Khamis, 23 September 2010

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


First Ladies: Rosmah `Tidak Sopan’ Pada Permaisuri Agong

Posted: 23 Sep 2010 07:42 AM PDT

Dari Harakah

Tindakan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor menganjurkan sidang kemuncak First Ladies pada 11 hingga 13 Oktober ini disifatkan sebagai ‘tidak sopan’ dan membelakangkan kedudukan Seri Paduka Baginda Raja

Permaisuri Agong.

Ahli Jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat, Aiman Athirah Al-Jundi berkata, Rosmah masih tidak mahu mengambil iktibar daripada teguran yang diterima selepas iklan berwarna dua halaman penuh memaparkan Rosmah

disiarkan di New York Times pada April lalu.

Ia adalah iklan ucapan tahniah kepada ‘Rosmah Mansor, Wanita Pertama Malaysia’ kerana menerima anugerah Keamanan dan Harmoni Antarabangsa 2010.

“Tindakan Rosmah ini satu tindakan yang sangat tidak bersopan. Setelah mendapat kritikan daripada banyak pihak selepas iklan itu, kita ingatkan dia belajar daripada kesilapan dan tahu meletakkan diri dia di mana,” kata Athirah ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini.

Athirah yang merupakan Pengerusi Lajnah Penerangan dan Dakwah Dewan Muslimat PAS Pusat berkata, penggunaan istilah ‘wanita pertama’ itu juga ternyata bertentangan dengan Artikel 32, Perlembagaan Malaysia.

“Dalam artikel itu jelas menyebut bahawa ketua pertama negara ialah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong jadi secara automatik, wanita pertama mestilah Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong,” katanya lagi.

Tambahnya, penggunaan ‘wanita pertama’ setelah Najib memerintah negara menunjukkan ceteknya kesedaran beliau mengenai kepentingan menghormati Perlembagaan Negara.

“Negara kita mengamalkan konsep Raja Berpelembagaan, bukan negara republik yang mempunyai presiden. Memang tidak pernah wujud istilah wanita pertama di negara kita.

“Apabila Najib dan Rosmah muncul, mereka guna istilah ini dalam negara yang berkonsepkan Raja Berpelembagaan, ini menunjukkan kesedaran mereka yang sangat cetek dari sudut sejarah dan berpelembagaan,” katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, satu gerakan perlu diwujudkan bagi memberikan kesedaran kepada rakyat dan juga para pemimpin agar menghormati Perlembagaan Negara.

“Saya sebagai wanita muda Malaysia sangat terpanggil untuk menggerakkan kesedaran massa untuk menolak kebiadapan dan ketidaksopanan Rosmah yang membelakangi Raja Permaisuri Agong.

“Ini satu tindakan yang sangat derhaka dan rakyat mesti sedar dan menolak kepimpinan yang tidak menghormati keluhuran perlembagaan,” tegasnya.

Beliau turut mempersoal tindakan Rosmah yang seolah-olah cuba mencampuri peranan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

“Dari satu sudut dia mempergunakan Sharizat. Isteri perdana menteri telah mempergunakan Menteri Pembangunan Wanita (Keluarga dan Masyarakat) untuk mengadakan satu program besar di negara kita dan akan menggunakan segala duit daripada hasil negara dan cukai yang dibayar oleh rakyat,” katanya.

Rosmah seperti yang dilaporkan berkata, sidang kemuncak itu akan membincangkan perancangan secara bersama dengan wanita-wanita pertama dunia mengenai agenda penting dalam memperkasakan kanak-kanak yang akan menjadi pemimpin masa hadapan.

Ianya Sidang Kemuncak ini akan diadakan selama tiga hari di Hotel Palace Of Golden Horses, di sini, dan bakal dihadiri lebih 20 Wanita Pertama dari seluruh dunia.

One Member One Vote – Parti Keadilan Rakyat Divisional Elections

Posted: 23 Sep 2010 07:23 AM PDT

PRESS RELEASE:
23rd Sept 2010

For the first time in Malaysian history, "one member one vote" party elections will give the more than 400,000 Parti Keadilan Rakyat (PKR) party members a right to vote directly for their leaders.

PKR members will vote twice. The first time is in elections at the division level which will take place in conjunction with the divisional annual general meetings. And the second time in elections at the national level

This democratization of the party election process and broadening of participation at the grassroots level were made possible by amendments to the party constitution in 2009.

In the ongoing elections at the divisions level, an unprecedented 8,570 candidates are vying for positions at the division, women and youth wings. Of the 204 divisions eligible to conduct the annual general meeting (Mesyuarat Agung Tahunan Cabang) contests are taking place in 145 divisions.

Over the past weekend, divisional annual general meetings were held in 84 divisions with contests taking place in 67 divisions. Among the divisions' that witnessed a very high voter turnout were Tuaran in Sabah and Tangga Batu in Malacca. This coming weekend a further 83 divisions will conduct their annual general meetings with contests set to take place in 60 divisions.

The task of supervising the conduct of elections at the division and national levels has been entrusted to the Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP). JPP's duties include monitoring the elections, ensuring free and fair elections, receiving and acting on complaints and objections.

To date, the JPP has received a total of 135 complaints and objections; 86 were related to candidacy, 17 relating to the electoral process and 32 relating to discipline. As an executive and monitoring body, JPP ensures that each and every complaint/objection will be considered in an impartial and serious manner.

The JPP is happy to note that over the first weekend, by and large the Keadilan Secretariat and volunteers conducted themselves professionally and voting, for the large part, took place in a smooth and orderly fashion.

The division level elections, which are currently happening, are taking place over 8 days between 17 September and 2 October 2010. The national level elections will take place over 8 days prior to the party's annual general congress on 26 and 27 November.

Dr Molly Cheah
Chairperson
Jawatan Pemilihan Pusat (JPP)

Kenyataan Presiden Sempena Pemilihan

Posted: 23 Sep 2010 07:21 AM PDT

Alhamdulillah, pemilihan KeADILan 2010 ternyata mencatat sejarah politik tanah air apabila KeADILan menjadi pelopor kepada kaedah pemilihan berdasarkan satu ahli satu undi. Dalam erti kata sebenarnya, demokrasi dibudayakan sepenuhnya di dalam KeADILan dan bukan sekadar slogan kosong.

Saya yakin pemilihan ini pastinya menarik perhatian segenap lapisan masyarakat seluruh Malaysia. Maka proses yang dilalui seharusnya tersusun dan tidak menampakkan sebarang cacat cela.

Justeru, saya mengharapkan agar ruang Pemilihan kali ini harus dibudayakan dengan penuh tertib dan etika. Sebaran jamak pandangan yang berlaku harus dirai dengan penuh sopan dalam disiplin parti sebagaimana digariskan dalam Etika Pemilihan parti.

Saya juga menyeru agar Pemilihan ini dijadikan platform untuk ahli menilai barisan kepimpinan yang mantap dan segar idealisme bagi memandu KeADILan untuk merealisasikan harapan rakyat ke arah Malaysia yang demokratik dan madani.

DR. WAN AZIZAH WAN ISMAIL
Presiden
Parti Keadilan Rakyat (KeADILan
)

Shamsul : Polis Kena Ikut Prosedur Sebelum Keluarkan Waran Tangkap

Posted: 23 Sep 2010 12:33 AM PDT

Dari TV Selangor

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin menegaskan polis tidak perlu mengeluarkan waran tangkap untuk mendapatkan kerjasama beliau berhubung kenyataannya mengenai kes pembunuhan Sosilawati Lawiya.

Sebaliknya polis hanya perlu mengikut prosedur yang ditetapkan apabila memerlukan seseorang untuk tampil memberi keterangan, kata beliau.

" Adalah sangat tidak adil dan tersasar dari lunas undang-undang jika polis mendakwa saya gagal dihubungi sedangkan tiada sebarang percubaan menurut kaedah undang-undang untuk menghubungi saya dilakukan," Shamsul berkata dalam laman blognya. Polis semalam berkata ia gagal mendapatkan kerjasama dari Shamsul dan akan mengeluarkan waran tangkap jika beliau terus gagal tampil memberi keterangan bersabit ulasannya  mengenai kes Sosilawati.

Antara lain Samsul telah mempersoalkan kewibawaan bekas Ketua Polis Negara Musa Hassan apabila polis gagal bertindak ke atas empat kes orang hilang membabitkan suspek utama sebelum Sosilawati dijumpai dibunuh dengan kejam.

Ulasannya itu disiarkan oleh TV Selangor pada 13 Oktober lalu. Isnin lalu, polis mengambil keterangan dari wartawan, penyampai berita dan pengarang terbabit dari portal berita itu. Kes itu disiasat di bawah Kanun Prosedur Jenayah. Samsul berkata ugutan polis untuk mengeluarkan waran tangkap sebagai tidak adil. "Sekirannya saya mahu dipanggil, sewajarnya prosedur yang betul dipatuhi, bukannya siasatan melalui media," tegas beliau.

Samsul berkata beliau menyerahkan peguamnya yang juga Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff untuk berurusan dengan pihak polis. Shamsul berjanji untuk mengulas lanjut kes Sosilawati pada sidang media esok di perkarangan Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Putrajaya pada jam 3 petang.

Adalah difahamkan Samsul akan membuat laporan kepada SPRM untuk memohon badan itu menyiasat beberapa aspek kes berkenaan yang menimbulkan kecurigaan.

Tiada ulasan: