Rabu, 3 November 2010

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


DAP Melaka tak boleh harap membela Islam

Posted: 02 Nov 2010 11:25 PM PDT

Takkanlah ADUN DAP di Melaka nak ketengahkan dalam sidang DUN isu tanah dan bangunan Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) telah terjual ke BC Lim Enterprise seperti yang dilaporkan dalam Laporan Ketua Audit Negara tahun 2009. Wakil rakyat Melayu lah yang patut tanya isu ini, macamana bangunan besar dan tanah milik Majlis Agama boleh terjual di Melaka.

Ada wakil rakyat UMNO Melaka nak tanya isu ini ? Baca ke tidak ADUN UMNO Melaka bahawa bangunan dan tanah Majlis Agama Islam Melaka dah terjual ke BC Lim Enterprise ? Inilah jadinya bila tiada wakil Melayu dari PAS dan PKR dalam sidang DUN. Kepentingan Islam , harta umat Islam yang tergadai, terjual tidak akan didedahkan dalam sidang DUN.

Orang Melaka tunggu ape lagi ? Takkan nak harapkan ADUN kafir DAP nak tanya isu ini sedangkan ADUN Islam UMNO buat tak kisah je. Kenalah kerja lebih dan berlipat ganda untuk memastikan ada wakil PAS dan PKR dalam DUN Melaka.

Kenapa TERJUAL ? Berapa nilai semasa bangunan terjual tersebut ? Siapa BC Lim Enterprise ini ? Berapa harga yang dibeli oleh BC Lim Enterprise ? Berapa Majlis Agama Islam Melaka terima hasil TERJUAL tersebut ? Ini semua kena tanya dalam sidang DUN.

Gambar tanah dan bangunan yang tersergam indah milik Majlis Agama Islam Melaka yang TERJUAL ke BC Lim Enterprise pada pautan berikut http://amkns.blogspot.com/2010/10/bangunan-majlis-agama-islam-melaka.html


Sidang DUN Melaka kecoh

Utusan Malaysia 3 Nov 2010

MELAKA 2 Nov. - Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini kecoh seketika apabila Lim Jak Wong (DAP-Bachang) membangkitkan isu penubuhan Sekolah Harapan di Jasin bagi menangani gejala pembuangan bayi.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam ketika menjawab soalan tambahan Jak Wong berkata, penubuhan Sekolah Harapan yang dikendalikan oleh Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) bukan bertujuan menggalakkan perbuatan maksiat di kalangan remaja.

Menurutnya, ia dibina untuk mengelak remaja yang hamil luar nikah bertindak membuang bayi mereka di merata-rata tempat.

''Daripada mereka membuang atau membunuh bayi yang tidak berdosa adalah lebih baik mereka di hantar ke Sekolah Harapan dan ini dapat mengelak kita melihat hampir setiap hari ada sahaja bayi yang dibuang.

''Ada parti pembangkang mendakwa kerajaan negeri membina Sekolah Harapan untuk menggalakkan lagi perbuatan zina di kalangan remaja.

''Di dewan yang mulia ini, saya ingin jelaskan, perbuatan zina sudah pun berlaku, jadi apakah bentuk tindakan yang perlu kita ambil. Tetapi pihak pembangkang tetap menuduh Sekolah Harapan diwujudkan untuk menggalakkan remaja berzina," katanya.

Beliau berkata demikian pada pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Penggal Ketiga (Bajet) di Dewan Seri Negeri, Ayer Keroh di sini, hari ini.

Mengulas lanjut, Mohd. Ali berkata, di Kelantan sebagai contoh, tiada pusat atau rumah seumpamanya yang dibina tetapi kes pembuangan bayi di negeri itu makin berleluasa.

''Mana lebih baik daripada membiarkan remaja membuang bayi atau membina tempat seperti Sekolah Harapan. Kita sebagai orang dewasa fikirlah sendiri," katanya.

Jak Wong yang tidak berpuas hati dengan jawapan itu terus mencelah sambil berkata, banyak maksiat berlaku di negeri ini.

Kenyataan itu telah membangkitkan kemarahan wakil BN hingga mencetuskan pertikaman lidah yang memaksa Speaker DUN, Datuk Othman Muhamad mententeramkan keadaan.

Mengulas mengenai kenyataan itu, Mohd. Ali berkata, kerajaan negeri tidak menafikan gejala maksiat memang berlaku di negeri ini dan terdapat kes pembuangan bayi.

''Di mana-mana negeri pun berlaku maksiat. Saya percaya di Pulau Pinang pun berlaku maksiat dan di negeri ini juga tidak terkecuali dan kerana itu kerajaan negeri wujudkan Sekolah Harapan," ujarnya.

Beliau menambah, pihak pembangkang sengaja mempolitikkan kewujudan Sekolah dan Rumah Harapan serta turut mempertikaikan peruntukan RM500,000 bagi tujuan itu.

''Berapalah sangat kos RM500,000 jika hendak dibandingkan usaha kerajaan negeri untuk menyelamatkan nyawa bayi yang tidak berdosa daripada dibuang di merata-rata tempat," katanya.

Terdahulu menjawab soalan Datuk Latipah Omar (BN-Taboh Naning) mengenai perancangan jangka pendek dan panjang penubuhan Sekolah Harapan, Mohd. Ali berkata, kerajaan negeri merancang membina sebuah Kompleks Sekolah Harapan yang lebih lengkap.

Ujarnya, kompleks itu akan dilengkapi dengan pelbagai prasarana dan keperluan serta mampu menampung kapasiti 40 pelajar.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1103&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_04.htm

Kerajaan Melaka senggara sebuah kereta RM 329,871

Posted: 02 Nov 2010 11:05 PM PDT


Bayangkanlah Jabatan Ketua Menteri Melaka (JKMM) membelanjakan RM329,871 untuk menyenggara sebuah kereta dari tahun 2005 hingga 2009. Sedangkan harga beli kereta tersebut Plet No MM5 ialah RM117,476 pada tahun 2004. Tak ke membazir, kos baiki kereta boleh beli 3 buah kereta baru. Macamana perkara ini boleh berlaku di Jabatan Ketua Menteri Melaka?

Perkara ini didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2009 untuk Melaka di http://www.audit.gov.my/

Ali Rustam kata kereta Proton tersebut kerap mengalami masalah gear. Kerajaan Negeri Melaka sedang mempertimbangkan untuk guna Honda untuk menggantikan Proton Perdana. Apa sudah jadi ????

2.4.2 Penyenggaraan Kenderaan
Penyenggaraan kenderaan bertujuan untuk memastikan kenderaan dapat berfungsi dengan baik, selamat digunakan dan mengurangkan kerosakan. Bagi tempoh tahun 2006 hingga 2009, JKMM telah membelanjakan sejumlah RM5.12 juta bagi tujuan penyenggaraan kenderaan.

a) Kos Senggaraan Lebih Tinggi Berbanding Perolehan Kenderaan
Analisis Audit terhadap kos penyenggaraan bagi lapan buah kenderaan yang dipilih mendapati kos senggaraan adalah lebih tinggi berbanding kos perolehan kenderaan aitu di antara 142.9% hingga 280.8%. Kos senggaraan yang tinggi adalah disebabkan kenderaan tersebut mengalami masalah kerosakan enjin dan kotak gear.

Pada pendapat Audit, pengurusan penyenggaraan di JKMM adalah tidak memuaskan kerana kos penyenggaraan adalah tinggi berbanding kos perolehan.

***********************
Tuesday November 2, 2010
Drivers and kiosk men answerable to high petrol use

MALACCA: Drivers of official state government cars and petrol kiosk operators are expected to be in for a grilling after the Auditor-General discovered that the drivers were using too much petrol.

Chief Minister Datuk Seri Mohd Ali Rustam said that drivers concerned and the petrol kiosks operators would be summoned to brief the state's executive council next week on the discrepancies.

A sampling audit of petrol used by drivers of official state cars revealed that some drivers had pumped petrol twice within a short period, with one case involving RM198 worth of petrol pumped in 19 seconds.

Also raised in the report was the high maintenance cost of 51 official cars amounting to some RM5.1mil over the last five years.

The audit revealed that some of the cars were purchased at RM110,000 while their maintenance costs were 281% of their purchase price.

On a separate matter, Ali Rustam said the state government was considering replacing the Proton Perdana with Honda as official state government cars due to their high maintenance cost.

He admitted that cost of maintenance for the Proton cars were high owing to their extensive use and frequent gear box problems.

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?sec=nation&file=%2F2010%2F11%2F2%2Fnation%2F7346195

ADUN Lenggeng Diarahkan Bela Diri

Posted: 02 Nov 2010 08:49 PM PDT

Rabu November 3, 2010
ADUN Lenggeng Diarahkan Bela Diri Atas Dakwaan Rasuah
Oleh SARBAN SINGH

SEREMBAN: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lenggeng, Mustafa Salim hari ini diarahkan membela diri atas tiga dakwaan mendapatkan dan menerima rasuah.

Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi, Ahmad Nasfy Yasin berkata pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap ADUN penggal pertama itu.

April lalu, Mahkamah Sesyen di sini telah membebaskan Mustafa, 51, daripada tuduhan tersebut bagaimanapun pihak pendakwaan merayu terhadap keputusan berkenaan.

Beliau dituduh menerima rasuah sebagai dorongan untuk mengeluarkan surat sokongan kepada seorang kontraktor M. Manimaran, 37, bagi mendapatkan permit menjual pasir.

Sebelum ini, hakim Mahkamah Sesyen, Amran Jantan memutuskan pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadap tertuduh.

http://www.mstar.com.my/berita/mahkamah/cerita.asp?file=/2010/11/3/mstar_mahkamah/20101103104842&sec=mstar_mahkamah

Updated: Wednesday November 3, 2010 MYT 10:41:21 AM
Lenggeng assemblyman ordered to defend corruption charges
By SARBAN SINGH

SEREMBAN: Lenggeng assemblyman Mustafa Salim has been ordered to enter his defence over three charges of soliciting and accepting bribes.

High Court judicial commissioner Ahmad Nasfy Yasin said Wednesday the prosecution had establishd a prima facie case against the first-term assemblyman.

Mustafa, 51, was acquitted of the charges by the Sessions Court here in April but the prosecution appealed the verdict.

He had been accused of receiving the bribes as an inducement to issue a supporting letter for contractor M. Manimaran, 37, to obtain a permit to sell sand.

Session Court judge Amran Jantan had then ruled that the prosecution failed to establish a prima facie case against the accused.

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/11/3/nation/20101103104255&sec=nation

Tiada ulasan: