkatan sosio ekonomi Negeri Pahang.

10. LKPP Padi Sdn. Bhd.
LKPP Padi Sdn. Bhd. (LPSB) merupakan syarikat subsidiari kepada Agensi Kerajaan Negeri Pahang iaitu Lembaga Kemajuan Perusahaan Pertanian Negeri Pahang (LKPP) yang memiliki 100% modal berbayarnya. LPSB telah ditubuhkan pada 28 Jun 1995 dengan modal dibenarkan berjumlah RM10 juta dan modal berbayarnya setakat ini sejumlah RM5 juta. Penubuhan LPSB adalah bertujuan untuk membangunkan sawah komersial di kawasan tanah terbiar terutama di Daerah Rompin. Dalam mempelbagaikan aktivitinya LPSB juga terlibat dalam aktiviti pengeluaran ikan air tawar yang diusahakan secara sewaan kolam dan perladangan kelapa sawit yang diuruskan oleh syarikat subsidiari LKPP iaitu LKPP Corporation Sdn. Bhd.. Secara keseluruhannya, pengurusan syarikat LPSB adalah memuaskan. Prestasi kewangan syarikat adalah kukuh dan prestasi aktiviti juga adalah semakin meningkat dan membawa keuntungan kepada syarikat. Bagaimanapun, pengurusan tadbir urus korporat syarikat hendaklah dilaksanakan berdasarkan peraturan yang ditetapkan oleh Kerajaan dan secara lebih berhemat bagi menjadikan LPSB sebagai sebuah syarikat yang lebih berdaya saing.

11. PKNP Mineral Industries Sdn. Bhd.
PKNP Mineral Industries Sdn. Bhd. (PMISB) merupakan syarikat subsidiari kepada Agensi Kerajaan Negeri iaitu Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang (PKNP) dengan modal dibenarkan berjumlah RM100,000 dan modal berbayarnya setakat ini sejumlah RM2 dimiliki sepenuhnya oleh PKNP. Pada awalnya, PMISB dikenali sebagai BIM Land Sdn. Bhd. Telah ditubuhkan pada 13 Januari 1999 bagi memegang hartanah yang dimiliki oleh PKNP di Bandar Indera Mahkota, Kuantan. Pada 27 April 2007, nama syarikat telah ditukar kepada PMISB setelah melibatkan diri dalam industri perlombongan bijih besi bagi pihak PKNP. Aktiviti utama PMISB adalah jualan hartanah dan perlombongan bijih besi dalam bentukusaha sama bagi pihak PKNP dengan beberapa syarikat yang diberi hak untuk melombong di tanah milik PKNP. Secara keseluruhannya, pengurusan syarikat PMISB adalah kurang memuaskan. Syarikat ini diwujudkan pada asalnya untuk menjalankan aktiviti berkaitan hartanah, namun syarikat telah mengalami kerugian daripada aktiviti ini. Kemudian syarikat beralih pula kepada aktiviti perlombongan bijih besi secara usaha sama dengan syarikat bersekutu. Syarikat telah menerima dividen daripada pelaburannya dalam aktiviti perlombongan bijih besi ini. Walaupun syarikat telah ditubuhkan melebihi tempoh 10 tahun, namun syarikat masih belum mempunyai struktur pengurusannya sendiri.

Johor kritikal Hakim Syariah, pendedahan Ketua Audit

Posted: 12 Nov 2010 12:46 AM PST








Sedih sungguh tengok Johor ni. Negeri kelahiran UMNO. Banyak kelemahan didedahkan dalam laporan Ketua Audit Negara 2009. Kata nak perjuang Sejarah tapi kawasan Makam Laksamana Bentan pun tak terjaga. Nak membela Islam tapi banyak kekosongan jawatan hakim syariah. Yelah negeri Johot, tempat Timbalan Perdana Menteri, kawasan selamat UMNO lah katakan.

(Datuk Seri Najib Tun Razak mahu UMNO serta semua sayap parti mengadakan lebih banyak program berbentuk mendampingi rakyat di kawasan-kawasan yang dikuasai pembangkang dan bukannya di kawasan selamat.- Utusan Malaysia 17 Okt. 2010)

TV1, TV3, Utusan, Berita Harian takkan berani dedah laporan Ketua Audit untuk Johor, Pahang dan Melaka, PENGECUT ! Pembela Melayu konon.

************

Prestasi penyelesaian kes di Mahkamah Tinggi Syariah (MTS) adalah tidak memuaskan kerana peratusan penyelesaian kes di bawah 40%. Keadaan tersebut berlaku kerana kekosongan jawatan hakim dan kakitangan sokongan di Jabatan tidak diisi dengan segera dan berlaku peningkatan bilangan kes yang didaftarkan setiap tahun.

Penguatkuasaan oleh Pejabat Tanah Dan Galian Negeri Johor dan pejabat tanah daerah berkaitan aktiviti perlombongan dan pengambilan pasir adalah kurang memuaskan kerana telah memberi kesan kepada alam sekitar.

Prestasi kemasukan pelancong ke Negeri Johor menurun pada tahun 2009 berbanding tahun 2008 dan tidak mencapai sasaran. Pelaksanaan program penggalakan pelancongan oleh Majlis Tindakan Pelancongan Negeri Johor kurang memuaskan.

Prestasi pengurusan kemudahan awam oleh Majlis Perbandaran Muar tidak memuaskan. Kelemahan yang ketara adalah dalam aspek penyenggaraan. Kemudahan awam seperti dewan dan balai raya, taman permainan kanak-kanak, gelanggang permainan dan laluan siar kaki mengalami kerosakan serius dan tidak dibaiki.

Kos Pusat Internet e-Desa ini adalah berjumlah RM1.97 juta. Pelaksanaan Pusat e-Desa gagal mencapai objektifnya di mana 95% Pusat e-Desa telah ditutup.

BAHAGIAN I – AKTIVITI JABATAN/AGENSI

1. Pejabat Tanah Dan Galian Negeri Johor - Pengurusan Aktiviti Perlombongan Dan Pengambilan Pasir Serta Kesannya Terhadap Alam Sekitar

Permintaan pasir sebagai bahan mentah adalah sangat tinggi terutama dalam sektor pembinaan dan projek infrastruktur. Oleh itu aktiviti perlombongan dan pengambilan pasir menjadi tarikan pelbagai pihak yang mencari peluang untuk mendapat keuntungan besar. Aktiviti tersebut, jika tidak dikawal dengan baik hingga berlakunya perlanggaran undang-undang yang ditetapkan boleh memberi kesan buruk kepada alam sekitar untuk jangka masa panjang. Pada dasarnya aktiviti perlombongan dan pengambilan pasir seperti pasir sungai, pasir darat dan pasir laut (kurang tiga batu nautika dari pantai) adalah di bawah bidang kuasa dan tanggungjawab Kerajaan Negeri. Hasil kajian ini mendapati penguatkuasaan oleh Pejabat Tanah Dan Galian Negeri Johor dan pejabat tanah daerah berkaitan aktiviti perlombongan dan pengambilan pasir adalah kurang memuaskan kerana telah memberi kesan kepada alam sekitar. Antaranya impak kepada kualiti air sungai, ancaman kepada kestabilan tanah, perubahan kepada arah aliran air sungai, gangguan terhadap aktiviti nelayan dan kehidupan akuatik serta kerosakan infrastruktur awam. Keadaan tersebut berlaku disebabkan aktiviti penguatkuasaan dan pemantauan yang lemah dan kurang berkesan. Tindakan pemantauan berdasarkan aduan awam semata-mata adalah tidak mencukupi manakala pemantauan bersama agensi lain yang berkaitan seperti JAS dan JPS tidak dilakukan.

2. Unit Perancang Ekonomi Negeri Johor - Pengurusan Program Bantuan Rumah

Program Bantuan Rumah dilaksanakan bagi memastikan nasib golongan miskin dapat dibela supaya mampu memiliki rumah kediaman sendiri. Unit Perancang Ekonomi Negeri Johor (UPENJ) dipertanggungjawabkan untuk merancang, melaksana, memantau serta menyelaras Program Bantuan Rumah sementara pejabat daerah berperanan sebagai agensi pelaksana dalam memastikan bantuan hanya diberikan kepada mereka yang layak. Kerajaan Negeri menyalurkan bantuan Program Bantuan Rumah kepada 1,151 penerima iaitu 522 bina baru dan 629 baik pulih rumah melalui peruntukan Pejabat Menteri Besar Johor dan Akaun Amanah Kemiskinan UPENJ bagi tahun 2007 hingga 2009. Pada keseluruhannya, prestasi pelaksanaan Program Bantuan Rumah adalah baik kerana rumah yang dibina dan dibaiki adalah melebihi 97%. Bagaimanapun, bilangan rumah yang dibina atau dibaiki tidak dapat menampung keperluan 124 Ketua Isi Rumah (KIR) miskin tegar yang masih berada dalam senarai menunggu setakat bulan Februari 2010. Selain itu, kualiti kerja pembinaan dan pembaikan rumah adalah kurang memuaskan kerana mengalami kerosakan selepas diserahkan seperti bumbung rumah bocor, keretakan pada dinding dan limpahan daripada tangki air serta tidak mematuhi spesifikasi yang ditetapkan.

3. Unit Sains Teknologi Dan ICT Negeri Johor - Projek Pusat Internet e-Desa

Projek Pusat Internet e-Desa adalah merupakan projek sosial Kerajaan Negeri Johor. Objektif projek adalah untuk merapatkan jurang digital penduduk luar bandar dengan bandar. Pusat e-Desa berfungsi sebagai pusat teknologi maklumat bagi tujuan latihan, pusat sumber, penyebaran maklumat dan rangkaian khidmat kerajaan secara online. Sehubungan itu, satu perjanjian telah ditandatangani antara Kerajaan Negeri Johor dan sebuah syarikat teknologi maklumat (Syarikat) pada bulan November 2002. Menurut perjanjian, Syarikat ini dikehendaki membangunkan 40 Pusat e-Desa yang dilengkapi kemudahan komputer, Internet, bilik berhawa dingin, kerusi, meja dan sebagainya dengan kos berjumlah RM48,233 bagi sebuah pusat dan sistem aplikasi sokongan berjumlah RM45,000. Kos keseluruhan pembangunan Pusat e-Desa ini adalah berjumlah RM1.97 juta dan dibiayai sepenuhnya daripada balasan projek penswastaan. Pada peringkat awal, perancangan dan pembangunan Pusat e-Desa adalah di bawah Unit Perancang Ekonomi Negeri Johor (UPENJ) tetapi mulai Oktober 2007 diletakkan di bawah pengawasan dan penyenggaraan Unit Sains Teknologi Dan ICT Negeri Johor (USTICT). Hasil kajian ini mendapati pelaksanaan Pusat e-Desa gagal mencapai objektifnya di mana 95% Pusat e-Desa telah ditutup atau tidak beroperasi sehingga akhir tahun 2009. Antara kelemahan yang dikenal
pasti ialah aplikasi yang dibangunkan tidak digunakan sepenuhnya, tiada perancangan penggantian komputer, pemilihan lokasi tidak memenuhi kriteria yang ditetapkan dan Jawatankuasa Pemantauan tidak ditubuhkan. Maklum balas terkini yang diperoleh pada bulan Mei 2010 menunjukkan MMK telah memutuskan supaya semua Pusat e-Desa di seluruh Negeri Johor ditutup dan USTICT diberi tanggungjawab untuk melupuskan aset Pusat e-Desa mengikut peraturan yang berkaitan. Sehubungan itu, Jabatan Audit mengesyorkan supaya USTICT mengambil tindakan untuk menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi memantau dan menyelia proses pelupusan bagi memastikan semua peraturan yang berkaitan dipatuhi serta mengesyorkan kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri untuk mengambil tindakan surcaj dan tatatertib terhadap pegawai awam yang didapati cuai dalam melaksanakan tanggungjawabnya sehingga menyebabkan berlaku kehilangan peralatan komputer dan berlaku pembaziran.

4. Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Johor - Pengurusan Pengendalian Kes Syariah

Mahkamah Syariah Negeri Johor telah ditubuhkan di bawah Enakmen Mahkamah Syariah 1993. Pentadbiran Mahkamah Syariah adalah di bawah Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Johor (Jabatan). Mahkamah Syariah terdiri daripada sebuah Mahkamah Rayuan Syariah, dua buah Mahkamah Tinggi Syariah (MTS) dan 10 buah Mahkamah Rendah Syariah (MRS). Objektif Jabatan pula adalah untuk menyegerakan pengendalian kes-kes syariah dengan adil, teratur dan berkesan melalui penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), modal insan yang terlatih, kemudahan dan infrastruktur yang terbaik serta mencukupi. Hasil pengauditan ini menunjukkan prestasi penyelesaian kes di MTS adalah tidak memuaskan kerana peratusan penyelesaian kes di bawah 40%. Keadaan tersebut berlaku kerana kekosongan jawatan hakim dan kakitangan sokongan di Jabatan tidak diisi dengan segera dan berlaku peningkatan bilangan kes yang didaftarkan setiap tahun. Di samping itu, terdapat kelemahan dalam pengurusan pengendalian kes di mana Jabatan gagal mencapai sasaran yang ditetapkan dalam piagam pelanggan, waran tangkap terhadap Orang Kena Tuduh gagal dilaksanakan serta pengurusan rekod dan fail tidak memuaskan. Maklum balas yang diterima daripada orang awam menunjukkan tahap kepuasan pelanggan terhadap kualiti perkhidmatan bagi tempoh masa menunggu adalah tidak memuaskan.

5. Jabatan Perikanan Negeri Johor - Program Pemesatan Pembangunan Akuakultur

Permintaan terhadap makanan berasaskan ikan dijangka terus meningkat seiring dengan peningkatan penggunaan per kapita ikan negara daripada 49 kilogram kepada 56 kilogram menjelang tahun 2010. Oleh yang demikian, Dasar Pertanian Negara Ketiga (DPN3) telah mengenal pasti akuakultur sebagai satu subsektor perikanan yang boleh menyumbang kepada peningkatan pengeluaran ikan negara. Di peringkat Negeri Johor, Jabatan Perikanan Negeri Johor (Jabatan) telah menyasarkan pengeluaran akuakultur sebanyak 90,300 tan metrik setahun menjelang tahun 2010. Bagaimanapun, pada tahun 2009 kuantiti pengeluaran hanya 43,149.57 tan metrik atau 47.8% daripada jumlah sasaran. Antara punca Jabatan sukar mencapai sasaran pengeluaran ialah kawasan darat akuakultur yang dikenal pasti masih belum dimajukan dan kawasan akuakultur yang berpotensi belum diwartakan sebagai Zon Industri Akuakultur (ZIA). Selain itu, jumlah peruntukan kewangan yang terhad menyebabkan purata bilangan pengusaha akuakultur yang menerima bantuan bagi tahun 2007 hingga 2009 adalah antara 14 hingga 42 orang setahun berbanding dengan jumlah pengusaha yang berdaftar iaitu antara 949 hingga 1,078 orang setahun. Sasaran Jabatan agar pengusaha akuakultur memperoleh pendapatan sekurang-kurangnya RM3,000 sebulan juga tidak tercapai kerana benih ikan yang dibekalkan kurang berkualiti bagi mencapai harga pasaran yang menguntungkan manakala terdapat peningkatan kos pengeluaran disebabkan kenaikan harga makanan ikan.

6. Jabatan Pertanian Negeri Johor - Program Galakan Usaha Tani

Program Galakan Usaha Tani (GUT) oleh Jabatan Pertanian Negeri Johor (Jabatan) telah dimulakan sekitar tahun 1970-an. Objektif Program GUT adalah untuk membantu petani yang mengusahakan pertanian berskala kecil dan kurang berkemampuan agar dapat meneruskan usaha pertanian dengan memberi bantuan bahan input pertanian seperti baja, racun dan peralatan ladang pada kadar separuh harga. Bagaimanapun, pelaksanaan Program GUT didapati kurang memuaskan walaupun telah diperkenalkan lebih 25 tahun yang lalu. Kertas kerja dasar Program ini tidak dikaji semula dan pencapaian Program GUT tidak pernah diukur oleh pihak Jabatan bagi menilai keberkesanannya. Sasaran Program untuk membantu 10,000 orang petani kecil yang ditetapkan dalam Belanjawan Pembangunan Jabatan juga didapati tidak berasaskan peruntukan kewangan yang diterima, sejumlah RM2 juta untuk tiga tahun (2007 hingga 2009). Ini menyebabkan jumlah bantuan yang diterima oleh setiap petani jauh lebih rendah daripada kadar keperluan sebenar. Akibatnya, sasaran pendapatan bersih setiap petani sekurang-kurangnya RM1,000 sebulan gagal dicapai. Analisis Audit mendapati pemberian bantuan menyumbang pengurangan kos bahan input hanya antara 1% hingga 16% sahaja dan petani masih perlu menanggung kos yang lebih tinggi terhadap pertanian yang diusahakan. Jabatan perlu mengkaji semula objektif dan kaedah pelaksanaan jika Program GUT ini ingin diteruskan supaya lebih berkesan dengan mengambil kira peruntukan kewangan yang diluluskan berbanding keperluan sebenar bantuan yang patut diberi.

7. Majlis Tindakan Pelancongan Negeri Johor - Program Penggalakan Pelancongan
Negeri Johor

Majlis Tindakan Pelancongan Negeri Johor (MTPNJ) merupakan unit di bawah Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Johor yang bertanggungjawab merancang, melaksanakan dan memantau program penggalakan pelancongan bagi Negeri Johor.
MTPNJ telah menetapkan sasaran untuk meningkatkan jumlah kedatangan pelancong antarabangsa dan domestik ke Negeri Johor sehingga 10 juta orang setahun bagi tempoh 2008 hingga 2012. Bagi mencapai sasaran ini, MTPNJ telah mengenal pasti inventori produk pelancongan yang ada di Negeri Johor dan dikategorikan kepada sembilan teras pelancongan mulai tahun 2009 antaranya Ekopelancongan, Agropelancongan dan Homestay, Pantai dan Pulau, Sukan serta Sejarah dan Kebudayaan. Secara keseluruhannya, pelaksanaan program penggalakan pelancongan oleh MTPNJ kurang memuaskan kerana program promosi produk dan tempat pelancongan yang berpotensi menjadi destinasi pelancongan menarik kurang dilaksanakan serta kurang menyelaraskan aktiviti pelancongan yang dikendalikan oleh pelbagai pihak sama ada badan kerajaan ataupun swasta. Selain itu, prestasi kemasukan pelancong ke Negeri Johor menurun pada tahun 2009 berbanding tahun 2008 dan tidak mencapai sasaran.

8. Yayasan Pembangunan Keluarga Darul Ta'zim - Pengurusan Program Penghayatan Modul Keluarga SAKINAH

Modul Keluarga SAKINAH (MKS) telah dilancarkan oleh YAB Menteri Besar Johor pada 6 November 1998. Matlamat program ini adalah untuk memberi kefahaman tentang perkara-perkara yang berhubung dengan pra keibubapaan, menjelaskan tentang teknik pembentukan akhlak anak-anak daripada perspektif Islam dan menyediakan panduan dan bimbingan kekeluargaan kepada masyarakat Islam khasnya dan masyarakat umum amnya. Sebanyak 10 modul telah dikenal pasti meliputi semua lapisan masyarakat daripada peringkat bayi (Modul 4) sehingga warga emas (Modul 9). Mulai tahun 2002, Yayasan Pembangunan Keluarga Darul Ta'zim (Yayasan) telah mengambil alih tanggungjawab daripada Jabatan Agama Johor dengan melaksanakan Modul 2 hingga Modul 10 manakala bagi Modul 1 (Pra Perkahwinan) masih lagi dilaksanakan oleh Jabatan Agama Johor. Bagi tahun 2007 hingga 2009, Yayasan telah memperuntukkan sejumlah RM3.76 juta dan sejumlah RM2.93 juta telah dibelanjakan oleh Unit Kekeluargaan Yayasan untuk melaksanakan aktiviti MKS. Daripada jumlah tersebut sejumlah RM2.56 juta atau
87.4% telah dibelanjakan bagi pembayaran elaun Pegawai Penggerak dan Penyelaras. Pengauditan mendapati pelaksanaan Program Penghayatan MKS kurang berkesan dan mempunyai kelemahan tertentu seperti sasaran ceramah bersiri yang ditetapkan tidak tercapai, kehadiran peserta menurun, pelaksanaan program tidak mempunyai sasaran tertentu dan kajian penambahbaikan program tidak dilakukan. Antara punca kelemahan tersebut adalah disebabkan pegawai penggerak melaksanakan modul, program dan aktiviti sama secara berulang di kampung sama dan bilangan kampung yang diwakili oleh seorang Pegawai Penggerak terlalu banyak dengan tempoh masa pusingan sehingga melebihi 10 tahun. Yayasan juga tidak mempunyai Pegawai Tadbir Daerah dan Penyelaras yang mencukupi untuk memantau setiap program di setiap daerah bagi memastikan program yang dirancang dapat dilaksanakan dengan lancar dan memberi impak yang berkesan kepada setiap peserta yang mengikuti program tersebut.

9. Majlis Perbandaran Muar – Pengurusan Kemudahan Awam

Majlis Perbandaran Muar (Majlis) bertanggungjawab untuk menyediakan kemudahan awam kepada penduduk dalam kawasan operasinya. Secara umumnya, kemudahan awam di bawah pentadbiran Majlis terbahagi kepada tiga kategori iaitu kemudahan pengurusan kejiranan, kemudahan rekreasi dan riadah serta kemudahan prasarana. Bagi tahun 2007 hingga 2009, Majlis telah membelanjakan sejumlah RM1.57 juta atau 52.9% daripada peruntukan yang diluluskan berjumlah RM2.97 juta bagi tujuan pembangunan dan penyenggaraan kemudahan awam. Pada keseluruhannya, prestasi pengurusan kemudahan awam oleh Majlis tidak memuaskan. Kelemahan yang ketara adalah dalam aspek penyenggaraan. Kemudahan awam seperti dewan dan balai raya, taman permainan kanak-kanak, gelanggang permainan dan laluan siar kaki mengalami kerosakan serius dan tidak dibaiki. Aspek perancangan dan pelaksanaan penyediaan kemudahan awam juga tidak diberikan perhatian di mana tapak kemudahan awam di beberapa pusat kejiranan didapati tidak mencukupi dan terdapat projek pembinaan yang dirancang tidak dilaksanakan. Selain itu, terdapat kemudahan awam disediakan tidak dimanfaatkan dan beberapa lot tanah Majlis seperti tapak permainan dan tanah lapang telah diceroboh kerana kurang pemantauan.

BAHAGIAN II – PENGURUSAN SYARIKAT KERAJAAN NEGERI

10. Kumpulan Prasarana Rakyat Johor Sdn. Bhd.

Kumpulan Prasarana Rakyat Johor Sdn. Bhd. (KPRJ) merupakan sebuah syarikat yang dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri Johor telah ditubuhkan pada November 1995. Sehingga Disember 2009, modal saham dibenarkan KPRJ ialah RM20 juta dan modal saham berbayar berjumlah RM1 juta dipegang sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri Johor. Kegiatan utama KPRJ pada asalnya adalah untuk melaksanakan pembangunan prasarana di Negeri Johor. Pada masa kini, KPRJ memberi tumpuan kepada aktiviti projek usaha sama, penjualan tanah dan pelaburan. Mengikut penyata kewangan beraudit bagi tahun 2006 hingga 2008, KPRJ memperoleh keuntungan bersih RM104.25 juta pada tahun 2006 berbanding keuntungan RM549.87 juta pada tahun 2007 dan RM107 juta pada tahun 2008. Bagaimanapun, pelaksanaan beberapa aktiviti syarikat seperti penjualan dan pembangunan tanah bagi projek usaha sama didapati kurang memuaskan. Terdapat tanah yang dijual tanpa dibuat penilaian harga dan harga jualan jauh lebih rendah daripada harga nilaian. Syarikat subsidiari yang ditubuhkan tidak aktif dan tidak menjana keuntungan serta tiada pembayaran dividen kepada KPRJ sebagai syarikat induk. Begitu juga KPRJ tidak membayar dividen kepada Kerajaan Negeri Johor sejak ditubuhkan kecuali bagi tahun 2009. Selain itu, pelaburan dalam syarikat bersekutu tidak memuaskan disebabkan kedudukan kewangan syarikat bersekutu yang tidak stabil kerana mengalami kerugian dan tidak memberi pulangan dividen kepada KPRJ. Di samping itu terdapat kelemahan dalam tadbir urus korporat, perancangan strategik, tidak mengguna pakai pekeliling berkaitan syarikat kerajaan dan penyata tahunan lewat dikemukakan kepada Suruhanjaya Syarikat Malaysia. Aspek pengurusan kewangan KPRJ juga berada di tahap kurang memuaskan terutamanya dari segi penyediaan dan kawalan bajet, prosedur kerja yang kurang kemas, kawalan perbelanjaan, pengurusan aset dan pinjaman.

11. PIJ Holdings Sdn. Bhd.

PIJ Holdings Sdn. Bhd. telah diperbadankan di bawah Akta Syarikat 1965 (Akta 125) pada 13 Februari 1979 oleh Perbadanan Islam Johor (PIJ). PIJ Holdings Sdn. Bhd. (PIJH) merupakan anak syarikat milik penuh PIJ dengan modal dibenarkan berjumlah RM100 juta dan modal berbayar berjumlah RM73 juta. Objektif utama PIJH adalah untuk menjana sumber ekonomi PIJ secara fokus dalam aktiviti perniagaan serta pelaburan bagi menghasilkan keuntungan yang perlu disalurkan semula kepada PIJ untuk melaksanakan tanggungjawab sosial dan kemajuan masyarakat Islam. Prestasi kewangan PIJH adalah memuaskan. PIJH memperoleh keuntungan sebelum cukai berjumlah RM3.56 juta pada tahun 2008 meningkat sebanyak 109.4% berbanding keuntungan sebelum cukai tahun 2007 berjumlah RM1.7 juta. Keuntungan sebelum cukai pada tahun 2009 berjumlah RM2.25 juta menurun sebanyak 36.8% berbanding keuntungan sebelum cukai tahun 2008. Bagaimanapun, PIJH tidak pernah membuat bayaran dividen kepada PIJ sebaliknya telah membayar yuran pengurusan. Secara keseluruhannya, pengurusan syarikat boleh dipertingkatkan. Beberapa kelemahan syarikat dalam pengurusan aktiviti dan tadbir urus korporat perlu diperkemas selain memulihkan prestasi kewangan syarikat subsidiari.

12. YPJ Holdings Sdn. Bhd.

YPJ Holdings Sdn. Bhd. (YPJH) telah diperbadankan pada November 1993 dan merupakan sebuah syarikat yang dimiliki sepenuhnya oleh Yayasan Pelajaran Johor (YPJ). Sehingga Disember 2009, modal dibenarkan YPJH adalah berjumlah RM50 juta dan modal berbayar berjumlah RM25 juta. Selain itu, YPJ telah memindahkan hutang jangka panjangnya kepada YPJH berjumlah RM171.09 juta. Hutang jangka panjang ini dijadikan tanda aras penyaluran dana kepada YPJ bagi membiayai Tabung Biasiswa YPJ, pembangunan Kolej Komuniti dan Kolej-kolej KPYPJ, Projek Hikmah dan membantu usaha pembangunan Kerajaan Negeri Johor. Antara aktiviti komersial yang dijalankan oleh YPJH ialah perladangan, pembangunan hartanah, pelancongan dan pelaburan saham. YPJH memperoleh keuntungan sebelum cukai berjumlah RM76.76 juta pada tahun 2009 meningkat dengan sangat ketara berbanding tahun 2007 dan 2008 di mana YPJH mengalami kerugian berjumlah RM0.73 juta dan RM1.28 juta. Walau pun mengalami kerugian pada tahun 2007 dan 2008, YPJH berjaya menyalurkan dana kepada YPJ mengikut peraturan yang ditetapkan. YPJH boleh mempertingkatkan prestasi kewangan jika menguruskan sendiri pelaburannya dalam syarikat subsidiari, mengenakan yuran pengurusan dan menerima dividen. Sehubungan itu, pengurusan YPJH adalah disyorkan menyediakan perancangan strategik bagi memudahkan syarikat membentuk objektif dan matlamat yang lebih realistik serta melaksanakan perubahan kepada syarikat mengikut kesesuaian.

Jeti daif dan uzur di Terengganu

Posted: 11 Nov 2010 06:49 PM PST


Ingat Terengganu, ingat pantai, ingat nelayan, ingat jeti. Tapi malangnya masih ada jeti nelayan yang uzur, pemandu bot yang miskin di merata-rata tempat di Terengganu dari Merang , Kuala Terengganu sampailah ke Kemaman. Apa sudah jadi Terengganu kite ?

Kisah pemandu bot miskin di Kuala Terengganu http://amkns.blogspot.com/2010/09/nasib-pemandu-bot-miskin-di-kterengganu.html

Kisah jeti nelayan uzur di Kemaman di http://amkns.blogspot.com/2010/08/jeti-nelayan-uzur-di-terengganu-yang.html

Jeti daif

Berita Harian 12 Nov 2010

JETI yang digunakan pengusaha bot untuk ke Pulau Redang dan Lang Tengah.Kemudahan dibina dengan kayu, papan lapis

MERANG: Nasib pengusaha bot pelancong di muara Sungai Merang di sini seperti sudah jatuh ditimpa tangga kerana terpaksa beroperasi dalam prasarana serba daif setelah jeti dibina pihak berkuasa di Pantai Merang untuk membawa pelancong ke pulau peranginan sudah berada di daratan sepenuhnya.

Keadaan itu terjadi apabila jeti bot pelancong dan benteng pemecah ombak di Pantai Merang yang dibina pada 1996 menjadi gajah putih kerana ditimbus pasir menyebabkan pengusaha bot pelancong terpaksa mengeluarkan belanja sendiri membina jeti kayu. Bagaimanapun, berikutan jeti di tapak baru itu hanya menggunakan kayu dan papan lapis, pengusaha sedar ia boleh menimbulkan isu keselamatan, tetapi apakan daya kerana mereka dilarang membina jeti kekal.

Demi mencari rezeki dan memenuhi permintaan pelancong yang tidak mempunyai pilihan untuk bercuti di Pulau Redang dan Lang Tengah, jeti kayu dialas papan lapis itu terpaksa digunakan sebagai penghubung ke feri.

Pengusaha bot pelancong, Ya Salleh, 58, berkata permohonan agar kerajaan negeri dan agensi kerajaan terbabit dalam sektor pelancongan membina jeti baru bagi menggantikan jeti kayu sudah beberapa kali dikemukakan, tetapi sehingga kini tiada maklum balas diterima.

Katanya, kerajaan negeri sudah membuat pengambilan balik tanah di sekitar kawasan itu sejak tahun 2007 untuk menjadikan Merang sebagai pintu masuk utama ke Pulau Redang.
"Mengikut perancangan awal sebelum pengambilan balik tanah dilakukan, kerajaan negeri bercadang membina ruang kedai, kaunter jualan tiket feri dan jeti serta kawasan tempat letak kereta.

"Tetapi selepas tiga tahun tanah diambil balik kerajaan, tiada sebarang projek dilaksanakan walaupun semua penduduk iaitu pemilik tanah bersetuju menjual tanah sebagai menyokong hasrat kerajaan," katanya.

Tinjauan Berita Harian mendapati pemandangan lebih 25 batang titi kayu di sepanjang tebing Sungai Merang yang dijadikan jeti jika terus dibiarkan boleh mencemarkan imej Terengganu yang sememangnya tersohor sebagai destinasi pelancongan pulau pilihan bagi parawisata tempatan dan asing.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan negeri (ADUN) Batu Rakit, Khazan Che Mat, berkata permohonan peruntukan untuk melaksanakan projek pembinaan jeti baru bagi memberi keselesaan pelancong sudah dikemukakan kepada kerajaan Pusat.

Katanya, kerajaan negeri sudah menyediakan tempat untuk dijadikan tapak untuk pembinaan jeti yang lebih luas dan mampu menampung lebih 10 feri.

"Kerja-kerja pengambilan balik tanah penduduk kampung sudah diselesaikan oleh kerajaan negeri, tetapi kita sendiri pun tidak tahu status terkini, termasuk keputusan permohonan peruntukan bagi pembinaan jeti baru," katanya.

Selain itu, Khazan berkata, kerajaan negeri menyediakan peruntukan lebih RM2 juta setahun untuk kerja-kerja mengorek pasir di muara Sungai Merang bagi membolehkan feri keluar dan masuk mengambil serta menurunkan penumpang.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Timur_Jetidaif/Article

Indonesia mampu bina Landing Hovercraft tentera

Posted: 11 Nov 2010 06:48 PM PST


Tahniah kepada bangsa serumpun kita di Indonesia

Kartika, Landing Hovercraft Utility Buatan Litbang TNI AL

JAKARTA - Bertempat dipelataran display statis depan Hall pameran Indo-Defence 2010, mulai Rabu (10/11) hingga Sabtu (13/11) nanti dipamerkan prototype hovercraft utility karya anak bangsa hasil buatan Balitbang Kemenhan bekerjasama dengan PT Dirgantara Indonesia (PTDI).

Berbeda dengan Landing Craft Air Cushion (LCAC) yang digunakan marinir AS, Kartika menggunakan struktur material sandwich composite pada lambungnya dan jenis skirt pada bantalan craftnya. Ditenagai oleh 2 buah mesin diesel berkekuatan 1550Hp, hovercraft ini ditengarai mampu dipacu hingga kecepatan 40 knot. Muatan maksimum yang bisa diangkut hingga 20 ton. "Sanggup membawa 1 mobil truck 3/4 lho mas!", ungkap petugas yang menjaganya.

Hovercraft yang diberinama Kartika ini memiliki dimensi panjang 20m, lebar 11m dan tinggi 5,7m. Untuk propeller menggunakan variabel pitch control dengan sistem belt transmision, sedangkan daya angkatnya (lifter) dan pengendalinya memakai sistem centrifugal fan yang terhubung dengan hydraulic motor.

Kedepannya paling tidak kita berharap innovasi yang telah berhasil dibuat anak bangsa ini mampu diwujudkan hingga ketahap produksi, tidak hanya sekedar sukses proyek litbang saja. Smoga!!

Sumber : http://alutsista.blogspot.com/2010/11/kartika-landing-hovercraft-utility.html

Pesara tentera kecewa sukar dapat kerja

Posted: 11 Nov 2010 06:48 PM PST

Utusan Malaysia 12 Nov 2010

SAYA adalah bekas tentera yang menamatkan perkhidmatan daripada Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Ketika dalam perkhidmatan, saya dihantar mengikuti pengajian Diploma Perguruan Malaysia di bawah tajaan ATM.

Selepas menamatkan perkhidmatan bersara, saya memohon untuk memasuki skim Pegawai Pendidikan Lepasan Diploma tetapi tidak mendapat maklum balas daripada Kementerian Pelajaran. Pada awal tahun ini saya ada memohon jawatan Penolong Pegawai Pertahanan Awam melalui pengambilan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) Malaysia.

Saya dipanggil untuk menjalani ujian kecergasan dan fizikal pada 17 Mei 2010 dan saya lulus ujian berkenaan. Pada 17 Ogos 2010 saya dipanggil pula untuk menjalani temu duga panel oleh SPA bagi lantikan jawatan yang dimohon. Sekali lagi saya berjaya dalam temu duga yang dijalankan SPA.

Apa yang menjadi tanda tanya, SPA ada menghubungi saya untuk memastikan status saya sama ada bersara ataupun tidak.

Mengikut maklumat yang dinyatakan ketika mengisi borang SPA8 ada dinyatakan status saya dan pada temu duga oleh SPA juga saya nyatakan status melalui butiran diri yang dihantar bersama dokumen lain.

Pegawai berkenaan memaklumkan saya tidak boleh dilantik secara tetap kerana status bersara itu dan akan dilantik secara kontrak. Saya sedia menerima apa jua jenis lantikan kerana saya tiada pilihan dan tidak mempunyai pekerjaan tetap.

Bagaimanapun SPA sekali lagi memaklumkan bahawa lantikan itu tidak boleh dibuat disebabkan oleh Diploma Perguruan Malaysia yang saya miliki tidak diiktiraf setaraf dengan diploma yang dikeluarkan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) oleh JPA. Kelulusan Diploma Perguruan Malaysia hanya boleh dilantik bagi jawatan Pegawai Pendidikan Lepasan Diploma DGA29.

Pihak Kementerian Pelajaran melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran tidak menawarkan jawatan Pegawai Pendidikan Lepasan Diploma DGA 29 secara kontrak kepada pesara tentera seperti saya.

Apa yang boleh saya lakukan lagi untuk menjawat sebarang jawatan dalam sektor awam jika kerenah sebegini terpaksa saya lalui.

Berilah sedikit ruang untuk saya sebagai pesara tentera meneruskan kehidupan untuk menyara keluarga. Tersilapkah saya memilih profesion ketenteraan dan berkhidmat sehingga bersara jika begini nasib yang dilalui selepas bersara?

Kepada pihak yang berkaitan tolong teliti permasalahan ini serta mencari jalan bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh pesara tentera seperti saya.

CIKGU ASKAR,
Sungai Petani.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Pesaratenterakecewasukardapatkerja/Article

TERENGGANU, SEKS, DADAH, JENAYAH

Posted: 11 Nov 2010 06:46 PM PST


Macam-macam ada di Terengganu. Seks, dadah, jenayah, masjid tak siap, pasar terbiar, semua ada. Apa dah jadi Terengganu kite ? Kisahnya di bawah ini

Remaja 15 tahun edar dadah di http://amkns.blogspot.com/2010/11/remaja-perempuan-15-thn-edar-dadah-di.html

Terengganu makin parah dengan dadah http://amkns.blogspot.com/2010/11/terengganu-makin-parah-dengan-dadah.html

Murid tahun 5 jual air ketum http://amkns.blogspot.com/2010/10/murid-tahun-5-jual-air-ketum-di.html

Polis takut Mat Rempit Terengganu http://amkns.blogspot.com/2010/09/mat-rempit-terengganu-ganas-polis-baru.html

Penagih dadah naik 1.3667 peratus di Terengganu
http://amkns.blogspot.com/2010/09/penagih-dadah-terengganu-naik-1366.html

Pantai Berahi Dungun http://amkns.blogspot.com/2010/10/terengganu-hebat-maksiat-pantai-berahi.html

Pantai Seks Merang http://amkns.blogspot.com/2010/10/lokasi-seks-di-pantai-terengganu.html

Pasar Baru Paka terbiar http://amkns.blogspot.com/2010/09/pasar-paka-terengganu-berhantu-perlu.html

Masjid tak siap-siap di Kuala Terengganu
http://amkns.blogspot.com/2010/09/masjid-projek-bn-di-terengganu-tak-siap.html

Tiada ulasan: