Rabu, 27 Oktober 2010

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Orang Asli makin derita di Johor, kawasan selamat UMNO

Posted: 26 Oct 2010 05:08 PM PDT


Masyarakat Orang Asli Kampung Sayong Pinang, dekat sini mendakwa hasil tangkapan semakin berkurangan akibat aktiviti mengorek pasir yang dilakukan di kuala Sungai Linggiu yang menjadi lokasi mereka mencari rezeki selama ini.

Datuk Seri Najib Tun Razak mahu UMNO serta semua sayap parti mengadakan lebih banyak program berbentuk mendampingi rakyat di kawasan-kawasan yang dikuasai pembangkang dan bukannya di kawasan selamat.- Utusan Malaysia 17 Okt. 2010

Utusan Malaysia

KOTA TINGGI 26 Okt. 2010 - Masyarakat Orang Asli Kampung Sayong Pinang, dekat sini mendakwa hasil tangkapan semakin berkurangan akibat aktiviti mengorek pasir yang dilakukan di kuala Sungai Linggiu yang menjadi lokasi mereka mencari rezeki selama ini.

Mereka mendakwa kerja mengorek pasir itu menyebabkan air sungai itu semakin keruh dan kotor sehingga menjejaskan periuk nasi mereka yang bergantung hidup kepada hidupan sungai sejak lebih 30 tahun lalu.

Ketua Pemudanya, Aris Adong, 37, mendakwa, sejak aktiviti itu dilakukan lebih setahun lalu hasil tangkapan mereka semakin terjejas, malah aktiviti itu turut menyebabkan tebing sungai terhakis.

"Akibat kerja mengorek pasir yang tidak terkawal itu, ikan dan hidupan lain semakin berkurangan selain turut merosakkan peralatan menangkap ikan kami," katanya yang ditemui Utusan Malaysia, di sini kelmarin.

Justeru, dia meminta pihak berkuasa memantau kegiatan tersebut supaya tidak menjejaskan hidupan sungai serta alam sekitar di kawasan berkenaan.

Rakannya, Nordin Isa, 40, pula terkilan dengan sikap pihak berkenaan yang tidak prihatin dan mengambil berat masalah nelayan di kawasan tersebut.

"Jika dulu kami boleh dapat tiga hingga lima kilogram udang galah, tapi kini ia agak sukar. Malah banyak peralatan kami rosak akibat daripada aktiviti yang dilakukan mereka," katanya.

Menurutnya, sebelum ini perbincangan pernah dilakukan antara wakil penduduk dengan pengusaha berkenaan tetapi aduan mereka tidak diendahkan.

Tinjauan Utusan Malaysia ke perkampungan berkenaan mendapati, banyak peralatan nelayan seperti jaring, lukah, gombang atau pukat udang rosak.

Malah kelihatan banyak bot nelayan tersadai di tepi pangkalan dan tidak turun ke sungai kerana hasil tangkapan yang berkurangan selain sampah dan tong minyak dibuang ke dalam sungai.

Penduduk mendakwa terpaksa menangkap ikan ke kawasan lebih jauh berbanding sebelumnya kerana hasil ikan dan udang di persekitaran kuala Sungai Linggiu semakin berkurangan.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1027&pub=Utusan_Malaysia&sec=Johor&pg=wj_03.htm

Tiada ulasan: