Khamis, 23 September 2010

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


pertempuran untuk jawatan Timbalan Presiden embawa persoalan kepada diri saya sendiri

Posted: 23 Sep 2010 04:05 AM PDT

Saya mempersoal diri saya sendiri, apa yg saya sedang buat dalam PKR ni. Betulkah saya ini seorang demokrat yang mahukan kebebasan yang luas untuk diamalkan dalam dalam parti? Atau demokrasi dalam parti itu hanya untuk memberi ruang kepada mereka yang berpurra-pura berjuang memperkukuh parti dan berselindung disebalik tabir demokrasi untuk menegakkan kepentingan sendiri.

Saya tertanya benarkah mereka berjuang untuk rakyat -- rakyat marhaen? Kalau benar mereka beejuang untuk rakyat, mereka tak perlu bertempur! Masing-masinf boleh membuat sumbangan dan hanya perlu berada dlm pimpinan dan tak perlu berebut hingga berpatah arang.

Demokrasi konon! Demokrasi untuk membunuh organisasi. Demokrasi konon bertempur dengan fitnah mmfitnah, tuduh menuduh dengan mengujudkan kelompop-kelompok yang akan menyalakan api kebencian beerterusa.

Hanya hipokrit berkata mereka bertanding diatas asas persahabatan. Saya sudah mula hilang kepercayaan dan keyakinan, dan saya tertanya-tanya benarkah mereka beerjuang untuk rakyat, atau beerselindung disebalik jawatan yang diperolehi untuk kepentingan persendirian.

Inilah apa yang saya bawa untuk tidur pada malam ni, dan inilah yang saya bawa untuk tidur pada malam-malamb seterusannya yang memerlukan saya membuat suatu keputusan - keputusan menjauhkan diri dgn dunia mereka ini.

Perjumpaan di Felda Jelai, Tampin dipercepatkan

Posted: 23 Sep 2010 12:25 AM PDT

Saya sudah memberitahu isteri saya bahawa kami akan pergi ke Majlis Perkahwinan anak Sdr Mazlan Ma'amor, iaitu pupu saya, jam 11.00 pagi pada 25hb September 2010 dan selepas itu terus bertolak ke Negeri Sembilan, Di Felda Jelai, untuk menghadiri Majlis Ceramah di Felda itu jam 3.00 petang.
Sebentar tadi Sdr Rebin Birham, Ketua AMK Negeri Sembilan menalipon saya bahawa perjumpaan di Felda Jelai itu dipercepatkan kepada jam 1.00 petang, dan ini bererti saya perlu bertolak ke Felda Jelai jam 10.00 pagi.
Oleh itu saya terpaksa adjust untuk kenduri kahwin anak saudara saya itu pada sebelah malam 24hb September 2010, dan tidak dapat hadir pada Majlis Perkawinannya.
Pada keesukan harinya pula iaitu pada 26hb September 2010, disebelah pagi, saya dan keluarga akan pergi ke Kg Rantau Panjang, Lanchang untuk meraikan Majlis Perkahwinan anak Man Kadir (Abd Kadir bin Ab Manap, Timbalan Ketua PKR Cabang Temerloh), samada sempat atau tidak dengan jamuan kahwin, saya terpaksa meninggalkan Rumah Man Kadir dalam jam 11.00 pagi untuk ke Felda Kota Gelanggi 2, Jerantut kerana PKR Ranting Felda Kota Gelanggi 2 yang bergabung dengan Cawangan PAS akan mengadakan Majlis Rumah Terbuka, dan didalam Majlis itu saya dipinta untuk memberikan taklimat mengenai perjuangan peneroka-peneroka Felda untuk menerangkan kepada mereka tujuan diadakan Himpunan Peneroka-Peneroka Felda di Felda Jengka 9 pada 3hb Oktober 2010 jam 2.00 petang.
Pada 3hb Oktober 2010 itu, jam 2.00 petang, akan diadakan perjumpaan peneroka-peneroka dan peneroka-penerokawati sekitar Felda Jengka 9, 10, 11, 12, 13 dan rancangan-rancangan Felda berdekatan untuk perbincangan dengan peguam-peguam PKR di Felda Jengka 9. Isu perbincangan adalah KPG atau perahan buah sawit untuk tujuan mengumpulkan peneroka-peneroka bagi memfailkan saman terhadap Felda.
Rancangan-rancangan Felda disebelah Muadzam , Rompin sudah pun mengadakan perjumpaan yang sama dan lebih 300 orang peneroka-peneroka Felda disana bersetuju untuk memfailkan saman terhadap Felda berhubung dengan KPG.
Pada jam 8.00 malam, 3hb Oktober 2010, akan diadakan Majlis Rumah Terbuka anjuran Parti Keadilan Rakyat Cabang Kuala Krau di kawasan Pejabat PKR Kuala Krau, dan adalah dijangkakan ramai dari pimpinan PKR Pusat dan Negeri Pahang akan hadir ke Majlis itu.

Pencalonan dari Cabang-Cabang berjalan lancar.

Posted: 22 Sep 2010 11:55 PM PDT

Alhamdulillah, proses pencalonan untuk pemilihan Majlis Pimpinan Pusat Parti Keadilan Rakyat sehingga kini berjalan lancar, dan apa yang ditakutkan oleh banyak pihak bahawa politik wang atau rasuah politik akan berlaku nampaknya tidak berlaku.
Anggota-anggota parti melalui Cabang-Cabang telah membuat pencalonan menyemarakkan demokrasi.
aa
Dato Seri Anwar Ibrahim dan Dato Seri Wan Azizah telah dicalonkan sebagai Presiden walaupun Dato Seri Anwar Ibrahim dari awal lagi menyatakan bahawa beliau tidak akan bertanding apa-apa jawatan pun. Ini menandakan bahawa kepimpinan Dato Seri Anwar sangat dikehendaki didalam parti. Kemungkinan besarnya Dato Seri Wan Azizah akan kelak menang jawatan Presiden tanpa sebarang pertandingan, dan Dato Seri Anwar akan kekal sebagai Ketua Umum.
Jawatan Timbalan Presiden menampakkan sedikit gawat. Azmin Ali mendahului pencabar-pencabar lainnya dan yang terdekat adalah Datuk Zaid Ibrahim.
Kenyataan-kenyataan Datuk Zaid sedikit sebanyak mengusik kewibawaan Dato Seri Anwar Ibrahim dan sikap beliau terhadap Timbalan Presiden, Dr Syed Husin Ali, dengan menyifatkan Dr Syed sebagai nyanyuk membayangkan kegelojohannya untuk mencari kemenangan.
Dr Syed Husin Ali adalah salah seorang pengasas Parti Keadilan Rakyat apabila berlaku percantuman diantara Parti Keadilan Nasional dan Parti Rakyat Malaysia dan sepanjang perjuangannya sentiasa merendah diri dan tidak nampak sikap mahu mencari apa-apa kesempatan untuk diri sendiri.
Beliau telah ditahan dibawah ISA begitu lama kerana mempertahankan perjuangan rakyat dan untuk dihadiahkan sebagai seorang yang nyanyuk oleh seseorang yang sedang merebut jawatan Timbalan Presiden adalah amat keterlaluan dan menjadi ukuran untuk dinilai oleh anggota-anggota.
Selain daripada sikap yang tidak digemari ini, segala pencalonan untuk mengisi jawatan-jawatan didalam pucuk pimpinan berjalan dengan lancar dan baik.
Mungkin sehingga kini sudah menghampiri satu dozen calon-calon untuk Naib Presiden dan beratus calon untuk Majlis Pimpinan Pusat. Tidak semua yang dicalonkan itu akan bertanding. Ramai daripada mereka yang akan menarik diri sebelum pengundian diadakan, dan hanya jaguh-jaguh sahaja yang akan kekal sebagai calon.
Apa pun, sikap terbuka anggota-anggota jelas berlaku. Cabang-Cabang mencalonkan tanpa mengira samada calon-calon itu daripada Orang Lama atau Orang Baru sesuai dengan kehendak parti bahawa tidak ada perbezaan diaantara Orang Lama dengan Orang Baru, dan yang membezakan mereka adalah komitmen mereka kepada perjuangan.
Bukan semua Orang Lama memberikan komitmen yang tinggi kepada perjuangan parti, dan bukan semua Orang Baru tidak menyumbangkan kepada perjuangan parti.
Parti menjadi besar dan kukuh kerana adanya Orang Lama yang menjadi asas dan kemasukan Orang Baru yang menokok dengan pesatnya kuantiti dan kualiti anggota.
PKR bukan milik Orang Lama atau Orang Baru tetapi adalah milik setiap anggota parti yang berjuang untuk keadilan rakyat.
Dan anggota-anggota memilih calon-calon yang berjuang kearah itu.

Tiada ulasan: