Khamis, 26 Ogos 2010

AMK KLGT

AMK KLGT


Prestasi PRU Sarawak petanda masa depan BN

Posted: 26 Aug 2010 12:45 PM PDT

Kegagalan mengekalkan majoriti dua pertiga di DUN Sarawak dilihat kemungkinan akan menyebabkan Barisan Nasional (BN) kehilangan lebih banyak kerusi persekutuan pada pilihan raya umum ke-13, tetapi ia tidak cukup untuk membenam perikatan berusia lebih lima dekad tersebut.

Pilihan raya Dewan Undangan Negeri Sarawak disebut-sebut akan diadakan bila-bila masa selepas sambutan Aifilfitri.

Penganalisis politik Dr Ong Kian Ming dari USCI menekankan, Sarawak akan menjadi pemangkin kepada Pakatan Rakyat (PR) untuk menawan Putrajaya meskipun perikatan baru ini perlu bekerja kuat untuk mengekalkan keyakinan rakyat ekoran permasalahan dalaman termasuk tindakan beberapa wakil rakyatnya melompat parti.

"Apabila BN gagal untuk mengekalkan majoriti dua pertama di Sarawak, ia akan menjadi petanda awal yang akan mendedahkan keretakan dan kelemahan dalam BN dan Umno khususnya selepas negeri itu bukan lagi (kekal sebagai) deposit hayat," katanya.

Kata beliau, kedudukan itu akan memberi tekanan ke atas Sarawak untuk berubah dan akan menyebabkan ketidakstabilan dalam BN sendiri.

"Najib akan kehilangan majoriti dua pertiga dalam pilihan raya umum akan datang dan Pakatan Rakyat akan memperoleh bersih 18 kerusi," kata beliau kepada The Malaysian Insider selepas membentangkan penemuaan kajiannya pada satu forum minggu ini.

Berdasarkan kajian Ong itu, BN juga akan gagal untuk menawan semula Selangor dan Perak manakala PR akan menerokai kejayaan lebih signifikan di Terengganu, Johor dan Sabah.

Justeru, Ong percaya PR akan berupaya untuk menawan kerusi Stampin, Sarikei, Lanang, Miri dan Sri Aman di Sarawak.

Selain itu, PR boleh menang di Kulim, Kedah, Kuala Nerus dan Dungun di

Terengganu, Lumut dan Kampar di Perak bersama kerusi Segamat, Kluang dan

Gelang Patah di Johor.

Masalah membabitkan dua anggota Kabinet pusat — Datuk Seri Shafie Apdal dan Datuk Seri Anifah Aman di Umno Sabah juga kemungkinan akan menyebabkan BN kehilangan kerusi Sandakan dan Tawau, kata Ong.

PR menguasai 82 kerusi ketika pilihan raya umum 2008 dan kini memiliki 77 selepas beberapa wakil rakyat keluar dan pertukaran kerusi dimenangi dalam pilihan-pilihan raya kecil.

BN juga kehilangan dua kerusi selepas wakil rakyat SAPP keluar perikatan itu akhir 2008.

PR dijangka akan menguasai hampir 100 kerusi ataupun 45 peratus daripada 222 kerusi yang ada di Dewan Rakyat pada pilihan raya umum ke-13.

Ong juga berkata, ketidakmampuan BN untuk mendapatkan semula kedudukan selesa atau ajaib 148 kerusi di Parlimen akan menolak Umno ke arah kanan.

"Selepas pilihan raya umum ke-13, kedudukan (Perdana Menteri dan Presiden Umno) Najib tidak boleh berkekalan dan keadaan akan menjadi semakin buruk.

Datuk Seri Najib Razak mengetuai BN sejak April 2009.

"(Timbalan Perdana Menteri) Muhyiddin akan berkempen lebih menjurus kepada agenda orang Melayu. Ini akan mencetuskan ketidakstabilan dalam BN dan Umno akan lebih memihak kepada pro-Melayu," katanya lagi.

Ong menambah, kegagalan Najib, yang juga Pengerusi BN, untuk memperoleh majoriti dua pertiga dalam pilihan raya akan datang bakal menandakan berakhirnya kerjaya politik beliau.

"Jika anda lihat pada Pak Lah, beliau kehilangan sokongan daripada Umno selepas pilihan raya umum 2008. Jika beliau gagal memperoleh majoriti dua pertiga, maka Muhyiddin akan menjadi presiden baru Umno," katanya.

Kata Ong, riwayat BN akan berakhir di bawah kepimpinan Muhyiddin kelak.

Ong menambah, keadaan itu akan menyebabkan perwakilan BN akan menjadi kurang menyengat manakala PR pula akan mengambil kedudukan tersebut.

"Bukan Melayu tidak lagi akan meletakkan keyakinan ke atas BN, yang akan menyebabkan ia hilang kuasa dalam pilihan raya umum ke-14," katanya.

Bagaimanapun beliau mengakui bahawa PKR mesti memperoleh semula keyakinan selepas beberapa wakil rakyatnya bertindak keluar parti itu di kedua-dua peringkat Parlimen dan Dewan Undangan Negeri.

Beliau menekankan bahawa negeri-negeri PR khususnya Selangor dan Pulau Pinang perlu memperbaiki prestasi mereka.

Pakatan Rakyat tetap bersatu lawan kemungkaran Umno BN

Posted: 26 Aug 2010 07:13 AM PDT


Pakatan Rakyat tidak mempunyai keraguan untuk tetap bersatu melawan kemungkaran dan penganiayaan Umno Barisan Nasional terhadap rakyat.

"Kami beriltizam untuk menentukan hala tuju baru buat rakyat dan negara ini. Menjelang 53 tahun kemerdekaan, sudah tiba masanya negara ini meninggalkan politik perkauman sempit yang seumpama barah merosak masyarakat," ujarnya Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dalam kenyataan akhbar Pimpinan Pakatan Rakyat, petang ini.

Menurut mereka, Pakatan Rakyat merasa bertanggungjawab untuk memaknai kembali Kemerdekaan yang berlandaskan Politik Baru yang lebih matang dan mengutamakan kemaslahatan rakyat serta negara ini.

Pakatan Rakyat, kata mereka sedar wujudnya satu muslihat politik oleh pimpinan Umno BN untuk mengapikan sentimen perkauman sempit dan agama bertujuan memecahbelahkan keharmonian masyarakat.

Bagi mereka, politik usang bersifat peras ugut dan memesongkan fakta itu digunakan oleh pimpinan Umno BN kerana mereka berada dalam keadaan terdesak untuk meneruskan kelangsungan kuasa mereka.

Menurut kenyataan itu lagi, demi mencapai cita-cita politik tersebut, pelbagai jentera kerajaan seperti BTN dan media seumpama Utusan Malaysia diperkuda untuk menggugat kesejahteraan rakyat.

Berhadapan serangan bertali arus itu, uajr mereka Pakatan Rakyat tetap beriltizam untuk melaksanakan perubahan demi kemaslahatan rakyat keseluruhannya.

"Kita beriltizam untuk memastikan keharmonian dan perpaduan masyarakat dapat diperteguh serta politik perkauman sempit akan sirna dari negara ini," ujar mereka.

Pakatan Rakyat, tambah mereka menghormati perjuangan parti masing-masing dalam Permuafakatan Pakatan Rakyat di mana permuafakatan itu sememangnya berlandaskan Dasar Bersama Pakatan Rakyat yang telahpun disepakati.

Dasar Pakatan Rakyat menyatakan: "Pakatan Rakyat bertekad untuk menyemai persefahaman dan perpaduan di kalangan rakyat berteraskan prinsip memelihara kepentingan bersama. Perpaduan negara mesti mencerminkan kesepakatan, persefahaman serta muafakat sejati antara kaum, budaya dan agama."

"Kita percaya antara lainnya serangan ini adalah untuk menutup kegagalan kerajaan Umno-BN menguruskan khazanah negara seumpama skandal rompakan saham untuk rakyat termiskin bernilai RM52 billion," ujar mereka lagi.

Ehubungan itu, mereka menggesa satu Suruhanjaya Diraja ditubuhkan bagi menyiasat kehilangan hak rakyat tersebut.

"Kita akui sememangnya terdapat perbezaan di antara komponen Pakatan Rakyat, walaupun begitu kita tuntas menggalakkan perbincangan dan bersikap terbuka.

"Ini berbeza sekali jika dibandingkan dengan politik dalaman BN yang mana komponennya sering bertelagah dan bersikap menyembunyikan segala permasalahan," kata mereka.

Sementara itu, pada sidang media di ibu pejabat PKR, Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat mengulangi konsesus bersama, iaitu mengiktiraf Islam sebagai agama rasmi Persekutuan di samping menjamin menjamin kebebasan agama-agama lain.

Menurut Anwar yang juga Ketua Pembangkang, sama ada PKR, DAP mahupun PAS masing-masing menyedari perbezaan ideologi sejak sebelum penubuhan Pakatan Rakyat lagi.

Namun, katanya lagi, perbezaan itu tidak boleh menjadikan ketiga-tiga tonggak Pakatan Rakyat itu mengetepikan kezaliman Umno BN ke atas rakyat sejak merdeka, 53 tahun lalu.

Bercakap pada sidang yang sama, Nasharudin berkata, perbezaan pendapat berhubung amalan undang-undang syariah di Malaysia bukan sahaja dihadapi oleh DAP dan PAS.

Malah, katanya negeri-negeri di bawah kerajaan Persekutuan sendiri tidak mengamalkan undang-undang syariah secara seragam.

Sambil menganggap perbezaan pendapat sebagai lumrah, beliau menasihatkan kerajaan persekutuan supaya terlebih dahulu menyeragamkan kaedah perundangan syariah di tanah air daripada melaga-lagakan PAS dan DAP berhubung isu hudud seperti belakangan ini.

Menyambut saranan Nasharudin itu, Lim Guan Eng menegaskan bahawa keutamaan Pakatan Rakyat adalah menghapuskan politik perkauman dan kezaliman yang dilakukan Umno BN.

Beliau yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang berkata, Pakatan Rakyat menentang kezaliman Umno BN adalah lebih diutamakan daripada mempopularkan ideologi kepartian masing-masing yang hakikinya adalah memperjuangkan keadilan

Tiada kuda tunggangan di sini

Posted: 26 Aug 2010 07:11 AM PDT


Penulis selalu sahaja mendengar BN berkata kepada orang Melayu bahawa PAS ialah kuda tunggangan DAP dan kepada orang Cina pula BN akan berkata bahawa DAP ialah kuda tunggangan PAS.

Ungkapan sebegini ialah taktik BN untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat dengan tujuan melaga-lagakan PAS dan DAP dan juga untuk mengurangkan sokongan kepada kedua-dua parti itu. Taktik ini amat merbahaya sebab ada ramai pengundi Melayu dan Cina yang akan termakan umpan tersebut.

BN telah berkata bahawa PAS menggunakan DAP dengan tujuan mendapat sokongan kaum Cina supaya boleh mendapat undi yang cukup untuk menerajui pucuk pimpinan di Putrajaya dengan tujuan untuk melaksanakan Hukum Hudud dan oleh itu adalah merbahaya untuk kaum Cina menyokong PAS.

Sementara itu, kepada pengundi Melayu pula, BN berkata bahawa DAP memperkudakan PAS dan BN berharap bahawa ungkapan ini akan membuat orang Melayu marah terhadap PAS seolah-olah PAS sebagai sebuah parti Islam dan Melayu telah hilang kuasa Melayu dan telah tunduk kepada kaum Cina.

Penulis ingin mengingatkan semua rakyat Malaysia bahawa didalam Pakatan Rakyat, tiada terdapat kuda tunggangan sebab dalam Dasar Pakatan Rakyat yang telah ditandatangani oleh Anwar Ibrahim, Ustaz Hadi Awang dan Lim Kit Siang, semua parti dalam Pakatan Rakyat adalah sama pangkat dan sama taraf serta kedudukannya.

PAS, DAP dan PKR akan akur kepada prinsip-prinsip yang adil dan saksama dalam manifesto Dasar Pakatan Rakyat ini sebab Dasar Pakatan Rakyat ini bertujuan mempertahankan dan mengukuhkan prinsip-prinsip Perlembagaan Persekutuan dan dasar ini juga menjamin hak semua rakyat Malaysia, tidak kira bangsa dan agama, seperti yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Tidak seperti didalam BN dimana Umno ialah tuan besar dan MCA, MIC dan Gerakan selalu sahaja mesti akur kepada kehendak tuan besar Umno. Setiap kali apabila MCA atau Gerakan mengeluarkan sesuatu kenyataan yang tidak sedap didengar oleh Umno, Umno akan menegur mereka dan dengan serta-mertanya mereka pun akan menarik-balik kenyataaan tersebut. MIC pula tidak berani bersuara dari dulu, kini dan akan begitu selama-lamanya.

Penulis berpendapat di dalam BN saja yang terdapat kuda tunggangan dimana MCA, Gerakan dan MIC telah diperkudakan oleh Umno untuk mendapat sokongan bangsa bukan-Melayu. Umno perlukan MCA, Gerakan dan MIC untuk 'sweet talk' kaum Cina dan kaum India dengan tujuan untuk meraih sokongan kaum Cina dan kaum India bagi Umno/BN. Itu sahaja. Dan jawapan MCA, Gerakan dan MIC ialah, 'yes sir, yes sir, thank you sir.'

Rakyat Malaysia mesti berfikir dengan matang dan jangan terpedaya oleh ungkapan-ungkapan BN yang penuh dengan muslihat itu. Kerjasama diantara 3 parti dalam Pakatan Rakyat itu adalah amat erat dan bagus sekali dimana semua ahli-ahli parti diberi peluang bersuara dan mengemukakan pendapat, tidak seperti dalam BN dimana Umno mentadbir dengan kuku besi dan MCA, Gerakan dan MIC terpaksa berkata 'ya' sepanjang masa.

Penulis ingin menekankan sekali lagi disini bahawa tiada terdapat kuda tunggangan dalam Pakatan Rakyat sebab Pakatan Rakyat mengamalkan prinsip-prinsip demokrasi yang kukuh, adil dan saksama dan bertujuan menegakkan keadilan untuk semua rakyat Malaysia. Maklumlah, nama Pakatan ialah Pakatan Rakyat dimana keadilan dan kemakmuran untuk rakyat adalah diperjuangkan bersama dan ialah tumpuan utama Pakatan.

...Penulis adalah ahli Dewan Himpunan Penyokong PAS Pusat

大学生要有质疑精神 – 给大学生的一封信

Posted: 26 Aug 2010 07:10 AM PDT

邹宇晖

亲爱的学弟学妹们,

欢迎你们终于排除万难,进入了象牙塔。在你这三或四年的大学生涯里,只要你好好规划,你的人生一定不会留下遗憾。

相信许多大学新鲜人在迎新周时都会获得许多学长学姐对你们的教诲,告诉你在大学里什么东西可以做,什么东西不可以做;什么组织是合法组织,什么组织是非法组织。然后希望你们拥有效忠宿舍的心,并且要对政府忠心。

学弟学妹们,身为一个大学生,最重要的就是拥有批判和质疑精神。身为大学的初生之犊,你们应该拒绝被你们宿舍的学长学姐所驯服,身为大学的活力新血,你们必须质疑学长学姐在迎新周对你们所说的是否正确?

相信你们在迎新周时,一定会听到以下的论调:

1. 大学里面有许多反政府和非法的组织,你们不应该参与,否则会被对付。

2. 大学生应该把学业搞好,不应该参与政治,关心政治。
宿舍的学长学姐对你们发出义正词严的警告,他们似乎都很关心你们,他们似乎都不想你们进来大学成为政治的牺牲品。

但,这一切的说法都是正确的吗?

政治影响何处不在

也许你们从报章获知,马来西亚的政局陷入乱象,对你们来说,政治的确好像是洪水猛兽,学长学姐的话也好像是真理。

然而,学弟学妹们应该问自己这个问题,政治的影响何处不在?有什么层面和领域是没有政治的管理和决策的?

在你们刚刚进入大学讲堂上课时,你们有没有想过为何有些学生是不用修读中六,就可以通过一个matrikulasi(大学预科班)的一年"速成班"升上大学?为什么这个大学预科班只开放10%给非土著?

你们也一定会发现到,为什么你们刚刚接到大学通知书时,有些学生在大学预科班的成绩与您平分秋色,但是他可以拿到第一选择,但你却只分配到第三选择或甚至是第"九"选择呢?

如果你有去想过这个问题,那它肯定关系到政治。因为执政单位没有采取划一和公平的录取标准,有些人必须含辛茹苦应付STPM,有些人却能够在大学预科班轻松自如。

除此之外,相信你们也在进入大学前从报章得知有许多考获13 个 A1 成绩的学子竟然没有获得公共服务局的奖学金,你们也一定看到许多在STPM获得优异成绩的学生前往投诉单位声泪俱下的控诉自己不能获得大学的学额。

这些事件很多时候不是偶然发生,很多时候都是政治上的偏差所导致。如果宿舍学长和学姐跟你们说大学生不应关心政治,那结果将会是你继续纵容以上的事情年年上演,你们的弟弟妹妹和学弟学妹依然要每年承受这样的苦果。

身为大学生,在你考得好成绩的同时,如果对以上事情不闻不问,难道你们还能说自己是称职的大学生吗?

大学生是时代的眼睛,社会的良心,做一个真正的大学生吧!

153ஐ எதிர்க்கக் கூடாது: பெரியசாமி உபதேசம்!

Posted: 26 Aug 2010 07:09 AM PDT

தகவல் தொலத்தொடர்பு, கலாச்சார அமைச்சின் சமூக அரசியல் பார்வையாளர் ந. பெரியசாமி 'ஒரே மலேசியாவின் நிறம் என்ன?' என்னும் தலைப்பில் மலேசிய நண்பன் 28 ஆகஸ்டு ஞாயிறு ஏடு ஒன்றில் எழுதிய கட்டுரையின் முதல் பகுதி கவனத்துக்குரியது.

ஒரே மலேசியாவின் நிறம் என்ன என்னும் தலைப்பு ஒரே மலேசியாவின் உண்மைப் பொருளை விளக்குவதாக அமைந்துள்ளது.

அக்கட்டுரையின் கீழ்வரும் ஒரு பகுதி கட்டுரையின் சாராம்சமாகவும் ஒரே மலேசியாவின் உண்மை விளக்க மாகவும் அமைந்துள்ளது.

" ஏன் அரசாங்கம் மலாய்க்காரர்களுக்கு அதிகமான சலுகைகளை வழங்கி வருகிறது. ஏன் மலாய்க்கார மாணவர்களுக்கு கல்வி வசதிகள் மற்றும் வேலை வாய்ப்புகளை வழங்கி வருகிறது? மலாய்க்காரர்களுக்கு லைசென்சு, பெர்மிட்டுகள் வழங்கி வருகிறது போன்ற பல கேள்விகளை மக்கள் கேட்பதை நாம் அறிவோம். மேற்கூறிய இத்தனை உதவிகளையும் வசதிகளையும் அரசு மலாய்ச் சமூகத்திற்கு வழங்கி வருவது அரசியலமைப்புச் சட்டத்தின் 153 ஷரத்திற்கு உட்பட்டது என்பதை நாம் தெரிந்து கொள்ள வேண்டும். ஆனால் பூமிபுத்ரா அல்லாத இனத்தவர்களின் நியாயமான தேவைகளுக்கேற்ப வாய்ப்புகளையும் வசதிகளையும் அரசு ஏற்படுத்தித் தர வேண்டும் என்றும் மிகத் தெளிவாக இந்த ஷரத்தில் எழுதப்பட்டிருக்கிறது என்பதை நாம் நினைவில் கொள்ள வேண்டும்" என்பது இக்கட்டுரையின் முக்கியமான பகுதி.

அரசியலமைப்புச் சட்டம் 153ஆம் பிரிவு மலாய்க்காரர்களுக்கு சிறப்புச் சலுகையை வழங்குகிறது என்பதும் அது மலாய் ஆட்சியாளர்கள் விரும்பும் வரை இருக்கும் என்பதும் மலேசியர் அனைவருக்கும் தெரியும்.

இந்த 153 ஏற்படுத்தியுள்ள சில கருத்தாக்கங்களை நாம் கீழ் வருமாறு பட்டியலிட முடியும்.

1. கடந்த 53 ஆண்டுகளாக அரசியல், கல்வி, பொருளாதாரம், வாணிபம், வேலைவாய்ப்பு போன்ற அனைத்துத் துறைகளிலும் சிறப்புச் சலுகையை அனுபவித்த பின்னும் மலாய்க்காரர்கள் இன்னும் ஏழைகளாகவே இருந்தால், இருப்பதாகக் கூறப்படுவதால் இந்தச் சலுகை தவறாகப் பயன்படுத்தப்படுகிறது என்பது தெளிவாகிறது.

153இன் விளைவு

2. இந்த 153 இருக்கும் வரை மலேசியக் குடிமக்கள் சிறப்புச் சலுகை பெறுவோர், பெறாதார் என்று இரண்டு தரத்தினராய்தான் இருக்க முடியும். அதாவது முதல்நிலை குடிமக்கள், இரண்டாம் நிலை குடிமக்கள் என்றே மலேசியர் இருக்க முடியும்.

3. இந்தச் சலுகைச் சட்டம் இருக்கும் வரை மலேசியர் அனைவரும் சமம் என்று கூறுவது வெறும் கேலிக்கூத்தே ஆகும். எனவே ஒரே மலேசியா என்பது ஒரே மலாய்க்காரர் என்றே பொருள் தருகிறது. ரக்யாட் டிடாஹுலுகான் என்பதில் வரும் ரக்யாட் மலாய்க்காரர்களை மட்டுமே குறிக்கிறது என்று கருத வேண்டும்.

4. இந்தச் சட்டம் மலாய்க்காரர் அல்லாதாரின் வாழ்வாதார வாய்ப்புகளைப் பின்னுக்குத் தள்ளுவதால் மலேசிய இனங்களுக்கிடையில் பொருளாதார ஏற்றத் தாழ்வுகள் தொடர்ந்து இருக்கும். இதனால் இனங்களுக்கிடையிலான பகையுணர்வு தவிர்க்கப்பட முடியாத ஒன்றாய் ஆகிவிடும்.

5. இந்தச் சட்டம் மலாய்க்காரர்களுக்குப் பாதுகாப்பாக இருக்கலாம். ஆனால் வெளிநாட்டினரின் முதலீட்டுக்கு மருட்டலாக இருந்து வருவதை மறுக்க முடியாது.

6. மலாய்க்காரர் அல்லாதாரின் வரிப்பணம் 153 சிறப்புச் சலுகையால் மலாய்க்காரர்களுக்கு மட்டும் பயன்படுவதால் மலாய்க்காரர் அல்லாதார் நாட்டை விட்டு வெளியேறுவதில் முனைப்பு காட்டி வருகின்றனர்.

7. இந்தச் சட்டம் மலாய்க்காரர்களை முன்னிலைப்படுத்துகிறது. மலேசியாவை முன்னிலைப்படுத்தவில்லை. ஒரு குறிப்பிட்ட இனத்துக்காக ஒரு நாடு அடமானம் வைக்கப்படுகிறது.

ஒன்று முதல் ஏழு வரை சொல்லப்பட்ட இக்கருத்துகளின் அடிப்படையில் முற்போக்கு மலாய்க்காரர்கள் நாட்டை முன்னிலைப்படுத்தி 153ஐ மறுக்கத் தொடங்கியுள்ளனர்.

ஊன்றுகோல் சமுதாயமாக…

153 சிறப்புச்சலுகை மலாய்க்காரர்களை ஊன்றுகோல் சமுதாயமாக ஆக்கிவிட்டது என்றும் சுயமாகச் சிந்திக்கவும் உழைத்து வெற்றி பெறவும் முடியாத சமூகமாக மலாய்க்காரர்கள் இருக்கின்றனர் என்றும் வருந்துகின்ற மலாய்த் தலைவர்கள் உருவாகி வருகின்றனர். மலாய்க்காரர்களிடம் இருக்கும் வாக்கு வங்கிகளை இழந்துவிடக் கூடாது என்பதற்காகப் பலர் மெளனமாக இருந்து வருகின்றனர்.

1956இல் உருவாக்கப்பட்ட அரசியல் அமைப்புச் சட்டம் 54 ஆண்டுகளுக்குப் பின்னும் மாற்றப்படக் கூடாது என்றால் அது உலக அரங்கில் மலேசியாவின் பிற்போக்குத்தனத்திற்கு அடையாளமாகிவிடும். இது நாட்டின் அரசியல் நிலைத்தன்மையையும் பொருளாதார வளர்ச்சியையும் வெகுவாகப் பாதிக்கும்.

ந. பெரியசாமியின் கட்டுரையில் "இந்த நாடு ஒரு மன்னர் ஆட்சிக்குட்பட்ட மக்களால் தேர்ந்தெடுக்கப்பட்ட ஜனநாயக நாடு' என்றும் கூறப்பட்டுள்ளது. அரசியல் அமைப்புச் சட்டத்தின் ஓர் உறுப்பாக இருக்கும் இந்த விதி எல்லாரும் அறிந்ததுதான். உடன் ஜனநாயக நாடு என்றும் கூறப்பட்டுள்ளதை 153வாதிகள் ஏன் "வசதியாக" மறந்துவிடுகின்றனர் என்பதுதான் நமது கேள்வி. ஜனநாயகம் வாக்குரிமை வழங்குவதோடு முடிந்துவிடுகிறதா? அதற்கு மேல் வேறு எந்த உரிமையும் இல்லையா?

சிறுபான்மை மக்களின் 'நியாயமான தேவைகள்" கவனிக்கப்படும் என்று அரசியல் அமைப்பு கூறுகிறது. ஆனால், எது நியாயமானது, எது தேவையானது என்று அரசியல் அமைப்புச் சட்டம் திட்டவட்டமாகச் சொல்லவில்லை. அல்லது திட்டமிட்டுச் சொல்லப்படவில்லை. ஆகவே எது நியாயமானது என்றும் சிறுபான்மை மக்களுக்கு எது தேவை என்றும் பெரும்பான்மை மக்கள் தங்கள் விருப்பத்திற்கு முடிவு செய்ய முடிகிறது. இதனால் அடிப்படையான குடிமக்கள் உரிமையும் பல வேளைகளில் மனித உரிமையும் மீறப்படுகின்றது.

இதுதான் ஒரே மலேசியாவா? இதுதான் ஒரே மலேசியாவின் நிறமா? ஏன் நீட்டி முழக்கிச் சொல்லுகிறீர்கள்? சுருக்கமாகச் சொல்லிவிடுங்கள்.

"ஒரே மலேசியா என்பது அம்னோவின் மற்றொரு தாரக மந்திரமான 'கெதுவானான் மெலாயுதான். மலாய்க்காரர் அல்லாதார் இரண்டாம்தர, மூன்றம்தரக் குடிமக்களாய்க் கிடைப்பதை வாங்கிக்கொண்டு இருக்க வேண்டும். தெளிவாகச் சொன்னால் அடிமையாக இருக்க வேண்டும் என்பதுதான் ஒரே மலேசியாவுக்கான விளக்கம்" என்று சொல்லிவிடுங்கள்.

இப்படிச் சொல்லிவிட்டு நாம் எல்லாரும் ஒரே மலேசியாவின் ஒரே குடிமக்கள் என்றும் சொல்லாதீர்கள். இந்த இரண்டுக்குமான முரண்பாடு குருடனுக்கும் தெளிவாகத் தெரிகிறது.

153ம் வேண்டும், ஒரே மலேசியாவும் வேண்டும் என்பது கூழுக்கும் ஆசை மீசைக்கும் ஆசை என்ற பழமொழிக்கு ஒப்பானது என்று அன்பர் பெரியசாமிக்கு நினைவுபடுத்துகிறோம்.

Lawatan panik Najib ke Felda Serting, Raja Alias malam ini

Posted: 26 Aug 2010 07:08 AM PDT


Perdana Menteri Najib Tun Razak seolah-olah mempunyai sesuatu misi – beliau akan melawat para peneroka di Felda Serting dan Felda Raja Alias malam ini dan menghadiri majlis berbuka puasa di masjid bandar ini.

Menurut Ketua PKR Jempol Karip Mohd Salleh, lawatan beliau nampak panik untuk meredakan kemarahan di kalangan peneroka yang memfailkan saman terhadap pengurusan Felda pada 9 Ogos lalu.

"Saya mendapat tahu daripada para peneroka bahawa Najib akan menyerahkan sekeping cek contoh kepada wakil mereka sebagai bonus Hari Raya. Sehingga sekarang, beliau tidak mempunyai masa untuk mendengar rintihan para peneroka. Secara tiba-tiba beliau menunjukkan sikap seolah-olah mengambil berat tentang nasib mereka.

"Tapi kami, para peneroka Felda, bukannya bodoh untuk terperangkap dengan lakonan seperti ini. Kami tidak akan menarik balik saman tersebut," tambah Karip, yang mengetuai 766 peneroka memfailkan saman itu.

Beliau mewakili para peneroka dari Felda Serting Hilir Kompleks 1, 2, 4, 5, 6 dan 7 dari Air Hitam, Jempol dan juga dari Felda Raja Alias 1, 2, 3 dan 4 dari Serting, Jempol.

Karip berkata beliau menjangka Najib akan meluahkan kata-kata manis dalam ucapannya untuk memujuk para peneroka tetapi menambah, beliau tidak akan berjaya terutama dengan berita terbaru dari Mahkamah Persekutuan.

Mahkamah Persekutuan hari ini mengarah Felda membayar RM11 juta kepada 354 peneroka dari Felda Kemahang 3 di Kelantan.

Zakaria tidak tunduk kemahuan Zahid

Posted: 26 Aug 2010 06:59 AM PDT


Khatib Zakaria Ahmad berkata tiada keperluan baginya untuk memohon maaf secara terbuka kepada Yang Dipertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin.

"Tiada keperluan untuk saya memohon maaf kerana perkara ini telah dipolitikkan," kata beliau yang mencetuskan kontroversi kerana berdoa untuk Ketua Menteri Pulau Pinang ketika bacaan khutbah kedua Jumaat di sebuah masjid di negeri itu baru-baru ini.

Beliau berkata demikian ketika dihubungi Free Malaysia Today hari ini berikutan desakan memohon maaf ini dibuat oleh Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Sambil mempertahankan tindakannya itu, beliau mendakwa isu tersebut sengaja dipolitikkan malah doa yang dibacakan berbentuk umum walaupun tidak menyebut nama Yang Dipertuan Agong.

"Bagi saya tidak perlu memohon maaf secara terbuka, sedangkan saya tidak bersalah dalam isu ini. Saya tidak gentar, saya benar dan betul. Saya sebut secara umum, tidak menyebut nama Yang Dipertuan Agong bukanlah derhaka.

Zahid harus bantu laksana hukum hudud

"Benda ini perlu dihentikan, kerana mereka sengaja memperbesar dan mempolitikkan isu ini," katanya.

Beliau menasihatkan Zahid agar memfokuskan hal-hal yang lebih penting berbanding isu tersebut.

"Zahid sebahagian daripada ahli majlis agama…..sepatutnya dia bantu kerajaan untuk laksanakan hukum hudud. Itu lebih penting, sebab hudud dapat membantu mengurangkan kes-kes jenayah yang semakin meningkat kini.

"Beliau patut bantu selesaikan masalah lain, bukan cuba memperbesarkan isu ini. Cukup-cukuplah, ini bulan puasa…," kata beliau.

Berhubung tindakan saman, beliau berkata ia masih dalam proses dan akan dilakukan selewat-lewatnya pada minggu hadapan.

Zahid dilaporkan semalam berkata, khatib yang dikaitkan dengan isu itu diminta membuat permohonan maaf secara terbuka kepada Yang Dipertuan Agong.

Beliau juga berharap agar Majlis Fatwa Kebangsaan dapat membuat satu keputusan rasmi berkaitan perkara tersebut.

Prof Aziz: PAS boleh laksana hukum hudud tapi bukan ikut Islam era klasik

Posted: 26 Aug 2010 06:58 AM PDT

Hasrat PAS untuk melaksanakan hukum hudud dan negara Islam di negara ini boleh menjadi kenyataan dengan syarat parti Islam itu perlu mendapat sokongan rakyat terlebih dahulu, kata penganalisis politik Prof Abdul Aziz Bari.

Selain itu beliau menyarankan agar PAS mengkaji semula hasrat mahu melaksanakan hukum hudud kerana ia perlu memahami aspek itu dalam konteks Islam "klasik" mengikut peredaran zaman.

"Kedua-dua parti iaitu PAS dan DAP kena faham prinsip ini (hukum hudud).

"Yang jadi masalah adalah PAS memahami hudud dalam konteks Islam klasik manakala DAP pula degil dengan kefahaman Perlembagaan mereka yang tidak tepat," katanya.

Oleh itu kata beliau, dalam persekitaran sedemikian kedua-dua PAS dan DAP perlu mengambil sikap mendiamkan diri.

"Jadi dalam keadaan sekarang PAS dan DAP kena diam dan berfikir. Jangan cakap kalau tidak faham," katanya kepada The Malaysian Insider.

Beliau berkata hukuman hudud boleh dilaksanakan dalam kerangka Perlembagaan negara sedia ada.

"PAS perlu mendapatkan sokongan rakyat dan untuk dapat sokongan rakyat PAS perlu jelaskan kepada mereka apa itu hukuman hudud.

"Selain itu, dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan sedia ada ia boleh dilaksanakan tetapi yang paling penting adalah penerimaan dan sokongan rakyat," katanya.

Justeru tambah beliau, walaupun DAP menentang pelaksanaan hukum hudud dan negara Islam seperti yang dicadangkan PAS tetapi ia tetap boleh dilaksanakan sekiranya ia diluluskan oleh Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN).

"Sokongan atau tentangan DAP penting tapi apa yang lebih penting ialah sokongan dan dokongan rakyat kerana setiap undang-undang itu perlu diluluskan Parlimen dan DUN

"Ertinya kalau rakyat faham dan mahu undang-undang hudud dilaksanakan tiada siapa yang boleh menghalang," katanya.

Bagaimanapun beliau yang juga pakar perundangan dari Universiti Islam Antarabangsa mengakui bahawa isu hudud dan negara Islam bukan perkara utama kerana ia tidak termasuk dalam kerangka Dasar Bersama Pakatan Rakyat (PR).

"Kedua-dua aspek itu bukan perkara utama kerana PR kini perlu dahulukan perkara yang termaktub dalam Dasar Bersama PR termasuk membasmi kemiskinan, rasuah dan memastikan hak asasi dihormati," katanya.

PAS sebelum ini meminta DAP memahami dasar perjuangan PAS yang bercita-cita mahu melaksanakan hukum hudud dan negara Islam, sekiranya menawan kerajaan persekutuan, bagi mengatasi masalah jenayah dan sosial membabitkan orang Islam.

Parti itu juga menegaskan, ia tidak akan kompromi sama sekali dalam soal menegakkan hukum hudud dan cita-cita menjadikan Malaysia negara Islam.

Namun Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata parti itu tetap menolak idea mahu melaksanakan undang-undang hudud dan negara Islam atas alasan ia tidak pernah disentuh dalam Dasar Bersama PR.

Lim juga mempertahankan pendirian konsisten parti itu yang sentiasa menekankan bahawa Malaysia sebuah negara sekular.

Minggu lalu, Pengerusi DAP Kebangsaan Karpal Singh mengumumkan bahawa beliau kekal menentang undang-undang sedemikian jika PR mengambil alih kerajaan persekutuan.

Kata Karpal, undang-undang sedemikian "tidak berperlembagaan" dan setiap orang perlu menghormati Perlembagaan Persekutuan.

Tiada ulasan: