Jumaat, 13 Ogos 2010

AMK KLGT

AMK KLGT


Mahasiswa berpolitik: Tubuh kaukus rentas parti

Posted: 13 Aug 2010 06:58 AM PDT


PETALING JAYA: Pengumuman Menteri Pengajian Tinggi Datuk Khaled Nordin tentang keputusan Kabinet meneruskan sekatan terhadap penglibatan mahasiswa dalam politik menggambarkan sebuah Kerajaan yang ketinggalan dan tidak prihatin dengan apa yang berlaku di persekitarannya.

Tindakan Kerajaan melayan bantahan daripada Tun Dr Mahathir Mohamad dan kuncu-kuncunya bermakna pentadbiran Dato' Seri Najib Tun Razak lebih prihatin dengan pandangan lapuk berbanding keperluan mendengar dan berinteraksi dengan generasi masa depan.

Faedah membenarkan mahasiswa terlibat di dalam politik sudah diketahui umum dan telah dibahaskan berkali-kali di peringkat nasional. Lebih penting lagi, matlamat negara melahirkan modal insan yang berdaya saing mesti menekankan pendidikan menyeluruh yang melangkaui bilik kuliah dan kurikulum yang diajar.

Generasi yang kreatif dan inovatif lahir daripada minda yang bebas – yang diberikan sepenuhnya peluang berbahas, berbincang dan lebih penting lagi melakukan kesilapan agar mereka belajar daripada kesilapan mereka.

Kita cuma menunggu masa sebelum mahasiswa negara ini yang membentuk kelompok pengundi yang penting, menghantar mesej menolak Barisan Nasional; memandangkan petanda jelas daripada Pilihan Raya Umum 2008 telah diketepikan begitu sahaja.

Tindakan seterusnya untuk menyanggah keputusan Kabinet bahawa mahasiswa tidak bersedia terlibat dalam politik ialah dengan menggambarkan kematangan dan pengaruh sebenar mahasiswa dan anak muda.

Kami dengan ini menggesa pembentukan kaukus rentas parti oleh ahli politik muda daripada semua parti bagi memperjuangkan penglibatan mahasiswa dalam politik.

Sebelum ini kami menyambut baik bahawa ada rakan-rakan kami di dalam Barisan Nasional yang turut berkongsi keyakinan bahawa membenarkan mahasiswa terlibat di dalam politik dan proses politik bagi menggembleng potensi anak muda menyumbang kepada negara sepenuhnya.

Usaha Timbalan Menteri Datuk Saifuddin Abdullah untuk menarikh perhatian terhadap isu ini beserta tentangan daripada Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin terhadap pengumuman Kabinet tempoh hari menggambarkan kita boleh mewujudkan penyelesaian
rentas parti terhadap isu ini.

Justeru, memandangkan komitmen mereka, kami ingin menjemput Datuk Saifuddin untuk mempimpin kaukus rentas parti dalam isu ini. Jika rakan-rakan kami daripada Barisan Nasional benar-benar ikhlas tentang masa depan generasi muda, peluangnya terbuka luas untuk mereka membuktikan keikhlasan mereka.

Kenyataan media ini dikeluarkan bersama oleh Nurul Izzah Anwar, Yusmadi Yusoff, Yunus Jamhari, Kesavan, Nik Nazmi Ahmad, Chan Ming Kai, Chang Lih Kang, Sim Tze Tzin, Amiruddin Shari dan Gan Pei Nei.

YB NURUL IZZAH ANWAR, Ahli Parlimen Lembah Pantai

YB YUSMADI YUSUF, Ahli Parlimen Balik Pulau

YB YUNUS JAMHARI, ADUN Kuala Kurau

YB KESAVAN, ADUN Hutan Melintang

YB NIK NAZMI AHMAD, ADUN Seri Setia

YB CHAN MING KAI, ADUN Simpang Pulai

YB CHANG LIH KANG, ADUN Teja

YB SIM TZE TZIN, ADUN Pantai Jerejak

YB AMIRUDDIN SHARI, ADUN Batu Caves

YB GAN PEI NEI, ADUN Rawang

Projek Bakun: Subsidi Korporat Diteruskan, Subsidi Rakyat Diambil

Posted: 13 Aug 2010 06:56 AM PDT


PETALING JAYA: Saya memandang dengan serius laporan-laporan mutakhir yang menunjukkan kelewatan projek Empangan Bakun kerana begitu banyak wang rakyat telah disalurkan ke projek ini sejak sedekad yang lalu.

Berdasarkan laporan, jumlah kos keseluruhan dijangkakan akan meningkat akibat beberapa kelewatan projek. Kos setakat ini sudah pun mencecah RM7.3 bilion dan sebahagian besarnya dibiayai oleh wang rakyat melalui pinjaman berjumlah RM5.75 bilion yang diberikan oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP). Kedua-dua pinjaman ini juga dijamin oleh Kerajaan Persekutuan.

Sikap tidak peduli Perdana Menteri yang membiarkan wang rakyat terus digunakan dalam projek Empangan Bakun adalah sangat bertentangan dengan pendapat beliau mengenai subsidi minyak dan gula.

Beliau seolah-olah tidak kisah dengan kemungkinan wang rakyat terus dibazirkan untuk projek ini, tetapi bersungguh-sungguh mahu menarik balik subsidi minyak dan gula – sedangkan sasaran penjimatan perbelanjaan kerajaan adalah terlalu kecil berbanding dengan wang rakyat yang digunakan untuk membiayai projek Empangan Bakun setakat ini.

Sasaran penjimatan RM750 juta dari potongan subsidi hanyalah 10% dari jumlah kos keseluruhan projek Empangan Bakun. Projek ini juga telah menyebabkan anggaran kerugian sejumlah RM450 juta yang dialami oleh Sime Darby bagi tahun kewangan 2010, di samping pampasan RM900 juta yang dibuat oleh kerajaan sebelum ini.

Jumlah keseluruhan kerugian dan pampasan kepada Sime Darby sahaja boleh membiayai pelbagai program kebajikan rakyat yang sepatutnya dijalankan apabila subsidi ditarik balik, untuk meringankan bebanan rakyat.

Kenaikan kos mendadak

Minggu ini, kita dikejutkan dengan berita projek ini akan mengalami kenaikan kos mendadak disebabkan oleh kelewatan (bukan perkara baru sejak projek dilaksanakan).

Laporan-laporan juga memetik sumber dalaman yang menyebut perbezaan pendapat di antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Sarawak mengenai harga apabila projek ini diserahkan kepada kerajaan negeri. Perbezaan ini memungkinkan Kerajaan Persekutuan
terpaksa menanggung kerugian yang dianggarkan berjumlah RM2 bilion apabila projek diserahkan kelak.

Siapa yang akan membayar kerugian yang dianggarkan berjumlah RM2 bilion ini? Adakah Perdana Menteri akan secara senyap-senyap mengarahkan KWSP dan KWAP melupuskan sebahagian dari RM5.75 bilion hutang yang diberikan kepada projek Empangan Bakun, untuk menutup kerugian itu?

Empangan Bakun adalah lambang layanan Barisan Nasional yang berbeza-beza kepada rakyat dan syarikat besar dalam menentukan subsidi. Di mata Barisan Nasional, 20 sen subsidi bagi setiap kilogram gula yang dinikmati rakyat adalah beban yang cukup besar kepada pentadbirannya, tetapi pada masa yang sama ia menghadiahkan subsidi korporat berbilion ringgit kepada syarikat besar tanpa rasa bersalah sedikit pun.

Saya menyeru Perdana Menteri mengambil pertanggungjawaban dan berterus-terang dengan rakyat mengenai masalah kewangan projek Empangan Bakun dan kesannya kepada wang rakyat. Menteri yang dipertanggungjawabkan menyelia projek juga perlu berterus-terang dan menerangkan kepada rakyat kenapa anggaran kerugian RM2 bilion itu perlu ditanggung oleh rakyat.

Rakyat berhak tahu terutamanya apabila rakyat diminta mengurangkan beban kewangan kerajaan, maka subsidi korporat juga perlu dihentikan.

Dato' Seri Anwar Ibrahim
Ketua Pembangkang

DAP perkenal dasar pro-rakyat, jika PR berkuasa

Posted: 13 Aug 2010 06:54 AM PDT


PETALING JAYA: Walaupun tarikh pilihan raya umum akan datang masih diselubungi rahsia, DAP telah masuk gear pertama dengan memperkenalkan dasar-dasar 'pro-rakyat', sebagai langkah untuk memenangi hati para pengundi.

Dalam satu sidang media di ibu pejabat parti itu, Setiausaha Agungnya Lim Guan Eng berkata Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) telah mengambil keputusan bahawa para pemimpin DAP di seluruh negara harus memberi tumpuan kepada tiga dasar inisiatif utama untuk faedah rakyat, sekiranya Pakatan Rakyat mengambil alih kuasa.

"Pertama, kita akan memastikan saman ekor dimansuhkan kerana pemilik kenderaan yang nama mereka disenaraihitamkan, bukan sahaja tidak adil tetapi bercanggah dengan keadilan sejagat.

"Kedua, meluluskan RM1,000 seorang setiap tahun kepada warga negara berusia lebih 60 tahun sebagai tanda penghargaan terhadap sumbangan mereka kepada negara.

"Ketiga, untuk menggalakkan inovasi dan perkembangan bakat manusia dengan menyediakan wi-fi percuma di seluruh negara," katanya.

Sambil mendakwa langkah-langkah ini mendapat sokongan dari komponen parti Pakatan Rakyat yang lain, Lim bagaimanapun menekankan bahawa ini bukan langkah untuk mencari populariti.

"Langkah-langkah ini bukan langkah mencari populariti, (memberi wang kepada rakyat) telah dilaksanakan di banyak negara. Langkah ini menjadi amalan antarabangsa, malahan di Thailand," katanya.

Sejumlah RM2.1 bilion

Beliau berkata, kita akan mengagihkan sebanyak RM2.1 bilion kepada rakyat jika dasar pemberian RM1,000 setiap tahun dilaksanakan, walaupun langkah ini akan menimbulkan kontroversi.

"Orang akan bertanya, di mana kita memperolehi wang sebanyak itu? Tetapi kita harus berfikir berapa banyak telah kita hilang dalam bentuk rasuah setiap tahun, yang berjumlah RM28 bilion.

"RM2.1 bilion tidak sampai satu peratus dari jumlah itu……memberi wang kepada diri sendiri adalah salah, memberi wang kepada rakyat, tidak salah," katanya.

Beliau berkata, partinya akan terus memberi wang RM1,000 kepada warga emas "selagi Pakatan Rakyat terus berkuasa," katanya.

Bagaimanapun, beliau menafikan dakwaan bahawa langkah seperti ini adalah satu bentuk "membeli undi" kerana kita belum tahu bila pilihan raya umum akan di adakan

'My King, bring cops who killed my son to justice'

Posted: 13 Aug 2010 06:49 AM PDT


KUALA LUMPUR: On Jan 14 last year, 22-year-old A Kugan, from Puchong, was arrested to facilitate investigations into a luxury car theft syndicate. Six days later, he was dead.

Family members and opposition politicians who stormed the mortuary found Kugan's body riddled with severe lacerations. A video clip of this was uploaded on the internet and sparked off national outrage.

However, the first mortem concluded that Kugan had died as a result of fluid accumulation in the lungs. Dissatisfied, the family commissioned a second post-mortem, which revealed that the deceased was burnt, beaten and starved during detention.

This morning, Kugan's mother, made her way to the palace's gates for the third time, to seek justice for her son.

After being turned away on the previous two ocassions, this time, N Indra, 42, managed to hand over a petition to a palace official.

'The police took my son and killed him'

Unable to hold back her tears, Indra broke down when met by reporters.

"It has been nearly two years since my son died, but I still cannot get over him or sleep well. The police took my son and killed him. I want all of them charged, give justice for my son," she said.

Following the exposure of the video-clip, Attorney-General Abdul Gani Patail had reclassified the case as murder, and it was also revealed that 11 policemen were reassigned to desk duties pending investigations.

But on Oct 1, Constable V Navindran, from the USJ police station, was charged with causing grevious hurt to Kugan. The case is ongoing.

Indra's lawyer, N Surendran, who accompanied his client, said the family was disappointed that only one policemen was charged, and that too for a lesser offence.

"From the trial, we can see that others were involved, yet none of them have been charged. Kugan's family and the public are unhappy that until today, no policeman has been charged with murder.

"This was the worst death in custody in this country, yet only one person is charged. The police appear not to have learnt their lesson," he added.

'Let Najib answer for her tears'

Surendran said if the police were under the impression that the government would protect them, then such incidents would happen again.

"Until now, there has not been a single apology from the Inspector-General of Police Musa Hassan, Home Minister Hishammuddin Hussein and the so-called reformist Prime Minister Najib Tun Razak... let Najib answer for this mother's tears," he said.

Surendran said Kugan's mother had turned to the King, because the police, courts, Home Ministry and the Prime Minister's Deparment had failed to take action and provide justice.

"Therefore we have no choice but to come to the King. This is our last resort," he added.

Apart from Indra and Surendran, the petition was inked by Pakatan Rakyat elected representatives S Manikavasagam (Kapar MP), M Manogaran (Teluk Intan MP) and M Ravi (Port Dickson state rep).

The petition requested the King to ensure that:

* All those responsible for Kugan's death be brought to justice
* Action be taken against Selangor police chief Khalid Abu Bakar for making "false statements"
* To ensure the safety of the rakyat when under police custody
* To set up the Independent Police Complaints and Misconduct Commission ( IPCMC)

Tiada ulasan: