Jumaat, 23 Julai 2010

N37 Batu Maung

N37 Batu Maung


Pegawai Kemajuan Bertanggungjawab Bantu Kerajaan Negeri

Posted: 23 Jul 2010 10:11 AM PDT

Pegawai Kemajuan Negeri Pulau Pinang Nik Ali Mat Yunus digesa untuk tidak bersekongkol dengan Umno-BN mensabotaj urustadbir Kerajaan Negeri Pulau Pinang.

Adun Pantai Jerejak Sim Tze Tzin berkata Nik Ali selaku penjawat awam di Pulau Pinang seharusnya membantu melicinkan perkhidmatan dan pentadbiran kerajaan negeri demi pembangunan dan kesejahteraan Pulau Mutiara.

Nik Ali sewajarnya melihat rungutan rakyat dan teguran kerajaan negeri berhubung isu pembangunan tertunggah dan projek-projek bermasalah tajaan Kerajaan Pusat sebagai motivasi untuk melaksanakan tugas dengan lebih cekap dan berdedikasi.

"Saya rasa Nik Ali tidak profesional. sebagai seorang penjawat awam dia kena ikut kehendak rakyat Pulau Pinang yang telah memilih Pakatan Rakyat," kata Sim.

"Sebagai penjawat awam dia tidak banyak membantu pembangunan Pulau Pinang malah ada pelbagai projek pembangunan dia banyak memberi halangan dan tidak memberi bantuan dari segi peruntukan dari Kerajaan Pusat dan sebagainya," jelas beliau lagi.

Pertelingkahan antara Kerajaan Negeri dan Nik Ali berpunca dari dakwaan Adun Pulau Betong Muhamad Farid Saad yang mendakwa perlombongan pasir secara haram berlaku di tapak pembinaan politeknik kerajaaan di Kampung Kenanga, Balik Pulau.

Oleh kerana tanah itu milik Kerajaan Pusat, projek itu dikatakan terletak di bawah bidang kuasa Pegawai Kemajuan Negeri lantikan Kerajaan Pusat.

Guan Eng berkata siasatan keatas dakwaan Pulau Betong itu sukar dijalankan kerana Nik Ali enggan bekerjasama dengan siasatan Kerajaan Negeri.

Menurut laman sesawang Pusat Maklumat Rakyat Jabatan Penerangan Malaysia, Nik Ali bertindak membidas teguran Guan Eng supaya beliau tidak kelihatan seperti seorang pengecut.

Tindakan Nik Ali mengkritik Ketua Menteri Pulau Pinang dikatakan bertentangan dengan Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) (Pindaan) 2002 yang perlu berkhidmat di mana saja apabila diarahkan bertugas.

Selain dari itu projek bermasalah seperti Pintu Gerbang Taman Botani dan isu Pasir, Sim menjelaskan antara isu yang perlu diberi keutamaan oleh Nik Ali adalah membantu rakyat Pulau Pinang mendapatkan peruntukan kerajaan pusat yang menurut Sim sengaja dilengah-lengahkan.

"Isu sebenar adalah bagaimana kerajaan pusat membantu rakyat Pulau Pinang. tidak ada. kerana sekarang peruntukan Kerajaan Pusat tidak disalurkan dengan cepat, malah dilengah-lengahkan," kata Sim.

"Dia sekarang berselindung disebalik Umno Pulau Pinang. Dia kritik dan marah dengan kata-kata kesat. ini menunjukkan dia alat politik kepada Umno-BN," tambah beliau.

Tiada ulasan: