Selasa, 13 Julai 2010

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Tuduhan Utusan-Umno Memakan Diri

Posted: 13 Jul 2010 07:24 PM PDT

Dari TV Selangor

Penafian Cable News Network mengundang reaksi Ahli-Ahli Parlimen Pakatan Rakyat.

Ahli Parlimen Machang Saifuddin Nasution berkata penafian CNN ini membongkar strategi jahat Umno-BN yang terdesak mahu membunuh kerjaya politik Anwar Ibrahim.

” Barangkali UMNO-Barisan Nasional terlupa, sepanjang penglibatan Anwar dalam dunia politik beliau telah dilabel dan ditohmah dengan pelbagai gelaran. Semasa beliau sebagai aktivis belia, beliau dituduh sebagai agen Libya- agen Muammar Gaddafi. Kemudian selepas penyingkirannya dari kerajaan, beliau digelar sebagai pengkhianat negara, itu oleh Tun Dr Mahathir. Pengkhianat ini kalau ikut undang-undang negara hukumnya mati. Kemudian beliau dituduh sebagai agen asing, agen Yahudi, perpecah belah perpaduan Melayu, alat tunggangan kepada DAP dan yang terbaru ialah agen CIA,” jelas Saifuddin.

Utusan Malaysia pada 9 Julai lalu memuatkan laporan “Anwar didakwa bayar CNN”. Laporan berkenaan berkata penulis mendakwa Anwar telah mengupah Cable News Network untuk mewawancara beliau.

Selang beberapa hari kemudian, pada 11 Julai, Utusan sekali lagi mencetuskan kontroversi. Kali ini memetik penulis blog, Elaine Meinel Supkis yang menurut Utusan mendakwa Anwar adalah alat CIA.

Namun ujar Saifuddin, dalam keghairahan menyerang peribadi Anwar, malang bagi UMNO-Barisan Nasional senjata telah memakan tuannya.

“Tidak mungkin satu peribadi itu menjadi agen kepada banyak pihak yang berbeda-beda,” kata Saifuddin.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad pula melahirkan rasa lucu dengan media milikan kerajaan yang sewenang-wenangnya memetik sumber yang tidak diragui kesahihannya.

Walhal baru-baru ini sahaja kerajaan berhasrat untuk menubuhkan jawatankuasa khusus menangani penyebaran berita palsu.

“Utusan Malaysia ketika memainkan isu ini mengambil dari sebuah blog kononnya, yang dijadikan sebab dan alasan untuk mengambil tindakan terhadap Anwar Ibrahim. 24 jam bertalu-talu media milik BN melabel Anwar talit-barut CIA,” kata Zulkefly.

“Bagaimana pula dengan pendedahan-pendedahan yang dibuat pengendali Malaysia-Today, Raja Petra Kamaruddin yang telah lama menyatakan keterlibatan Perdana Menteri dalam kes Altantuya Shaariibuu. Mengapa kerajaan membisu?” tambah beliau.

“Saya kira CNN dan Datuk Seri Anwar perlu menyaman kesemua media-media ini dan peribadi-peribadi yang secara keterlaluan membuat serangan kepada peribadi beliau yang tidak perlu seya sebutkan betapa jelik dan buruknya kecaman-kecaman itu,” katanya lagi.

Sementara itu pemimpin lain berpendapat bahawa adanya usaha terancang untuk menyerang keperibadian pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat sebelum Pilihanraya Umum ke-13 diadakan.

“Itu menandakan bahawa apa yang berlaku pada hari ini khususnya apa yang berlaku terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah sesuatu yang dirancang, sesuatu yang mereka cuba ambil kesempatan di atas apa sahaja isu tanpa mereka mengambil kira kebenaran fakta itu,” kata Ahli Parlimen Parit Buntar Mujahid Yusuf Rawa.

“BN yang tidak dapat menafikan mereka membayar APCO RM77 juta, mereka tidak dapat menafikan fakta itu,” kata Ahli Parlimen Kubang Kerian Salahuddin Ayub.

Laporan Kepada SPRM Isu Penyelewengan FELDA

Posted: 13 Jul 2010 07:01 PM PDT

Tarikh : 15 Julai 2010 (Khamis)

Masa : 11.00 pagi

Tempat : Ibupejabat SPRM, Putrajaya

Semua wartawan dan pegawai media dijemput hadir bagi membuat liputan.

Fitnah Utusan Dangkal dan Berakarkan Kebencian

Posted: 13 Jul 2010 12:16 PM PDT

Alhamdulillah saya dan Azizah dapat menunaikan ibadat umrah dengan tenang. Doa kami moga umrah mabrur, sa’i mashkur dan amalan solehah.

Rupa-rupanya tatkala di Makah al Mukarramah, serangan fitnah bertali arus ditujukan kepada peribadi saya. Namun apa yang baru? Pencak mereka hanyalah fitnah, jika tidak agen Cina, India pastinya tali barut CIA. Khabar ini langsung tidak mengejutkan. Apatah lagi walau Umno-Bn punyai dana puluhan juta, kemiskinan idea begitu terserlah apabila mahu memintal fitnah.

Hanya dengan mengutip tulisan blog Elaine Supkis(kononnya blog terkenal) dan kenyataan seseorang yang bernama Joshua Trevino, Utusan Malaysia milik Umno, tanpa berpandukan etika kewartawanan mulakan satu kempen dangkal dan berakarkan kebencian. Terpampang di muka hadapan fitnah Anwar Agen CIA. Pimpinan Umno pula bersahut-sahutan menyokong. Tidakkah mereka sedar rakyat Malaysia mual untuk disogok dengan berita sedemikian.
Hari ini terungkailah segala pembohongan yang dipintal serta dianyam pimpinan Umno yang diketuai Dato’ Sri Najib Razak. CNN telahpun mengeluarkan satu kenyataan bahawa organisasi media tersebut tidak menerima sebarang bentuk bayaran dari saya. Kemunculan saya untuk ruang ‘Connect The World’ merupakan keputusan penerbit program tersebut.

Penafian CNN bukan sahaja meruntuhkan bongkah penipuan media berhaluan kanan ekstrem seperti New Ledger, namun mendedahkan makar Utusan selaku lidah rasmi Umno yang berusaha memfitnah saya. Malahan organisasi CNN yang berpengkalan di Hong Kong berpandangan adalah janggal mengapa tiada usaha dari pihak Utusan untuk mendapatkan kepastian dari pihak mereka. Namun bagi kita tidaklah mengejutkan kerana mengetahui peranan Utusan yang selama ini sudahpun luluh integritinya sebagai sebuah organisasi yang bebas.

ANWAR IBRAHIM

Dr Mahathir yang Sebenar: Kawan baik Yahudi dan Antek AS

Posted: 12 Jul 2010 09:54 PM PDT

Dari Just Gan

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata jika penasihat Parti Rakyat Keadilan (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim setia kepada kumpulan-kumpulan Yahudi, dia tidak akan setia kepada negaranya sendiri” (Bernama,. 12 Julai 2010).

Jika logik ini digunapakai, maka bekas PM Dr Mahathir meludah ke langit terkena muka sendiri, kerana sejarah menunjukkan Dr Mahathir yang sebenarnya tidak setia kepada Malaysia.Mahathir telah terlibat Salmon Smith Barney (sebuah syarikat Yahudi) sebagai penasihat kewangan selama krisis mata wang. Dia juga terlibat Goldman Sach (firma lain Yahudi) untuk tugas-tugas lain. Putera Mahathir, Mirzan, bekerja untuk Salomon Brothers (sebuah syarikat Yahudi). Mahathir berdamai dengan George Soros, seorang Yahudi yang pernah dihinanya, tetapi ketika Soros melawat Malaysia beberapa tahun yang lalu Mahathir secara terbuka menyatakan (untuk alasan yang masih misteri ) bahawa Soros tidak bertanggung jawab atas krisis kewangan Malaysia.Abramoff, seorang Yahudi, menetapkan pertemuan antara Mahathir dan George Bush selepas kerajaan Mahathir membayar USD 1.2 Juta ke Heritage Foundation yang dikendalikan oleh Abramoff. Ini hanya beberapa dari kerjasama Mahathir-Yahudi.

Jadi, siapa yang teman baik orang Yahudi ‘? Mahathir atau Anwar? Mungkin Dr Mahathir sekali lagi menderita dari (dengan) nya penyimpangan mental yang dia alami selama kes VK Lingam ketika dia terlalu mudah lupa (atau buat-buat lupa?) butiran asas dan tidak hairan jika Dr Mahathir telah lupa kerjasama dan hubungannya dengan syarikat Yahudi dan individu.

Mahathir juga sering disebut Anwar sebagai antek AS, dan akhir-akhir ini Rais Yatim, pembodek Mahathir, telah memfitnah Anwar sebagai agen CIA atas artikel sampah Utusan yang mengambil blog seorang penulis yang tidak boleh dipercayai kesahihannya (lihat rencana John Mallot’s: Rais Yatim perlu meminta maaf kepada Anwar Ibrahim) Ya, beberapa orang terkemuka dari AS berbicara untuk diri Anwar selama Sodomi I dan berbicara kembali setelah Sodomi II.

Anwar tidak meletup di AS seperti munafik tertentu menderita diare akut oral. Apakah yang membuat Anwar budak suruhan AS atau agen CIA? Soalan terkini RPK, Siapa agen AS? Anwar atau Najib?, menunjukkan kepada orang lain sebagai agen CIA – Mahathir.Hal ini Mahathir yang merupakan antek dan tali barut AS, si pencuri yang sebenarnya yang berteriak “pencuri, pencuri, pencuri, …” untuk mengalihkan perhatian dari dirinya sendiri. Dalam sambutannya kepada Heritage Foundation pada 3, Mei 2002 Menteri Pertahanan Malaysia, Najib Tun Razak, memberi butiran lengkap tentang tatacara rahsia Malaysia dengan Amerika Syarikat dalam hal pertahanan (lihat http://www.heritage.org/Research/Lecture/US -Malaysia-Pertahanan-Kerjasama). Ini juga telah disebutkan oleh Barry Wain dalam bukunya, yang Maverick Malaysia.

Melihat apa yang terjadi antara AS dan Malaysia, terutama dalam sektor pertahanan dan masalah-masalah ekonomi, selama pemerintahan Mahathir, tidak salah jika disimpulkan bahawa Mahathir mengikat Malaysia sebagai negara pengikut AS, sebuah negara yang bergantung pada AS untuk kemajuan juga sebagai kelangsungan hidup.

Malaysia di bawah Mahathir mempunyai sokongan US sokongan dalam pertahanan di Asia Tenggara. Ekonomi Malaysia juga paling bergantung pada AS, AS muncul sebagai nombor 1 pasaran eksport dan pelabur untuk Malaysia.Adakah perhambaan akrab antara dua negara yang paling kritis mungkin jika hubungan antara Malaysia dan AS bermusuhan seperti yang digembar-gemburkan oleh Mahathir?

Bolehkah satu bangsa (Malaysia) bersikap musuh ketat terhadap bangsa lain (AS) tetapi pada masa yang sama Malaysia bergantung pada AS untuk kelangsungan hidup ekonomi dan keselamatan? Hanya orang bodoh dan munafik akan percaya dan mempertahankan logik dangkal ini.Mahathir membodohi Malaysia dengan bertindak dan berpura-pura bahawa dia anti-AS, tetapi selama ini sebagai tali barut dan antek dari Amerika Syarikat.

Sebahagian rakyat Malaysia berfikir bahawa Mahathir berani dan kasar terhadap Amerika Syarikat. Banyak negara-negara dunia ketiga dan negara-negara Islam juga terpukau dengan lakonan jijik Mahathir dan menyatakan dia sebagai juru bicara dunia ketiga dan negara-negara Islam.

Mereka tidak tahu bahawa Mahathir dibenarkan untuk membuat semua laporan anti-AS sebagai taktik menipu umat Islam bahawa dia sebenarnya tali barut AS.Martin Jalleh menulis dalam MT pada bulan Januari 2010 bahawa Dr Mahathir adalah “Kejadian dari AS” tetapi hanya segelintir rakyat yang membaca dan menghadam isi sebenar rencana ini. Hujah artikel beliau mengekpos Mahathir yang sebenarnya: seorang munafik yang tidak segan untuk melakukan apa-apa untuk memenuhi keserakahan yang tak dapat diukur kekuasaan, kekayaan dan kemasyhuran.Bolehkah Mahathir membuat amaran dan ucapan kaustik tentang AS tanpa apa-apa tindakan seperti yang dikenakan keatas Iran, Myanmar, Zimbabwe oleh AS kecuali CIA telah memungkinkan dia untuk melakukannya? Seperti Mahathir berpendapat, jika AS dapat menghasilkan Avatar, mereka boleh merancang serangan 9 / 11 Twin Tower sebagai serangan pengganas. Jadi, apa yang begitu sukar bagi CIA untuk menangani Mahathir, kecuali Mahathir adalah orang mereka yang melakukan arahan mereka?

Report Fabricated, Says CNN

Posted: 12 Jul 2010 09:21 PM PDT

Malaysiakini | July 13, 2010

CNN has stringently denied that Opposition Leader Anwar Ibrahim paid the global news broadcaster to do an interview early this month.

MCPX
"The story about CNN accepting payment from anyone for Anwar Ibrahim to appear on ‘Connect the World’ is clearly fabricated," said a CNN spokesperson, who is based in Hong Kong where the network's Asia headquarters are located.

"It is disturbing that no effort was made to contact us and independently verify these groundless allegations before they were subsequently reported as fact."

Malay-language daily Utusan Malaysia had last Friday kicked off the controversy with its July 9 report headlined 'Anwar alleged to have paid CNN'.

The report referred to Trevino Strategies and Media Inc president Joshua Trevino, who wrote in a US-based news portal The New Ledger that Anwar hired media contacts, particularly in CNN, to convince Jewish lobbyists that he is not anti-Israel.

Trevino had lamented that the CNN’s 'Connector of the Day' interview on July 2 was "tame" in questioning Anwar’s anti-Zionist rhetoric.

Following the Utusan report, a number of Umno leaders attacked Anwar over the alleged "paid" interview.

“If it is true that Anwar paid for the CNN interview, it shows that he stoop so low to the United States and the Jews… he will do anything to achieve his ambition of becoming the prime minister,” said Umno vice-president Mohd Shafie Apdal the day after the Utusan report.

Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin, who is also Umno deputy head, said the allegation shows that Anwar was desperate.

“He can use the media. If he has to pay, then let him pay to clarify his position and the lies he told when he went abroad,” he was quoted as saying by New Straits Times in a July 11 report headlined 'Muhyiddin: Anwar paid CNN'.

Another round of attacks

Utusan, an Umno-owned newspaper, has since ratcheted up the tempo against Anwar, this time with another report on Sunday alleging that the PKR supremo was a CIA stooge.

The report is based on the posting of an obscure American blogger, Elaine Meinel Supkis, who claimed that her source was "a Jewish editor of the warmongering Washington Post".

Utusan cited Meinel’s posting – bizarrely entitled ‘CIA and Mossad want Anwar Ibrahim assassinated’ – which claimed that Anwar serves to protect the US’ interests and to undertake covert planning on its behalf in Malaysia.

This sparked another round of attacks from other Umno leaders, including Home Minister Hishammuddin Hussein and Information Communication and Culture Minister Rais Yatim.

Media Diberi Maklumat Salah Mengenai Perlombongan Haram Di Kuala Langat

Posted: 12 Jul 2010 07:46 PM PDT

KENYATAAN AKHBAR

12 JULAI 2010

Laporan mengenai perlombongan pasir yang disiarkan akhbar hari ini adalah tidak benar kerana fakta-fakta yang diberikan kepada media adalah salah.

Berdasarkan gambar yang disiarkan akhbar, Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) pasti gambar ini diambil di sekitar lombongnya yang mempunyai permit sah di Kampung Olak Lempit di Mukim Tanjung 12, Daerah Kuala Langat, bukannya di Bukit Canggang.

Permit melombong pasir di kawasan itu yang dikeluarkan pentadbir Tanah Kuala Langat sejak Januari 2010 selepas mendapat kelulusan jabatan teknikal termasuk Jabatan Alam Sekitar, Jabatan Pengairan dan Saliran, Jabatan Kerja Raya, Jabatan Mineral dan Geosains, Lembaga Urus Air Selangor, Majlis Daerah Kuala Langat dan pejabat Daerah/Tanah Kuala Langat.

Kelulusan dari jabatan ini diperolehi selepas Skim Melombong (mining Scheme) dan Pengurusan Alam Sekitar (EMP) diluluskan oleh jabatan-jabatan ini.

Operasi perlombongan dijalankan selepas JAS dan LUAS berpuashati dengan EMP yang disediakan oleh KSSB. Antara kandungan EMP adalah operasi perlombongan KSSB tidak jejaskan alam sekitar termasuklah Paya Indah Wetlands.

Syarikat perunding, Enviro Enhance Sdn Bhd juga bertanggungjawab menghantar laporan setiap bulan kepada JAS.

KSSB juga menyediakan zon penampan selebar 20 meter dari sempadan kawasan melombong. Kecerunan tebing yang landai dengan purata 27 darjah disediakan untuk memastikan tebing tidak runtuh dan membahayakan pekerja serta alam sekitar. Ini adalah mengikut Skim Melombong yang memenuhi syarat JMG.

Lombong KSSB ini adalah seluas 120 ekar, bukannya 120 hektar (250 ekar) seperti yang dilaporkan oleh akhbar.

Operasi fasa pertama hanyalah seluas sekitar 60 ekar. Operasi fasa kedua pula sedang dalam proses pembersihan kawasan.

Kerja-kerja melombong telah diberikan kepada syarikat kontraktor, Cheong Weng Trading yang berpengalaman selama 15 tahun dalam industri pasir.

Semenjak operasi bermula pada Januari 2010, sebanyak 400,000 tan metrik pasir telah dijual dengan pendapatan sekitar RM7 juta bukannya 10 juta tan pasir bernilai RM220 juta sepertia yang dilaporkan akhbar.

Adalah tidak munasabah untuk mengeluarkan 10 juta tan dalam masa 2 minggu seperti yang dilaporkan kerana untuk mengeluarkan pasir sebanyak itu memerlukan lebih 500,000 muatan lori.

Jentera-jentera dan peralatan melombong tidak berkemampuan untuk mengeluarkan 10 juta tan pasir dalam masa 2 minggu.

Kerajaan Negeri berterima kasih kepada mereka yang prihatin dengan kejadian curi pasir. Kita mencuba sedaya upaya untuk membanteras jenayah ini supaya negeri tidak terus kerugian.

Pentadbir Tanah telah mengenal pasti kawasan-kawasan kecurian pasir seluruh Selangor termasuklah di Bukit Canggang dan sedang mengambil tindakan termasuklah memberi Notis 7A di bawah Kanun Tanah Negara.

Kita juga berharap pihak media lebih berhati-hati dengan fakta yang diberikan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Kerajaan Negeri akan terus menambah baik perlombongan pasir yang menjadi sumber untuk agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor.

YAB TAN SRI DATO SERI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO' MENTERI BESAR SELANGOR

——————————————————————————————————————————————————————-

PRESS STATEMENT

JULY 12, 2010

NO THREAT ON WATER SHORTAGE IN SELANGOR AND KUALA LUMPUR

The Selangor State Government considers the recent statement by Deputy Minister Muhyiddin Yassin as protecting his cronies from the rakyat. Muhyiddin Yassin accused the Selangor government of providing free water and not increasing water tariffs, which shows he is giving priorities to the concession companies instead of the people.

The problems of the water services industry in Selangor is the result of privatisation conducted by the previous Barisan Nasional government. Puncak Niaga (M) Sdn Bhd. ("Puncak") and Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. ("SYABAS") did not have the efficiency nor financial capacity to sustain their operations of water services, such that in December 2009, the Federal Government gave a back-loaded interest free unsecured RM320.8 million loan to SYABAS. The Federal Government's generosity to this private concessionaire has benefitted SYABAS indeed. Despite this lucrative loan, SYABAS is still experiencing problems in making its payments owed to the three water treatment operators in Selangor.

The Deputy Prime Minister seems to therefore be speaking on behalf of UMNO to protect the Chief Executive Officer of Puncak, Tan Sri Rozali Ismail, who also happens to have held significant positions in the party such as UMNO Selangor treasurer and Hulu Selangor treasurer. We have reason to believe that Puncak has provided a substantial amount of financing to UMNO and its group of supporters.

The Selangor State Government has long been prepared to resolve the water restructuring issue with numerous rounds of proposals submitted for discussion with the Federal Government. However, the stumbling block has always been Puncak and SYABAS, their inability to agree on a sum, and unfortunately their actions seem to be supported by the Federal Government.

The Deputy Prime Minister's statement on water supply shortage is also untrue. The Pahang-Selangor water transfer project was based on consultants' projection that Selangor would face a water shortage crisis. Our projections however show this is not the case. Even if there was a shortage possibility, there exist other alternative water sources which can be drawn from in a shorter period, including underground water, and treated water from rivers and lakes.

We hope that the Deputy Prime Minister will check his facts accurately before making any further statements. By giving in to the demands of water concession companies Puncak and SYABAS, this would have an effect of water tariffs for the people of Selangor, Kuala Lumpur and Putrajaya. His experience as a former Menteri Besar of Johor is also unsatisfactory, given that Johor has one of the highest water tariffs in the whole of Malaysia.

YAB TAN SRI DATO' SERI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO' MENTERI BESAR SELANGOR

Ghost Of Mongolian Model Continues To Haunt Malaysian Government

Posted: 12 Jul 2010 07:38 PM PDT

From Vancouver Sun
By Jonathan Manthorpe

The ghost of murdered Mongolian model and translator Altantuya Shaariibuu refuses to lie quiet.

For the Malaysian government of prime minister Najib Tun Razak a line appeared to have been drawn under the sordid and politically explosive affair when two of his bodyguards from his days as defence minister were convicted last year of the young woman’s murder in the jungle outside Kuala Lumpur in October 2006.

But in the last few weeks two events have revived simmering questions about the connection of the murder to a $1.2 billion contract to buy two French Scorpene-class diesel submarines ordered while Najib was defence minister.

Najib’s friend and adviser on defence matters, Abdul Razak Baginda, whose wife’s company was paid a questionable $150 million over the submarine contract, had recently brought a love affair with Shaariibuu to an acrimonious end when she was abducted and murdered.

During the months’ long trial of the two police bodyguards every effort was made to ensure prime minister Najib’s name didn’t figure in evidence.

And in a move that astonished legal experts, the judge early on in the trial exonerated Baginda of any responsibility. He promptly fled to Britain where he remains.

The stage management of the trial convinced Malaysian human rights groups that it would be pointless to try to resolve the Shaariibuu case in the senior courts in Kuala Lumpur.

One of those Malaysian human rights groups, Suaram, has therefore pressed for a judicial inquiry in France, where there are a number of investigations underway of the notorious willingness of state-owned defence companies to pay bribes or other inducements in order to gain arms contracts.

In this case Parisian prosecutors started inquiries in March focusing on the $150 million paid to a Malaysian company called Perimekar, which was set up just before Najib signed in 2002 the deal to buy the two Scorpene submarines from the French state-owned shipbuilder DCN.

Perimekar was ostensibly hired to provide “coordination and support services” for the contract, but no evidence has been produced to show the company had the skills for such tasks or ever attempted to perform them.

Perimekar is a wholly-owned subsidiary of a company called KS Ombak Laut Sdn Bhd., whose principal shareholder is lawyer Mazalinda Baginda, the wife of prime minister Najib’s friend and adviser Razak Baginda.

Shaariibuu, 28 at the time of her death, had learned French when she was a model in Paris and there is evidence she acted as translator for her paramour Baginda during his negotiations with DCN over the submarines on behalf of Najib and the Malaysian government.

Malaysian authorities have responded to the move by French prosecutors to investigate DCN and particularly its submarine-manufacturing subsidiary Armaris, for possible corruption and paying kickbacks by insisting nothing is wrong.

A spokesman for prime minister Najib said recently the French prosecutors have the right to investigate, “but for us, there is no case to answer.” He added that the deal was entirely free of corruption.

Exactly why Shaariibuu was murdered by Najib’s bodyguards has never been entirely resolved, despite the long trial and 45 witnesses.

By some accounts, after Baginda jilted her, the young woman and a friend launched several noisy demonstrations outside Baginda’s house.

Baginda reportedly went to Najib’s chief of staff, Musa Safri, and asked for help in keeping the young woman away from his home.

As a result, the two police bodyguards, Chief Inspector Azilah Hadri and Corporal Sirul Azhar Umar, abducted Shaariibuu during one of her demonstrations, took her to the jungle outside the capital and shot her.

But they then used military C4 explosives to blow up the body in an apparent attempt to foil identification, though this act has, of course, led to speculation that Shaariibuu was pregnant.

But in a letter written by Shaariibuu and discovered after her death -a letter never produced in evidence -she indicated she was trying to blackmail Baginda for $500,000 to keep quiet about the details of the $150 million paid to his wife’s company, Perimekar.

There have also been suggestions that Shaariibuu knew details of the many other arms purchases made in the military equipment buildup overseen by Najib while he was defence minister from 2002 to 2008.

These deals include the purchase of Sukhoi supersonic fighter jet aircraft from Russia and of a small fleet of coastal defence vessels.

As well as Malaysian human rights organizations, Shaariibuu’s parents have been adamant that there has been no real justice for their murdered daughter.

With the stage-managed criminal trial now done, Shaariibuu’s father and mother have tried to bring a civil suit seeking compensation for her death against Baginda and the two convicted policemen.

In a strange move, Malaysia’s High Court in March ordered the family to make a security deposit of the equivalent of $20,000 for the case to be heard by the Court of Appeal and potentially to continue to the Federal Court.

The family was distraught, saying it could not raise such a sum.

But last week The Mongolian government announced it will put up the security bond demanded by the Malaysian court so the case can be heard, though at this point it seems more likely that Shaariibuu’s ghost will get justice in Paris rather than Kuala Lumpur.

Tubuh Suruhanjaya Diraja Siasat Scorpene

Posted: 12 Jul 2010 07:27 PM PDT

Dari Harakah Daily
Oleh Hazayani Zakaria

Pakatan Rakyat mendesak satu Suruhanjaya Diraja ditubuhkan untuk menyiasat kapal selam Scorpene bernilai EURO1.084 bilion kerana gagal berfungsi dengan baik dan kerap kali mengalami masalah teknikal.

Ahli Parlimen Batu, Tian Chua ketika merujuk berita Malay Mail pada 7 Julai lepas mengenai isu kapal selam KD Tunku Abdul Rahman, mendedahkan kapal selam berkenaan yang diterima pada 26 Januari tahun lepas masih lagi mengalami masalah teknikal dan tidak boleh menyelam sehingga kini.

“Kapal selam yang bernilai EURO1.084 bilion ini telah menunjukkan kegagalan bertugas dengan sempurna dan berulang kali mengalami masalah teknikal dan difahamkan jaminan daripada pihak pembekal telah dilanjutkan daripada 25 Januari sehingga 25 Mei tahun ini,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Tian yang juga pengarah strategi PKR, turut mendesak Menteri Pertahanan sendiri menyatakan kos sebenar penyelenggaraan bagi dua buah kapal selam itu yang dianggarkan berjumlah RM270 juta setahun.

“Saya mendesak kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat isu kapal selam jenis Scorpene ini kerana terdapat perkara yang dipertikaikan kerana kos melebihi EURO 1.34 bilion telah dibelanjakan amat merugikan negara kerana kapal selam tersebut yang seringkali mengalami kerosakan serta misil yang dibeli pada tahun 2002 mengalami kelewatan penerimaan oleh pihak Malaysia menyebabkan kelewatan pelancaran misil yang sepatutnya dijalankan pada bulan Mei lepas," ujarnya.

Beliau dalam pada itu percaya kapal selam dengan keadaan sedemikian memerlukan perbelanjaan kos penyelenggaraan yang lebih besar lagi.

“Kapal selam tersebut juga gagal menjalankan tugas untuk mengawal dan menjejaskan keselamatan negara jika berlaku malapetaka,” katanya.

Turut dipertikaikan beliau mengenai tindakan kerajaan yang gagal bekerjasama dengan pihak berkuasa Perancis untuk menyiasat penyelewengan dalam skandal pembelian dua buah kapal selam itu walaupun tiada perkembangan dalam penyiasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Tiada ulasan: